Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Dezbaterea privind viitorul program IFV al României omite adesea un aspect important: instrumentul european SAFE nu reprezintă finanțare nerambursabilă, ci un împrumut pe care România și generațiile viitoare îl vor rambursa. Aceasta transformă utilizarea SAFE într-un angajament strategic pe termen lung. Dacă astăzi sunt împrumutate miliarde de euro, ele trebuie să producă valoare pe termen lung prin competiție, transparență și beneficii industriale reale, nu să fie direcționate fără o evaluare riguroasă a alternativelor.
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall

Deși SAFE încurajează producția în interiorul Uniunii Europene, încă nu există garanții că România va beneficia de un procent ridicat de localizare pentru producția de MLI. În practică, este posibil să se întâmple contrariul. Rheinmetall operează deja la Zalaegerszeg, în Ungaria, o fabrică modernă de vehicule de luptă pentru infanterie, inaugurată în 2023 și sprijinită de o rețea extinsă de furnizori locali, iar la 9 octombrie anul acesta compania promova public producția sub eticheta „Made in Hungary”.

Între timp, componente esențiale precum opticele avansate, sistemele electronice și pachetele de blindaj continuă să fie produse în Germania, Austria, Slovacia și Cehia. Într-un astfel de model industrial, România riscă să devină doar un punct secundar de asamblare, cu valoare adăugată redusă și un transfer tehnologic minimal. Această dinamică reflectă diferențele din arhitectura europeană de securitate, în care Europa Occidentală păstrează avantajul tehnologic, iar statele din est rămân, în mare măsură, simple piețe dependente de echipamente și know-how extern.

O dependență industrială sau de mentenanță față de Ungaria ridică, de asemenea, semne de întrebare, având în vedere sensibilitățile istorice dintre cele două state și poziționarea geopolitică adesea imprevizibilă a Budapestei.

 

Strategia Națională de Apărare 2025–2030 subliniază prioritatea dezvoltării industriei naționale de apărare, pentru a consolida suveranitatea tehnologică și rolul României ca hub regional pentru producția de sisteme terestre. Un contract unic, atribuit direct unui singur furnizor prin SAFE, ar putea adânci dependența externă exact când România își propune să reducă această vulnerabilitate.

 

Zvonurile despre semnarea unui acord cu Rheinmetall pentru furnizarea de MLI - Lynx nu sunt confirmate. Semn de întrebare înainte de decizia finală

 

2. Mașină de ... (lynx-masina-de-lupta_82602400.jpg)

Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall

Relatările recente potrivit cărora România ar fi luat deja decizia finală privind achiziția vehiculului de luptă Lynx nu sunt confirmate oficial. Din informațiile DefenseRomania, există într-adevăr discuții cu Rheinmetall, însă nu s-a ajuns la nicio concluzie. Ministrul Economiei a subliniat că negocierile sunt în desfășurare, iar acest proces este în mod firesc unul de durată și poate fi influențat de evoluțiile politice.

Radu Miruță a precizat recent că evaluarea continuă: „După 29 noiembrie veți ști public ce va cumpăra Armata Română, nu încă de la cine, ci de la potențialii furnizori. Avem șase luni aprobate de Comisia Europeană pentru a continua negocierile fără grabă. Nu este suficient să anunțăm o nouă fabrică în România dacă aceasta nu aduce condiții avantajoase pentru România. Am mai văzut în trecut anunțuri pentru care astăzi plătim costuri serioase.”

Un obstacol major, recunoscut inclusiv în analize interne, îl reprezintă capacitatea industriei europene de a livra IFV-urile până în 2030, având în vedere blocajele actuale din lanțurile de producție. Un alt semn de întrebare, potrivit surselor noastre politice, ține de cât de mult va fi implicată industria de apărare din țară în această achiziție și modalitatea în care mașinile de luptă s-ar produce aici, nu doar asambla.

Intensificarea mesajelor publice din ultima perioadă urmărește să creeze percepția că achiziția Lynx este inevitabilă, ceea ce pune presiune suplimentară asupra decidenților. Până în prezent nu avem nicio confirmare oficială cu privire la alegerea producătorului în programul mașinii de luptă a infanteriei (MLI).

Un scenariu discutat în prezent vizează o achiziție comună prin SAFE împreună cu Germania, Ungaria și posibil Ucraina. Deși atractiv la nivel teoretic, modelul ridică dificultăți majore: fiecare stat dorește un offset industrial semnificativ, iar poziționarea politică a Ungariei uneori în dezacord cu regulile UE, dar în același timp gazdă a singurei fabrici Lynx operaționale din regiune complică serios negocierile.

Pentru România, cel mai sensibil risc ar fi direcționarea a până la 3 miliarde de euro, bani împrumutați de statul român prin SAFE, către facilitățile industriale din Ungaria, în timp ce pe teritoriul național s-ar realiza doar asamblare parțială. O astfel de soluție ar genera cu siguranță reacții negative în plan intern și ar contraveni obiectivelor economice și strategice declarate de statul român.

 

România în fata unei decizii strategice pentru înlocuirea bătrânelor MLI-84 Jderul

 

3. MLI-84 „Jd... (ml1-84-jderul-copy_84668200.jpg)

MLI-84 „Jderul”. Foto: DefenseRomania

Achiziția viitorului MLI nu reprezintă doar alegerea unei platforme de luptă, ci exprimă viziunea României asupra propriului viitor industrial, a autonomiei sale tehnologice și a poziției pe care dorește să o ocupe în arhitectura europeană de apărare. România a elaborat deja documentația pentru o procedură competitivă de achiziție, aprobată de Parlament și de CSAT, documentație care stabilește ca prioritate interesul național esențial și definește o strategie pe termen lung bazată pe localizare industrială, creare de locuri de muncă, dezvoltarea unui lanț de aprovizionare intern și investiții directe în economia românească.

4. MLI-ul ”Re... (whatsapp-image-2024-04-23-at-16-46-25_90688300.jpeg)

MLI-ul ”Redback” / Sursa: Hanwha Aerospace

Dacă această competiție ar fi abandonată integral, iar contractul ar fi atribuit direct companiei Rheinmetall pe argumentul că bugetul nu permite altă soluție și că SAFE trebuie folosit ca atare, iar producția nu s-ar face în țară, România riscă să își piardă competitivitatea regională și să alunece într-o poziție secundară, marcată de dependență ridicată de lanțurile industriale din Ungaria și Germania.

Istoria ultimelor două secole ne arată limpede că plasarea tuturor resurselor ”într-un singur coș” nu a servit interesului național. Dacă România va apela la finanțarea prin SAFE, atunci aceste fonduri trebuie investite cu strategic pentru dezvoltarea industriei naționale de apărare.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

După Brazilia, și Columbia alege Gripen. Ofensiva suedezilor de la SAAB ar putea fi încununată cu un contract istoric pentru Europa: 150 de avioane livrate Ucrainei
Cât costă cele mai cunoscute vehicule blindate din lume. Piranha 5 românesc stă chiar foarte bine
Elicopterele Black Hawk ale României au zburat dublu față de Black Hawk ale Armatei SUA. Cum se „leagă” mentenanța F-16 și Black Hawk
Rachetele ucrainene Flamingo devin încet dar sigur coșmarul antiaerienei Rusiei. Atacuri masive în Crimeea ocupată și în interiorul Federației
Indiciul care a dat China de gol: Portavionul pe care tocmai îl construiește va fi nuclear. China intră într-un club select unde doar două țări mai sunt
Lynx se pare că ar fi marele câștigător în bătălia viitoarei mașini de luptă a României. Ar urma clarificări privind producția în România dacă alegerea se confirmă
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
Inovația născută din disperare: Sting, drona FPV care a devenit coșmarul dronelor Shahed. Poate Ucraina câștiga războiul de uzură tehnologică?
Un aliat NATO se înarmează împotriva altui aliat NATO: Grecia cere de la Statele Unite rachete AIM-120D pentru F-35 ca să anuleze avantajul strategic al Turciei
Rotația detașamentului român care a operat 4 avioane F-16 din dotarea României în misiuni de Poliție Aerienă a statelor baltice. Foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Industria română spune că poate deveni un hub de mentenanță pentru blindate și F-16. Centre mobile de mentenanță, mină de aur în contextul războiului din Ucraina?
Apărarea anti-drone a NATO se schimbă: De ce racheta Mark 1 este cea mai mare amenințare pentru dronele ruseşti
Pachetul Rheinmetall pentru România: Ar exista discuţii despre familia de blindate grele KF51 Panther, dincolo de miza uriașă a fabricii de pulberi de la Brașov
A fost livrat al 750-lea sistem HIMARS, un game changer în războiul de artilerie. Câte sisteme HIMARS deține România?
„Nimic în România pentru România. E de noaptea minții!”. Deși în România se construiește primul portavion pentru drone și fregate de ultimă generație
Războiul dronelor, dincolo de mit. De ce eșuează tehnologia occidentală scumpă în fața „improvizațiilor” de pe frontul din Ucraina
UralVagonZavod - singura întreprindere rusă care realizează asamblarea în serie a tancurilor, atât pentru nevoile armatei ruse cât și pentru export.
EXCLUSIV
Radiografia colosului cu picioare de lut. De ce „invincibila” industrie de apărare a Rusiei, sufocată de datorii și dependentă de China, nu mai poate reface armata din 2022
Mize și piedici: De ce producția blindatelor germane Lynx în Ucraina este blocată de „detaliul” esențial numit finanţare
JAS 39 Gripen "Made in Ukraine": De ce acordul cu Suedia este un "game-changer" strategic absolut pentru ucraineni
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Inovație după modelul Ucraina: Germania are o nouă armă anti-dronă. Sistemul Skyranger primește upgrade-ul mult aşteptat
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Photo source: NATO
EXCLUSIV
Să învățăm de la Ucraina: Flota de drone. Am. Pierre Vandier, Comandantul Suprem pentru Transformare: Am discutat și cu România. Modelul e deja testat și poate fi adus și în Marea Neagră
„Reabilitare” pe frontul ucrainean? Ce se ascunde în spatele deciziei Marii Britanii de a trimite controversatele blindate Ajax
Mega-achiziție de aproiape 2 miliarde de euro: Croația își transformă armata cu tancuri Leopard și obuziere Caesar
Mark Rutte anunță noua țintă strategică a NATO: 5% din PIB pentru Apărare. Președintele Dan: „Reînarmarea nu e o alegere, e o necesitate”
SUA readuc „Fat Albert”, cel mai cunoscut avion C-130 Hercules din lume, la Marshall Aerospace pentru o nouă cutie centrală a aripii
”Vom revigora industria de apărare. Avem o tradiție”. Nicuşor Dan dă asigurări că România implementează strategia pentru industria de apărare
Viitorul bombardier stealth B-21 Raider redefinește cabina de pilotaj? Mai puțini oameni implicaţi, mai multe sisteme AI la manşă
Transformarea Forțelor Aeriene Irakiene: Bagdadul pariază pe dronele Africane și Pakistaneze
Tancul K2 Black Panther produse de compania Hyundai Rotem. Sursa foto: Defence24.com.
EXCLUSIV
Analiză: Modelul polonez. Cum să cumperi tancuri și să-ți repornești industria de apărare. O lecție pentru România?

Ştiri Recomandate

Ucraina arată momentul distrugerii „titanului zburător” al Rusiei (VIDEO): Unitatea Alpha a SBU a lovit un elicopter gigant Mi-26
Moment istoric la Marea Neagră: Bulgaria a ridicat drapelul pe prima sa navă de război construită local după un secol
Avioane de vânătoare confundate cu rachete: SUA publică rezultatele anchetei privind pierderea a trei avioane F/A-18 și haosul de pe portavionul Truman
Aliniere periculoasă? Rusia susține că noua strategie de securitate a Statelor Unite îi validează pretențiile geopolitice
Kievul avertizează că Rusia ar putea deschide un nou front în nordul Ucrainei, în timp înaintează și la Pokrovsk
Congresul american “corectează” strategia administrației Trump privind sprijinul aliaților. Reducerea numărului de trupe de la Kogălniceanu rămâne însă aplicată  
Rusia încearcă să revină în Marea Mediterană: O fregată și un submarin urmează să ajungă din nou în pozițiile pierdute după divergențele cu Siria
Raport Norvegia: Europa va plăti dublu dacă Rusia câștigă războiul din Ucraina. Factura se ridică la 1,6 trilioane de euro
În așteptarea mașinilor de luptă: Sub presiunea SUA, decizia României privind MLI devine un test strategic pentru Europa
Tensiuni în Pacific: Portavionul chinez Liaoning a efectuat 100 de decolări și aterizări în apropierea Japoniei, iar aeronavele nipone au fost luate la țintă
Marea Britanie pregătește o rețea hibridă de nave, avioane și drone care să contracareze submarinele rusești
Ucrainenii publică fotografiile "de prezentare" cu drona navală care a speriat Aviația rusă: Magura V7 dotată cu rachete AIM-9 Sidewinder
Israelul anunță că va rămâne în sudul Siriei și solicită crearea unei zone tampon
„Sunt puțin dezamăgit.” Trump crede că Zelenski încă nu a citit propunerea de pace a SUA. Președintele ucrainean este primit luni de aliaţii săi europeni
Cât de aproape este pacea în Ucraina? Adevărul despre „ultimii 10 metri” ai negocierilor
Fabrica de minciuni asistată de AI: Rețeaua rusă „Doppelgänger” inundă Franța cu sute de site-uri de știri false înaintea alegerilor cruciale din 2026
Criză istorică la nivelul industriei militare americane: SUA recunosc oficial că nu mai au capacitatea să construiască două avioane de generația a șasea simultan
Ucraina nu mai irosește rachete de milioane de dolari pe drone. Arma „low-cost” montată surprinzător pe avioanele F-16 (FOTO)
Tensiuni în Europa: Germania evaluează aderarea la programul rival de avioane de luptă GCAP, pe fondul blocajului cu Franța
„Momentul adevărului” pentru europeni: Șeful apărării din UE cere un plan de pace european, independent de cel propus de SUA
Sfârșitul unei ere de tensiuni? Turcia, la un pas de a renunța la sistemele rusești S-400 pentru a reveni în programul F-35
NATO realiniază flancul nordic: Danemarca, Suedia și Finlanda trec în responsabilitatea comandamentului din Statele Unite
Ce înseamnă să fii considerat încă aliat cheie al SUA pe Flancul Estic al NATO: Polonia a reușit să obțină o flotă de 250 de blindate Stryker la prețul simbolic de un dolar
"Resturi" de drone ucrainene au lovit din nou uriașa rafinărie din Riazan. Moscova minimizează pagubele
Șeful Armatei Ucrainei: Rușii sunt superiori la artilerie, dar 60% din lovituri sunt realizate de drone; acolo suntem la paritate
Putin oferă Indiei acces nelimitat la petrolul rusesc; Modi spune că India nu este neutră, ci se află de partea păcii
NATO reacționează în Polonia: Avioane poloneze și elicoptere cehe Mi-171 au decolat, ca răspuns la valul de rachete și drone rusești care a lovit Ucraina
"Sarcofagul" de la Cernobîl nu mai este sigur, anunță ONU. Se impun reparații mai serioase după atacul rusesc din februarie 2025
Una dintre cele mai puternice armate limitează utilizarea Android și pariază pe iPhone-uri
Viitoarele arme de asalt ale României, prin fonduri SAFE. Beretta plusează cu pistoale și automate fabricate aici cu transfer complet de tehnologie
Rachetele Oreshnik din Belarus fac din baza de la Deveselu o țintă principală. Cum va răspunde NATO la amplasarea de rachete rusești la câteva sute de km de capitale europene
Negocierile SUA–Ucraina avansează lent. Witkoff & Co vor să-i convingă pe ucraineni că e cel mai bun Plan de Pace, în timp ce Putin amenință cu scenariul Novorossiya
pixel