SUA duc F-16 la următorul nivel: Cel mai înalt oficial din U.S. Air Force va zbura pe un avion pilotat de inteligența artificială
Un F-16 pilotat autonom va zbura anul acesta cu secretarul Forțelor Aeriene ale SUA, Frank Kendall, la bord, oferind o privire de aproape asupra unui efort critic pentru programul de avioane de luptă colaborative.
Lockheed Martin (NYSE: LMT) VISTA X-62A, o aeronavă de antrenament unică în felul ei, pilotată de un soft cu inteligență artificială. Sursa foto: Lockheed Martin
Aviația americană (USAF) urmează să modifice șase F-16 pentru a testa tehnologii și software autonome la Baza Aeriană Eglin din Florida, ca parte a proiectului de experimentare a tehnologiilor autonome de zbor - VENOM (Viper Experimentation and Next-gen Operations Model – Autonomy Flying Testbed).
Primele trei avioane de vânătoare au sosit, pe 1 aprilie, la baza Eglin pentru a fi pregătite. Odată transformate, aeronavele vor avea în continuare piloți în cabină pentru a activa, în timp real, sistemul de autonomie, păstrând controlul asupra anumitor algoritmi în timpul zborurilor de testare.
Unul dintre avioanele F-16 va avea și un vizitator distins
„Voi face o plimbare cu un F-16 cu zbor autonom, mai târziu în acest an”, le-a spus Kendall membrilor subcomitetului de apărare al Senatului în timpul unei audieri, din 9 aprilie, pentru buget. „Va fi cu mine un pilot care va urmări cum funcționează tehnologia autonomă și, sperăm, că nici el și nici eu nu vom fi nevoiți să pilotăm avionul.”
Kendall a adăugat că proiectul „a avansat foarte bine”, dar nu a oferit mai multe detalii despre momentul în care va avea loc zborul. Un purtător de cuvânt de la baza Eglin a declarat pentru Air & Space Forces Magazine că managerii de proiect „nu vor să speculeze” când F-16 vor fi modificate și pregătite de zbor.
Proiectul VENOM a devenit public pentru prima dată anul trecut, când Forțele Aeriene au solicitat aproape 50 de milioane de dolari în bugetul pentru 2024, și oficialii au dat anumite detalii despre el. Î
n bugetul pentru 2025, serviciul caută puțin sub 17 milioane de dolari pentru acest efort, care va contribui la Collaborative Combat Aircraft (CCA – avionul de luptă colaborativ), programul prin care drone autonome sunt pregătite pentru a opera împreună cu avioane de luptă cu echipaj, inclusiv cu platforma Next-Generation Air Dominance (NGAD).
Tot anul trecut, DARPA a dezvăluit că în 2022 a fost efectuat un zbor de 17 ore cu un avion de luptă F-16 modificat, asistat de un soft cu inteligență artificială, dezvoltat în cadrul programului Air Combat Evolution (ACE).
Kendall și alți lideri ai Forțelor Aeriene au proiectat o flotă de 1.000 până la 2.000 de drone CCA. Numai în următorii cinci ani, Forțele Aeriene vor să cheltuiască 8,9 miliarde de dolari pe CCA, începând cu selectarea a doi sau trei contractori pentru a merge mai departe cu programul.
Spre deosebire de cererea de buget de anul trecut, oficialii spun acum că prima misiune pentru CCA nu va fi un război spectral (cel mai apropiat termen de războiul spectral este cel de război electronic – nota autorului).
„Rolul inițial al aeronavei ar urmă să fie contra-aerian (împotriva sistemelor adverse aflate în aer), dar va avea potențialul de a face alte lucruri”, a spus Kendall.
Generalul-locotenent Richard G. Moore Jr., locțiitorul pentru planuri și programe al Șefului Statului major al USAF, a reiterat ceea ce a spus Kendall, afirmând că acum, accentul este pe „creșterea numărului de arme într-o formație”.
„Ne vom concentra mai întâi pe capacitatea de a mări numărul de trăgători și de a adăuga șine suplimentare (additional rails) formațiunilor pe care le trimitem înainte”, a spus Moore în timpul evenimentului ”Warfighters in Action” găzduit de AFA (Asociația Forțelor Aeriene și Spațiale), pe 9 aprilie. „Există și alte lucruri, cum ar fi războiul electronic sau ISR sau chiar avioanele cisternă, există o mulțime de lucruri cu care se poate merge, dar nu acesta este obiectivul nostru.”
Nota autorului: Șina zburătoare pentru rachete (Flying Missile Rail - FMR) este o dronă mică pe care se încarcă una – două rachete aer-aer (posibil chiar mai multe). ”Un FMR este un dispozitiv care poate rămâne opțional pe aripa unei aeronave gazdă F-16 sau F-18 și poate elibera o rachetă AIM-120 sau, alternativ, poate zbura departe de aeronava gazdă, acționând ca un amplificator care extinde raza de acțiune a unei AIM-120, bombe cu diametru mic sau a unui alt tip de sarcină utilă”, potrivit colonelului (de aviație) Jimmy Jones – manager la DARPA pentru programul FMR, în anul 2021.
Experții au descris CCA ca fiind element central pentru planul serviciului de a descuraja conflictele și de a impune costuri unui adversar de nivel înalt precum China. Aceste sisteme fără echipaj ar putea acționa ca multiplicatori de forță, îmbunătățind desfășurarea senzorilor și a armelor în regiunile contestate și sporind eficacitatea și supraviețuirea aeronavelor stealth cu echipaj.
„Primul increment, pe care încercăm să îl scoatem rapid, este un fel de produs minim viabil”, a spus Kendall. „Apoi, următoarele două incremente vor adăuga capabilități suplimentare.”
Kendall a adăugat că producția de CCA va fi gestionată cu atenție pentru a se controla costurile. Serviciul intenționează să mențină prețul la „o treime sau un sfert din costul F-35”, care ar fi mai puțin de 28 de milioane de dolari pentru o aeronavă [CCA].
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News