Cine înlocuiește MLI-84 Jderul? Ciudatul caz al mașinilor de luptă: Cum ar putea România cumpăra Lynx, „made in” Ungaria
Deși programul SAFE e dedicat consolidării industriei europene de apărare prin programe de achiziții în comun, obiectivul, așa cum spune numele programului, sunt revitalizarea industriilor locale. Așadar, ce putem produce în țară cu transfer de tehnologie al unor parteneri e obligatoriu să fie produs aici. Ce nu se poate produce sub nicio formă și nu există expertiză, poate fi achiziționat prin aceste parteneriate comune cu industria de apărare europeană. În rest există cazuri în care achizițiile naționale pot fi mai avantajoase pentru industria de apărare. Să le luăm așadar pe rând.
MLI-84M „Jderul”, sursă foto: Nicuşor Comănescu, militar din Batalionul 300 Infanterie Mecanizată "Sfântul Andrei", via Forțele Terestre Române
România plănuiește astfel să acceseze prin programul SAFE fonduri în valoare de 16,68 de miliarde de euro. E vorba de un program european în care minimum două state membre - aici e inclusă în program și Ucraina - demarează o achiziție în comun de tehnică militară, cu obiectivul consolidării industriei de apărare europene.
Întrebarea e, desigur, care vor fi beneficiile SAFE pentru industria națională de apărare? Căci pentru consolidarea industriei, chiar dacă vorbim de achiziții în comun, produsul cumpărat trebuie fabrica aici.
Cel puțin ceea ce putem produce și pentru care avem o bază. Desigur, nu singuri, ci în cooperare cu partenerii noștri, căci industria de apărare românească are nevoie de un amplu proces de retehnologizare.
Cu alte cuvinte, obiectivul final e să fim producători, nu cumpărători.
Ciudatul caz al mașinilor de luptă ale infanteriei. Cum am putea ajunge să cumpărăm Lynx produs în .... Ungaria

Mașină de luptă Lynx KF41, prezentată la Kielce în Polonia, în cadrul expoziției MSPO 2024. Photo source: DefenseRomania
În luna septembrie a acestui an, într-un comunicat oficial, Ministerul Apărării Naționale a anunțat că, „printre proiectele eligibile (n.r. - pentru a intra în SAFE) se numără: sisteme de apărare aeriană cu bază la sol, radare de supraveghere aeriană, transportoare blindate și mașini de luptă ale infanteriei, nave de luptă și sprijin, drone, sisteme UAV și muniții de diferite calibre, inclusiv rachete”.
Tentativa de a introduce programul mașinilor de luptă ale infanteriei în SAFE e cel puțin surprinzătoare în contextul în care există demarată o procedură pentru startul unei licitații, deci un program național, nu în SAFE.
Cu un buget estimat la 3 miliarde de euro, licitația vizează achiziția a peste 300 de vehicule blindate, pentru a înlocui flota învechită de MLI-84 Jderul.
Introducerea în SAFE a acestui program va duce implicit la o achiziție comună cu un stat european, a unui produs european. Și, dacă ne uităm printre companiile interesate de program, eligibile ar fi BAE Systems cu CV90 și Rheinmetall cu Lynx KF41.
Dar, din nou, va trebui în SAFE o achiziție comună.
„Calculând” diferite scenarii, s-ar putea ajunge la următoarea situație: Achiziția în SAFE a mașinilor de luptă în comun cu Ungaria, unde așa cum a analizat DefenseRomania recent, compania Rheinmetall a transformat Ungaria în lider regional în producția de vehicule militare, sau achiziție în comun cu Germania. În contextul în care Rheinmetall deține deja fabrici moderne de MLI în Germania și Ungaria, e exclus ca producția să se facă la noi. O situație ipotetică în care Armata României ar cumpăra prin SAFE mașini de luptă Lynx .... made in Hungary!
Totul în contextul în care pe teritoriul României s-au mai făcut mașini de luptă ale infanteriei, deci există o bază solidă. Desigur, e nevoie de cooperare cu parteneri industriali pentru retehnologizare.
Așadar, SAFE e un program de care putem beneficia, dar trebuie să o facem inteligent. Să utilizăm SAFE pentru ceea ce chiar nu putem produce aici și unde nu avem nicio expertiză, precum spre exemplu rachete sau submarine. Iar dacă prin SAFE nu se poate produce în țară, licitațiile în programele naționale sau contractele alocate G2G, ambele cu obligativitatea de a produce în România, rămân soluția cea mai bună.
Căci în cazul mașinilor de luptă, dar și în cazul altor arme, întrebarea esențială e câte mașinile de luptă urmează să fie produse în România, și cum contribuie așadar acest program la consolidarea industrie de apărare din țara noastră?
Amintim că recent a fost publicată în transparență decizională o ordonanță de urgență privind SAFE în care există unele derogări de la cadrul lega existent, inclusiv în ceea ce privește offsetul. Cităm din documentul oficial Art. 14, aliniatul 5: „Sunt exceptate de la procesul de analiză contractele atribuite în baza unor proceduri derulate de către agenții/structuri din cadrul NATO sau al Uniunii Europene, achizițiile efectuate în comun cu alte state, contractele atribuite altui guvern pentru bunurile transferate din proprietatea acestuia, precum şi achizițiile efectuate în baza Regulamentului (UE) 2025/1106." Cu alte cuvinte, obligațiile de offset ar putea fi excluse din programul SAFE.
Esențialul e să devenim producători, nu cumpărători.
Industria de apărare din România începe să respire, să nu dăm cu piciorul în offset tocmai acum. Un exemplu de succes: Producția blindatelor Cobra II de căre Otokar în România, în cooperare cu Automecanica Mediaș SRL sau Hanwha cu obuziere K9 Thunder

Cobra II pentru România, pe linia de producție a companiei Otokar. Photo source: DefenseRomania
Așadar, în ultimii ani peisajul cooperării industriale din domeniul apărării s-a schimbat semnificativ în România. Cu toate că încă mai sunt probleme.
Dacă în trecut marii producători internaționali de echipamente militare priveau cu reținere ideea de offset, considerând România mai degrabă un simplu client de achiziție, astăzi se observă o deschidere reală și chiar un interes tot mai mare pentru colaborare locală.
Țara noastră începe să fie percepută nu doar ca o piață de desfacere, ci ca un partener industrial și de dezvoltare, capabil să contribuie la lanțul global de producție în domeniul apărării.
Un exemplu elocvent este parteneriatul Otokar Automecanica Mediaș SRL, care a devenit un model de succes pentru transferul de tehnologie și implicarea directă în producția locală. Prin acest proiect s-a demonstrat că România are capacitatea de a fabrica echipamente complexe la standarde internaționale, atunci când există o viziune comună. Pe lângă acest caz, se remarcă și alte colaborări pozitive, de la centre de mentenanță dezvoltate pe teritoriul țării, la parteneriate în domeniul electronicii, al comunicațiilor militare sau chiar proiecte de cercetare și inovare. Aceste inițiative arată că offset-ul poate fi un instrument real de dezvoltare industrială, nu doar o cerință contractuală.
Un alt exemplu pozitiv e producția în țară a celor 54 de obuziere K9 Thunder pe care compania coreeană Hanwha o face la o fabrică pe care o ridică de la zero. Blindatele Piranha 5 sunt de asemenea produse aici, iar ele ar putea să fie „portdrapelul” României în SAFE.
Toate aceste programe nu sunt excepții, ci exemple de succes ce pe baza cărora ar trebui construită o strategie.

Obuzier coreean K9 Thunder (Tunet) de 155 mm, photo source: DefenseRomania
Sigur că rolul statului este esențial pentru ca aceste colaborări să aibă continuitate, dar este nevoie de politici de achiziții coerente, de un cadru legislativ clar privind offset-ul și, mai ales, de o supraveghere constantă a modului în care aceste angajamente sunt implementate.
Offset-ul trebuie să fie vizibil în rezultatele economice, nu doar menționat într-un paragraf tehnic al unei licitații. Și trebuie să consolideze poziția României în lanțul de aprovizionare de apărare al NATO și al Uniunii Europene.
Obiectivul revitalizării industriei trebuie să vizeze și ca România nu doar să cumpere tehnologie, ci să o și producă, să o îmbunătățească și mai apoi să o exporte mai departe.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News