„În căutarea celui mai apropiat mecanic”: Submarinul rusesc avariat „Novorossiysk” devine motiv de ironie la vârful NATO
Secretarul general al NATO, Mark Rutte, a ridiculizat public capacitatea navală a Rusiei, transformând avaria recentă a unui submarin din Flota Mării Negre, Novorossiysk, într-o metaforă a slăbirii prezenței militare a Moscovei în Marea Mediterană. Incidentul, care a forțat submarinul să iasă la suprafață în largul coastelor Franței și a necesitat remorcarea sub supravegherea marinei olandeze, a generat controverse, Moscova negând orice defecțiune majoră.
Subarinul rusesc Novorossiysk. Sursa foto: Mil.ru.
Într-un discurs susținut în Slovenia pe 13 octombrie, șeful NATO a oferit o replică tăioasă la adresa incidentului, folosind o referință culturală devenită celebră în timpul Războiul Rece.
„Acum, în realitate, aproape că nu a mai rămas nicio prezență navală rusă în Marea Mediterană”, a declarat Rutte. „Există un submarin rusesc singur și avariat care se întoarce șchiopătând din patrulare.”
Secretarul general al NATO a continuat, adaptând titlul celebrului roman al lui Tom Clancy, „Vânătoarea lui Octombrie Roșu”, la situația actuală: „Ce schimbare față de romanul ,,Vânătoarea lui Octombrie Roșu'' din 1984. Astăzi, pare mai degrabă ,,Vânătoarea celui mai apropiat mecanic”.
Comentariile lui Rutte vin în contextul în care forțele NATO au detectat submarinul în apropierea coastei Bretaniei pe 9 octombrie. Ulterior, Ministerul Apărării olandez a confirmat că marina olandeză a escortat submarinul Novorossiysk, alături de remorcherul Yakov Grebelsky, indicând faptul că nava era probabil remorcată în Marea Nordului.
Avaria: Scurgere de combustibil sau tranzit programat?
Submarinul diesel-electric Novorossiysk, echipat cu rachete de croazieră cu rază lungă de acțiune Kalibr, a intrat în serviciu în 2014 ca parte a Flotei ruse a Mării Negre. Conform informațiilor disponibile, acesta se afla în patrulare în Mediterană înainte de incident.
În timp ce versiunea oficială a Flotei Ruse a Mării Negre susține că submarinul efectua pur și simplu un „tranzit inter-flote programat” după finalizarea operațiunilor din Mediterană și că ieșirea la suprafață era necesară pentru a respecta regulile de navigație în Canalul Mânecii, relatările alternative indică dificultăți operaționale grave.

Conform presei olandeze, care citează surse din Ministerul Apărării, submarinul a suferit o scurgere gravă de combustibil, fapt ce l-a forțat să iasă de urgență la suprafață lângă Franța.
Deoarece nu ar fi putut acosta în porturile din Marea Neagră sau Siria, nava ar fi fost redirecționată spre apele nordice pentru reparații sub supraveghere NATO.
Mai mult, canalul de Telegram rusesc VChK-OGPU, despre care se crede că ar avea legături cu serviciile de securitate, a raportat că, la sfârșitul lunii septembrie, echipajul a descoperit că combustibilul inunda compartimentul navei, creând un risc de explozie.
Fără specialiști calificați la bord pentru a remedia defecțiunea, echipajul ar fi fost forțat să iasă la suprafață pentru a „goli cala” direct în mare.
Indiferent de cauza reală, apariția la suprafață a unui submarin militar avansat, flancat de nave NATO și aparent remorcat, oferă oficialilor Alianței ocazia de a evidenția ceea ce ei consideră a fi o degradare a operațiunilor navale rusești în apele occidentale și o dependență tot mai mare de suport extern.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News