Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Cele 5 tipuri de nave civile folosite de ruși în scopuri militare. Cum încalcă Rusia Convenția de la Montreux
Forțele navale
Data publicării:
O analiză publicată astăzi pe site-ul Middle East Institute și semnată de Yörük Ișık, analist geopolitic din Istanbul, semnalează faptul că Rusia încalcă spiritul Covenției de la Montreux și folosește nave civile în scopuri militare. În opinia autorului, deși este legal, acest lucru nu este acceptabil și nu ar trebui să fie permis.
Flota rusă a Mării Negre, sursă foto: Ministerul Apărării de la Moscova
Flota rusă a Mării Negre, sursă foto: Ministerul Apărării de la Moscova

După cum se știe, pe 28 februarie 2022, Turcia a activat Convenția de la Montreux, care nu a mai fost folosită de la cel de-al Doilea Război Mondial, și a închis strâmtorile de la Marea Neagră pentru navele militare din cauza conflictului din Ucraina. Această mișcare a întrerupt linia de aprovizionare logistică a trupelor ruse din Siria, a interferat cu capacitatea Rusiei de a roti activele militare în Marea Mediterană și a împiedicat Moscova să aducă nave de război suplimentare în Marea Neagră.

Astfel, Rusia nu mai poate alimenta operațiunile sale din Siria sau nu mai poate livra exporturi de apărare clienților săi folosind nave militare. Cu toate acestea, o analiză atentă a traficului prin strâmtorile turcești arată că Rusia își continuă operațiunile militare navale în Marea Mediterană și Marea Neagră.

Închiderea actuală a strâmtorilor turcești în baza Convenției de la Montreux se aplică numai navelor militare. Însă, tranzitul liber prin strâmtori în scopuri comerciale continuă. Rusia abuzează de această distincție prin utilizarea navelor comerciale civile pentru a asigura logistica operațiunilor sale militare din Siria și Ucraina. Nu este pentru prima dată când Moscova face acest lucru. În timpul apogeului campaniei sale din Siria, efortul de război a necesitat mai multe provizii decât putea transporta Marina rusă. În consecință, Rusia a achiziționat nave civile vechi de marfă din Turcia, le-a recondiționat și a început să le folosească pentru războiul sirian. Și acum, Rusia folosește din nou nave civile pentru a-și aproviziona campaniile militare din Siria și Libia și pentru a îndeplini contractele existente, cum ar fi construcția centralei nucleare din El Dabaa (Egipt) sau exportul de produse de apărare în Algeria.

 

În prezent, Rusia folosește cinci tipuri de nave comerciale civile în scopuri militare:

 

- nave de marfă deținute de compania Oboronlogistika, parte a Ministerului rus al Apărării. Aceste nave, pretins civile, cum ar fi Pizhma, Sparta, Sparta II, Ursa Major (Sparta III) și Sparta IV, transportă în mod regulat mărfuri militare din Novorossiysk în Siria și din porturile baltice precum Ust-Luga și Kaliningrad la Novorossiysk;

- nave de marfă cu pavilion rusesc roll-on/roll-off (ro-ros) ale unor companii rusești private, cum ar fi M Leasing cu sediul la Moscova, care sunt deținute de Guvernul rus sau lucrează în numele acestuia, cum ar fi Adler, Angara și Lady Mariia. Acestea transportă exporturile de apărare, inclusiv arme. De exemplu, Lady Mariia, sub pavilion rusesc, a transportat arme de la Kaliningrad la Novorossiysk. Aceeași navă a transportat foarte recent arme de la Novorossiysk până în Myanmar, o altă zonă de conflict;

- ro-ros mai vechi cum ar fi Kocatepe (Varyag), Barbaros, Hizir și Șampiyon Trabzonspor frecventează acum portul Novorossiysk și, probabil, lucrează ca și contractori pentru Guvernul rus. Aceste nave, care transportau produse militare și în trecut, prelungesc acum războiul din Ucraina prin furnizarea de mărfuri și chiar prin transportul de arme pentru Rusia;

- petroliere sub pavilion rusesc, care transportă în mod regulat combustibili pentru avioane la baza aeriană Hmeimim din Siria. Mai multe petroliere mai mici, în special Sig și Yaz, au fost documentate ca transportând combustibili pentru avioane în Baniyas (Siria) de ani de zile. În mod evident, acestea nu funcționează ca nave civile și ar trebui tratate ca nave auxiliare ale Marinei ruse. Dacă ar fi împiedicate să tranziteze strâmtorile turcești ar influența imediat Forțele Aeriene ale Rusiei în teatrul sirian. De asemena, ținând cont de faptul că Hmeimim este și stație de realimentare pentru zborurile către operațiunile militare rusești din Republica Centrafricană, Mali și Venezuela, oprirea acestor două nave ar perturba imediat operațiunile militare rusești la nivel global;

- vrachiere sub pavilion rusesc sau sirian, care transportă mărfuri precum grâu, orz sau porumb, cum ar fi Mihail Nenashev, Matros Pozynich, Laodicea, Souria și Finikia.

În concluzie, se poate aprecia că Rusia a găsit modalități de a lucra în condițiile închiderii actuale a strâmtorilor turcești, prin furnizarea de logistică pentru operațiunile sale militare din Siria sau Ucraina, folosind presupuse companii private și nave civile. Însă, utilizarea navelor comerciale civile în scopuri militare încalcă spiritul mecanismului prevăzut în Convenția de la Montreux și ar trebui luate măsuri pentru reglementarea acestei situații.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Ce se întâmplă cu Zumwalt și chiar ruginesc cele mai moderne și scumpe distrugătoare construite vreodată? Controverse în SUA privind USS Michael Monsoor
Securitatea Mării Negre consolidată: Al doilea vânător de mine clasa Sandown a intrat în serviciul Forțelor Navale Române
Unde vinde Japonia 11 fregate Mogami într-un contract uriaș în care a „învins” Germania. Pentru prima dată în istoria sa Japonia vinde armament la „scară industrială”
China și Rusia încep ”Joint Sea-2025” - Exerciții comune în Marea Japoniei
Se poate întoarce roata în Marea Neagră? Un expert ucrainean afirmă că rușii ar putea lovi cu câteva sute de drone maritime infrastructura de coastă a Ucrainei
Trump ordonă repoziționarea a două submarine nucleare americane în apropierea coastelor Rusiei, ca răspuns la amenințările lui Dmitri Medvedev
Cu ochii pe Marea Neagră: Planurile Rusiei de a-și reface flota de nave se lovesc de dominația dronelor ucrainene
Sfârșitul „navei rușinii” (VIDEO): Rusia se pregătește să renunțe la Amiral Kuznetsov, epava sa de portavion sovietic
Mai mult decât o ceremonie: Cum transformă Vladimir Putin lansarea unui submarin nuclear într-un mesaj propagandistic de intimidare a Occidentului
Rușii încep un exercițiu naval de amploare cu toate structurile Marinei. Singura scutită, Flota rusă din Marea Neagră
Mistral 3 e și mai performantă. Racheta franceză, capabilă să lovească bărci mici de asalt și drone
Tensiuni în Marea Caspică: Rusia și Iranul au început desfășurarea de manevre navale comune, care sunt privite cu îngrijorare în Azerbaidjan
Care e stadiul programului de submarine franceze Scorpene de care e interesată România. Polonezii au „reconfigurat” prioritățile și ne-au luat-o înainte la submarine
China, semnal psihologic către Occident: Primele imagini cu „Monstrul Mării Bohai”, ekranoplanul său experimental
Aeronave F-16 ale Forţelor Aeriene Romane, alertate în urma unui atac cu drone în Ucraina: Dronele rusești au lovit infrastructura portuară ucraineană aflată pe Dunăre
SUA, Australia și Japonia semnează un acord trilateral de logistică navală pentru a îmbunătăți interoperabilitatea
Cruce pe bătrânul Amiral Kuznețov? După decizia Rusiei de azi e aproape sigur că singurul ei portavion nu o să mai vadă marea
Statele membre NATO continuă să monitorizeze submarinul rusesc Novorossiysk aflat acum în partea de vest a Mării Mediterane
România a preluat de la Bulgaria comanda Grupului naval pentru combaterea minelor în Marea Neagră
O veste nu tocmai bună despre noul portavion USS John F. Kennedy de 13 miliarde de dolari. De ce SUA vor avea doar 10 portavioane în loc de 11 timp de 1 an
Cel mai mare port din Europa, reconfigurat și pentru logistică militară. Și România are un plan de extindere a portului Constanța
Marina Britanică nu slăbește din ochi navele rusești: Submarinul “Novorossiysk”, monitorizat în Marea Nordului și Canalul Mânecii
,,Spionul din Marea Baltică’’: Polonia a lansat la apă o navă SIGINT cu care vrea să redeseneze harta securității regionale în fața Rusiei
Apa nu-i ca aerul. Rușii vor un analog pentru ”Sea Baby”, dar succesul Shahed e departe: Dronele navale explodează înainte să ajungă la țintă
Rusia predă Indiei încă o fregată Proiect 11356. Fregata ”Amiral Istomin” a fost transformată în ”Tamal”, pentru a putea primi turbinele ucrainene
Armada Española visează la primul său portavion convențional care ar putea transporta avioane F-35C, F/A-18F, dar și Rafale M francez
Navele de luptă ale Marinei Ruse, monitorizate permanent în Nordul Europei
Rușii îi provoacă pe americani: Un Su-24 a „salutat” nava USS Mount Whitney la joasă altitudine și a lansat capcane termince (Video)
Șantierul Naval Mangalia. Foto credit: Damen
EXCLUSIV
Ar putea fi ultima șansă pentru a salva Mangalia: Există interes din partea unui gigant internațional care se luptă și pentru submarinele Poloniei

Ştiri Recomandate

Atacurile Rusiei cu drone vizează inclusiv instalații electrice de la centralele nucleare ucrainene
Comisarul UE pentru Apărare: Provocările cu drone rusești din Polonia, România și baltice arată că Europa încă nu se poate apăra eficient de drone. ”Rușii învață. Noi?”
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
Cum dispare încet, dar sigur mitul „mâinii forte” a liderului de la Kremlin
Gazprom accelerează proiectul conductei de gaze către China. Costurile sunt uriașe; doar faza de proiectate înghite miliarde de dolari
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Polonia, victima a două acte de sabotaj asupra liniilor de cale ferată din estul țării
Ucraina se confruntă cu o „criză a locuințelor fără precedent”. Cifrele dezastrului umanitar provocat de Rusia (Raport ONU)
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Rușii au încercat mai multe străpungeri în sudul Ucrainei. Zaporojie, frontul unde rușii încearcă să avanseze câțiva kilometri
Locuitorii din Plauru și Ceatalchioi, evacuați după ce o navă cu GPL a fost lovită de dronă și a luat foc. Explozia ar putea avea impact pe o rază de 4,5-5 km
Germania îi cere Chinei să se implice mai mult pentru a pune capăt războiului rus în Ucraina
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Atac strategic efectuat de ucraineni la Novorossiysk: Ucraina paralizează exporturile de petrol și distruge o baterie S-400. Analiza imaginilor din satelit
„Portavioane de buzunar” pe Marea Neagră: Ucraina a utilizat dronele Katran, înarmate cu torpile, pentru a anihila radarele rusești
Rusia atacă din nou la Dunăre. Un nou RO-Alert, emis în județul Tulcea, după un atac cu drone în proximitatea României
Inițiativa de muniție rămâne blocată la Praga: De ce NATO nu poate prelua proiectul abandonat de cehi
Încă o noapte agitată la frontiera României: Trupele ruse au lovit portul ucrainean Izmail cu peste 35 de drone
După Brazilia, și Columbia alege Gripen. Ofensiva suedezilor de la SAAB ar putea fi încununată cu un contract istoric pentru Europa: 150 de avioane livrate Ucrainei
Rușii publică lista țărilor ostile. Manipulare grosolană a propagandei: România, "retrogradată în urna" țărilor obligate să sprijine Ucraina
Ucraina și Grecia, acord pentru livrarea de gaze naturale lichefiate (GNL) până în martie 2026
Controlul asupra rezervelor de petrol ale Venezuelei. Propunere făcută de Maduro pentru Donald Trump? (NYT)
Rachetele europene care vor putea lovi la peste 1.000 km. Storm Shadow și ATACMS sunt letale, însă au o rază de doar câteva sute de km
Noi avioane Mirage și sisteme SAMP/T? Kievul anunță un acord "istoric" cu Franţa pentru apărare aeriană. Înțelegere și cu Grecia privind importurile de gaz
Ochi suplimentari pentru NATO în Marea Baltică: Suedia construiește două submarine clasa A26. Ce face România în Marea Neagră
De ce importă Rusia mii de nord-coreeni pentru fabricile de drone?
"Cea mai mare criză umanitară din lume". Emisarul lui Trump pentru Africa denunţă atrocităţi inacceptabile în războiul din Sudan
Obiectivul Rusiei pe 2025: 120.000 de bombe tip sovietic, transformate în bombe cu planare. Kremlinul lucrează și la creșterea razei de acțiune la 400 de km
Ucrainenii atacă linia ferată Transsiberiană pentru a bloca livrările de muniție din Coreea de Nord către Rusia
Cât costă cele mai cunoscute vehicule blindate din lume. Piranha 5 românesc stă chiar foarte bine
Lukoil nu mai forează în perimetrul Trident din Marea Neagră. Sancțiunile SUA pun reflectorul pe autoritățile române: "Nu ne vindem țara" americanilor de la Exxon Vs. blândețea față de Lukoil
NATO își flexează mușchii în Flancul Estic: Zeci de aeronave, exerciții în apropierea frontierei cu Rusia
pixel