Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Decăderea aviației civile ruse după invadarea Ucrainei: Airbus A320neo și A321neo se canibalizează pentru piese în timp ce un aliat încearcă să facă trafic cu avioane din Africa
News
Data publicării:
Înainte de februarie 2022, aviația civilă rusă era într-un proces de modernizare accelerată. Aproximativ 70% dintre avioanele folosite de marii transportatori ruși (Aeroflot, S7, Rossiya, Ural Airlines) erau fabricate de Airbus sau Boeing. Pentru public, zborurile cu A320neo sau cu Boeing 737NG reprezentau normalitatea cotidiană, iar autoritățile promovau imaginea unui transport aerian comparabil cu standardele occidentale.
Avion de linie Airbus A320neo. Photo source: Airbus
Avion de linie Airbus A320neo. Photo source: Airbus

După invadarea Ucrainei, această realitate s-a schimbat complet în doar câteva săptămâni. Airbus și Boeing au anunțat suspendarea livrărilor de aeronave și piese de schimb. Producătorii de motoare, de la Rolls-Royce la Pratt & Whitney, au întrerupt suportul tehnic și garanțiile. Companiile de leasing au cerut returnarea imediată a flotelor, iar rețelele globale de distribuție a componentelor și serviciile de software pentru managementul operării au fost întrerupte. Dintr-un sistem complex, interdependent, Rusia a devenit brusc un spațiu izolat.

 

Flota Airbus în derivă

 

Companiile aeriene ruse au fost forțate să rețină la sol aproape jumătate din flota lor de Airbus A320neo și A321neo. Aceste aeronave moderne, cele mai utilizate, care asigurau eficiență ridicată și costuri scăzute pentru zboruri medii, au devenit, în lipsa pieselor de schimb și mentenanței oficiale, simple carcase de metal.

Spre exemplu, compania aeriană S7 Airlines, cel mai mare operator privat din Rusia, avea 27 de aeronave A320neo și A321neo în uz înainte de război. În prezent, doar 16 dintre ele mai zboară – cu frecvență redusă și constant monitorizate pentru semne de uzură avansată. Restul se degradează pe pistele din Novosibirsk sau Moscova, canibalizate treptat pentru piese.

Un inginer anonim al companiei declara pentru presa occidentală: „Suntem nevoiți să desfacem avioanele, să mutăm piese între ele. Este un joc periculos care nu poate continua la nesfârșit.” Această practică, tolerată de autorități, riscă însă să genereze accidente grave.

Rapoarte interne ale Rosaviatsiya arată că în primele șase luni ale anului 2024, au fost înregistrate cu 34% mai multe incidente tehnice față de aceeași perioadă din 2021. Unele dintre ele implică sisteme critice de control al zborului, trenuri de aterizare sau software de navigație care nu mai pot fi actualizate.

 

Aliatul din Belarus: traficul cu avioane uzate din Africa

 

2. Imagine cu... (avion-de-linie_41809300.jpg)

Imagine cu caracter ilustrativ. Photo source: Pixabay

Sub presiunea sancțiunilor și a colapsului logistic, Moscova a apelat la aliatul său apropiat, Belarus. Conform unei anchete recente, Belarusul a început să cumpere avioane uzate din Africa, aparent pentru uz propriu, dar sursele susțin că destinația finală este Rusia. Este vorba despre aeronave produse între 1984 și 1992, precum Boeing 737-300 și McDonnell Douglas MD-82 – modele ieșite din uz în majoritatea țărilor dezvoltate.

Mai multe dintre aceste avioane ar fi ajuns deja pe aeroporturile rusești, sub acoperirea unor contracte de leasing. Moscova încearcă astfel să-și repopuleze flota cu avioane second-hand, dar cu un preț uriaș: siguranța pasagerilor. Multe dintre aceste aeronave nu au certificările actualizate, au nevoie de reparații majore și sunt incompatibile cu infrastructura digitală modernă.

„Este o revenire la standardele din anii '90”, spune un expert în aviație din Ucraina. „Un pas înapoi de zeci de ani.”

 

O importantă ușă închisă spre Africa: refuzul Etiopiei de a colabora

 

Un alt semn clar al izolării Rusiei este refuzul unor țări africane de a coopera în domeniul aeronautic. Etiopia, una dintre cele mai dezvoltate puteri aeriene de pe continent, a fost abordată de oficiali ruși pentru a livra piese de schimb sau chiar pentru a repara aeronave în uz. Guvernul etiopian a respins însă toate solicitările, temându-se de posibile sancțiuni internaționale și de afectarea relațiilor cu SUA și UE.

Refuzul Etiopiei este simbolic și arată că Rusia nu mai poate conta nici măcar pe țările considerate neutre sau prietene, în timp ce izolarea aeronautică tinde să se extindă.

 

Tentativa de substituție: renașterea avioanelor rusești vechi

 

3. Imagine cu... (avion-de-linie-2_13244900.jpg)

Imagine cu caracter ilustrativ. Photo source: Pixabay

În fața impasului, Kremlinul a lansat o nouă politică: reactivarea și modernizarea avioanelor fabricate în Rusia în anii '80 și '90. Se investește în producția de modele precum Yakovlev MC-21, Tupolev Tu-204, Ilyushin Il-96 și Sukhoi Superjet-100, însă cu rezultate limitate.

Producția MC-21, considerată principalul proiect strategic pentru înlocuirea Airbus și Boeing, este întârziată. Modelul Sukhoi Superjet 100 continuă să depindă în proporție de peste 50% de componente fabricate în UE, SUA sau Canada, ceea ce limitează perspectivele de autonomie tehnologică, iar producția Tupolev Tu-214, un avion cu design din anii ’80, rămâne marginală și incapabilă să acopere cererea masivă.

O altă problemă este lipsa infrastructurii de mentenanță certificată. Chiar și dacă Rusia ar produce sute de avioane MC-21, acestea ar avea nevoie de piese și service pe termen lung, iar lipsa rețelelor globale de suport va menține o stare de criză permanentă.

Ca atare, aceste modele nu pot concura cu Airbus sau Boeing în termeni de eficiență sau confort, iar lanțurile de producție locale nu pot livra rapid avioane în cantitate suficientă. În plus, multe componente ale acestor modele depind, paradoxal, tot de importuri occidentale.

 

Rusia a fost retrogradată în clasamentul global privind siguranța aeriană civilă, ajungând în zona „red flag”. Rușii evită zborurile interne din motive de siguranță

 

4. Imagine cu... (avion-de-linie-pasageri_74148200.jpg)

Imagine cu caracter ilustrativ. Photo source: Unsplash

Organizația Aviației Civile Internaționale (ICAO) a avertizat în mod repetat că Rusia a fost retrogradată în clasamentele globale de siguranță, ajungând în zona „red flag” – aceeași categorie cu state fragile sau cu infrastructură deficitară. Totodată, autoritățile europene și americane au emis notificări prin care recomandă operatorilor să evite spațiul aerian rus din motive de securitate și predictibilitate operațională.

Pe fondul acestei degradări, încrederea publicului a început să scadă. Chiar dacă traficul intern s-a menținut ridicat datorită lipsei altor opțiuni, mulți cetățeni ruși preferă să călătorească pe cale terestră ori să folosească companii străine din state vecine, acolo unde este posibil.

Într-un sondaj publicat în aprilie 2025, peste 53% dintre ruși declarau că evită zborurile interne din motive de siguranță. Numărul total al pasagerilor s-a redus cu 27% în ultimul an.

Chiar și călătoriile spre destinații precum Armenia, Kazahstan sau Uzbekistan – considerate alternative „neutre” – au fost afectate de lipsa avioanelor sigure. În paralel, diaspora rusă se teme să mai zboare cu companiile aeriene ruse din cauza lipsei asigurărilor internaționale.

Toate datele indică un declin profund și ireversibil al aviației civile ruse, atâta timp cât Moscova rămâne izolată de sistemul economic occidental. Sancțiunile nu doar că au blocat aprovizionarea, dar au tăiat și accesul la know-how-ul tehnologic internațional. Într-un sector unde siguranța înseamnă inovație constantă, Rusia pare condamnată la stagnare și improvizație periculoasă.

Cât timp războiul din Ucraina continuă, iar regimul Putin refuză orice concesie diplomatică, aviația rusă va rămâne la sol – și la figurat, și la propriu.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Armata Ucrainei. Photo source: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
De ce războiul din Ucraina nu se va încheia în următorii patru ani?
Parlamentul României, undă verde pentru achiziția de noi tancuri de luptă
Marea Britanie va avea o lege pentru doborârea dronelor
În lipsă de F-35, rușii zboară cum pot în modul ”stealth”: Poliția aeriană NATO interceptează constant aeronave rusești cu transponderele oprite
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Khamenei îl ironizează pe Trump pentru declarațiile despre distrugerea industriei nucleare a Iranului: Continuă să visezi
Robinetul cu gaze rusești se închide. Doar două state s-au opus
Rezerviștii se plâng de un fiasco la exercițiul de mobilizare. Ce spune Legea privind mobilizarea
SUA au efectuat un nou atac aerian asupra unei nave suspecte de trafic de droguri în Marea Caraibelor
Guvernul anunță că ministrul Apărării urmează să facă mai multe precizări despre exercițiile de mobilizare a rezerviștilor după controversele din spațiul public
Trump a autorizat operațiuni secrete ale CIA împotriva Venezuelei și ia în considerare atacuri asupra teritoriului venezuelean
Încep SUA să pună cu adevărat presiune? Trump spune că Modi i-a promis că India nu va mai cumpăra petrol din Rusia
Rusia pierde o piață importantă. Turcia își reduce semnificativ importurile rusești de produse derivate din petrol
Alexandru Munteanu, propus pentru funcţia de prim-ministru al Republicii Moldova
SUA ar putea transfera până la 50 de rachete Tomahawk către Ucraina. E suficient?
„Omuleții verzi” ai lui Putin, aduși la frontiera baltică. Încă o tactică hibridă a Kremlinului
Marea Britanie raportează o creștere de 50% a incidentelor cibernetice grave și cere companiilor să stocheze fizic planuri de reacție la atacuri cibernetice
Strategia sinucigașă a Germaniei lui Merkel: Antrenament modern pentru trupele ruse, promisiuni de echipamente militare și acces la documente clasificate
Star Wars 2.0 | China susține că are deja un concurent la sistemul antirachetă ”Golden Dome”
Submarinul rusesc Novorossiisk, a ieșit din nou la suprafață în largul coastelor Franței. Moscova neagă o posibilă avarie
Din tranșeea tăcerii la tribuna Europei: Un fost militar român înfruntă monștrii trecutului și indiferența prezentului
Lukașenko a ordonat verificarea nivelului de pregătire al Armatei. Mai multe unități militare au fost aduse la „cel mai înalt nivel de pregătire pentru luptă”
Avioane F-15 ale Qatarului, pe pământ american. Qatarul și SUA au ajuns la un acord pentru construcția unei instalați ce va deservi qatarezilor, într-o bază militară din SUA
Kim a vrut să le arate lui Xi și Putin racheta Hwasong-20, „cea mai puternică rachetă nucleară”, dar cei doi nu au venit
China impune un control cvasitotal pământurilor rare iar SUA amenință cu repercusiuni majore. Trump dă de înțeles că anulează o întrevedere cu Xi
De ce calcă argentinienii pe coadă o mare putere militară. Argentina reînvie fantoma „Războiului Malvinelor”, pe care l-au pierdut în 72 de zile în fața britanicilor
Se anunță o iarnă de coșmar pentru Ucraina care, deși a creat o rețea secretă de stocare în baterii, pierde aproape 60% din producția de gaze în bombardamentele rusești
NATO pregătește un răspuns mai ferm la provocările Rusiei. Posibile soluții: Drone înarmate și reguli simplificate pentru doborârea aeronavelor rusești
Rachete Flamingo în „cămară”. Ucraina stochează pentru la iarnă varianta autohtonă a „Tomahawk-ului pe steroizi” care e folosit rar, deși producția accelerează
Șeful Armatei României, gen. Gheorghiță Vlad: Ordinul pentru doborârea dronei ruse fusese dat piloților de F-16

Ştiri Recomandate

Orele regimului Maduro sunt deja numărate? Statele Unite au identificat deja ținte militare în Venezuela iar o campanie aeriană împotriva acestora pare iminentă
Rusia a folosit în Ucraina racheta de croazieră 9M729, care a provocat retragerea SUA din Tratatul INF
Nu doar Gripen. Kievul își dorește o flotă de 250 de avioane noi, inclusiv F-16 și Rafale. Cât costă ora de zbor pentru fiecare
Divizia 101 Aeropurtată a SUA, aflată la Mihail Kogălniceanu
EXCLUSIV
Tabloul global de securitate: De ce au fost retrași și unde vor merge militarii americani din România?
Cadou otrăvit: Rușii se oferă să oprească luptele de lângă Pokrovsk
Rușii au lovit infrastructura civilă din Sumî. Cu o zi înainte, atacurile rusești au avariat liniile electrice a două centrale nucleare
Retragerea parțială a trupelor SUA din țara noastră, parte dintr-un plan mai amplu: SUA reduc numărul de militari și din alte state
Ecouri ale războiului din Ucraina. Kievul își închide ambasada la Havana din cauza "complicității" Cubei în agresiunea rusă
Polonia își cimentează rolul de pilon strategic pe Flancul Estic. Varșovia va deveni hub regional pentru motoarele avioanelor F-15EX
Războiul F-35 vs. Rafale, deghizat în "glume". De ce râd francezii de avioanele belgienilor și cum demontează Bruxellesul narațiunea Parisului
Mobilitate militară accelerată: UE și NATO refac infrastructura pentru a facilita deplasarea convoaielor grele pe flancul estic
Momentul strategic al Ankarei: Tancul Altay a intrat în producție (VIDEO). O victorie a industrie de apărare a Turciei care redesenează ecuația militară regională
Eurofighter, pe val dintr-un capăt în celălalt al continentului. Europa ridică ștachete și vrea să ia fața F-35 într-un stat care a pus semnul de întrebare pe F-35
România va achiziționa în comun sisteme antiaeriene Mistral 3. Într-un final contractul urmează să fie semnat anul acesta
"Arme fantomă" în era digitală: O nouă amenințare de securitate se naște pe Facebook și Discord
România e prima țara europeană care integrează radarele Q-53 pe sisteme HIMARS. Lupta contrabaterie, cu tehnologie de ultimă generație
Navele de luptă ale Europei vor doborî din 2029 drone cu laser iar în viitor și rachete. Fregata Sachsen a efectuat cu succes mai multe teste laser
Lukoil a găsit un cumpărător pentru activele sale internaționale
Trump: Reducerea prezenței militare americane în România nu este foarte importantă
Coreea de Sud intră în clubul select al statelor care dețin submarine cu propulsate nucleară
Ordonanța privind investițiile în industria de apărare, pe masa Guvernului
Rușii, nouă lovitură cu rachete asupra Ucrainei. Apărarea antiaeriană poloneză în alertă
SUA și China au convenit să reducă tarifele vamale
Trump a ordonat Pentagonului să reia imediat testele nucleare americane
Avionul supersonic silențions X-59 al NASA, testat în zbor pentru prima dată
România, un „aliat puternic” ignorat! Lideri republicani de top denunță retragerea brigăzii SUA din ţara noastră: „Un semnal greșit transmis Rusiei”
ANALIZĂ: De la minele din Congo la cripto. Sistemul financiar ilicit din China care susține economiile de război din Africa
Războiul declarațiilor pe axa Bruxelles-Moscova. Ministrul belgian al Apărării: „Dacă Putin atacă NATO, ștergem Moscova de pe hartă”
Rusia a inventat (iar) o armă „unică în lume”. Lumea așteaptă să vadă dacă funcționează mai bine decât cele de pe front
Test la frontiera NATO. Trupele americane din Estonia au doborât o dronă misterioasă lângă o bază strategică, la un pas de Rusia
Bătălia pentru Pokrovsk, poarta spre Donețk: Rusia a concentrat 11.000 de militari pentru a încercui și captura orașul ucrainean
Intersecția dintre ''mercenariat românesc'' și războiul hibrid rusesc: De ce încearcă actori proxy ai Rusiei să blocheze extrădarea lui Horațiu Potra în România
pixel