Fregate anti-submarin construite la Galați, dar nu pentru România. Așteptând decizia MApN în dosarul corvetelor, Damen anunță că e „pregătită pentru orice proiect viitor”
La Șantierul Naval Galați urmează să fie proiectate și construite patru fregate anti-submarin de ultimă generație. Acestea vor ajunge în dotarea Olandei și Belgiei.
Fregate ASW anti-submarin, care vor fi construite în România la Galați. Photo credit: Damen
Săptămâna trecută Ministerul olandez al Apărării, Damen și Thales au semnat contractul pentru proiectarea, construcția și livrarea a patru fregate de război anti-submarin (ASW); două pentru Olanda și două pentru Belgia. Acordul a fost semnat pe HNLMS Karel Doorman de secretarul de stat al Apărării Christophe van der Maat, CEO-ul grupului Damen Shipyards, Arnout Damen, directorul general Damen Naval, Roland Briene, și CEO-ul Thales Olanda, Gerben Edelijn, în timpul primei zile a festivalului maritim Sail Den Helder.
Despre fregatele ASW care vor fi construite în România. Accentul va fi pus pe războiul anti-submarin
Fregatele ASW sunt înlocuitoarele actualelor fregate multifuncționale clasa Karel Doorman. Ele pot fi utilizate pentru mai multe sarcini, însă accentul va fi pus pe războiul anti-submarin. Navele vor avea propulsie hibridă diesel-electrică și vor fi proiectate să navigheze cât mai silențios, pentru a evita pe cât mai mult posibil detectarea lor de către submarine. La bord va fi o suită cuprinzătoare de senzori pentru a detecta submarinele.
Fregatele vor avea o lungime de 145 de metri, cu o lățime maximă de 18 metri. Vor avea un pescaj de 5,5 metri la un deplasament de 6.400 de tone. La bord, va exista loc pentru un echipaj de 117 de oameni și capacitate pentru personal suplimentar care să navigheze cu ei. Printre altele, fregatele ASW vor fi echipate cu o suită de război subacvatic (Under Water Warfare Suite - UWWS), un sistem de război de suprafață (Above Water Warfare System - AWWS) și momeli subacvatice. Navele vor fi înarmate cu un tun de 76 mm, torpile MK54, rachete Rolling Airframe Missile (RAM) și Naval Strike Missile (NSM). Fregata poate găzdui și alte arme, cum ar fi rachete mai puternice și arme laser de înaltă putere. Există, de asemenea, ambarcațiuni și avioane fără pilot la bord pentru utilizare pe/sub apă, precum și aerian.
Întregul proiect este o operațiune comună cu Ministerul Olandez al Apărării, o parte din lucrări urmând a fi efectuate chiar de către Minister. Arnout Damen a adăugat: „Avem aproape 150 de ani de cunoștințe, abilități și tehnologie pentru a coordona și executa proiectarea și construcția navelor maritime complexe. Acest lucru se face nu numai în Țările de Jos, ci și la șantierul nostru din România, unde vor fi parțial construite corpurile navelor.” Aceste corpuri vor ajunge apoi la Vlissingen pentru finalizarea lor ulterioară, instalarea și integrarea sistemelor de arme și, în cele din urmă, punerea în funcțiune a fregatelor pentru a fi livrate marinelor belgiene și olandeze.
Actualele fregate multifuncționale ale clasei Karel Doorman au fost construite începând cu anul 1985 de către Damen Naval (la acea vreme Koninklijke Maatschappij de Schelde). Între 1991 și 1995, au fost livrate opt fregate clasa M, dintre care șase au fost vândute în cele din urmă altor țări, inclusiv două către Belgia. Odată cu sfârșitul duratei de viață a acestor nave, Țările de Jos și Belgia au decis în comun să își înlocuiască navele cu aceste fregate ASW. Prima navă este preconizată să fie livrată în 2029.
Potrivit unui comunicat oficial emis către DefenseRomania, secretarul de stat olandez Christophe van der Maat a salutat cooperarea intensă industrială în acest program. „Achiziția fregatelor ASW are loc în felul în care îl prefer: printr-o cooperare intensă, între țări, forțe armate și industrie. În timp, rezultatul va fi un sistem de arme inovator și puternic. Acest lucru va fi în beneficiul nostru, ca utilizatori direcți, dar și al Europei și al NATO.”
„Suntem încântați că Thales a fost din nou selectat să furnizeze senzori și sisteme de control al incendiului pentru o nouă clasă de nave pentru Marina Regală a Țărilor de Jos”, a declarat Gerben Edelijn, CEO Thales Olanda. „Echipajul fregatelor ASW se va putea baza pe sistemul nostru ultramodern de război de suprafață (Above Water Warfare), care oferă o apărare eficientă împotriva amenințărilor actuale și viitoare. Împreună cu navele germane F126, fregatele belgiene și olandeze ASW vor folosi tehnologie avansată identică pentru apărarea și protejarea obiectelor de mare valoare.”
Damen face referire indirectă și la programul României „Corveta multifuncțională”
Corveta Sigma 10514, imagine concept. Foto: Damen
În vara acestui an se vor împlini exact patru ani de când Ministerul Apărării Naționale a declarat Asocierea dintre gigantul francez Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa drept câștigătoare a licitaţiei pentru programul „Corveta multifuncțională”.
În cursul acestei luni Angel Tîlvăr, ministrul Apărării, a confirmat că Ministerul Apărării (MApN) așteaptă un răspuns din partea gigantului francez Naval Group până pe 15 iunie, precizând că în caz contrar discuțiile ar putea continua cu compania clasată pe poziția secundă.
Până la momentul publicării acestui material nu există încă o decizie oficială a MApN cu privire la acest program.
Interesant e că reprezentanții Damen spun că sunt pregătiți pentru orice proiect viitor pentru România. Declarațiile au fost făcute în contextul finalizării la Galați a primei nave de căutare-salvare pe mare care va intra în dotarea Inspectoratului pentru Situații de Urgență.
Stephan Stout, reprezentant Damen, în cadrul ceremoniei, a făcut o referire indirectă și la programul „Corveta multifuncțională”, precizând că Damen e pregătită „pentru orice program viitor” al României, amintind totodată că la Galați au fost construite peste 30 de nave militare pentru 13 state diferite, inclusiv membri NATO și UE.
„Suntem onorați să servim guvernul român în acest mod umil și suntem încrezători că, datorită capacităților noastre navale strategice unice, suntem pregătiți pentru orice program viitor, având la activ peste 400 de nave, dintre care peste 30 de nave militare pentru 13 țări, inclusiv membri ai NATO și UE. Considerăm că tot ceea ce se poate produce în România trebuie produs în România, asigurând autonomia strategică a țării noastre în domeniul naval. Damen rămâne pe deplin angajat în România și suntem aici pentru a rămâne”, a precizat reprezentantul Damen.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News