Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Pentru prima dată, un elicopter Black Hawk zboară fără niciun pilot la bord
Industrie de apărare
Data publicării:
Un elicopter model UH-60 Alpha Black Hawk a zburat, pentru prima dată, fără niciun pilot la bord, potrivit unui comunicat de presă, din 8 februarie, al companiei Sikorsky.
Elicopter UH-60M Black Hawk cu tehnologie MATRIX/ALIAS integrată, zburând fără pilot la bord. Photo: Lockheed Martin
Elicopter UH-60M Black Hawk cu tehnologie MATRIX/ALIAS integrată, zburând fără pilot la bord. Photo: Lockheed Martin

Evenimentul excepțional a avut loc în cadrul programului ALIAS (Aircrew Labor In-Cockpit Automation System) al DARPA (Agenția pentru Proiecte Avansate de Apărare), prin care se urmărește dezvoltarea unui sistem înalt automatizat destinat sprijinirii activității de pilotaj.

Sikorsky (deținută de Lockheed Martin) și DARPA, lucrează la ALIAS de aproximativ șase ani, dar întotdeauna, au avut un pilot în aeronavă pentru orice eventualitate, chiar dacă sistemul automat a efectuat zborul în întregime.

Există un comutator în elicopter numit „comutator 210”, a declarat Igor Cherepinsky, directorul Sikorsky Innovation, reporterilor în timpul unei conferințe de presă virtuale, din 8 februarie. Comutatorul indică câți piloți sunt prezenți în aeronavă, iar acum, pentru prima dată înainte de zbor, acesta a fost fixat la zero.

Timp de 30 de minute, ALIAS Black Hawk a zburat fără nicio persoană la bord deasupra Fort Campbell, Kentucky, pe 5 februarie. Ulterior, elicopterul a făcut un nou zbor, pe 7 februarie, care a fost mai scurt.

Aeronava a efectuat singură verificări înainte de zbor, a decolat și a trecut printr-un sistem LIDAR (laser imaging, detection and ranging) cu care, s-a simulat orizontul aglomerat și complex al orașului New York, după care a aterizat, toate operațiunile fiind executate autonom. Elicopterul de 6.350 kg a răspuns independent la zgârie-norii simulați, țesând prin Manhattan, potrivit lui Cherepinsky.

„ALIAS își propune să execute o misiune completă, de la decolare până la aterizare, inclusiv gestionarea autonomă a evenimentelor de urgență, cum ar fi defecțiunile sistemului aeronavei. Interfețele ușor de utilizat facilitează interacțiunea supervizor-ALIAS”, se precizează în comunicatul companiei.

„Cu sarcini reduse, piloții se pot concentra pe managementul misiunii în loc de mecanică”, a declarat Stuart Young, manager de program în Biroul de Tehnologie Tactică al DARPA. „Această combinație unică de software și hardware de autonomie va face zborul mai inteligent și mai sigur.”

DARPA și Sikorsky au investit împreună aproximativ 160 milioane de dolari în programul ALIAS. Planul este de a încheia programul până la sfârșitul anului, a precizat Young.

ALIAS aduce US Army flexibilitate operațională, a mai spus Young. „Acest lucru include capacitatea de a opera aeronave la orice oră din zi sau din noapte, cu și fără piloți, și într-o varietate de condiții dificile, cum ar fi medii contestate, aglomerate și degradate vizual”, a adăugat Young.

Mediul vizual degradat (Degraded Visual Environment - DVE) reprezintă pierderea indiciilor vizuale pentru un pilot în zbor, decolare, aterizare sau deplasare pe aerodrom. Condițiile DVE includ ploaia, ninsoarea și ceața, precum și praf, nisip și fum aflate în suspensie.

O cauză principală a accidentelor aviației US Army este o combinație de erori umane și medii degradate vizual. Serviciul continuă să caute sisteme care să elibereze pilotul de sarcina operării în aceste medii.

ALIAS va permite, de asemenea, US Army să zboare chiar și atunci când, în mod normal, un elicopter ar fi reținut la sol.

Sistemul ar putea fi, în cele din urmă, încorporat în programele viitoare de elicoptere și tiltrotoare (Future Vertical Lift – FLV) ale US Army, pe măsura dezvoltării acestora.

ALIAS a zburat anterior într-o misiune autonomă de aprovizionare în cadrul exercițiului Project Convergence 2021, desfășurat în poligonul Yuma, Arizona, în octombrie anul trecut. Luna viitoare, programul va efectua la Fort Eustis, Virginia, primul zbor al unui Black Hawk fly-by-wire model Mike, cea mai modernă versiune a flotei de elicoptere utilitare a US Army.

Cei doi oficiali, Young și Cherepinsky au mai precizat că DARPA va trece capabilitatea ALIAS la US Army, astfel încât să își poată echipa flotele actuale și viitoare cu sisteme autonome și adaptabile.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Bulgaria și Rheinmetall vor construi o fabrică pentru producerea de praf de pușcă și obuze
Polonia apasă pedala reînarmării. Miza strategică a acordului cu Coreea de Sud: Cum devine Varșovia un hub european pentru tancuri de luptă
Ucraina va produce propriile avioane Gripen. Acordul istoric cu Suedia care schimbă paradigma apărării: de ce este preferat JAS 39 în fața F-16
Germania intenționează să achiziționeze arme de peste 370 de miliarde de euro. F-35 și Tomahawk sunt pe listă
Adio F-35, bun venit Typhoon: Turcia semnează cu Marea Britanie contractul pentru 20 de avioane Eurofighter
Polonia, ''uzina NATO'' pentru un nou tip de rachete: Industria poloneză de apărare devine producătorul rachetelor de croazieră americane Barracuda-500
ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Olanda, primul aliat european în programul de drone de luptă al SUA: F-35 primește un "coechipier loial" echipat cu Inteligență Artificială
Miliarde de dolari investite în van? De ce NATO a ignorat intensitatea războiul electronic (EW) rusesc, iar acum plăteşte un cost prea mare pentru interceptarea dronelor
,,Războiul robotizat'' este aici: Sistemele care „prind” şi ,,lansează'' dronele din mers. O inovație militară care a stârnit deja interesul Armatei SUA
Inovația care ,,stinge lumina'' Marinei Ruse: De ce drona ucraineană Magura a devenit coșmarul fiecărui amiral rus
Programe cheie pentru modernizarea României: Camioane Iveco, blindate Piranha 5 și Cobra II sau arme de asalt. Cum să revitalizăm inteligent industria cu bani europeni
Polonia, într-o cursă istorică a înarmării: Submarinele ORKA, între oferta Germaniei, tehnologia Franței și investiția în industrie a Coreei de Sud
Curajoasa „fantomă” care vrea să anuleze amenințarea cu rachete hipersonice a Rusiei: Investiția colosală a companie americane Raytheon în noul radar GhostEye
Furnizarea rachetelor Taurus către Ucraina devine şi mai complicată: O companie japoneză, implicată în dezvoltarea motorului noii rachete germane
Portdrapelul României în Europa? Singura armă modernă pe care o producem și o putem oferi altor state. A treia oară poate e cu noroc

Ştiri Recomandate

Atacurile Rusiei cu drone vizează inclusiv instalații electrice de la centralele nucleare ucrainene
Comisarul UE pentru Apărare: Provocările cu drone rusești din Polonia, România și baltice arată că Europa încă nu se poate apăra eficient de drone. ”Rușii învață. Noi?”
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
Cum dispare încet, dar sigur mitul „mâinii forte” a liderului de la Kremlin
Gazprom accelerează proiectul conductei de gaze către China. Costurile sunt uriașe; doar faza de proiectate înghite miliarde de dolari
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Polonia, victima a două acte de sabotaj asupra liniilor de cale ferată din estul țării
Ucraina se confruntă cu o „criză a locuințelor fără precedent”. Cifrele dezastrului umanitar provocat de Rusia (Raport ONU)
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Rușii au încercat mai multe străpungeri în sudul Ucrainei. Zaporojie, frontul unde rușii încearcă să avanseze câțiva kilometri
Locuitorii din Plauru și Ceatalchioi, evacuați după ce o navă cu GPL a fost lovită de dronă și a luat foc. Explozia ar putea avea impact pe o rază de 4,5-5 km
Germania îi cere Chinei să se implice mai mult pentru a pune capăt războiului rus în Ucraina
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Atac strategic efectuat de ucraineni la Novorossiysk: Ucraina paralizează exporturile de petrol și distruge o baterie S-400. Analiza imaginilor din satelit
„Portavioane de buzunar” pe Marea Neagră: Ucraina a utilizat dronele Katran, înarmate cu torpile, pentru a anihila radarele rusești
Rusia atacă din nou la Dunăre. Un nou RO-Alert, emis în județul Tulcea, după un atac cu drone în proximitatea României
Inițiativa de muniție rămâne blocată la Praga: De ce NATO nu poate prelua proiectul abandonat de cehi
Încă o noapte agitată la frontiera României: Trupele ruse au lovit portul ucrainean Izmail cu peste 35 de drone
După Brazilia, și Columbia alege Gripen. Ofensiva suedezilor de la SAAB ar putea fi încununată cu un contract istoric pentru Europa: 150 de avioane livrate Ucrainei
Rușii publică lista țărilor ostile. Manipulare grosolană a propagandei: România, "retrogradată în urna" țărilor obligate să sprijine Ucraina
Ucraina și Grecia, acord pentru livrarea de gaze naturale lichefiate (GNL) până în martie 2026
Controlul asupra rezervelor de petrol ale Venezuelei. Propunere făcută de Maduro pentru Donald Trump? (NYT)
Rachetele europene care vor putea lovi la peste 1.000 km. Storm Shadow și ATACMS sunt letale, însă au o rază de doar câteva sute de km
Noi avioane Mirage și sisteme SAMP/T? Kievul anunță un acord "istoric" cu Franţa pentru apărare aeriană. Înțelegere și cu Grecia privind importurile de gaz
Ochi suplimentari pentru NATO în Marea Baltică: Suedia construiește două submarine clasa A26. Ce face România în Marea Neagră
De ce importă Rusia mii de nord-coreeni pentru fabricile de drone?
"Cea mai mare criză umanitară din lume". Emisarul lui Trump pentru Africa denunţă atrocităţi inacceptabile în războiul din Sudan
Obiectivul Rusiei pe 2025: 120.000 de bombe tip sovietic, transformate în bombe cu planare. Kremlinul lucrează și la creșterea razei de acțiune la 400 de km
Ucrainenii atacă linia ferată Transsiberiană pentru a bloca livrările de muniție din Coreea de Nord către Rusia
Cât costă cele mai cunoscute vehicule blindate din lume. Piranha 5 românesc stă chiar foarte bine
Lukoil nu mai forează în perimetrul Trident din Marea Neagră. Sancțiunile SUA pun reflectorul pe autoritățile române: "Nu ne vindem țara" americanilor de la Exxon Vs. blândețea față de Lukoil
NATO își flexează mușchii în Flancul Estic: Zeci de aeronave, exerciții în apropierea frontierei cu Rusia
pixel