„Blocarea” F-35 și amprenta chineză pe rachete balistice: Apropierea strategică dintre China și statele arabe
Cu o strategie bine planificată și o exploatare atentă a decalajelor deschise de schimbările de politică externă a SUA, China și-a sporit cu succes rolul de actor strategic în Orientul Mijlociu, inclusiv prin obținerea unui punct de sprijin pe piața regională a armelor. Vizita președintelui chinez Xi Jinping la începutul lunii decembrie în Arabia Saudită, la invitația regelui Salman, exemplifică recenta îmbunătățire a legăturilor sino-arabe. În timp ce se afla în Arabia Saudită, Xi a inițiat două noi forumuri multilaterale menite să consolideze angajamentul dintre China și lumea arabă: Summitul China-State Arabe și Summit-ul Consiliului de Cooperare China-Golf.
F-35, sursă foto: U.S. Air Force via Nellis Air Force Base
Pe lângă aprofundarea apropierii politice dintre Beijing și mai multe țări regionale, China stabilește simultan legături militare-strategice cruciale cu state cheie din Orientul Mijlociu. Dronele fabricate în China sunt deja prezente în arsenalele mai multor țări arabe, iar cooperarea tehnologică între Beijing și omologii săi regionali crește rapid.
Cel mai elocvent exemplu în această privință a fost revocarea de către Emiratele Arabe Unite (EAU) a acordului F-35, după ce SUA condiționaseră inițial vânzarea avioanelor de luptă de scoaterea de către Abu Dhabi a companiei chineze Huawei Technologies din rețeaua sa de telecomunicații. Washingtonul a susținut că tehnologia 5G reprezintă un risc de securitate pentru sistemele sale de apărare, în special pentru o aeronavă ca F-35.
Deși Beijingul este cunoscut pentru utilizarea investițiilor în infrastructură și a pârghiei economice pentru a-și spori influența de peste mări, relațiile sino-arabe nu sunt atât de pur tranzacționale precum susțin unii. Dimpotrivă, au cea mai mare valoare strategică. Cu parteneriate importante în domeniile tehnologiei și transferurilor de arme, influența chineză în regiune este deja mai extinsă decât cred mulți. Pe măsură ce China își îmbunătățește relațiile cu aliații odată apropiați ai SUA, Washingtonul se confruntă cu două riscuri iminente. Primul risc este economic, în timp ce al doilea pericol este strategic. Riscul economic este că Washingtonul își pierde deja cea mai profitabilă piață de arme în fața celui mai mare rival al său. Al doilea risc se referă la geopolitică și are implicații strategice. În timp ce umple piața de arme în plină dezvoltare cu alternative la furnizorii occidentali, China își extinde, de asemenea, legăturile strategice cu principalele state arabe, ceea ce ar putea restabili echilibrul de putere în regiune.
Beijing și Riad: ani de aliniere în curs
Deși relațiile bilaterale s-au declanșat în ultimul timp, cooperarea chino-saudită nu este deloc nouă. Cele două țări au stabilit oficial relații diplomatice în 1990. De fapt, relațiile oficiale au fost deja precedate de cooperarea în domeniul apărării în anii 1980, cum ar fi vânzarea de rachete balistice cu rază medie de acțiune Dongfeng-3 (DF-3).
Cu toate acestea, numărul tranzacțiilor cu arme a crescut după 2014, pe măsură ce relațiile dintre SUA și Arabia Saudită s-au înrăutățit, în urma crizei petrolului OPEC+ și a uciderii jurnalistului saudit Jamal Khashoggi în 2018. China și-a elaborat documentul de politică arabă în ianuarie 2016, care urmărea să stimuleze dialogul și cooperarea dintre Beijing și țările din Orientul Mijlociu. La scurt timp după aceea, Arabia Saudită și China au anunțat un plan pe cinci ani pentru un acord de securitate sporită. Sprijinit de 17 acorduri diferite la nivel înalt, planul a inclus parteneriate în știință și tehnologie, precum și cooperare împotriva terorismului și exerciții militare comune. Primul exercițiu bilateral comun de combatere a terorismului a avut loc în octombrie 2016, iar anii următori au urmat exemplul cu diverse exerciții, cum ar fi antrenamentul naval Blue Sword în 2019.
După cum s-a menționat, președintele Xi a făcut recent o vizită de trei zile în capitala saudită, în perioada 7-10 decembrie. În timpul călătoriei, Xi a participat la Summit-ul China-Statele Arabe și la Summit-ul China-CCG de la Riad, ambele desfășurându-se pentru prima dată. Potrivit declarațiilor făcute de ministrul saudit al investițiilor, cele două țări au semnat peste 30 de acorduri bilaterale de comerț și investiții în valoare de aproximativ 50 de miliarde de dolari în timpul vizitei de trei zile. Domeniile promise de cooperare strategică includ petrol, energie verde, apărare, logistică și cloud computing.
Acordurile sunt semnificative din punct de vedere financiar, deoarece Arabia Saudită este cel mai mare partener comercial al Chinei în Orientul Mijlociu. În plus, Arabia Saudită este un participant activ la Inițiativa Belt and Road (BRI). Ambele părți încadrează relația ca fiind reciproc avantajoasă. Cu mai multe oferte anuale de aprovizionare cu petrol a rafinăriilor de stat, China beneficiază de o aprovizionare sigură cu țiței, în timp ce Arabia Saudită se bucură de un flux generos de sisteme de arme dovedite în luptă și de sprijin pentru proiectele sale strategice.
Opțiunile politice ale SUA sunt un factor important care alimentează apropierea dintre cele două țări. Administrația Biden încearcă în prezent să respingă vânzările de arme aprobate de Trump pentru Orientul Mijlociu. Această schimbare de politică s-a reflectat în înghețarea temporară a vânzării avioanelor de luptă F-35 din generația a cincea către Emiratele Arabe Unite (EAU), precum și în suspendarea vânzărilor de muniție către Arabia Saudită. În cadrul vizitelor de stat care au avut loc în cadrul programului planificat, Regele al-Salman a remarcat că parteneriatul chinezo-arab "a promovat efectiv pacea regională, stabilitatea, prosperitatea și dezvoltarea", subliniind traiectoria pozitivă a relațiilor bilaterale.
În ultimii ani, Arabia Saudită și-a extins achizițiile de arme din China. Pe rețelele de socializare au circulat zvonuri după Zhuhai Air Show din noiembrie, susținând că Riadul a achiziționat echipamente și arme chinezești în valoare de 4 miliarde de dolari, marcând o creștere semnificativă față de tranzacția anterioară cu arme.
Adevărata afacere: amprenta chineză privind viitorul program de rachete balistice al Arabiei Saudite
După cum s-a menționat, vânzările chineze de rachete balistice către Arabia Saudită nu sunt noi, dar se întorc cu peste trei decenii până în 1987, când a fost semnat un acord pentru rachetele Dongfeng-3 (DF-3) cu o rază de 3.000 de kilometri. În 2007, Arabia Saudită a optat pentru alte soluții chineze pentru a-și extinde arsenalul de rachete balistice. Rachetele DF-2 sunt un exemplu elocvent. Riadul a prezentat rachete chineze într-o paradă militară națională, pe care mulți analiști au considerat-o drept un mesaj politic pentru SUA.
Cunoscută pentru dorința de a-și construi propriul program de rachete, Arabia Saudită nu a avut până acum în mare măsură mijloacele pentru a demara o astfel de inițiativă. Familiaritatea sa cu tehnologiile chineze de rachete balistice și legăturile stabilite cu Beijingul plasează China în ochii liderilor saudiți ca partener de încredere. Chinezii și saudiții împărtășesc o istorie de cooperare, inclusiv transfer de tehnologie de rachete. Un purtător de cuvânt al Ministerului de Externe al Republicii Populare Chineze a declarat recent că țările sunt parteneri strategici cu cooperare în mai multe domenii, inclusiv comerț și apărare. În consecință, China pare să fie cel mai viabil partener pentru Arabia Saudită, deoarece lucrează la dezvoltarea programului său de rachete balistice.
La sfârșitul anului 2021, senatorul american Ed Markey a atras atenția că Arabia Saudită a început să-și producă propriile rachete balistice. Imaginile prin satelit realizate în perioada 26 octombrie – 9 noiembrie 2021 confirmă această afirmație. Imaginile arată un loc de producție situat în orașul Dawadmi, care se află la 200 de kilometri de Riad. Fotografiile prezintă o zonă de producție de combustibil solid și un stand de testare a motoarelor. Având în vedere parteneriatele din trecut, creșterea sentimentului de încredere, un transfer generos de tehnologie și familiaritatea anterioară cu tehnologiile rachetelor chineze, Beijingul pare partenerul probabil pentru Riad în acest proiect ambițios.
Cu toate acestea, dezvoltarea de către Riad a unui program autohton de rachete balistice prezintă o serie de riscuri care amenință să destabilizeze și mai mult regiunea prin intensificarea dilemei de securitate dintre Arabia Saudită și Iran, ceea ce ar putea alimenta o cursă necontrolată a înarmărilor în regiune. Pe măsură ce relațiile sale cu Riadul se adâncesc, Beijingul se va lupta din ce în ce mai mult să mențină echilibrul în strategia sa pentru Orientul Mijlociu. Un astfel de proiect conceput sub influența chineză va avea implicații pentru percepția amenințărilor regionale. În al doilea rând, permite Chinei să-și adâncească amprenta strategică-militară în regiune, impunându-se ca o alternativă credibilă și de încredere pentru Occident. În al treilea rând, scurtează calea saudită către o potențială capacitate de lovitură nucleară, în cazul în care ar dobândi focoase nucleare, deoarece mai multe rachete balistice chineze sunt cu dublă utilizare capabile să transporte sarcini nucleare.
Concluzie
Aceste evoluții sunt înrădăcinate într-o măsură semnificativă în politica SUA, în special neatenția față de percepția Arabiei Saudite și a altor aliați arabi față de amenințarea continuă reprezentată de Iran. Motorul principal din spatele dorinței Arabiei Saudite de a-și spori capacitățile defensive și ofensive este amenințarea iraniană. Prin urmare, limitările Washingtonului în contracararea comportamentul agresiv al Teheranului față de aliații săi regionali implică costuri în Orientul Mijlociu. Lăsat pe dinafară după cereri repetate de achiziție de rachete balistice fabricate în SUA (și anterior UAV-uri), Riadul a început să caute alternative pentru a combate puterea și influența în creștere a Iranului.
În prezent și în viitorul apropiat, Washingtonul va avea dificultăți să încerce să contracareze China în Orientul Mijlociu, dar ar trebui mai degrabă să încerce să reconstruiască relațiile și să recâștige încrederea cu aliații săi regionali odată apropiați. Evitarea viitoarelor înghețări de arme și îmbunătățirea dialogului sunt primii pași în acest sens. Un alt aspect important este convingerea Riadului că aprofundarea relațiilor cu Beijingul poate lucra împotriva sa pe termen lung, mai ales având în vedere relațiile destul de strânse dintre China și Iran. Deși este prea târziu pentru a mai afecta parteneriatele economice dintre Beijing și Riad, așa cum este exemplificat de Inițiativa Belt and Road, încă mai este timp pentru a îndrepta lucrurile și pentru a evita ca parteneriatul strategic chino-saudit să ajungă la un nivel ireversibil.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News