Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Renunță SUA la generația a 6-a în detrimentul unor „avioane de luptă ușoare” pe modelul F-16? Situația e mult mai complicată decât pare
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, generalul David Allvin, a sugerat renunțarea la programele de luptă costisitoare și de lungă durată, cum ar fi avionul de luptă NGAD (Next Generation Air Dominance), în favoarea unor aeronave modulare mai adaptabile, mai mici și mai ieftine.

În prezent, marea majoritate a costului total cu programul unui avion de vânătoare este asociată cu susținerea pe termen lung - ceea ce înseamnă costul operării, întreținerii, reparării și modernizării aeronavelor pe parcursul duratei lor de viață prevăzute. 

Programul F-35, de exemplu, este adesea menționat ca reprezentând un efort de 2 000 de miliarde de dolari, ca și cum această sumă imensă ar reprezenta costurile ridicate de cercetare, dezvoltare și achiziție ale acestor avioane, când, în realitate, 1 600 de miliarde de dolari din această sumă - 80 % din costul total - reprezintă chieltuielile estimate cu mentenanța și asistența necesare pentru a menține operational avionul de luptă invizibil pe toată durata sa de viață, care se întinde până în anii 2080. 

Pentru a simplifica în mod evident calculele, această sumă se ridică la aproximativ 2 000 de miliarde de dolari pentru o flotă de aproximativ 2 500 de avioane de luptă care vor fi exploatate pe o perioadă de aproximativ 65 de ani - sau aproximativ 800 de milioane de dolari investiți în fiecare celulă pentru șase decenii și jumătate de serviciu, cu aproximativ 640 de milioane de dolari dedicați întreținerii și doar aproximativ 160 de milioane de dolari în costuri de cercetare, dezvoltare și achiziție per avion. 

 

SUA reexaminează cerințele noului avion de generația a 6-a

 

2. NGAD, viit... (ngad-concept_42622700.jpg)

NGAD, viitorul avion de generația a 6-a al SUA, imagine concept. Photo source: Mike Tsukamoto/staff; Boeing

Forțele Aeriene ale SUA reexaminează acum chiar nucleul cerințelor sale pentru un nou avion de luptă stealth de generația a șasea, ca parte a revizuirii în curs a acestui element al inițiativei mai ample Next Generation Air Dominance (NGAD). U.S. Air Force afirmă, de asemenea, că reevaluarea se referă la întrebări mai ample cu privire la ''mixul complet de capabilități'' pe care se așteaptă să le utilizeze pentru a obține superioritatea aeriană în viitor.

Astfel, ţinând cont de toate aceste aspecte, înalți oficiali ai Forțelor Aeriene ale SUA indică în prezent o schimbare radicală în ceea ce privește următorul program american de avioane de luptă stealth, cu platforme aeriene care au costuri și capacități ridicate, cum ar fi avionul de luptă NGAD (Next Generation Air Dominance) în curs de dezvoltare, care ar putea fi abandonat în favoarea unor aeronave mai mici, mai ușoare și mai ieftine, construite pentru a se adapta în timp la noile provocări. 

Acest concept de „avion de vânătoare ușor «a fost adus în prim-planul discuțiilor privind viitorul puterii aeriene americane de către șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, generalul David Allvin, la Global Air and Space Chiefs» Conference organizată de Air and Space Power Association din Regatul Unit la Londra la sfârșitul lunii iulie 2024, și a fost adus în atenția publicului de către jurnalistul Parth Satam de la The Aviationist.

În timpul prezentării sale, generalul Allvin a propus o schimbare semnificativă în abordarea pe care Statele Unite o au în ceea ce privește dezvoltarea de noi avioane de luptă, renunțând la vechea abordare de proiectare „construit pentru a dura”, care se bazează pe lansarea de avioane de luptă noi, avansate și extrem de scumpe, menite să funcționeze timp de o jumătate de secol sau mai mult.

În schimb, a sugerat Allvin, noile modele de avioane de luptă ar trebui să fie „construite pentru a se adapta”, concentrându-se nu pe durabilitatea pe termen lung, ci pe proiecte foarte modulare care pot fi modificate rapid și ușor pentru a răspunde provocărilor în continuă schimbare ale câmpului de luptă din secolul XXI. 

Deși Allvin nu a menționat programul NGAD în comentariile sale, aceste declarații sunt ecoul celor făcute de alții cu privire la faptul că noul efort de luptă pentru superioritate aeriană este plasat într-o pauză strategică, în timp ce Forțele Aeriene ale SUA iau în considerare revizuiri semnificative ale modelului său de proiectare și operare. 

 

„Avioane ușoare”, pe modelul dezvoltării F-16

 

3. F-16, U.S.... (avion-f-16-us-air-force_25550100.jpg)

F-16, photo source: U.S. Air Force

Clasificarea „light fighter « versus » heavy fighter” care a fost atribuită conceptului lui Allvin (în special, el însuși nu a folosit această terminologie) amintește de programul Lightweight Fighter care a produs F-16 ca un camarad cu costuri reduse pentru F-15 Eagle, extrem de scump la acea vreme. Desigur, obiectivul de proiectare al F-16 nu a fost modularitatea sau adaptabilitatea tehnologică, dar a fost totuși inovator datorită accentului pus pe teoria manevrabilității energetice a performanței acrobatice și adoptării, în premieră, a comenzilor fly-by-wire.

Dar, în timp ce F-16 a adus importante descoperiri tehnologice, adevărata sa faimă a fost capacitatea de a lupta cu mult peste greutatea clasei sale - fiind un adevărat chilipir - la mai mult de jumătate din prețul unui avion F-15.

Acest lucru a permis Forțelor Aeriene ale SUA să adopte ceea ce se numește în mod obișnuit un „high/low mix « de avioane de vânătoare - o abordare care a evoluat de-a lungul anilor pentru a vedea atât F-15, cât și F-16 ca avioane de vânătoare ,,low” end, F-22 și F-35 asumându-și rolul „high” end.

Allvin a susținut că abordarea actuală a Americii în ceea ce privește proiectarea avioanelor de luptă, care prevede termene lungi de dezvoltare urmate de achiziții cu costuri ridicate și de o susținere cu costuri și mai ridicate, se bazează pe „presupunerea de bază” că avioanele de luptă vor rămâne relevante din punct de vedere tehnologic suficient de mult timp pentru a justifica sumele uriașe de bani pe care le consumă aceste programe.

Cu toate acestea, având în vedere că o listă lungă de state dispun în prezent de propriile lor avioane de luptă stealth și că tehnologiile emergente, precum inteligența artificială, promit să facă sistemele de apărare aeriană mai capabile ca niciodată, Allvin consideră că „ipoteza de bază” nu mai este valabilă.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Golul marcat de Lynx în România, anulat la VAR. În programul viitoarelor mașini de luptă ale României meciul încă se joacă
Lecția ucraineană pentru NATO. Cum schimbă sistemul „Merops” ecuația de securitate la Marea Neagră și de ce pe viitor România nu mai are scuze în fața dronelor rusești
Mirajul flotei aeriene a Ucrainei: Între ambiția a 250 de avioane occidentale și realitatea banilor care nu există. Soluţia este în seifurile rusești
,,Scutul Ucrainei'' devine mai puternic? De ce upgrade-ul lansatoarelor Patriot la standardul M903 este o mutare strategică pentru ucraineni
Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Inițiativa de muniție rămâne blocată la Praga: De ce NATO nu poate prelua proiectul abandonat de cehi
După Brazilia, și Columbia alege Gripen. Ofensiva suedezilor de la SAAB ar putea fi încununată cu un contract istoric pentru Europa: 150 de avioane livrate Ucrainei
Cât costă cele mai cunoscute vehicule blindate din lume. Piranha 5 românesc stă chiar foarte bine
Elicopterele Black Hawk ale României au zburat dublu față de Black Hawk ale Armatei SUA. Cum se „leagă” mentenanța F-16 și Black Hawk
Rachetele ucrainene Flamingo devin încet dar sigur coșmarul antiaerienei Rusiei. Atacuri masive în Crimeea ocupată și în interiorul Federației
Indiciul care a dat China de gol: Portavionul pe care tocmai îl construiește va fi nuclear. China intră într-un club select unde doar două țări mai sunt
Lynx se pare că ar fi marele câștigător în bătălia viitoarei mașini de luptă a României. Ar urma clarificări privind producția în România dacă alegerea se confirmă
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
Inovația născută din disperare: Sting, drona FPV care a devenit coșmarul dronelor Shahed. Poate Ucraina câștiga războiul de uzură tehnologică?
Un aliat NATO se înarmează împotriva altui aliat NATO: Grecia cere de la Statele Unite rachete AIM-120D pentru F-35 ca să anuleze avantajul strategic al Turciei
Rotația detașamentului român care a operat 4 avioane F-16 din dotarea României în misiuni de Poliție Aerienă a statelor baltice. Foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Industria română spune că poate deveni un hub de mentenanță pentru blindate și F-16. Centre mobile de mentenanță, mină de aur în contextul războiului din Ucraina?
Apărarea anti-drone a NATO se schimbă: De ce racheta Mark 1 este cea mai mare amenințare pentru dronele ruseşti
Pachetul Rheinmetall pentru România: Ar exista discuţii despre familia de blindate grele KF51 Panther, dincolo de miza uriașă a fabricii de pulberi de la Brașov
A fost livrat al 750-lea sistem HIMARS, un game changer în războiul de artilerie. Câte sisteme HIMARS deține România?
„Nimic în România pentru România. E de noaptea minții!”. Deși în România se construiește primul portavion pentru drone și fregate de ultimă generație
Războiul dronelor, dincolo de mit. De ce eșuează tehnologia occidentală scumpă în fața „improvizațiilor” de pe frontul din Ucraina
UralVagonZavod - singura întreprindere rusă care realizează asamblarea în serie a tancurilor, atât pentru nevoile armatei ruse cât și pentru export.
EXCLUSIV
Radiografia colosului cu picioare de lut. De ce „invincibila” industrie de apărare a Rusiei, sufocată de datorii și dependentă de China, nu mai poate reface armata din 2022

Ştiri Recomandate

Bătălia pentru cine vinde vehicule de luptă României: Compania Hanwha pune pe masă o ofertă cu fabrici, tehnologie şi producţie de 80% în ţara noastră
Avioane F-16 în România, F-35 în Baltice. U.S. Air Force testează tactica realimentării rapide pentru a nu deveni ținte sigure
Skyranger 30: Arma care recunoaște că NATO nu își mai permite să tragă cu ,,tunul în muște'', ci cu „proiectile inteligente”
Rușii susțin că armata ucraineană încearcă să revină pe Insula Șerpilor. În zonă ar fi fost amplasate din nou mijloace de cercetare și comunicații
Umilință pentru aviaţia rusă: Cum a „anulat” o dronă ucraineană decolarea unui avion militar rusesc în Peninsula Crimeea (VIDEO)
Israelul își consolidează cooperarea militară cu Marocul: Imagini din satelit confirmă livrările sistemului de apărare Barak MX 
Fie că ne place sau nu, roiurile de drone rescriu regulile războiului (FOTO/VIDEO). Sunt gata statele membre NATO să facă față noii realități?
Percheziții în industria de apărare din Cehia. Proiectul de drone FPV destinat armatei ucrainene, sub lupa procurorilor militari
Serviciul K, deconspirat! (VIDEO): Cum a reușit o anchetă jurnalistică independentă să identifice cea mai secretă unitate a Armatei ruse
Ucraina atacă în valuri în premieră Rusia în Marea Caspică: În cooperare cu mișcarea rusă de rezistență Scânteia Neagră, forțele speciale ucrainene au lovit două nave ruse în Capiscă
Trump a mai domolit tonul: Vestea bună e că SUA sunt gata să ofere garanții de securitate Ucrainei, cea mai puțin bună e o concesie în Donbas. Rămâne însă un mare semn de întrebare
Lituania își întărește artileria. Fostul stat sovietic suplimentează achiziția de obuziere franceze Caesar
Aviația militară rusă. Foto: Prizivaut.ru
EXCLUSIV
Suntem în pragul celei de-a 4-a generații a răboiului. Yossi Karadi: În locul aviației militare Rusia a încercat să lovească Ucraina din taste. Vor fi țări îngenuncheate fără să tragă un glonț
Adevărul din spatele cortinei industriei ruse: Programul Su-57 are probleme iar noul bombardier PAK DA e blocat. Rusia încearcă ocolirea sancțiunilor prin vecinul nostru Serbia și un alt stat surpriză
Raport SUA clasificat scurs în media: USS Gerald R. Ford, simbolul puterii navale, vulnerabil în fața rachetelor hipersonice chineze. În toate simulările noul portavion pierde singur bătălia
Comandantul Suprem al NATO (SACEUR) gen. Alexus Grynkewich vine în România. Vizită la Grupul de Luptă de la Cincu, alături de Șeful Armatei României
După aproape 4 ani de război, Armata rusă încă nu a cucerit regiunea Donețk, dar revendică controlul asupra Pokrovskului
Ungaria spune că NATO a „înjunghiat pe la spate” pacea din Ucraina după ce Alianța a atras atenția că Rusia pregătește un mare război în Europa
Mesajul tranșant al generalului ucrainean Sîrski pentru Rusia: „Nu ne vom împăca niciodată cu rolul unei țări slabe”
Administrația Trump, acuzată că ar viza dezintegrarea Uniunii Europene prin „smulgerea” a patru state din bloc
Bătălia pentru legendarul A-10 „Mistreț”: De ce SUA refuză să renunțe la cel mai rezistent avion de atac la sol, în ciuda dorinței Forțelor Aeriene ale SUA
Planul Suediei pentru a ocoli blocajul industrial Gripen-E: Cum ar putea vechile modele „Charlie” să ajungă mai repede pe mâna Ucrainei
Sfârșitul armatelor clasice? Un singur om și un „roi” de drone operat de sisteme AI vor decide soarta unei armate pe viitorul câmp de luptă
Avertisment teribil de la șeful NATO: „Suntem următoarea țintă a Rusiei”. Cât timp avem să ne pregătim
Cum am ajuns în acest punct? Premieră absolută în spionajul european: Danemarca a ajuns să clasifice Statele Unite drept „ameninţare de securitate”
SUA și NATO monitorizează constant situația de pe flancul estic. Mai multe active ISR au activat în spațiul aerian al României și deasupra apelor neutre ale Mării Negre
Avertismentul unui fost comandant NATO: „America nu se poate apăra singură” fără aliații europeni, în fața unor viitoare amenințări de securitate
Primul atac ucrainean confirmat în Marea Caspică (VIDEO). O platformă petrolieră și o uzină chimică ale Rusiei au fost paralizate într-o singură noapte
Războiul s-a schimbat ireversibil: Momentul în care o dronă terestră ucraineană „Droid” spulberă un vehicul blindat al armatei ruse (VIDEO)
Rachetele cu APKWS au confirmat în Ucraina. Marina SUA comandă zeci de mii de kituri APKWS care pot fi folosite și contra dronelor
Efectele strategiei MAGA: Danemarca include SUA pe lista țărilor care pot reprezenta o potențială amenințare
A fost inaugurată una dintre cele mai mari baze din Orientul Mijlociu. Facilitatea are o suprafață totală de 42 de km pătrați
pixel