Cum au ajuns dronele Rusiei până la Liov, la câțiva kilometri de granița Poloniei. Nevoită să „sacrifice”, Ucraina cere F-16: MiG-29 - uzate moral
În noaptea trecută mai multe drone kamikaze iraniene Shahed 136 și Shahed 131 operate de invadatorii ruși au ajuns inclusiv în vestul Ucrainei, la Liov, oraș situat doar 70 de kilometri de frontiera cu Polonia.
În cursul nopții rușii au lansat 35 de drone kamikaze pe teritoriul Ucrainei, iar potrivit forțelor armate ucrainene 32 au fost doborâte.
Una din dronele care nu au putut fi doborâte a lovit la Liov infrastructura critică provocând un incendiu. Un alt atac a fost înregistrat tot în regiune. Atacurile au dat peste cap inclusiv infrastructura de transport. Ucrainenii nu au raportat însă pierderile materiale estimate. Nu știm nici dacă s-au înregistrat victime.
Cert e că după o perioadă mai îndelungată, Rusia lovește din nou în vestul Ucrainei.
Kievul admite că nu își poate apăra întreg teritoriul pe fondul invaziei la scară largă fără precedent a Federației Ruse.
Ucraina admite că trebuie să „sacrifice” și cere din nou F-16, avioanele sovietice din dotare neputând face față
Avioane americane de tip F-16 Fighting Falcon la Baza Aeriană Tucson, SUA. Foto: U.S. Air Force via Mil.in.ua
Deși a primit un număr important de sisteme de apărare antiaeriană, inclusiv sisteme de ultimă generație precum Patriot, NASAMS sau IRIS-T, ucrainenii nu pot să apere întreg teritoriul uriaș al țării.
Sistemele de apărare antiaeriană occidentale, cu rază lungă sau cu rază medie și scurtă de acțiune, sunt dislocate pentru a proteja cele mai importante orașe și zona frontului. Astfel se explică modul în care rușii au ajuns atât de ușor la Liov, fapt ce îl admite și Iuri Ignat, purtătorul de cuvânt al Forțelor Aeriene Ucrianene.
Într-un interviu la Radio Libery, citat de agenția Unian, oficialul ucrainean a precizat că Ucraina nu își poate proteja întreg teritoriul cu sistemele antiaeriene pe care le-a primit de la aliații săi, iar acestea sunt dislocate unde e mai mare nevoie de ele.
„Apărarea noastră antiaeriană e dislocată acolo unde avem mai mare nevoie, ea protejează marile orașe, infrastructura, instalațiile nucleare și linia frontului”, a precizat Ignat care a adăugat că e nevoie de mult mai multe sisteme pentru a „închide” cerul Ucrainei, dând exemplul Israelului. Referirea e făcută la diferitele stratificații de apărare antiaeriană pe care Israelul le-a dezvoltat, o cupolă care acoperă întreg teritoriul statului.
Purtătorul de cuvânt al Forțelor Aeriene Ucrainene spune că dronele ruse zboară de-a lungul albiilor râurilor pe trasee diferite, fapt ce face dificilă misiunea de doborâre a acestora cu arme de calibru mici și cu rază scurtă de acțiune. Iuri Ignat atrage atenția și asupra faptului că aviația militară ucraineană e „paralizată” în contextul în care avioanele pe care ucrainenii le utilizează sunt „uzate moral” și foarte vechi. În acest sens el a făcut un apel din nou pentru F-16 Fighting Flacon.
„Avioanele de luptă sunt din anii ’70 și nu sunt capabile să distrugă eficient ținte aeriene. Piloții noștri au această capacitate, facem tot ce ne stă în putință, dar acest lucru nu e suficient deoarece tehnologia pe care o deținem e depășită din punct de vedere moral. Radarele (n.r. - avioanelor) pur și simplu nu identifică țintele. E imposibil să interceptăm eficient”, a conchis Ignat.
F-16 pentru Ucraina, Lockheed Martin e dispus să înceapă pregătirea piloților
Pilot de F-16, foto: US Air Force
După ce SUA au dat undă verde aliaților pentru pregătirea piloților ucraineni, deschizând pe jumătate ușa de a transfera avioane de vânătoare occidentale, toate datele au indicat că acestea vor fi F-16 Fighting Falcon.
Mai multe state nordice și-au anunțat deja intenția de a livra avioane F-16 Fighting Falcon. Primele au fost Danemarca și Olanda.
Totodată multe altele susțin derularea unor programe de pregătire pentru piloții ucraineni. Dar acest lucru ar putea dura. Chiar dacă în 6 luni piloții ucraineni ar putea efectua operațiuni simple de zbor, pentru cele de luptă complexe e nevoie de cel puțin 1 an și jumătate.
Gigantul american Lckheed Martin Corporation, producătorul F-16, a confirmat și el disponibilitatea de a ajuta piloți ucrianeni să se pregătească pe F-16, potrivit unui interviu acordat Financial Times de Frank A. St. John, directorul de operațiuni al Lockheed.
Ucraina operează în prezent avioane de tip Su-27, Su-25, Su-24 și MiG-29, toate cele patru modele fiind din perioada fostei Uniuni Sovietice, majoritatea fiind produse în anii 1970.
CITEȘTE ȘI: Piloții ucraineni de F-16, pregătiți în România? S-a confirmat oficial crearea unui centru de pregătire de F-16 în Europa de Est
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News