Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Modernizarea radicală a IAR-99, proiect de țară în România? În 7 ani programul ar putea fi finalizat și disponibil și pentru Armata română
Industrie de apărare
Data publicării:
Luna trecută, Ministrul Economiei, Florin Spătaru, în cadrul unei vizite la Aerostar Bacău, a declarat că intenționează să aducă la aceeași masă industria aeronautică pentru un ambițios proiect de țară: O aeronavă românescă care să intre inclusiv pe piața mondială.
IAR-99 Șoim, sursă foto: Avioane Craiova
IAR-99 Șoim, sursă foto: Avioane Craiova

Proiectul e cu adevărat ambițios iar de la idee până la implementare e un proces extrem de dificil și lung.

Pe data de 22 februarie, cu două zile înainte de atacul rus împotriva Ucrainei, în Parlamentul României a fost organizată o conferință la care a fost invitată și industria aeronautică cu privire la intitulată „Industria Aeronautică din România, perspective și oportunități”. Evident, acest ambițios proiect de țară a fost și el discutat.

Din cauza războiului izbucnit în Ucraina, exact în perioada discuțiilor, am amânat materialul cu privire la ideile dezbătute în cadrul conferinței.

 

Modernizarea completă a IAR-99 ar putea fi un proiect de țară. Programul ar putea fi finalizat în 7-8 ani și disponibil inclusiv pentru Armata României

 

2. IAR-99 Șoi... (iar_99_soim_romania_89399500.jpg)

IAR-99 Șoim, Sursă foto: Baza 95 Aeriană "Erou Căpitan Aviator Alexandru Şerbănescu"

 

Grigore Filip, directorul general al Aerostar Bacău, nu crede că România poate discuta în prezent de un proiect de țară în cadrul căruia ar dezvolta un nou avion, dar e posibilă modernizarea IAR-99 și dezvoltarea unui produs nou. Iar piața avioanelor de școală și antrenament va fi foarte atractivă în următorii 10 ani.

„Ca un proiect național, dacă ne gândim bine la ciclul de înlocuire a avioanelor de școală și antrenament, probabil că în lume va reveni oportunitatea de a vinde astfel de avioane, mai mult decât acum, în următorii zece ani. Piața aceasta are un ciclu mai dinamic decât cea a avioanelor de luptă.

În câțiva ani va fi interesant de a avea un produs pe piață. Dacă ne uităm la IAR-99 pe care îl avem, printr-un program care să îl schimbe radical, dar care să nu coste la fel de mult ca un program de avion nou, produsul ar putea fi interesant. Mai ales că ar putea fi finalizat proiectul în 7-8 ani și ar fi disponibil și pentru Armata României care probabil va consuma resursele totale în maximum 10 ani pentru avioanele pe care le are în dotare”, a precizat directorul Aerostar în cadrul evenimentului. Grigore Filip a continuat și a adăugat că un asemenea „program nu ar mai putea fi finanțat de firmulițe” și „ar putea fi un program național”.

Totuși, directorul Aerostar este pesimist.

„La ora actuală industria aeronautică, mai ales cea civilă, din Europa și din lume, nu trece prin cea mai fericită situație. Sunt mai multe evenimente nefericite precum criza din pandemie, multe capacități de producție care s-au închis, volumul de vânzări e în scădere. Toate acestea pot constitui o dificultate și pentru noi, dar pot constitui și oportunități.

Dar pentru acest lucru cred că prezența noastră divizată în mici entități pe piață nu e suficient de puternică pentru a accede la pachete mai mari.  (...) Nu ne putem angaja la programe foarte complexe pentru că în realitatea între noi (n.r. - industria aeronautică din România) nu e o legătură foarte strânsă. Exemplele de colaborare sunt doar întâmplătoare. O soluție cred că ar fi să continue procesul de asociere prin privatizare sau alte metode astfel încât să ne prezentăm pe piață ca un jucător semnificativ care poate să poată accede în lanțurile programelor globale. Pentru că nu discutăm să facem un avion nou”, mai spune Grigore Filip.

 

Modernizarea avioanelor IAR-99 se află deja în atenția României

 

Amintim că modernizarea aeronavelor IAR-99 face parte din cele opt programe prioritare și esențiale de înzestrare demarate de România.

Modernizarea IAR-99 Standard include sisteme avansate de avionică și sistem de instruire Embedded Virtual Avionics, precum și capacități de asistență aeriană apropiată și capacități Air to Air și va fi efectuată de către Elbit și Avioane Craiova, cele două companii semnând un contract în valoare de aproximativ 27 de milioane de dolari pentru prima fază a programului. Contractul va fi executat pe o perioadă de patru ani și include suport logistic integrat.

Modernizarea celor zece presupune aducerea acestora la varianta celor deja modernizate. Amintim că România deține 21 de aeronave IAR-99. Din acestea, 11 au fost deja modernizate, sunt IAR-99 Șoim, în timp ce celelalte zece au rămas la versiunea Standard din fabrică.

CITEȘTE ȘI: Înghesuială mare pe piața F-16 second hand. Cifrele ne arată că România a făcut totuși o afacere bună


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Navele de luptă ale Europei vor doborî din 2029 drone cu laser iar în viitor și rachete. Fregata Sachsen a efectuat cu succes mai multe teste laser
Ordonanța privind investițiile în industria de apărare, pe masa Guvernului
Rusia a inventat (iar) o armă „unică în lume”. Lumea așteaptă să vadă dacă funcționează mai bine decât cele de pe front
Miza uriașă a „Ferrari-ului F-35”. Lockheed Martin pariază pe modernizare în fața costurilor NGAD: Tehnologie de generația a 6-a pentru a menține dominația aeriană a SUA
Dronele Ucrainei care au ținut în șah „marea” flotă rusă, și în dotarea României? Proiectele comune pe care Ucraina le-a propus României prin SAFE
Bulgaria și Rheinmetall vor construi o fabrică pentru producerea de praf de pușcă și obuze
Polonia apasă pedala reînarmării. Miza strategică a acordului cu Coreea de Sud: Cum devine Varșovia un hub european pentru tancuri de luptă
Ucraina va produce propriile avioane Gripen. Acordul istoric cu Suedia care schimbă paradigma apărării: de ce este preferat JAS 39 în fața F-16
Germania intenționează să achiziționeze arme de peste 370 de miliarde de euro. F-35 și Tomahawk sunt pe listă
Adio F-35, bun venit Typhoon: Turcia semnează cu Marea Britanie contractul pentru 20 de avioane Eurofighter
Polonia, ''uzina NATO'' pentru un nou tip de rachete: Industria poloneză de apărare devine producătorul rachetelor de croazieră americane Barracuda-500
ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Olanda, primul aliat european în programul de drone de luptă al SUA: F-35 primește un "coechipier loial" echipat cu Inteligență Artificială
Miliarde de dolari investite în van? De ce NATO a ignorat intensitatea războiul electronic (EW) rusesc, iar acum plăteşte un cost prea mare pentru interceptarea dronelor
,,Războiul robotizat'' este aici: Sistemele care „prind” şi ,,lansează'' dronele din mers. O inovație militară care a stârnit deja interesul Armatei SUA
Inovația care ,,stinge lumina'' Marinei Ruse: De ce drona ucraineană Magura a devenit coșmarul fiecărui amiral rus

Ştiri Recomandate

Un avion de luptă francez de tip Rafale, decolând de una din pistele Bazei Aeriene 86 Borcea, România. Foto: Ambasada Franței în România
EXCLUSIV
Cu Rafale și Gripen la negocieri: Ucraina și avioanele care poate nu vor zbura niciodată, dar pot schimba termenii finali ai războiului rus
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Iluzia scutului de oțel și realitatea ,,podurilor de hârtie''. De ce NATO riscă să piardă războiul logistic cu Rusia înainte de a trage primul foc
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
„Adversarul a început pregătirile”. Când sabotajul rusesc devine preludiul invaziei și necesitatea unui Război Rece 2.0
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
Șah la rege cu barilul de petrol. Cum încearcă Statele Unite să "înfometeze" mașinăria de război a Rusiei înainte de iarna lui 2025
Rușii spun că serviciile ucrainene ar fi încercat să-l asasineze pe Șoigu într-un cimitir
NATO ezită cu aderarea, UE propune un plan B? Ideea lui Andrius Kubilius: Armata ucraineană, călită în luptă, să apere tot flancul estic
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Atacurile Rusiei cu drone vizează inclusiv instalații electrice de la centralele nucleare ucrainene
Comisarul UE pentru Apărare: Provocările cu drone rusești din Polonia, România și baltice arată că Europa încă nu se poate apăra eficient de drone. ”Rușii învață. Noi?”
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Cum dispare încet, dar sigur mitul „mâinii forte” a liderului de la Kremlin
Gazprom accelerează proiectul conductei de gaze către China. Costurile sunt uriașe; doar faza de proiectate înghite miliarde de dolari
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Polonia, victima a două acte de sabotaj asupra liniilor de cale ferată din estul țării
Ucraina se confruntă cu o „criză a locuințelor fără precedent”. Cifrele dezastrului umanitar provocat de Rusia (Raport ONU)
Rușii au încercat mai multe străpungeri în sudul Ucrainei. Zaporojie, frontul unde rușii încearcă să avanseze câțiva kilometri
Locuitorii din Plauru și Ceatalchioi, evacuați după ce o navă cu GPL a fost lovită de dronă și a luat foc. Explozia ar putea avea impact pe o rază de 4,5-5 km
Germania îi cere Chinei să se implice mai mult pentru a pune capăt războiului rus în Ucraina
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Atac strategic efectuat de ucraineni la Novorossiysk: Ucraina paralizează exporturile de petrol și distruge o baterie S-400. Analiza imaginilor din satelit
„Portavioane de buzunar” pe Marea Neagră: Ucraina a utilizat dronele Katran, înarmate cu torpile, pentru a anihila radarele rusești
Rusia atacă din nou la Dunăre. Un nou RO-Alert, emis în județul Tulcea, după un atac cu drone în proximitatea României
Inițiativa de muniție rămâne blocată la Praga: De ce NATO nu poate prelua proiectul abandonat de cehi
Încă o noapte agitată la frontiera României: Trupele ruse au lovit portul ucrainean Izmail cu peste 35 de drone
După Brazilia, și Columbia alege Gripen. Ofensiva suedezilor de la SAAB ar putea fi încununată cu un contract istoric pentru Europa: 150 de avioane livrate Ucrainei
Rușii publică lista țărilor ostile. Manipulare grosolană a propagandei: România, "retrogradată în urna" țărilor obligate să sprijine Ucraina
pixel