Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Ce au în comun cele trei A-50U AWACS pierdute de Rusia? Toate avioanele au îndeplinit misiuni la începutul războiului într-un stat aliat Rusiei
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Grupul de monitorizare Belarusian Hajun Project a semnalat, pe 26.02.2024, că cele trei avioane de avertizare timpurie și control de tip A-50U pe care Forțele Aerocosmice ale Federației Ruse le-au pierdut de la începutul conflictului din Ucraina au ceva în comun.
Avion de tip A-50 AWACS (avertizare timpurie) rusesc. Foto: Ministerul Apărării din Rusia
Avion de tip A-50 AWACS (avertizare timpurie) rusesc. Foto: Ministerul Apărării din Rusia

Astfel, toate aeronavele au îndeplinit misiuni în Republica Belarus, în sprijinul Grupării comune de trupe.

Potrivit datelor deținute de reprezentanții grupului, în luna septembrie 2023, Federația Rusă dispunea de nouă avioane de tip A-50U modenizate. Acestea aveau următoarele numere de înregistrare și numere de bord (în paranteze):

- RF-93966 (37 roșu). Aeronava a fost denumită Serghei Atayants după proiectantul de avioane care a supervizat construcția A-50;

- RF-94268 (41 roșu);

- RF-50610 (42 roșu);

- RF-50608 (43 roșu);

- RF-93952 (45 roșu);

- RF-50602 (33 roșu);

- RF-92957 (47 roșu). Primul A-50U, introdus în dotare în octombrie 2011;

- RF-50601 (50 roșu);

- RF-50606 (51 roșu). Cea mai nouă aeronavă A-50U, introdusă în dotare în
septembrie 2023.

 

După invadarea Ucrainei de către Rusia cel puțin 5 avioane A-50U AWACS au fost dislocate de ruși în Belarus

 

2. -imagine fara descriere- (avion-rusesc-a-50-doborat_92994000.jpg)

După invadarea Ucrainei de către Rusia, cel puțin cinci avioane A-50U aparținând Forțelor Aerocosmice ruse au fost staționate pe aerodromuri din republica Belarus, în momente diferite.

Primele cinci avioane din lista de mai sus au fost dislocate alternativ în Republica Belarus din 22.02.2022 și până pe 02.03.2023, când aeronava avariată la Machulishchy a plecat în Federația Rusă. De atunci, astfel de aeronave nu au mai apărut în Republica Belarus.

 

Scurt istoric al modului cum au fost scoase din joc cele trei avioane AWACS A-50 rusești, dintre care două doborâte

 

Trei dintre acestea au fost distruse sau avariate în perioada 2023-2024 astfel:

- Avionul cu numărul de înregistrare RF-50608 (43 roșu) a fost avariat pe 26.02.2023, pe aerodromul din Machulishchy (Republica Belarus) în urma unei acțiuni subversive organizate de partizanii locali.

Acesta petrecuse cel puțin 53 de zile consecutive pe teritoriul Republicii Belarus. Aeronava a fost deplasată la Taganrog pe 02.03.2023, unde se află încă în reparații. Refacerea avionului a început abia după introducerea în dotare a aeronavei cu numărul de bord 51 roșu (septembrie 2023);

- Aeronava cu numărul de înregistrare RF-93966 (37 roșu) a fost doborâtă pe 14.01.2024 deasupra Mării Azov. Aceasta petrecuse cel puțin 16 zile consecutive pe teritoriul Republicii Belarus;

- Avionul cu numărul de înregistrare RF-50610 a fost doborât pe 23.02.2024 deasupra Ținutului Krasnodar. Acesta petrecuse mai zile consecutive pe teritoriul Republicii Belarus, la începutul războiului.

După cum rezultă din cele menționate mai sus, în prezent, Forțele Aerocosmice ale Federației Ruse mai dispun în serviciul de luptă de șase avioane A-50U. Având în vedere faptul că o aeronavă de acest tip petrece în aer aproximativ șase ore de zbor, pentru a acoperi o zonă non-stop este nevoie ca patru aeronave să lucreze în schimburi, asigurând inclusiv timpul necesar pentru odihna echipajelor.

Prin urmare, ținând cont și de lungimea liniei frontului, se poate aprecia că aeronavele rămase se află la limita posibilităților de întrebuințare în luptă. Statisticile arată faptul că industria de apărare din Federația Rusă este capabilă să modernizeze un singur avion A-50 pe an. Însă, din cauza sancțiunilor internaționale, care au provocat lipsa componentelor electronice, este puțin probabil ca acest ritm să poată fi menținut în viitor.

 

Pierderea avioanelor A-50 AWACS e o palmă usturătoare pe care o primește aviația militară rusă

 

3. A-50 / ... (2_64649200.jpg)

Comentariul autorului: În perioada 1978-1991, Întreprinderea de aviație G.M. Beriev din Taganrog a produs în total, pe baza avionului de transport militar Il-76, 31 de aeronave din familia A-50 (19 A-50, 7 A-50U, 3 A-50EI și 2 A-100).

Cele trei avioane A-50EI se află în dotarea Forțelor Aeriene ale Indiei. Acestea au fost livrate în anul 2010, în baza unui contract încheiat în 2003.

Începând cu sfârșitul anului 2015, Forțele Aerocosmice ale Federației Ruse au dislocat o aeronavă A-50U în Siria, fiind întrebuințată de Grupul de aviație rus de la Baza Aeriană Khmeimim.

De asemenea, un avion A-50EI a fost folosit de India în timpul conflictului de la granița cu Pakistanul din 2019.

După cum au confirmat reprezentanții Forțelor Armate ale Ucrainei, în urma doborârii în 2024 a celor două aeronave în zona Mării Azov, partea rusă nu mai întrebuințează avioanele A-50U în misiuni de luptă. Trupele ruse încearcă să suplinească absența acestora prin folosirea masivă a dronelor.

Trebuie precizat faptul că, în armata rusă, toate avioanele de tip A-50U sunt incluse în dotarea Regimentului 144 Aviație - Ivanovo (aerodrom Severny) din cadrul Aviației Militare de Transport.

CITEȘTE ȘI: Un al doilea Su-34, lovit de ucraineni în doar câteva ore. Aviația Rusiei a înregistrat în aceste zile cel mai cumplit bilanț din istoria ei


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Informațiile DefenseRomania din aprilie, confirmate oficial: Încă 18 avioane F-16, pentru un euro. România a semnat azi contractul pentru încă o escadrilă
Rusia mizează pe Su-35, generația a 4++, folosit intens și în Ucraina livrând un nou lot. Numărul de Su-35 doborâte de ucraineni
Niciun F-16 Viper livrat. Un aliat al SUA cere despăgubiri din cauza întârzierilor F-16 Block 70, cea mai modernă versiune a F-ului american
Un militar american cu zero experiență de pilotaj a controlat un elicopter Black Hawk
Nu doar Gripen. Kievul își dorește o flotă de 250 de avioane noi, inclusiv F-16 și Rafale. Cât costă ora de zbor pentru fiecare
Războiul F-35 vs. Rafale, deghizat în "glume". De ce râd francezii de avioanele belgienilor și cum demontează Bruxellesul narațiunea Parisului
Eurofighter, pe val dintr-un capăt în celălalt al continentului. Europa ridică ștachete și vrea să ia fața F-35 într-un stat care a pus semnul de întrebare pe F-35
Avionul supersonic silențions X-59 al NASA, testat în zbor pentru prima dată
De ce Turcia chiar nu plânge după F-35: Din cele 44 de avioane Eurofighter, 20 vor fi „pe steroizi”, în versiunea Tranche 5
Zelenski a anunțat utilizarea în luptă a rachetelor Flamingo
Un singur lansator, 3 rachete: Rușii se laudă că pot lovi cu „rachetele invincibile” Iskander, Oreshnik și Burevestnik de pe aceeași platformă
Înlocuitorului "Himars-ului cu șenile", Europa lucrează la lansatorul de rachete THUNDART care lovește la 150 km
Rachete chinezești cu tehnologie americană? China, suspectată că și-a îmbunătățit rachetele PL-15 cu ajutorul informațiilor sustrase din SUA
Vânători de Shahed. SUA au reprofilat avioane de atac la sol A-10 Thunderbolt II pentru misiuni de combatere a dronelor
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
HIMARS hipersonic. SUA vor avea o rachetă hipersonică care să poate fi utilizată de sistemele HIMARS actuale
Sistemul rusesc de detecție a eșuat din nou: Minus trei radare și o navă de debarcare, după un atac ucrainean în Crimeea
SUA își mențin prezența în Marea Neagră: O dronă de recunoaștere RQ-4B a monitorizat activitățile militare rusești din zonă
Gripen, aproape de un moment istoric: "Contăm pe 150 de avioane" și primul ajunge anul viitor, spune Kievul; SAAB va produce 20-30 de unități pe an
Rusia vrea să-și etaleze forța și trimite în patrulare bombardiere Tu-95MS până în Marea Japoniei
"Inovații" rusești. Shahed-urile și bombele cu planare, construite cu componente chinezești
România bifează două escadrile complete de F-16 care execută misiuni de Poliție Aeriană. Cerul României, apărat de zeci de avioane NATO
Soluție pentru blindatele din linia întâi: Divizia 1 Cavalerie a US Army creează o zonă de detecție de 3,5 km a dronelor mici
Demonstrație de forță a SUA: Bombardierele B-1B au zburat spre Venezuela; Maduro amenință că va doborî avioanele americane cu sisteme MANPAD Igla-S
Companiile europene Airbus, Thales și Leonardo își unesc forțele pentru a concura cu Starlink
”Gripen poate face întreaga Europă mai sigură”. Până la 150 de avioane, în cea mai modernă variantă (Gripen E), propunerea Suediei pentru Kiev
Noapte de coșmar la granița României: Atac masiv cu drone rusești la Dunăre, populația din Tulcea a primit RO-Alert
Flamingo, drona-rachetă ucraineană care schimbă regulile jocului: Motoare reciclate și putere mai mare decât Tomahawk
De ce nu grăbește Belgia livrarea F-16 către Ucraina și așteaptă mai multe F-35? F-urile belgiene sunt mai speciale. "Nu uitați că avem avioane cu dublă capacitate"
Aviația indiană, peste cea chineză, raportul care pătează imaginea dragonului asiatic. Mașinăria Beijingului se activează imediat și contestă "așa-zisul clasament" 

Ştiri Recomandate

Sursă foto: US Army Facebook
EXCLUSIV
Ultimatum de la Washington: Statele Unite impun termenul limită 2027 pentru ca Europa să preia conducerea apărării NATO
Noua strategie de securitate a SUA avertizează asupra „declinului civilizațional” al Europei și pune sub semnul întrebării viitorul NATO
Proiectul Talon: Un gigant american vrea să își ia revanșa și dezvăluie noul design de dronă-avion autonomă, pariind pe viteză și costuri reduse (VIDEO)
O nouă forță militară de descurajare în Orientul Mijlociu: SUA pariază masiv pe dronele de atac ieftine pentru a contracara amenințările regionale
Războiul din Ucraina şi „sindromul Tbilisi”: Un general rus de top critică „eșecul total” al serviciilor de informații și admite că Rusia a fost nepregătită
Polonia își modernizează forțele terestre: Primele vehicule de luptă Borsuk au fost livrate într-un contract de 1,6 miliarde de dolari
Revoluția dronelor din Ucraina a spulberat iluzia securității europene: Vestul trebuie să se adapteze sau riscă ca armatele sale să devină irelevante
„Am văzut racheta trecând”: Cum a evitat la limită un pilot american de F/A-18 un incident fatal de tip „friendly fire” în Marea Roșie
Submarinele rusești, vânate de o Flotă Comună de nave britanice și norvegiene. Acordul, la pachet cu achiziția de fregate Type 26
Analistul și expertul Dorin Popescu, directorul Asociației Mării Negre și fost diplomat român atât în Ucraina, cât și în Federația Rusă. Foto: Colaj DefenseRomania
EXCLUSIV
De ce războiul rus la granițele Europei e un proiect pe termen lung care va continua și după epoca Putin | Dorin Popescu, la Obiectiv EuroAtlantic
Gen. Petraeus: Cum să-l faci șah-mat pe Putin? Umblați la sancțiuni și la activele rusești înghețate
Ce au discutat liderii europeni cu Zelenski, în spatele ușilor închise? Merz, către Zelenski: Negociatorii SUA se joacă cu tine și cu noi
Polonia tocmai ce a semnat un contract istoric pentru 96 de elicoptere de atac AH-64 Apache. Dar de ce exact 96?
Întâlnirea de la miezul nopții: O dronă ucraineană a lovit în plin un avion MiG-29 rus (Video). Ucrainenii continuă să hărțuiască forțele ruse
Polonia păstrează restricțiile la frontiera cu Belarusul. Pe anumite porțiuni, zona tampon se extinde cu 4 km spre interior.
Putin spune că Rusia va ocupa întregul Donbas ucrainean, fie „prin forța armelor” fie prin retragerea Armatei ucrainene
O pace „urâtă” la orizont: De ce sfârşitul războiului din Ucraina va avea un gust amar și ce ne spune „dușul rece” finlandez
Ucraina expune „călcâiul lui Ahile” al sancțiunilor occidentale: 13 companii care ţin în viaţă producţia rachetelor rusești Iskander-M operează liber
Putin pasează vina în curtea Kievului: Rusia i-a oferit Ucrainei posibilitatea de a-și retrage trupele din Donbas, dar Ucraina a ales războiul
Nouă „Armată de Drone” a Statelor Unite: Pariul de un miliard de dolari care vrea să rescrie regulile războiului modern
Belarus: Sau cum să-ţi asumi rolul de „fabrica din umbră” a mașinăriei de război rusești
Putin a ordonat direct otrăvirea cu Noviciok a agentului dublu rus GRU Serghei Skripal, relevă rezultatul unei anchete britanice
Mimetism militar la Phenian. Noua rachetă a Coreei de Nord pare o „copie fidelă” a tehnologiei occidentale
Drona de atac „Nightmare”, testată pe frontul din Ucraina, primește aprobarea pentru a fi utilizată de Armata SUA
Colaps în industria petrolieră rusă: Cum a reușit Ucraina să scoată din uz rafinării strategice și să taie exporturile din Marea Neagră
Ucraina nu știe ce au discutat rușii cu americanii, dar a fost invitată în SUA pentru o nouă rundă de discuții privind programul de pace
În premieră un Gripen E brazilian a lansat o rachetă METEOR. Rachetele aer-aer ar putea fi integrate și pe viitoarele F-35 ale României
Belgia nu dă înapoi: Finanțarea Ucrainei cu activele rusești înghețate rămâne blocadă în ciuda presiunii Comisiei pe guvernul belgian
A fost semnat contractul pentru HISAR iar România are oficial prima navă nouă după 35 de ani. Cât a costat corveta ușoară TCG Akhisar
Dronă ucraineană ,,Sea Baby” neutralizată în Marea Neagră: Scafandrii militari români s-au ocupat de detonat dispozitivul
Se reiau căutările zborului MH370. Avionul de linie Boeing 777 dispărut brusc de pe radar în 2014 fără să fie găsit vreodată e cel mai mare mister din istoria aviației
Viitoarele arme de asalt ale României, prin fonduri SAFE. Beretta plusează cu pistoale și automate fabricate aici cu transfer complet de tehnologie
pixel