Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Un submarin, o problemă mai adâncă: Întreținerea deficitară a flotei ruse de submarine Kilo, accelerată de evacuarea forțată din baza Tartus
Forțele navale
Data actualizării:
Data publicării:
Submarinul rusesc Novorossiysk, o navă din clasa Improved Kilo, a fost nevoit să se întoarcă șchiopătând acasă în Marea Baltică, după o defecțiune mecanică în Marea Mediterană. În timp ce unele rapoarte au exagerat situația acestuia, incidentul expune prezența în scădere a Marinei Ruse în regiune. 
Submarine rusești din clasa Kilo. Photo source: Ministerul Apărării din Rusia via Wikipedia
Submarine rusești din clasa Kilo. Photo source: Ministerul Apărării din Rusia via Wikipedia

De când și-a pierdut baza siriană de la Tartus în 2024 și s-a confruntat cu restricții de circulație prin Bosfor, gruparea navală operativă a Rusiei din Marea Mediterană s-a prăbușit în mare parte. Problemele submarinului Novorossiysk evidențiază, de fapt, probleme de întreținere din ce în ce mai mari și erodarea mai largă a razei navale de acțiune a Moscovei în Marea Mediterană.

Saga submarinului naval rus Novorossiysk a captat titluri și chiar remarci batjocoritoare din partea oficialilor străini. Secretarul general al NATO, Mark Rutte, a rezumat situația, comentând că “submarinul rusesc stricat s-a întors acasă șchiopătând dintr-o misiune de patrulare”. Submarinul, o navă din clasa Improved Kilo, Proiect 636.3, a tranzitat înapoi din Marea Mediterană în Marea Baltică de la începutul lunii.

Submarinul a suferit o defecțiune mecanică în vestul Mării Mediterane la sfârșitul lunii septembrie și de atunci s-a întors acasă la suprafață.

Faptul prezentat nu este în sine neobișnuit. Submarinele rusești din clasa Kilo fac această călătorie în același mod de ani de zile. Și acesta nu a ieșit brusc la suprafață în apropierea Franței, în ciuda titlurilor care semnalau acest lucru. Lăsând la o parte jocurile de cuvinte nautice, multe dintre cele care s-au scris despre submarin sunt exagerări și speculații. Cu toate acestea, necazurile sale indică o problemă mult mai profundă a submarinelor din cadrul Marinei Ruse.

 

 Gruparea navală operativă permanentă a Rusiei în Marea Mediterană

 

Forțele Navale ale Federației Ruse au înființat o “grupare operativă permanentă” în Marea Mediterană în anul 2013. Submarinele, împreună cu fregatele și alte nave de luptă mai mari au fost bazate la Tartus, în Siria.

Componenta submarină a fost adesea desfășurată în avans din Flota rusă din Marea Neagră aflată în apropiere. Acest lucru s-a întâmplat în ciuda Convenției de la Montreux, care restricționează desfășurarea submarinelor între Marea Neagră și Marea Mediterană. În practică, Rusia a reușit să forțeze interpretarea călătoriilor de întreținere pentru a ocoli aceste restricții.

Baza de la Tartus avea suficiente facilități pentru ca submarinele să se rotească acolo până la un an la un moment dat. O navă de reparații foarte importantă, PM-82, a fost bazată acolo pentru perioade lungi de timp pentru a oferi sprijin de întreținere locală. Până în 2022, existau în mod regulat două sau mai multe submarine în portul Tartus, inclusiv la începutul invaziei în Ucraina în februarie 2022.

Lucrurile însă nu au mers bine pentru partea rusă. Invazia pe scară largă a Ucrainei a dus la închiderea Bosforului pentru navele de război și submarinele Marinei Ruse. Împreună cu interdicția navelor de război rusești de a vizita Cipru, care anterior furnizase servicii de realimentare și întreținere, aceasta a fost o lovitură majoră pentru prezența rusă în Marea Mediterană.

 

Poziția Rusiei în Marea Mediterană a fost slăbită masiv

 

Apoi, în martie 2024, amenințarea ucraineană a navelor de suprafață fără echipaj (USV) din Marea Neagră a forțat redirecționarea navelor de aprovizionare de pe ruta mai scurtă a Mării Negre pe cea mult mai lungă din Marea Baltică. Dar, cea mai mare lovitură a venit în decembrie 2024, odată cu căderea bruscă a regimului Assad în Siria.

Acest lucru a dus la evacuarea navelor Marinei Ruse din Tartus. Submarinul Novorossiysk a fost una dintre primele nave care a plecat, trecând prin Strâmtoarea Gibraltar pe 02 ianuarie 2025.

De când a pierdut Siria, Rusia a întâmpinat din ce în ce mai multe greutăți pentru menținerea unei prezențe submarine în Marea Mediterană. Desfășurările trebuie acum să se realizeze din Marea Baltică, ceea ce înseamnă o călătorie de 4.000 de kilometri la începutul și la sfârșitul fiecărei misiuni.

Acest lucru le-a limitat marinarilor ruși timpul petrecut în Marea Mediterană și, fără îndoială, a suprasolicitat echipajele și a întins programele de întreținere.


Misiunile de patrulare ale submarinelor rusești continuă, dar sunt mai slabe

 

Submarinul Novorossiysk s-a întors în Marea Mediterană, însoțit de un remorcher de sprijin, la sfârșitul lunii iunie 2025. Potrivit informațiilor furnizate de portalul Naval News, acesta a făcut o escală în porturile din Africa de Nord și probabil a primit întreținere specializată cel puțin o dată. Însă, rețeaua vitală de sprijin a bazelor locale lipsește.

Între timp, flota de submarine a Rusiei, în special submarinele diesel-electrice din clasa Kilo, par să sufere de o întârziere de întreținere. Acest lucru afectează submarinele rămase în Marea Neagră, din care unul, Rostov pe Don, a fost avariat în urma atacurilor repetate cu rachete ucrainene, precum și pe cele din Marea Baltică. Deci, în ciuda faptului că Rusia dispune de o flotă cu peste 10 submarine de acest tip, nu există un înlocuitor imediat pentru Novorossiysk.

Rusia poate desfășura în continuare submarine cu propulsie nucleară în regiune, care pot naviga în imersiune pe tot drumul și pot ajunge neanunțate. Se știe că submarinele purtătoare de rachete de croazieră din clasa Yasen (alias Severodvinsk) s-au aventurat ocazional în Marea Mediterană din 2022. Dar și acestea sunt, de asemenea, întinse și aproape sigur nu pot susține o prezență permanentă.

 

Se va întoarce Rusia în Marea Mediterană?

 

Desfășurările de submarine par acum mai mult pentru spectacol decât pentru o capacitate navală semnificativă. Dar, Rusia intenționează probabil să restabilească o bază acolo pentru a permite unei forțe mai puternice să fie bazată în regiune, blocând resurse pe flancul sudic al NATO. Baza ar putea fi în Libia, localitatea Tobruk fiind candidatul evident.

Orice nouă bază va dura însă timp pentru a fi stabilită, fiind probabil nevoie de un anumit grad de lucrări de construcție. Este posibil ca primul semn să fie reprezentat de navele de marfă ale guvernului rus care fac escală în port sau navele de reparații care navighează din Marea Baltică.

Între timp, se pare că partea rusă va avea nevoie de ceva timp pentru a înlocui submarinul Novorossiysk în Marea Mediterană. Deocamdată nu există niciun semn că un alt submarin din clasa Kilo va naviga spre sud.

Cu toate acestea, forțele submarine ale Rusiei nu trebuie subestimate, în special cele mai recente submarine cu propulsie nucleară. Dar, submarinele din clasa Kilo și-au arătat limitele, iar Rusia și-a pierdut orice simț al permanenței în Marea Mediterană. Nu este doar povestea unui submarin nefericit, ci o gaură în creștere în capacitatea de acțiune a Forțelor Navale.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

O veste nu tocmai bună despre noul portavion USS John F. Kennedy de 13 miliarde de dolari. De ce SUA vor avea doar 10 portavioane în loc de 11 timp de 1 an
Cel mai mare port din Europa, reconfigurat și pentru logistică militară. Și România are un plan de extindere a portului Constanța
Marina Britanică nu slăbește din ochi navele rusești: Submarinul “Novorossiysk”, monitorizat în Marea Nordului și Canalul Mânecii
,,Spionul din Marea Baltică’’: Polonia a lansat la apă o navă SIGINT cu care vrea să redeseneze harta securității regionale în fața Rusiei
Apa nu-i ca aerul. Rușii vor un analog pentru ”Sea Baby”, dar succesul Shahed e departe: Dronele navale explodează înainte să ajungă la țintă
Rusia predă Indiei încă o fregată Proiect 11356. Fregata ”Amiral Istomin” a fost transformată în ”Tamal”, pentru a putea primi turbinele ucrainene
Armada Española visează la primul său portavion convențional care ar putea transporta avioane F-35C, F/A-18F, dar și Rafale M francez
Navele de luptă ale Marinei Ruse, monitorizate permanent în Nordul Europei
Rușii îi provoacă pe americani: Un Su-24 a „salutat” nava USS Mount Whitney la joasă altitudine și a lansat capcane termince (Video)
Șantierul Naval Mangalia. Foto credit: Damen
EXCLUSIV
Ar putea fi ultima șansă pentru a salva Mangalia: Există interes din partea unui gigant internațional care se luptă și pentru submarinele Poloniei
Nava de Patrulare OPV 2600 Damen
EXCLUSIV
Contraofertă de nerefuzat? România are pe masă producția de corvete ușoare la Galați, unde se produce și singurul portavion pentru drone din Europa
Israelul a aruncat în luptă în premieră o corvetă Sa’ar 6 care a interceptat rachete iraniene folosind noul sistem Barak Magen
Iată coșmarul Rusiei: Drona care lansează drone maritime prezentată în premieră de NATO. Cu astfel de drone ucrainenii au făcut ravagii în Flota rusă
Avioanele militare rusești continuă să încalce spațiile aeriene ale statelor riverane Mării Baltice. De această dată a fost rândul Poloniei
Rusia continuă să parieze pe submarine. S-a finalizat Proiectul 636.3 cu submarinul Yakutsk, al șaselea și ultimul care va ajunge în Pacific
China folosește tactici rusești în Pacific: Un J-15 a zburat la limită pe lângă un avion militar japonez
Drone kamikaze Lancet modificate vs drone maritime. Rușii caută neîncetat antidotul pentru dronele maritime ale Ucrainei, care le-au decimat flota din Marea Neagră
După Franța și Marea Britanie, o țară din Asia alege un sistem autonom de contracarare a minelor, bazat pe inteligență artificială
Italia vrea să devină a doua putere navală nucleară din Europa: Planuri pentru achiziționarea unui portavion cu propulsie nucleară și a unei flote de drone, până în 2040
Rusia are o nouă strategie navală. Patrușev: Suntem pur și simplu obligați să dezvoltăm marina
Dronele navale ucrainene Magura au fost implicate în recentul atac asupra podului din Crimeea (Video)
Corveta ușoară pakistaneză PNS Tabuk, construită în România la Galați, în timpul unei misiuni în Golful Oman. Photo source: US Navy
EXCLUSIV
MApN confirmă că înainte de corveta ușoară turcă Hisar avea pe masă o altă ofertă. Cum justifică România alegerea și noi detalii interesante din ofertă
Marina rusă continuă să hărțuiască: Distrugătorul rusesc a urmărit o fregată germană până în portul Rostock
Navele de război rusești, trimise să supravegheze cele mai mari antrenamente navale NATO cu foc real din Europa, desfășurate în Norvegia și în largul coastei Scoției
Corveta europeană European Patrol Corvette (EPC), imagine concept. Foto: Fincantieri
EXCLUSIV
Gură de oxigen pentru industria navală românească? Care sunt șansele ca șantierele Fincantieri din România să producă nave militare
Corespondență DefenseRomania din Coreea: Tehnologie navală de ultimă generație, nave de luptă și submarine, prezentate la Busan
Ce împiedică Europa să aibă o industrie navală puternică: Sentimentele naţionaliste, obstacol major pentru ca marile companii să dezvolte proiecte comune
Unde a dispărut Flota rusă din Marea Neagră? Toate navele sunt acum înghesuite la baza navală din Novorossiysk, departe de dronele ucrainene
Rusia începe să escorteze petrolierele Flotei Fantomă în Golful Finlandei
Încă o navă din flota rusă ruginește în docul de reparații. ”Amiral Ceabanenko”, bate recordul portavionului Kuznețov

Ştiri Recomandate

Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Un submarin, o problemă mai adâncă: Întreținerea deficitară a flotei ruse de submarine Kilo, accelerată de evacuarea forțată din baza Tartus
EXCLUSIV
Diplomația Tomahawk a lui Trump: Cum a forțat președintele SUA dialogul cu Vladimir Putin și ce se joacă la Budapesta
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Adio, gândire umană? Generalii americani se consultă cu ChatGPT: Cât de periculoase sunt erorile subtile ale AI-ului in planificarea militara
Lovitură de proporții: Europol a destructurat o rețea uriașă de „ferme de SIM-uri” care coordona 49 de milioane de conturi false la nivel global (FOTO)
Atac cu drone ucrainene asupra unui gigant industrial rusesc: Uzina de procesare a gazelor naturale din Orenburg, lovită la 1.000 de kilometri de graniță
SUA trimit un grup de bombardiere strategice în nordul Japoniei. În august, înainte de întâlnirea Trump - Putin, bombardierele americane au ajuns în Norvegia
Franța dă startul oficial la cel mai mare proiect militar naval al Europei: Portavionul nuclear PA-NG intră în faza de producție fizică
Rușii au stabilit un record în ceea ce privește numărul de bombe de aviație întrebuințate într-o zi: În 109 atacuri aeriene, au fost folosite 268 de bombe dirijate
Fără sprijin real american, Europa nu ține pasul cu cheltuielile uriașe necesare Ucrainei. Programul PURL are deja un deficit de circa două miliarde de dolari
Olanda, primul aliat european în programul de drone de luptă al SUA: F-35 primește un "coechipier loial" echipat cu Inteligență Artificială
Miliarde de dolari investite în van? De ce NATO a ignorat intensitatea războiul electronic (EW) rusesc, iar acum plăteşte un cost prea mare pentru interceptarea dronelor
Strategia Ucrainei: Cum vrea Kievul să "decolonizeze" Rusia pentru a-și asigura victoria
,,Războiul robotizat'' este aici: Sistemele care „prind” şi ,,lansează'' dronele din mers. O inovație militară care a stârnit deja interesul Armatei SUA
Programe cheie pentru modernizarea României: Camioane Iveco, blindate Piranha 5 și Cobra II sau arme de asalt. Cum să revitalizăm inteligent industria cu bani europeni
Inovația care ,,stinge lumina'' Marinei Ruse: De ce drona ucraineană Magura a devenit coșmarul fiecărui amiral rus
"Doar Trump": Alexander Stubb avertizează că pace în Ucraina depinde de presiunea exercitată de SUA. Miză, garanțiile NATO și UE oferite
Investiție în teroare: Rusia extinde infrastructura de la baza Engels-2, centrul atacurilor cu rachete asupra Ucrainei (FOTO)
Războiul dronelor impune schimbări majore: Armata SUA lansează TIC 2.0 pentru reconfigurarea rolul blindatelor pe câmpul de luptă
Zelenski a cerut Tomahawk la Washington. Răspunsul prudent al lui Donald Trump: „Nu ne este ușor să le dăm” (VIDEO)
Polonia, într-o cursă istorică a înarmării: Submarinele ORKA, între oferta Germaniei, tehnologia Franței și investiția în industrie a Coreei de Sud
Mega-fondul european pentru Ucraina: UE face pași înainte în transformarea activelor înghețate ale Rusiei și banilor din conturi private în ajutor
Furnizarea rachetelor Taurus către Ucraina devine şi mai complicată: O companie japoneză, implicată în dezvoltarea motorului noii rachete germane
Mai mult decât rachete: Tomahawk-ul american ca semnal de presiune geopolitică. Miza reală a întâlnirii Trump-Putin în Ungaria
Curajoasa „fantomă” care vrea să anuleze amenințarea cu rachete hipersonice a Rusiei: Investiția colosală a companie americane Raytheon în noul radar GhostEye
Statele europene, îndemnate să-și schimbe ,,mentalitatea pașnică'': Trei obiective cheie ale noii agresiuni rusești contra NATO
Au făcut-o din nou: Rușii și-au doborât propriul avion Su-30, în timp ce antiaeriana trăgea după dronele Ucrainei
Succesul „răsunător” al Rusiei după Alaska: Noua strategie a Ucrainei de a lovi devastator rafinăriile ruse în adâncimea Federației are la bază informații furnizate de SUA
Portdrapelul României în Europa? Singura armă modernă pe care o producem și o putem oferi altor state. A treia oară poate e cu noroc
Uite F-35, nu e F-35. Canada a anunțat oficial decizia marii dileme: Renunță sau nu la achiziția avioanelor F-35?
pixel