Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Ucraina încearcă ce nu a reuşit România, modernizarea avioanelor MiG-29 cu compania israeliană Elbit Systems
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Elbit Systems, o companie internațională high-tech cu sediul la Haifa, Israel, care derulează proiecte în domeniul apărării și securității, dezvoltând diferite tipuri de arme, ar putea ajuta Forțele Aeriene ucrainene să modernizeze unsprezece avioane de vânătoare MiG-29, relatează Defense Industry Courier, citând o sursă din Ministerul ucrainean al Apărării, informeaz ă publica ț ia Uawire.org.

Potrivit sursei citate, avioane de vânătoare MiG-29 ar urma ca în urma procesului de modernizare sa primească noi capacităţi de luptă pentru a se putea angaja mai uşor lupte aeriene. Sursa a mai precizat că întreg procesul de actualizare al aeronavelor ar putea costa în jur de 440 de milioane de dolari, la un cost de 40 de milioane de dolari pentru fiecare MiG 29 modernizat.

Cu toate acestea, contractul nu a fost încă semnat, iar negocierile sunt încă în curs, a menționat sursa anonimă din Ministerul ucrainean al Apărării.

Elbit Systems a colaborat cu specialiști germani pentru modernizarea MiG-29s din România, însă programul de modernizare nu a reușit și toate avioanele de acest tip au fost scoase din serviciul operativ al Forţelor Aeriene Române.

Avionul supersonic de superioritate aeriană MiG-29 a fost cel mai avansat tip de aparat de zbor ce s-a aflat în dotarea Aviaţiei Militare Române. Intrat în serviciu operativ în URSS în anul 1983, la şase ani după zborul prototipului, a fost construit în peste 1500 de exemplare şi exportat în mai mult de 30 ţări.

Descriere Tehnică

Avion de vânătoare-bombardament de generaţie a patra, MiG-ul 29 este un interceptor, echipat cu două motoare cu dublu flux şi postcombustie Klimov RD-33 ce îi asigură un raport tracţiune/greutate supraunitar (1,01).

Cu toate că nu dispune de sisteme fly-by-wire, MiG-ul 29 este recunoscut ca dispunând de tehnologie înaltă nu numai în construcţie (materiale compozite), ci şi la nivel de senzori – avionică modernă, sistem radar Doppler tip Fazotron RLPK-29 şi vizor infraroşu şi telemetru laser tip S-31E2 KOLS, scaun de catapultare tip „0-0" Zvezda K-36DM şi vizor de tragere instalat pe casca pilotului tip Şchel-3 UM, potrivit site-ului www.aripi-argintii.ro.

 

În serviciul operativ al Aviaţiei Militare Române


Primele patru aparate (având numerele de bord 15, 23, 41 şi 46) au ajuns în România în cursul anului 1989, în luna decembrie, cu puţin timp înainte de evenimentele ce-au marcat sfârşitul anului, fiind aduse în zbor de către piloţi sovietici şi aduse pe aerodromul Mihail Kogălniceanu, în timp ce marea majoritate a celorlalte avioane au intrat în serviciu operativ în anul următor. Toate cele 21 de avioane – 17 simple comenzi MiG-29 şi patru duble comenzi MiG-29 UB – au intrat în compunerea Escadrilelor 2 şi 3 ale Regimentului 57 Aviaţie Vânătoare, Vânătoare-Bombardament, de la Mihail Kogalniceanu.

În urma unor studii executate în a doua jumătate a anilor '90, avionul MiG-29 a fost propus pentru includere într-un program de modernizare. Astfel, în luna iunie a anului 1999, a fost semnat un contract de cooperare industrială între companiile AEROSTAR S.A. Bacău, Daimler Chrysler Aerospace (Germania) şi Elbit Systems Ltd. (Israel), al cărui scop l-a constituit realizarea unui avion demonstrator, care să fie prezentat operatorilor de MiG-29 din lume. Întregul program urma să se desfăşoare la fabrica S.C. AEROSTAR S.A. din Bacău.

Statul Major al Forţelor Aeriene a pus la dispoziţie avionul MiG-29 cu numărul de bord 67 din cadrul Grupului 57 Aviaţie Vânătoare, Vânătoare-Bombardament „Constantin Bâzu Cantacuzino".

MiG-ul 29 Sniper a executat mai multe zboruri de testare, pilotat de către piloţii de încercare ai celor trei companii implicate în program: Wolfgang Schirdewann (DASA), Yehuda Shafir (Elbit) şi Ioan Viorel Bîlu (AEROSTAR). Programul de încercări a progresat rapid, astfel că, la data de 26.05.2000, el a fost declarat ca fiind finalizat.

Avionul a fost supus unui program de prelungire a resursei de zbor, după care a fost implementat pachetul de modernizare, pachet ce a inclus instalarea unor noi componente mecanice şi electrice, înlocuirea unor sisteme vechi cu echipamente moderne, precum şi instalarea unor echipamente ce nu existau pe varianta standard.

Avionul modernizat a fost prezentat la o serie de evenimente aeronautice naţionale şi internaţionale, constituind unul dintre punctele majore de atracţie, evoluţiile sale fiind unanim apreciate de către publicul spectator şi specialişti.

Din considerente economice, programul a fost stopat, avionul cu numărul de bord 67 executând ultimul zbor în cursul anului 2001, iar după scoaterea sa din serviciul operativ, demonstratorul programului MiG-29 Sniper a intrat – în cursul anului 2009 – în patrimoniul Muzeului Naţional al Aviaţiei Române.

Avioanele MiG-29 din dotarea Forţelor Aeriene Române au fost operaţionale în perioada 1990 – 2001, perioadă în care au fost pierdute în accidente trei aparate (cu numerele de bord 29, 41 şi 47), restul MiG-urilor 29 fiind retrase din serviciul operativ datorită restructurării prin care au trecut Forţele Aeriene Române.  

 

Ungaria și-a scos la vânzare întreaga flotă de avioane MiG-29


Ungaria căuta cu disperare, dar nu a găsit încă un cumpărător pentru vechia sa flotă de avioane MiG-29 Fulcrum scoase din serviciu, deşi a oferit şi motoare şi subansamble pentru acestea.

Prețul de pornire a fost de 2,8 miliarde de forinţi, aproximativ 8,76 milioane de euro, însă nimeni nu a părut să fie interesat de avioanele vechi de care Ungaria încearcă să scape.

Statul maghiar a cumpărat cele 28 de aeronave MiG-29 în 1993 pentru 800 de milioane de dolari, fiind echivalentul unei datorii pe care statul rus o datora Ungariei. Din cele 28 de aeronave, doar patru au fost operaționale după 2010, când după 17 ani de serviciu, MiG-urile au fost scoase din dotarea Forțelor Aeriene Maghiare şi înlocuite cu avioane de vânătoare Gripen cumpărate din Suedia.



Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Cum schimbă sistemele germane Skynex ecuația războiului de uzură din Ucraina în prag de iarnă. Soluția tehnică pentru contracararea atacurilor de saturație cu drone
Armata germană a preluat în mod simbolic primul tanc Leopard 2A8 de nouă generație. Cehii au comandat și ei 44 de tancuri de acest tip
Golul marcat de Lynx în România, anulat la VAR. În programul viitoarelor mașini de luptă ale României meciul încă se joacă
Lecția ucraineană pentru NATO. Cum schimbă sistemul „Merops” ecuația de securitate la Marea Neagră și de ce pe viitor România nu mai are scuze în fața dronelor rusești
Mirajul flotei aeriene a Ucrainei: Între ambiția a 250 de avioane occidentale și realitatea banilor care nu există. Soluţia este în seifurile rusești
,,Scutul Ucrainei'' devine mai puternic? De ce upgrade-ul lansatoarelor Patriot la standardul M903 este o mutare strategică pentru ucraineni
Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Inițiativa de muniție rămâne blocată la Praga: De ce NATO nu poate prelua proiectul abandonat de cehi
După Brazilia, și Columbia alege Gripen. Ofensiva suedezilor de la SAAB ar putea fi încununată cu un contract istoric pentru Europa: 150 de avioane livrate Ucrainei
Cât costă cele mai cunoscute vehicule blindate din lume. Piranha 5 românesc stă chiar foarte bine
Elicopterele Black Hawk ale României au zburat dublu față de Black Hawk ale Armatei SUA. Cum se „leagă” mentenanța F-16 și Black Hawk
Rachetele ucrainene Flamingo devin încet dar sigur coșmarul antiaerienei Rusiei. Atacuri masive în Crimeea ocupată și în interiorul Federației
Indiciul care a dat China de gol: Portavionul pe care tocmai îl construiește va fi nuclear. China intră într-un club select unde doar două țări mai sunt
Lynx se pare că ar fi marele câștigător în bătălia viitoarei mașini de luptă a României. Ar urma clarificări privind producția în România dacă alegerea se confirmă
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
Inovația născută din disperare: Sting, drona FPV care a devenit coșmarul dronelor Shahed. Poate Ucraina câștiga războiul de uzură tehnologică?
Un aliat NATO se înarmează împotriva altui aliat NATO: Grecia cere de la Statele Unite rachete AIM-120D pentru F-35 ca să anuleze avantajul strategic al Turciei
Rotația detașamentului român care a operat 4 avioane F-16 din dotarea României în misiuni de Poliție Aerienă a statelor baltice. Foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Industria română spune că poate deveni un hub de mentenanță pentru blindate și F-16. Centre mobile de mentenanță, mină de aur în contextul războiului din Ucraina?
Apărarea anti-drone a NATO se schimbă: De ce racheta Mark 1 este cea mai mare amenințare pentru dronele ruseşti
Pachetul Rheinmetall pentru România: Ar exista discuţii despre familia de blindate grele KF51 Panther, dincolo de miza uriașă a fabricii de pulberi de la Brașov
A fost livrat al 750-lea sistem HIMARS, un game changer în războiul de artilerie. Câte sisteme HIMARS deține România?
„Nimic în România pentru România. E de noaptea minții!”. Deși în România se construiește primul portavion pentru drone și fregate de ultimă generație

Ştiri Recomandate

Ajutarea Ucrainei cu activele înghețate ale Rusiei e tot mai departe. Alte trei state din Europa se alătură blocajului condus de Belgia și cer „opțiuni alternative”
În timp ce în România unii se ceartă dacă Rusia e sau nu un pericol, în capătul celălalt al frontului tocmai s-a ridicat un zid de buncăre balistice și dinți de dragon împotriva Armatei ruse
Ucraina lasă Rusia în offside la negocieri: Kievul renunță la aderarea la NATO în timp ce Moscova refuză orice negociere în afara capitulării
De ce a scăzut puterea de străpungere a dronelor ruse Shahed. Ucrainenii au noile radare IRIS, versiune specială anti-Shahed care „văd” drona de la o distanță de 8 km
Suntem bulevard pentru drone ruse? Comandantul Suprem: Nu vrem să riscăm să lovim Ucraina, dar România va doborî dronele în anumite condiții
Vehicul blindat 4X4 "VLAH"
EXCLUSIV
Am mers să vedem VLAH, primul prototip de blindat 4X4 românesc după 35 de ani. „Humvee de România” poate fi gata în 2 ani, dar există o provocare
Fisura care duce la căderea cetății ungare? De ce problema lui Orban nu sunt cei 50.000 de oameni din stradă ci că pentru prima oară în 15 ani a pierdut controlul
Merz spune că doar un orb nu vede că Rusia urmează pașii războiului Germaniei din 1938. „Deceniile de Pax Americana pentru Europa s-au terminat”
O nouă navă sub pavilion turcesc, lovită de o dronă a Rusiei în Marea Neagră
Rachete hipersonice Kinjal, dar și Iskander și Kalbir, folosite pentru blocarea non-fizică a accesului Ucrainei la Marea Neagră. Rusia caută să răzbune atacurile asupra petrolierelor ei
G7 promite o apărare antiaeriană mai bună a sectorului energetic ucrainean. Problema e că Patriot și alte sisteme pot lovi avioane ruse doar dacă sunt expuse pe front
Lovitură de ciocan: Eurofighter învinge istoric J-10 al Chinei, într-o răsturnare de situație tocmai când părea sigur că avionul J-10 va bifa a doua țară din lume care îl cumpără
După ce Rusia a anunțat că a ocupat complet orașul Kupiansk, Zelenski s-a dus să-și facă un selfie acolo (Foto). Pe front la Kupiansk ucrainenii au reușit să încercuiască unele unități ruse
Bătălia pentru cine vinde vehicule de luptă României: Compania Hanwha pune pe masă o ofertă cu fabrici, tehnologie şi producţie de 80% în ţara noastră
Au călcat pe mine ucrainene, la propriu. Coreea de Nord anunță, într-un gest rar, că a pierdut 9 militari în operațiune de deminare a regiunii Kursk din Rusia
Avioane F-16 în România, F-35 în Baltice. U.S. Air Force testează tactica realimentării rapide pentru a nu deveni ținte sigure
Skyranger 30: Arma care recunoaște că NATO nu își mai permite să tragă cu ,,tunul în muște'', ci cu „proiectile inteligente”
24 de ore dificile pentru Trump. O înfrângerea neașteptată a venit chiar din partea republicanilor în Indiana după înfrângerea istorică pentru primăria Miami, fief al MAGA
Rușii susțin că armata ucraineană încearcă să revină pe Insula Șerpilor. În zonă ar fi fost amplasate din nou mijloace de cercetare și comunicații
Umilință pentru aviaţia rusă: Cum a „anulat” o dronă ucraineană decolarea unui avion militar rusesc în Peninsula Crimeea (VIDEO)
Cartea „Analiza conflictului din Ucraina din perspectiva modelului actorului rațional” care analizează lecțiile războiului și doctrinele militare post-2022, printre cele mai vândute lucrări
Israelul își consolidează cooperarea militară cu Marocul: Imagini din satelit confirmă livrările sistemului de apărare Barak MX 
Fie că ne place sau nu, roiurile de drone rescriu regulile războiului (FOTO/VIDEO). Sunt gata statele membre NATO să facă față noii realități?
Percheziții în industria de apărare din Cehia. Proiectul de drone FPV destinat armatei ucrainene, sub lupa procurorilor militari
Serviciul K, deconspirat! (VIDEO): Cum a reușit o anchetă jurnalistică independentă să identifice cea mai secretă unitate a Armatei ruse
Ucraina atacă în valuri în premieră Rusia în Marea Caspică: În cooperare cu mișcarea rusă de rezistență Scânteia Neagră, forțele speciale ucrainene au lovit două nave ruse în Capiscă
Trump a mai domolit tonul: Vestea bună e că SUA sunt gata să ofere garanții de securitate Ucrainei, cea mai puțin bună e o concesie în Donbas. Rămâne însă un mare semn de întrebare
Lituania își întărește artileria. Fostul stat sovietic suplimentează achiziția de obuziere franceze Caesar
Aviația militară rusă. Foto: Prizivaut.ru
EXCLUSIV
Suntem în pragul celei de-a 4-a generații a răboiului. Yossi Karadi: În locul aviației militare Rusia a încercat să lovească Ucraina din taste. Vor fi țări îngenuncheate fără să tragă un glonț
Adevărul din spatele cortinei industriei ruse: Programul Su-57 are probleme iar noul bombardier PAK DA e blocat. Rusia încearcă ocolirea sancțiunilor prin vecinul nostru Serbia și un alt stat surpriză
Raport SUA clasificat scurs în media: USS Gerald R. Ford, simbolul puterii navale, vulnerabil în fața rachetelor hipersonice chineze. În toate simulările noul portavion pierde singur bătălia
Comandantul Suprem al NATO (SACEUR) gen. Alexus Grynkewich vine în România. Vizită la Grupul de Luptă de la Cincu, alături de Șeful Armatei României
pixel