Războiul F-35 vs. Rafale, deghizat în "glume". De ce râd francezii de avioanele belgienilor și cum demontează Bruxellesul narațiunea Parisului
Presa franceză s-a amuzat copios în ultimele zile pe seama Belgiei, resuscitând vechea rivalitate printr-o clasică "blague belge" (glumă belgiană). Subiectul? O achiziție de 5,6 miliarde de euro pentru 34 de avioane de luptă F-35, fabricate în SUA. Ironia, potrivit publicațiilor franceze, este că Belgia, o țară mică, și-a cumpărat avioane de ultimă generație pe care nu ar avea unde să le antreneze, spațiul său aerian fiind prea aglomerat și prea mic pentru a nu paraliza aviația civilă.
F-35 al Forțelor Aeriene Regale Olandeze. Foto: Ministerul Apărării de la Haga
O șicană care ar fi rămas la nivel de anecdotă, dacă nu ar fi atins un punct strategic sensibil. Autoritățile de la Bruxelles au reacționat prompt, demontând ceea ce par a fi frustrări industriale deghizate în umor.
Ministrul belgian al Apărării, Theo Francken, a contrat rapid pe rețeaua X, explicând că situația nu e nici nouă, nici comică, ci o realitate strategică asumată de decenii.
Acesta a subliniat că dimensiunea redusă a spațiului aerian belgian este un fapt cunoscut, iar Forțele Aeriene își desfășoară de mult timp antrenamentele atât în țară, cât și în străinătate, la fel cum o făceau și cu vechile avioane F-16.

Aici intervine miza reală: cooperarea NATO. Francken a precizat că Belgia este deja în discuții avansate cu Olanda, Norvegia, Italia și alte state aliate pentru a permite piloților săi să se antreneze în spațiile lor aeriene. "Pentru asta există alianța NATO", a punctat ministrul.
Confirmarea a venit și de la căpitanul Virginie Flawinne, din cadrul Forțelor Aeriene Belgiene, care a explicat pentru Euronews că, deși o parte a instruirii se poate face local, realitatea amenințărilor moderne impune accesul la spații aeriene mai mari. Mai mult, Flawinne a subliniat că zonele actuale erau "deja prea mici pentru anumite tipuri de misiuni efectuate de F-16".
Așadar, avioanele F-35, echipate cu sisteme de senzori avansați și o rază de acțiune mult mai mare, nu fac decât să accentueze o nevoie de cooperare internațională deja existentă.
Cât despre afirmația că zborurile militare ar bloca traficul comercial, care a explodat cu 700% din 1980, autoritățile o resping. În ciuda celor aproximativ 3.300 de zboruri zilnice care tranzitează Belgia și Luxemburgul (conform Eurocontrol), oficialii asigură că există suficient loc pentru ambele.
Adevăratul "dogfight": De ce deranjează F-35
În spatele ironiilor despre spațiul aerian se află adevăratul "dogfight" franco-belgian: competiția industrială dintre F-35 de la Lockheed Martin și Rafale, produsul de mândrie națională al francezilor de la Dassault.
Când Belgia a ales avionul american în 2018, în detrimentul ofertei franceze, Parisul a catalogat decizia drept o "palmă" dată proiectului european de apărare.

Presa franceză nu a ratat ocazia să reîncălzească această temă, amintind de un exercițiu NATO simulat în Finlanda, anul trecut, unde avionul Rafale ar fi ieșit victorios într-o confruntare directă cu F-35.
Promotorii avioanelor Rafale insistă pe flexibilitate, costuri de operare mai mici și, cel mai important, "autonomia strategică" pe care o oferă Franței, nefiind dependentă de furnizori americani.
Replica Belgiei: "F-35 este pur și simplu cel mai bun"
Oficialii belgieni, în special cei din partidul naționalist flamand N-VA (din care face parte și Francken), resping categoric aceste comparații.
Într-un interviu acordat publicației flamande De Morgen, Francken a fost tăios: F-35 este "pur și simplu cel mai bun avion de luptă". Acesta a oferit și un exemplu concret legat de contextul actual de securitate: "Dronele rusești de deasupra Poloniei au fost doborâte de F-35 olandeze. sistemele radar de pe Rafale și F-16 nici măcar nu detectează acele lucruri."
Joren Vermeersch, consilier al N-VA, a întărit ideea într-un editorial recent, subliniind diferența de capacitate industrială: "Într-o singură fabrică, Lockheed Martin construiește 15 F-35 pe lună. Aceasta echivalează cu întreaga producție anuală a Rafale-ului francez. Mai mult, tehnologic, F-35 nu are rival."
Chiar dacă livrările au început cu un mic hop, al patrulea F-35 fiind blocat temporar în arhipelagul Azore din cauza unei defecțiuni tehnice, decizia strategică a Bruxelles-ului este clară. În contextul amenințărilor reale, Belgia a ales interoperabilitatea totală în cadrul NATO și superioritatea tehnologică americană, în detrimentul viziunii franceze asupra autonomiei strategice europene.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News