Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Cine înlocuiește MLI-84 Jderul? Ciudatul caz al mașinilor de luptă: Cum ar putea România cumpăra Lynx, „made in” Ungaria
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Deși programul SAFE e dedicat consolidării industriei europene de apărare prin programe de achiziții în comun, obiectivul, așa cum spune numele programului, sunt revitalizarea industriilor locale. Așadar, ce putem produce în țară cu transfer de tehnologie al unor parteneri e obligatoriu să fie produs aici. Ce nu se poate produce sub nicio formă și nu există expertiză, poate fi achiziționat prin aceste parteneriate comune cu industria de apărare europeană. În rest există cazuri în care achizițiile naționale pot fi mai avantajoase pentru industria de apărare. Să le luăm așadar pe rând.
MLI-84M „Jderul”, sursă foto: Nicuşor Comănescu, militar din Batalionul 300 Infanterie Mecanizată "Sfântul Andrei", via Forțele Terestre Române
MLI-84M „Jderul”, sursă foto: Nicuşor Comănescu, militar din Batalionul 300 Infanterie Mecanizată "Sfântul Andrei", via Forțele Terestre Române

România plănuiește astfel să acceseze prin programul SAFE fonduri în valoare de 16,68 de miliarde de euro. E vorba de un program european în care minimum două state membre - aici e inclusă în program și Ucraina - demarează o achiziție în comun de tehnică militară, cu obiectivul consolidării industriei de apărare europene. 

Întrebarea e, desigur, care vor fi beneficiile SAFE pentru industria națională de apărare? Căci pentru consolidarea industriei, chiar dacă vorbim de achiziții în comun, produsul cumpărat trebuie fabrica aici.

Cel puțin ceea ce putem produce și pentru care avem o bază. Desigur, nu singuri, ci în cooperare cu partenerii noștri, căci industria de apărare românească are nevoie de un amplu proces de retehnologizare.

Cu alte cuvinte, obiectivul final e să fim producători, nu cumpărători.

 

Ciudatul caz al mașinilor de luptă ale infanteriei. Cum am putea ajunge să cumpărăm Lynx produs în .... Ungaria

 

2. Mașină de ... (lynx_66268500.jpg)

Mașină de luptă Lynx KF41, prezentată la Kielce în Polonia, în cadrul expoziției MSPO 2024. Photo source: DefenseRomania

În luna septembrie a acestui an, într-un comunicat oficial, Ministerul Apărării Naționale a anunțat că, „printre proiectele eligibile (n.r. - pentru a intra în SAFE) se numără: sisteme de apărare aeriană cu bază la sol, radare de supraveghere aeriană, transportoare blindate și mașini de luptă ale infanteriei, nave de luptă și sprijin, drone, sisteme UAV și muniții de diferite calibre, inclusiv rachete”.

Tentativa de a introduce programul mașinilor de luptă ale infanteriei în SAFE e cel puțin surprinzătoare în contextul în care există demarată o procedură pentru startul unei licitații, deci un program național, nu în SAFE. 

Cu un buget estimat la 3 miliarde de euro, licitația vizează achiziția a peste 300 de vehicule blindate, pentru a înlocui flota învechită de MLI-84 Jderul.

Introducerea în SAFE a acestui program va duce implicit la o achiziție comună cu un stat european, a unui produs european. Și, dacă ne uităm printre companiile interesate de program, eligibile ar fi BAE Systems cu CV90 și Rheinmetall cu Lynx KF41. 

Dar, din nou, va trebui în SAFE o achiziție comună.

„Calculând” diferite scenarii, s-ar putea ajunge la următoarea situație: Achiziția în SAFE a mașinilor de luptă în comun cu Ungaria, unde așa cum a analizat DefenseRomania recent, compania Rheinmetall a transformat Ungaria în lider regional în producția de vehicule militare, sau achiziție în comun cu Germania. În contextul în care Rheinmetall deține deja fabrici moderne de MLI în Germania și Ungaria, e exclus ca producția să se facă la noi. O situație ipotetică în care Armata României ar cumpăra prin SAFE mașini de luptă Lynx .... made in Hungary!

Totul în contextul în care pe teritoriul României s-au mai făcut mașini de luptă ale infanteriei, deci există o bază solidă. Desigur, e nevoie de cooperare cu parteneri industriali pentru retehnologizare.

Așadar, SAFE e un program de care putem beneficia, dar trebuie să o facem inteligent. Să utilizăm SAFE pentru ceea ce chiar nu putem produce aici și unde nu avem nicio expertiză, precum spre exemplu rachete sau submarine. Iar dacă prin SAFE nu se poate produce în țară, licitațiile în programele naționale sau contractele alocate G2G, ambele cu obligativitatea de a produce în România, rămân soluția cea mai bună.

Căci în cazul mașinilor de luptă, dar și în cazul altor arme, întrebarea esențială e câte mașinile de luptă urmează să fie produse în România, și cum contribuie așadar acest program la consolidarea industrie de apărare din țara noastră?

Amintim că recent a fost publicată în transparență decizională o ordonanță de urgență privind SAFE în care există unele derogări de la cadrul lega existent, inclusiv în ceea ce privește offsetul. Cităm din documentul oficial Art. 14, aliniatul 5: „Sunt exceptate de la procesul de analiză contractele atribuite în baza unor proceduri derulate de către agenții/structuri din cadrul NATO sau al Uniunii Europene, achizițiile efectuate în comun cu alte state, contractele atribuite altui guvern pentru bunurile transferate din proprietatea acestuia, precum şi achizițiile efectuate în baza Regulamentului (UE) 2025/1106." Cu alte cuvinte, obligațiile de offset ar putea fi excluse din programul SAFE. 

Esențialul e să devenim producători, nu cumpărători. 

 

Industria de apărare din România începe să respire, să nu dăm cu piciorul în offset tocmai acum. Un exemplu de succes: Producția blindatelor Cobra II de căre Otokar în România, în cooperare cu Automecanica Mediaș SRL sau Hanwha cu obuziere K9 Thunder

 

3. Cobra II p... (cobra-ii-productie-turcia_36167600.jpg)

Cobra II pentru România, pe linia de producție a companiei Otokar. Photo source: DefenseRomania

Așadar, în ultimii ani peisajul cooperării industriale din domeniul apărării s-a schimbat semnificativ în România. Cu toate că încă mai sunt probleme.

Dacă în trecut marii producători internaționali de echipamente militare priveau cu reținere ideea de offset, considerând România mai degrabă un simplu client de achiziție, astăzi se observă o deschidere reală și chiar un interes tot mai mare pentru colaborare locală.

Țara noastră începe să fie percepută nu doar ca o piață de desfacere, ci ca un partener industrial și de dezvoltare, capabil să contribuie la lanțul global de producție în domeniul apărării.

Un exemplu elocvent este parteneriatul Otokar Automecanica Mediaș SRL, care a devenit un model de succes pentru transferul de tehnologie și implicarea directă în producția locală. Prin acest proiect s-a demonstrat că România are capacitatea de a fabrica echipamente complexe la standarde internaționale, atunci când există o viziune comună. Pe lângă acest caz, se remarcă și alte colaborări pozitive, de la centre de mentenanță dezvoltate pe teritoriul țării, la parteneriate în domeniul electronicii, al comunicațiilor militare sau chiar proiecte de cercetare și inovare. Aceste inițiative arată că offset-ul poate fi un instrument real de dezvoltare industrială, nu doar o cerință contractuală.

Un alt exemplu pozitiv e producția în țară a celor 54 de obuziere K9 Thunder pe care compania coreeană Hanwha o face la o fabrică pe care o ridică de la zero. Blindatele Piranha 5 sunt de asemenea produse aici, iar ele ar putea să fie „portdrapelul” României în SAFE.

Toate aceste programe nu sunt excepții, ci exemple de succes ce pe baza cărora ar trebui construită o strategie. 

4. Obuzier co... (whatsapp-image-2024-04-26-at-16-42-24_12471600.jpeg)

Obuzier coreean K9 Thunder (Tunet) de 155 mm, photo source: DefenseRomania

Sigur că rolul statului este esențial pentru ca aceste colaborări să aibă continuitate, dar este nevoie de politici de achiziții coerente, de un cadru legislativ clar privind offset-ul și, mai ales, de o supraveghere constantă a modului în care aceste angajamente sunt implementate.

Offset-ul trebuie să fie vizibil în rezultatele economice, nu doar menționat într-un paragraf tehnic al unei licitații. Și trebuie să consolideze poziția României în lanțul de aprovizionare de apărare al NATO și al Uniunii Europene.

Obiectivul revitalizării industriei trebuie să vizeze și ca România nu doar să cumpere tehnologie, ci să o și producă, să o îmbunătățească și mai apoi să o exporte mai departe.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Elicopterele Black Hawk ale României au zburat dublu față de Black Hawk ale Armatei SUA. Cum se „leagă” mentenanța F-16 și Black Hawk
Rachetele ucrainene Flamingo devin încet dar sigur coșmarul antiaerienei Rusiei. Atacuri masive în Crimeea ocupată și în interiorul Federației
Indiciul care a dat China de gol: Portavionul pe care tocmai îl construiește va fi nuclear. China intră într-un club select unde doar două țări mai sunt
Lynx se pare că ar fi marele câștigător în bătălia viitoarei mașini de luptă a României. Ar urma clarificări privind producția în România dacă alegerea se confirmă
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
Inovația născută din disperare: Sting, drona FPV care a devenit coșmarul dronelor Shahed. Poate Ucraina câștiga războiul de uzură tehnologică?
Un aliat NATO se înarmează împotriva altui aliat NATO: Grecia cere de la Statele Unite rachete AIM-120D pentru F-35 ca să anuleze avantajul strategic al Turciei
Rotația detașamentului român care a operat 4 avioane F-16 din dotarea României în misiuni de Poliție Aerienă a statelor baltice. Foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Industria română spune că poate deveni un hub de mentenanță pentru blindate și F-16. Centre mobile de mentenanță, mină de aur în contextul războiului din Ucraina?
Apărarea anti-drone a NATO se schimbă: De ce racheta Mark 1 este cea mai mare amenințare pentru dronele ruseşti
Pachetul Rheinmetall pentru România: Ar exista discuţii despre familia de blindate grele KF51 Panther, dincolo de miza uriașă a fabricii de pulberi de la Brașov
A fost livrat al 750-lea sistem HIMARS, un game changer în războiul de artilerie. Câte sisteme HIMARS deține România?
„Nimic în România pentru România. E de noaptea minții!”. Deși în România se construiește primul portavion pentru drone și fregate de ultimă generație
Războiul dronelor, dincolo de mit. De ce eșuează tehnologia occidentală scumpă în fața „improvizațiilor” de pe frontul din Ucraina
UralVagonZavod - singura întreprindere rusă care realizează asamblarea în serie a tancurilor, atât pentru nevoile armatei ruse cât și pentru export.
EXCLUSIV
Radiografia colosului cu picioare de lut. De ce „invincibila” industrie de apărare a Rusiei, sufocată de datorii și dependentă de China, nu mai poate reface armata din 2022
Mize și piedici: De ce producția blindatelor germane Lynx în Ucraina este blocată de „detaliul” esențial numit finanţare
JAS 39 Gripen "Made in Ukraine": De ce acordul cu Suedia este un "game-changer" strategic absolut pentru ucraineni
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Inovație după modelul Ucraina: Germania are o nouă armă anti-dronă. Sistemul Skyranger primește upgrade-ul mult aşteptat
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Photo source: NATO
EXCLUSIV
Să învățăm de la Ucraina: Flota de drone. Am. Pierre Vandier, Comandantul Suprem pentru Transformare: Am discutat și cu România. Modelul e deja testat și poate fi adus și în Marea Neagră
„Reabilitare” pe frontul ucrainean? Ce se ascunde în spatele deciziei Marii Britanii de a trimite controversatele blindate Ajax
Mega-achiziție de aproiape 2 miliarde de euro: Croația își transformă armata cu tancuri Leopard și obuziere Caesar
Mark Rutte anunță noua țintă strategică a NATO: 5% din PIB pentru Apărare. Președintele Dan: „Reînarmarea nu e o alegere, e o necesitate”
SUA readuc „Fat Albert”, cel mai cunoscut avion C-130 Hercules din lume, la Marshall Aerospace pentru o nouă cutie centrală a aripii
”Vom revigora industria de apărare. Avem o tradiție”. Nicuşor Dan dă asigurări că România implementează strategia pentru industria de apărare
Viitorul bombardier stealth B-21 Raider redefinește cabina de pilotaj? Mai puțini oameni implicaţi, mai multe sisteme AI la manşă
Transformarea Forțelor Aeriene Irakiene: Bagdadul pariază pe dronele Africane și Pakistaneze
Tancul K2 Black Panther produse de compania Hyundai Rotem. Sursa foto: Defence24.com.
EXCLUSIV
Analiză: Modelul polonez. Cum să cumperi tancuri și să-ți repornești industria de apărare. O lecție pentru România?
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro
Situație dramatică la Pokrovsk. Ocupanții își stabilesc noi poziții și dețin aproape 85% din oraș

Ştiri Recomandate

Tensiuni în Pacific: Portavionul chinez Liaoning a efectuat 100 de decolări și aterizări în apropierea Japoniei, iar aeronavele nipone au fost luate la țintă
Ucrainenii publică fotografiile "de prezentare" cu drona navală care a speriat Aviația rusă: Magura V7 dotată cu rachete AIM-9 Sidewinder
Israelul anunță că va rămâne în sudul Siriei și solicită crearea unei zone tampon
„Sunt puțin dezamăgit.” Trump crede că Zelenski încă nu a citit propunerea de pace a SUA. Președintele ucrainean este primit luni de aliaţii săi europeni
Cât de aproape este pacea în Ucraina? Adevărul despre „ultimii 10 metri” ai negocierilor
Fabrica de minciuni asistată de AI: Rețeaua rusă „Doppelgänger” inundă Franța cu sute de site-uri de știri false înaintea alegerilor cruciale din 2026
Criză istorică la nivelul industriei militare americane: SUA recunosc oficial că nu mai au capacitatea să construiască două avioane de generația a șasea simultan
Ucraina nu mai irosește rachete de milioane de dolari pe drone. Arma „low-cost” montată surprinzător pe avioanele F-16 (FOTO)
Tensiuni în Europa: Germania evaluează aderarea la programul rival de avioane de luptă GCAP, pe fondul blocajului cu Franța
„Momentul adevărului” pentru europeni: Șeful apărării din UE cere un plan de pace european, independent de cel propus de SUA
Sfârșitul unei ere de tensiuni? Turcia, la un pas de a renunța la sistemele rusești S-400 pentru a reveni în programul F-35
NATO realiniază flancul nordic: Danemarca, Suedia și Finlanda trec în responsabilitatea comandamentului din Statele Unite
Ce înseamnă să fii considerat încă aliat cheie al SUA pe Flancul Estic al NATO: Polonia a reușit să obțină o flotă de 250 de blindate Stryker la prețul simbolic de un dolar
"Resturi" de drone ucrainene au lovit din nou uriașa rafinărie din Riazan. Moscova minimizează pagubele
Șeful Armatei Ucrainei: Rușii sunt superiori la artilerie, dar 60% din lovituri sunt realizate de drone; acolo suntem la paritate
Putin oferă Indiei acces nelimitat la petrolul rusesc; Modi spune că India nu este neutră, ci se află de partea păcii
NATO reacționează în Polonia: Avioane poloneze și elicoptere cehe Mi-171 au decolat, ca răspuns la valul de rachete și drone rusești care a lovit Ucraina
"Sarcofagul" de la Cernobîl nu mai este sigur, anunță ONU. Se impun reparații mai serioase după atacul rusesc din februarie 2025
Una dintre cele mai puternice armate limitează utilizarea Android și pariază pe iPhone-uri
Rachetele Oreshnik din Belarus fac din baza de la Deveselu o țintă principală. Cum va răspunde NATO la amplasarea de rachete rusești la câteva sute de km de capitale europene
Negocierile SUA–Ucraina avansează lent. Witkoff & Co vor să-i convingă pe ucraineni că e cel mai bun Plan de Pace, în timp ce Putin amenință cu scenariul Novorossiya
Rusia a efectuat un nou atac masiv asupra Ucrainei cu rachete Kinjal, Iskander-M, rachete de croazieră și drone
Marea Britanie și Norvegia vor opera împreună o flotilă de fregate
Unitatea de elită a României: JLTV au turele automatizate iar blindatele Polaris au fost parașutate cu succes. Forțele speciale excelează ca dotări și pregătire
Suedia va opri asistența pentru dezvoltare acordată unor țări și va dona Ucrainei banii. În schimb, Danemarca reduce din contribuție
Combinația letală, rachete Meteor și F-35, tot mai aproape de realitate, iar România ar putea fi unul dintre beneficiari. Teste la sol, trecute cu brio, urmează zborul
O bază de submarine nucleare franceze, survolată de drone. Militarii au deschis focul
Consultări militare România - SUA. Discuții tehnice privind modernizarea armatei și programele de achiziții
Sursă foto: US Army Facebook
EXCLUSIV
Ultimatum de la Washington: Statele Unite impun termenul limită 2027 pentru ca Europa să preia conducerea apărării NATO
Bundestagul aprobă reforma Armatei: Începând cu 2026, tinerii vor fi întrebați cu privire la disponibilitatea lor de a se înrola
F-16 primesc "vedere" de F-35: Sistemul de țintire Sniper NTP partajează informații între avioane de a cincea și a patra generație
„Cimitirul” de fier vechi al Rusiei: De ce noile autorități siriene refuza să utilizeze tancurile „inutile” furnizate de ruşi
pixel