Un portavion nou „stricat”: Informații secrete publicate arată defecțiuni mari cu sistemul rus de navigație și aterizare de pe portavionul indian INS Vikrant
Sistemul de navigație și aterizare Rezistor-E, de fabricație rusă, instalat pe portavioanele Indiei, se confruntă cu defecțiuni majore care pun sub semnul întrebării capacitatea de luptă a flotei aeronavale indiene. Problemele tehnice grave au fost semnalate în special pe noul portavion INS Vikrant iar ele au afectat funcționarea complexului radiotehnic care asigură dirijarea zborurilor și manevrele de apropiere pentru aterizarea avioanelor la bord navei.
Toate acesta date sunt divulgate de documente oficiale ale companiilor ruse, documente clasificate, dar care au fost făcute publice de grupul de hackeri Black Mirror, care au penetrat rețeaua companiilor ruse.
Potrivit unei corespondențe interne între compania rusă Rosoboronexport, responsabilă de exportul de armament, și KRET, conglomeratul industrial din care face parte și NIIIT-RK, producătorul sistemului Rezistor-E, document analizat și de experții militari ucraineni de la Defense Express, echipamentele livrate Indiei prezintă deficiențe structurale serioase.
Trebuie menționat că documentul e datat din 5 septembrie 2023, deci de mai bine de doi ani. Iar problemele cu sistemul rus de navigație și aterizare de pe portavionul indian INS Vikrant sunt de la vremea respectivă.
În document companiile ruse discutau despre faptul că remedierea situației se poate face doar prin schimbarea unor piese iar livrarea acetora e întârziată. Întârzierea și problemele au pus sub semnul întrebării termenul oficial de predare a navei și, mai mult, Marina Indiană a atras atenția Moscovei în august 2023 cu privire la această situație.
INS Vikrant, un portavion indian nou, „stricat” de sistemul rus de navigație și aterizare montat pe navă. Cel mai probabil la doi ani de la incident, situația a fost remediată, dar India are o mare vulnerabilitate: Același sistem se află instalat și pe vechiul portavion INS Vikramaditya

Cele două portavioane indiene - INS Vikrant și INS Vikramaditya - piesele centrale ale Flotei Maritime a Indiei. Cele două nave servesc drept „aerodromuri plutitoare”, oferind o platformă de lansare pentru o gamă largă de avioane, inclusiv avioane de luptă MiG-29K, elicoptere MH60R, Kamov, Sea King, Chetak și ALH
Sursa citată scrie că nu vorbim de o problemă minoră. Calitatea modestă a echipamentelor militare rusești este de mult timp un subiect sensibil în cooperarea tehnologică ruso-indiană, însă în cazul de față, impactul este deosebit de grav, având în vedere că portavionul INS Vikrant este simbolul ambițiilor maritime ale Indiei.
„Deși, potrivit documentelor oficiale, nava a fost predată flotei la 28 iulie 2022 și declarată operațională la 2 septembrie 2022, surse interne afirmă că în realitate, în vara anului 2023, sistemul Rezistor-E încă nu funcționa corespunzător”, arată sursa citată.
Trebuie spus însă că în pofida acestor probleme, la începutul lui februarie 2023 a avut loc prima aterizare a unui avion MiG-29K pe puntea portavionului INS Vikrant. Ulterior, în noiembrie 2023, autoritățile de la New Delhi au anunțat că nava a atins „capacitatea operațională completă”. Informațiile din corespondența clasificată între companiile din Rusia contrazic însă acest anunț, sugerând că, în urmă cu doar câteva luni, echipamente esențiale nu funcționau corect și că deficiențele nu fuseseră încă remediate.
E posibil ca India să fi făcut acest anunț, „pentru a salva aparențele”, în timp ce, în realitate, sistemele critice ale portavionului erau încă nefuncționale. În fapt, acest lucru e confirmat de corespondența internă dintre companiile ruse producătoare și livratoare a sistemului integrat pe portavionul indian.
Nu știm dacă în prezent industria rusă a reușit să remedieze situația cu sistemul rus de navigație și aterizare Rezistor-E, dar probabil acest lucru s-a întâmplat.
Interesant e că același sistem de tip Resitor-E este instalat și pe primul portavion indian, INS Vikramaditya, aflat deja de mai mulți ani în serviciul Indiei. Aici nu au fost semnalate defecțiuni, dar prezența aceluiași tip de sistem ar putea fi o vulnerabilitate.
Mai trebuie adăugat că noul portavion indian INS Vikrant a costat India aproximativ 3 miliarde de dolari.
Industria rusă depinde tot mai mult de India. Cazul Su-57

Avion de generația a 5-a de tip Su-57 rus
Iar acest lucru e cel mai vizibil în domeniul aeronautic. Mai ales în cazul Su-57, un proiect rus care a întâmpinat numeroase dificultăți tehnice, mai ales în ceea ce privește motorizarea avioanelor. Programul avionul de generația a 5-a rus e mult întârziat și, așa cum arăta recent și DefenseRomania, salvarea programului poate veni de la India, care ia în considerare serios să accepte oferta rușilor. Dar salvarea Su-57 vine cu un preț.
Intrarea Indiei în programul Su-57 ar putea reprezenta cea mai ambițioasă colaborare militară dintre cele două state de la programul rachetei.
Dacă înțelegerea s-ar concretiza, așa cum se pare, India ar obține un control semnificativ asupra avionicii, datelor de misiune și integrării de armament, beneficii foarte rar garantate în marile cnotracte de achiziții aeronautice la nivel mondial.
Rușii riscă mult pentru că împărtășirea codului sursă ar putea expune alte tehnologii ruse sensibile, ceea ce reprezintă un risc în contextul amenințărilor cibernetice actuale.
CITEȘTE ȘI: S-a „scurs” o imagine rară cu avionul rus Su-75 Checkmate. Deși caută să resusciteze Su-57, rușii par să insiste pentru un avion de generația a 5-a cu un singur motor
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News