Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Ce presupune catapultarea dintr-un MiG-21 LanceR. Osiceanu: Piloții români au o educație diferită față de cei din vest
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Săptămâna trecută o aeronavă de tip MiG-21 LanceR s-a prăbușit în România. Avionul aparținea Bazei 71 Aeriene Câmpia Turzii și s-a prăbuşit în apropierea localităţii Dedrad, judeţul Mureş.
MiG-21 LanceR, sursă foto: Forțele Aeriene Române
MiG-21 LanceR, sursă foto: Forțele Aeriene Române

Din fericire pilotul a reușit să se catapulteze la timp și a scăpat cu viață. A fost diagnosticat cu politraumatism prin catapultare, a fost operat, dar se află în afara oricărui pericol.

Însă, din păcate, nu la fel de norocoși au fost alți piloți români care s-au prăbușit cu bătrânele MiG-uri.

Pilotul Cezar Osiceanu, pilot de aeronave civile în cadrul Tarom, pe pagina sa de Facebook, a explicat, citând din lucrarea „Mai iute ca moartea 1 – Zece salvări prin catapultare povestite de piloţii care le-au trăit” ce presupune o catapultare dintr-un avion supersonic.

În opinia pilotului român, potrivit volumului mai sus menționat, piloții români nu au educația de a prima salvarea lor în locul avionului.

Redăm din cele scrise de Cezar Osiceanu:

„Pentru amatorii de detalii există o carte recent scrisă pe aceasta temă de către Andrei Ionescu, „Mai iute ca moartea 1 – Zece salvări prin catapultare povestite de piloţii care le-au trăit”- Editura Aripi Argintii, în care sunt descrise mult mai pe larg astfel de evenimente.

 

Pilotul militar român nu e educat precum cel din vest de a prima salvarea sa nu a avionului

 

Ab initio pilotul militar este selectat, educat și antrenat permanent pentru a face față din punct de vedere fizic și psihic acestei manevre cu o mare varietate de implicații și repercusiuni ulterioare. Dar pentru o asemenea experiență, se arată în cartea mai sus menționată, pilotul român nu este educat, precum cel din vest, de a prima salvarea lui în locul  avionului, ceea ce a condus la numeroase decese până în prezent!

Tehnic constructorul încearcă să ofere o siguranță cât mai mare catapultării pilotului de luptă în cât mai multe faze ale zborului. Pentru MIG 21 scaunul de catapultare in general folosit la noi este de tip M-1M care asigura la sol posibilitatea folosirii lui de la minim 130 de km/h.

Odată cu decolarea avionului însă datele se schimbă în funcție de înălțimea și viteza de zbor a avionului pentru că, de exemplu, nu se poate face catapultarea la viteză supersonică! De ce? Simplu! Dacă pe verticală suprasarcina la declanșare este imensă - doar 20 g !!! - prin combinarea acesteia cu componenta orizontală la viteză supersonica rezultatul asupra corpului pilotului este cumplit!

Ordinea manevrelor (cu scuze pentru prezentarea non ad literam) teoretic ar fi cam așa:

- pilotul dă comanda de catapultare

- se largheaza cupola cu ajutorul unor cartușe pirotehnice. Cupola are la rândul ei un cablu care extrage o siguranță de la scaunul pilotului

- odată siguranța scoasă o încarcătură cu pulbere de pe scaun percutează și se inițiază propulsia scaunului scoțându-l afară din cabină

- odată scos pilotul cu scaunul de catapultare afară din cabină se separă pilotul de scaun și se deschide mica parașută stabilizatoare și cu rol de extractoare pentru parașuta de salvare propriu-zisă

- parașuta de salvare este una care nu prea poate fi manevrată fiind una de genul “ unde cazi, cazi!” și care din cauza unei viteze destul de mari de coborâre coroborată cu o manevrabilitate minimă a cauzat multe accidente tocmai la aterizarea.

 

Majoritatea piloților militari care se catapultează suferă traume

 

Faptul ca majoritatea pilotilor care au trecut printr-o catapultare din avioanele lor de lupta suferă puternice e cauzat după cum spuneam si mai sus:

- vitezei mari pe verticala cu care pleacă scaunul ejectabil care in maxim 2-3 secunde scoate pilotul din carlinga

- aceasta plecare pe verticala, brusca si cu o asemenea viteza, conduce la accelerații foarte mari cu efect direct asupra coloanei vertebrale ale pilotului

- viteza de înaintare pe orizontala a avionului, un alt factor de presiune asupra corpului pilotului concomitent cu accelerația pe verticala. După ce scaunul pleacă pe verticala, el are un mecanism de orientare care permite redresarea cu capul in sus a pilotului inca aflat in scaun ceea ce exercita asupra corpului pilotului presiuni suplimentare

- aterizării pe sol cu o parasuta putin manevrabila si cu viteza descensionala mare care conduce la accidentări in majoritatea cazurilor

Istoria acestor scaune de catapultare arata faptul ca ele in trecut nu au fost tocmai foarte salvatoare pentru piloți. De exemplu la avioanele rusești MiG-15 inițial pilotul daca uita sa își strângă singur picioarele înainte de catapultare rămânea fără ele din cauza izbirii de marginea cupolei.

 

MiG-21 a rezolvat această problemă la catapultare

 

La avionul MiG-21 în cazul recent întâmplat constructorul asigura ca în timpul catapultării mâinile și picioarele pilotului se fie “adunate” de sistemul special prevazut de pe scaun tocmai pentru evitarea situațiilor din trecut.

Un alt exemplu este dat de scena din Top Gun în care navigatorul lui Tom Cruise se lovește de cupola carlingii lui, ceea ce arată și o altă problemă întâlnită la avioanele cu dubla comandă!

Un record al catapultărilor în România il deținea pe vremea lui Ceausescu celebrul as al aviației militare de vânătoare colonelul Tache cu 3 catapultări reușite și fără consecințe asupra lui dpdv medical. De aceea se preferă la avioanele de luptă o constitutie fizică scundă, îndesată, cu gâtul cât mai scurt pentru piloți, astfel ei putând suporta mai ușor șocurile, suprasarcinile, etc.

Însuși filmul Top Gun a avut rolul demitizări greșitei imagini a piloților de vânătoare înalți ca brazii, cu mușchii ca ai lui Arnold Schwarzenegger, Tom Cruise fiind un pitic în raport cu primul.

Trebuie însă să știm că absolut toti piloții de astăzi fac anual un antrenament obligatoriu pentru catapultare care se finalizează cu urcarea lui pe un astfel de scaun situat însă la sol pe o șină verticală care reconstituie primele faze ale catapultării

 

MiG-21 LanceR nu sunt sicrie zburătoare

 

În concluzie ar trebui să:

-încetam a considera avionul MiG-21 în felul acela grobian și ignobil des întâlnit in mediul public (sicrie zburătoare, tigăi, rable, etc) mai ales că subsecvent este jignit fiecare pilot calificat pe acest avion

- acceptăm riscurile piloților, acțiunile și urmările lor susținându-i moral măcar, deoarece ei zboară pentru apărarea țării și nu pentru altceva sau altcineva

-respectăm deciziile pilotilor în astfel de situații chiar dacă multe dintre ele au însemnat în mod practic sinucideri controlate din partea pilotilor militari români din cauza dorinței lor de a evita petrecerea unor catastrofe prin prăbușirea avioanelor asupra unor zone populate

-ne reamintim faptul că până de curând piloții militari erau execrabil plătiți, familiile lor erau greu încercate material, locuiau în condiții create prin 1970, zburau extrem de puțin din lipsa banilor Ministerului Apărării”, a transmis Osiceanu.

CITEȘTE ȘI: Câte MiG-21 LanceR mai are România. Armata trece numărul bătrânelor avioane la „informații confidențiale”


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Se vinde „F-ul chinezesc” care a doborât primul Rafale din istorie. A doua țară din lume care cumpără avioane J-10 din China
Drone de război electronic, o "cărămidă" importantă pentru zidul de drone al NATO. "EW-UAS" se află în faza de teste
S-a „scurs” o imagine rară cu avionul rus Su-75 Checkmate. Deși caută să resusciteze Su-57, rușii par să insiste pentru un avion de generația a 5-a cu un singur motor
Cu ce reușesc ucrainenii să lovească rafinăriile Rusiei. Flamingo e ”bijuteria coroanei”, dar greul îl duce o dronă de 55 de mii de dolari
Putin: Dacă Trump livrează Tomahawk Ucrainei, va distruge relațiile cu Rusia
Europa, ”vizitată” iar dinspre Est: 25 de baloane meteorologice din Belarus au cauzat închiderea aeroportului din Vilnius
Rusia folosește în Marea Baltică tactici la limita războiului, acuză danezii / Kievul îi învață pe europeni cum să doboare dronele. ”Piloții de drone Sting au primit zeci de întrebări”
F-16 pakistaneze doborâte? India publică propriul bilanț, la câteva luni după scurtul război cu Pakistanul
Un model ce ar putea fi aplicat și de România? Ucraina țintește să devină „vioara întâi” în materie de drone, cu transfer tehnologic masiv din SUA
Se caută avioane Mirage 2000 pentru Ucraina. Un stat european spune că simte presiuni pentru a-și vinde flota de Mirage 2000
O nouă livrare în Europa de F-16 Block 70, cea mai modernă versiune a F-16. Jumătate din numărul de avioane comandate de Slovacia a fost bifat
,,Fantoma din cer'': De ce s-a întors F-117A Nighthawk, avionul de vânătoare retras de U.S. Air Force, și ce caută el lângă Mexic?
Aici este dovada că drone ruseşti au fost doborâte în spațiul aerian al NATO: Un F-35 olandez se mândrește cu reușita sa (FOTO)
Rușii folosesc o nouă armă: Bombă aeriană cu motor de pe AliExpress. Racheta de croazieră ”Banderol” poate fi lansată din drone
Avioane de luptă Gripen, ca și sosite în Ucraina? „Când le veți vedea în aer, veți înțelege”. Ucraina așteaptă încă un lot de F-16 și va deține o flotă occidentală mixtă
”400 de F-35 mătură cerul”. Gen. Kellogg, mesaj către europeni: Sunteți mai buni decât credeți; raportul față de Rusia e de 4 la 1
Într-un final primul IAR-99 modernizat de Avioane Craiova a zburat și va efectua trageri în poligon. Rămân însă semne de întrebare privind întârzierile record
Avioane suedeze Gripen: Secretele negocierilor dintre Ucraina și Suedia, dezvăluite indirect de prim-adjunctul ministrului ucrainean al Apărării
Au cu adevărat Statele Unite planuri pentru viitoare atacuri chirurgicale în Venezuela? Washingtonul ar avea pe masă opţiunea utilizării dronelor şi avioanelor de vânătoare
”Ajustăm producția fabricilor din rusia”: Uzina militară „Electrodetal B”, lovită de rachete de croazieră Neptune
Contraofensivă ieftină: Cum vânează militarii ucraineni de pe avioane Yak-52 roiurile de drone ruseşti Shahed (Video)
Danemarca a înregistrat un nou incident cu drone deasupra celui mai mare aeroport militar din țară
Rusia isterizează Europa cu ”operațiunea drona”: Germania și Danemarca spun că au suspiciuni de sabotaj și spionaj
„Rusia ne monitorizează sateliții”. Ministrul german al Apărării: Investim 41 de miliarde de dolari în programe spațiale
Rușii au spus „da”: Prețul salvării avionului Su-57 de către o mare putere mondială va fi accesul acesteia la codul sursă și la toate datele sensibile
SUA trimit F-16 pentru a intercepta patru avioane rusești Su-35 și Tu-95 în apropierea Alaskăi
Sfidarea a fost totală: Rușii au „salutat” avioanele F-35 cu aripile avioanelor MiG-31 în timpul incidentului fără precedent în care au intrat în spațiul aliat
Calm și decis în fața provocărilor: Cum trebuie interpretat răspunsul NATO la escaladarea rusă în spațiul aerian estonian
Forțele Aeriene ale Ucrainei anunță doborârea unui bombardier rusesc de tip Su-34. Aeronava îndeplinea misiuni de bombardament în regiunea Zaporojie
Flota Forțelor Aeriene Iraniene, modernizată cu MiG-29. Teheranul subliniază că Rusia livrează ”în etape” și avioane Su-35

Ştiri Recomandate

Are Europa, de fapt, o armată? Studiul care arată deficitul uriaș de trupe și de ce depindem de SUA și de rezistenta Ucrainei pe front
„America First” lovește Flancul Estic. Congresul SUA se revoltă împotriva retragerii trupelor din România, în timp ce NATO încearcă să calmeze spiritele
Photo source: NATO
EXCLUSIV
Să învățăm de la Ucraina: Flota de drone. Am. Pierre Vandier, Comandantul Suprem pentru Transformare: Am discutat și cu România. Modelul e deja testat și poate fi adus și în Marea Neagră
Fabrică de armament, sursă foto: Romarm
EXCLUSIV
Ce cumpărăm de cele 16 miliarde din SAFE? Și cum facem ca România să fie producătoare de arme, nu simplu client | Viorel Manole, directorul Patromil, la Obiectiv EuroAtlantic
Kazahstanul se alătură istoricelor Acorduri Abrahamice privind recunoașterea Israelului. Lovitură strategică cu manta a SUA în Asia Centrală, în fața Rusiei și Chinei?
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Pregătiri pentru vizita lui Erdogan? Ministrul de Externe, Oana Țoiu, vizită în Turcia unde a fost primită la Ankara de omologul ei
Rusia acuză că soldații ei sunt uciși în Ucraina de muniția și armamentul livrat de „fratele sârb”. Rușii arată pisica vecinilor noștri
Încă un pas în afara orbitei Moscovei: Sprijinită intens de Turcia, Armata azeră sa se aliniază la standardele NATO
„Țintă de mare valoare” lovită de ucraineni (FOTO/VIDEO). Cum a fost distrusă baza de drone Shahed din Donețk
„Reabilitare” pe frontul ucrainean? Ce se ascunde în spatele deciziei Marii Britanii de a trimite controversatele blindate Ajax
SUA vor stabili o prezență militară în Siria. Obiectivul e procesul de pace cu Israelul
„Pacea prin forță” a lui Mark Rutte: NATO cere industriei de apărare „supra-producție” pentru a depăși Rusia. Ce înseamnă „dividendul apărării” anunțat la București?
Mark Rutte anunță noua țintă strategică a NATO: 5% din PIB pentru Apărare. Președintele Dan: „Reînarmarea nu e o alegere, e o necesitate”
Nu mai au tehnologie: Cum a ajuns PAK DA, bombardierul rus al viitorului „victima” războiului din Ucraina. Scurgere masivă de documente
Mega-achiziție de aproiape 2 miliarde de euro: Croația își transformă armata cu tancuri Leopard și obuziere Caesar
NATO - Industry Forum 2025, la București. Mark Rutte și Nicușor Dan dau startul în ziua 2
Diplomația F-35: SUA, pe cale să spună „da” vânzării F-35 unei puteri cu capacitate de hegemon în regiune, un punct de cotitură în Orient
Războiul din spatele liniilor frontului: Cum vânează Ucraina sistemele Iskander pe teritoriul Rusiei
Războiul hibrid al Rusiei, în faza dronelor ce perturbă aeroporturile civile din Europa
Rușii se pregătesc și ei pentru reluarea testelor nucleare. Decizia vine la scurt timp după un anunț similar din partea SUA
Statele Unite au testat racheta balistică intercontinentală Minuteman III
Alertă în intelligence în SUA: La NSA, un vid de conducere și reducerile de personal amenință operațiile militare și moralul
Cum să îți fie Flota decimată de un stat fără nave și submarine. Numărul exact de nave pierdute de ruși în Marea Neagă
SUA readuc „Fat Albert”, cel mai cunoscut avion C-130 Hercules din lume, la Marshall Aerospace pentru o nouă cutie centrală a aripii
Înlocuitor ieftin pentru rachetele de croazieră. Rușii au mărit la 200 km raza de acțiune a bombelor de aviație sovietice cu ajutorul motoarelor chinezești
Rutte dă asigurări de la București că NATO va interveni într-o clipă în cazul unui atac asupra României: „Nimeni nu va încerca să testeze asta”
Foto: Ministerul Apărării Naționale (MApN)
EXCLUSIV
Cum va arăta arhitectura de securitate europeană în 2030 și care va fi rolul României?
”Vom revigora industria de apărare. Avem o tradiție”. Nicuşor Dan dă asigurări că România implementează strategia pentru industria de apărare
Amurgul bombardierelor strategice rusești: Moscova își schimbă tactica și mizează pe alte mijloace de lovire mai eficiente
Tancul K2 Black Panther produse de compania Hyundai Rotem. Sursa foto: Defence24.com.
EXCLUSIV
Analiză: Modelul polonez. Cum să cumperi tancuri și să-ți repornești industria de apărare. O lecție pentru România?
Viitorul bombardier stealth B-21 Raider redefinește cabina de pilotaj? Mai puțini oameni implicaţi, mai multe sisteme AI la manşă
pixel