În așteptarea elicopterelor pentru Armată. Dacă România alege Black Hawk, aici ar putea fi ridicat primul centru european de pregătire, pe modelul F-16
România are în vedere achiziția de elicoptere de atac și multirol în următorii ani, într-un program major pentru Forțele Terestre ce se va întinde și în deceniului următor. Una dintre propuneri este legendarul elicopter Black Hawk, produs de americanii de la Lockheed Martin în Polonia în cadrul companiei PZL Mielec, parte a Lockheed. Despre Black Hawk și propunerea pentru Armata României, DefenseRomania a discutat cu oficialii PZL Mielec.
Elicopter Black Hawk expus la târgul de armament de la Kielce, cea mai mare expoziție din Europa Centrală și de Est. Photo source: DefenseRomania
E de așteptat așadar ca în viitorul apropiat România să demareze programul de înzestrare cu elicoptere de atac și multirol pentru Forțele Terestre Române, program ce vizează achiziția a 61 de elicoptere și care ar putea fi implementat pe parcursul deceniului următor.
Pe lângă cei de la Lockheed Martin (polonezii de la PZL Mielec sunt parte a Lockheed unde sunt produse elicopterele Black Hawk), de program mai sunt interesați și cei de la Bell cu tandemul AH-1Z Viper, elicoptere de atac și UH-1Y Venom, transport, dar și francezii de la Airbus care ne propun H145M.
Black Hawk, sursă foto: PZL Mielec
DefenseRomania a participat în această lună la Kielce, în Polonia, la cea mai mare expoziție de tehnică militară din Europa Centrală și de Est, unde au fost purtate discuții cu oficialii de la PZL Mielec și Lockheed Martin despre soluția acestora: Black Hawk, elicoptere de ultimă generație care azi nu mai au absolut nimic în comun cu prima versiune a legendarului Black Hawk din perioada Războiului Rece. Cu excepția denumirii desigur.
Ca o paranteză Lockheed Martin cooperează deja intens cu industria de apărare din România iar pe partea de elicoptere Black Hawk există un Memorandum de Înțelegere semnat cu Romaero acum patru ani, dar și un acord cu Aerostar.
Memorandumul cu Romaero aer în vederea înființarea în România a unui Centru Regional de Echipare şi Întreţinere a Elicopterelor Black Hawk, pentru Europa Centrală. Sigur că decizia poate fi aplicată doar în contextul în care România va alege elicopterele Black Hawk pentru Armată.
În prezent țara noastră a achiziționat 8 elicoptere S-70M Black Hawk fabricate de polonezii de la PZL Mielec, companie din grupul Lockheed Martin, dar ele sunt destinate Departamentului de Situații de Urgență din cadrul MAI, deci nu vorbim de programul Armatei. Totodată, la începutul acestui an, Lockheed Martin și Aerostar S.A. au inaugurat primul centru de întreținere, reparare și revizie (MRO) certificat pentru elicopterele S-70 Black Hawk din Europa. Centrul Black Hawk înființat la Bacău va sprijini disponibilitatea operațională și mentenanța flotei de elicoptere Black Hawk.
Elicopter S-70 Black Hawk intrat în dotarea României, în subordinea Departamentului pentru Situații de Urgență a MAI. Foto: DSU
Dacă România va alege elicopterele Black Hawk ușa e deschisă nu doar pentru mentenanță, dar și pentru primul centru de pregătire cu simulator pentru Black Hawk din Europa
Elicopter Black Hawk e expus la BSDA 2024. Photo source: DefenseRomania
La Kielce, unde publicația noastră a fost prezentă la invitația și cu sprijinul Ambasadei Poloniei la București, DefenseRomania a purtat discuții cu oficiali ai PZL Mielec despre Black Hawk. Iar în cazul în care România va alege soluția Lockheed Martin, oficialii polonezi ne-au mărturisit că ușa e deschisă pentru cooperare industrială nu doar în ceea ce privește mentenanța.
Modelul de succes al Centrului de pregătire pentru F-16 ridicat în România ar putea fi copiat și în privința elicopterelor Black Hawk. Desigur, e necesară o achiziție mare de elicoptere, iar cele 61 de elicoptere destinate Forțelor Terestre ar putea deschide o asemenea ușă. Ulterior ar urma să fie vizată și o achiziție de elicoptere pentru Forțele Aeriene Române.
„Discuțiile privind cooperarea industrială vizează mentenanța. Decizia despre ce compania va face acest lucru, Aerostar sau Romaero, e o chestiune ce ține strict de guvernul român. Noi suntem deschiși să cooperăm cu orice companie”, ne-a mai precizat Andrzej Talaga, Goverment Relations Director în cadrul PZL Mielec (Lockheed Martin), care a subliniat că un asemenea centru necesită o finanțare foarte mare pe care România va trebui să o deblocheze.
„Exemplul Centrului de pregătire pentru F-16 din România, ridicat cu sprijinul Lockheed și al Olandei, ar putea fi copiat și în cazul elicopterelor. Noi suntem în căutarea unei locații în Europa pentru un simulator de Black Hawk. Acesta e un nou domeniu în care am putea avea discuții bilaterale cu România”, ne-a precizat și Piotr Niedbała, Director of Business Development and Programs în cadrul PZL Mielec.
„În Asia există un singur centru de antrenament cu simulator pentru elicoptere Black Hawk, în Brunei. Dar mai mulți operatori ai elicopterelor în regiune. Aceasta e o idee bună pentru că e mai ușor și ieftin pentru statele care operează Black Hawk să își trimită acolo piloții și personalul”, a completat Talaga.
Cei doi oficiali polonezi au mai adăugat că PZL Mielec și Lockheed Martin sunt decise să intre în programul de achiziție de elicoptere și dacă decizia Ministerului Apărării privind atribuirea contractului va fi licitație sau G2G (guvern la guvern).
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News