Turcia a anunțat începerea lucrărilor pentru un avion de generația a 6-a. Pe val, turcii dezvăluie informații și despre Kaan, primul avion turc stealth
Turcii ridică ștacheta și anunță că industria aeronautică din Turcia a demarat deja lucrările la un proiect ambițios la capătul căruia Turcia ar trebui să dețină un avion de generația a 6-a.
Kaan, primul avion de generația a 5-a a Turciei. Foto: Turkish Aerospace Industries
Un înalt oficial al industriei de apărare de la Ankara a precizat recent că Turcia a demarat lucrările în vederea construirii unui avion de generația a 6-a.
Nu au fost oferite detalii. Cel mai probabil referire e la faza de cercetare și dezvoltare.
Haluk Görgün, șeful Președinției Industriilor de Apărare (SSB), citat de publicația turcă Daily Sabah, a afirmat că viitorul avion de generația a 6-a va integra inteligență artificială (AI). Anunțul vine într-un moment în care industria turcă se pregătește să efectueze primul zbor al Kaan, primul avion de generația a 5-a fabricat în Turcia.
De precizat că la nivel mondial doar SUA au reușit până în prezent să dezvolte un avion de generația a 6-a. E vorba de bombardierul B-21 Raider, iar la finele anului trecut SUA au bifat și un moment istoric: B-21 a efectuat primul test.
Zborul test al prototipului B-21 Raider, un bombardier steahtl de generația a 6-a, a avut loc în Palmdale, California, unde a fost dezvoltat și testat de producătorul american Northrop Grumman.
Industria turcă e pe val. Turcia oferă detalii și despre Kaan, primul avion de generația a 5-a fabricat de Turcia
Kaan, cunoscut anterior sub numele de TF-X (Turkish Fighter - Experimental) - primul avion de generația a 5-a dezvoltat de Turcia
Oficialul turc Haluk Görgün, potrivit sursei citate, a vorbit și despre Kaan, unul din cele mai importante proiecte militare din istoria Turciei.
Görgün a spus că industria va lansa producția de masă a primului lot Kann începând cu 2028 și a dat asigurări că avionul va dispune de un motor construit de industria turcă.
Amintim că primul zbor al Kaan, cunoscut și sub denumirea de TF-X (Turkish Fighter - Experimental), ar fi trebuit să aibă loc pe 27 decembrie 2023, dar momentul a fost amânat cu câteva săptămâni pentru aprofundarea testelor.
Kaan face din Turcia una dintre puținele țări cu infrastructură și tehnologie pentru a produce un avion de luptă de generația a cincea.
„Kaan este un avion de generația a cincea și lucrăm deja la un avion de generația a șasea (...) Aeronavele din generația a 5-a sunt definite prin capacitate stealth. Următoarea generație va include integrarea inteligenței artificiale”, a conchis reprezentatul turc.
În pofida reușite industriei de a produce un avion de generația a 5-a, dar și în pofida ambițiilor uriașe de a construi și un avion de generația a 6-a, Turcia se confruntă cu probleme a Forțelor Aeriene.
Exclusă din programul F-35 ca urmare a deciziei de a achiziționa sisteme rusești de apărare S-400, Turcia a rămas „descoperită”, forțele aeriene fiind călcâiul lui Ahile, mai ales că SUA tergiversează achiziția Turciei de F-16 Block 70 Viper și modernizarea F-urilor pe care le dețin azi turcii la cel mai modern standard.
Programul Kaan e menit să înlocuiască avioanele F-16, dar acest lucru se va face treptat, începând cu 2030, astfel încât Ankara caută soluții pentru a achiziționa măcar un număr limitat de avioane noi și a le moderniza pe altele.
CITEȘTE ȘI: Numărătoarea inversă s-a blocat. De ce nu a mai decolat Kaan? Primul zbor al avionului turc de generația a 5-a, suspendat în ultimul moment
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News