F-urile Ucrainei decolează de pe autostrăzi, în ciuda criticilor care cereau piste curate. Între timp, F-35A face și el o demonstrație rară pe autostrăzile Europei
Aterizarea și decolarea de pe o autostradă sunt, poate, cele mai critice momente pentru o aeronavă militară în misiuni non-combat.
F-35A efectuează, pe 4 septembrie 2024, prima aterizare din Europa, pe autostrada Hosio din Finlanda / Lakenheath Royal Air Force / F-16, Ucraina. Avion de luptă F-16 în dotarea Ucrainei. Photo: Captură video @VolodimirZelenski
Două avioane americane F-35 Lightning II din Escadrila 48, staționată la RAF Lakenheath, Marea Britanie, au aterizat pe o autostradă din Finlanda în cadrul exercițiului BAANA 2024, marcând prima astfel de aterizare a aeronavelor americane pe o autostradă europeană.
Această manevră face parte din strategia US Air Force de "Agile Combat Employment" (ACE), un mecanism operațional destinat creșterii gradului de supraviețuire a a aeronavelor, care vizează misiuni efectuate locații neconvenționale precum autostrăzile.
Generalul James Hecker, comandantul forțelor aeriene americane în Europa, a descris exercițiul ca un moment-cheie pentru flexibilitatea operațională a NATO, subliniind cooperarea tot mai strânsă cu Finlanda, nou membru NATO din 2023.
Recent, în Europa avioane Gripen, F18 Hornet sau Eurofighter au efectuat și ele exerciții de decolare și aterizare pe autostrăzi, dar în cazul F-35A vorbim de o premieră europeană.
Finlanda, terenul de testare a flexibilității NATO
F-35A efectuează, pe 4 septembrie 2024, prima aterizare din Europa, pe autostrada Hosio din Finlanda / Lakenheath Royal Air Force
Escadrila 435 a efectuat prima misiune de tip ”hot pit refueling” a unui F-35A al Forțelor Aeriene SUA pe o autostradă din Europa.
Asta înseamnă că SUA au realizat pentru prima dată realimentarea rapidă unui avion F-35A pe o autostradă din Europa, în timp ce motoarele avionului erau pornite, pentru a permite decolarea rapidă și revenirea în misiune.
Aterizarea pe autostradă este rezultatul a luni de pregătiri. Au fost efectuate exerciții comune la Baza Aeriană Ramstein din Germania, inclusiv un exercițiu de superioritate aeriană 1 la 1, la care au luat parte nouă forțe aeriene ale NATO.
Utilizarea autostrăzilor ca piste de aterizare improvizate este o componentă critică a flexibilității operaționale a NATO care se bazată în mare măsură pe Agile Combat Employment.
Ucraina folosește autostrăzile ca piste pentru F-16
Avion de luptă F-16 în dotarea Ucrainei. Photo: Captură video @VolodimirZelenski
Strategia de pregătire a Finlandei, care include dispersarea aeronavelor în locații descentralizate pentru a reduce vulnerabilitatea bazelor aeriene, este o practică reluată recent în Europa și este foarte probabil să fie utilizată și de Ucraina. Capacitatea de a opera din locații descentralizate este vitală pentru Kiev. Aerodromurile Forțelor Aeriene Ucrainene sunt monitorizate și atacate constant, astfel că Ucraina încearcă să reducă riscurile de a mai pierde aeronave.
Ucraina folosește diverse trucuri pentru a-și proteja avioanele de luptă F-16 de atacurile rusești. Deci, potrivit canalului de televiziune francez LCI , în loc să se folosească baze militare, secțiuni de drum sau autostrăzi sunt folosite pentru decolările și aterizările F-16.
Informația este cu atât mai surprinzătoare, având în vedere vulnerabilitatea acestor aeronave la obiectele de pe suprafața pistei. Spre deosebire de alte avioane de luptă, F-16 necesită piste foarte bine curățate și întreținute, deoarece au un tren de aterizare jos și o admisie mare a aerului în față, făcându-le mai expuse la riscuri pe piste improvizate sau autostrăzi.
„În loc să decoleze din bazele militare, soldații Armatei ucrainene au pregătit câteva tronsoane de drumuri care sunt de obicei folosite de mașini și camioane”, arată publicația.
Potrivit fostului pilot militar Xavier Tutelman, care a furnizat canalului TV un filmuleț de confirmare, armata ucraineană a demontat separatoarele centrale și a schimbat asfaltul pe aceste porțiuni de drum.
Generalul francez Michel Yakovleff, invitat în calitate de expert, a remarcat că metode similare au fost deja folosite în trecut în alte țări. Totuși, el observă că decolările în astfel de condiții sunt mai riscante decât pe pistele tradiționale proiectate și marcate pentru a primi aeronave.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News