Nu este o ironie. F-35 Lightning (Fulger) II a avut probleme cu protecția la fulgere. Restricțiile au vizat ani de zile toată gama F-35A
Pentagonul a ridicat restricția utilizării avioanelor de luptă F-35A pe timpul fulgerelor, permițând astfel aeronavei să zboare în condiții de furtună pentru prima dată din 2020, după cum a informat Breaking Defense.
F-35, sursă foto: U.S. Air Force via Nellis Air Force Base
Departamentul Apărării a ridicat oficial restricțiile pe 19 martie, după ce a efectuat modificări de hardware și software pentru sistemul de protecție împotriva fulgerelor utilizat la bordul variantei convenționale F-35A, a declarat purtătorul de cuvânt al Biroului programului comun (Joint Program Office - JPO), Russ Goemaere, ca răspuns la o anchetă de presă.
Aeronava F-35A a fost oprită de la zbor pe o rază de 40 de km de locul unde sunt înregistrate fulgere din iunie 2020, când la mai multe avioane au fost semnalate defecțiuni ale Sistemului de generare a gazului inert la bord (OBIGGS).
F-35, sursă foto: Lockheed Martin
OBIGGS previne riscul de explozie a unui avion atunci când este lovit de fulgere, prin pomparea aerului îmbogățit cu azot în rezervoarele de combustibil pentru a face conținutul inert, iar deteriorarea tuburilor care transportă gazul inert observată la versiunea F-35A a ridicat suspiciuni că sistemul nu ar funcționa corect în caz de urgență.
Programul F-35 - JPO - a refuzat să comenteze câte F-35A au fost modificate cu cea mai recentă remediere a OBIGGS și autorizate să zboare în apropierea fulgerelor, invocând preocupări de securitate operațională.
Comandamentul de luptă aeriană al Forțelor Aeriene a declarat într-o declarație că OBIGGS „a fost supus unor teste și analize ample de hardware” și „odată ce a fost certificat ca fiind sigur de operare, restricția de distanță a fost redusă”.
Problema fulgerelor la F-35 Lightning II este veche
La începutul anilor 2010, Pentagonul a impus restricții de zbor asupra F-35 după ce testatorul său independent de arme a descoperit că rezervoarele de combustibil nu primeau suficient gaz îmbogățit cu azot pentru a le face în siguranță. După ce OBIGGS a fost reproiectat, biroul de programe a autorizat F-35 să zboare în apropierea fulgerelor în 2014.
Șase ani mai târziu, specialiștii de la Complexul Logistic Ogden din Utah au descoperit cea mai recentă problemă cu tubul OBIGGS în timpul întreținerii de rutină a rezervorului, găsind peste o duzină de F-35A cu tuburi deteriorate în timpul unei inspecții inițiale efectuate la 24 de avioane.
F-35, sursă foto: Lockheed Martin
Problema – care nu a fost descoperită la versiunile F-35B sau F-35C – a determinat Pentagonul să întrerupă temporar toate livrările F-35 pentru câteva săptămâni în 2020 pentru a exclude un defect de producție al OBIGGS. Livrările au fost reluate după ce Lockheed a validat că instalează corect sistemul, problemele apărând ulterior după utilizarea operațională, a declarat atunci un purtător de cuvânt al Lockheed.
JPO a sperat să permită F-35 să opereze în condiții de fulgere în 2022, după ce a făcut ajustări hardware și software inițiale la OBIGGS, dar a considerat că actualizările planificate sunt insuficiente pentru a răspunde preocupărilor legate de siguranță, au declarat oficialii la acea vreme.
În declarația sa, Comandamentul de luptă aeriană a precizat că piloții sunt instruiți să nu zboare niciodată direct prin zonele cu fulgere, cu excepția cazului în care penetrarea unei furtuni este necesară pentru a îndeplini o misiune.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News