Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Mai știu piloții ruși să aterizeze pe portavioane? „Drama” navei Amiral Kuznețov lasă locuri libere în cabinele de pilotaj ale MiG-29K și Su-33
Forțele navale
Data actualizării:
Data publicării:
Au trecut aproape 10 ani de la ultimele misiuni reale de luptă ale bătrânului portavion rus Amiral Kuznețov iar soarta acestuia pare pecetluită în contextul în care chiar Rusia a anunțat suspendarea pe termen nelimitat a procesului de modernizare. Dar ce se întâmplă cu piloții de MiG-29K și Su-33 care operau de pe portavionul Amiral Kuznețov?
Un avion de tip Su-33 în timpul apuntării pe portavionul rus Amiral Kuznețov. Foto: Ministerul Apărării de la Moscova via VPK
Un avion de tip Su-33 în timpul apuntării pe portavionul rus Amiral Kuznețov. Foto: Ministerul Apărării de la Moscova via VPK

Portavionul rus Amiral Kuznețov pare că e blestemat. Nava rusă a trecut printr-o serie de incidente grave în ultimii ani. În octombrie 2018, docul plutitor PD-50 în care se afla s-a scufundat, iar o macara de andocare s-a prăbușit peste navă, provocând avarii, însă nava a rămas pe linia de plutire și a fost remorcată la Șantierul naval nr. 35 din Severomorsk pentru reparații. Ulterior, în decembrie 2019, un incendiu izbucnit în timpul unor lucrări de sudură, când scânteile au aprins combustibilul vărsat în cală, s-a soldat cu doi morți și 14 răniți. Problemele au continuat, iar la sfârșitul anului 2022 a fost raportat un nou incendiu la bord, de această dată fără victime.

De precizat că după întoarcerea din ultima campanie, în Siria, în anul 2017, nava a fost deplasată la Murmansk, fiind supusă unor lucrări de reparații și modernizare, care ar fi trebuit finalizate de mult timp.

În luna iulie a acestui an, așa cum arăta atunci și o analiză a DefenseRomania, Rusia a anunțat că suspendă pe termen nelimitat lucrările la singurul ei portavion Amiral Kuznețov. E foarte posibil ca în această decizie să fi contat nu doar lanțul lung de incidente amintite mai sus, dar și sancțiunile la care e supusă industria de apărare rusă.

Rușii își motivează decizia precizând că flota rusă nu mai are nevoie de o astfel de navă, prea scumpă și ineficientă. Potrivit presei ruse, Moscova consideră că timpul portavioanelor și a Amiral Kuznețov a trecut deja.

 

Mai știu piloții ruși să decoleze și să aterizeze pe portavioane? Piloții de MiG-29K și Su-33 vor fi nevoiți să o ia de la zero

 

2. Un Su-33, ... (su_33_amiral_kuzneprc-c8prc-9bov_13168900.jpg)

Un Su-33, decolând de pe portavionul Amiral Kuznețov, sursă foto: Ministerul Apărării de la Moscova

Interesant e că în ciuda tuturor acestor probleme majore, în 2024 piloții regimentelor de aviație de vânătoare 279 și 100 din cadrul Aviației navale a Flotei de Nord au început să se pregătească pentru zborurile de pe portavion.

În prezent, piloții se antrenează de pe aerodromurile terestre din nordul Federației Ruse, executând zboruri deasupra Peninsulei Kola și Mării Barents.

Dar e oare suficient?

În cadrul unei ediții recente a podcastului Obiectiv EuroAtlantic, realizat la DefenseRomania de Tudor Curtifan, contraamiralul (r.) Constantin Ciorobea, fost Comandant al Componentei Operaţionale Navale şi Locţiitor al şefului Statului Major al Forţelor Navale, în prezent președintele Clubului Amiralilor, a fost întrebat despre piloții ruși de MiG-29K și Su-33, care operau de pe Amiral Kuznețov, în contextul în care de ani de zile ei se antrenează doar în poligoane terestre sau simulatoare.

Potrivit acestuia, lipsa antrenamentelor pe mare ar putea duce la pierderea completă a pregătirii piloților: „Probabil s-au mai antrenat în niște poligoane terestre sau cred că au renunțat de tot, iar în momentul în care va fi operaționalizat portavionul Amiral Kuznețov, dacă se va mai întâmpla acest lucru, vor relua antrenamentul de la zero.”

Contraamiralul (r.) Constantin Ciorobea subliniază că experiența de pe un portavion nu poate fi substituită prin simulatoare sau exerciții la sol, precizând că „oricât ai încerca să antrenezi piloți ce operează la bordul unei nave, oricât ai antrena pe simulatoare sau poligoane într-un aerodrom terestru, ele nu se compară cu operarea de pe un portavion”.

„E necesară pregătirea și înțelegerea cum se mișcă nava, cum vine vântul, valul, cum întoarce nava”, mai afirmă acesta, care explică faptul că marile provocări sunt de fapt la aterizare, nu la decolare.

„Sunt foarte multe elemente care influențează mai ales momentul aterizării. Căci momentul decolării am putea spune că e mai simplu, la viteză maximă cu concentrare directă de a zbura de la bordul portavionului. În schimb la întoarcere în momentul aterizării viteza trebuie să fie adecvată, redusă, dar nu în așa fel încât avionul să cadă. Ca să permită aterizarea în siguranță, chiar dacă cele două sisteme de lansare existente folosesc și reținerea la aterizare. Există niște cabluri metalice ce prind în cârlig avionul, dar e nevoie de experiență că altfel la viteză mică te prăbușești sau la viteză prea mare rupi tot de la bordul portavionului”, a conchis contraamiralul (r.) Constantin Ciorobea.

3. Un avion d... (su-33_62232600.jpg)

Un avion de tip Su-33 la bordul portavionului rus Amiral Kuznețov. Foto: Ministerul Apărării din Rusia

Reamintim că în 2016, în timpul ultimelor mari misiuni militare din Siria, portavionul rus a reușit „performanța” de a pierde două avioane la apuntare.

De precizat că cele două prăbușiri la apuntare din 2016 au avut loc în curs de trei săptămâni. Pe 14 noiembrie 2016 chiar în primele zile de misiune ale portavionului Amiral Kuznețov un avion de vânătoare de tip MiG-29K s-a prăbușit la apuntare. Ulterior, pe 5 decembrie 2016, un Su-33 Flanker s-a prăbușit și el în Mediterană în timpul operațiunilor de aterizare.

Urmărește integral podcastul Obiectiv EuroAtlantic - Visul rus „Marea nostrum” Neagră și ce face România să nu i se scufunde Marina -, unde contraamiralul (r.) Constantin Ciorobea analizează războiul rus de agresiune pe Marea Neagră și starea Marinei române

Youtube video image

CITEȘTE ȘI: Portavioanele, coșmarul și visul Rusiei. Cu Amiral Kuznețov rugină, Rusia are două proiecte: Prima navă, imposibil de realizat iar a doua ar fi o greșeală teribilă

 

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Drone kamikaze Lancet modificate vs drone maritime. Rușii caută neîncetat antidotul pentru dronele maritime ale Ucrainei, care le-au decimat flota din Marea Neagră
După Franța și Marea Britanie, o țară din Asia alege un sistem autonom de contracarare a minelor, bazat pe inteligență artificială
Italia vrea să devină a doua putere navală nucleară din Europa: Planuri pentru achiziționarea unui portavion cu propulsie nucleară și a unei flote de drone, până în 2040
Rusia are o nouă strategie navală. Patrușev: Suntem pur și simplu obligați să dezvoltăm marina
Dronele navale ucrainene Magura au fost implicate în recentul atac asupra podului din Crimeea (Video)
Corveta ușoară pakistaneză PNS Tabuk, construită în România la Galați, în timpul unei misiuni în Golful Oman. Photo source: US Navy
EXCLUSIV
MApN confirmă că înainte de corveta ușoară turcă Hisar avea pe masă o altă ofertă. Cum justifică România alegerea și noi detalii interesante din ofertă
Marina rusă continuă să hărțuiască: Distrugătorul rusesc a urmărit o fregată germană până în portul Rostock
Navele de război rusești, trimise să supravegheze cele mai mari antrenamente navale NATO cu foc real din Europa, desfășurate în Norvegia și în largul coastei Scoției
Corveta europeană European Patrol Corvette (EPC), imagine concept. Foto: Fincantieri
EXCLUSIV
Gură de oxigen pentru industria navală românească? Care sunt șansele ca șantierele Fincantieri din România să producă nave militare
Corespondență DefenseRomania din Coreea: Tehnologie navală de ultimă generație, nave de luptă și submarine, prezentate la Busan
Ce împiedică Europa să aibă o industrie navală puternică: Sentimentele naţionaliste, obstacol major pentru ca marile companii să dezvolte proiecte comune
Unde a dispărut Flota rusă din Marea Neagră? Toate navele sunt acum înghesuite la baza navală din Novorossiysk, departe de dronele ucrainene
Rusia începe să escorteze petrolierele Flotei Fantomă în Golful Finlandei
Încă o navă din flota rusă ruginește în docul de reparații. ”Amiral Ceabanenko”, bate recordul portavionului Kuznețov
Portavionul american Harry S. Truman a ieșit din Marea Mediterană și revine la baza din Norfolk, după o misiune complicată în Marea Roșie în care a pierdut trei avioane F/A-18
Navă de tip OPV sau corvetă ușoară turcă din clasa Hisar, foto: Turkish Century @X via Turkish Navy
EXCLUSIV
Anomalia România: Cât plătim pentru corveta din Turcia, refuzată de o altă țară, și pe care nici măcar nu puteam integra rachetele americane NSM
Avioanele F-16 ale României protejează 24/24 granița Alianței cu Rusia: Imagini spectaculoase cu F-urile noastre, în misiune comună cu cele poloneze și portugheze
Ofițer ucrainean: „În 2022 navele de luptă ale Rusiei au ajuns în zona României. Azi sunt în șah”. Câte nave ruse mai sunt în Crimeea ocupată
Flota rusă pierde un cap de pod în Mediterana: Portul sirian Tartus, închiriat către un stat din Golf, la câteva luni după ce contractul cu Rusia fusese reziliat
Marea Britanie va implica Inteligența Artificială în supravegherea submarinelor rusești
Marea Britanie nu vrea să fie surprinsă de submarinele Rusiei: Sute de drone subacvatice Lura și SG-1 Fathom vor împânzi apele britanice pentru a monitoriza tot ce mișcă rușii
Imposibilul a fost reușit cu șansă și măiestrie: Piloții ruși de Su-30 doborâți de drone maritime cu rachete americane AIM-9 au făcut o mare greșeală
Portavionul USS Truman pierde încă un F/A-18F Super Hornet. Este al treilea avion pierdut în ultimele luni
Două portavioane din Marea Britanie și Italia participă la un exercițiu NATO de amploare din Marea Mediterană
Americanii sunt cu ochii pe bazele ruse din Novorossiysk. Un avion P-8 antisubmarin a scanat, deasupra Mării Negre, forțele ruse
Cu un singur portavion care ruginește, rușii râd de F-35B pe care îl consideră „supraevaluat”. Și au trei explicații pentru care Rafale a învins avioanele ruse
Forţele Navale Turce vor să domine militar Marea Mediterană: Obiective asumate, submarine nucleare și intrarea în top 5 puteri navale din lume
Europenii învață lecția navelor ruse transformate în „submarine” (Video). Drona franceză Seaquest, copie a Magura 5 ucraineană, a lovit cu succes o barjă
Marea Britanie își trimite portavionul Prince of Wales în Marea Mediterană, marcând începutul misiunii globale “Operation Highmast”
Distrugatorul USS Bulkeley, trimis în Scoția pentru a demonstra „angajamentul continuu față de NATO”

Ştiri Recomandate

Ucraina va primi rachete pentru sistemele Patriot și HIMARS în cadrul a două pachete de ajutorare PURL
F-22 Raptor stabilește un record istoric: Cea mai lungă lansare a unei rachete AMRAAM, dar performanţa rămâne la secret
Analiza sondajului INSCOP: De ce 74% dintre români vor să facă stagiu militar voluntar, în contexul unui peisaj geopolitic tensionat?
Scenariul din 2022 nu s-a mai repetat: Armata rusă a început să părăsească Republica Belarus după finalizarea manevrelor “Vest-2025”
Rușii visează la propriul Starlink: Șeful companiei Roscosmos a anunțat apariția terminalelor rusești ale unui nou sistem de comunicații prin satelit
Jocul periculos din jurul uriașei centrale nucleare din Zaporijia și de ce Ucraina este interesată de menținerea acestui risc
Rolul vital al României, explicat de un general NATO: „Ramstein-ul Estului” va asigura stabilitatea Ucrainei
Sistemul american de rachete Typhon, testat în Japonia (VIDEO): Forțele Armate ale SUA și-au intensificat prezența militară în Pacific, iar China protestează vehement
Harta Europei / pexels, aliaksei lepik
EXCLUSIV
Poate Occidentul să facă o schimbare de ritm suficient de puternică pentru a pune capăt războiului ruso-ucrainean?
Iese în sfârșit soarele pentru IAR-99? Primele 5 avioane ar putea fi livrate Armatei în aceste zile după ce ultima piesă din puzzle a fost livrată
Viitoarele programe de înzestrare ale Armatei României: Oportunitatea producției naționale și rolul Șantierului Naval Damen Galați
Abrams, avioane F-35 și Apache, în acțiune. Armata poloneză, demonstrație de forță la doar 100 de km de Coridorul Suwałki
Pentagonul aprobă furnizarea de arme Ucrainei, care vor fi achiziționate de aliați (Reuters)
Aspen European Strategic Forum 2025. Lideri și experți din NATO și UE, prezenți la București la o conferință-cheie privind securitatea europeană
Șeful MApN, în vizită la poligonul Smârdan: Armata este pregătită să riposteze împotriva oricăror amenințări la adresa României
Cladirea din Polonia, lovită de drone sau de o rachetă lansată din F-16? Președintele și premierul Poloniei răspund
Scutul nevăzut al NATO: Cum este apărat spaţiul aerian aliat în cele mai dificile momente, cum ar fi incursiunea unor aeronave şi drone ruseşti (VIDEO)
Și-a retras Ucraina aeronava An-70 în Polonia pentru a o proteja sau se pregătește un transport aerian special?
Spania încetează să mai elibereze vize cetățenilor ruși, Germania înăsprește condițiile
Lovitură de stat sub masca naționalismului: Rețeaua Georgescu-Potra, un instrument al războiul hibrid purtat de Rusia împotriva României
Lukașenko: Rusia și Belarus au simulat lansări de arme nucleare tactice în timpul manevrelor “Vest-2025”
Micul vânător german, sistemul Gepard, care a schimbat regulile jocului pe frontul din Ucraina: O lecţie despre ingeniozitate, adaptare și cooperare pe care o putem învăţa de la ucraineni
EXCLUSIV
„Țara arde și baba se piaptănă” - China ignoră războiul adevărat din Ucraina și cere implicarea UE în războiul tarifar cu SUA
Evitarea interpretării de către Rusia a unui declaraţii de război? De ce România nu vrea să susţină instituirea unei zone de interdicție aeriană deasupra Ucrainei
În timp ce dronele rusești testează "liniile roșii" ale NATO, Ucraina solicită o poziție clară din partea Statelor Unite privind sancțiunile și garanțiile de securitate
Fregatele Type 31 ale Marinei britanice se apropie de intrarea în serviciu, odată cu validarea sistemelor de misiune și luptă TACTICOS
Propaganda Kremlinului a găsit vinovații pentru "OZN-urile" din România și Polonia: Incursiunile cu drone, organizate de serviciul de informații britanic MI6
Călin Georgescu, trimis în judecată pentru tentativă de subminare a ordinii constituționale
Rușii se laudă cu un nou lot de Su-34. Finisajele trădează graba pe linia de producție, dar aeronavele rămân periculoase pentru fortificațiile ucrainene (VIDEO)
Președintele naționalist al Poloniei: "Trebuie să facem totul să fim pregătiţi de război"
O nouă ofensivă terestră în Fâșia Gaza. Tancurile IDF au intrat până în centrul orașului Gaza
”Garda de Est” a NATO, întărită cu avioane Eurofighter britanice / Varșovia înființează Comandamentul Forțelor Medicale
pixel