Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Ce presupune catapultarea dintr-un MiG-21 LanceR. Osiceanu: Piloții români au o educație diferită față de cei din vest
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Săptămâna trecută o aeronavă de tip MiG-21 LanceR s-a prăbușit în România. Avionul aparținea Bazei 71 Aeriene Câmpia Turzii și s-a prăbuşit în apropierea localităţii Dedrad, judeţul Mureş.
MiG-21 LanceR, sursă foto: Forțele Aeriene Române
MiG-21 LanceR, sursă foto: Forțele Aeriene Române

Din fericire pilotul a reușit să se catapulteze la timp și a scăpat cu viață. A fost diagnosticat cu politraumatism prin catapultare, a fost operat, dar se află în afara oricărui pericol.

Însă, din păcate, nu la fel de norocoși au fost alți piloți români care s-au prăbușit cu bătrânele MiG-uri.

Pilotul Cezar Osiceanu, pilot de aeronave civile în cadrul Tarom, pe pagina sa de Facebook, a explicat, citând din lucrarea „Mai iute ca moartea 1 – Zece salvări prin catapultare povestite de piloţii care le-au trăit” ce presupune o catapultare dintr-un avion supersonic.

În opinia pilotului român, potrivit volumului mai sus menționat, piloții români nu au educația de a prima salvarea lor în locul avionului.

Redăm din cele scrise de Cezar Osiceanu:

„Pentru amatorii de detalii există o carte recent scrisă pe aceasta temă de către Andrei Ionescu, „Mai iute ca moartea 1 – Zece salvări prin catapultare povestite de piloţii care le-au trăit”- Editura Aripi Argintii, în care sunt descrise mult mai pe larg astfel de evenimente.

 

Pilotul militar român nu e educat precum cel din vest de a prima salvarea sa nu a avionului

 

Ab initio pilotul militar este selectat, educat și antrenat permanent pentru a face față din punct de vedere fizic și psihic acestei manevre cu o mare varietate de implicații și repercusiuni ulterioare. Dar pentru o asemenea experiență, se arată în cartea mai sus menționată, pilotul român nu este educat, precum cel din vest, de a prima salvarea lui în locul  avionului, ceea ce a condus la numeroase decese până în prezent!

Tehnic constructorul încearcă să ofere o siguranță cât mai mare catapultării pilotului de luptă în cât mai multe faze ale zborului. Pentru MIG 21 scaunul de catapultare in general folosit la noi este de tip M-1M care asigura la sol posibilitatea folosirii lui de la minim 130 de km/h.

Odată cu decolarea avionului însă datele se schimbă în funcție de înălțimea și viteza de zbor a avionului pentru că, de exemplu, nu se poate face catapultarea la viteză supersonică! De ce? Simplu! Dacă pe verticală suprasarcina la declanșare este imensă - doar 20 g !!! - prin combinarea acesteia cu componenta orizontală la viteză supersonica rezultatul asupra corpului pilotului este cumplit!

Ordinea manevrelor (cu scuze pentru prezentarea non ad literam) teoretic ar fi cam așa:

- pilotul dă comanda de catapultare

- se largheaza cupola cu ajutorul unor cartușe pirotehnice. Cupola are la rândul ei un cablu care extrage o siguranță de la scaunul pilotului

- odată siguranța scoasă o încarcătură cu pulbere de pe scaun percutează și se inițiază propulsia scaunului scoțându-l afară din cabină

- odată scos pilotul cu scaunul de catapultare afară din cabină se separă pilotul de scaun și se deschide mica parașută stabilizatoare și cu rol de extractoare pentru parașuta de salvare propriu-zisă

- parașuta de salvare este una care nu prea poate fi manevrată fiind una de genul “ unde cazi, cazi!” și care din cauza unei viteze destul de mari de coborâre coroborată cu o manevrabilitate minimă a cauzat multe accidente tocmai la aterizarea.

 

Majoritatea piloților militari care se catapultează suferă traume

 

Faptul ca majoritatea pilotilor care au trecut printr-o catapultare din avioanele lor de lupta suferă puternice e cauzat după cum spuneam si mai sus:

- vitezei mari pe verticala cu care pleacă scaunul ejectabil care in maxim 2-3 secunde scoate pilotul din carlinga

- aceasta plecare pe verticala, brusca si cu o asemenea viteza, conduce la accelerații foarte mari cu efect direct asupra coloanei vertebrale ale pilotului

- viteza de înaintare pe orizontala a avionului, un alt factor de presiune asupra corpului pilotului concomitent cu accelerația pe verticala. După ce scaunul pleacă pe verticala, el are un mecanism de orientare care permite redresarea cu capul in sus a pilotului inca aflat in scaun ceea ce exercita asupra corpului pilotului presiuni suplimentare

- aterizării pe sol cu o parasuta putin manevrabila si cu viteza descensionala mare care conduce la accidentări in majoritatea cazurilor

Istoria acestor scaune de catapultare arata faptul ca ele in trecut nu au fost tocmai foarte salvatoare pentru piloți. De exemplu la avioanele rusești MiG-15 inițial pilotul daca uita sa își strângă singur picioarele înainte de catapultare rămânea fără ele din cauza izbirii de marginea cupolei.

 

MiG-21 a rezolvat această problemă la catapultare

 

La avionul MiG-21 în cazul recent întâmplat constructorul asigura ca în timpul catapultării mâinile și picioarele pilotului se fie “adunate” de sistemul special prevazut de pe scaun tocmai pentru evitarea situațiilor din trecut.

Un alt exemplu este dat de scena din Top Gun în care navigatorul lui Tom Cruise se lovește de cupola carlingii lui, ceea ce arată și o altă problemă întâlnită la avioanele cu dubla comandă!

Un record al catapultărilor în România il deținea pe vremea lui Ceausescu celebrul as al aviației militare de vânătoare colonelul Tache cu 3 catapultări reușite și fără consecințe asupra lui dpdv medical. De aceea se preferă la avioanele de luptă o constitutie fizică scundă, îndesată, cu gâtul cât mai scurt pentru piloți, astfel ei putând suporta mai ușor șocurile, suprasarcinile, etc.

Însuși filmul Top Gun a avut rolul demitizări greșitei imagini a piloților de vânătoare înalți ca brazii, cu mușchii ca ai lui Arnold Schwarzenegger, Tom Cruise fiind un pitic în raport cu primul.

Trebuie însă să știm că absolut toti piloții de astăzi fac anual un antrenament obligatoriu pentru catapultare care se finalizează cu urcarea lui pe un astfel de scaun situat însă la sol pe o șină verticală care reconstituie primele faze ale catapultării

 

MiG-21 LanceR nu sunt sicrie zburătoare

 

În concluzie ar trebui să:

-încetam a considera avionul MiG-21 în felul acela grobian și ignobil des întâlnit in mediul public (sicrie zburătoare, tigăi, rable, etc) mai ales că subsecvent este jignit fiecare pilot calificat pe acest avion

- acceptăm riscurile piloților, acțiunile și urmările lor susținându-i moral măcar, deoarece ei zboară pentru apărarea țării și nu pentru altceva sau altcineva

-respectăm deciziile pilotilor în astfel de situații chiar dacă multe dintre ele au însemnat în mod practic sinucideri controlate din partea pilotilor militari români din cauza dorinței lor de a evita petrecerea unor catastrofe prin prăbușirea avioanelor asupra unor zone populate

-ne reamintim faptul că până de curând piloții militari erau execrabil plătiți, familiile lor erau greu încercate material, locuiau în condiții create prin 1970, zburau extrem de puțin din lipsa banilor Ministerului Apărării”, a transmis Osiceanu.

CITEȘTE ȘI: Câte MiG-21 LanceR mai are România. Armata trece numărul bătrânelor avioane la „informații confidențiale”


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Belgia, Franța și Marea Britanie, misiune de supraveghere aeriană deasupra Mării Negre (FOTO): Scopul a fost „întărirea securității europene în apele internaționale''
Concluzii îngrijorătoare: SUA au folosit în 12 zile producția pe 10 ani a sistemelor imbatabile THAAD, pentru a intercepta rachetele iraniene
De ce aviația militară rusă a eșuat să domine spațiul aerian în Ucraina. Su-34 pe post de „artilerie aeriană” iar piloții ruși nu au mai intrat de un an în Ucraina
Avioanele A400M ale Germaniei vor fi protejate de sisteme de autoprotecție DIRCM. Sistemul contracarează rachetele ghidate, în special cele lansate de MANPADS
Un joc de-a v-ați ascunselea: Cum îşi protejează Ucraina flota de F-16 de atacurile cu rachete ruseşti (Video)
F-35 ca „punte” către F-47: Compania Lockheed propune un ,,upgrade strategic'' după eșecul contractului NGAD
Polonia, centrul de greutate al NATO în Est cu sprijin american: Flota de avioane F-16, modernizată pentru a consolida Flancul Estic al Alianţei
Tensiunile se intensifică în urma atacului avioanelor de vânătoare thailandeze F-16 asupra forțelor cambodgiene (Foto/Video)
De ce sistemul de rachete MIM-23 Hawk, fabricat în SUA, vechi de 60 de ani, încă mai satisface nevoile de apărare aeriană ale Ucrainei?
Ucraina anunță un contract militar uriaș de drone pentru SUA. ”Ne-am înțeles cu Trump; vor cumpăra de 10-30 de miliarde”
Trei din zece au fost bifate. Ucraina a anunțat cine îi va livra primele 3 sisteme Patriot din cele 10 necesare
SUA frânează achizițiile de F-35: Doar 26 de avioane în următorul an, până la rezolvarea întârzierilor cu următoarea versiune de F-35
FCAS la răscruce: Între problemele interne și presiunea SUA, proiectele militare europene de top bat pasul pe loc
Avioanele F-35 și F-16 interceptează bombardiere rusești ce testează din nou aviaţia americană în Alaska (FOTO)
Avioane F-16 thailandeze au lovit ținte militare de la frontiera cu Cambodgia
Final de telenovelă cu happy end. Turcia intră în ,,clubul Eurofighter" după ce ultima țară care i s-a opus a spus ,,da"
Turcia prezintă prima sa rachetă hipersonică, Tayfun Block-4
Ucraina a pierdut în premieră și un Mirage 2000. Avionul nu a fost însă doborât de ruși
Mistral 3 e și mai performantă. Racheta franceză, capabilă să lovească bărci mici de asalt și drone
Ungaria a finalizat programul H225M și se laudă că are cea mai modernă flotă de elicoptere din Europa. Dar oare e chiar așa?
Statele Unite readuc armele nucleare tactice în Marea Britanie, semnalând o schimbare majoră în postura militară a NATO
Patru avioane ucrainene au intrat în spațiul României la nord de Maramureș în timpul unui atac masiv rus. România a ridicat două avioane F-16
România s-a integrat perfect în „ecosistemul F-16”. Aviația militară română, singura din Europa unde se antrenează piloți de F-16. În lume doar SUA ne depășesc
Rapid, ieftin și bun: SUA testează rachete low-cost CMMT, lansate de avioane utilitare. Urmează și varianta pentru HIMARS
Apărarea aeriană a Israelului, pusă la încercare: În 12 zile de conflict, rata de succes a iranienilor a crescut de la 8% la 37%
Cât costă programul Mistral 3 al României. MApN vrea să cumpere peste 200 de sisteme antiaeriene MANPAD
China, semnal psihologic către Occident: Primele imagini cu „Monstrul Mării Bohai”, ekranoplanul său experimental
Estonia semnează un acord de 200 de milioane de euro pentru sistemele Mistral 3. România are pe masă o ofertă la fel de avantajoasă
Su-35 chiar are probleme? Un stat care a refuzat cu scandal cel mai promovat avion al Rusiei nu ar fi făcut-o doar la presiunea SUA
Loviturile Rusiei cu Iskander și Kinjal i-au convins pe generalii occidentali: NATO are nevoie de mai multe rachete cu rază lungă de acțiune

Ştiri Recomandate

Serviciile de informații militare ale Ucrainei avertizează Europa că vine un „val uriaș” de dezinformare din Rusia odată cu începerea manevrelor comune ruso-beloruse
De la macara căzută pe navă, până la incendii: Cele trei incidente care au pecetluit soarta singurului portavion rus Amiral Kuznețov. Deși rușii nu vor să recunoască că e final de drum
Vizită extinsă în China. Toate obiectivele lui Putin la Beijng, în cea mai importantă participare externă din 2022 încoace, unde pledează pentru o nouă ordine mondială
Ucrainenii au reușit să încercuiască trupele ruse de ocupație care avansau în direcția Dobropillya, în Donețk
Acțiunile militare ale Rusiei la Dunăre și în Baltica trebuie să ne pună pe gânduri. Chifu: Da, ne putem aștepta ca Rusia să testeze Articolul 5 la un moment dat
Merz vrea ca Europa să se asigure că Rusia nu va mai avea capacitatea economică de a continua războiul în Ucraina și pe continent
Moment cu adevărat istoric pentru Europa: Avioane F-15 ale Japoniei, dislocate pe bătrânul continent. Unde aterizează și care va fi misiunea F-15 japoneze
O familie de teroriști, lichidată. Hamas confirmă că Israelul l-a eliminat și pe Mohammed Sinwar, fratele lui Yahya Sinwar, arhitectul atacului de tip holocaust din 7 octombrie
China așteaptă cu brațele deschise Azerbaidjanul și Armenia în Organizația de Cooperare de la Shanghai (OCS)
„Escorta digitală” și umbra Chinei. Sau cum poate o procedură de lucru a Microsoft să afecteze în profunzime securitatea SUA
F-16 Fighting Falcon din dotarea Forțelor Aeriene Române. Foto: Bogdan Pantilimon @ForțeleAerieneRomâne
EXCLUSIV
De ce pariul României că Patriot și F-16 ne vor asigura „biletul” către Ucraina e pierzător. Exemplul unui mic stat european care ne-a luat fața
Generalul Gherasimov spune că Rusia e în ofensivă pe întreg frontul ucrainean iar trupele ocupantului au inițiativa
Avioanele F-35 țin Rusia departe, dar încă nu în România ci în celălalt capăt al Flancului. Care vor fi misiunile F-35 olandeze în Polonia
Ce se întâmplă cu activele ruse înghețate de Europa? Kaja Kallas spune că toate opțiunile sunt pe masă
Așa ceva nu s-a mai văzut de la blocada Cubei: SUA au dislocat în jurul Venezuelei nave de război, inclusiv de desant. Maduro spune că e pregătit inclusiv de invazie
Israelul însăsprește asediul în Gaza. Crucea Roșie avertizează că e imposibilă o evacuare a ultimului bastion al grupării teroriste Hamas
Deputatul ucrainean Andrii Parubîi, fost președinte al Radei Supreme, împușcat mortal la Lviv
Rachetele rusești au ajuns din nou în vestul Ucrainei: Aviația poloneză a fost pusă în stare de alertă
Ionuț Moșteanu anunță obiectivul de a construi noi fabrici. România susține adoptarea unui cadru legislativ pentru dezvoltarea industriei de apărare
Flota rusă „în exil” a Mării Neagre: Din cauza coșmarului ucrainean trei nave noi de luptă au fost redirecționate și inaugurate în Marea Baltică și Caspică
Viitoarele escadrile de F-35 poloneze primesc pachetul „long life” într-un acord uriaș. România vine tare din spate și ea în programul F-35
MAE l-a convocat pe ambasadorul rus Vladimir Lipaev, după atacurile ocupantului pe Dunăre, în imediata apropiere a granițelor României
S-au „ascuns” dronele ruse în apele României înainte de a scufunda nava ucraineană Simferopol? De ce e imposibil ca rușii să nu fi intrat în apele teritoriale române
Bacăul se mișcă bine: Un nou F-16, livrat cu succes după mentenanță. Aerostar poate lucra la 6 avioane F-16 simultan și vine cu o veste bună din 2026
Conducerea politico-militară a Houthi a fost decapitată în urma atacurilor israeliene
De ce ar ține Rusia un avion Su-34 în aer liber la baza aeriană Morozovsk? Imagini din satelit surprind paradoxul apărării aeriene ruse
Un alt „S-400 Triumf” eșuează (VIDEO): O dronă ucraineană transformă radarul rusesc de apărare aeriană din Crimeea în fier vechi
O imagine publicată de Boeing cu muniţia PJDAM. Sursa foto:Boeing
EXCLUSIV
Arma-surpriză a SUA pentru Ucraina: Pot cele 3.000 de rachete ERAM să paralizeze mașina de război a Rusiei?
China vrea să cumpere mai multe gaze din Rusia via conducta Power of Siberia 1, în timp ce construcția Power of Siberia 2 stagnează
Nava ucraineană Simferopol, înainte să fie lovită de ruși. Foto: X
EXCLUSIV
Un nou capitol al războiului din Marea Neagră: Ce înseamnă, de fapt, primul atac rusesc cu dronă navală în apropierea gurilor Dunării (FOTO/VIDEO)
Marea Britanie se grăbește să-și dezvolte o rachetă balistică: Proiectul NIGHTFALL
EXCLUSIV
Unda de șoc a războiului asupra României și Mării Negre. Scenarii asupra Ucrainei, de la cel mai horror la cel mai pozitiv | George Scutaru, la Obiectiv EuroAtlantic
pixel