Pilotul fugar rus a vorbit. Cum a reușit Ucraina să pună mâna pe un elicopter Mi-8 intact: ”Timp de 3-4 zile, nimeni nu a înțeles ce s-a întâmplat”
Unul dintre cele mai notabile succese ale serviciilor ucrainene de informații îl reprezintă operațiunea specială „Syniția”.
Pe 23 august, apărea informația că un elicopter Mi-8 al Forțelor Aeriene ruse, care transporta componente pentru avioane de luptă, a aterizat în regiunea Harkov, iar pilotul s-a predat forțelor de securitate ucrainene.
Dacă la acel moment s-a spus doar că totul a fost parte a unei operațiuni pe termen lung a informațiilor militare ucrainene (GUR/HUR), acum au fost prezentate mai multe detalii, inclusiv mărturia pilotului rus. Operațiunea ”Syniția” a durat mai bine de șase luni, timp în care au fost puse la punct toate detaliile, începând de la extragerea membrilor familiei pilotului, până la momentul efectiv al fugii.
Documentarul „Downed Russian Pilots”, a fost difuzat de GUR în weekendul trecut, fiind prezentate și filmări ale evacuării pilotului rănit. Din material aflăm că Maxim Kuzminov, pilotul elicopterului rusesc Mi-8 predat Ucrainei, a fost rănit în etapa finală a operațiunii, dar a primit ajutor la timp.
Kuzminov a povestit cum a decurs operațiunea
Elicopterul zbura între două baze aeriene și transporta piese către avioanele de vânătoare Su-27 și Su-30 SM. Alături de pilot, la bord se aflau doi membri ai echipajului care nu știau unde se duce de fapt elicopterul. În urma operațiunii speciale, doi membri ai echipajului au fost eliminați.
Imagine de după aterizarea elicopterului Mi-8 în Harkiv
„Am luat legătura cu reprezentanții serviciilor de informații din Ucraina, le-am explicat situația mea și mi s-a oferit următoarea opțiune: „Hai, îți garantăm siguranța, garantăm documente noi, garantăm compensații bănești”. Au discutat toate aceste detalii și au început să-mi planifice direct zborul...
Mi-am dat seama că sunt aproape de graniță. Mi-am spus: „Hai să încercăm, nu sunt departe” și am dat locația. Am zburat la o altitudine extrem de joasă cu echipamentele radio oprite. Nimeni nu știa că este ceva în neregulă. Aparent, nimeni nu a înțeles ce s-a întâmplat timp de 3-4 zile”, a explicat pilotul rus care a fost de acord să fugă cu aeronava sa în Ucraina.
La rândul său, șeful GUR, Kirilo Budanov, a povestit cum a fost efectuată operațiunea specială „Syniția” pentru a atrage elicopterul rus Mi-8 cu echipajul său.
„Au reușit să găsească abordarea potrivită față de pilot, să extragă toată familia (pilotului n.r.) în mod discret și, în cele din urmă, să creeze astfel de condiții încât să poată depăși această aeronavă cu un echipaj care nu știa ce se întâmplă. Când și-au dat seama unde s-au așezat, apoi au încercat să fugă”.
Documentarul mai arată că operațiunea „Syniția” a fost foarte asemănătoare cu operațiunea „Diamantul”, care a fost efectuată în 1966 de Mossad-ul israelian, convingând un pilot irakian să fure cel mai modern MIG-21 sovietic de la acea vreme.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News