Achiziționarea de camioane militare este finanțată printr-un împrumut de la Uniunea Europeană prin intermediul instrumentului financiar Acțiunea de Securitate pentru Europa (SAFE).
Compania Emirates a anunțat cea mai mare concediere colectivă de piloți efectuată intr-o singura zi din istoria aviatica recenta, ocazie cu care au fost trimiși acasa 600 de piloți din totalul de 792 de care compania s-a despărțit!
Aproape Toti piloții concediați erau Calificați pe avionul Airbus 380 model din care Emirates detine o flota de nici mai mult nici mai putin 115 avioane si din cauza căreia era considerat cel mai mare operator mondial de Super Jumbo - porecla data acestui avion!
Daca Boeing-ul 747 poreclit inițial Jumbo Jet si mai apoi “Quinn of the Sky” după fix 50 de ani de la primul sau zbor s-a putut bucura de o cariera stralucita si o retragere fastuoasa sărmanul Airbus 380 va putea concura doar la titlul de cea mai mare catastrofa financiară a constructorilor de avioane din toate timpurile!
In articolul anterior aratam cum si de ce a apărut acest avion analizând-i prestația si rezultatele lui financiare precum si implicațiile politice ce au stat la baza acestui proiect. Greselile de management pe care le-am indicat atunci sunt cauzele principale ale acestui dezastru al concernului Airbus denumit Airbus 380. Dar haideți sa facem împreuna o scurta revedere a acestor greșeli
1. Lipsa aproape criminala de Comunicare si conlucrare efectivă între departamentele:marketing de produs, proiectare, design, legislație internațională, vânzări,IT si financiar intr-un cuvânt întreaga companie AIRBUS!
- Marketingul a cerut un avion pentru piata asiatica cu pasageri mulți si cu dimensiuni si greutăți corporale mai mici fata de media europeană sau americană
- Proiectantul nu a realizat si varianta specializată cargo a modelului asa cum se procedează in general la mai toate modelele de avioane iar trenul de aterizare a fost proiectat după moda pieselor de schimb din industria auto adică cu un număr fix si mic de utilizări care sa oblige la cheltuieli continue de maintenanta.
- Designerul nu a intervenit in procesul de proiectare si producție prin scoaterea sistemelor de entertainment integrate in scaune si înlocuirea lor cu sisteme wi-fi ceea ce ar fi redus din greutatea si numărul componentelor de pe avion conducand ca atare la o scădere a consumului uriaș de petrol
- Departamentul juridic a obținut folosirea avionului pe marile aeroporturi dar costurile foarte mari ale amenajărilor sistemului de îmbarcare a pasagerilor pe cele doua punți a fost trecut in sarcina acestor aeroporturilor. Acest lucru a fost si un impediment major al creșterii numarului aeroportorilor si rutelor deservite cu acest avion
- Sectorul vânzări nu a fost apt sa impună celorlalte sectoare o serie de condiții care sa facă mai ușor vandabil acest model de avion.Dintre aceste condiții enumeram câteva: lipsa versatilității modelului pentru cargo si zboruri mediu curier, prețul mai mic pentru simulatoarele de zbor, șamd
Tot aici ieșirea la pensie a celui mai bun vânzător din departament s-a facut simțita imediat si in mod negativ
- IT-ul s-a “remarcat si el, major chiar, prin eroarea de necorelare a programelor utilizate, a sistemelor de măsurare, etc dintre calculatoarele din Franta si cele din Germania chestie care avea sa conducă la doar vreo 12 luni întârziere fata de plan
- Departamentul de studiu al riscului a stat la rândul sau intr-un continuu dolce farniente gâdilat fiind in amorul propriu de poziția de super jumbo obținută in dauna eternului rival Boeing. Altfel ar fi văzut multe din cele de mai sus dar si eforturile Boeing de eliminare a avioanelor cu patru motoare si înlocuirea lor cu avioane bimotoare mult mai economice, rata continua de creștere a prețului petrolului etc
2. Concurenta pe piata a firmei rivale Boeing cu ale sale inca in producție Boeing 747 -400 (avion cu patru motoare) plus mai nou venitele Boeing 777 si Boeing 787 avioane cu doua motoare insa si deci in mod automat mai economice
In plus Boeing este mereu fata de rivala Airbus mai rapida ca viteze de croaziera având payload-ul mai mare si avantajul unei greutăți ale avioanelor sale goale mai mici
3. Brexit-ul neluat in calcul inca de la apariția Mișcării ceea ce a condus la o criza fara precedent in cadrul concernului. Pentru ca foarte multe dintre componentele si motoarele folosite in echiparea tuturor modelelor produse de Airbus, nu numai pentru Airbus 380 se produc in Anglia iar necunoașterea si lipsa unei oarecari predictibilitati a tarifelor, taxelor, etc ce se vor aplica a blocat pur si simplu departamentul de vânzări al companiei.
O alta consecință majora a a Brexitului a fost pentru Airbus incapacitatea stabilirii unui preț de catalog pentru orice model produs si eliminarea chiar a conceptului de preț de catalog !
4. Incapacitatea de a reacționa din mers la provocările si schimbările survenite in timpul procesului de fabricație si exploatare a modelului Airbus 380
Aici este o problema de mentalitate pe care de exemplu Boeing, pana la unificarea cu concernul McDonnell Douglas si schimbarea majora de sistem de după, nu a avut-o !
Acum Boeing după marea problema cu MAX-urile încearcă sa redevină Boeing in timp ce Airbus nici nu știe cum,cu ce, de unde, cand si daca sa înceapă!
Pentru ca de exemplu in opinia mea modificarea trenului de aterizare pentru a susține un număr de cicli de aterizare precum in cazul avioanelor mediu curier ar fi putut face avionul mai versatil. Si pentru a ma face mai bine înțeles voi folosi modelul precedentului din sistemul juridic american dand exemplul avionului englezesc BAC1-11. BAC 1-11 care deși era un avion construit pentru mediu curier a avut trenul de aterizare prevazut pentru avioane scurt curier adică cu un număr de aterizări mult mai mare ceea ce a permis folosirea lui cu succes si pe rutele scurte cu mulți pasageri.
Astfel un avion Airbus 380 cu 550-600 de locuri pe rute de genul Paris TelAviv sau Paris Frankfurt etc ar fi înlocuit 3 avioane mediu curier Airbus 320 ceea ce ar fi condus Per total la economii, reduceri de costuri, poluare mai mică, etc
Teruel-ul de ieri al lui Malraux, cimitirul european de azi al lui Airbus 380 (nota bene: Andre Malraux pilot si scriitor francez membru al Academiei Franței si luptător republican in timpul războiului dus de Republica Spaniei împotriva trupelor generalului Franco, descria in al sau frumos roman “Speranța” modul in care rezistența guvernamentală se constituise la Teruel pentru a rezista asaltului continuu al trupelor franchiste! )
Pe lângă toate cele de mai sus Lufthansa a dispus la începutul pandemiei retragerea întregii sale flotei de Airbus 380 si trimiterea spre stocare la Teruel in locul ce va deveni celebru in timp ca fiind cimitirul avioanelor Airbus 380 Astfel ca prin luna mai deja plecaseră fara nici o festivitate care sa le marcheze retragerea 4 Airbus 380 din flota Lufthansa
Orgolioasa Air France - bine poreclită de mulți “ Air Chance”- deși declarase ca abia spre sfârșitul anului 2021 sau începutul lui 2022 va începe operațiunea similară de retragere a fost forțată de problemele financiare provocate de către Covid-19 sa sune si ea retragerea pentru ale sale Airbus 380 pe care tot la Teruel si tot fara glorie a început a le trimite
Inca nu se știe cu precizie acum daca si câte din cele 40 de avioane ale Emirates vor fi “înmormântate” la Teruel dar estimările cele mai pesimiste arata ca măcar jumătate din ele vor poposi in alta mândra Spanie nu precum in cea a lui Dolores Ibaruri ( nota bene: Roman scris de aceasta sub titlul “Mândra Spanie!” in care este descrisă Spania republicana)
“La Garde recule!”
Celebra formulare care sintetiza atat de simplu, dramatic si însângerat momentul final al bătăliei de la Waterloo poate fi motto-ul acestui articol dedicat celui mai mare eșec al industriei construcțiilor de avioane!
Pentru ca la Waterloo Napoleon a introdus in lupta ultima sa rezerva, brava, celebra si fidela sa Garda formată din elita soldaților săi trecuți pe la Arcole, Marengo, Austerlitz,Moscova si Borodino in timp ce la mică distanța tăntălăul sau discipol se făcea ca nu aude zgomotul luptei si nu ii aducea trupele cu care in mod sigur s-ar fi rescris istoria lumii!
Dar Airbus 380 nu a avut nici măcar șansa unui Waterloo al sau care cumva tragic dar epic si glorios sa ii încheie cariera-i deloc fabuloasa pentru ca pandemia provocată de către Covid -19 nu a ținut cont de nimeni si nimic asa ca fara menajamente visul de mărire franco-german a devenit un coșmar cu implicații teribile pentru întreaga Aviatie mondiala!
Oricum șeful proiectului Airbus 380 nu s-ar fi putut ridica prin “glorioasa” lui realizare nici măcar pana la copitele celor trei cai morțila Waterloo sub seaua marelui Mareșal Ney!!
Printre primele măsuri luate de către Airbus după criza enorma a avionului Airbus 380 putem sa indicam câteva precum:
- închiderea fabricilor de asamblare a modelului de la Toulouse din Franta si de la Hamburg din Germania
- trimiterea in șomaj a unei mari părți a angajaților acestor fabrici
- relocarea unei mici părți a angajaților către facilitățile de producție pentru modelele familiei Airbus 320
- solicitarea unui ajutor de stat inca neprecizat foarte clar dar estimat in Franta la câteva zeci de miliarde iar in Germania la fel
- introducerea unor acțiuni in justiție împotriva companiilor înscrise in listele de așteptare pentru cumpărarea diverselor modele produse de Airbus si care datorita problemelor financiare si a efectelor pandemiei au anunțat renunțarea sau întârzierea la achiziționarea avioanelor. Practic Airbus vrea sa impună acestor companii obligația achiziției avioanelor contractate nerecunoscându-le companiilor clauza de forța majora invocata de ele prin apariția pandemiei
Aceasta nerecunoaștere a pandemiei ca fiind clauza de forța majora in sensul dat de legile interne ale fiecărui stat si in sensul internațional larg acceptat va fi atat subiect al multor procese inclusiv la WTO - World Trade Organization ( Organizația Mondiala a Comerțului) cât si subiect de drept si teorie economică la toate instituțiile superioare de învățământ.
Sa nu uitam ca uriașa amenda dispusa de curând de către aceeași WTO la cererea Americii lui Trump, aceleiasi Airbus in dosarul ajutoarelor de stat acordate ilegal către companie de circa 4,5 miliarde de dolari a arătat întregii lumi modul in care concernul înțelege sa fenteze legea concurentei loiale.
Tot la acest capitol al amenzilor primite si necontestate in instanța de concern. sa ne reamintim si de amenzile acceptate si negociate chiar, de către Airbus in Anglia si Germania pentru ca cercetările privind mita oferită de către companie sa fie oprite. Cazul mitei din Franta este inca sub ancheta penală asa încât pana si la ea acasa Airbus se dovedește a fi un trișor ieftin ascuns in spatele vorbelor goale ale unor reprezentanți ai guvernelor francez si german care flutura steagul Uniunii Europene peste scandalurile de miliarde de euro furați, cu destinație schimbată, etc
Notă DefenseRomania: Textul și opinia aparțin în integralitate autorului
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News
Achiziționarea de camioane militare este finanțată printr-un împrumut de la Uniunea Europeană prin intermediul instrumentului financiar Acțiunea de Securitate pentru Europa (SAFE).
În urmă cu câteva zile, rușii au bombardat masiv Odesa și sudul Ucrainei, inclusiv obiective civile și energetice, însă și-au justificat operațiunea printr-o componentă militară, precizând că obiectivul atacului, în care au folosit în premieră în sudul Ucrainei bombe de aviație FAB, este de a „decupla” Ucraina de România.
Congresul american a adoptat miercuri strategia sa de apărare pentru 2026, reafirmându-şi sprijinul pentru alianţele SUA în Europa, contrar semnalelor recente transmise de preşedintele Donald Trump şi administraţia sa.
Pachetul NDAA include și alte măsuri de sprijinire a apărării europene, cum ar fi stabilirea unui număr minim de 76.000 de soldați americani staționați în Europa.
Armata Statelor Unite lucrează la noi capabilități pentru sistemul de rachete sol-aer Patriot, care ar permite interceptarea inclusiv a țintelor care au depășit poziția sistemului sau care vin din spatele acestuia, o tehnică de lansare denumită „peste umăr”. Această funcționalitate ar extinde semnificativ flexibilitatea Patriot în lupta împotriva amenințărilor aeriene de tipul celor experimentate de armata ucraineană în încercarea de a combate noile tactici de utilizare a rachetelor Kinjal de către forțele ruse.
Președintele rus Vladimir Putin a anunțat miercuri că noul sistem de rachete cu rază medie de acțiune „Oreshnik” va intra în serviciul de luptă până la sfârșitul anului.
Moscova a dezvăluit sistemul „Oreshnik” în noiembrie 2024, în urma unui atac asupra unei fabrici de arme din Ucraina, care a fost descris ca un „test de luptă” reușit.
Avioane Craiova nu a livrat niciun avion și nu o va mai face în 2025. Asta deși reprezentanții companiei sperau în toamnă că până la finalul anului vor fi livrate cel puțin 5 avioane din cele 10 aflate în proces de modernizare. Toate ar fi trebuit livrate până în august 2024, termenul fiind prelungit, dar fără folos.
Marți, 16 decembrie, a avut loc o nouă reuniune a Grupului de contact pentru Ucraina, așa-numitul Format Ramstein, în cadrul căreia au fost concordate o serie de măsuri de sprijin militar concret pentru Ucraina.
Șeful Statului Major britanic al Apărării, Sir Richard Knighton, avertizează că Regatul Unit nu se mai poate baza pe prezumțiile post-Război Rece, subliniind necesitatea unei investiții masive în IAMD (Integrated Air and Missile Defence) pentru a contracara arsenalul balistic și de croazieră al Rusiei.
Moarte suspectă a unui oficial sârb din cadrul companiei de stat Yugoimport, un furnizor cheie de arme și echipamente militare.
Iranul a început să recunoască public eșecurile sale militare în timpul recentului război cu Israelul, simultan cu o expunerea armelor sale strategice la expoziția Parcului Național Aerospațial Iranian. Această mișcare își propune să reseteze narațiunea internă și să restabilească imaginea țării ca putere militară, după șocul războiului cu Israelul.
Războiul naval din Marea Neagră a intrat într-o fază nouă și periculoasă pentru Moscova, marcată de o evoluție clară a vectorilor de atac, de la ținte de oportunitate la obiective strategice complexe. Cele mai recente imagini din satelit obținute în urma atacului de luni asupra portului Novorossiysk oferă prima confirmare vizuală a unei lovituri efectuate de un vehicul subacvatic fără pilot (UUV) ucrainean împotriva unui submarin rusesc din clasa Kilo.
Forțele de Apărare ale Ucrainei au executat o serie complexă de lovituri în adâncime în noaptea de 16-17 decembrie 2025, vizând infrastructura critică de rafinare și logistică din sudul Rusiei. Atacul, care a combinat roiuri de drone cu lovituri de precizie, a avariat rafinăria „Slaviansk” din ținutul Krasnodar și a provocat pene majore de curent, semnalând o intensificare a campaniei Kievului de a degrada capacitatea Moscovei de a finanța și alimenta masinaria sa de război.
Președintele american Donald Trump a declarat întregul regim de la Caracas condus de dictatorul Nicolas Maduro „organizație teroristă” și a ordonat o blocadă totală asupra petrolierelor care intră sau ies din Venezuela. Decizia lui Trump ridică gradul de escaladare din Caraibe, unde SUA acuză Venezuela că folosește active americane pentru a finanța terorismul și traficul de droguri către State.
Oficiul Federal pentru Carteluri al Germaniei (Bundeskartellamt) a luat pe 15 decembrie 2025 o decizie care ar putea redefini viitorul blindatelor europene. Aprobarea extinderii cooperării dintre Rheinmetall Landsysteme și KNDS Deutschland pentru dezvoltarea unui nou tanc principal de luptă (MBT) marchează recunoașterea oficială a faptului că Bundeswehr-ul (Armata Germană) nu mai poate aștepta după calendarul politic al Parisului și Berlinului.
Marea Britanie a făcut pasul decisiv pentru a acoperi una dintre cele mai mari lacune din arsenalul său ofensiv terestru. Pe 9 decembrie, Ministerul britanic al Apărării (MoD) a publicat pe platforma guvernamentală BidStats notificarea oficială pentru demararea Proiectului NIGHTFALL, o inițiativă accelerată de dezvoltare a unei rachete balistice tactice cu o rază de acțiune de până la 600 de kilometri.
Atacul efectuat de Ucraina pe 15 decembrie cu ajutorul dronelor subacvatice asupra Bazei Navale Novorossisk a Flotei ruse din Marea Neagră a demonstrat lipsa totală de pregătire pentru protecția zonei de apă împotriva unei astfel de lovituri. Acest lucru a fost afirmat pe 16 decembrie de expertul militar rus, Vladislav Shurygin, într-un mesaj video postat pe blogul său.
Primul avion de luptă F-35 al Finlandei a fost prezentat marți în Statele Unite. Noile aeronave vor înlocui avioanele de vânătoare F-18 Hornet, care sunt deja învechite.
Amiralul (r.) Mark Montgomery, cel care a fost comandantul timp de zece ani a Carrier Strike Group 5 în Indo-Pacific, grup de luptă din care face parte portavionul american USS George Washington, a comparat modul în care acționează China pentru a pune presiune asupra Tawanului și războiul la scară largă pe care Rusia îl poartă în Ucraina.
Ministerul rus al Apărării a anunțat că, pe 16.12.2025, două bombardiere cu rază lungă de acțiune de tip Tu-22M3 au efectuat un zbor planificat în spațiul aerian situat deasupra apelor neutre ale Mării Negre.
La aproape patru ani de când Rusia a readus războiul în Europa, generând odată cu invadarea Ucrainei cea mai mare criză de securitate de după cel de-al Doilea Război Mondial, statele europene se află într-un moment în care își recalibrează paradigma privind apărare și înarmarea în contextul în care scenariul unui război de mare intensitate declanșat de Rusia nu mai e unul SF. În ciuda fondurilor masive alocate pentru înzestrare de europeni, există cel puțin patru mari probleme într-un scenariu ipotetic al unui conflict.
Chiar dacă se va ajunge la pace în Ucraina, Rusia va rămâne o amenințare permanentă, a declarat, marți, președintele Nicușor Dan, la Helsinki, la conferința de presă comună cu liderii UE de pe Flancul Estic.
Președintele american Donald Trump a semnat luni un ordin executiv care desemnează drogul sintetic fentanil drept „armă de distrugere în masă”, deschizând calea administrației Trump pentru a continua represiunea împotriva cartelurilor de droguri din America Latină. Pentagonul a declarat, de asemenea, că opt persoane au fost ucise în alte trei atacuri asupra ambarcațiunilor aparținând unor presupuși contrabandiști.
SUA au recunoscut rolul României ca partener-cheie pentru asigurarea securităţii energetice, conform declaraţiei comune transmise după Dialogul Strategic România - SUA.
Luxemburgul participă substanțial la apărarea Europei, deși micul stat din Europa de Vest are o populație de doar 650 de mii de locuitori. Capacitatea financiară a Regatului Luxemburgului îi permite, însă, o implicare inclusive în domeniul achizițiilor de tehnică militară.
Pe măsură ce Varșovia integrează ultimul lot din cele 212 obuziere din primul contract, atenția gigantului sud-coreean Hanwha Aerospace se mută spre sud, unde primele blindate destinate României se află deja pe linia de asamblare. Mai mult, așa cum a afirmat recent președintele și CEO-ul Hanwha Aerospace, Son Jae-il într-un interviu acordat în exclusivitate DefenseRomania, din luna ianuarie începe construcția fabricii K9 din țara noastră.
Congresul Statelor Unite a transmis săptămâna aceasta un mesaj fără echivoc Pentagonului prin aprobarea Legii de Autorizare a Apărării Naționale (NDAA) pentru anul fiscal 2026: modernizarea nu se mai poate face pe seama capacității actuale de luptă.
Lockheed Martin a finalizat producția tuturor aeronavelor F-16 Block 70 pentru flotele inițiale ale Bulgariei și Slovaciei, echipând ambele forțe aeriene cu avioane F-16 avansate, pregătite pentru operațiuni NATO și aliate.
Rusia a respins marți în mod categoric desfășurarea în Ucraina de trupe din state membre NATO, așa cum a propus luni, la Berlin, Coaliția de Voință.
Ministerul Apărării Naţionale (MApN) a solicitat Parlamentului aprobarea prealabilă pentru semnarea Acordului-cadru de instruire a piloţilor pe avioanele F-16.
Avioanele de luptă turcești au interceptat și doborât un vehicul aerian fără pilot (UAV) descris ca fiind „scăpat de sub control”, care se apropia de spațiul aerian al țării dinspre Marea Neagră, a confirmat Ministerul Apărării de la Ankara.
Kievul a făcut pași importanți în ceea ce și-a dorit foarte mult și anume garanții puternice de securitate din partea SUA și a unor țări din Europa. Ele ar urma să fie de nivelul articolului 5 din Tratatul NATO, potrivit președintelui Zelenski. Congresul american ar urma să voteze garanții de nivelul Articolului 5 al Tratatului NATO.
Războiul naval a intrat într-o nouă eră odată cu atacul fără precedent revendicat de Serviciul Ucrainean de Informații (SBU), marcând prima lovitură reușită a unei drone subacvatice (UUV - Unmanned Underwater Vehicle) asupra unui submarin militar rusesc. Atacul de ieri asupra submarinului rusesc din clasa Kilo (Proiect 636.3 Varshavyanka) în portul Novorossiysk nu reprezintă doar o pierdere tactică pentru Rusia, ci debutul unei noi capacități de luptă: vectorul de atac submersibil.