De ce râd chinezii de Su-57, „armăsarul de rasă pură” al Rusiei? Un pilot de Su-57 spune că avionul a intrat în „elita aviației mondiale”
După ce în toamna anului trecut rușii s-au lăudat că Su-57, avionul de generația a 5-a dezvoltat de industria rusă, e combat proven cu performanțe „uluitoare” împotriva Ucrainei, acum un pilot de Su-57 a fost „scos” în presă pentru a povesti despre ceea ce el a descris a fiind un „armăsar de rasă pură” în aviația militară mondială.
Un Su-57 rus, lansând o rachetă pe verticală. Foto: Ministerul Apărării din Rusia
Asta în timp ce criticile asupra Su-57 au venit anul trecut chiar din partea partenerilor Rusiei, experții chinezi. China e singurul client extern al Su-57 Felon. Avionul a fost prezentat prima oară în noiembrie anul trecut la Airshow China 2024 în Zhuhai, dar experții și internauții au adus critci dure aeronavei ruse după ce fotografiile și videoclipurile din apropiere ale aeronavei dezvăluie o calitate îndoielnică a asamblării.
Criticile observatorilor chinezi se concentrează pe defectele vizibile de construcție, inclusiv numeroase șuruburi care fixează panourile fuzelajului și secțiunile slab aliniate.
Su-57, foto: Ministerul Apărării din Rusia
La toate acestea se adaugă grelele „chinuri ale facerii”. Marea problemă a Su-57 e motorul, problemă pe care rușii spun că au rezolvat-o odată cu dezvoltarea unui alt tip de motorizare.
Programul de dezvoltare al avionului de generația a 5-a fost lansat în 2002, dar primul lot de avioane a fost livrat abia în 2019, iar chiar și atunci, primul Su-57 din producție de serie s-a prăbușit înainte de livrare din cauza unor probleme tehnice.
Și totuși, Su-57 este „armăsarul de rasă pură” al Rusiei
O spune chiar un pilot rus de Su-57. E vorba de Serghei Bogdan, pilot de testare și comandatul Biroului de Proiectare Sukhoi, parte a companiei ruse Rostec. Într-un interviu acordat agenției ruse Tass, acesta transmite că Su-57 este un avion care și-a câștigat locul în elita aviației militare mondiale.
Pilotul rus nu a vorbit desigur de problemele pe care Su-57 le-a întâmpinat, dar a subliniat îmbunătățirile semnificative aduse de-a lungul timpului.
„Îmi aduc aminte de primele zile ale Su-57, când era încă cunoscut sub numele de T-50, fiind împovărat de multiple restricții legate de capacitatea de încărcare și performanță. Trecerea imediată de la acesta la Su-35 a oferit un contrast izbitor. Su-35, deși e din punct de vedere tehnic cu o generație în urmă, a demonstrat un ansamblu impresionant de capabilități. Cu toate acestea, Su-57 a avut mereu aerul unei mașini cu potențial neexplorat, destinată să devină un veritabil armăsar de rasă în lumea aviației. Astăzi, putem spune cu încredere că a atins reperele de performanță pe care ni le-am propus”, și-a încheiat pilotul rus pledoaria.
Interesant e că Serghei Bogdan, pilotul rus de testare și șeful acestui departament din cadrul producătorului Sukhoi, e pilotul care a participat în China la o demonstrație a Su-57 în cadrul expoziției Airshow China 2024 din Zhuhai, unde chinezii au adus critici avionului Su-57.
Su-57, foto: Ministerul Apărării din Rusia
Problema pentru ruși e că Su-57 nu a reușit să convingă deloc la export. Iar sancțiunile occidentale au răcit dorința multor țări din întreaga lume de a coopera cu Federația Rusă în domeniul tehnico-militar, de teama să nu fie lovite de “un ricoșeu” al acestor măsuri.
Începân încă din 2023 a existat o activitate concertată a Companiei întrunite producătoare de avioane (OAK) din Rusia pentru dezvoltarea unei versiuni pentru export a avionului Su-57, care a primit denumirea de Su-57E.
Anul trecut, la un show aerian din Egipt, Su-57E a fost prezentat împreună cu racheta de croazieră aer-sol Kh-69.
CITEȘTE ȘI: Bătălia ultimelor generații de avioane: F-35 vs. Su-57. Rușii ar fi doborâți de americani înainte să știe ce i-a lovit
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News