Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Programul F-35, la răscruce. SUA sunt în fața unei decizii dificile privind motorul avionului iar în joc sunt miliarde de dolari
Industrie de apărare
Data publicării:
‎Joint Strike Fighter, programul prin care SUA și aliații au dezvoltat aeronava de generația a V-a F-35 Lightning II se află în fața unei decizii majore în ceea ce privește motorul. 
F-35, sursă foto: Lockheed Martin
F-35, sursă foto: Lockheed Martin

Călcâiul lui Ahile se pare că e motorul. Și atât Pentagonul, cât și industria de apărare sunt de acord în privința faptului că pe măsură ce sistemele avionului F-35 se modernizează constant, va fi nevoie de rezolvat și problema motorului.

Avioanele F-35 dispun de motoare F135, dezvoltat de Pratt & Whitney, acestea fiind cele care propulsează aeronava de generația a V-a, ele fiind cele mai puternice din clasa lor.

Problemele au apărut după ce motoarele F135, instalate pe avioanele de luptă F-35, s-au supraîncălzit, ceea ce a dus la apariţia unor mici fisuri pe învelișurile palei turbinei. Deși nu este o problemă pentru siguranţa zborului, aceste fisuri reduc semnificativ durata de viață a motorului.

Micile probleme apărute la motoarele actuale F135 au încetinit procesul de producţie din cadrul programului pentru avioanele F-35, reducând şi viteza de producție a motoarelor noi pentru aceste avioane.

 

Există două soluții iar în joc se află miliarde de dolari: Modernizarea motoarelor actuale F135 sau motoare noi

 

2. F-35, surs... (f-35-motor-lockheed-martin_12244500.jpg)

F-35, sursă foto: Lockheed Martin

Decizia nu e ușoară, mai ales că componenta esențială al unui avion.

Cei de la Defense News analizează subiectul și amintesc că există două opțiuni: Modernizarea motoarelor actuale sau dezvoltarea unor noi motoare.

Sursa citată precizează că deși oficialii U.S. Air Force și cei ai Departamentului Apărării nu au luat încă o decizie, cel mai târziu anul viitor acest lucru va trebui să se întâmple. 

De această decizie va depinde dezvoltarea capabilităților viitoare ale F-35, iar în joc sunt miliarde de dolari.

Analiza presei americane arată faptul că marile companii care dezvoltă motoare au opinii diferite cu privire la cum poate fi rezolvată problema motoarelor avioanelor F-35 Lightning II.

Cei de la Pratt & Whitney susțin că soluția ideală este modernizarea actualelor motoare F135, dezvoltarea unor noi motoare fiind un risc uriaș, atât pentru aeronavă cât și pentru avion, dar și pentru capacitatea de luptă a F-35 și e o eroare să schimbi motorul unui avion conceput și dezvoltat ca o aeronavă cu un singur motor. Pratt & Whitney susține că există soluții privind modernizarea actualelor motoare.

Pe de altă parte GE Aviation susține că noul său motorul XA100 ar fi cartea câștigătoare. Potrivit acestora noul motor va îmbunătăți radical forța F-35, viteza aeronavei, raza de acțiune și nu în ultimul rând ii va oferi capacitatea de a gestiona mai bine sisteme de ultimă generație.

De precizat că și Pratt & Whitney dezvoltă un nou motor XA101, ambii giganți sperând să ofere soluții în programul Air Force Next Generation Air Dominance, în care SUA dezvoltă aeronave de generația a VI-a.

 

Decizia nu va fi ușoară, în joc fiind miliarde de dolari

 

Potrivit presei americane, care citează un oficial al U.S. Air Force, costul dezvoltării unui nou motor și intrarea acestuia în producție ar putea depăși 6 miliarde de dolari. 

Amintim că în vara anului trecut, Greg Hayes, directorul executiv al Raytheon Technologies, companie ce deține Pratt & Whitney, a precizat că Forţele Aeriene ale SUA ar putea fi puse într-o situaţie foarte neplăcută de a nu își putea permite să suporte costurile pentru construirea unui motor complet nou și avansat pentru F-35A Lightning II.

Într-o analiză anterioară, DefenseRomania a precizat că Pentagonul intenţionează să crească puterea motoarelor avioanelor F-35, după implementarea programului de modernizare Block 4 adus acestor aeronave

De asemenea, ca urmare a declaraţiilor din ultimii doi ani cu privire la costurile mult prea mari de întreținere ale motoarelor Pratt & Whitney F135 PW-100 ale avioanelor F-35 s-a pus problema dacă acestea nu ar trebui înlocuite.

Rămâne de văzut ce decizia vor lua SUA în ceea ce privește motorizarea aeronavelor F-35 Lightning II.

 

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Războiul, purtat și sub pământ: Ucraina produce rachete-dronă Peklo, într-o fabrică subterană (Foto). Ucrainenii au prezentat facilitatea aliaților
Armata viitorului: Compania L3Harris a dezvoltat un software pentru a gestiona un roi de mii de drone
U.S. Air Force are ca obiectiv înzestrarea cu până la 200 de aeronave B-21 Raider pentru flota de bombardiere strategice stealth de ultimă generație
Su-75, următoarea glumă a Rusiei? Avionul dezvoltat de ruși pentru a sparge supremația F-35 pe piața externă devine tot mai puțin probabil
Japonia își suplimentează stocurile de muniții: va cumpăra 150 de rachete sol-aer SM-6 din Statele Unite
Rușii și-au ''pus'' un avion Su-57 lângă un F-35 al SUA. Rusia insistă, în ciuda faptului că aliații ei pun sub semnul întrebării capacitățile de generația a 5-a ale Su-57
Rusia vrea neapărat să vândă tancuri T-90M. Rușii țintesc o piață importantă, în ciuda sancțiunilor occidentale
NATO lansează o provocare companiilor de apărare pentru a găsi soluții de contracarare a bombelor de aviaţie rusești de tip FAB
Polonia sprijină crearea unei Bănci Europene pentru Reînarmare
Economia circulară îşi face loc şi în domeniul aviaţiei: Vechile aeronave britanice Tornado devin ,,materie primă'' pentru componentele avioanelor de generaţia a VI-a Tempest
T-14 e trecut la „și altele”. (VIDEO) Rușii au prezentat în premieră noul sistem de protecție Arena-M pe un T-90 Proryv, actuala „vedetă” a tancurilor rusești
Echipa lui Trump este divizată cu privire la modul în care trebuie să se pună capăt războiului din Ucraina: Ce opţiuni sunt luate în calcul la masa negocierilor?
Rușii susţin că au planuri ambițioase pentru producția de avioane militare în acest an: Noi versiuni ale aeronavelor Su-35S și Su-57 sunt promise armatei
Rămasă în urmă la capitolul rachete de croazieră, Germania nu crede în programul european LCM și vrea mai repede Tomahawk de la SUA
Sistemele autonome vor juca un rol tot mai important în războaiele asimetrice: Armata SUA își consolidează capacitățile de atac prin achiziția de muniții Switchblade
România și-a trasat obiectivul de a semna 10 contracte mari de înzestrare anul acesta. Armament individual de ultimă generație, Piranha 5 și sisteme de apărare cu rază scurtă și foarte scurtă
Polonia și Ucraina consolidează cooperarea în domeniul apărării pentru a-și perfecționa forțele armate
Moment istoric la sud de Dunăre: Primul F-16 Block 70 pentru Bulgaria a fost livrat. Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american
Marina SUA evaluează capacitatea de luptă a distrugătorului Zumwalt: Ne vom asigura că rămâne una dintre cele mai avansate și mai letale nave de lupta
Turcia își exprimă interesul pentru avioane de generaţia a VI-a: De ce este tentant pentru turci proiectul european SCAF?
Bombardiere B-21 de generația a VI-a, în ritm accelerat. SUA măresc producția și deși datele sunt ținute la secret există câteva informații despre decizie
Marea dilemă a Rusiei: Rachete hipersonice Kinjal pe Su-57? Dar prețul sacrificiului pe care Su-57 l-ar face nu e nimeni pregătit să-l plătească
Iranul face paradă cu noua rachetă balistică Etemad, dar şi cu ultima generaţie a sistemului antiaerian Bavar 373, considerat de Teheran mai capabil decât S-400
Avem cifrele: Ce sumă uriașă primește România de la aliați pentru achiziția celei mai noi versiuni a Patriot. Sistemul îl va înlocui pe cel donat Ucrainei
Ucraina are „ochi de rechin” în cer. Dronele și artileria ucrainene vor deveni și mai letale, fiind coordonate de noile UAV-uri SHARK-M cu rază de 180 km
Grecia e foc și pară pe Franța: Turcia primește rachete aer-aer Meteor la „pachet” cu Eurofighter. Avantajul, avioanelor Rafale ale Greciei, anulat?
Înainte de „bătălia pentru România”, mașina de luptă a infanteriei ASCOD câștigă un contract important în Europa. Licitația la noi va fi foarte strânsă
Moment istoric pentru apărare antirachetă a SUA: Compania Lockheed Martin livrează cel de-al 900-lea interceptor THAAD
O apărare antiaeriană impenetrabilă? „Coș de cumpărături” impresionant pentru Franța: Printre altele lansatoare VL MICA NG, sisteme de apărare DSA sau anti-dronă LAD
Deși bate vântul puternic în rândul țărilor care vor Su-57, după 15 ani rușii anunță mărirea producției a ceea ce ei numesc „generația a 5-a”

Ştiri Recomandate

ATACMS, submarine, portavioane, drone. SUA trebuie să-și aleagă cu grijă caii câștigători. Aviz și Europei: Banii nu sunt totul; unde trebuie investite fondurile
Belarusul confirmă că produce deja lansatoare pentru Oreshnik și așteaptă rachetele Rusiei
Trump, din Biroul Oval, crede că SUA vor anexa Groenlanda: Construim 48 de spărgătoare de gheață. Nici Rusia nu are atâtea. Prima reacție la răspunsul Rusiei privind armistițiul
Putin este de acord cu propunerile de oprire a luptei, dar are în continuare aceleași condiții
Generalul flotilă aeriană (r) dr. Laurențiu Simionescu, fost comandant al Bazei 90 de Transport Aerian Otopeni
EXCLUSIV
Aripile României: Trei escadrile de F-16 în așteptarea F-35. Elicoptere când? Generalul de flotilă (r.) Laurențiu Simionescu vine la Obiectiv EuroAtlantic
S-a aprins „becul roșu” la ATACMS. Ucraina nu mai are nicio rachetă ATACMS iar perspectivele unor noi livrări sunt sumbre și nu au legătură doar cu SUA
Ucrainenii lovesc o facilitate secretă de drone, camuflată pe locul unei fabrici de BCA din regiunea rusă Kaluga
Cine mai crede în Moscova? Rusia refuză încetarea focului: Kremlinul tergiversează și spune că „vrea o înțelegere pe termen lung” în Ucraina
Avioane Craiova bate toate recordurile și înregistrează întârzieri la întârzieri. MApN va percepe penalități în programul de modernizare IAR-99
Un arsenal nuclear pe flancul de est al NATO: Președintele Poloniei îndeamnă SUA să mute focoasele nucleare pe teritoriul polonez
SUA reia complet furnizarea de rachete pentru sistemele HIMARS aflate in Ucraina: Sunt pachetele de ajutor militat aprobate de administrația Joe Biden
Ofensiva din Kursk dovedește că Putin nu caută pacea: Mai poate miza Ucraina pe un schimb de teritorii în viitoarele discuţii de pace cu Rusia?
À la guerre comme à la guerre. 60% din francezi sunt de acord ca umbrela nucleară a Franței să protejeze întreaga Europă, dar și cu o confruntare cu Rusia dacă aceasta atacă aliații
Pentru ce se pregăteşte aviația strategică a Rusiei? Acumularea masivă de bombardiere rusești în peninsula Kola (Foto)
Rușii spun că au împins Armata Ucrainei în afara orașului Sudja, principala cucerire ucraineană pe teritoriul rus din Kursk
Așa se pregătesc rușii de armistițiu: Cinci soldați ucraineni aflați în prizonierat au fost executați cu sânge rece
“Omuleții verzi” au apărut în regiunea Kursk din Rusia: Putin și Gherasimov s-au deplasat în zona frontului din regiunea de la frontiera cu Ucraina
Avioane de luptă Rafale au traversat Marea Neagră. Francezii au pus la „lucru” sistemele SPECTRA de pe avioane, chiar în coasta rușilor
Coridorul Suwalki, adulmecat de Moscova. Date din satelit arată că forțele ruse cresc prezența lângă fâșia care leagă statele baltice de NATO
Colonelul rus Evgheni Ignatiev, atașat militar adjunct al Ambasadei ruse în România, recent expulzat. Foto: GÂNDUL.RO
EXCLUSIV
Tudor Curtifan: Colonelul rus Evgheni Ignatiev, atașat militar și ofițer GRU, se plimba nestingherit în haine civile la conferințe în România
Războiul comercial e abia la început: UE impune taxe pe exporturile SUA, iar Trump amenință: Vom răspunde la contramăsurile lor
Cal troian în stil american?: Germanii se întreabă dacă avioanele F-35 pot fi ,,oprite'' de la distanță în cazul unui conflict militar care nu convine SUA
Șase bombe americane JDAM lansate de MiG-29 ucrainene, doborâte de Pantsir ruse? Prestigiul SUA ar fi puternic afectat dacă se va confirma
SUA trimit din nou Ucrainei informații și date prin satelit, inclusiv Maxar
Germania schimbă macazul. Fabricile Volkswagen ar putea produce echipamente militare. Fabrica din Osnabrück, posibilă locație
Industria de apărare se anunță un motor economic major în Europa. Rheinmetall speră la contracte de 400 de miliarde de euro în următorii cinci ani
Rubio: Discutăm astăzi cu Moscova. Îndemnăm cu tărie Rusia să înceteze acțiunile ostile împotriva Ucrainei
Comisia Europeană pune la bătaie 150 de miliarde de euro pentru sectorul apărării. Victor Negrescu: România trebuie să obţină minim 20 de miliarde de euro
Face sau nu Ucraina concesii teritoriale? Rezultatele întâlnirii din Arabia Saudită dintre americani şi ucraineni: SUA reia imediat asistența militară pentru Ucraina și schimbul de informații
Marea Britanie nu va livra Ucrainei cele 30 de avioane multirol Typhoon Tranche 1 ce vor fi retrase din serviciu
Schimbarea izbitoare provocată de ruși în Germania. Cum arată refacerea puterii militare și detalii despre reînarmarea masivă a Germaniei
Perspective privind industria europeană de apărare: Ţările UE ar trebui să cumpere echipamente militare fabricate în Europa, mai degrabă decât din Statele Unite
pixel