Sukhoi-urile rusești au o problemă în plus: Ucrainenii vor putea folosi avioane de avertizare timpurie Saab 340B, imediat ce F-16 vor primi câteva modificări
”Suntem în grafic”, precizează comunicatul ministerului suedez al apărării la întrebarea privind livrarea aeronavelor suedeze Saab 340B de tip AWACS, care vin echipate cu un radar ASC890.
Avion suedez de avertizare timpurie de tip Saab 340 AEW&C (S100B Argus). Photo credit: Forsvarsmakten (Forțele Armate ale Suediei) via Defence 24
Acum aproape un an, Suedia anunța că va livra Kievului două avioane de avertizare timpurie Saab 340/ASC890, oarecum similare aeronavelor de avertizare timpurie AWACS. Odată ce le vor avea în dotare, avioanele de luptă ucrainene vor avea opțiunea să atace aeronavele inamice înainte ca F-16 să devină ținte.
Purtătorul de cuvânt al Ministerului suedez al apărării, a precizat că ASC890 va intra în serviciu, odată ce F-16-urile Forțelor Aeriene ucrainene vor primi unele modificări.
„Datele de livrare pentru ASC890 sunt legate de disponibilitatea anumitor modificări ale avionului de luptă F-16”.
Potrivit KievPost, modificările se referă, cel mai probabil, la modernizarea avioanelor F-16AM ucrainene cu sistemul de comunicații tactice Link-16, un protocol de comunicații care oferă informații precise, sigure și neîntrerupte.
Oficiali suedezi au adăugat că pregătirile se desfășoară „în conformitate cu programul inițial, dar din motive de securitate nu vom raporta când și unde au avut loc sau vor avea loc anumite acțiuni”.
Cu toate acestea, purtătorul de cuvânt a recunoscut, de asemenea, că Suedia a pregătit deja piloți, mecanici și operatori de echipamente de zbor ucrainene pe Saab 340/ASC890.
O veste foarte proastă pentru Sukhourile rusești. Ce poate face radarul ASC 890
Astfel de avioane sunt de recunoaștere și țintire radar Saab 340/ASC890 pot vedea inamicul pe 500 de kilometri. Ucraina poate cu o astfel de aeronavă să identifice rachetele de croazieră și dronele care se apropie, dar poate și să urmărească ținte terestre și maritime.
Mai mult, ASC 890 (Saab 340B) va oferi Forțelor Aeriene ale Ucrainei oportunități pentru o utilizare mai eficientă a F-16 și a altor aeronave în luptele împotriva forțelor ruse.
Sistemul radar folosește tehnologia de scanare electronică activă ( AESA). Raza de observare efectivă a ASC 890 acoperă peste 500.000 de kilometri pătrați pe orizontală și se extinde la o altitudine de peste 18.200 de metri.
Radarul va permite detectarea avioanelor de vânătoare rusești Su-35S și Su-30SM1 și a avioanelor de vânătoare-bombardament Su-34, în timp ce se pregătesc să lanseze rachete sau bombe aeriene ghidate asupra pozițiilor și orașelor ucrainene, chiar și dacă aeronavele rusești se află mai departe de linia frontului.
Anul trecut, comentând anunțul privind furnizarea de aeronave Sabb, directorul New Geopolitics Research Network, Mîkhailo Samus, remarcă faptul că transferul ASC 890 este o veste foarte proastă pentru ruși, întrucât F-16 va primi mult mai multe informații despre țintirea și utilizarea oricărei arme.
Cât de important este sprijinul tehnic
Amintim că, la începutul lunii martie 2025, revista Forbes a relatat despre oprirea actualizărilor de bruiaj integrate pe avioanele F-16 furnizate Ucrainei de țările NATO.
Acestea au fost limitate din cauza deciziei administrației americane de a suspenda sprijinul pentru bruiajul radar AN/ALQ-131, care se atașează la partea inferioară a aeronavei și pe care ucrainenii le-au primit ca parte a pachetului cu avionul de luptă.
Ucrainenii au profitat de capabilitățiile oferite de AN/ALQ-131, un sistem de contramăsuri electronice care bruiază radarele rusești cu zgomot electronic, făcând avioanele ucrainene aproape invizibile pentru radarele rusești. Rușii pot evita interferența folosind radare într-o bandă diferită. De aceea, software-ul dispozitivelor suspendate trebuie actualizat în mod regulat pentru a fi eficient în benzile pe care le folosesc rușii.
Forbes menționează bruiajele AN/ALQ-131, dar unele aeronave sunt echipate și cu un alt dispozitiv similar, AN/ALQ-162. Acestea sunt integrate direct în suporții de montare pentru arme și blochează automat fasciculele radar. Dar chiar și aceste dispozitive trebuie să fie actualizate. Anul trecut, membrii Escadrilei 68 de Război Electronic din SUA au făcut acest lucru împreună cu experți danezi și norvegieni pe avioanele F-16 furnizate din Danemarca și Țările de Jos.
Ca opțiune de urgență, ucrainenii ar putea atașa la F-16 dispozitive franceze similare.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News