Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
În sfârșit au înțeles că e prea mult. Europa va „combina” programele avioanelor de luptă de generația a 6-a, pe principiul „unul, dar bun”
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Uniunea Europeană și-a arătat în multe rânduri slăbiciunile atunci când s-a pus problema unității de acțiune. “Uniți în diversitate” este o deviză pe cât de frumoasă pe atât de greu de pus în practică, cei doi termeni aproape antonimi fiind cel mai adesea interpretați conjuctural de statele UE, țări care nu au scăpat încă de deprinderile formate în sutele de ani de naționalism rigid sau, în cazul celor mai puternice, de imperialism.

Este foarte clar că “tonul” în această direcție a fost dat de Marea Britanie, care, cu o societate îndelung educată în spiritul conservatorismului naționalist, a acumulat suficient euroscepticism pentru a părăsi Uniunea în 2020, în urma referendumului din 2016. 

Poate că diferența dintre “uniune” și “unitate”, atunci când vorbim despre statele europene, este cel mai bine pusă în evidență în situația proiectelor militare majore cu beneficii financiare, de imagine și chiar de putere, pentru că în cazul acestor inițiative dorite comune ies la suprafață orgolii naționale și interese limitate.

Iar în rândul proiectelor care se vor comune, nu poate fi nimic mai relevant decât efortul european de a intra, alături de SUA, China și Rusia, în rândul dezvoltatorilor de aeronave de luptă de generația a șasea.

 

FCAS vs GCAP

 

Lansat în 2017 de președintele francez Emmanuel Macron și cancelarul german Angela Merkel  - într-un moment în care UE era slăbită de decizia britanicilor de a părăsi blocul comunitar și de criza migranților - proiectul Future Combat Air System (FCAS), la care s-a alăturat ulterior și Spania, a fost încă de la început marcat de dezacorduri între inițiatori.

Cu toate acestea, în timp, s-a ajuns la armonizarea opiniilor și la demararea programului, iar intrarea în serviciu a FCAS de generația a VI-a a fost preconizată pentru anul 2040.

Neinclusă în proiectele americane aflate în studiu pentru aeronavele de această generație și evitată de Franța și Germania ca urmare a deciziei de a părăsi UE, Marea Britanie s-a văzut nevoită să inițieze propriul program similar.

Cum însă eforturile financiare de dezvoltare și producție sunt uriașe, Londa a realizat repede că nu poate face față singură unei astfel de provocări și, la fel de repede, a găsit un stat european, membru UE, dispus să i se alăture în acest proiect.

Rămasă în afara triadei FCAS Franța-Germania-Spania,Italia a răspuns așadar invitației britanice și, la doar un an distanță de la demararea FCAS, Marea Britanie și Italia au anunțat începerea propriului proiect comun de aeronavă de luptă de generația a VI-a, intitulat Global Combat Air Program (GCAP).   

 „Sper că veți fi de acord cu mine că GCAP este singurul program credibil de generația a șasea în afara celor la care lucrează Rusia, China și Statele Unite”, declara la scurt timp un reprezentant al companiei britanice BAE Systems încercând să pună în umbră programul concurent FCSA.

 

Două avioane de generația a VI-a înseamnă prea mult pentru o Europă în criză și fără experiență

 

Cu două programe de anvergură, costisitoare și demarate fără a avea experiența dezvoltării și producției de serie a unei aeronave de generația a V-a, țările europene au început să realizeze că o menținere a concurenței nu avantajează niciuna dintre echipe.

Astfel, au apărut primele semnale că programele europene cu avioane de luptă, FCAS și GCAP, ar putea coopera pentru a depăși provocările financiare și tehnologice.

Guillaume Faury, Directorul executiv de la Airbus (companie de bază în programul FCAS), a afirmat că cele două programe cheie de avioane de luptă din Europa “se vor combina în viitor” sau “cel puțin vor fi structurate pentru a colabora”.

Producătorii au realizat într-un final că finanțarea și comenzile, care cel mai probabil vor fi destul de limitate, fac din colaborare sau chiar fuziune un pas logic. În acest context, după finalizarea fazelor tehnologice în derulare, “guvernele ar putea evalua compatibilitatea programelor și ar putea decide pașii viitori”, după cum a mai declarat Faury.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Sancţiunile economice impuse de Statele Unite au lovit Rusia unde o doare cel mai tare: Tot mai puţine state sunt interesate să cumpere armament rusesc
Israelul pompează 1,5 miliarde de dolari în industria de apărare: Se urmăreşte creşterea producţie de vehicule blindate grele, în special tancuri Merkava
IAR-99 Șoim avansează...cu pasul melcului: Baza Aeriană Boboc încă așteaptă IAR-99 modernizat de Avioane Craiova
Un nou parteneriat strategic: Companiile Raytheon și Diehl Defence relansează producția rachetelor Stinger în Europa
„Pariem pe arme de înaltă tehnologie” - generalul Sirski, comandantul-șef al forțelor armate ucrainene
Torpila fantomă: Beijingul pregătește un Poseidon chinezesc pentru parada militară
De la promisiuni la o certitudine: Producția Cobra II la Mediaș. Cum „arată” fabrica Automecanica unde vor fi produse blindatele 4x4 ale României
“Flamingo”, în producția de serie: Presa occidentală a publicat prima fotografie a noii rachete de croazieră a Ucrainei
Schimb de gardă în sprijinul militar acordat Ucrainei: Statele europene depășesc pentru prima dată SUA
Un acord istoric: Contractul de 635 de milioane de dolari care schimbă regula jocului pentru industria de apărare a SUA
Războiul dronelor: Germania insistă pe o rachetă "ieftină" de 2.500 de euro. De ce nu e suficient de ieftină?
Din umbra incertitudinii la acțiune: Cum va schimba achiziția rachetelor Taurus strategia de apărare a Germaniei și echilibrul de forțe în Europa
Leopard 2 domină piața europeană. După Cehia, încă un stat NATO anunță că va avea un batalion de tancuri Leopard 2A8
O amplă anchetă asupra traficanților de arme bulgari dezvăluie posibile legături cu Rusia și rețele de crimă organizată
Cealaltă față a monedei. Cine se va „bate” pentru viitoarele mașini de luptă ale României care vor înlocui bătrânul MLI-84 Jderul și ce lecții trebuie România să învețe
Europa se înarmează într-un ritm istoric: Războiul din Ucraina transformă fabricile de armament în șantiere gigantice
Una caldă și una rece. Rheinmetall are probleme cu producția de muniție de 155 mm la fabrica pe care a promis-o în Ucraina
Portavionul Amiral Kuznțov nu „moare” singur. Ciudatul caz al unei nave ruse aflată în același șantier și care trebuia să devină fregată cu arme de ultimă generație
Distruse de drone ieftine? Cum salvează un blindaj vechi sovietic tancurile M1A1 Abrams de miliarde de dolari
O nouă inovație a Ucrainei: Cum au ajuns avioanele agricole Z-137, integrate cu rachete aer-aer R-37 (Video). „Ajutor” pentru F-16 ca vânător de drone?
Și totuși, F-35. Prima țară care dă înapoi de la intenția de a renunța la achiziția de F-35, decizie luată de curând de Spania
Test de succes pentru Aster 30 B1NT: Europa îşi ascute „colții” împotriva amenințărilor hipersonice
Semn al disperării sau adaptare continuă? Rusia recondiționează tancuri T-72A din anii '70 pentru frontul din Ucraina
Viitorul aviaţiei este aici: Imagine rară, în premieră, cu conceptul avionul de vânătoare de generația a șasea. Tot ce trebuie să știi despre F/A-XX
Posibila ofertă F-55 în loc de F-35 după eșecul în programul NGAD: O propunere care este „Marketing nu inginerie”?
Rebeliunea spaniolă: Spania renunță oficial la intenția de a cumpăra avioane F-35. Va alege acum din două alte opțiuni
Controverse privind mentenanța Abrams poloneze, inclusiv a motorului AGT1500. Unde își repară tancurile cel mai mare operator de Abrams din Europa?
Rușii ar fi integrat racheta lor hipersonică de „neegalat” pe Su-57 și visează la o flotă de „sute de Su-57” până în 2030, deși au livrat abia 20 de avioane
Unde vinde Japonia 11 fregate Mogami într-un contract uriaș în care a „învins” Germania. Pentru prima dată în istoria sa Japonia vinde armament la „scară industrială”
De la Katiușa la Geran-2: Ce trebuie să înţelegem din transformarea capacităților ofensive ale Rusiei prin drone?

Ştiri Recomandate

Ucraina va primi rachete pentru sistemele Patriot și HIMARS în cadrul a două pachete de ajutorare PURL
F-22 Raptor stabilește un record istoric: Cea mai lungă lansare a unei rachete AMRAAM, dar performanţa rămâne la secret
Analiza sondajului INSCOP: De ce 74% dintre români vor să facă stagiu militar voluntar, în contexul unui peisaj geopolitic tensionat?
Scenariul din 2022 nu s-a mai repetat: Armata rusă a început să părăsească Republica Belarus după finalizarea manevrelor “Vest-2025”
Rușii visează la propriul Starlink: Șeful companiei Roscosmos a anunțat apariția terminalelor rusești ale unui nou sistem de comunicații prin satelit
Jocul periculos din jurul uriașei centrale nucleare din Zaporijia și de ce Ucraina este interesată de menținerea acestui risc
Rolul vital al României, explicat de un general NATO: „Ramstein-ul Estului” va asigura stabilitatea Ucrainei
Sistemul american de rachete Typhon, testat în Japonia (VIDEO): Forțele Armate ale SUA și-au intensificat prezența militară în Pacific, iar China protestează vehement
Harta Europei / pexels, aliaksei lepik
EXCLUSIV
Poate Occidentul să facă o schimbare de ritm suficient de puternică pentru a pune capăt războiului ruso-ucrainean?
Iese în sfârșit soarele pentru IAR-99? Primele 5 avioane ar putea fi livrate Armatei în aceste zile după ce ultima piesă din puzzle a fost livrată
Viitoarele programe de înzestrare ale Armatei României: Oportunitatea producției naționale și rolul Șantierului Naval Damen Galați
Abrams, avioane F-35 și Apache, în acțiune. Armata poloneză, demonstrație de forță la doar 100 de km de Coridorul Suwałki
Pentagonul aprobă furnizarea de arme Ucrainei, care vor fi achiziționate de aliați (Reuters)
Aspen European Strategic Forum 2025. Lideri și experți din NATO și UE, prezenți la București la o conferință-cheie privind securitatea europeană
Șeful MApN, în vizită la poligonul Smârdan: Armata este pregătită să riposteze împotriva oricăror amenințări la adresa României
Cladirea din Polonia, lovită de drone sau de o rachetă lansată din F-16? Președintele și premierul Poloniei răspund
Scutul nevăzut al NATO: Cum este apărat spaţiul aerian aliat în cele mai dificile momente, cum ar fi incursiunea unor aeronave şi drone ruseşti (VIDEO)
Și-a retras Ucraina aeronava An-70 în Polonia pentru a o proteja sau se pregătește un transport aerian special?
Spania încetează să mai elibereze vize cetățenilor ruși, Germania înăsprește condițiile
Lovitură de stat sub masca naționalismului: Rețeaua Georgescu-Potra, un instrument al războiul hibrid purtat de Rusia împotriva României
Lukașenko: Rusia și Belarus au simulat lansări de arme nucleare tactice în timpul manevrelor “Vest-2025”
Micul vânător german, sistemul Gepard, care a schimbat regulile jocului pe frontul din Ucraina: O lecţie despre ingeniozitate, adaptare și cooperare pe care o putem învăţa de la ucraineni
EXCLUSIV
„Țara arde și baba se piaptănă” - China ignoră războiul adevărat din Ucraina și cere implicarea UE în războiul tarifar cu SUA
Evitarea interpretării de către Rusia a unui declaraţii de război? De ce România nu vrea să susţină instituirea unei zone de interdicție aeriană deasupra Ucrainei
În timp ce dronele rusești testează "liniile roșii" ale NATO, Ucraina solicită o poziție clară din partea Statelor Unite privind sancțiunile și garanțiile de securitate
Fregatele Type 31 ale Marinei britanice se apropie de intrarea în serviciu, odată cu validarea sistemelor de misiune și luptă TACTICOS
Propaganda Kremlinului a găsit vinovații pentru "OZN-urile" din România și Polonia: Incursiunile cu drone, organizate de serviciul de informații britanic MI6
Călin Georgescu, trimis în judecată pentru tentativă de subminare a ordinii constituționale
Rușii se laudă cu un nou lot de Su-34. Finisajele trădează graba pe linia de producție, dar aeronavele rămân periculoase pentru fortificațiile ucrainene (VIDEO)
Președintele naționalist al Poloniei: "Trebuie să facem totul să fim pregătiţi de război"
O nouă ofensivă terestră în Fâșia Gaza. Tancurile IDF au intrat până în centrul orașului Gaza
”Garda de Est” a NATO, întărită cu avioane Eurofighter britanice / Varșovia înființează Comandamentul Forțelor Medicale
pixel