Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Renunță SUA la generația a 6-a în detrimentul unor „avioane de luptă ușoare” pe modelul F-16? Situația e mult mai complicată decât pare
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, generalul David Allvin, a sugerat renunțarea la programele de luptă costisitoare și de lungă durată, cum ar fi avionul de luptă NGAD (Next Generation Air Dominance), în favoarea unor aeronave modulare mai adaptabile, mai mici și mai ieftine.

În prezent, marea majoritate a costului total cu programul unui avion de vânătoare este asociată cu susținerea pe termen lung - ceea ce înseamnă costul operării, întreținerii, reparării și modernizării aeronavelor pe parcursul duratei lor de viață prevăzute. 

Programul F-35, de exemplu, este adesea menționat ca reprezentând un efort de 2 000 de miliarde de dolari, ca și cum această sumă imensă ar reprezenta costurile ridicate de cercetare, dezvoltare și achiziție ale acestor avioane, când, în realitate, 1 600 de miliarde de dolari din această sumă - 80 % din costul total - reprezintă chieltuielile estimate cu mentenanța și asistența necesare pentru a menține operational avionul de luptă invizibil pe toată durata sa de viață, care se întinde până în anii 2080. 

Pentru a simplifica în mod evident calculele, această sumă se ridică la aproximativ 2 000 de miliarde de dolari pentru o flotă de aproximativ 2 500 de avioane de luptă care vor fi exploatate pe o perioadă de aproximativ 65 de ani - sau aproximativ 800 de milioane de dolari investiți în fiecare celulă pentru șase decenii și jumătate de serviciu, cu aproximativ 640 de milioane de dolari dedicați întreținerii și doar aproximativ 160 de milioane de dolari în costuri de cercetare, dezvoltare și achiziție per avion. 

 

SUA reexaminează cerințele noului avion de generația a 6-a

 

2. NGAD, viit... (ngad-concept_42622700.jpg)

NGAD, viitorul avion de generația a 6-a al SUA, imagine concept. Photo source: Mike Tsukamoto/staff; Boeing

Forțele Aeriene ale SUA reexaminează acum chiar nucleul cerințelor sale pentru un nou avion de luptă stealth de generația a șasea, ca parte a revizuirii în curs a acestui element al inițiativei mai ample Next Generation Air Dominance (NGAD). U.S. Air Force afirmă, de asemenea, că reevaluarea se referă la întrebări mai ample cu privire la ''mixul complet de capabilități'' pe care se așteaptă să le utilizeze pentru a obține superioritatea aeriană în viitor.

Astfel, ţinând cont de toate aceste aspecte, înalți oficiali ai Forțelor Aeriene ale SUA indică în prezent o schimbare radicală în ceea ce privește următorul program american de avioane de luptă stealth, cu platforme aeriene care au costuri și capacități ridicate, cum ar fi avionul de luptă NGAD (Next Generation Air Dominance) în curs de dezvoltare, care ar putea fi abandonat în favoarea unor aeronave mai mici, mai ușoare și mai ieftine, construite pentru a se adapta în timp la noile provocări. 

Acest concept de „avion de vânătoare ușor «a fost adus în prim-planul discuțiilor privind viitorul puterii aeriene americane de către șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, generalul David Allvin, la Global Air and Space Chiefs» Conference organizată de Air and Space Power Association din Regatul Unit la Londra la sfârșitul lunii iulie 2024, și a fost adus în atenția publicului de către jurnalistul Parth Satam de la The Aviationist.

În timpul prezentării sale, generalul Allvin a propus o schimbare semnificativă în abordarea pe care Statele Unite o au în ceea ce privește dezvoltarea de noi avioane de luptă, renunțând la vechea abordare de proiectare „construit pentru a dura”, care se bazează pe lansarea de avioane de luptă noi, avansate și extrem de scumpe, menite să funcționeze timp de o jumătate de secol sau mai mult.

În schimb, a sugerat Allvin, noile modele de avioane de luptă ar trebui să fie „construite pentru a se adapta”, concentrându-se nu pe durabilitatea pe termen lung, ci pe proiecte foarte modulare care pot fi modificate rapid și ușor pentru a răspunde provocărilor în continuă schimbare ale câmpului de luptă din secolul XXI. 

Deși Allvin nu a menționat programul NGAD în comentariile sale, aceste declarații sunt ecoul celor făcute de alții cu privire la faptul că noul efort de luptă pentru superioritate aeriană este plasat într-o pauză strategică, în timp ce Forțele Aeriene ale SUA iau în considerare revizuiri semnificative ale modelului său de proiectare și operare. 

 

„Avioane ușoare”, pe modelul dezvoltării F-16

 

3. F-16, U.S.... (avion-f-16-us-air-force_25550100.jpg)

F-16, photo source: U.S. Air Force

Clasificarea „light fighter « versus » heavy fighter” care a fost atribuită conceptului lui Allvin (în special, el însuși nu a folosit această terminologie) amintește de programul Lightweight Fighter care a produs F-16 ca un camarad cu costuri reduse pentru F-15 Eagle, extrem de scump la acea vreme. Desigur, obiectivul de proiectare al F-16 nu a fost modularitatea sau adaptabilitatea tehnologică, dar a fost totuși inovator datorită accentului pus pe teoria manevrabilității energetice a performanței acrobatice și adoptării, în premieră, a comenzilor fly-by-wire.

Dar, în timp ce F-16 a adus importante descoperiri tehnologice, adevărata sa faimă a fost capacitatea de a lupta cu mult peste greutatea clasei sale - fiind un adevărat chilipir - la mai mult de jumătate din prețul unui avion F-15.

Acest lucru a permis Forțelor Aeriene ale SUA să adopte ceea ce se numește în mod obișnuit un „high/low mix « de avioane de vânătoare - o abordare care a evoluat de-a lungul anilor pentru a vedea atât F-15, cât și F-16 ca avioane de vânătoare ,,low” end, F-22 și F-35 asumându-și rolul „high” end.

Allvin a susținut că abordarea actuală a Americii în ceea ce privește proiectarea avioanelor de luptă, care prevede termene lungi de dezvoltare urmate de achiziții cu costuri ridicate și de o susținere cu costuri și mai ridicate, se bazează pe „presupunerea de bază” că avioanele de luptă vor rămâne relevante din punct de vedere tehnologic suficient de mult timp pentru a justifica sumele uriașe de bani pe care le consumă aceste programe.

Cu toate acestea, având în vedere că o listă lungă de state dispun în prezent de propriile lor avioane de luptă stealth și că tehnologiile emergente, precum inteligența artificială, promit să facă sistemele de apărare aeriană mai capabile ca niciodată, Allvin consideră că „ipoteza de bază” nu mai este valabilă.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Măcar turelele viitoarelor mașini de luptă să fie produse în România? Turela UT30 MK2 e deja integrată pe Redback, dar poate fi și pe Lynx sau ASCOD
Epuizarea „rezervelor sovietice”(FOTO): Imaginile din satelit arată golirea depozitelor strategice de blindate ale Rusiei din Orientul Îndepărtat
Rușii au anunțat câte avioane Su-75 au construit și când va zbura primul. Deși noul Su-75 ar trebui să „rupă” piața, numărul comenzilor e egal cu zero
Primul portavion pentru drone european care se construiește în România a deschis apetitul pe continent. A doua țară din Europa care tatonează terenul pentru o astfel de navă
Watchkeeper X de la Elbit
EXCLUSIV
Dronele Watchkeeper X pentru Armata României, 'coming soon'. Câte s-au cumpărat și când vor fi livrate UAV-urile
În ciuda problemelor, Estonia s-a răzgândit și merge în continuare pe mâna HIMARS
Rușii fac orice compromis pentru ca Su-57 să ia fața F-35. Transferul tehnologic total către indieni e ceva rarisim, dar ar putea însemna salvarea programului
Cu România prinsă în negocierile pentru elicoptere H215M deși Armata vrea H225M, un stat african bate palma pentru H225M. Cu centru de întreținere și reparații local
Avionul fără pilot Kizilelma nu doar că a zburat cu un F-16, dar a și executat un atac aerian simulat asupra F-ului (Video). Turcia țintește fotoliul de lider mondial în domeniul dronelor
Un ,,scut invizibil'' pentru Europa. Cum a reușit sistemul Sky Warden să securizeze frontiera Frontex și ce înseamnă asta pentru autonomia strategică a UE
Korea power: De ce mizează Orientul pe tehnologia sud-coreeană. Noile avioane KF-21 sunt și ele pe „lista de cumpărături”
Blocajul transatlantic. Marea Britanie retrage oficial dronele Reaper, dar exclude orice donație către Ucraina: Explicația din spatele refuzului categoric
Cotitură strategică a Berlinului: Germania furnizează arme cu rază lungă de acţiune. Se vor produce rachete chiar în Ucraina?
Rusia și China se duelează prin proxy: Su-57 vs. sisteme antiaeriene HQ-9B. În scenarii simulate un HQ-9 doboră cu ușurință un Su-57, dar cu o condiție
România nu cumpără 300 de tancuri Abrams, dar un alt stat o face. La fel ca și în cazul nostru pariul e în continuare pe tancuri
Germania recunoaște că nu poate ajunge la 3,5% pentru apărare până în 2029. Câteva dintre programele de înzestrare ale Bundeswehr
Cum schimbă sistemele germane Skynex ecuația războiului de uzură din Ucraina în prag de iarnă. Soluția tehnică pentru contracararea atacurilor de saturație cu drone
Armata germană a preluat în mod simbolic primul tanc Leopard 2A8 de nouă generație. Cehii au comandat și ei 44 de tancuri de acest tip
Golul marcat de Lynx în România, anulat la VAR. În programul viitoarelor mașini de luptă ale României meciul încă se joacă
Lecția ucraineană pentru NATO. Cum schimbă sistemul „Merops” ecuația de securitate la Marea Neagră și de ce pe viitor România nu mai are scuze în fața dronelor rusești
Mirajul flotei aeriene a Ucrainei: Între ambiția a 250 de avioane occidentale și realitatea banilor care nu există. Soluţia este în seifurile rusești
,,Scutul Ucrainei'' devine mai puternic? De ce upgrade-ul lansatoarelor Patriot la standardul M903 este o mutare strategică pentru ucraineni
Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație

Ştiri Recomandate

Dronele ucrainene lovesc rafinăria Slaviansk și paralizează rețeaua electrică în Krasnodar, într-o nouă campanie coordonată „Deep Strike”
Trump: „Venezuela, încercuită de cea mai mare Armadă din istoria Americii de Sud”. Președintele SUA ordonă o blocadă petrolieră totală și declară întregul regim Maduro organizație teroristă
Germania nu are timp de pierdut și anunță dezvoltarea unui tanc nou „intermediar” pentru a completa flota de Leopard. Proiectul Eurotank e de azi un vis și mai îndepărtat
Revenire în era rachetelor balistice: Cum și de ce e forțată dezvoltarea rapidă a sistemului NIGHTFALL cu rază de 600 km de către britanici
Încep să se critice între ei: Un expert militar rus desființează Marina după dezastrul de la Novorossisk și spune că „Rusia a pierdut conceptul războiului pe mare”
Primul din cele 64 de F-35 ale Finlandei e gata. "Vom primi cele mai bune avioane din lume", o declarație pe care vrem să o auzim și în cazul României
Amiralul Montgomery: Spre deosebire de Rusia, China nu vrea să radă orașe cu rachete. Am condus 10 ani grupul de luptă al portavionului George Washington, le cunosc strategia
Rusia face o tentativă palidă de a spăla rușinea scufundării submarinului Varșavianka cu bombardiere Tu-22M3 desupra Mării Negre
Cele 4 mari probleme unde nu avem soluții în caz de război: Rachetele hipersonice sau mobilitatea: Un avion A-400 nu poate ateriza la Focșani
Bani de la UE pentru blindate, arme sau drone? Nicușor Dan: Majoritatea achizițiilor militare de până în 2040 se vor face prin SAFE, dar vrem să accesăm fonduri și din noul buget al UE
SUA clasifică fentanilul drept armă de distrugere în masă. Război total și împotriva "narcoteroriștilor", după ce SUA atacă încă trei nave suspectate de trafic
MAE: SUA au recunoscut rolul României de partener-cheie în securitatea energetică
Cel mai mic stat din NATO vrea să cumpere SAMP-T în cea mai modernă variantă. O nouă comandă de SAMP/T NG ar consolida industria europeană de apărare
Obuzierele K9 blindează Europa: Polonia finalizează recepția flotei K9 Thunder iar „Tunetul” românesc e în producție. Fabrica din România începe să fie ridicată în ianuarie
Dispută în SUA privind pensionarea avioanelor A-10 si F-15 și viitorul aviației militare. Lupta pentru generația a 6-a: F-47 vs. F/A-XX
Veste bună de peste ocean: Producția de avioane F-16 Block 70 Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american, finalizată pentru Bulgaria și Slovacia
Rusia respinge prezența în Ucraina a trupelor din state NATO. Kremlinul nu vrea nici măcar armistițiu de Crăciun
Cât va plăti România pentru antrenarea piloților de F-16 la Baza 86 Borcea în următorii 5 ani. La Fetești e singurul Centru de pregătire F-16 din Europa
Avioane de luptă F-16 ale Turciei doboară o dronă „scăpată de sub control” deasupra Mării Negre pe fondul escaladării tensiunilor navale
Ucraina, la un pas de „Articolul 5”: Zelenski anunță garanții de securitate istorice din partea Statelor Unite
Nu a fost o dronă de suprafață. Cu ce armă au lovit ucrainenii, de fapt, submarinul rusesc în inima portului Novorossiysk (Foto/Video)
Nicușor Dan spune că modelul finlandez e o posibilă cale de urmat și pentru Romarm
Rușii nu scapă de „ochii” din cer ai dronelor SUA: Un RQ-4B Global Hawk a scanat din nou Marea Neagră, după o lungă absență
„Grădina zoologică” a sistemelor robotizate de pe front. De ce diversitatea dronelor a devenit o capcană strategică pentru Ucraina
Pacificul cere o "Armată a Dronelor". De ce Statele Unite trebuie să renunțe la protecționism industrial pentru a contracara China
Dronă AR3, photo source: Tekever. Imagine cu caracter ilustrativ
EXCLUSIV
Pot întoarce soarta războiului dronele ucrainene? La Pokrovsk și Kupiansk aflate sub asediu rus Ucraina a întors cu 180 de grade situația operativă
Mai multe țări din Europa s-au angajat să conducă o forță multinațională de menținere a păcii în Ucraina. România nu e printre semnatari
SUA promit Ucrainei garanții de securitate similare cu cele din Articolul 5 al Tratatului NATO. "Nu vom repeta greșelile de la Minsk", avertizează Merz
România laudă rolul sistemelor americane MEROPS în posibila contracararea a viitoarelor incursiuni de drone
Și Elveția se uită la preț: Mai puține F-35 cumpărate, după ce prețul a crescut cu aproximativ 10%. Când sunt așteptate primele avioane de luptă
India spală imaginea „pătată” de ucraineni a S-400. Problema pentru indieni e că sistemele ruse depind de China, stat împotriva căruia reprezintă principala apărare
Nicușor Dan: China e un mare actor global economic iar România nu poate nega această realitate. Dezvoltarea relației nu trebuie să producă riscuri de securitate
pixel