Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Modernizarea radicală a IAR-99, proiect de țară în România? În 7 ani programul ar putea fi finalizat și disponibil și pentru Armata română
Industrie de apărare
Data publicării:
Luna trecută, Ministrul Economiei, Florin Spătaru, în cadrul unei vizite la Aerostar Bacău, a declarat că intenționează să aducă la aceeași masă industria aeronautică pentru un ambițios proiect de țară: O aeronavă românescă care să intre inclusiv pe piața mondială.
IAR-99 Șoim, sursă foto: Avioane Craiova
IAR-99 Șoim, sursă foto: Avioane Craiova

Proiectul e cu adevărat ambițios iar de la idee până la implementare e un proces extrem de dificil și lung.

Pe data de 22 februarie, cu două zile înainte de atacul rus împotriva Ucrainei, în Parlamentul României a fost organizată o conferință la care a fost invitată și industria aeronautică cu privire la intitulată „Industria Aeronautică din România, perspective și oportunități”. Evident, acest ambițios proiect de țară a fost și el discutat.

Din cauza războiului izbucnit în Ucraina, exact în perioada discuțiilor, am amânat materialul cu privire la ideile dezbătute în cadrul conferinței.

 

Modernizarea completă a IAR-99 ar putea fi un proiect de țară. Programul ar putea fi finalizat în 7-8 ani și disponibil inclusiv pentru Armata României

 

2. IAR-99 Șoi... (iar_99_soim_romania_89399500.jpg)

IAR-99 Șoim, Sursă foto: Baza 95 Aeriană "Erou Căpitan Aviator Alexandru Şerbănescu"

 

Grigore Filip, directorul general al Aerostar Bacău, nu crede că România poate discuta în prezent de un proiect de țară în cadrul căruia ar dezvolta un nou avion, dar e posibilă modernizarea IAR-99 și dezvoltarea unui produs nou. Iar piața avioanelor de școală și antrenament va fi foarte atractivă în următorii 10 ani.

„Ca un proiect național, dacă ne gândim bine la ciclul de înlocuire a avioanelor de școală și antrenament, probabil că în lume va reveni oportunitatea de a vinde astfel de avioane, mai mult decât acum, în următorii zece ani. Piața aceasta are un ciclu mai dinamic decât cea a avioanelor de luptă.

În câțiva ani va fi interesant de a avea un produs pe piață. Dacă ne uităm la IAR-99 pe care îl avem, printr-un program care să îl schimbe radical, dar care să nu coste la fel de mult ca un program de avion nou, produsul ar putea fi interesant. Mai ales că ar putea fi finalizat proiectul în 7-8 ani și ar fi disponibil și pentru Armata României care probabil va consuma resursele totale în maximum 10 ani pentru avioanele pe care le are în dotare”, a precizat directorul Aerostar în cadrul evenimentului. Grigore Filip a continuat și a adăugat că un asemenea „program nu ar mai putea fi finanțat de firmulițe” și „ar putea fi un program național”.

Totuși, directorul Aerostar este pesimist.

„La ora actuală industria aeronautică, mai ales cea civilă, din Europa și din lume, nu trece prin cea mai fericită situație. Sunt mai multe evenimente nefericite precum criza din pandemie, multe capacități de producție care s-au închis, volumul de vânzări e în scădere. Toate acestea pot constitui o dificultate și pentru noi, dar pot constitui și oportunități.

Dar pentru acest lucru cred că prezența noastră divizată în mici entități pe piață nu e suficient de puternică pentru a accede la pachete mai mari.  (...) Nu ne putem angaja la programe foarte complexe pentru că în realitatea între noi (n.r. - industria aeronautică din România) nu e o legătură foarte strânsă. Exemplele de colaborare sunt doar întâmplătoare. O soluție cred că ar fi să continue procesul de asociere prin privatizare sau alte metode astfel încât să ne prezentăm pe piață ca un jucător semnificativ care poate să poată accede în lanțurile programelor globale. Pentru că nu discutăm să facem un avion nou”, mai spune Grigore Filip.

 

Modernizarea avioanelor IAR-99 se află deja în atenția României

 

Amintim că modernizarea aeronavelor IAR-99 face parte din cele opt programe prioritare și esențiale de înzestrare demarate de România.

Modernizarea IAR-99 Standard include sisteme avansate de avionică și sistem de instruire Embedded Virtual Avionics, precum și capacități de asistență aeriană apropiată și capacități Air to Air și va fi efectuată de către Elbit și Avioane Craiova, cele două companii semnând un contract în valoare de aproximativ 27 de milioane de dolari pentru prima fază a programului. Contractul va fi executat pe o perioadă de patru ani și include suport logistic integrat.

Modernizarea celor zece presupune aducerea acestora la varianta celor deja modernizate. Amintim că România deține 21 de aeronave IAR-99. Din acestea, 11 au fost deja modernizate, sunt IAR-99 Șoim, în timp ce celelalte zece au rămas la versiunea Standard din fabrică.

CITEȘTE ȘI: Înghesuială mare pe piața F-16 second hand. Cifrele ne arată că România a făcut totuși o afacere bună


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Polonia, ''uzina NATO'' pentru un nou tip de rachete: Industria poloneză de apărare devine producătorul rachetelor de croazieră americane Barracuda-500
ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Olanda, primul aliat european în programul de drone de luptă al SUA: F-35 primește un "coechipier loial" echipat cu Inteligență Artificială
Miliarde de dolari investite în van? De ce NATO a ignorat intensitatea războiul electronic (EW) rusesc, iar acum plăteşte un cost prea mare pentru interceptarea dronelor
,,Războiul robotizat'' este aici: Sistemele care „prind” şi ,,lansează'' dronele din mers. O inovație militară care a stârnit deja interesul Armatei SUA
Inovația care ,,stinge lumina'' Marinei Ruse: De ce drona ucraineană Magura a devenit coșmarul fiecărui amiral rus
Programe cheie pentru modernizarea României: Camioane Iveco, blindate Piranha 5 și Cobra II sau arme de asalt. Cum să revitalizăm inteligent industria cu bani europeni
Polonia, într-o cursă istorică a înarmării: Submarinele ORKA, între oferta Germaniei, tehnologia Franței și investiția în industrie a Coreei de Sud
Curajoasa „fantomă” care vrea să anuleze amenințarea cu rachete hipersonice a Rusiei: Investiția colosală a companie americane Raytheon în noul radar GhostEye
Furnizarea rachetelor Taurus către Ucraina devine şi mai complicată: O companie japoneză, implicată în dezvoltarea motorului noii rachete germane
Portdrapelul României în Europa? Singura armă modernă pe care o producem și o putem oferi altor state. A treia oară poate e cu noroc
Inovația militară ,,născută din foc'': Drona americană Artemis, „vărul” Shahed, trecută în producția de serie. Sistemul care navighează și fără GPS
Cine înlocuiește MLI-84 Jderul? Ciudatul caz al mașinilor de luptă: Cum ar putea România cumpăra Lynx, „made in” Ungaria
Artilerie rămâne regina, dar muniția de ultimă generație schimbă regulile jocului. SUA testează LRMP, noul proiectil de 155 mm integrat pe tot ce înseamnă artilerie americană
Jocul prostesc de imagine al Rusiei: Intensificarea cooperării militare cu Belarus, sub pretextul acuzațiilor de "război hibrid" dinspre Occident
Contract gigant pentru componetele de ghidaj ale rachetelor PAC-3 Patriot. Cine ar putea fi clienții „misterioși” care pregătesc apărarea teritoriului cu Patriot

Ştiri Recomandate

Cât costă cele mai cunoscute vehicule blindate din lume. Piranha 5 românesc stă chiar foarte bine
Ucrainenii atacă linia ferată Transsiberiană pentru a bloca livrările de muniție din Coreea de Nord către Rusia
Lukoil nu mai forează în perimetrul Trident din Marea Neagră. Sancțiunile SUA pun reflectorul pe autoritățile române: "Nu ne vindem țara" americanilor de la Exxon Vs. blândețea față de Lukoil
NATO își flexează mușchii în Flancul Estic: Zeci de aeronave, exerciții în apropierea frontierei cu Rusia
Coreea de Nord a redus drastic aprovizionarea cu obuze către Rusia. În schimb, Kim extinde producția de drone
Franța ia vălul de pe racheta cu capacitate nucleară ASMPA-R. Lansată din Rafale-M, racheta e acum utilizată oficial de Marina Franceză
Scutul lui Ahile al Greciei, cu sisteme de apărare antiaeriană din Israel, inclusiv sistemul SPYDER ales și de România
SUA se pregătesc să lovească Venezuela: De ce primele ținte pentru F-35 vor fi avioanele Su-30 și care e riscul în ciuda diferenței uriașe de forță militară
Un atac rarisim: Rușii au lovit Ucraina cu noua rachetă hipersonică Zircon. Anomalia e că au lansat-o terestru din Crimeea ocupată
Surpriză plăcută în Armata R. Moldova: Obuziere moderne ATMOS de 155 mm. Achiziție istorică care nu a fost anunțată oficial ci prezentată în timpul tragerilor
Elicopterele Black Hawk ale României au zburat dublu față de Black Hawk ale Armatei SUA. Cum se „leagă” mentenanța F-16 și Black Hawk
Ucraina le-a pregătit rușilor o nouă surpriză pe lângă Flamingo. Au fost lansate și rachete Long Nepune împotriva țintelor din Rusia (Video)
Cinci țări importante din Europa s-au angajat să coopereze cât mai strâns pentru a combate amenințarea hibridă a Rusiei
Ce a obținut Viktor Orban după vizita la Trump: Zero sancțiuni, la schimb cu arme, LNG și echipamente nucleare din SUA
Ambasadorul Rusiei, convocat la MAE după ce o nouă dronă rusă a căzut în România
Dronele ucrainene au atacat un terminal petrolier rusesc din Novorossiisk
Lukoil ar putea fi preluat de Carlyle. Grupul american are investiții și în sectorul energetic românesc
Avertismentul Uniunii Africane: Mali e la un pas de a fi preluat de grupări jihadiste
SUA lansează Operațiunea militară "Southern Spear". Nave de război, F-35 și portavionul Gerald Ford, desfășurate pentru combaterea traficului de droguri
Cum țintesc dronele și rachetele rusești infrastructura energetică ucraineană: Blocuri de locuințe lovite și cel puțin 26 de victime
Un avion de luptă Su-30 s-a prăbușit în nord-vestul Rusiei
Declarație G7: Sprijinul acordat Rusiei de Iran, Coreea de Nord și China este un „factor decisiv” în continuarea războiului de agresiune rus
Lynx se pare că ar fi marele câștigător în bătălia viitoarei mașini de luptă a României. Ar urma clarificări privind producția în România dacă alegerea se confirmă
Rachetele ucrainene Flamingo devin încet dar sigur coșmarul antiaerienei Rusiei. Atacuri masive în Crimeea ocupată și în interiorul Federației
Indiciul care a dat China de gol: Portavionul pe care tocmai îl construiește va fi nuclear. China intră într-un club select unde doar două țări mai sunt
În „războiul pe piața dronelor” se ciocnesc Turcia și Israel. Însă o confruntare reală cu drone riscă să aibă loc pe cerul Siriei
Comisia Europeană, miliarde suplimentare pentru Ucraina. Nordicii și balticii plusează și cumpără arme americane de 500 de milioane de dolari, prin mecanismul PURL
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
Schimbare de paradigmă în Siria: Damascul cere SUA să devină garantul integrării militare interne
”Zidul dronelor”, dezvoltat de NATO, perfecționat pe front. Dronele interceptoare care ajung în Ucraina, eficiență 100%, dar trebuie ”antrenate” la fiecare câteva săptămâni
Cine clipește primul? Ursula von der Leyen: „Putin crede că poate rezista mai mult decât noi. Greșește” UE a deblocat un nou ajutor pentru Ucraina
Crimeea nu e impenetrabilă. Gen. Mîndrescu: Avem ac pentru cojocul sistemului A2/AD. Dar românii ar fi rezistat ca societate precum ucrainenii? Ar fi bine să nu ne mințim
pixel