Obiectivul e F-35. Viitorul centru de F-16 din România ar trebui să fie ceea ce a fost Bacăul pentru bătrânele MiG-21
Deși nu există încă o decizie oficială cu privire la crearea centrului de F-16 Fighting Falcon în România, centru unde ar trebui să fie pregătiți și piloții români nu doar cei aliați, România ar trebui să se gândească încă de acum ca dezvoltarea viitorului centru să aibă ca obiectiv inclusiv pregătirea piloților de F-35.
Descriere foto: 7 ocotmbrie 2016. Ceremonia prilejuita de sosirea în ţară a primelor 6 avioane F-16 Fighting Falcon, din setul de 12 achizitionat de Ministerul Apararii Nationale, la Baza 86 Aeriană 'Locotenent aviator Gheorghe Mociorniţă' Borcea, judeţul Călăraşi. Inquam Photos / Octav Ganea
SUA nu au primit încă planul final din partea aliaților europeni cu privire la pregătirea piloților ucraineni pentru avioane de vânătoare F-16 Fighting Falcon, iar decizia și planul final vor fi decisive și pentru hub-ul de F-16 care ar trebui să fie găzduit de România.
John Kirby, purtătorul de cuvânt al Consiliului Național de Securitate al SUA, a confirmat că România și Danemarca vor antrena piloți ucraineni de F-16. Lista nu e însă bătută în cuie și deocamdată nu există un calendar clar.
Cert e că România și-a manifestat intenția de a deveni un hub de F-16, existând în acest sens și o decizie în cadrul Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT).
Recent, generalul Daniel Petrescu, şeful Statului Major al Apărării, a declarat că hub-ul pentru F-16 va fi în primul rând pentru antrenarea piloților români iar România pune la punct ultimele detalii, inclusiv cu implicarea Lockheed Martin, producătorul avioanelor.
Decizia care e de așteptat să se concretizeze ar avea un impact colosal pentru Forțele Aeriene Române, în contextul în care în curând vor ajunge cele 32 de avioane F-16 cumpărate din Norvegia, fiind nevoie de un număr mare de piloți iar sloturile în Europa sunt limitate.
Viitorul centru de F-16 din România ar trebui să fie ceea ce a fost Bacăul pentru bătrânele MiG-21. Centrul ar putea fi un pas uriaș și pentru viitorii piloți români de F-35
F-35 Lightning II. Photo credit: Northrop Grumman
Nicu Fălcoi, fost pilot de supersonice, în prezent deputat din partea USR în Parlamentul României, membru al Comisiei pentru Apărare, a discutat despre acest subiect la una din edițiile podcastului Obiectiv EuroAtlantic, difuzat săptămânal de DefenseRomania.
El a amintit de „centrul de trecere” de la Bacău pe MiG-21 și a subliniat că ceea ce Bacăul a fost pentru MiG-21, ar trebui să fie și viitorul hub de F-16 pentru F-35. Amintim că România și-a manifestat oficial intenția ca după 2030 să achiziționeze avioane de generația a V-a F-35 Lightning II.
„Pentru F-35 nu există versiune cu dublă comandă. Pe un F-35 un pilot ajunge să zboare după ce acumulează experiență serioasă pe F-16, care din punct de vedere al avionicii e oarecum similar cu F-35, și după ce are un anumit număr de ore pe simulatoare de zbor ultra-performante care aproape că te fac să te simți ca în realitate în cabina unui avion. Prin urmare avem nevoie de un centru de pregătire pentru F-16 pe termen lung iar România trebuie să impună acest lucru.
Când am intrat eu în aviația militară era înainte de 1989. Noi aveam la Bacău un centru pe care îl numeam „centru de trecere”. Toți piloții din țară pe vremea respectivă care urmau să zboare MiG-ul 21 în regimente cum era atunci, se duceau la Bacău, făceau un curs teoretic de 3-4 luni. Stăteau în medie cam un an la Bacău unde ajungeau să zboare pe simplă comandă pe MiG-21. După care pentru pregătirea de luptă plecau pe regimente unde își continuau pregătirea.
Dar primii pași în zborul pe MiG-21 se făceau în acest centru de trecere. Centrul de pregătire al piloților pe F-16 ar putea să fie ceva asemănător, cu mențiunea că piloții ar putea fi duși până la ready for combat (n.r. - pregătiți de luptă) nu doar pentru a zbura în simplă comandă. Acest lucru nu e dificil. Pentru un pilot foarte bine antrenat pe un alt timp de avion câteva luni e mai mult decât suficient pentru a zbura cu un F-16 în simplă comandă. Dar ca să îl faci pregătit de luptă ai nevoie de foarte mult timp”, a preciza Nicu Fălcoi, fost pilot de supersonice.
Pilot britanic al unui F-35 Lightning II al Marinei britanice, foto: Royal Navy
România va avea avioane F-35 în 2032, cu condiţia că scrisoarea de acceptate trimisă Statelor Unite să fie semnată în 2024, a precizat Angel Tîlvăr, ministrul Apărării Naţionale, într-un interviu acordat recent Televiziunii Române. De asemenea, Ministrul Apărării a declarat că programul F-35 va fi discutat în Parlamentul României în această toamnă, urmând ca afacerea să se definitiveze anul viitor.
,,Dacă scrisoarea de acceptate va fi semnată în 2024, probabil că în 2032 vom avea primele aparate. Din punct de vedere temporal poate părea un interval de timp îndepărtat. Dar știți foarte bine că în domeniul militar elementele de achiziție, capabilitățile militare nu sunt produse pe raft'', a precizat Angel Tîlvăr, ministrul Apărării.
CITEȘTE ȘI: Sunt suficiente 49 de avioane F-16? Fălcoi: Pentru ca România să devină o putere regională avem nevoie de 120 de avioane de luptă
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News