Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Cine înlocuiește MLI-84 Jderul? Ciudatul caz al mașinilor de luptă: Cum ar putea România cumpăra Lynx, „made in” Ungaria
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Deși programul SAFE e dedicat consolidării industriei europene de apărare prin programe de achiziții în comun, obiectivul, așa cum spune numele programului, sunt revitalizarea industriilor locale. Așadar, ce putem produce în țară cu transfer de tehnologie al unor parteneri e obligatoriu să fie produs aici. Ce nu se poate produce sub nicio formă și nu există expertiză, poate fi achiziționat prin aceste parteneriate comune cu industria de apărare europeană. În rest există cazuri în care achizițiile naționale pot fi mai avantajoase pentru industria de apărare. Să le luăm așadar pe rând.
MLI-84M „Jderul”, sursă foto: Nicuşor Comănescu, militar din Batalionul 300 Infanterie Mecanizată "Sfântul Andrei", via Forțele Terestre Române
MLI-84M „Jderul”, sursă foto: Nicuşor Comănescu, militar din Batalionul 300 Infanterie Mecanizată "Sfântul Andrei", via Forțele Terestre Române

România plănuiește astfel să acceseze prin programul SAFE fonduri în valoare de 16,68 de miliarde de euro. E vorba de un program european în care minimum două state membre - aici e inclusă în program și Ucraina - demarează o achiziție în comun de tehnică militară, cu obiectivul consolidării industriei de apărare europene. 

Întrebarea e, desigur, care vor fi beneficiile SAFE pentru industria națională de apărare? Căci pentru consolidarea industriei, chiar dacă vorbim de achiziții în comun, produsul cumpărat trebuie fabrica aici.

Cel puțin ceea ce putem produce și pentru care avem o bază. Desigur, nu singuri, ci în cooperare cu partenerii noștri, căci industria de apărare românească are nevoie de un amplu proces de retehnologizare.

Cu alte cuvinte, obiectivul final e să fim producători, nu cumpărători.

 

Ciudatul caz al mașinilor de luptă ale infanteriei. Cum am putea ajunge să cumpărăm Lynx produs în .... Ungaria

 

2. Mașină de ... (lynx_66268500.jpg)

Mașină de luptă Lynx KF41, prezentată la Kielce în Polonia, în cadrul expoziției MSPO 2024. Photo source: DefenseRomania

În luna septembrie a acestui an, într-un comunicat oficial, Ministerul Apărării Naționale a anunțat că, „printre proiectele eligibile (n.r. - pentru a intra în SAFE) se numără: sisteme de apărare aeriană cu bază la sol, radare de supraveghere aeriană, transportoare blindate și mașini de luptă ale infanteriei, nave de luptă și sprijin, drone, sisteme UAV și muniții de diferite calibre, inclusiv rachete”.

Tentativa de a introduce programul mașinilor de luptă ale infanteriei în SAFE e cel puțin surprinzătoare în contextul în care există demarată o procedură pentru startul unei licitații, deci un program național, nu în SAFE. 

Cu un buget estimat la 3 miliarde de euro, licitația vizează achiziția a peste 300 de vehicule blindate, pentru a înlocui flota învechită de MLI-84 Jderul.

Introducerea în SAFE a acestui program va duce implicit la o achiziție comună cu un stat european, a unui produs european. Și, dacă ne uităm printre companiile interesate de program, eligibile ar fi BAE Systems cu CV90 și Rheinmetall cu Lynx KF41. 

Dar, din nou, va trebui în SAFE o achiziție comună.

„Calculând” diferite scenarii, s-ar putea ajunge la următoarea situație: Achiziția în SAFE a mașinilor de luptă în comun cu Ungaria, unde așa cum a analizat DefenseRomania recent, compania Rheinmetall a transformat Ungaria în lider regional în producția de vehicule militare, sau achiziție în comun cu Germania. În contextul în care Rheinmetall deține deja fabrici moderne de MLI în Germania și Ungaria, e exclus ca producția să se facă la noi. O situație ipotetică în care Armata României ar cumpăra prin SAFE mașini de luptă Lynx .... made in Hungary!

Totul în contextul în care pe teritoriul României s-au mai făcut mașini de luptă ale infanteriei, deci există o bază solidă. Desigur, e nevoie de cooperare cu parteneri industriali pentru retehnologizare.

Așadar, SAFE e un program de care putem beneficia, dar trebuie să o facem inteligent. Să utilizăm SAFE pentru ceea ce chiar nu putem produce aici și unde nu avem nicio expertiză, precum spre exemplu rachete sau submarine. Iar dacă prin SAFE nu se poate produce în țară, licitațiile în programele naționale sau contractele alocate G2G, ambele cu obligativitatea de a produce în România, rămân soluția cea mai bună.

Căci în cazul mașinilor de luptă, dar și în cazul altor arme, întrebarea esențială e câte mașinile de luptă urmează să fie produse în România, și cum contribuie așadar acest program la consolidarea industrie de apărare din țara noastră?

Amintim că recent a fost publicată în transparență decizională o ordonanță de urgență privind SAFE în care există unele derogări de la cadrul lega existent, inclusiv în ceea ce privește offsetul. Cităm din documentul oficial Art. 14, aliniatul 5: „Sunt exceptate de la procesul de analiză contractele atribuite în baza unor proceduri derulate de către agenții/structuri din cadrul NATO sau al Uniunii Europene, achizițiile efectuate în comun cu alte state, contractele atribuite altui guvern pentru bunurile transferate din proprietatea acestuia, precum şi achizițiile efectuate în baza Regulamentului (UE) 2025/1106." Cu alte cuvinte, obligațiile de offset ar putea fi excluse din programul SAFE. 

Esențialul e să devenim producători, nu cumpărători. 

 

Industria de apărare din România începe să respire, să nu dăm cu piciorul în offset tocmai acum. Un exemplu de succes: Producția blindatelor Cobra II de căre Otokar în România, în cooperare cu Automecanica Mediaș SRL sau Hanwha cu obuziere K9 Thunder

 

3. Cobra II p... (cobra-ii-productie-turcia_36167600.jpg)

Cobra II pentru România, pe linia de producție a companiei Otokar. Photo source: DefenseRomania

Așadar, în ultimii ani peisajul cooperării industriale din domeniul apărării s-a schimbat semnificativ în România. Cu toate că încă mai sunt probleme.

Dacă în trecut marii producători internaționali de echipamente militare priveau cu reținere ideea de offset, considerând România mai degrabă un simplu client de achiziție, astăzi se observă o deschidere reală și chiar un interes tot mai mare pentru colaborare locală.

Țara noastră începe să fie percepută nu doar ca o piață de desfacere, ci ca un partener industrial și de dezvoltare, capabil să contribuie la lanțul global de producție în domeniul apărării.

Un exemplu elocvent este parteneriatul Otokar Automecanica Mediaș SRL, care a devenit un model de succes pentru transferul de tehnologie și implicarea directă în producția locală. Prin acest proiect s-a demonstrat că România are capacitatea de a fabrica echipamente complexe la standarde internaționale, atunci când există o viziune comună. Pe lângă acest caz, se remarcă și alte colaborări pozitive, de la centre de mentenanță dezvoltate pe teritoriul țării, la parteneriate în domeniul electronicii, al comunicațiilor militare sau chiar proiecte de cercetare și inovare. Aceste inițiative arată că offset-ul poate fi un instrument real de dezvoltare industrială, nu doar o cerință contractuală.

Un alt exemplu pozitiv e producția în țară a celor 54 de obuziere K9 Thunder pe care compania coreeană Hanwha o face la o fabrică pe care o ridică de la zero. Blindatele Piranha 5 sunt de asemenea produse aici, iar ele ar putea să fie „portdrapelul” României în SAFE.

Toate aceste programe nu sunt excepții, ci exemple de succes ce pe baza cărora ar trebui construită o strategie. 

4. Obuzier co... (whatsapp-image-2024-04-26-at-16-42-24_12471600.jpeg)

Obuzier coreean K9 Thunder (Tunet) de 155 mm, photo source: DefenseRomania

Sigur că rolul statului este esențial pentru ca aceste colaborări să aibă continuitate, dar este nevoie de politici de achiziții coerente, de un cadru legislativ clar privind offset-ul și, mai ales, de o supraveghere constantă a modului în care aceste angajamente sunt implementate.

Offset-ul trebuie să fie vizibil în rezultatele economice, nu doar menționat într-un paragraf tehnic al unei licitații. Și trebuie să consolideze poziția României în lanțul de aprovizionare de apărare al NATO și al Uniunii Europene.

Obiectivul revitalizării industriei trebuie să vizeze și ca România nu doar să cumpere tehnologie, ci să o și producă, să o îmbunătățească și mai apoi să o exporte mai departe.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Au fost disecate rachetele și dronele ruse care lovesc zilnic Ucraina iar rezultatul e îngrijorător: În medie fiecare are 44 de componente din țări aliate Ucrainei
Viitorul aviației militare este aici: Ce este ''Vectis'', drona stealth care schimbă regulile războiului aerian (FOTO/VIDEO)
De ce nu se mai înghesuie lumea să cumpere tancuri Leopard 2. Versiunea ce mai modernă A8 e o mașină scumpă de luptă, dar cu producție într-un ritm hilar
Serbia vrea să fie puterea militară din regiune: Demonstrație cu tancuri rusești, avioane Rafale și lasatoare PULS capabile să lovească orice capitală din Balcani
Unde și de ce s-a blocat avionul de luptă de generația a 6-a al Europei. Francezii acuză că sunt împinși pe scări și lansează 2 scenarii
Noua amenințare pentru flota rusă din Marea Neagră (FOTO/VIDEO): Ucraina prezintă TOLOKA, drona care poate lovi la 2000 km distanţă
Socoteala de acasă a F-35 nu se potrivește cu cea din târg. Prețul F-35 pentru Elveția a explodat iar o comisie va analiza ce a mers prost
Germania vrea o soluție cu termen limită pentru viitorul avion european de generația a 6-a. FCAS, înlocuitorul Eurofighter, o dispută franco-germană?
Un parteneriat istoric pentru securitatea Europei de Est: Cum a forțat incidentul cu dronele rusești o cooperare fără precedent între Polonia și Ucraina
„Bestia” americană se reinventează. De ce Armata SUA grăbește radical modernizarea legendarului tanc Abrams?
Update nu doar la avioane. Un aliat esențial al SUA în Asia va dispune de un simulator F-16 Bock 70 Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american
Aviația militară a Turciei a primit al 4-lea T-70. Programul elicopterului Black Hawk turcesc supraviețuiește pe modul „avarie”
Viitoarele programe de înzestrare ale Armatei României: Oportunitatea producției naționale și rolul Șantierului Naval Damen Galați
Iese în sfârșit soarele pentru IAR-99? Primele 5 avioane ar putea fi livrate Armatei în aceste zile după ce ultima piesă din puzzle a fost livrată
"Băiețelul" european se maturizează: Şeful Rheinmetall explică de ce investițiile în apărare sunt singura șansă a Germaniei de a deveni un partener de încredere pentru SUA
Compania Lockheed Martin vrea să resusciteze F-35: Cum noile tehnologii de ,,generația a șasea'' ar transforma radical avionul de luptă
Tragere cu un sistem HIMARS al României Sursă foto: Forțele Terestre Române
EXCLUSIV
Cu o Polonie înarmată până în dinți, Rusia s-ar putea orienta către Axa sudică. De ce România nu e totuși o țintă ușoară, cu F-16, Patriot și HIMARS-uri
Polonia anunță că, în doi ani, va produce 130.000 de obuze de 155 mm. BAE din Marea Britanie va fi ”senior partner” în proiect
Compania MBDA caută soluţii pentru contracararea celor mai noi ameninţări pe care le aduce câmpul de luptă modern: Sistemul Crossbow de atac în adâncime va intra în producție în 2026
După declanșarea “războiului dronelor”, Cehia va trimite în Polonia trei elicoptere Mi-171Sh specializate în lupta împotriva țintelor de la joasă altitudine
Când ai crezut că le-ai văzut pe toate: Tancurile vor lansa rachete ce vor lovi la peste 1.500 m. Akeron MBT 120 va fi lansată din tunul de 120 mm al unui tanc
Taurus pe steroizi: Germania trece la Taurus NEO, noua generație a rachetei aer-sol. Caracteristici, performanțe și ce aduce nou Taurus NEO
UE anunță cum se împart banii din SAFE: România, cu 16,6 miliarde de euro pentru reînarmare. A doua cea mai mare sumă din UE
Apuntare pe pilot automat pe cea mai mare navă pe care Europa a văzut-o vreodată. Avioanele Rafale M vor ateriza automat pe portavionul PA-NG
F-35, un proiect „cu aripile frânte”? Un recent raport dezvăluie întârzieri, costuri nejustificate și un program de modernizare blocat
Noii „ochelari de super-soldat” ai Armatei SUA: Rivet și Anduril, pariurile Pentagonului pe inteligența artificială de pe front
Parteneriat strategic: F-15EX și drona „fantomă” MQ-28, noua ofertă primită de Polonia de la compania Boeing
Compania Romaero: Miracol sau rezultate financiare promovate cu surle și trâmbițe? Cifrele dau speranțe, dar politica își bagă coada
Mândria turcă pe șenile: Producția în serie a tancului Altay a început, un vis de „100 de ani” devenit realitate
Planul Poloniei de a deveni o forță regională: Achiziții de bombe GBU-39B pentru avioanele F-35 și F-16, dar și investiții record în industria de apărare

Ştiri Recomandate

Inovația militară ,,născută din foc'': Drona americană Artemis, „vărul” Shahed, trecută în producția de serie. Sistemul care navighează și fără GPS
EXCLUSIV
Australia mulțumește României pentru reacția din prima fază a invaziei ruse. Valoarea pachetului militar livrat Ucrainei de Australia, mai mult decât Abrams sau blindate M113
De la „covorul roșu” la Strategia „Ariciul”: Ce trebuie să schimbe Statele Unite în relaţia cu Rusia pentru a opri războiul din Ucraina
Cine înlocuiește MLI-84 Jderul? Ciudatul caz al mașinilor de luptă: Cum ar putea România cumpăra Lynx, „made in” Ungaria
Militari ai armatei ruse dislocați să lupte în Ucraina. Foto: Ministerul Apărării din Federația Rusă
EXCLUSIV
Țara oamenilor obiecte, de la URSS la Federație. Cum a intrat Rusia în ultima fază a imperiului: Războiul total
Guvernul anunță că ministrul Apărării urmează să facă mai multe precizări despre exercițiile de mobilizare a rezerviștilor după controversele din spațiul public
Atacurile rusești au închis instalațiile de producere a gazelor din regiunea Poltava. Zelenski confirmă că rușii au folosit peste 300 de drone și 37 de rachete
Artilerie rămâne regina, dar muniția de ultimă generație schimbă regulile jocului. SUA testează LRMP, noul proiectil de 155 mm integrat pe tot ce înseamnă artilerie americană
Trump a autorizat operațiuni secrete ale CIA împotriva Venezuelei și ia în considerare atacuri asupra teritoriului venezuelean
Atacurile rusești au închis instalațiile de producere a gazelor din regiunea Poltava. Zelenski confirmă că rușii au folosit peste 300 de drone și 37 de rachete
Australia, putere „Five Eyes”, o mare oportunitate pentru România. Interviu Milton Dick, Președintele Parlamentului din Australia
Încep SUA să pună cu adevărat presiune? Trump spune că Modi i-a promis că India nu va mai cumpăra petrol din Rusia
Prima vizită post-Assad: Liderul Sirian Ahmed al-Sharaa sosește la Moscova pentru a redefini relația cu Rusia
Întoarcerea lui Hegseth: Statele Unite și-au regăsit busola la NATO? Amenințarea cu „costuri” pentru Rusia semnalează o schimbare de abordare
„Ares” și lupta sa cu dronele iraniene: Legendarul A-10 Warthog, reinventat ca vânător de drone, revine în centrul atenţiei (FOTO)
Jocul prostesc de imagine al Rusiei: Intensificarea cooperării militare cu Belarus, sub pretextul acuzațiilor de "război hibrid" dinspre Occident
Avertismentul unui fost comandant al Armatei SUA: Kaliningradul și Sevastopolul, „distruse în primele ore” dacă Rusia încearcă atacarea Poloniei
Țară mică, dar implicată: De la începutul războiului, Republica Cehă a oferit Ucrainei un ajutor militar în valoare de peste 700 de milioane de euro
Submarin rusesc de clasă Kilo, urmărit de forțele suedeze în Marea Baltică: Tensiunile, la cote maxime în Strâmtoarea Kattegat
Polonia transmite un avertisment pe care nu avem voie să-l ignorăm. Ministrul Sikorski a dus la Londra o dronă rusă Shahed doborâtă și spune că Rusia pregătește noi operațiuni
Contract gigant pentru componetele de ghidaj ale rachetelor PAC-3 Patriot. Cine ar putea fi clienții „misterioși” care pregătesc apărarea teritoriului cu Patriot
Rusia pierde o piață importantă. Turcia își reduce semnificativ importurile rusești de produse derivate din petrol
În Europa se ridică „zidul F-35”, un scut de peste 700 de avioane. O nouă țară din vestul continentului intră în „clubul F-35” după prima livrare efectuată
Nava turcă TCG Akhisar din clasa Hisar, numită și popular „corvetă ușoară”, în timpul testelor pe mare. Foto: ASFAT
EXCLUSIV
Prima navă nouă pe care România o achiziționează în 35 de ani: Corveta TCG Akhisar. Turcii, pregătiți să vină să continue construcția în țară
Trump a declarat că e „foarte dezamăgit” de Vladimir Putin. Președintele SUA urmează să se întâlnească cu Zelenski
Rusia introduce conceptul de „mobilizare pe timp de pace”. Noua lege permite chiar trimiterea rezerviștilor în misiuni în străinătate
Obiectivul de apărare al UE, deja perimat: Din păcate, Europa nu poate opri dronele rusești, iar Rusia se înarmează de patru ori mai repede decât o facem noi
Criza militarilor: Rusia trece la recrutări anuale și forțează rezerviștii. Kievul oferă a doua șansă dezertorilor
Ascensiunea industriei ungare de apărare: Investiția companiei Rheinmetall transformă ţara vecină în lider regional în producția de vehicule militare
Exercițiul nuclear NATO Steadfast Noon 2025: Peste 70 de aeronave și 14 state participă la o demonstraţie de forţă în Marea Nordului
Rusia forțează o "mobilizarea mascată": Regimul Putin își extinde autoritatea de a trimite rezerviști la război, fără a declara oficial stare de război
Ajutorul militar acordat Ucrainei a scăzut dramatic în ultimele luni. După SUA, se pare că și Europa ia piciorul de pe accelerație
pixel