Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Decăderea aviației civile ruse după invadarea Ucrainei: Airbus A320neo și A321neo se canibalizează pentru piese în timp ce un aliat încearcă să facă trafic cu avioane din Africa
News
Data publicării:
Înainte de februarie 2022, aviația civilă rusă era într-un proces de modernizare accelerată. Aproximativ 70% dintre avioanele folosite de marii transportatori ruși (Aeroflot, S7, Rossiya, Ural Airlines) erau fabricate de Airbus sau Boeing. Pentru public, zborurile cu A320neo sau cu Boeing 737NG reprezentau normalitatea cotidiană, iar autoritățile promovau imaginea unui transport aerian comparabil cu standardele occidentale.
Avion de linie Airbus A320neo. Photo source: Airbus
Avion de linie Airbus A320neo. Photo source: Airbus

După invadarea Ucrainei, această realitate s-a schimbat complet în doar câteva săptămâni. Airbus și Boeing au anunțat suspendarea livrărilor de aeronave și piese de schimb. Producătorii de motoare, de la Rolls-Royce la Pratt & Whitney, au întrerupt suportul tehnic și garanțiile. Companiile de leasing au cerut returnarea imediată a flotelor, iar rețelele globale de distribuție a componentelor și serviciile de software pentru managementul operării au fost întrerupte. Dintr-un sistem complex, interdependent, Rusia a devenit brusc un spațiu izolat.

 

Flota Airbus în derivă

 

Companiile aeriene ruse au fost forțate să rețină la sol aproape jumătate din flota lor de Airbus A320neo și A321neo. Aceste aeronave moderne, cele mai utilizate, care asigurau eficiență ridicată și costuri scăzute pentru zboruri medii, au devenit, în lipsa pieselor de schimb și mentenanței oficiale, simple carcase de metal.

Spre exemplu, compania aeriană S7 Airlines, cel mai mare operator privat din Rusia, avea 27 de aeronave A320neo și A321neo în uz înainte de război. În prezent, doar 16 dintre ele mai zboară – cu frecvență redusă și constant monitorizate pentru semne de uzură avansată. Restul se degradează pe pistele din Novosibirsk sau Moscova, canibalizate treptat pentru piese.

Un inginer anonim al companiei declara pentru presa occidentală: „Suntem nevoiți să desfacem avioanele, să mutăm piese între ele. Este un joc periculos care nu poate continua la nesfârșit.” Această practică, tolerată de autorități, riscă însă să genereze accidente grave.

Rapoarte interne ale Rosaviatsiya arată că în primele șase luni ale anului 2024, au fost înregistrate cu 34% mai multe incidente tehnice față de aceeași perioadă din 2021. Unele dintre ele implică sisteme critice de control al zborului, trenuri de aterizare sau software de navigație care nu mai pot fi actualizate.

 

Aliatul din Belarus: traficul cu avioane uzate din Africa

 

2. Imagine cu... (avion-de-linie_41809300.jpg)

Imagine cu caracter ilustrativ. Photo source: Pixabay

Sub presiunea sancțiunilor și a colapsului logistic, Moscova a apelat la aliatul său apropiat, Belarus. Conform unei anchete recente, Belarusul a început să cumpere avioane uzate din Africa, aparent pentru uz propriu, dar sursele susțin că destinația finală este Rusia. Este vorba despre aeronave produse între 1984 și 1992, precum Boeing 737-300 și McDonnell Douglas MD-82 – modele ieșite din uz în majoritatea țărilor dezvoltate.

Mai multe dintre aceste avioane ar fi ajuns deja pe aeroporturile rusești, sub acoperirea unor contracte de leasing. Moscova încearcă astfel să-și repopuleze flota cu avioane second-hand, dar cu un preț uriaș: siguranța pasagerilor. Multe dintre aceste aeronave nu au certificările actualizate, au nevoie de reparații majore și sunt incompatibile cu infrastructura digitală modernă.

„Este o revenire la standardele din anii '90”, spune un expert în aviație din Ucraina. „Un pas înapoi de zeci de ani.”

 

O importantă ușă închisă spre Africa: refuzul Etiopiei de a colabora

 

Un alt semn clar al izolării Rusiei este refuzul unor țări africane de a coopera în domeniul aeronautic. Etiopia, una dintre cele mai dezvoltate puteri aeriene de pe continent, a fost abordată de oficiali ruși pentru a livra piese de schimb sau chiar pentru a repara aeronave în uz. Guvernul etiopian a respins însă toate solicitările, temându-se de posibile sancțiuni internaționale și de afectarea relațiilor cu SUA și UE.

Refuzul Etiopiei este simbolic și arată că Rusia nu mai poate conta nici măcar pe țările considerate neutre sau prietene, în timp ce izolarea aeronautică tinde să se extindă.

 

Tentativa de substituție: renașterea avioanelor rusești vechi

 

3. Imagine cu... (avion-de-linie-2_13244900.jpg)

Imagine cu caracter ilustrativ. Photo source: Pixabay

În fața impasului, Kremlinul a lansat o nouă politică: reactivarea și modernizarea avioanelor fabricate în Rusia în anii '80 și '90. Se investește în producția de modele precum Yakovlev MC-21, Tupolev Tu-204, Ilyushin Il-96 și Sukhoi Superjet-100, însă cu rezultate limitate.

Producția MC-21, considerată principalul proiect strategic pentru înlocuirea Airbus și Boeing, este întârziată. Modelul Sukhoi Superjet 100 continuă să depindă în proporție de peste 50% de componente fabricate în UE, SUA sau Canada, ceea ce limitează perspectivele de autonomie tehnologică, iar producția Tupolev Tu-214, un avion cu design din anii ’80, rămâne marginală și incapabilă să acopere cererea masivă.

O altă problemă este lipsa infrastructurii de mentenanță certificată. Chiar și dacă Rusia ar produce sute de avioane MC-21, acestea ar avea nevoie de piese și service pe termen lung, iar lipsa rețelelor globale de suport va menține o stare de criză permanentă.

Ca atare, aceste modele nu pot concura cu Airbus sau Boeing în termeni de eficiență sau confort, iar lanțurile de producție locale nu pot livra rapid avioane în cantitate suficientă. În plus, multe componente ale acestor modele depind, paradoxal, tot de importuri occidentale.

 

Rusia a fost retrogradată în clasamentul global privind siguranța aeriană civilă, ajungând în zona „red flag”. Rușii evită zborurile interne din motive de siguranță

 

4. Imagine cu... (avion-de-linie-pasageri_74148200.jpg)

Imagine cu caracter ilustrativ. Photo source: Unsplash

Organizația Aviației Civile Internaționale (ICAO) a avertizat în mod repetat că Rusia a fost retrogradată în clasamentele globale de siguranță, ajungând în zona „red flag” – aceeași categorie cu state fragile sau cu infrastructură deficitară. Totodată, autoritățile europene și americane au emis notificări prin care recomandă operatorilor să evite spațiul aerian rus din motive de securitate și predictibilitate operațională.

Pe fondul acestei degradări, încrederea publicului a început să scadă. Chiar dacă traficul intern s-a menținut ridicat datorită lipsei altor opțiuni, mulți cetățeni ruși preferă să călătorească pe cale terestră ori să folosească companii străine din state vecine, acolo unde este posibil.

Într-un sondaj publicat în aprilie 2025, peste 53% dintre ruși declarau că evită zborurile interne din motive de siguranță. Numărul total al pasagerilor s-a redus cu 27% în ultimul an.

Chiar și călătoriile spre destinații precum Armenia, Kazahstan sau Uzbekistan – considerate alternative „neutre” – au fost afectate de lipsa avioanelor sigure. În paralel, diaspora rusă se teme să mai zboare cu companiile aeriene ruse din cauza lipsei asigurărilor internaționale.

Toate datele indică un declin profund și ireversibil al aviației civile ruse, atâta timp cât Moscova rămâne izolată de sistemul economic occidental. Sancțiunile nu doar că au blocat aprovizionarea, dar au tăiat și accesul la know-how-ul tehnologic internațional. Într-un sector unde siguranța înseamnă inovație constantă, Rusia pare condamnată la stagnare și improvizație periculoasă.

Cât timp războiul din Ucraina continuă, iar regimul Putin refuză orice concesie diplomatică, aviația rusă va rămâne la sol – și la figurat, și la propriu.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Ucraina creează o nouă structură în cadrul Forțelor Aeriene: Sisteme de apărare aeriană fără pilot
Moscova ajută militar China să pregătească invazia Taiwanului
Bătălia pentru Moldova. Rezultatele alegerilor parlamentare 2025 din R. Moldova: 99% din voturi numărate și game over: PAS majoritate absolută, partida pro-rusă, numărată la podea
A320, photo source: British Airways
EXCLUSIV
Dronă pe una din pistele Aeroportului Otopeni. Un avion de linie, nevoit să facă o manevră „go around” în timpul aterizării
Propaganda rusă / Foto: DefenseRomania
EXCLUSIV
Atacuri cibernetice, alarme cu bombă, tensiuni sociale. Kremlinul atacă cu toate armele alegerile din Moldova. Angela Grămadă: Miza este uriașă
Generalul (r.) Florin Coldea transmite un mesaj oficial după decesul generalului (r.) Dumitru Dumbravă, cu activitate în cadrul SRI
Război diplomatic declanșat: Iranul își retrage ambasadorii din Germania, Franța și Marea Britanie pe muchia sancțiunilor ONU
Interferența clerului subordonat Moscovei în alegerile parlamentare din Republica Moldova pe înțelesul tuturor
Rusia isterizează Europa cu ”operațiunea drona”: Germania și Danemarca spun că au suspiciuni de sabotaj și spionaj
România confirmă că vrea să construiască o fabrică de drone cu fonduri SAFE, în parteneriat cu Ucraina
Partidul „Inima Moldovei”, membru al blocului „Patriotic”, a fost exclus din cursa electorală
În Estonia se poate: Parc industrial, dedicat sectorului apărării. România are minim un an de întârziere la Fabrica de pulberi de la Victoria
Lukașenko, chemat de urgență la Moscova, în timp ce Varșovia își avertizează cetățenii: Părăsiți imediat Belarusul
„Rusia ne monitorizează sateliții”. Ministrul german al Apărării: Investim 41 de miliarde de dolari în programe spațiale
Pete Hegseth a convocat de urgență o întâlnire rară cu sute de generali și amirali ai SUA. Nimeni nu știe încă motivul existând doar speculații
„Va fi război”. Rusia spune că doborârea unui avion rus de către o țară NATO înseamnă un război de mare intensitate între Federație și Alianță
Rutte: Statele membre NATO pot doborî avioanele ruse care le violează spațiul aerian, dacă e necesar
Sfidarea a fost totală: Rușii au „salutat” avioanele F-35 cu aripile avioanelor MiG-31 în timpul incidentului fără precedent în care au intrat în spațiul aliat
Ședința CSAT s-a încheiat. Au fost discutate amenințările la adresa României
R. Moldva își alege pe 28 septembrie viitorul: Cine candidează, care sunt mizele și tot ce trebuie să știi despre alegerile de la Chișinău
Flota Forțelor Aeriene Iraniene, modernizată cu MiG-29. Teheranul subliniază că Rusia livrează ”în etape” și avioane Su-35
Lovitură sub centură: Atacurile ucrainene cu drone aruncă în aer economia Rusiei. Exporturile rusești de motorină la cel mai scăzut nivel din ultimii 5 ani
Trump vorbește în premieră de înfrângerea Rusiei: Ucraina poate câștiga războiul și își poate recupera teritoriile
Trump le cere ţărilor europene să impună Rusiei aceleaşi sancţiuni ca SUA
F-35 cu arme nucleare în Flancul Estic? Estonia revine cu oferta de a găzdui avioane cu capacitate nucleară
Troc cu tehnologie sovietică: În schimbul milioanelor de obuze, Rusia ar fi transferat Phenianului componentele unui submarin nuclear de la ”dezmbembrări”
Ungaria respinge ferm cererea lui Trump de a renunța la gazele și petrolul din Rusia
Norvegia susține că Rusia i-a încălcat spațiul aerian de trei ori în acest an
De ce România are nevoie de un CSAT puternic, nu doar de o "cameră de avizare"

Ştiri Recomandate

Rusia distruge tot ce înseamnă patrimoniu cultural ucrainean. Consiliul Executiv al UNESCO decide continuarea monitorizării situației din Crimeea
De ce calcă argentinienii pe coadă o mare putere militară. Argentina reînvie fantoma „Războiului Malvinelor”, pe care l-au pierdut în 72 de zile în fața britanicilor
China impune un control cvasitotal pământurilor rare iar SUA amenință cu repercusiuni majore. Trump dă de înțeles că anulează o întrevedere cu Xi
Turcia chiar vrea Eurofighter. Iar dacă nu va ajunge la un acord pentru avioane noi, planul B sunt avioane la mâna a doua dintr-un stat surpriză
„Graalul” Rusiei împotriva dronelor ucrainene: Atacurile de tip „Deep Strike” ale Ucrainei, blocate cu drone-interceptoare și conexiune tăiată la internet
„Acordul Trump” pentru încetarea focului în Gaza: 200 de soldați americani vor fi dislocați în Israel pentru implementarea acordului
O baricadă de foc: De ce cinci țări NATO renunță la interzicerea minelor antipersonal
Su-35 Flanker-E de generația 4 ++. Foto: Ministerul Apărării de la Moscova
EXCLUSIV
Secretele comerciale ale industriei ruse de armament, la liber pe internet. Grupul de hackeri „Black Mirror” a dezvăluit către ce ţări îşi vinde Rusia avioanele Su-35
IMAGINE ILUSTRATIVĂ: Baterie de coastă antinavă Neptun a Ucrainei
EXCLUSIV
Flamingo și Neptune, perechea perfectă? Ucraina lovește zdravăn Rusia cu cele două rachete în tandem. Trei concluzii care ar trebui să îngrijoreze Rusia
Măcelul de la Dobropillia: Liderul Azov dezvăluie ce înseamnă tactica rusească „tanc pumn” și bilanțul masiv al pierderilor
Generalul (r.) Marius Crăciun, fost comandant al Forțelor pentru Operații Speciale (FOS). Colaj DefenseRomania
EXCLUSIV
Cât de pregătiți suntem dacă sună goarna? Generalul (r.) Marius Crăciun, fost comandant al Forțelor pentru Operații Speciale (FOS), la Obiectiv EuroAtlantic
Rușii au lăsat Kievul în beznă în urma celui mai mare atac asupra infrastructurii energetice a Ucrainei (VIDEO)
Accidentele aviatice se țin lanț în Rusia: Un avion de vânătoare MiG-31 s-a prăbușit în timpul unui zbor de antrenament în regiunea Lipețk din vestul țării
Se anunță o iarnă de coșmar pentru Ucraina care, deși a creat o rețea secretă de stocare în baterii, pierde aproape 60% din producția de gaze în bombardamentele rusești
Demostrație de forță pe mare: Fregata franceză Alsace a interceptat cu o rachetă Aster 30 o țintă supersonică lansată de un avion Rafale
Un portavion nou „stricat”: Informații secrete publicate arată defecțiuni mari cu sistemul rus de navigație și aterizare de pe portavionul indian INS Vikrant
NATO pregătește un răspuns mai ferm la provocările Rusiei. Posibile soluții: Drone înarmate și reguli simplificate pentru doborârea aeronavelor rusești
Șeful Armatei României, gen. Gheorghiță Vlad: Ordinul pentru doborârea dronei ruse fusese dat piloților de F-16
Rachete Flamingo în „cămară”. Ucraina stochează pentru la iarnă varianta autohtonă a „Tomahawk-ului pe steroizi” care e folosit rar, deși producția acclerează
Statele arabe salută „acordul Trump” pentru încetarea focului în Gaza
Putin a recunoscut că Rusia a doborât zborul azer de linie AZAL 8432. Rușii au tras după drone ucrainene, dar le-au ratat iar rachetele au explodat lângă avion
Generalul Gheorghiță Vlad: Armata României, pregătită să reziste unui eventual atac al Rusiei. Există instrumente și pentru a ajuta Moldova
Generalul Oleksandr Sirski, comandantul Forțelor Terestre Ucrainene și comandantul Grupului Est al Forțelor Armate ale Ucrainei. Sursa Foto: Facebook Сухопутні війська ЗС України.
EXCLUSIV
Generalul Sirski raportează despre capcana ucraineană de la Dobropillia. Între timp s-a așternut liniștea la est de Kramatorsk
Foto: Ministerul Apărării din China
EXCLUSIV
Războiul ideologic al Chinei: Strategia PCC din Xinjiang forțează Europa să aleagă între comerț și drepturile omului. Implicațiile pentru NATO.
Cooperarea Moscova-Phenian se intensifică. Coreea de Nord își testează armele în Ucraina și furnizează aproape 50% din muniția Armatei Ruse
Cum a ajuns secretul sistemului „Krasukha-4”, bijuteria războiului electronic rusesc, la liber pe internet (FOTO)
Bornă istorică atinsă în Franța: 300 de avioane de luptă Rafal au fost produse pe fondul unor cereri record. Noua versiune F5 țintește noi piețe
Germania pariază în continuare pe Eurofighter: Încă 20 de aeronave, livrate forţelor aeriene germane până în 2034
Stocurile de armament greu ale Rusiei sunt tot mai puţine: Peste jumătate din tancurile și artileria din depozite, „canibalizate” pentru războiul din Ucraina
Forțele pentru Operații Speciale ale Republicii Moldova. Sursă foto: Ministerul Apărării de la Chișinău
EXCLUSIV
Strategia ,,Moldova 2035'': De la "mizerie și dezordine" la digitalizare și apărare cibernetică. Cum își construiește Chișinău scutul anti-Rusia
IDF începe pregătirile pentru prima fază a retragerii din Gaza, după „acordul Trump” la care au ajuns Israelul și Hamas
Acord istoric pentru Gaza! Trump anunță Faza I a planului de pace, ostaticii, "foarte curând, acasă"
pixel