Cum se făceau în România achizițiile. Miron Mitrea: S-a cumpărat muniție pentru MiG-29, deși avioanele erau în proces de ieșire din serviciu
Fostul ministru al Transporturilor Miron Mitrea (2000-2004), în cadrul unei emisiuni televizate, a criticat modul în care se făceau achizițiile în perioada respectivă, dând exemplul achiziției de muniție pentru avioanele MiG-29 românești, care urmau să fie scoase din serviciu.
Avion de tip MiG-29 al României, în 1992, deasupra aerodromului Mihal Kogălniceanu. Foto: Aviatia.ro
Miron Mitrea, în cadrul unei emisiuni la Realitatea Plus unde e invitat permanent, a analizat propunerea președintei Comisiei Europene Ursula von der Leyen cu privire la un program comun european de achiziție de muniție, precizând că pe fond ideea e corectă, dar modul în care va fi implementată ridică întrebări.
În acest context fostul ministru a povestit despre achiziția de armament pentru avioanele MiG-29 românești.
„Ursula von der Leyen are pe fond dreptate. Problema e să nu cumpărăm cumva un milion de obuze pentru tancuri T-55. Când am ajuns la Guvern, nu am spus încă treaba aceasta, dar am stat de vorbă cu oameni de la Apărare și am constatat că era cumpărat armament de integrat pe avioanele MiG-29. Eu întrebasem de ce, pentru că MiG-urile 29 erau în proces de ieșire din serviciu și modernizăm avioanele MiG-21. M-am interesat dacă armamentul cumpărat de la țara care moderniza atunci MiG-29 ar putea fi integrat pe MiG-21 și mi s-a spus că nu (...) Dar această situație nu se întâmplă doar în România”, a arătat fostul ministru Miron Mitrea.
Amintim că la finalul săptămânii trecute, la Conferinţa de Securitate de la Munchen, şefa executivului european Ursula von der Leyen a sugerat că producţia industriei de apărare se poate amplifica şi accelera dacă statele membre ale UE îşi unesc forţele.
"Ne-am putea gândi, de exemplu, la contracte de achiziţii în avans, care dau industriei de apărare posibiltatea de a investi acum în linii de producţie, pentru a fi mai rapide şi pentru a creşte cantităţile pe care le pot livra", preciza Ursula von der Leyen.
Povestea avioanelor MiG-29 ale României
MiG-29 românesc, sursă foto: Digital Combat Simulator
În decembrie 1989, chiar înainte de Revoluție, patru aeronave MiG-29 au ajuns în România, aduse de piloți sovietici. Au fost ulterior aduse în total 21 de aparate, din care 17 au fost achiziționate cu comandă simplă și 4 cu dublă comandă.
La jumătatea anilor 1990 aeronavele MiG-29 ale României au fost propuse pentru modernizare, iar un prim contract de cooperare industrială a fost semnat între companiile Daimler Chrysler Aerospace, din Germania, Elbit Systems, din Israel și Aerostar Bacău.
A ieșit un prototip care a primit denumirea de MiG-29 Sniper, care a fost realizat la standarde de interoperabilitate NATO. Până la urmă planul nu a fost implementat iar prototipul aeronavei MiG-29 Sniper este expus din 2009 la Muzeul Aviației din București.
Ultimul zbor a avut loc în 2001. Programul de modernizare a însemnat implementarea unui pachet cu noi sisteme mecanice și electrice și înlocuirea unor sisteme mai vechi. Din considerente economice, programul a fost stopat.
România s-a reorientat către modernizarea MiG-21 la standardul LanceR în detrimentul MiG-29.
De-a lungul timpului MiG-29 ale ROAF au fost implicate în trei accidente.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News