„Adio” MiG-21 LanceR, motiv de dispută în România. Fălcoi: Avioanele sunt vechi, dar cad din cauza antrenamentului deficitar al piloților
Deputatul Nicu Fălcoi (USR), secretar al Comisiei pentru Apărare și fost președinte al Comisiei parlamentare speciale pentru controlul activităţii Serviciului de Informaţii Externe, totodată propunere pentru portofoliul Apărării în Guvernul premierului propus Dacian Cioloș, din octombrie 2021, executiv care nu a reușit să obțină votul Parlamentului, a făcut referiri la suspendarea zborurilor avioanelor MiG-21 LanceR.
Nicu Fălcoi, pilot de avioane supersonice, a criticat decizia MApN de a suspenda zborurile MiG-21 LanceR.
„Am stat mult să mă gândesc dacă să fac postarea aceasta sau nu. Și am stat atâta pentru că îmi pasă foarte mult de ce se întâmplă în acest domeniu, și anume în aviația militară.Am văzut zeci de postări în care se cântă prohodul MIG-ului 21, atât de la oameni care habar nu au ce înseamnă acest avion pentru aviația mondială și, mai ales, pentru aviația română, cât și de la oameni care știu aceste lucruri”, a precizat Fălcoi, pe pagina personală de Facebook.
Fălcoi: Avioanele MiG-21 LanceR se prăbușesc din cauza antrenamentului deficiatar făcut în salturi și insuficient
Nicu Fălcoi a continuat și a precizat că MiG-urile cad nu din cauza vârstei ci din cauza antrenamentului deficitar al piloților. Acesta a dat asigurări că niciun tehnician nu ar pune vreodată în pericol viața unui pilot.
„În ultimul timp, pe la tot felul de emisiuni de televiziune, am fost nevoit să răspund întrebărilor legate de acest avion și de felul cum acesta a făcut și face parte din viața aviatorilor militari din România. Am spus de fiecare dată că da, sunt multe avioane mult mai performante, atât din punct de vedere al performanțelor de zbor, cât și al celor de luptă. România are neapărat nevoie de un ”upgrade” în aviația militară, dar asta nu înseamnă că MIG-21 nu este un avion de încredere. Nici un tehnic de avion nu și-ar permite să riște viața unui coleg, de multe ori prieten de-al său, dând la zbor un avion despre care știe că nu l-ar aduce în siguranță acasă.
Știu, pentru mulți poate părea melodramatic, dar situația chiar așa stă. Între piloții și tehnicienii din aviația militară, în timp de pace, există o legătură pe care o găsești doar în timp de război între camarazii de tranșee, atunci când își pun, la propriu, viața în mâna celorlalți.
Avioanele acestea sunt vechi și poate că nu mai pot face față cerințelor unui război modern, dar nu ele sunt cauza atâtor tragedii întâmplate în ultimul timp, ci antrenamentul deficitar, făcut în salturi și insuficient.
Am un nod în gât când scriu aceste rânduri și doar cei care au adunat, la un moment dat, la propriu, bucăți dintr-un coleg împrăștiat pe câmp, pentru a le înmormânta cum se cuvine, pot înțelege ce simt”, subliniază pilotul român.
Amintim că MApN și-a explicat decizia de a suspendat zborurile MiG-21 LanceR după ce în ultimii 20 de ani au fost 26 de accidente ale acestora.
CITEȘTE ȘI: Generalul Petrescu, șeful SMAp, explică decizia de suspendare a bătrânelor MiG-21 LanceR: România a pierdut piloți de elită
Fălcoi crede că se impune demararea rapidă a achiziționării F-35
MiG-21 LanceR, survolând podul de la Cernavodă. Sursă foto: Mihai Zamfirescu via Baza 86 Aeriană Borcea @Forțele Aeriene Române @ROAF
Fălcoi mai precizează că „România va avea, la un moment dat, încă cel puțin două escadrile de F-16, nu noi, este drept, dar e bine că vor fi și acestea”.
Acesta spune că dacă ar fi la conducerea MApN ar demara imediat „achiziționarea unor avioane de generația a cincea, pentru că, și dacă se încep acum, avioanele ar ajunge la noi abia spre sfârșitul deceniului” și îl critică pe actualul ministru.
„Contractul pentru cele 32 de F-16 de la norvegieni este aproape de semnare și acestea vor începe, la un moment dat, să vină în România. Atunci când vor veni, ele vor avea nevoie de piloți care să le poată folosi la capacitatea lor maximă”, mai precizează deputatul.
Vor fi provocări cu pregătirea piloților de F-16
În postarea sa, Nicu Fălcoi atrage atenția și asupra procesului de pregătire al piloților F-16 Fighting Falcon, în contextul în care vor veni 32 de avioane din Norvegia. Deputatul consideră că avioanele MiG-21 LanceR ar fi fost de ajutor în acest context.
„Pregătirea unui pilot care să fie ”ready for combat” pentru un F-16 durează foarte mult, dar antrenamentul lui poate fi scurtat cu cât acesta este mai în plină formă și cu antrenamentul la zi, pe alt avion din aceeași categorie.
Dacă noi oprim de la zbor aceste MIG-21, toți piloții care acum sunt foarte bine pregătiți pe acest avion vor fi complet deprofesionalizați și chiar demotivați atunci când ar trebui să fie gata să treacă pe noul tip de avion.
Toată lumea știe că, în orice armată, resursa umană este cea mai importantă, iar pregătirea unui pilot care să fie gata de luptă durează și costă foarte mult. Hai să nu ne batem joc de resursa aceasta și mai degrabă să ne asigurăm că piloții aceștia au parte de un antrenament constant și în cantitatea și calitatea suficiente încât accidentele să fie cât mai rare.
Și, ca să concluzionez, eu cred că trebuie să se revină asupra deciziei de a ”suspenda” de la zbor MIG-21. Ar fi o greșeală majoră oprirea acestuia de la zbor în acest moment. Acest lucru trebuie să se întâmple progresiv, pe măsură ce avioane de generație mai nouă le iau locul. Până atunci, lăsați piloții să se antreneze. Asigurați-le toate cele necesare și ei vor ști ce să facă. Cu greu veți putea găsi, în orice profesie, oameni mai dedicați și mai profesioniști ca piloții de MIG-21”, a conchis Nicu Fălcoi.
CITEȘTE ȘI: România visează la F-35. După urgentarea F-16 norvegiene, ministrul Dîncu anunță că „ne gândim mai repede la F-35”
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News