Cealaltă față a monedei. Cine se va „bate” pentru viitoarele mașini de luptă ale României care vor înlocui bătrânul MLI-84 Jderul și ce lecții trebuie România să învețe
După ani de întârzieri, schimbări de priorități și așteptare, Ministerul Apărării Naționale din România a publicat, pentru transparență publică, Hotărârea de Guvern privind achiziția de vehicule de luptă pentru infanterie, un element-cheie în modernizarea Forțelor Terestre ale țării. Cu un buget estimat la 3 miliarde de euro, licitația vizează achiziția a peste 300 de vehicule blindate, pentru a înlocui flota învechită de MLI-84 Jderul.
MLI-84 „Jderul”. Foto: DefenseRomania
Acesta este unul dintre cele mai mari programe de achiziții de apărare din Europa de Est și a atras atenția unor producători de top la nivel mondial, printre care Rheinmetall (Lynx KF41), Otokar (Tulpar), Hanwha Aerospace (Redback), General Dynamics Land Systems (ASCOD) și BAE Systems (CV90).
De ce este această licitație atât de importantă?
România se află pe flancul estic al NATO, la granița cu Ucraina și în proximitatea Federației Ruse. În contextul războiului din Ucraina și al creșterii amenințărilor hibride din regiune, capacitatea de reacție rapidă și mobilitate a forțelor terestre este crucială. Acest program de achiziții ar trebui să ofere României nu doar putere de foc și protecție moderne, conforme standardelor NATO, ci și implicarea industriei locale și capabilități de producție pe plan intern.
Cine sunt competitorii și ce probleme au întâmpinat în alte țări?
Rheinmetall – Lynx KF41

Gigantul german Rheinmetall propune Lynx KF41, o platformă relativ nouă, prezentată drept o schimbare majoră în segmentul IFV. Totuși, reputația sa a fost afectată de eșecuri majore în alte programe. În 2022, vehiculul Puma IFV, dezvoltat împreună cu Rheinmetall pentru Armata germană, a suferit o defecțiune în masă în timpul exercițiilor NATO: toate cele 18 vehicule s-au defectat, din cauza unor probleme precum incendii, defecțiuni ale sistemelor optice și componente extrem de costisitoare. Guvernul german a suspendat temporar programul și a demarat reparații ample.
De asemenea, deși Lynx este testat în prezent în Ucraina, aceste teste se desfășoară doar pe poligoane, departe de linia frontului. Conform German Aid to Ukraine și Defense Express, CEO-ul Rheinmetall a evitat să anunțe termene clare. Vehiculul a fost livrat pentru testare în ianuarie 2025, iar după 6–7 luni încă nu a intrat în luptă reală, ceea ce ridică semne de întrebare privind pregătirea sa pentru câmpul de luptă.
Otokar – Tulpar

Producătorul turc Otokar ar putea propune Tulpar, o platformă modulară modernă, dar care nu este încă în serviciu în nicio armată a UE sau NATO, fiind vândut doar unor țări din Orientul Mijlociu și Africa.
Otokar a mai participat cu Tulpar în competiția pentru înlocuirea mașinilor de luptă ale Letoniei, dar fără succes. Atunci micuțul stat baltic a ales pentru modernizarea flotei ASCOD.
Hanwha Aerospace – Redback

Compania sud-coreeană Hanwha Aerospace propune Redback IFV, una dintre cele mai moderne platforme disponibile, dezvoltată în strânsă colaborare cu armata australiană. În 2023, Australia a ales Redback în locul Lynx, după ani de testări, o recomandare solidă pentru performanța și fiabilitatea sa. Totuși, fiind un model nou, Redback nu a fost încă testat în luptă reală, iar rezistența sa în condiții de război rămâne, deocamdată, teoretică.
Sistemele Hanwha, precum obuzierele autopropulsate K9 Thunder (deja achiziționate de România), au avut însă succes real pe teren și sunt utilizate de forțe NATO și aliate. Un alt avantaj este capacitatea dovedită a Hanwha de a livra rapid și la scară mare, exemplificată în Polonia, unde primele unități au fost livrate la doar câteva luni după semnarea contractului.
General Dynamics Land Systems – ASCOD

Platforma ASCOD, dezvoltată de General Dynamics European Land Systems, este deja în serviciu în Spania și Austria, iar o variantă (Griffin III) a fost evaluată de armata SUA. Totuși, implicarea sa în controversatul program britanic Ajax i-a afectat imaginea: probleme de design și ergonomie au dus la întârzieri de peste patru ani. Deși multe dintre dificultăți au fost cauzate de cerințe extrem de specifice impuse de Marea Britanie, nu de platforma de bază, reputația ASCOD a avut de suferit. Cel mai recent client este Letonia, care a comandat un lot inițial de 42 de vehicule.
BAE Systems – CV90

CV90 de la BAE Systems este cea mai testată în luptă platformă din competiție, aflată în serviciu în opt țări europene, inclusiv Suedia, Norvegia, Finlanda și Olanda. A beneficiat de decenii de modernizări și experiență de luptă, câștigând o reputație solidă pentru fiabilitate. Totuși, rapoarte din Ucraina arată că un CV90 a fost distrus de un RPG-7 de bază, demonstrând că chiar și cele mai avansate sisteme pot fi vulnerabile la arme ieftine și răspândite.
BAE Systems a fost, de asemenea, implicată în scandaluri de corupție de mare amploare, inclusiv celebrul caz Al-Yamamah cu Arabia Saudită, ceea ce ridică întrebări privind etica corporativă și cultura organizațională a companiei.
O alegere strategică ce trebuie bazată pe lecțiile trecutului
România are acum oportunitatea istorică de a selecta un sistem IFV care să îndeplinească cerințele operaționale și să fie compatibil cu standardele și angajamentele NATO. Însă decizia trebuie luată cu prudență, analizând atât specificațiile tehnice, dar și experiențele anterioare, capacitățile de întreținere, fiabilitatea pe teren și potențialul pentru producție locală și suport pe termen lung.
Experiențele Germaniei, Marii Britanii și chiar ale României arată că broșurile și materialele de marketing nu sunt suficiente. Într-o regiune instabilă și cu un buget atât de mare în joc, România nu își poate permite să facă alegerea greșită.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News