Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Ucraina încearcă ce nu a reuşit România, modernizarea avioanelor MiG-29 cu compania israeliană Elbit Systems
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Elbit Systems, o companie internațională high-tech cu sediul la Haifa, Israel, care derulează proiecte în domeniul apărării și securității, dezvoltând diferite tipuri de arme, ar putea ajuta Forțele Aeriene ucrainene să modernizeze unsprezece avioane de vânătoare MiG-29, relatează Defense Industry Courier, citând o sursă din Ministerul ucrainean al Apărării, informeaz ă publica ț ia Uawire.org.

Potrivit sursei citate, avioane de vânătoare MiG-29 ar urma ca în urma procesului de modernizare sa primească noi capacităţi de luptă pentru a se putea angaja mai uşor lupte aeriene. Sursa a mai precizat că întreg procesul de actualizare al aeronavelor ar putea costa în jur de 440 de milioane de dolari, la un cost de 40 de milioane de dolari pentru fiecare MiG 29 modernizat.

Cu toate acestea, contractul nu a fost încă semnat, iar negocierile sunt încă în curs, a menționat sursa anonimă din Ministerul ucrainean al Apărării.

Elbit Systems a colaborat cu specialiști germani pentru modernizarea MiG-29s din România, însă programul de modernizare nu a reușit și toate avioanele de acest tip au fost scoase din serviciul operativ al Forţelor Aeriene Române.

Avionul supersonic de superioritate aeriană MiG-29 a fost cel mai avansat tip de aparat de zbor ce s-a aflat în dotarea Aviaţiei Militare Române. Intrat în serviciu operativ în URSS în anul 1983, la şase ani după zborul prototipului, a fost construit în peste 1500 de exemplare şi exportat în mai mult de 30 ţări.

Descriere Tehnică

Avion de vânătoare-bombardament de generaţie a patra, MiG-ul 29 este un interceptor, echipat cu două motoare cu dublu flux şi postcombustie Klimov RD-33 ce îi asigură un raport tracţiune/greutate supraunitar (1,01).

Cu toate că nu dispune de sisteme fly-by-wire, MiG-ul 29 este recunoscut ca dispunând de tehnologie înaltă nu numai în construcţie (materiale compozite), ci şi la nivel de senzori – avionică modernă, sistem radar Doppler tip Fazotron RLPK-29 şi vizor infraroşu şi telemetru laser tip S-31E2 KOLS, scaun de catapultare tip „0-0" Zvezda K-36DM şi vizor de tragere instalat pe casca pilotului tip Şchel-3 UM, potrivit site-ului www.aripi-argintii.ro.

 

În serviciul operativ al Aviaţiei Militare Române


Primele patru aparate (având numerele de bord 15, 23, 41 şi 46) au ajuns în România în cursul anului 1989, în luna decembrie, cu puţin timp înainte de evenimentele ce-au marcat sfârşitul anului, fiind aduse în zbor de către piloţi sovietici şi aduse pe aerodromul Mihail Kogălniceanu, în timp ce marea majoritate a celorlalte avioane au intrat în serviciu operativ în anul următor. Toate cele 21 de avioane – 17 simple comenzi MiG-29 şi patru duble comenzi MiG-29 UB – au intrat în compunerea Escadrilelor 2 şi 3 ale Regimentului 57 Aviaţie Vânătoare, Vânătoare-Bombardament, de la Mihail Kogalniceanu.

În urma unor studii executate în a doua jumătate a anilor '90, avionul MiG-29 a fost propus pentru includere într-un program de modernizare. Astfel, în luna iunie a anului 1999, a fost semnat un contract de cooperare industrială între companiile AEROSTAR S.A. Bacău, Daimler Chrysler Aerospace (Germania) şi Elbit Systems Ltd. (Israel), al cărui scop l-a constituit realizarea unui avion demonstrator, care să fie prezentat operatorilor de MiG-29 din lume. Întregul program urma să se desfăşoare la fabrica S.C. AEROSTAR S.A. din Bacău.

Statul Major al Forţelor Aeriene a pus la dispoziţie avionul MiG-29 cu numărul de bord 67 din cadrul Grupului 57 Aviaţie Vânătoare, Vânătoare-Bombardament „Constantin Bâzu Cantacuzino".

MiG-ul 29 Sniper a executat mai multe zboruri de testare, pilotat de către piloţii de încercare ai celor trei companii implicate în program: Wolfgang Schirdewann (DASA), Yehuda Shafir (Elbit) şi Ioan Viorel Bîlu (AEROSTAR). Programul de încercări a progresat rapid, astfel că, la data de 26.05.2000, el a fost declarat ca fiind finalizat.

Avionul a fost supus unui program de prelungire a resursei de zbor, după care a fost implementat pachetul de modernizare, pachet ce a inclus instalarea unor noi componente mecanice şi electrice, înlocuirea unor sisteme vechi cu echipamente moderne, precum şi instalarea unor echipamente ce nu existau pe varianta standard.

Avionul modernizat a fost prezentat la o serie de evenimente aeronautice naţionale şi internaţionale, constituind unul dintre punctele majore de atracţie, evoluţiile sale fiind unanim apreciate de către publicul spectator şi specialişti.

Din considerente economice, programul a fost stopat, avionul cu numărul de bord 67 executând ultimul zbor în cursul anului 2001, iar după scoaterea sa din serviciul operativ, demonstratorul programului MiG-29 Sniper a intrat – în cursul anului 2009 – în patrimoniul Muzeului Naţional al Aviaţiei Române.

Avioanele MiG-29 din dotarea Forţelor Aeriene Române au fost operaţionale în perioada 1990 – 2001, perioadă în care au fost pierdute în accidente trei aparate (cu numerele de bord 29, 41 şi 47), restul MiG-urilor 29 fiind retrase din serviciul operativ datorită restructurării prin care au trecut Forţele Aeriene Române.  

 

Ungaria și-a scos la vânzare întreaga flotă de avioane MiG-29


Ungaria căuta cu disperare, dar nu a găsit încă un cumpărător pentru vechia sa flotă de avioane MiG-29 Fulcrum scoase din serviciu, deşi a oferit şi motoare şi subansamble pentru acestea.

Prețul de pornire a fost de 2,8 miliarde de forinţi, aproximativ 8,76 milioane de euro, însă nimeni nu a părut să fie interesat de avioanele vechi de care Ungaria încearcă să scape.

Statul maghiar a cumpărat cele 28 de aeronave MiG-29 în 1993 pentru 800 de milioane de dolari, fiind echivalentul unei datorii pe care statul rus o datora Ungariei. Din cele 28 de aeronave, doar patru au fost operaționale după 2010, când după 17 ani de serviciu, MiG-urile au fost scoase din dotarea Forțelor Aeriene Maghiare şi înlocuite cu avioane de vânătoare Gripen cumpărate din Suedia.



Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Inițiativa de muniție rămâne blocată la Praga: De ce NATO nu poate prelua proiectul abandonat de cehi
După Brazilia, și Columbia alege Gripen. Ofensiva suedezilor de la SAAB ar putea fi încununată cu un contract istoric pentru Europa: 150 de avioane livrate Ucrainei
Cât costă cele mai cunoscute vehicule blindate din lume. Piranha 5 românesc stă chiar foarte bine
Elicopterele Black Hawk ale României au zburat dublu față de Black Hawk ale Armatei SUA. Cum se „leagă” mentenanța F-16 și Black Hawk
Rachetele ucrainene Flamingo devin încet dar sigur coșmarul antiaerienei Rusiei. Atacuri masive în Crimeea ocupată și în interiorul Federației
Indiciul care a dat China de gol: Portavionul pe care tocmai îl construiește va fi nuclear. China intră într-un club select unde doar două țări mai sunt
Lynx se pare că ar fi marele câștigător în bătălia viitoarei mașini de luptă a României. Ar urma clarificări privind producția în România dacă alegerea se confirmă
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
Inovația născută din disperare: Sting, drona FPV care a devenit coșmarul dronelor Shahed. Poate Ucraina câștiga războiul de uzură tehnologică?
Un aliat NATO se înarmează împotriva altui aliat NATO: Grecia cere de la Statele Unite rachete AIM-120D pentru F-35 ca să anuleze avantajul strategic al Turciei
Rotația detașamentului român care a operat 4 avioane F-16 din dotarea României în misiuni de Poliție Aerienă a statelor baltice. Foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Industria română spune că poate deveni un hub de mentenanță pentru blindate și F-16. Centre mobile de mentenanță, mină de aur în contextul războiului din Ucraina?
Apărarea anti-drone a NATO se schimbă: De ce racheta Mark 1 este cea mai mare amenințare pentru dronele ruseşti
Pachetul Rheinmetall pentru România: Ar exista discuţii despre familia de blindate grele KF51 Panther, dincolo de miza uriașă a fabricii de pulberi de la Brașov
A fost livrat al 750-lea sistem HIMARS, un game changer în războiul de artilerie. Câte sisteme HIMARS deține România?
„Nimic în România pentru România. E de noaptea minții!”. Deși în România se construiește primul portavion pentru drone și fregate de ultimă generație
Războiul dronelor, dincolo de mit. De ce eșuează tehnologia occidentală scumpă în fața „improvizațiilor” de pe frontul din Ucraina
UralVagonZavod - singura întreprindere rusă care realizează asamblarea în serie a tancurilor, atât pentru nevoile armatei ruse cât și pentru export.
EXCLUSIV
Radiografia colosului cu picioare de lut. De ce „invincibila” industrie de apărare a Rusiei, sufocată de datorii și dependentă de China, nu mai poate reface armata din 2022
Mize și piedici: De ce producția blindatelor germane Lynx în Ucraina este blocată de „detaliul” esențial numit finanţare
JAS 39 Gripen "Made in Ukraine": De ce acordul cu Suedia este un "game-changer" strategic absolut pentru ucraineni
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Inovație după modelul Ucraina: Germania are o nouă armă anti-dronă. Sistemul Skyranger primește upgrade-ul mult aşteptat
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Photo source: NATO
EXCLUSIV
Să învățăm de la Ucraina: Flota de drone. Am. Pierre Vandier, Comandantul Suprem pentru Transformare: Am discutat și cu România. Modelul e deja testat și poate fi adus și în Marea Neagră

Ştiri Recomandate

SUA și NATO monitorizează constant situația de pe flancul estic. Mai multe active ISR au activat în spațiul aerian al României și deasupra apelor neutre ale Mării Negre
Avertismentul unui fost comandant NATO: „America nu se poate apăra singură” fără aliații europeni, în fața unor viitoare amenințări de securitate
Primul atac ucrainean confirmat în Marea Caspică (VIDEO). O platformă petrolieră și o uzină chimică ale Rusiei au fost paralizate într-o singură noapte
Războiul s-a schimbat ireversibil: Momentul în care o dronă terestră ucraineană „Droid” spulberă un vehicul blindat al armatei ruse (VIDEO)
Rachetele cu APKWS au confirmat în Ucraina. Marina SUA comandă zeci de mii de kituri APKWS care pot fi folosite și contra dronelor
Efectele strategiei MAGA: Danemarca include SUA pe lista țărilor care pot reprezenta o potențială amenințare
A fost inaugurată una dintre cele mai mari baze din Orientul Mijlociu. Facilitatea are o suprafață totală de 42 de km pătrați
Există viață și după o posibilă retragere a SUA din NATO? Cât trebuie să investească Europa în următorul sfert de secol
SUA pune presiune pe Venezuela și confiscă un petrolier. Dacă Moscova și-a lăsat din brațe aliatul, ce a primit la schimb?
Războiul din Marea Neagră: Dronele ucrainene Sea Baby lovesc un petrolier strategic al „flotei fantomă” rusești (FOTO/VIDEO)
Rusia recrutează aproape cât numărul pierderilor, dar anunță că a îndeplinit planul: Peste 400.000 de militari s-au alăturat armatei ruse de la începutul acestui an
Războiul din Ucraina: Se pregătește un „plan de pace” în 20 de puncte pentru Statele Unite, în timp ce diplomația intră într-o fază critică
Reputatul think tank românesc NSC organizează conferința internațională „Reconstrucția Ucrainei: Securitate, oportunități și investiții”
Orizont 2029: Războiul invizibil și miopia strategică a Occidentului. Este un atac rusesc asupra NATO inevitabil?
„VLAH”: Debut oficial pentru primul blindat de luptă 4x4 produs 100% în România
Rusia pierde un pion important în Marea Neagră. Detaliile operațiunii SBU care a demascat transportul ilegal de cereale din Crimeea
Succes major pentru Damen în SUA (VIDEO): Designul ales de US Navy validează soluția propusă şi pentru Forțele Navale Române
Rusia creează o armată de drone în spatele frontului aproape de granița României. Informațiile arată că Transnistria va fi folosită ca trambulină împotriva Ucrainei și destabilizarea Moldovei
Trupele ruse au primit în dotare noi bombardiere Su-34. Al șaptelea lot din 2025 a fost livrat Forțelor Aerocosmice
Ucraina e pe punctul de a mai primi câteva avioane MiG-29 din Europa. S-au reluat negocierile pentru avioanele MiG-29 poloneze „înghețate” de doi ani și jumătate
Sursă foto: FORTER
EXCLUSIV
Recalibrarea prezenței militare SUA în Europa pune România în fața unor noi responsabilități strategice. Un punct de comparație necesar: Polonia
IAR-99 nu pot efectua testele în zbor ale noului soft. Nici „Dumnezeu, râul, ramul nu ține” cu avioanele românești IAR-99 Șoim
Moscova, mulțumită de declarațiile lui Trump: Interviul e în conformitate cu viziunea noastră
Nicuşor Dan a mers la fabrica Thales din Limours: "România va investi semnificativ în apărare, dar nu doar ca simplu cumpărător"
Noua dronă MQ-28 a lovit cu succes cu o rachetă aer-aer AIM-120 o țintă reală. Statul fortăreață din celălalt capăt al flancului României ar putea fi primul client european
Imagini cu sistemul antidronă MEROPS, cumpărat și de România: Cu peste 1.000 de drone doborâte în Ucraina, un UAV costă 10% dintr-un Shahed
Siria prin ochii americanilor: „O călătorie nebună de la izolare la deschidere”. Experții îndeamnă la reforme și avertizează împotriva „conducerii unei țări falimentare”
Norvegia schimbă doctrina de apărare: Se caută rachete cu rază lungă capabile să lovească inima flotei rusești din Arctica
Nicușor Dan la Paris: Promisiuni ferme privind doborârea dronelor rusești și un nou demers în industria de apărare, după întâlnirea cu Emmanuel Macron
Avioane militare din China și Rusia au pătruns neautorizat în Zona de Identificare a Apărării Antiaeriene a Coreei de Sud
„Națiuni în descompunere”: Donald Trump lansează cel mai virulent atac de până acum la adresa Europei și a liderilor săi
„Cele mai periculoase vremuri”: Polonia se pregătește oficial de un eventual război dinspre Est și își transformă granița într-o fortăreață
pixel