Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Programul F-35, la răscruce. SUA sunt în fața unei decizii dificile privind motorul avionului iar în joc sunt miliarde de dolari
Industrie de apărare
Data publicării:
‎Joint Strike Fighter, programul prin care SUA și aliații au dezvoltat aeronava de generația a V-a F-35 Lightning II se află în fața unei decizii majore în ceea ce privește motorul. 
F-35, sursă foto: Lockheed Martin
F-35, sursă foto: Lockheed Martin

Călcâiul lui Ahile se pare că e motorul. Și atât Pentagonul, cât și industria de apărare sunt de acord în privința faptului că pe măsură ce sistemele avionului F-35 se modernizează constant, va fi nevoie de rezolvat și problema motorului.

Avioanele F-35 dispun de motoare F135, dezvoltat de Pratt & Whitney, acestea fiind cele care propulsează aeronava de generația a V-a, ele fiind cele mai puternice din clasa lor.

Problemele au apărut după ce motoarele F135, instalate pe avioanele de luptă F-35, s-au supraîncălzit, ceea ce a dus la apariţia unor mici fisuri pe învelișurile palei turbinei. Deși nu este o problemă pentru siguranţa zborului, aceste fisuri reduc semnificativ durata de viață a motorului.

Micile probleme apărute la motoarele actuale F135 au încetinit procesul de producţie din cadrul programului pentru avioanele F-35, reducând şi viteza de producție a motoarelor noi pentru aceste avioane.

 

Există două soluții iar în joc se află miliarde de dolari: Modernizarea motoarelor actuale F135 sau motoare noi

 

2. F-35, surs... (f-35-motor-lockheed-martin_12244500.jpg)

F-35, sursă foto: Lockheed Martin

Decizia nu e ușoară, mai ales că componenta esențială al unui avion.

Cei de la Defense News analizează subiectul și amintesc că există două opțiuni: Modernizarea motoarelor actuale sau dezvoltarea unor noi motoare.

Sursa citată precizează că deși oficialii U.S. Air Force și cei ai Departamentului Apărării nu au luat încă o decizie, cel mai târziu anul viitor acest lucru va trebui să se întâmple. 

De această decizie va depinde dezvoltarea capabilităților viitoare ale F-35, iar în joc sunt miliarde de dolari.

Analiza presei americane arată faptul că marile companii care dezvoltă motoare au opinii diferite cu privire la cum poate fi rezolvată problema motoarelor avioanelor F-35 Lightning II.

Cei de la Pratt & Whitney susțin că soluția ideală este modernizarea actualelor motoare F135, dezvoltarea unor noi motoare fiind un risc uriaș, atât pentru aeronavă cât și pentru avion, dar și pentru capacitatea de luptă a F-35 și e o eroare să schimbi motorul unui avion conceput și dezvoltat ca o aeronavă cu un singur motor. Pratt & Whitney susține că există soluții privind modernizarea actualelor motoare.

Pe de altă parte GE Aviation susține că noul său motorul XA100 ar fi cartea câștigătoare. Potrivit acestora noul motor va îmbunătăți radical forța F-35, viteza aeronavei, raza de acțiune și nu în ultimul rând ii va oferi capacitatea de a gestiona mai bine sisteme de ultimă generație.

De precizat că și Pratt & Whitney dezvoltă un nou motor XA101, ambii giganți sperând să ofere soluții în programul Air Force Next Generation Air Dominance, în care SUA dezvoltă aeronave de generația a VI-a.

 

Decizia nu va fi ușoară, în joc fiind miliarde de dolari

 

Potrivit presei americane, care citează un oficial al U.S. Air Force, costul dezvoltării unui nou motor și intrarea acestuia în producție ar putea depăși 6 miliarde de dolari. 

Amintim că în vara anului trecut, Greg Hayes, directorul executiv al Raytheon Technologies, companie ce deține Pratt & Whitney, a precizat că Forţele Aeriene ale SUA ar putea fi puse într-o situaţie foarte neplăcută de a nu își putea permite să suporte costurile pentru construirea unui motor complet nou și avansat pentru F-35A Lightning II.

Într-o analiză anterioară, DefenseRomania a precizat că Pentagonul intenţionează să crească puterea motoarelor avioanelor F-35, după implementarea programului de modernizare Block 4 adus acestor aeronave

De asemenea, ca urmare a declaraţiilor din ultimii doi ani cu privire la costurile mult prea mari de întreținere ale motoarelor Pratt & Whitney F135 PW-100 ale avioanelor F-35 s-a pus problema dacă acestea nu ar trebui înlocuite.

Rămâne de văzut ce decizia vor lua SUA în ceea ce privește motorizarea aeronavelor F-35 Lightning II.

 

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Măcar turelele viitoarelor mașini de luptă să fie produse în România? Turela UT30 MK2 e deja integrată pe Redback, dar poate fi și pe Lynx sau ASCOD
Epuizarea „rezervelor sovietice”(FOTO): Imaginile din satelit arată golirea depozitelor strategice de blindate ale Rusiei din Orientul Îndepărtat
Rușii au anunțat câte avioane Su-75 au construit și când va zbura primul. Deși noul Su-75 ar trebui să „rupă” piața, numărul comenzilor e egal cu zero
Primul portavion pentru drone european care se construiește în România a deschis apetitul pe continent. A doua țară din Europa care tatonează terenul pentru o astfel de navă
Watchkeeper X de la Elbit
EXCLUSIV
Dronele Watchkeeper X pentru Armata României, 'coming soon'. Câte s-au cumpărat și când vor fi livrate UAV-urile
În ciuda problemelor, Estonia s-a răzgândit și merge în continuare pe mâna HIMARS
Rușii fac orice compromis pentru ca Su-57 să ia fața F-35. Transferul tehnologic total către indieni e ceva rarisim, dar ar putea însemna salvarea programului
Cu România prinsă în negocierile pentru elicoptere H215M deși Armata vrea H225M, un stat african bate palma pentru H225M. Cu centru de întreținere și reparații local
Avionul fără pilot Kizilelma nu doar că a zburat cu un F-16, dar a și executat un atac aerian simulat asupra F-ului (Video). Turcia țintește fotoliul de lider mondial în domeniul dronelor
Un ,,scut invizibil'' pentru Europa. Cum a reușit sistemul Sky Warden să securizeze frontiera Frontex și ce înseamnă asta pentru autonomia strategică a UE
Korea power: De ce mizează Orientul pe tehnologia sud-coreeană. Noile avioane KF-21 sunt și ele pe „lista de cumpărături”
Blocajul transatlantic. Marea Britanie retrage oficial dronele Reaper, dar exclude orice donație către Ucraina: Explicația din spatele refuzului categoric
Cotitură strategică a Berlinului: Germania furnizează arme cu rază lungă de acţiune. Se vor produce rachete chiar în Ucraina?
Rusia și China se duelează prin proxy: Su-57 vs. sisteme antiaeriene HQ-9B. În scenarii simulate un HQ-9 doboră cu ușurință un Su-57, dar cu o condiție
România nu cumpără 300 de tancuri Abrams, dar un alt stat o face. La fel ca și în cazul nostru pariul e în continuare pe tancuri
Germania recunoaște că nu poate ajunge la 3,5% pentru apărare până în 2029. Câteva dintre programele de înzestrare ale Bundeswehr
Cum schimbă sistemele germane Skynex ecuația războiului de uzură din Ucraina în prag de iarnă. Soluția tehnică pentru contracararea atacurilor de saturație cu drone
Armata germană a preluat în mod simbolic primul tanc Leopard 2A8 de nouă generație. Cehii au comandat și ei 44 de tancuri de acest tip
Golul marcat de Lynx în România, anulat la VAR. În programul viitoarelor mașini de luptă ale României meciul încă se joacă
Lecția ucraineană pentru NATO. Cum schimbă sistemul „Merops” ecuația de securitate la Marea Neagră și de ce pe viitor România nu mai are scuze în fața dronelor rusești
Mirajul flotei aeriene a Ucrainei: Între ambiția a 250 de avioane occidentale și realitatea banilor care nu există. Soluţia este în seifurile rusești
,,Scutul Ucrainei'' devine mai puternic? De ce upgrade-ul lansatoarelor Patriot la standardul M903 este o mutare strategică pentru ucraineni
Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație

Ştiri Recomandate

Dronele ucrainene lovesc rafinăria Slaviansk și paralizează rețeaua electrică în Krasnodar, într-o nouă campanie coordonată „Deep Strike”
Trump: „Venezuela, încercuită de cea mai mare Armadă din istoria Americii de Sud”. Președintele SUA ordonă o blocadă petrolieră totală și declară întregul regim Maduro organizație teroristă
Germania nu are timp de pierdut și anunță dezvoltarea unui tanc nou „intermediar” pentru a completa flota de Leopard. Proiectul Eurotank e de azi un vis și mai îndepărtat
Revenire în era rachetelor balistice: Cum și de ce e forțată dezvoltarea rapidă a sistemului NIGHTFALL cu rază de 600 km de către britanici
Încep să se critice între ei: Un expert militar rus desființează Marina după dezastrul de la Novorossisk și spune că „Rusia a pierdut conceptul războiului pe mare”
Primul din cele 64 de F-35 ale Finlandei e gata. "Vom primi cele mai bune avioane din lume", o declarație pe care vrem să o auzim și în cazul României
Amiralul Montgomery: Spre deosebire de Rusia, China nu vrea să radă orașe cu rachete. Am condus 10 ani grupul de luptă al portavionului George Washington, le cunosc strategia
Rusia face o tentativă palidă de a spăla rușinea scufundării submarinului Varșavianka cu bombardiere Tu-22M3 desupra Mării Negre
Cele 4 mari probleme unde nu avem soluții în caz de război: Rachetele hipersonice sau mobilitatea: Un avion A-400 nu poate ateriza la Focșani
Bani de la UE pentru blindate, arme sau drone? Nicușor Dan: Majoritatea achizițiilor militare de până în 2040 se vor face prin SAFE, dar vrem să accesăm fonduri și din noul buget al UE
SUA clasifică fentanilul drept armă de distrugere în masă. Război total și împotriva "narcoteroriștilor", după ce SUA atacă încă trei nave suspectate de trafic
MAE: SUA au recunoscut rolul României de partener-cheie în securitatea energetică
Cel mai mic stat din NATO vrea să cumpere SAMP-T în cea mai modernă variantă. O nouă comandă de SAMP/T NG ar consolida industria europeană de apărare
Obuzierele K9 blindează Europa: Polonia finalizează recepția flotei K9 Thunder iar „Tunetul” românesc e în producție. Fabrica din România începe să fie ridicată în ianuarie
Dispută în SUA privind pensionarea avioanelor A-10 si F-15 și viitorul aviației militare. Lupta pentru generația a 6-a: F-47 vs. F/A-XX
Veste bună de peste ocean: Producția de avioane F-16 Block 70 Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american, finalizată pentru Bulgaria și Slovacia
Rusia respinge prezența în Ucraina a trupelor din state NATO. Kremlinul nu vrea nici măcar armistițiu de Crăciun
Cât va plăti România pentru antrenarea piloților de F-16 la Baza 86 Borcea în următorii 5 ani. La Fetești e singurul Centru de pregătire F-16 din Europa
Avioane de luptă F-16 ale Turciei doboară o dronă „scăpată de sub control” deasupra Mării Negre pe fondul escaladării tensiunilor navale
Ucraina, la un pas de „Articolul 5”: Zelenski anunță garanții de securitate istorice din partea Statelor Unite
Nu a fost o dronă de suprafață. Cu ce armă au lovit ucrainenii, de fapt, submarinul rusesc în inima portului Novorossiysk (Foto/Video)
Nicușor Dan spune că modelul finlandez e o posibilă cale de urmat și pentru Romarm
Rușii nu scapă de „ochii” din cer ai dronelor SUA: Un RQ-4B Global Hawk a scanat din nou Marea Neagră, după o lungă absență
„Grădina zoologică” a sistemelor robotizate de pe front. De ce diversitatea dronelor a devenit o capcană strategică pentru Ucraina
Pacificul cere o "Armată a Dronelor". De ce Statele Unite trebuie să renunțe la protecționism industrial pentru a contracara China
Dronă AR3, photo source: Tekever. Imagine cu caracter ilustrativ
EXCLUSIV
Pot întoarce soarta războiului dronele ucrainene? La Pokrovsk și Kupiansk aflate sub asediu rus Ucraina a întors cu 180 de grade situația operativă
Mai multe țări din Europa s-au angajat să conducă o forță multinațională de menținere a păcii în Ucraina. România nu e printre semnatari
SUA promit Ucrainei garanții de securitate similare cu cele din Articolul 5 al Tratatului NATO. "Nu vom repeta greșelile de la Minsk", avertizează Merz
România laudă rolul sistemelor americane MEROPS în posibila contracararea a viitoarelor incursiuni de drone
Și Elveția se uită la preț: Mai puține F-35 cumpărate, după ce prețul a crescut cu aproximativ 10%. Când sunt așteptate primele avioane de luptă
India spală imaginea „pătată” de ucraineni a S-400. Problema pentru indieni e că sistemele ruse depind de China, stat împotriva căruia reprezintă principala apărare
Nicușor Dan: China e un mare actor global economic iar România nu poate nega această realitate. Dezvoltarea relației nu trebuie să producă riscuri de securitate
pixel