Kaan devine un program internațional pentru a concura cu F-35? De ce o putere din Orient s-a alăturat Turciei deși are „ADN occidental” în aviația militară
Egiptul a decis să se alăture oficial programului turcesc KAAN, avion de generația a cincea dezvoltat de Turkish Aerospace Industries. E o apropiere militară majoră între două state cu relații complicate în istorie. În contextul în care Egiptul are în aviația militară „ADN occidental”, având flote mari de avioane de luptă occidentale, Cairo ar putea da un imbold important programului Kaan ce vizează dezvoltarea unui avion de generația a 5-a de către Turcia, ca urmare a excluderii din programul F-35 Lightning II.
KAAN, primul avion turc de generația a 5-a dezvoltat de TAI. Photo source: WIKIPEDIA
Încă de luna trecută Turcia a dat undă verde Egiptului pentru a se alătura ambițiosului său program de avioane de vânătoare KAAN de a cincea generație. O decizie ce deschide calea Egiptului de a participa în calitate de coproducător la dezvoltarea condusă de Turkish Aerospace Industries, nota Military Africa în august. Deși autoritățile turce nu au confirmat încă infromația, ea a apărut în numeroase publicație. Sursa citată scrie că decizia vine în urma unor negocieri intense între Cairo și Ankara, negocieri ce au loc de mai multe luni.

Kaan, primul avion de generația a 5-a a Turciei. Foto: Havelsan
Interesant e că, așa cum analiza și DefenseRomania în toamna anului trecut, Egiptul ar plasat prima comandă pentru avioanele de vânătoare chinezești J-10C, devenind astfel a doua țară după Pakistan care achiziționează această aeronavă de luptă.
Cert e că Egiptul, a cărei aviație militară e formată dintr-o vastă flotă de avioane de luptă occidentale, urmărește un plan major de modernizare a forțelor aeriene apelând la diversificare.
Așadar, de ce face Egiptul pasul către KAAN și Turcia, o decizie cu impact strategic și geopolitic major în regiune? O analiză a publicației americane National Interest încearcă să răspundă acestei întrebări.
Pentru Egipt, decizia are motivații clare, arată analiza citată. Pe plan militar, Cairo urmărește să își modernizeze forțele aeriene, aflate sub presiunea tensiunilor din Libia, Sudan și Peninsula Sinai. Flota actuală include aparate F-16 americane, Rafale franceze și MiG-29 rusești, însă dependența de acești furnizori s-a dovedit limitativă. Astfel, contractele cu SUA vin adesea cu condiționalități politice legate de drepturile omului, în timp ce achizițiile din Rusia sunt afectate de sancțiuni internaționale după 2022. Prin parteneriatul cu Turcia, Egiptul obține acces la tehnologie stealth fără supravegherea occidentală, iar posibilitatea producerii unor componente pe plan local sprijină obiectivul președintelui Abdel Fattah el-Sisi de independență în industria apărării.
Pe plan economic, implicarea în KAAN înseamnă investiții în cercetare și dezvoltare, transfer tehnologic și locuri de muncă în sectorul aerospațial, cu beneficii directe pentru industria egipteană. Turcia câștigă, la rândul său, un partener solid care poate contribui financiar la un program estimat la peste 10 miliarde de dolari și un client sigur pentru viitoare livrări.
Poate fi KANN, viitorul avion de generația a 5-a, odată cu implicarea Egiptului în program, o amenințare pentru supremația F-35 în regiune?

Captură video cu primul zbor al Kaan, în Turcia, avionul de generația a 5-a dezvoltat de industria turcă. Photo source: SavunmaSanayiST.com
Diplomatic, aderarea la KAAN reflectă apropierea dintre Ankara și Cairo după ani de rivalitate, inclusiv pe dosarul libian. Cele două capitale au reluat relațiile diplomatice la nivel de ambasade și au încheiat noi acorduri comerciale, ceea ce a deschis drumul către cooperarea militară.
Implicațiile regionale sunt considerabile. Noua axă Turcia–Egipt ar putea contrabalansa influența Arabiei Saudite și a Emiratelor Arabe Unite, dar și supremația aeriană a Israelului, bazată pe flota sa F-35I, mai scrie sursa citată. În plus, acordul subminează monopolul occidental în domeniul tehnologiilor de avioane de generația a cincea, confirmând tendința multipolară prin care puterile medii își afirmă autonomia strategică.
Până în 2030, Egiptul ar putea dispune de o flotă de avioane KAAN.
Câteva date despre aviația de luptă egipteană, cu mult „ADN occidental”

Avioane americane F-16; imagine cu caracter ilustrativ / Sergent Tryphena Mayhugh/Forțele Aeriene
Cu excepția a trei escadrile de MiG-29M pe care Egiptul le-a comandat Rusiei în 2015, toate avioanele de luptă de generația a patra ale Egiptului sunt de origine occidentală, iar achiziția avioanelor de luptă J-10C este văzută ca un potențial punct de cotitură pentru flota ţării.
Cele aproape 200 de avioane F-16 care formează coloana vertebrală a flotei egiptene sunt printre cele mai puțin capabile avioane de luptă de generația a patra din lume, iar puterea lor a fost redusă semnificativ și limitată la utilizarea armelor învechite din perioada Războiului Rece. Acestea nu pot utiliza deloc arme aer-sol dincolo de raza vizuală. Acest lucru, combinat cu controlul SUA asupra proviziilor de piese de schimb și restricțiile stricte asupra modului în care pot fi operate aeronavele, limitează serios puterea aeriană egipteană.
Pe lângă aeronavele F-16, avioanele franceze Rafale achiziționate de Egipt și comandate din 2015 suferă și ele de reduceri semnificative ale performanței, dintre care cea mai importantă este că nu sunt echipate cu rachete aer-aer Meteor, ceea ce le limitează serios capacitatea de luptă.
Și faptul că Egiptul nu are acces la utilizarea avioanelor occidentale la capacitate maximă poate contribui la decizia politică a Cairo privid diversificarea aviației militare.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News