Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Ce presupune catapultarea dintr-un MiG-21 LanceR. Osiceanu: Piloții români au o educație diferită față de cei din vest
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Săptămâna trecută o aeronavă de tip MiG-21 LanceR s-a prăbușit în România. Avionul aparținea Bazei 71 Aeriene Câmpia Turzii și s-a prăbuşit în apropierea localităţii Dedrad, judeţul Mureş.
MiG-21 LanceR, sursă foto: Forțele Aeriene Române
MiG-21 LanceR, sursă foto: Forțele Aeriene Române

Din fericire pilotul a reușit să se catapulteze la timp și a scăpat cu viață. A fost diagnosticat cu politraumatism prin catapultare, a fost operat, dar se află în afara oricărui pericol.

Însă, din păcate, nu la fel de norocoși au fost alți piloți români care s-au prăbușit cu bătrânele MiG-uri.

Pilotul Cezar Osiceanu, pilot de aeronave civile în cadrul Tarom, pe pagina sa de Facebook, a explicat, citând din lucrarea „Mai iute ca moartea 1 – Zece salvări prin catapultare povestite de piloţii care le-au trăit” ce presupune o catapultare dintr-un avion supersonic.

În opinia pilotului român, potrivit volumului mai sus menționat, piloții români nu au educația de a prima salvarea lor în locul avionului.

Redăm din cele scrise de Cezar Osiceanu:

„Pentru amatorii de detalii există o carte recent scrisă pe aceasta temă de către Andrei Ionescu, „Mai iute ca moartea 1 – Zece salvări prin catapultare povestite de piloţii care le-au trăit”- Editura Aripi Argintii, în care sunt descrise mult mai pe larg astfel de evenimente.

 

Pilotul militar român nu e educat precum cel din vest de a prima salvarea sa nu a avionului

 

Ab initio pilotul militar este selectat, educat și antrenat permanent pentru a face față din punct de vedere fizic și psihic acestei manevre cu o mare varietate de implicații și repercusiuni ulterioare. Dar pentru o asemenea experiență, se arată în cartea mai sus menționată, pilotul român nu este educat, precum cel din vest, de a prima salvarea lui în locul  avionului, ceea ce a condus la numeroase decese până în prezent!

Tehnic constructorul încearcă să ofere o siguranță cât mai mare catapultării pilotului de luptă în cât mai multe faze ale zborului. Pentru MIG 21 scaunul de catapultare in general folosit la noi este de tip M-1M care asigura la sol posibilitatea folosirii lui de la minim 130 de km/h.

Odată cu decolarea avionului însă datele se schimbă în funcție de înălțimea și viteza de zbor a avionului pentru că, de exemplu, nu se poate face catapultarea la viteză supersonică! De ce? Simplu! Dacă pe verticală suprasarcina la declanșare este imensă - doar 20 g !!! - prin combinarea acesteia cu componenta orizontală la viteză supersonica rezultatul asupra corpului pilotului este cumplit!

Ordinea manevrelor (cu scuze pentru prezentarea non ad literam) teoretic ar fi cam așa:

- pilotul dă comanda de catapultare

- se largheaza cupola cu ajutorul unor cartușe pirotehnice. Cupola are la rândul ei un cablu care extrage o siguranță de la scaunul pilotului

- odată siguranța scoasă o încarcătură cu pulbere de pe scaun percutează și se inițiază propulsia scaunului scoțându-l afară din cabină

- odată scos pilotul cu scaunul de catapultare afară din cabină se separă pilotul de scaun și se deschide mica parașută stabilizatoare și cu rol de extractoare pentru parașuta de salvare propriu-zisă

- parașuta de salvare este una care nu prea poate fi manevrată fiind una de genul “ unde cazi, cazi!” și care din cauza unei viteze destul de mari de coborâre coroborată cu o manevrabilitate minimă a cauzat multe accidente tocmai la aterizarea.

 

Majoritatea piloților militari care se catapultează suferă traume

 

Faptul ca majoritatea pilotilor care au trecut printr-o catapultare din avioanele lor de lupta suferă puternice e cauzat după cum spuneam si mai sus:

- vitezei mari pe verticala cu care pleacă scaunul ejectabil care in maxim 2-3 secunde scoate pilotul din carlinga

- aceasta plecare pe verticala, brusca si cu o asemenea viteza, conduce la accelerații foarte mari cu efect direct asupra coloanei vertebrale ale pilotului

- viteza de înaintare pe orizontala a avionului, un alt factor de presiune asupra corpului pilotului concomitent cu accelerația pe verticala. După ce scaunul pleacă pe verticala, el are un mecanism de orientare care permite redresarea cu capul in sus a pilotului inca aflat in scaun ceea ce exercita asupra corpului pilotului presiuni suplimentare

- aterizării pe sol cu o parasuta putin manevrabila si cu viteza descensionala mare care conduce la accidentări in majoritatea cazurilor

Istoria acestor scaune de catapultare arata faptul ca ele in trecut nu au fost tocmai foarte salvatoare pentru piloți. De exemplu la avioanele rusești MiG-15 inițial pilotul daca uita sa își strângă singur picioarele înainte de catapultare rămânea fără ele din cauza izbirii de marginea cupolei.

 

MiG-21 a rezolvat această problemă la catapultare

 

La avionul MiG-21 în cazul recent întâmplat constructorul asigura ca în timpul catapultării mâinile și picioarele pilotului se fie “adunate” de sistemul special prevazut de pe scaun tocmai pentru evitarea situațiilor din trecut.

Un alt exemplu este dat de scena din Top Gun în care navigatorul lui Tom Cruise se lovește de cupola carlingii lui, ceea ce arată și o altă problemă întâlnită la avioanele cu dubla comandă!

Un record al catapultărilor în România il deținea pe vremea lui Ceausescu celebrul as al aviației militare de vânătoare colonelul Tache cu 3 catapultări reușite și fără consecințe asupra lui dpdv medical. De aceea se preferă la avioanele de luptă o constitutie fizică scundă, îndesată, cu gâtul cât mai scurt pentru piloți, astfel ei putând suporta mai ușor șocurile, suprasarcinile, etc.

Însuși filmul Top Gun a avut rolul demitizări greșitei imagini a piloților de vânătoare înalți ca brazii, cu mușchii ca ai lui Arnold Schwarzenegger, Tom Cruise fiind un pitic în raport cu primul.

Trebuie însă să știm că absolut toti piloții de astăzi fac anual un antrenament obligatoriu pentru catapultare care se finalizează cu urcarea lui pe un astfel de scaun situat însă la sol pe o șină verticală care reconstituie primele faze ale catapultării

 

MiG-21 LanceR nu sunt sicrie zburătoare

 

În concluzie ar trebui să:

-încetam a considera avionul MiG-21 în felul acela grobian și ignobil des întâlnit in mediul public (sicrie zburătoare, tigăi, rable, etc) mai ales că subsecvent este jignit fiecare pilot calificat pe acest avion

- acceptăm riscurile piloților, acțiunile și urmările lor susținându-i moral măcar, deoarece ei zboară pentru apărarea țării și nu pentru altceva sau altcineva

-respectăm deciziile pilotilor în astfel de situații chiar dacă multe dintre ele au însemnat în mod practic sinucideri controlate din partea pilotilor militari români din cauza dorinței lor de a evita petrecerea unor catastrofe prin prăbușirea avioanelor asupra unor zone populate

-ne reamintim faptul că până de curând piloții militari erau execrabil plătiți, familiile lor erau greu încercate material, locuiau în condiții create prin 1970, zburau extrem de puțin din lipsa banilor Ministerului Apărării”, a transmis Osiceanu.

CITEȘTE ȘI: Câte MiG-21 LanceR mai are România. Armata trece numărul bătrânelor avioane la „informații confidențiale”


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

“Radarele zburătoare” rusești A-50U au fost semnalate pe direcția Sumy: Apariția acestora în zonă poate indica pregătirea unor noi acțiuni ofensive în regiune
Franța nu doar că nu slăbește ajutorul pentru Ucraina, dar accelerează puternic: Mai multe avioane Mirage 2000-5F și posibilitatea ca alte țări să livreze și ele
Algeria, care a semnat recent cu Rusia pentru Su-57, a primit și avioane Su-35. Devine al doilea client extern după China iar o a treia țară se pregătește și ea
Sursă foto: Forțele Aeriene Române - ROAF Facebook
EXCLUSIV
Gl. Simionescu explică de ce era greu de zburat ''fierul de călcat''. Aripa delta a MiG-21 LanceR și viteza mare inclusiv la aterizare nu ierta piloților greșeala
F-35, victima efectului de domino: Canada a anunțat și ea că analizează posibilitatea de a renunța la F-35. Pentru SUA ar fi o lovitură de 13 mld. de dolari
Există viață și după F-35. Turcia alege oficial Eurofighter, dar în cea mai modernă versiune posibilă: Tranche 4 cu radar AESA
Bombardiere rusești cu rază lungă de acțiune Tu-22M3 au patrulat deasupra Mării Baltice. Avioane de vânătoare occidentale au escortat aparatele ruse
Portugalia e primul stat care renunță la F-35 și arată cu degetul către noua politică a SUA. Cu resursa de F-16 spre finalul vieții, există acum două opțiuni
Avioane Craiova bate toate recordurile și înregistrează întârzieri la întârzieri. MApN va percepe penalități în programul de modernizare IAR-99
Pentru ce se pregăteşte aviația strategică a Rusiei? Acumularea masivă de bombardiere rusești în peninsula Kola (Foto)
Avioane de luptă Rafale au traversat Marea Neagră. Francezii au pus la „lucru” sistemele SPECTRA de pe avioane, chiar în coasta rușilor
Șase bombe americane JDAM lansate de MiG-29 ucrainene, doborâte de Pantsir ruse? Prestigiul SUA ar fi puternic afectat dacă se va confirma
Marea Britanie nu va livra Ucrainei cele 30 de avioane multirol Typhoon Tranche 1 ce vor fi retrase din serviciu
Au și ghinion: Cum au ajuns motoarele americane ale avioanelor Gripen să „îngroape” miliarde. Istoria avionului se putea scrie diferit
Ucrainenii nu pot folosi F-16 în lupta „unu la unu” împotriva Su-35. Lipsa rachetelor cu rază mai lungă este o primă problemă, dar mai sunt și altele
F-16, în inima Ardealului: Moment istoric pentru Escadrila 48 Vânătoare a României. Se confirmă și informațiile noastre despre modernizare
Rusia pregătește ceva major asupra Ucrainei? După mult timp rușii au utilizat avioanele AWACS A-50, profitând că SUA au suspendat ajutorul militar
Patriot încă rămâne baza apărării ucrainene. Versiunea actuală a europeanului SAMP/T are limitări în privința interceptării balistice, dar noile sale rachete pot schimba situația
SUA cresc presiunea: Sistemele de război electronic de pe F-16-urile ucrainene nu vor mai primi actualizări. Musk spune că oprirea Starlink ar prăbuși apărarea ucraineană
Cea mai valoroasă armă din Ucraina ar putea fi în pericol. Patriot, mai ușor de lovit de rachete și dronele ruse, după suspendarea ajutorului SUA
Patru avioane F-16 ale României, în coasta Rusiei. Militarii români care vor apăra o regiune fierbinte a Europei au fost evaluați (Foto)
Se va paria pe avioane Rafale? Franța a dezvăluit numărul impresionant de avioane Rafale pe care are capacitatea să-l producă lunar
Ariane 6, la prima misiune complet operațională. Racheta europeană pune pe orbită un satelit francez de spionaj
Acesta e viitorul inclusiv pentru România? Arme europene pe F-35: În premieră un F-35B a testat o rachetă aer-aer Meteor
Avioanele MiG-29, odată și în dotarea României, încă se cumpără. De ce Ungaria tocmai a vândut MiG-29 unui stat din Europa
Belgia amână livrarea avioanelor F-16 în Ucraina până anul viitor, din cauza întârzierilor programului F-35 belgian
Generația a 5-a? F-35 și restul: Flota globală F-35 domină cerul, depășind 1 milion de ore de zbor. România a intrat și ea recent în „clubul F-35”
Bombardierele americane B-52 fac echipă cu aviațiile militare din Est. Avioane F-16 ale României au zburat alături de celebrele B-52
Joaca de-a aviaţia în Marea Mediterană: Avion de luptă rusesc Su-35, manevre periculoase în apropierea unei drone franceze Reaper (Video)
Pe fondul agravării situației din jurul războiul din Ucraina, Franța este tot mai prezentă în zona Mării Negre. Patru avioane militare franceze au evoluat simultan în regiune

Ştiri Recomandate

SUA vor să propună atribuirea unui statut neutru teritoriilor din jurul Centralei Nucleare Zaporojie și să preia controlul acesteia
Lista dorințelor lui Putin se măreşte | Kremlinul este „mulțumit” de declarațiile SUA care exclud aderarea Ucrainei la NATO
Cum să demontezi democrația: Lecții pe care aspiranții la autocrați le pot învăța de la Orban al Ungariei
China testează o bombă non-nucleară cu hidrogen pe fondul creșterii tensiunilor în Indo-Pacific
Nici măcar ucrainenii nu știu ce au distrus (Video). Un monstru blindat pe șine, lovit inteligent sub „burtă” în Rusia, în cel mai vulnerabil punct
O solicitare a Ucrainei care aproape a şocat mediul politic european: Germania, rugată să transfere 30% din activele sale militare către armata ucraineană
S-au înecat la mal? Cine și de ce blochează pe ultima sută de metri achiziția Turciei de avioane Eurofighter, într-un moment dificil pentru aviația militară turcă
Dacă negocierile comerciale eșuează și Trump impune tarifele, UE amenință SUA cu restricții la unele exporturi europene către State
Bombardarea Yemenului pe Signal ia amploare. Hegseth, șeful Pentagonului, mai avea un grup de Signal cu familie și prieteni unde oferea informații clasificate
Armistițiul de Paște propus de Putin, doar un exercițiu de imagine: “Este un spectacol cu un singur spectator - Donald Trump”
Încă un Bradley, capturat în Ucraina. "Ucigașul de tancuri", prezentat de ruși ca un mare trofeu
Rușii încă visează la Transnistria, dar recunosc că “deocamdată, nu avem resurse pentru a captura Odesa și Mîkolaiv”
România va avea șapte sisteme PATRIOT. Ce știm despre programul de rachete și care sunt necunoscutele
Britanicii au ridicat două Eurofighter de două ori în doar 48 de ore pentru a intercepta avioane rusești care se apropiau de frontiera NATO
Lagăre de reeducare și uniforme militare rusești - drama copiilor ucraineni răpiți de Mama Rusie
Su-57 visează la performanțele F-35, dar rușii mizează pe cifre. Câte avioane ar putea arunca în luptă Rusia, dacă ar declanșa un război major
Nemții își fac încă o dronă kamikaze: Virtus, copia modernă a dronei rusești Lancet
Fantoma Escadrei ruse din Marea Mediterană: Rusia mai are în regiune doar două nave, după ce fregata Amiral Golovko a plecat în Oceanul Atlantic
Rușii sunt aproape de recuperarea completă a regiunii Kursk. Militarii ucraineni mai controlează o singură localitate de pe teritoriul rus
Trei F-16 ale Escadrilei 48 revin din Marea Britanie. F-urile au participat la exercițiul Ramstein Flag 2025, bazat pe lecțiile din Ucraina
Putin declară armistițiu de Paște
Mai multe firme chineze, acuzate că ajută Rusia să producă rachete Iskander, au fost trecute pe lista de sancțiuni a Kievului
Concesii cât o înfrângere. SUA ar putea recunoaște controlul rusesc asupra Crimeei, iar asta nu ar fi singurul pas în spate: Prezența în Siria ar putea fi înjumătățită
SpaceX deținut de Musk este favorit în construirea viitorului scut spațial antirachetă, ”Golden Dome”
Ce se mai știe despre bazele militare rusești din Siria. “Moscova continuă dialogul cu guvernul de tranziție”
SUA exersează noi tactici anti-dronă. Până când dronele MQ-9B și avioanele vor putea folosi arme laser, F-16 americane învață să lupte împotriva UAV-urilor
Israelul nu a renunțat la varianta unui atac limitat asupra instalațiilor nucleare iraniene, înainte ca Teheranul să-și refacă apărarea
”Nimeni nu mă joacă pe mine”. Trump confirmă că ar putea abandona negocierile privind Ucraina dacă nu se ajunge rapid la un rezultat. Ce se întâmplă cu ajutorul militar american
Rusia va trimite militari nord-coreeni în Ucraina. Justificarea, în nota propagandei ruse: Aceștia luptă pe teritoriul definit de constituția Rusiei
Joia Neagră pentru a doua Armată a lumii: Trupele de elită ruse, decimate la Pokrovsk. Cifrele „dezastrului irevocabil”, fără niciun centimetru avans
Cum folosește Rusia aviația militară pe post de „artilerie aeriană” și de ce marele perdant e Marina, zdrobită de o țară fără nave de luptă
Rușii au încercat spargerea frontului de sud. Nouă tactică folosită în regiunea Zaporojie, implică atacuri conduse cu o întregă unitate de luptă
pixel