Modernizarea radicală a IAR-99, proiect de țară în România? În 7 ani programul ar putea fi finalizat și disponibil și pentru Armata română
Luna trecută, Ministrul Economiei, Florin Spătaru, în cadrul unei vizite la Aerostar Bacău, a declarat că intenționează să aducă la aceeași masă industria aeronautică pentru un ambițios proiect de țară: O aeronavă românescă care să intre inclusiv pe piața mondială.
Proiectul e cu adevărat ambițios iar de la idee până la implementare e un proces extrem de dificil și lung.
Pe data de 22 februarie, cu două zile înainte de atacul rus împotriva Ucrainei, în Parlamentul României a fost organizată o conferință la care a fost invitată și industria aeronautică cu privire la intitulată „Industria Aeronautică din România, perspective și oportunități”. Evident, acest ambițios proiect de țară a fost și el discutat.
Din cauza războiului izbucnit în Ucraina, exact în perioada discuțiilor, am amânat materialul cu privire la ideile dezbătute în cadrul conferinței.
Modernizarea completă a IAR-99 ar putea fi un proiect de țară. Programul ar putea fi finalizat în 7-8 ani și disponibil inclusiv pentru Armata României
IAR-99 Șoim, Sursă foto: Baza 95 Aeriană "Erou Căpitan Aviator Alexandru Şerbănescu"
Grigore Filip, directorul general al Aerostar Bacău, nu crede că România poate discuta în prezent de un proiect de țară în cadrul căruia ar dezvolta un nou avion, dar e posibilă modernizarea IAR-99 și dezvoltarea unui produs nou. Iar piața avioanelor de școală și antrenament va fi foarte atractivă în următorii 10 ani.
„Ca un proiect național, dacă ne gândim bine la ciclul de înlocuire a avioanelor de școală și antrenament, probabil că în lume va reveni oportunitatea de a vinde astfel de avioane, mai mult decât acum, în următorii zece ani. Piața aceasta are un ciclu mai dinamic decât cea a avioanelor de luptă.
În câțiva ani va fi interesant de a avea un produs pe piață. Dacă ne uităm la IAR-99 pe care îl avem, printr-un program care să îl schimbe radical, dar care să nu coste la fel de mult ca un program de avion nou, produsul ar putea fi interesant. Mai ales că ar putea fi finalizat proiectul în 7-8 ani și ar fi disponibil și pentru Armata României care probabil va consuma resursele totale în maximum 10 ani pentru avioanele pe care le are în dotare”, a precizat directorul Aerostar în cadrul evenimentului. Grigore Filip a continuat și a adăugat că un asemenea „program nu ar mai putea fi finanțat de firmulițe” și „ar putea fi un program național”.
Totuși, directorul Aerostar este pesimist.
„La ora actuală industria aeronautică, mai ales cea civilă, din Europa și din lume, nu trece prin cea mai fericită situație. Sunt mai multe evenimente nefericite precum criza din pandemie, multe capacități de producție care s-au închis, volumul de vânzări e în scădere. Toate acestea pot constitui o dificultate și pentru noi, dar pot constitui și oportunități.
Dar pentru acest lucru cred că prezența noastră divizată în mici entități pe piață nu e suficient de puternică pentru a accede la pachete mai mari. (...) Nu ne putem angaja la programe foarte complexe pentru că în realitatea între noi (n.r. - industria aeronautică din România) nu e o legătură foarte strânsă. Exemplele de colaborare sunt doar întâmplătoare. O soluție cred că ar fi să continue procesul de asociere prin privatizare sau alte metode astfel încât să ne prezentăm pe piață ca un jucător semnificativ care poate să poată accede în lanțurile programelor globale. Pentru că nu discutăm să facem un avion nou”, mai spune Grigore Filip.
Modernizarea avioanelor IAR-99 se află deja în atenția României
Amintim că modernizarea aeronavelor IAR-99 face parte din cele opt programe prioritare și esențiale de înzestrare demarate de România.
Modernizarea IAR-99 Standard include sisteme avansate de avionică și sistem de instruire Embedded Virtual Avionics, precum și capacități de asistență aeriană apropiată și capacități Air to Air și va fi efectuată de către Elbit și Avioane Craiova, cele două companii semnând un contract în valoare de aproximativ 27 de milioane de dolari pentru prima fază a programului. Contractul va fi executat pe o perioadă de patru ani și include suport logistic integrat.
Modernizarea celor zece presupune aducerea acestora la varianta celor deja modernizate. Amintim că România deține 21 de aeronave IAR-99. Din acestea, 11 au fost deja modernizate, sunt IAR-99 Șoim, în timp ce celelalte zece au rămas la versiunea Standard din fabrică.
CITEȘTE ȘI: Înghesuială mare pe piața F-16 second hand. Cifrele ne arată că România a făcut totuși o afacere bună
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News