Washingtonul ar putea transfera Ucrainei între 20 și 50 de rachete Tomahawk cu rază lungă de acțiune.
Compania Emirates a anunțat cea mai mare concediere colectivă de piloți efectuată intr-o singura zi din istoria aviatica recenta, ocazie cu care au fost trimiși acasa 600 de piloți din totalul de 792 de care compania s-a despărțit!
Aproape Toti piloții concediați erau Calificați pe avionul Airbus 380 model din care Emirates detine o flota de nici mai mult nici mai putin 115 avioane si din cauza căreia era considerat cel mai mare operator mondial de Super Jumbo - porecla data acestui avion!
Daca Boeing-ul 747 poreclit inițial Jumbo Jet si mai apoi “Quinn of the Sky” după fix 50 de ani de la primul sau zbor s-a putut bucura de o cariera stralucita si o retragere fastuoasa sărmanul Airbus 380 va putea concura doar la titlul de cea mai mare catastrofa financiară a constructorilor de avioane din toate timpurile!
In articolul anterior aratam cum si de ce a apărut acest avion analizând-i prestația si rezultatele lui financiare precum si implicațiile politice ce au stat la baza acestui proiect. Greselile de management pe care le-am indicat atunci sunt cauzele principale ale acestui dezastru al concernului Airbus denumit Airbus 380. Dar haideți sa facem împreuna o scurta revedere a acestor greșeli
1. Lipsa aproape criminala de Comunicare si conlucrare efectivă între departamentele:marketing de produs, proiectare, design, legislație internațională, vânzări,IT si financiar intr-un cuvânt întreaga companie AIRBUS!
- Marketingul a cerut un avion pentru piata asiatica cu pasageri mulți si cu dimensiuni si greutăți corporale mai mici fata de media europeană sau americană
- Proiectantul nu a realizat si varianta specializată cargo a modelului asa cum se procedează in general la mai toate modelele de avioane iar trenul de aterizare a fost proiectat după moda pieselor de schimb din industria auto adică cu un număr fix si mic de utilizări care sa oblige la cheltuieli continue de maintenanta.
- Designerul nu a intervenit in procesul de proiectare si producție prin scoaterea sistemelor de entertainment integrate in scaune si înlocuirea lor cu sisteme wi-fi ceea ce ar fi redus din greutatea si numărul componentelor de pe avion conducand ca atare la o scădere a consumului uriaș de petrol
- Departamentul juridic a obținut folosirea avionului pe marile aeroporturi dar costurile foarte mari ale amenajărilor sistemului de îmbarcare a pasagerilor pe cele doua punți a fost trecut in sarcina acestor aeroporturilor. Acest lucru a fost si un impediment major al creșterii numarului aeroportorilor si rutelor deservite cu acest avion
- Sectorul vânzări nu a fost apt sa impună celorlalte sectoare o serie de condiții care sa facă mai ușor vandabil acest model de avion.Dintre aceste condiții enumeram câteva: lipsa versatilității modelului pentru cargo si zboruri mediu curier, prețul mai mic pentru simulatoarele de zbor, șamd
Tot aici ieșirea la pensie a celui mai bun vânzător din departament s-a facut simțita imediat si in mod negativ
- IT-ul s-a “remarcat si el, major chiar, prin eroarea de necorelare a programelor utilizate, a sistemelor de măsurare, etc dintre calculatoarele din Franta si cele din Germania chestie care avea sa conducă la doar vreo 12 luni întârziere fata de plan
- Departamentul de studiu al riscului a stat la rândul sau intr-un continuu dolce farniente gâdilat fiind in amorul propriu de poziția de super jumbo obținută in dauna eternului rival Boeing. Altfel ar fi văzut multe din cele de mai sus dar si eforturile Boeing de eliminare a avioanelor cu patru motoare si înlocuirea lor cu avioane bimotoare mult mai economice, rata continua de creștere a prețului petrolului etc
2. Concurenta pe piata a firmei rivale Boeing cu ale sale inca in producție Boeing 747 -400 (avion cu patru motoare) plus mai nou venitele Boeing 777 si Boeing 787 avioane cu doua motoare insa si deci in mod automat mai economice
In plus Boeing este mereu fata de rivala Airbus mai rapida ca viteze de croaziera având payload-ul mai mare si avantajul unei greutăți ale avioanelor sale goale mai mici
3. Brexit-ul neluat in calcul inca de la apariția Mișcării ceea ce a condus la o criza fara precedent in cadrul concernului. Pentru ca foarte multe dintre componentele si motoarele folosite in echiparea tuturor modelelor produse de Airbus, nu numai pentru Airbus 380 se produc in Anglia iar necunoașterea si lipsa unei oarecari predictibilitati a tarifelor, taxelor, etc ce se vor aplica a blocat pur si simplu departamentul de vânzări al companiei.
O alta consecință majora a a Brexitului a fost pentru Airbus incapacitatea stabilirii unui preț de catalog pentru orice model produs si eliminarea chiar a conceptului de preț de catalog !
4. Incapacitatea de a reacționa din mers la provocările si schimbările survenite in timpul procesului de fabricație si exploatare a modelului Airbus 380
Aici este o problema de mentalitate pe care de exemplu Boeing, pana la unificarea cu concernul McDonnell Douglas si schimbarea majora de sistem de după, nu a avut-o !
Acum Boeing după marea problema cu MAX-urile încearcă sa redevină Boeing in timp ce Airbus nici nu știe cum,cu ce, de unde, cand si daca sa înceapă!
Pentru ca de exemplu in opinia mea modificarea trenului de aterizare pentru a susține un număr de cicli de aterizare precum in cazul avioanelor mediu curier ar fi putut face avionul mai versatil. Si pentru a ma face mai bine înțeles voi folosi modelul precedentului din sistemul juridic american dand exemplul avionului englezesc BAC1-11. BAC 1-11 care deși era un avion construit pentru mediu curier a avut trenul de aterizare prevazut pentru avioane scurt curier adică cu un număr de aterizări mult mai mare ceea ce a permis folosirea lui cu succes si pe rutele scurte cu mulți pasageri.
Astfel un avion Airbus 380 cu 550-600 de locuri pe rute de genul Paris TelAviv sau Paris Frankfurt etc ar fi înlocuit 3 avioane mediu curier Airbus 320 ceea ce ar fi condus Per total la economii, reduceri de costuri, poluare mai mică, etc
Teruel-ul de ieri al lui Malraux, cimitirul european de azi al lui Airbus 380 (nota bene: Andre Malraux pilot si scriitor francez membru al Academiei Franței si luptător republican in timpul războiului dus de Republica Spaniei împotriva trupelor generalului Franco, descria in al sau frumos roman “Speranța” modul in care rezistența guvernamentală se constituise la Teruel pentru a rezista asaltului continuu al trupelor franchiste! )
Pe lângă toate cele de mai sus Lufthansa a dispus la începutul pandemiei retragerea întregii sale flotei de Airbus 380 si trimiterea spre stocare la Teruel in locul ce va deveni celebru in timp ca fiind cimitirul avioanelor Airbus 380 Astfel ca prin luna mai deja plecaseră fara nici o festivitate care sa le marcheze retragerea 4 Airbus 380 din flota Lufthansa
Orgolioasa Air France - bine poreclită de mulți “ Air Chance”- deși declarase ca abia spre sfârșitul anului 2021 sau începutul lui 2022 va începe operațiunea similară de retragere a fost forțată de problemele financiare provocate de către Covid-19 sa sune si ea retragerea pentru ale sale Airbus 380 pe care tot la Teruel si tot fara glorie a început a le trimite
Inca nu se știe cu precizie acum daca si câte din cele 40 de avioane ale Emirates vor fi “înmormântate” la Teruel dar estimările cele mai pesimiste arata ca măcar jumătate din ele vor poposi in alta mândra Spanie nu precum in cea a lui Dolores Ibaruri ( nota bene: Roman scris de aceasta sub titlul “Mândra Spanie!” in care este descrisă Spania republicana)
“La Garde recule!”
Celebra formulare care sintetiza atat de simplu, dramatic si însângerat momentul final al bătăliei de la Waterloo poate fi motto-ul acestui articol dedicat celui mai mare eșec al industriei construcțiilor de avioane!
Pentru ca la Waterloo Napoleon a introdus in lupta ultima sa rezerva, brava, celebra si fidela sa Garda formată din elita soldaților săi trecuți pe la Arcole, Marengo, Austerlitz,Moscova si Borodino in timp ce la mică distanța tăntălăul sau discipol se făcea ca nu aude zgomotul luptei si nu ii aducea trupele cu care in mod sigur s-ar fi rescris istoria lumii!
Dar Airbus 380 nu a avut nici măcar șansa unui Waterloo al sau care cumva tragic dar epic si glorios sa ii încheie cariera-i deloc fabuloasa pentru ca pandemia provocată de către Covid -19 nu a ținut cont de nimeni si nimic asa ca fara menajamente visul de mărire franco-german a devenit un coșmar cu implicații teribile pentru întreaga Aviatie mondiala!
Oricum șeful proiectului Airbus 380 nu s-ar fi putut ridica prin “glorioasa” lui realizare nici măcar pana la copitele celor trei cai morțila Waterloo sub seaua marelui Mareșal Ney!!
Printre primele măsuri luate de către Airbus după criza enorma a avionului Airbus 380 putem sa indicam câteva precum:
- închiderea fabricilor de asamblare a modelului de la Toulouse din Franta si de la Hamburg din Germania
- trimiterea in șomaj a unei mari părți a angajaților acestor fabrici
- relocarea unei mici părți a angajaților către facilitățile de producție pentru modelele familiei Airbus 320
- solicitarea unui ajutor de stat inca neprecizat foarte clar dar estimat in Franta la câteva zeci de miliarde iar in Germania la fel
- introducerea unor acțiuni in justiție împotriva companiilor înscrise in listele de așteptare pentru cumpărarea diverselor modele produse de Airbus si care datorita problemelor financiare si a efectelor pandemiei au anunțat renunțarea sau întârzierea la achiziționarea avioanelor. Practic Airbus vrea sa impună acestor companii obligația achiziției avioanelor contractate nerecunoscându-le companiilor clauza de forța majora invocata de ele prin apariția pandemiei
Aceasta nerecunoaștere a pandemiei ca fiind clauza de forța majora in sensul dat de legile interne ale fiecărui stat si in sensul internațional larg acceptat va fi atat subiect al multor procese inclusiv la WTO - World Trade Organization ( Organizația Mondiala a Comerțului) cât si subiect de drept si teorie economică la toate instituțiile superioare de învățământ.
Sa nu uitam ca uriașa amenda dispusa de curând de către aceeași WTO la cererea Americii lui Trump, aceleiasi Airbus in dosarul ajutoarelor de stat acordate ilegal către companie de circa 4,5 miliarde de dolari a arătat întregii lumi modul in care concernul înțelege sa fenteze legea concurentei loiale.
Tot la acest capitol al amenzilor primite si necontestate in instanța de concern. sa ne reamintim si de amenzile acceptate si negociate chiar, de către Airbus in Anglia si Germania pentru ca cercetările privind mita oferită de către companie sa fie oprite. Cazul mitei din Franta este inca sub ancheta penală asa încât pana si la ea acasa Airbus se dovedește a fi un trișor ieftin ascuns in spatele vorbelor goale ale unor reprezentanți ai guvernelor francez si german care flutura steagul Uniunii Europene peste scandalurile de miliarde de euro furați, cu destinație schimbată, etc
Notă DefenseRomania: Textul și opinia aparțin în integralitate autorului
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News
Washingtonul ar putea transfera Ucrainei între 20 și 50 de rachete Tomahawk cu rază lungă de acțiune.
Decizia României de a achiziționa 216 tancuri noi a creat vâlvă atât în țară, în contextul în care programul se ridică la nu mai puțin de 6.5 miliarde de euro fără TVA, dar și în presa internațională.
Serviciile de securitate estoniene au anunțat zilele trecute că un punct de trecere a frontierei din partea de sud-est a țării a fost închis după ce a fost observată în apropiere o unitate armată, ai cărei militari nu purtau uniforme cu elemente de identificare.
Centrul Național de Securitate Cibernetică (CNSC) din Marea Britanie a înregistrat o creștere cu 50% a incidentelor cibernetice de gravitate ridicată față de anul precedent, a relatat Reuters, marți seară.
Preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski a anunţat luni că va călători la Washington "săptămâna aceasta" pentru a se întâlni cu omologul său american, Donald Trump, precum şi cu alţi oficiali din domeniul energiei şi apărării, transmite Agerpres.
Președintele rus Vladimir Putin a semnat pe 12 octombrie un decret prin care suspendă reducerile subvențiilor pentru combustibil până în mai 2026, într-o tentativă disperată de a stabiliza piața rusă a benzinei. Această mișcare vine în contextul în care atacurile ucrainene cu drone, susținute de informații americane, au avariat 16 din cele 38 de rafinării ale Rusiei, declanșând penurii generalizate.
Preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski a anunţat luni că va călători la Washington "săptămâna aceasta" pentru a se întâlni cu omologul său american, Donald Trump, precum şi cu alţi oficiali din domeniul energiei şi apărării, transmit Agerpres și AFP.
Secretarul general al NATO, Mark Rutte, a ridiculizat public capacitatea navală a Rusiei, transformând avaria recentă a unui submarin din Flota Mării Negre, Novorossiysk, într-o metaforă a slăbirii prezenței militare a Moscovei în Marea Mediterană. Incidentul, care a forțat submarinul să iasă la suprafață în largul coastelor Franței și a necesitat remorcarea sub supravegherea marinei olandeze, a generat controverse, Moscova negând orice defecțiune majoră.
În fața atacurilor necontenite cu drone, soluția apărării antiaeriene a Ucrainei nu mai este doar o problemă de capacitate militară, ci și una de cost. Anunțul companiei germane Rheinmetall aduce pe linia frontului din Ucraina un sistem de ultimă generație, dar mai ales o premieră cu o puternică încărcătură simbolică: armele vor fi plătite cu banii rezultaţi din activele înghețate ale Rusiei. O întrebare rămâne, însă: este acesta începutul unei noi etape în materie de sprijin european acordat Kievului?
Turcia și România își consolidează cooperarea strategică printr-o nouă etapă care va include o vizită oficială în țara noastră efectuată de președintele turc Recep Tayyip Erdoğan.
Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a numit potențiale ținte pe teritoriul rusesc pentru atacurile cu rachetele cu rază medie de acțiune Tomahawk. Precizările au fost făcute într-un interviu acordat Fox News și publicat pe 12 octombrie.
În timp ce războiul de la granițele NATO continuă să fie o ameninţare, Polonia și-a mobilizat cele mai puternice unităţi de blindate într-un test de foc pentru mobilitatea Alianței. Exercițiul DZIELNY BÓBR-25 (Castorul Curajos), lansat oficial pe 11 octombrie, nu trebuie privit ca o simplă manevră, ci o repetiție strategică esențială: traversarea unui obstacol acvatic, sub amenințare înaintării trupelor inamice.
Luni, pe fondul unei euforii politice rar întâlnite în tumultuoasa scenă israeliană, președintele Statelor Unite, Donald Trump, a marcat ceea ce susține că este o victorie istorică: încetarea focului în Gaza, după doi ani de confruntări violente, și eliberarea ultimilor 20 de ostatici israelieni în viață deținuți de Hamas.
Armata României nu dorește elicoptere multirol H215M, deși compania franceză Airbus e dispusă să ofere licență pentru linia de producție în țară, la Brașov. Modelul pe care l-ar dori Armata e H225M, dar pentru care francezii nu sunt dispuși să ofere producția în țara noastră.
Timpurile se schimbă, iar harta lumii în materie de securitate este redesenată nu doar de conflicte, ci și de ascensiunea discretă, dar puternică, a unor jucători globali. O dovadă elocventă a acestei mutații vine dinspre Asia: Coreea de Sud, odinioară un client al tehnologiei militare occidentale, bate acum la poarta celei mai mari piețe de apărare a lumii, Statele Unite ale Americii, nu doar cu produse competitive, ci și cu o ofertă de parteneriat industrial greu de refuzat.
Germania, sub conducerea cancelarului Angela Merkel, colabora îndeaproape cu Moscova în domeniul militar, cu puțin timp înainte de anexarea Crimeei de către Rusia în februarie și martie 2014.
La poligonul de antrenament Altmark, la nord de Magdeburg, militarii Bundeswehr antrenau pe ruși cum să poarte război eficient, în timp ce compania de armament Rheinmetall spera la acorduri importante cu Rusia.
Planurile includeau accesul ofițerilor ruși la unele documente interne, discuții strategice și schimburi de informații la nivel de comandă, procese rezervate de obicei aliaților NATO.
În cursul nopții de 13 octombrie, Ucraina și-a demonstrat din nou capacitatea de a lovi cu precizie infrastructura vitală a invadatorilor, declanșând un incendiu masiv la cel mai mare depozit de carburanți din Crimeea.
Acest atac, desfășurat de forțele ucrainene tot prin utilizarea dronelor, reprezintă un răspuns curajos și strategic la agresiunea rusă, erodând continuu capacitatea economică și militară a Moscovei.
Într-o evaluare a campaniei ofensive rusești, publicată pe 11.10.2025, Institutul pentru Studierea Războiului (ISW) a semnalat faptul că industria de apărare rusă implementează eforturi pe termen lung pentru a crește producția de tancuri T-90 și pentru a reface rezervele de tancuri de dinainte de război. În acest fel, Rusia intenționează să reprezinte o amenințare pe termen lung pentru Organizația Tratatului Atlanticului de Nord.
După o scurtă prezență în Israel, Donald Trump ajunge la Sharm el-Sheikh, în Egipt, pentru a coprezida împreună cu omologul său egiptean Abdel Fattah al-Sissi un 'summit pentru pace' în Fâșia Gaza, în prezența liderilor din peste 20 de țări și a secretarului general al ONU, Antonio Guterres.
Guvernul danez și partidele semnatare ale Acordului de Apărare au convenit să achiziționeze încă 16 avioane de vânătoare F-35, aducând flota daneză la un total de 43 de avioane F-35.
La fel cum Hitler anunța, pe bandă rulantă, în ultimul an de război, arme minune cu care să câștige confruntarea armată, acum liderul Rusiei încearcă aceeași stratagemă pentru a susține moralul armatei sale și pe cel popular, să sperie Occidentul și să-și impresioneze aliații.
Un submarin rusesc care transportă rachete Kalibr a ieșit la suprafață în largul coastei Franței.
Președintele american Donald Trump a declarat că este pregătit să trimită rachete de croazieră Tomahawk în Ucraina dacă războiul cu Rusia nu se încheie.
Media de propagandă chineză a anunțat săptămânile trecute că Beijingul a lansat prototipurile unui sistem de apărare antirachetă conceput pentru a integra informații provenite din spațiu, ocean, aer și sol. Scopul acestuia este identificarea rapidă a potențialelor amenințări, analiza traiectoriilor de zbor și diferențierea între rachetele active și momelile lansate pentru a induce în eroare senzorii.
DefenseRomania difuzează o ediție specială a emisiunii Obiectiv EuroAtlantic, ediție care îl are invitat pe Excelența Sa, Özgur Kivanç Altan, ambasadorul Turciei în România.
Textul de mai jos nu este o simplă postare, ci mărturia dramatică a unui fost militar român transformat, din cauza expunerii la uraniul sărăcit în teatrele de operații, într-o persoană cu grave probleme de sănătate și într-un activist singuratic.
Forțele Aeriene Franceze au dat un nou impuls capacităților lor de atac terestru odată cu intrarea în serviciu operațional, în aprilie, a variantei modernizate Mirage 2000D RMV. Dar ce aduce ea nou?
Hamas nu va participa la guvernarea Fâşiei Gaza după război, a declarat duminică o sursă din cadrul mişcării islamiste palestiniene, în ajunul unui summit consacrat enclavei palestiniene şi care va reuni luni, în Egipt, circa 20 de lideri, alături de preşedintele american Donald Trump.
Rusia nu mai are nici resurse, nici forță pentru un război total cu Occidentul, iar regimul de la Kremlin se află într-un proces ireversibil de degradare internă, afirmă optimist diplomatul ucrainean Volodimir Ohryzko, ambasador și fost ministru de Externe al Ucrainei.
Sistemele de artilerie HIMARS, aflate și în dotarea României, au demonstrat că pot fi un „game changer” pe front. HIMARS dispun de o mobilitate impresionantă, dar și de o capacitate de a lovi chirurgical. Pentru Ucraina, HIMARS au fost printre puținele sisteme care au avut capacitatea să influențeze soarta războiului, asta după ce ucrainenii au reușit să oprească ofensiva rusă în prima etapă a invaziei pe scară largă și să utilizeze HIMARS în operațiunile ce au urmat în care au reușit eliberarea unei părți importante din teritoriul ocupat în 2022.
Ministrul apărării israelian, Israel Katz, a ordonat duminică armatei să "distrugă toate tunelurile teroriste ale Hamas din Gaza" după eliberarea ostaticilor încă ţinuţi captivi în enclava palestiniană, informează Agerpres și EFE.
Drumul Regatului României până la momentul de aur de la finalul anului 1918 și realizarea Marii Uniri când toate provinciile românești au revenit la patria mamă a fost unul dificil, presărat cu decizii militare, politice și strategice grele. Intrată în Primul Război Mondial sau Războiul de Reîntregire Națională pentru Transilvania, România sacrifica implicit Basarabia (Moldova).