Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Hegemonie aeriană: Grecia își construiește o „super-flotă” de 121 de avioane F-16 Viper pentru a domina Mediterana de Est
Forțele aeriene
Data publicării:
Grecia a făcut un pas decisiv pentru a-și consolida hegemonia tehnologică în flancul sud-estic al NATO, aprobând un program ambițios care va transforma Forțele Aeriene Elene într-unul dintre cei mai puternici operatori de F-16 din lume. 
Primele F-16 modernizate la standardul Viper ale Greciei au fost livrate Forțelor Aeriene Elene. Foto: Ministerul Apărării din Grecia
Primele F-16 modernizate la standardul Viper ale Greciei au fost livrate Forțelor Aeriene Elene. Foto: Ministerul Apărării din Grecia

Guvernul de la Atena a autorizat modernizarea a încă 38 de avioane de vânătoare F-16 Block 50 la standardul de ultimă generație „Viper”, o mișcare strategică ce va ridica flota totală de astfel de aeronave la un număr impresionant de 121 de unități.

Decizia, bazată pe recomandările Statului Major al Forțelor Aeriene Elene, vizează crearea unei forțe aeriene omogene și interconectate, capabilă să proiecteze putere în Marea Egee și în Mediterana de Est.

Prin alinierea acestor 38 de aparate mai vechi cu cele 83 de avioane F-16 Block 52+ care se află deja în plin proces de modernizare, Grecia își asigură o platformă comună care simplifică logistica, reduce costurile de operare și, cel mai important, maximizează interoperabilitatea într-o regiune marcată de tensiuni geopolitice constante. 

 

Transformare tehnologică substanţială: De la tehnologia anilor '90 la războiul în rețea

Avioanele F-16 Block 50, care au intrat în serviciul Greciei în anii 1990 prin programul Peace Xenia II, au reprezentat mult timp coloana vertebrală a apărării aeriene, operând în cadrul escadrilelor istorice 341 „Velos” și 347 „Perseus” de la baza aeriană Nea Anchialos.

Totuși, în fața evoluției rapide a amenințărilor moderne, sistemele lor electronice și radarele au devenit limitate. Modernizarea la standardul Viper schimbă radical ecuația, transformând aceste platforme în avioane de generația 4.5.

Elementul central al acestei modernizări este instalarea radarului cu scanare electronică activă (AESA) AN/APG-83 SABR. Spre deosebire de radarele vechi, noul sistem oferă piloților capacitatea de a detecta și urmări ținte multiple la distanțe mult mai mari, având totodată o rezistență superioară la bruiajul electronic intens, o caracteristică vitală în scenariile de luptă moderne.

În plus, integrarea sistemului Link 16 permite fiecărui avion să devină un nod într-o rețea complexă, partajând date tactice în timp real nu doar cu alte avioane, ci și cu navele marinei sau sistemele de apărare de la sol.

Pachetul de modernizare include, de asemenea, un nou computer de misiune modular și sisteme avansate de afișare pe viziera căștii pilotului (JHMCS), care permit desemnarea țintelor prin simpla privire, oferind un avantaj crucial în luptele aeriene.

Aceste actualizări asigură faptul că cele 38 de avioane Block 50 nu vor fi cu nimic mai prejos decât „frații” lor mai noi, Block 52+, creând o flotă unitară de 121 de avioane cu capacități identice.

 

O nouă arhitectură de securitate în Mediterana

Drumul către această aprobare a fost pavat cu negocieri financiare intense între Atena și Washington. Estimările inițiale ale Statelor Unite, care plasau costul modernizării la peste 1,8 miliarde de euro, au fost respinse de partea greacă, fiind considerate incompatibile cu planificarea bugetară pe termen lung. Grecia a insistat pentru o soluție care să includă toate cele 38 de avioane, refuzând propunerile intermediare care ar fi lăsat o parte din flotă nemodernizată.

Prin discuții pragmatice și optimizarea pachetului tehnic, inclusiv prin refolosirea unor componente viabile demontate de pe avioanele Block 52+ aflate deja în proces de upgrade, prețul proiectat a fost redus la aproximativ 1 miliard de euro

Viziunea pe termen lung a Forțelor Aeriene Elene transcende simpla modernizare a flotei de F-16. Atena construiește o structură de forță stratificată, în care cele 121 de Vipere vor opera alături de 24 de avioane Rafale F3R și, spre sfârșitul acestui deceniu, de o flotă de peste 20 de avioane stealth F-35A.

În acest ecosistem operațional, rolurile sunt bine definite: viitoarele F-35 vor acționa ca senzori avansați și ''coordonatori de luptă'', penetrând nedetectate spațiul aerian inamic pentru a colecta date, avioanele Rafale vor efectua lovituri strategice cu rachete cu rază lungă precum SCALP și Meteor, iar masiva flotă de F-16 Viper va asigura volumul de foc necesar pentru misiuni de suprimare a apărării inamice (SEAD), intercepție și lovituri de precizie, folosind un arsenal modernizat ce include rachete AIM-120D și rachete anti-navă Harpoon.

Această concentrare de tehnologie oferă Greciei un avantaj calitativ net în balanța regională de putere, în special în comparație cu Turcia. Deși Ankara dispune de o flotă numeric mai mare de F-16, aceasta se confruntă cu restricții în accesul la tehnologie occidentală de ultimă oră și cu incertitudini privind modernizarea propriului inventar.

Ca o comparație, implicarea industriei locale, Hellenic Aerospace Industry (HAI), în programul Viper asigură Greciei nu doar avioane mai bune, ci și independența tehnică necesară pentru a le menține operaționale pe termen lung, transformând programul într-un motor de dezvoltare economică și tehnologică națională.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Nu doar Gripen. Kievul își dorește o flotă de 250 de avioane noi, inclusiv F-16 și Rafale. Cât costă ora de zbor pentru fiecare
Războiul F-35 vs. Rafale, deghizat în "glume". De ce râd francezii de avioanele belgienilor și cum demontează Bruxellesul narațiunea Parisului
Eurofighter, pe val dintr-un capăt în celălalt al continentului. Europa ridică ștachete și vrea să ia fața F-35 într-un stat care a pus semnul de întrebare pe F-35
Avionul supersonic silențions X-59 al NASA, testat în zbor pentru prima dată
De ce Turcia chiar nu plânge după F-35: Din cele 44 de avioane Eurofighter, 20 vor fi „pe steroizi”, în versiunea Tranche 5
Zelenski a anunțat utilizarea în luptă a rachetelor Flamingo
Un singur lansator, 3 rachete: Rușii se laudă că pot lovi cu „rachetele invincibile” Iskander, Oreshnik și Burevestnik de pe aceeași platformă
Înlocuitorului "Himars-ului cu șenile", Europa lucrează la lansatorul de rachete THUNDART care lovește la 150 km
Rachete chinezești cu tehnologie americană? China, suspectată că și-a îmbunătățit rachetele PL-15 cu ajutorul informațiilor sustrase din SUA
Vânători de Shahed. SUA au reprofilat avioane de atac la sol A-10 Thunderbolt II pentru misiuni de combatere a dronelor
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
HIMARS hipersonic. SUA vor avea o rachetă hipersonică care să poate fi utilizată de sistemele HIMARS actuale
Sistemul rusesc de detecție a eșuat din nou: Minus trei radare și o navă de debarcare, după un atac ucrainean în Crimeea
SUA își mențin prezența în Marea Neagră: O dronă de recunoaștere RQ-4B a monitorizat activitățile militare rusești din zonă
Gripen, aproape de un moment istoric: "Contăm pe 150 de avioane" și primul ajunge anul viitor, spune Kievul; SAAB va produce 20-30 de unități pe an
Rusia vrea să-și etaleze forța și trimite în patrulare bombardiere Tu-95MS până în Marea Japoniei
"Inovații" rusești. Shahed-urile și bombele cu planare, construite cu componente chinezești
România bifează două escadrile complete de F-16 care execută misiuni de Poliție Aeriană. Cerul României, apărat de zeci de avioane NATO
Soluție pentru blindatele din linia întâi: Divizia 1 Cavalerie a US Army creează o zonă de detecție de 3,5 km a dronelor mici
Demonstrație de forță a SUA: Bombardierele B-1B au zburat spre Venezuela; Maduro amenință că va doborî avioanele americane cu sisteme MANPAD Igla-S
Companiile europene Airbus, Thales și Leonardo își unesc forțele pentru a concura cu Starlink
”Gripen poate face întreaga Europă mai sigură”. Până la 150 de avioane, în cea mai modernă variantă (Gripen E), propunerea Suediei pentru Kiev
Noapte de coșmar la granița României: Atac masiv cu drone rusești la Dunăre, populația din Tulcea a primit RO-Alert
Flamingo, drona-rachetă ucraineană care schimbă regulile jocului: Motoare reciclate și putere mai mare decât Tomahawk
De ce nu grăbește Belgia livrarea F-16 către Ucraina și așteaptă mai multe F-35? F-urile belgiene sunt mai speciale. "Nu uitați că avem avioane cu dublă capacitate"
Aviația indiană, peste cea chineză, raportul care pătează imaginea dragonului asiatic. Mașinăria Beijingului se activează imediat și contestă "așa-zisul clasament" 
Marea Britanie va avea o lege pentru doborârea dronelor
SUA trimit un grup de bombardiere strategice în nordul Japoniei. În august, înainte de întâlnirea Trump - Putin, bombardierele americane au ajuns în Norvegia
Au făcut-o din nou: Rușii și-au doborât propriul avion Su-30, în timp ce antiaeriana trăgea după dronele Ucrainei
Uite F-35, nu e F-35. Canada a anunțat oficial decizia marii dileme: Renunță sau nu la achiziția avioanelor F-35?

Ştiri Recomandate

Marco Rubio susține că s-au făcut „progrese” către acordul de pace - dar spune că doar Vladimir Putin poate pune capăt războiului din Ucraina
Hegemonie aeriană: Grecia își construiește o „super-flotă” de 121 de avioane F-16 Viper pentru a domina Mediterana de Est
Cursa pentru recuperarea tehnologiei militare: Statele Unite cer Libanului returnarea unei bombe neexplodate GBU-39, de teama spionajului rus și chinez
„15 minute de manevre extreme”: Cum a supraviețuit un pilot american de F-16 unui atac cu rachete în Orientul Mijlociu
„Condamnate din start”: Motivul pentru care discuțiile Statele Unite-Rusia nu pot opri războiul din Ucraina
Aviația Strategică rusă și-a schimbat tacticile privind loviturile cu rachete asupra Ucrainei. Majoritatea avioanelor Tu-160 și Tu-95MS decolează acum din Extremul Orient
Donald Trump anunță că SUA nu mai contribuie la asistența Ucrainei, în timp ce Witkoff e primit călduros la Kremlin
Ucraina anunță că încă rezistă la Pokrovsk, Vovceansk și Kupyansk, deși propaganda rusă anunța încă din august ocuparea Pokrovskului
NATO trimite tot mai des avioane de luptă pentru a intercepta MiG-urile și Su-urile rusești deasupra Mării Baltice
F-35 vs. J-20. Cine ar câștiga într-o luptă aeriană? Două avioane asemănătoare, dar atât de diferite: Chinezii ar fi în avantaj într-un singur scenariu
Thales prezintă un simulator pentru scenarii anti-dronă. Militarii îl pot integra direct în instrucția din poligon
Dacă Europa vrea război, Rusia este pregătită, amenință Putin
Fosta șefă a diplomației UE, Federica Mogherini, reținută într-o anchetă privind trucarea unei licitații
Nave chineze și japoneze se șicanează în apropierea Insulelor Senkaku, disputate de ambele părți
În sfârșit ajung sistemele NSM. România, fără nave de suprafață moderne, dar măcar cu baterii de coastă Naval Strike Missile de ultimă generație
NATO lansează serviciu cloud pentru schimbul de date de luptă cu Ucraina: Aplicabil din 2026, dar securitatea rămâne o problemă
Flota fantomă a Rusiei, lovită din nou în apropierea coastelor Turciei. Al treilea petrolier a fost lovit în doar câteva zile
Polonia a primit un nou lot de Abrams și e deja de departe cel mai mare operator Abrams din Europa. România e pe lista de așteptare a livrărilor
Primul stat non-UE acceptat în mecanismum european SAFE. Un pas major în redefinirea cooperării transatlantice de apărare
România încă ține la „secret” programele de pe SAFE, dar Bulgaria le-a publicat: Printre ele se numără obuziere de 155 mm sau rachete VL Mica
Lituania și Belarusul se acuză reciproc de incursiuni cu baloane de contrabandă și drone. UE pregătește un nou pachet de sancțiuni pentru aliatul Rusiei
Psihologia slăbiciunii în UE: Europa pică cu brio testul Ucraina pe care singură și l-a impus. Când va renunța Europa la strategia ei eșuată?
Furie la Moscova din cauza afirmațiilor unui ofițer superior NATO: Un atac asupra Moscovei va avea consecințe
Recorduri în industria de apărare: "Tigrii" europeni și asiatici au avut o creștere spectaculoasă, dar SUA încă domină jumătate din piață
Rusia se laudă cu un avans-record în Ucraina, dar realitatea e că a ocupat abia jumătate din regiunea Donețk, în 4 ani de război
Rusia vânează avioane F-16 schimbând periculos tactica: În premieră, rachete aer-aer R-60 au fost integrate pe drone (Foto)
Dacă și Eurotank cade, Franța rămâne descoperită. Câte tancuri Leclerc are Franța și de ce presiunea e pe ea în „disputa” cu Germania
„Singuri în fața tăvălugului”. Scenariul militar testat de NATO la Cincu: Câte săptămâni ar trebui să reziste România fără americani
Războiul din Ucraina înghite aproape 40% din banii Rusiei. "E un buget militar", recunoaște Medvedev
NATO își propune să iasă din postura defensivă. Amiralul Giuseppe Cavo Dragone: Inclusiv o lovitură preventivă asupra Rusiei nu mai trebuie să fie un scenariu tabu
De ce nu au mai fost ridicate de la sol azi avioanele F-16 ale României. MApN demontează o teorie falsă: „În caz de război F-urile se ridică în orice condiție”
După încă o vizită la Moscova, Orban preia masiv tezele preferate ale propagandei ruse. Președintele Poloniei anulează brusc întâlnirea cu liderul ungar
pixel