Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Avionul Su-57 încă nu are motoarele pe care le merită, dar ruşii l-au făcut ''să zboare singur''
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Compania rusă Sukhoi susţine că a încorporat în cabina avionului Su-57 mai multe sisteme autonomie care vor permite aeronavei să ’’zboare singură”, în timp ce pilotul se concentrează pe identificarea şi lovirea ţintelor.
Avion de luptă multirol rusesc Su-57, considerat de ruși de generația a 5-a
Avion de luptă multirol rusesc Su-57, considerat de ruși de generația a 5-a

Nikita Dorofeev, șeful departamentului de pilotaj al Sukhoi Design Bureau, parte a companiei United Aircraft Corporation (UAC - controlată de Rostec), a declarat pentru  revista New Horizons ca pe avionul Su-57 au fost instalate mai multe sisteme autonomie care vor permite aeronavei să ’’zboare singură”. Dorofeev susţine că, după decolare și înainte de aterizare, poate să nu piloteze deloc, ci să se concentreze să identifice şi să lovească ţinte, potrivit Defense World.

Potrivit revistei, avionul Su-57 dispune de de o multitudine de sisteme care îi indica pilotului pilotului o cantitate mare de date şi informații despre situația și funcționarea sistemelor aeronavei. Rostec susţine că datele vor fi afișate în funcție de faza misiunii și de sarcinile pe care pilotul trebuie să le îndeplinească, fără ca acesta să fie ’’bombardat’’ cu informaţii de care nu are nevoie.

Su-57 este un avion de luptă multi-rol din a V-a generație, conceput pentru a distruge toate tipurile de ținte aeriene, terestre și navale, cel puţin asta susţine Rusia. Avionul Su-57 dispune de tehnologie stealth; este capabil să zboare la viteze supersonice și este dotat cu cele mai avansate echipamente radio-electronice. Armamentul avionului va include, în special, rachete hipersonice.

 

În ciuda tuturor laudelor pe care Rostec le aduce avionul Su-57 – fiind un aparat de zbor tot mai autonomo – marea problemă rămân motoarele.

 

Primul zbor efectuat cu un Su-57 a avut loc în 2010, iar primul aparat de acest timp s-a prăbușit în timpul unui test de zbor, în decembrie 2019.  

Oficialii ruşi din domeniul apărării au declarat atunci că accidentul s-ar fi produs datorită unor defecţiuni tehnice apărute la sistemul de control. O comisie guvernamentală de experţi a fost fondată pentru a investiga accidentul, dar nu a fost realizat niciun raport care să fie prezentat public.

În același an, armata rusă a comandat 76 de avioane Su-57. Costul unui singur Su-57 ar putea fi de aproximativ 3 miliarde de ruble (40 de milioane de dolari SUA). Avionul este echipat cu motorul AL-41F1, care este utilizat și pe Su-35.

Publicaţia rusă Topcor.ru, cunoscută ca fiind una de propagandă, a publicat luna trecută un articol despre așteptările și etapele pe care trebuie să le treacă noul sistem de propulsie instalat pe avioanele Su-57.

Rusia va avea, în anul 2022, un nou sistem de propulsie pentru avionul Su-57, cunoscut sub numele de ''Produsul 30'' [Izdelie 30]. Tot în acelaşi an, rușii se așteaptă să primească un număr mai mare de avioane Su-57, mult mai mare decât cel comandat până în prezent. Odată cu dezvoltarea noului motor, Moscova încetinește în mod deliberat producția în serie a aeronavei, susține publicația rusă.

Astăzi, pe avioanele Su-57 este instalat motorul AL-41F1, care, potrivit inginerilor militari din industria aeronautică, este o versiune îmbunătățită a motorului AL-41.

AL-41F1 este considerat un motor bun, iar diferența dintre el şi motorul F119 – instalat pe avioanele de luptă F-22 –  este destul de mică – dezvoltă cu doar 9% mai puțină putere decât cel american, cel puţin asta susţin ruşii.


De ce Su-57 nu este încă un avion de a cincea generație?


 
La începutul anului 2020, inginerii ruși și dezvoltatorii proiectului au întâmpinat dificultăți în trei domenii - tehnologia stealth, motor și avionică. Rușii au rezolvat problema cu tehnologia stealth, cel puţin asta susţin ei. 

A doua problemă a fost motorul. După cum am explicat deja mai sus, rușii vor să dovedească că muncesc din greu să rezolve acesta problemă și se așteaptă ca în următorii doi ani să aibă un motor mai puternic decât cele instalate pe F-22 şi F-35.

Probleme apărute în dezvoltarea unui motor mai puternic pentru Su-35 – care este propulsat tot de motoare AL-41F1 a cântări destul de mult la refuzul Indiei și Chinei de a participa la proiectul acestei aeronave sau de a cumpăra câteva unităţi.

Rușii se așteaptă ca ''Produsul 30'', cunoscut deja și sub numele de ''Saturn 30”, să fie cel mai puternic din lume și să depăşească performanţele competitorului american. Dacă dezvoltarea motorului merge conform planului, Moscova susţine că va produce între 20-25 de avioane de vânătoare Su-57 pe an.
 
Presa rusă anunță că al doilea Su-57 din producția de serie va fi livrat forțelor ruse
 
Un al doilea Su-57 din producția de serie va fi livrat Forțelor Aerocosmice ale Rusiei, undeva spre finalul lunii martie. Mai mult, în 2021, rușii ar urma să livreze 3 sau 4 aeronave Su-57.

Dar cu toate că Moscova afirmă despre Su-57 că ar fi aeronave de generația a 5-a, ceea ce se vrea răspunsul rus la F-35, experții sunt de părere că Su-57 e o aeronavă de generația 4.5.

Amintim că Moscova a încheiat în 2019 un contract pentru achiziționarea a 76 de avioane de vânătoare Su-57. Cu acestea urmează să fie dotate trei regimente de aviație rusă. Finalizarea programului trebuie să se încheie până în 2027.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Torpila fantomă: Beijingul pregătește un Poseidon chinezesc pentru parada militară
De la promisiuni la o certitudine: Producția Cobra II la Mediaș. Cum „arată” fabrica Automecanica unde vor fi produse blindatele 4x4 ale României
“Flamingo”, în producția de serie: Presa occidentală a publicat prima fotografie a noii rachete de croazieră a Ucrainei
Schimb de gardă în sprijinul militar acordat Ucrainei: Statele europene depășesc pentru prima dată SUA
Un acord istoric: Contractul de 635 de milioane de dolari care schimbă regula jocului pentru industria de apărare a SUA
Războiul dronelor: Germania insistă pe o rachetă "ieftină" de 2.500 de euro. De ce nu e suficient de ieftină?
Din umbra incertitudinii la acțiune: Cum va schimba achiziția rachetelor Taurus strategia de apărare a Germaniei și echilibrul de forțe în Europa
Leopard 2 domină piața europeană. După Cehia, încă un stat NATO anunță că va avea un batalion de tancuri Leopard 2A8
O amplă anchetă asupra traficanților de arme bulgari dezvăluie posibile legături cu Rusia și rețele de crimă organizată
Cealaltă față a monedei. Cine se va „bate” pentru viitoarele mașini de luptă ale României care vor înlocui bătrânul MLI-84 Jderul și ce lecții trebuie România să învețe
Europa se înarmează într-un ritm istoric: Războiul din Ucraina transformă fabricile de armament în șantiere gigantice
Una caldă și una rece. Rheinmetall are probleme cu producția de muniție de 155 mm la fabrica pe care a promis-o în Ucraina
Portavionul Amiral Kuznțov nu „moare” singur. Ciudatul caz al unei nave ruse aflată în același șantier și care trebuia să devină fregată cu arme de ultimă generație
Distruse de drone ieftine? Cum salvează un blindaj vechi sovietic tancurile M1A1 Abrams de miliarde de dolari
O nouă inovație a Ucrainei: Cum au ajuns avioanele agricole Z-137, integrate cu rachete aer-aer R-37 (Video). „Ajutor” pentru F-16 ca vânător de drone?
Și totuși, F-35. Prima țară care dă înapoi de la intenția de a renunța la achiziția de F-35, decizie luată de curând de Spania
Test de succes pentru Aster 30 B1NT: Europa îşi ascute „colții” împotriva amenințărilor hipersonice
Semn al disperării sau adaptare continuă? Rusia recondiționează tancuri T-72A din anii '70 pentru frontul din Ucraina
Viitorul aviaţiei este aici: Imagine rară, în premieră, cu conceptul avionul de vânătoare de generația a șasea. Tot ce trebuie să știi despre F/A-XX
Posibila ofertă F-55 în loc de F-35 după eșecul în programul NGAD: O propunere care este „Marketing nu inginerie”?
Rebeliunea spaniolă: Spania renunță oficial la intenția de a cumpăra avioane F-35. Va alege acum din două alte opțiuni
Controverse privind mentenanța Abrams poloneze, inclusiv a motorului AGT1500. Unde își repară tancurile cel mai mare operator de Abrams din Europa?
Rușii ar fi integrat racheta lor hipersonică de „neegalat” pe Su-57 și visează la o flotă de „sute de Su-57” până în 2030, deși au livrat abia 20 de avioane
Unde vinde Japonia 11 fregate Mogami într-un contract uriaș în care a „învins” Germania. Pentru prima dată în istoria sa Japonia vinde armament la „scară industrială”
De la Katiușa la Geran-2: Ce trebuie să înţelegem din transformarea capacităților ofensive ale Rusiei prin drone?
Un ''frate mai mare'' cu ADN european pentru sistemul HIMARS: Noua generație de lansatoare de rachete GMARS a realizat primul test de tragere
T-14 Armata „indian”: Cum încearcă Rusia să-și păcălească aliații din India cu tancuri pe care le-au tot promis anterior forţelor ruseşti
România așteaptă F-35, statele europene le înarmează deja cu rachete de ultimă generație JASSM-ER și LRASM. Contract gigant pentru rachete de ultimă generație AGM-158
S-97 Raider, în premieră în Europa. Americanii mizează în competiții, inclusiv în România, pe pedigree-ul elicopterelor de atac în comparație cu versiunile civile militarizate
CAESAR e printre vedetele frontului în Ucraina, dar un stat european îi amenință pe francezi cu ruperea contractului. Problema? Obuzierele n-ar fi atins raza de 40 km și nici precizia

Ştiri Recomandate

Franța și Germania au dezvoltat un nou concept al viitorului tanc de luptă principal, denumit EMBT Enhanced Main Battle Tank.
EXCLUSIV
Miliardele din SAFE, pe înțelesul tuturor: României i se deschide ușa spre tancul european sau drone MALE. Dar adio contractelor cu SUA sau Israel
Trump spune că e gata să impună sancțiuni suplimentare Rusiei, dar cere statelor NATO să nu mai cumpere petrol rusesc
Exemplul de urmat al Varșoviei: O nouă tranșă de zeci de Abrams moderne mărește flota poloneză la 201 de tancuri americane
Rusia construiește o bază de rachete în Belarus, la doar 245 de kilometri de Polonia
Germania trebuie să-și dubleze numărul de militari pentru a îndeplini noile obiective NATO, anunță șeful Bundeswehr
Rusia, lovită grav la operația specială: Dronele ucrainene au mai paralizat unul dintre terminalele cheie la Marea Baltică
FPV-uri cu Kalașnikov. Rușii au preluat ideea și prezintă „Arbaleta”, drona AK-47
NATO lansează ”Eastern Sentry”, ca răspuns la incidentul cu drone de pe teritoriul Poloniei. Germania și Franța, printre primele state care și-au anunțat participarea
Adunarea Generală ONU adoptă o declarație privind soluția cu două state între Israel și palestinieni. Documentul condamnă și acțiunile Hamas 
Bombardiere americane B-52, trimise să se antreneze în Europa, fix în timpul manevrelor ruse-belaruse ”Vest-25”
”SAMP/T vine mai rapid și e mai ieftin decât Patriot”. Danemarca anunță o achiziție uriașă de sisteme antiaeriene europene
Trump spune că își pierde răbdarea cu Putin, dar încă nu trece la fapte
Polonezii sunt implicați în război până la urechi, noi păstrăm distanța, spune Orbán
Polonia anunță că, în doi ani, va produce 130.000 de obuze de 155 mm. BAE din Marea Britanie va fi ”senior partner” în proiect
Războiul dronelor ieftine: Când sistemele de miliarde de dolari ale NATO se luptă cu drone de 10.000 de dolari
Ministrul ucrainean al Apărării: Războiul trebuie terminat, Rusia nu trebuie lăsată să atace din nou
Lovitură dată de ucraineni în inima exporturilor rusești: Atac cu peste 200 de drone la cel mai mare terminal petrolier din Marea Baltică
Compania MBDA caută soluţii pentru contracararea celor mai noi ameninţări pe care le aduce câmpul de luptă modern: Sistemul Crossbow de atac în adâncime va intra în producție în 2026
Rusia și Belarus au început exercițiul strategic “Vest-2025”. La manevre participă și grupe operative și contingente militare din state ale OTSC și SCO
Al doilea bombardier B-21 Raider a decolat. Statele Unite accelerează testele pentru a-și consolida forța aeriană
Mesaj al Europei pentru Rusia: Avioane Rafale și Eurofighter, trimise pentru a securiza cerul Poloniei. „Atacul cu drone rusești a fost un test. L-am trecut”
Varșovia suflă și-n iaurt: 40.000 de soldați polonezi, trimiși la granița de est pe timpul manevrelor ruso-belaruse
Kaan devine un program internațional pentru a concura cu F-35? De ce o putere din Orient s-a alăturat Turciei deși are „ADN occidental” în aviația militară
Pierdere importantă și pentru Kiev: Un avion Su-27 s-a prăbușit zona controlată de Ucraina din regiunea Zaporojie
Un singur cuvânt pentru care România ar avea mari probleme într-un atac cu drone ca în Polonia: Prepay
Netanyahu: Nu va exista un stat palestinian
Camera Reprezentanților a aprobat cheltuielile SUA de apărare pentru 2026. Peste 16%, alocați pentru cercetare-dezvoltare
„Barajul nordic” de F-35. Un vecin al Rusiei pregăteșe un arsenal serios pentru flota de F-35: Peste 400 de rachete AIM-120, în cea mai modernă versiune D-3
Cele 8 ținte strategice pe care dacă Ucraina le-ar putea lovi ar paraliza mașinăria de război rus. Rachete și drone din Transnistria până Vladivostok
F-35 și F-16 / captură video: Forțele Armate Poloneze, facebook
EXCLUSIV
Adevăratul cost al apărării: Cum a folosit NATO rachete AIM-120C-7 pentru a doborî drone rusești „Gerbera” în spaţiul aerian al Poloniei
Lecțiile frontului din Ucraina: Cum își adaptează Statele Unite apărarea pentru un posibil război al dronelor cu China în Indo-Pacific
Nava rusească MPSV07 aflata în vizorul unei drone ucrainene: Sursa foto: Captura de ecran - material video publicat de Serviciul ucrainean de Informatii Militare (GUR) pe pagina sa oficiala de Facebook.
EXCLUSIV
Atac surpriză ucrainean la Novorossiisk (VIDEO): O dronă ucraineana avariază în Marea Neagră o navă rusească destinată utilizării în zona arctică
pixel