Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Renunță SUA la generația a 6-a în detrimentul unor „avioane de luptă ușoare” pe modelul F-16? Situația e mult mai complicată decât pare
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, generalul David Allvin, a sugerat renunțarea la programele de luptă costisitoare și de lungă durată, cum ar fi avionul de luptă NGAD (Next Generation Air Dominance), în favoarea unor aeronave modulare mai adaptabile, mai mici și mai ieftine.

În prezent, marea majoritate a costului total cu programul unui avion de vânătoare este asociată cu susținerea pe termen lung - ceea ce înseamnă costul operării, întreținerii, reparării și modernizării aeronavelor pe parcursul duratei lor de viață prevăzute. 

Programul F-35, de exemplu, este adesea menționat ca reprezentând un efort de 2 000 de miliarde de dolari, ca și cum această sumă imensă ar reprezenta costurile ridicate de cercetare, dezvoltare și achiziție ale acestor avioane, când, în realitate, 1 600 de miliarde de dolari din această sumă - 80 % din costul total - reprezintă chieltuielile estimate cu mentenanța și asistența necesare pentru a menține operational avionul de luptă invizibil pe toată durata sa de viață, care se întinde până în anii 2080. 

Pentru a simplifica în mod evident calculele, această sumă se ridică la aproximativ 2 000 de miliarde de dolari pentru o flotă de aproximativ 2 500 de avioane de luptă care vor fi exploatate pe o perioadă de aproximativ 65 de ani - sau aproximativ 800 de milioane de dolari investiți în fiecare celulă pentru șase decenii și jumătate de serviciu, cu aproximativ 640 de milioane de dolari dedicați întreținerii și doar aproximativ 160 de milioane de dolari în costuri de cercetare, dezvoltare și achiziție per avion. 

 

SUA reexaminează cerințele noului avion de generația a 6-a

 

2. NGAD, viit... (ngad-concept_42622700.jpg)

NGAD, viitorul avion de generația a 6-a al SUA, imagine concept. Photo source: Mike Tsukamoto/staff; Boeing

Forțele Aeriene ale SUA reexaminează acum chiar nucleul cerințelor sale pentru un nou avion de luptă stealth de generația a șasea, ca parte a revizuirii în curs a acestui element al inițiativei mai ample Next Generation Air Dominance (NGAD). U.S. Air Force afirmă, de asemenea, că reevaluarea se referă la întrebări mai ample cu privire la ''mixul complet de capabilități'' pe care se așteaptă să le utilizeze pentru a obține superioritatea aeriană în viitor.

Astfel, ţinând cont de toate aceste aspecte, înalți oficiali ai Forțelor Aeriene ale SUA indică în prezent o schimbare radicală în ceea ce privește următorul program american de avioane de luptă stealth, cu platforme aeriene care au costuri și capacități ridicate, cum ar fi avionul de luptă NGAD (Next Generation Air Dominance) în curs de dezvoltare, care ar putea fi abandonat în favoarea unor aeronave mai mici, mai ușoare și mai ieftine, construite pentru a se adapta în timp la noile provocări. 

Acest concept de „avion de vânătoare ușor «a fost adus în prim-planul discuțiilor privind viitorul puterii aeriene americane de către șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, generalul David Allvin, la Global Air and Space Chiefs» Conference organizată de Air and Space Power Association din Regatul Unit la Londra la sfârșitul lunii iulie 2024, și a fost adus în atenția publicului de către jurnalistul Parth Satam de la The Aviationist.

În timpul prezentării sale, generalul Allvin a propus o schimbare semnificativă în abordarea pe care Statele Unite o au în ceea ce privește dezvoltarea de noi avioane de luptă, renunțând la vechea abordare de proiectare „construit pentru a dura”, care se bazează pe lansarea de avioane de luptă noi, avansate și extrem de scumpe, menite să funcționeze timp de o jumătate de secol sau mai mult.

În schimb, a sugerat Allvin, noile modele de avioane de luptă ar trebui să fie „construite pentru a se adapta”, concentrându-se nu pe durabilitatea pe termen lung, ci pe proiecte foarte modulare care pot fi modificate rapid și ușor pentru a răspunde provocărilor în continuă schimbare ale câmpului de luptă din secolul XXI. 

Deși Allvin nu a menționat programul NGAD în comentariile sale, aceste declarații sunt ecoul celor făcute de alții cu privire la faptul că noul efort de luptă pentru superioritate aeriană este plasat într-o pauză strategică, în timp ce Forțele Aeriene ale SUA iau în considerare revizuiri semnificative ale modelului său de proiectare și operare. 

 

„Avioane ușoare”, pe modelul dezvoltării F-16

 

3. F-16, U.S.... (avion-f-16-us-air-force_25550100.jpg)

F-16, photo source: U.S. Air Force

Clasificarea „light fighter « versus » heavy fighter” care a fost atribuită conceptului lui Allvin (în special, el însuși nu a folosit această terminologie) amintește de programul Lightweight Fighter care a produs F-16 ca un camarad cu costuri reduse pentru F-15 Eagle, extrem de scump la acea vreme. Desigur, obiectivul de proiectare al F-16 nu a fost modularitatea sau adaptabilitatea tehnologică, dar a fost totuși inovator datorită accentului pus pe teoria manevrabilității energetice a performanței acrobatice și adoptării, în premieră, a comenzilor fly-by-wire.

Dar, în timp ce F-16 a adus importante descoperiri tehnologice, adevărata sa faimă a fost capacitatea de a lupta cu mult peste greutatea clasei sale - fiind un adevărat chilipir - la mai mult de jumătate din prețul unui avion F-15.

Acest lucru a permis Forțelor Aeriene ale SUA să adopte ceea ce se numește în mod obișnuit un „high/low mix « de avioane de vânătoare - o abordare care a evoluat de-a lungul anilor pentru a vedea atât F-15, cât și F-16 ca avioane de vânătoare ,,low” end, F-22 și F-35 asumându-și rolul „high” end.

Allvin a susținut că abordarea actuală a Americii în ceea ce privește proiectarea avioanelor de luptă, care prevede termene lungi de dezvoltare urmate de achiziții cu costuri ridicate și de o susținere cu costuri și mai ridicate, se bazează pe „presupunerea de bază” că avioanele de luptă vor rămâne relevante din punct de vedere tehnologic suficient de mult timp pentru a justifica sumele uriașe de bani pe care le consumă aceste programe.

Cu toate acestea, având în vedere că o listă lungă de state dispun în prezent de propriile lor avioane de luptă stealth și că tehnologiile emergente, precum inteligența artificială, promit să facă sistemele de apărare aeriană mai capabile ca niciodată, Allvin consideră că „ipoteza de bază” nu mai este valabilă.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Tancuri K2 Panther, imagine cu caracter ilustrativ
EXCLUSIV
În sfârșit, tancuri. România demarează achiziția a 216 tancuri noi iar a doua veste bună e că vor fi produse în România
Economia rusă, iluzia prosperității: Cum militarizarea forțată a societăţii ascunde recesiunea industrială
Paradoxul Kievului: Exportul de armament sprijină achiziția de armament 
F-16 ale României cu sisteme MEROPS? Ce sunt sistemele de ultimă generație MEROPS, care vor proteja România de dronele și avioanele Rusiei
Dronele ucrainene interceptoare, baza „zidului european al dronelor”: Marea Britanie le produce în masă pentru a contracara agresiunea rusă
Franța a primit șah în programul viitorului avion de generația a 6-a: Marea Britanie atrage Germania în programul GCAP pe fondul crizei franco-germane
Independența aeriană: Cum schimbă CA-1 Europa de la Helsing piața dronelor de luptă – O soluție 100% europeană (VIDEO)
Dependența României de Serbia e mult mai „adâncă”: Explozibilii vin de fapt și din China. Cu eticheta schimbată în Vietnam
România confirmă că vrea să construiască o fabrică de drone cu fonduri SAFE, în parteneriat cu Ucraina
În Estonia se poate: Parc industrial, dedicat sectorului apărării. România are minim un an de întârziere la Fabrica de pulberi de la Victoria
Polonia investește masiv în forțele sale armate: Peste 1.200 de vehicule tactice Legwan, fabricate sub umbrela cooperării cu Seul
Invenția ucraineană care sperie Rusia. De ce racheta de croazieră „Flamingo”, construită din vechituri sovietice, reprezintă o provocare pentru ruși
Rușii au spus „da”: Prețul salvării avionului Su-57 de către o mare putere mondială va fi accesul acesteia la codul sursă și la toate datele sensibile
Ionuț Moșteanu, în vizită în Luxemburg. România caută soluții pentru a aduce expertiza luxemburgheză în tehnologie și apărare, în țară
Modernizarea Armatei României din fonduri europene. Bolojan: Propunerile României pentru programul SAFE vor fi elaborate până la jumătatea lui octombrie
Soarta avionului european de generația a 6-a, pecetluită? Franța iese la atac: Metoda Eurofighter nu merge cu noi. Dacă nemții vor să facă singuri, să o facă
Pachetul de apărare al Turciei sub lupa SUA: Avioanele F-35 și F-16, miza viitoarelor negocieri de la Washington
Răspunsul Statelor Unite la provocările din Pacific, proiectul "F-47": Boeing a început producția noului avion stealth care va înlocui F-22 Raptor
Rusia are mari probleme cu „radarele zburătoare”. De ce producția noilor avioane A-100 a fost suspendată, în timp ce resursele A-50 sunt aproape epuizate
Au fost disecate rachetele și dronele ruse care lovesc zilnic Ucraina iar rezultatul e îngrijorător: În medie fiecare are 44 de componente din țări aliate Ucrainei
Viitorul aviației militare este aici: Ce este ''Vectis'', drona stealth care schimbă regulile războiului aerian (FOTO/VIDEO)
De ce nu se mai înghesuie lumea să cumpere tancuri Leopard 2. Versiunea ce mai modernă A8 e o mașină scumpă de luptă, dar cu producție într-un ritm hilar
Serbia vrea să fie puterea militară din regiune: Demonstrație cu tancuri rusești, avioane Rafale și lasatoare PULS capabile să lovească orice capitală din Balcani
Unde și de ce s-a blocat avionul de luptă de generația a 6-a al Europei. Francezii acuză că sunt împinși pe scări și lansează 2 scenarii
Noua amenințare pentru flota rusă din Marea Neagră (FOTO/VIDEO): Ucraina prezintă TOLOKA, drona care poate lovi la 2000 km distanţă
Socoteala de acasă a F-35 nu se potrivește cu cea din târg. Prețul F-35 pentru Elveția a explodat iar o comisie va analiza ce a mers prost
Germania vrea o soluție cu termen limită pentru viitorul avion european de generația a 6-a. FCAS, înlocuitorul Eurofighter, o dispută franco-germană?
Un parteneriat istoric pentru securitatea Europei de Est: Cum a forțat incidentul cu dronele rusești o cooperare fără precedent între Polonia și Ucraina
„Bestia” americană se reinventează. De ce Armata SUA grăbește radical modernizarea legendarului tanc Abrams?
Update nu doar la avioane. Un aliat esențial al SUA în Asia va dispune de un simulator F-16 Bock 70 Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american

Ştiri Recomandate

Crime de război rusești la Pokrovsk. Atacarea civililor, o practică generalizată în Armata rusă
De la Blitzkriegul de 3 zile la Războiul de 4 ani. Hărțuită de dronele ucrainene, Rusia apelează la elicoptere, rezerviști și dirijabile pentru apărarea rafinăriilor
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
”Gripen poate face întreaga Europă mai sigură”. Până la 150 de avioane, în cea mai modernă variantă (Gripen E), propunerea Suediei pentru Kiev
India și SUA se apropie de un acord comercial istoric. Taxe de 16%, în schimbul reducerii importurilor de petrol rusesc
Undă verde de la deputați: Stagiul militar voluntar, pasul către întinerirea rezervei Forțelor Armate Române
Rusia a desfășurat exercițiul nuclear anual: Rachete balistice și de croazieră au fost lansate de pe uscat, din aer și de pe mare
Efortul de război al Kremlinului începe să fie erodat de tensiuni financiare și opoziție internă
Armata din Myanmar a efectuat raiduri într-o facilitate de la granița cu Thailanda, folosită pentru fraude cibernetice
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Lovitură vitală în inima complexului militar rusesc: Rachetele Storm Shadow, lansate de ucraineni, au vizat Uzina Chimică din Briansk
 Întrevederea Trump - Putin de la Budapesta, amânată: "Nu vreau o întâlnire inutilă"
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Noapte de coșmar la granița României: Atac masiv cu drone rusești la Dunăre, populația din Tulcea a primit RO-Alert
Atacurile rusești din timpul nopții au provocat noi victime în orașele ucrainene: La Kiev au murit două persoane, iar alte 13 au fost rănite la Zaporojie
Flamingo, drona-rachetă ucraineană care schimbă regulile jocului: Motoare reciclate și putere mai mare decât Tomahawk
De ce nu grăbește Belgia livrarea F-16 către Ucraina și așteaptă mai multe F-35? F-urile belgiene sunt mai speciale. "Nu uitați că avem avioane cu dublă capacitate"
Europenii susțin înghețarea ostilităților în Ucraina pe actuala linie a frontului. Europa și Kievul, plan în 12 puncte pentru oprirea războiului
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
Zelenski: După ce pericolul Tomahawk a trecut, Rusia și-a intensificat atacurile asupra infrastructurii energetice ucrainene
Aviația indiană, peste cea chineză, raportul care pătează imaginea dragonului asiatic. Mașinăria Beijingului se activează imediat și contestă "așa-zisul clasament" 
„Îl vom escorta, dar pe un scaun la Haga”. Sikorski spune că avionul lui Putin nu va putea survola Polonia
Tentativă de sabotaj dejucată la București: SRI a oprit un atac la sediul companiei Nova Post, coordonat de serviciile secrete ruse
Lovitură de precizie în Crimeea: Ucrainenii au distrus sistemul radar „Valday”, simbol al defensivei rusești anti-drone (VIDEO)
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Olanda taie partajarea de informații clasificate cu Statele Unite: De ce serviciile de intelligence nu mai au încredere în administrația Trump
Lideri internaționali se reunesc la București pentru a dezbate viitorul Europei și al regiunii Mării Negre
,,Războiul maritim al sancțiunilor'': Cum vor statele europene să destructureze rețeaua de petroliere rusești sub pavilion fals
Obuzier autopropulsat 2S1 „Hvozdika” al forțelor de ocupație ale Rusiei, prezente în Donbass.
EXCLUSIV
Davai ceas, davai Donbas: De ce vrea Rusia cu orice preț „fortăreața” ucraineană pe care nu o poate cuceri cu tancurile
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Armata Ucrainei. Photo source: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
De ce războiul din Ucraina nu se va încheia în următorii patru ani?
pixel