În ultima sa misiune Delfinul a fost la un pas de o tragedie de proporții. Singurul submarin al României a ieșit din imersiune cu mari dificultăți
Era 1995, anul în care Delfinul, singurul submarin al României, a efectuat ultima sa misiune și ultima imersiune. Doar că povestea se putea termina cu o adevărată tragedie pentru Marina română.
Submarinul Delfinul, sursă foto: Blogul AAG_th, cont Twitter, imagine preluată Navy.ro
Submarinul Delfinul se află la cheu din 1996 deoarece acumulatorii motorului sunt epuizați.
Deși în 1999 submarinul putea fi modernizat și s-ar fi putut înlocui bateriile, modernizarea sa nu mai renta, Delfinul fiind și singurul din clasa sa din dotarea Marinei noastre. Mentenanța (sovietică) nu mai putea fi însă făcută, iar costurile de modernizare și de aducere la standarde NATO ar fi fost uriașe. Azi e clar că Delfinul nu va mia fi operaționalizat vreodată. Are tehnologie veche, de tip rusesc iar modernizarea cu schimbarea majoră a echipamentelor ar fi foarte costisitoare.
În 2022 România și Franța au semnat o scrisoare de intenție în vederea achiziționării pentru Forțele Navale Române a cel puțin două submarine din clasa Scorpene.
Cum a fost Delfinul la un pas de tragedie. Singurul submarin al României a ieșit cu mare dificultate din imersiune în ultima sa misiune, cu bateriile epuizate
Submarinul Delfinul. Foto: Centrul de scafandri
Un documentar intitulat Povestea submarinului României. Prizonier în adâncuri și publicat în 2016 de Televiziunea Română prezintă mărturia comandorului (r.) Dumitru Pleșca, ultimul comandant al Delfinului în stare operațională.
Comandorul (r.) Pleșca povestește ultima misiune și imersiune a Delfinului, misiune care a avut loc în 1995, și care a fost la un pas să se termine tragic în contextul în care s-a tras prea mult de bateriile epuizate ale navei.
„Am navigat cu acest submarin în calitate de comandant în 1995, ultima misiune fiind în raionul de pregătire, situat undeva la peste 100 de mile marine travers Constanța, raion plin de pescadoare turcești și nave comerciale. Trebuia să ieșim la suprafață. Ieșirea trebuia executată rapid pentru că în jur erau multe nave de suprafață, trebuia să evităm o eventuală coliziune.
Am ordonat mărirea vitezei submarinului pentru a ieșit mai rapid din imersiune, moment în care electricianul a raportat că tensiunea pe elementul de control era scăzută. Cu alte cuvinte bateriile nu mai făceau față. (...) Am ieșit de urgență de avarie la suprafață și împreună cu șeful mecanic am hotărât să nu mai punem în pericol viața echipajului. Submarinul nu a mai intrat în imersiune”, a povestit comandorul (r.) Dumitru Pleșca, ultima misiune a singurului submarin al României.
Despre submarinul Delfinul
Submarinul Delfinul a costat 40 de milioane de dolari și a fost construit în URSS. El a fost predat României în 1985 și adus în mare secret în țară. Delfinul face parte din clasa Kilo și a fost la vremea lui printre cele mai moderne prezente în Marea Neagră.
Delfinul are 72,9 metri lungime, 10 lățime. Viteza de croazieră la suprafață este de 8-12 noduri, iar în imersiune 20 de noduri (aproximativ 40 de km pe oră). Dispune de un complex automatizat de lansare torpile calibru 533,4, compus din șase tuburi aflate în prova. Submarinul poate lansa 18 torpile în 6,4 minute și mai poate lua la bord 24 de mine speciale. Delfinul mai deține un sistem de lansare a țintelor false și un complex de rachete antiaeriene.
CITEȘTE ȘI: Cât ar fi costat repararea Delfinului. Singurul submarin al României putea fi salvat în anii 90, dar decizia nu ar fi fost rentabilă
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News