Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Decăderea aviației civile ruse după invadarea Ucrainei: Airbus A320neo și A321neo se canibalizează pentru piese în timp ce un aliat încearcă să facă trafic cu avioane din Africa
News
Data publicării:
Înainte de februarie 2022, aviația civilă rusă era într-un proces de modernizare accelerată. Aproximativ 70% dintre avioanele folosite de marii transportatori ruși (Aeroflot, S7, Rossiya, Ural Airlines) erau fabricate de Airbus sau Boeing. Pentru public, zborurile cu A320neo sau cu Boeing 737NG reprezentau normalitatea cotidiană, iar autoritățile promovau imaginea unui transport aerian comparabil cu standardele occidentale.
Avion de linie Airbus A320neo. Photo source: Airbus
Avion de linie Airbus A320neo. Photo source: Airbus

După invadarea Ucrainei, această realitate s-a schimbat complet în doar câteva săptămâni. Airbus și Boeing au anunțat suspendarea livrărilor de aeronave și piese de schimb. Producătorii de motoare, de la Rolls-Royce la Pratt & Whitney, au întrerupt suportul tehnic și garanțiile. Companiile de leasing au cerut returnarea imediată a flotelor, iar rețelele globale de distribuție a componentelor și serviciile de software pentru managementul operării au fost întrerupte. Dintr-un sistem complex, interdependent, Rusia a devenit brusc un spațiu izolat.

 

Flota Airbus în derivă

 

Companiile aeriene ruse au fost forțate să rețină la sol aproape jumătate din flota lor de Airbus A320neo și A321neo. Aceste aeronave moderne, cele mai utilizate, care asigurau eficiență ridicată și costuri scăzute pentru zboruri medii, au devenit, în lipsa pieselor de schimb și mentenanței oficiale, simple carcase de metal.

Spre exemplu, compania aeriană S7 Airlines, cel mai mare operator privat din Rusia, avea 27 de aeronave A320neo și A321neo în uz înainte de război. În prezent, doar 16 dintre ele mai zboară – cu frecvență redusă și constant monitorizate pentru semne de uzură avansată. Restul se degradează pe pistele din Novosibirsk sau Moscova, canibalizate treptat pentru piese.

Un inginer anonim al companiei declara pentru presa occidentală: „Suntem nevoiți să desfacem avioanele, să mutăm piese între ele. Este un joc periculos care nu poate continua la nesfârșit.” Această practică, tolerată de autorități, riscă însă să genereze accidente grave.

Rapoarte interne ale Rosaviatsiya arată că în primele șase luni ale anului 2024, au fost înregistrate cu 34% mai multe incidente tehnice față de aceeași perioadă din 2021. Unele dintre ele implică sisteme critice de control al zborului, trenuri de aterizare sau software de navigație care nu mai pot fi actualizate.

 

Aliatul din Belarus: traficul cu avioane uzate din Africa

 

2. Imagine cu... (avion-de-linie_41809300.jpg)

Imagine cu caracter ilustrativ. Photo source: Pixabay

Sub presiunea sancțiunilor și a colapsului logistic, Moscova a apelat la aliatul său apropiat, Belarus. Conform unei anchete recente, Belarusul a început să cumpere avioane uzate din Africa, aparent pentru uz propriu, dar sursele susțin că destinația finală este Rusia. Este vorba despre aeronave produse între 1984 și 1992, precum Boeing 737-300 și McDonnell Douglas MD-82 – modele ieșite din uz în majoritatea țărilor dezvoltate.

Mai multe dintre aceste avioane ar fi ajuns deja pe aeroporturile rusești, sub acoperirea unor contracte de leasing. Moscova încearcă astfel să-și repopuleze flota cu avioane second-hand, dar cu un preț uriaș: siguranța pasagerilor. Multe dintre aceste aeronave nu au certificările actualizate, au nevoie de reparații majore și sunt incompatibile cu infrastructura digitală modernă.

„Este o revenire la standardele din anii '90”, spune un expert în aviație din Ucraina. „Un pas înapoi de zeci de ani.”

 

O importantă ușă închisă spre Africa: refuzul Etiopiei de a colabora

 

Un alt semn clar al izolării Rusiei este refuzul unor țări africane de a coopera în domeniul aeronautic. Etiopia, una dintre cele mai dezvoltate puteri aeriene de pe continent, a fost abordată de oficiali ruși pentru a livra piese de schimb sau chiar pentru a repara aeronave în uz. Guvernul etiopian a respins însă toate solicitările, temându-se de posibile sancțiuni internaționale și de afectarea relațiilor cu SUA și UE.

Refuzul Etiopiei este simbolic și arată că Rusia nu mai poate conta nici măcar pe țările considerate neutre sau prietene, în timp ce izolarea aeronautică tinde să se extindă.

 

Tentativa de substituție: renașterea avioanelor rusești vechi

 

3. Imagine cu... (avion-de-linie-2_13244900.jpg)

Imagine cu caracter ilustrativ. Photo source: Pixabay

În fața impasului, Kremlinul a lansat o nouă politică: reactivarea și modernizarea avioanelor fabricate în Rusia în anii '80 și '90. Se investește în producția de modele precum Yakovlev MC-21, Tupolev Tu-204, Ilyushin Il-96 și Sukhoi Superjet-100, însă cu rezultate limitate.

Producția MC-21, considerată principalul proiect strategic pentru înlocuirea Airbus și Boeing, este întârziată. Modelul Sukhoi Superjet 100 continuă să depindă în proporție de peste 50% de componente fabricate în UE, SUA sau Canada, ceea ce limitează perspectivele de autonomie tehnologică, iar producția Tupolev Tu-214, un avion cu design din anii ’80, rămâne marginală și incapabilă să acopere cererea masivă.

O altă problemă este lipsa infrastructurii de mentenanță certificată. Chiar și dacă Rusia ar produce sute de avioane MC-21, acestea ar avea nevoie de piese și service pe termen lung, iar lipsa rețelelor globale de suport va menține o stare de criză permanentă.

Ca atare, aceste modele nu pot concura cu Airbus sau Boeing în termeni de eficiență sau confort, iar lanțurile de producție locale nu pot livra rapid avioane în cantitate suficientă. În plus, multe componente ale acestor modele depind, paradoxal, tot de importuri occidentale.

 

Rusia a fost retrogradată în clasamentul global privind siguranța aeriană civilă, ajungând în zona „red flag”. Rușii evită zborurile interne din motive de siguranță

 

4. Imagine cu... (avion-de-linie-pasageri_74148200.jpg)

Imagine cu caracter ilustrativ. Photo source: Unsplash

Organizația Aviației Civile Internaționale (ICAO) a avertizat în mod repetat că Rusia a fost retrogradată în clasamentele globale de siguranță, ajungând în zona „red flag” – aceeași categorie cu state fragile sau cu infrastructură deficitară. Totodată, autoritățile europene și americane au emis notificări prin care recomandă operatorilor să evite spațiul aerian rus din motive de securitate și predictibilitate operațională.

Pe fondul acestei degradări, încrederea publicului a început să scadă. Chiar dacă traficul intern s-a menținut ridicat datorită lipsei altor opțiuni, mulți cetățeni ruși preferă să călătorească pe cale terestră ori să folosească companii străine din state vecine, acolo unde este posibil.

Într-un sondaj publicat în aprilie 2025, peste 53% dintre ruși declarau că evită zborurile interne din motive de siguranță. Numărul total al pasagerilor s-a redus cu 27% în ultimul an.

Chiar și călătoriile spre destinații precum Armenia, Kazahstan sau Uzbekistan – considerate alternative „neutre” – au fost afectate de lipsa avioanelor sigure. În paralel, diaspora rusă se teme să mai zboare cu companiile aeriene ruse din cauza lipsei asigurărilor internaționale.

Toate datele indică un declin profund și ireversibil al aviației civile ruse, atâta timp cât Moscova rămâne izolată de sistemul economic occidental. Sancțiunile nu doar că au blocat aprovizionarea, dar au tăiat și accesul la know-how-ul tehnologic internațional. Într-un sector unde siguranța înseamnă inovație constantă, Rusia pare condamnată la stagnare și improvizație periculoasă.

Cât timp războiul din Ucraina continuă, iar regimul Putin refuză orice concesie diplomatică, aviația rusă va rămâne la sol – și la figurat, și la propriu.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

La mulți ani aviației militare și tuturor aviatorilor români. Cer senin!
Ajutorul militar pentru Kiev. Moșteanu: ”Le-am dat multe. Cred că e ok să spunem” | Patriot și Ringtausch, două argumente în favoarea publicării contribuției României
Nicuşor Dan, discuții în Germania privind cooperarea în domeniul industriei de apărare / Plan de acţiune pentru intensificarea parteneriatului româno-german, semnat la Berlin
De frica dronelor, Ministerul rus al Apărării a anulat în mod discret expoziția militară “Armata-2025”
Acțiunile cibernetice ostile ale Rusiei, în vizorul NATO și UE. Ministrul român de externe: Pentru Rusia, prosperitatea și securitatea Europei nu reprezintă o veste bună
Relațiile dintre Budapesta și Kiev, în picaj: Orban semnalează o serie de abuzuri asupra ungurilor din Transcarpatia
România primește mai mulți bani de la UE în bugetul multianual 2028-2034
Ucraina a spart sistemul unui furnizor rus de drone și a distrus datele
163 de ani de la înființarea MAI. Președintele României, ministrul apărării și ministrul de interne, prezenți la eveniment
Noul buget al UE: Cresc resursele alocate apărării; Mobilitatea militară primește o atenție specială; Va fi creat Fondul pentru Competitivitate
Orban critică încălcarea drepturilor omului și cere UE să aplice sancțiuni. Dar nu împotriva Rusiei, ci a Ucrainei
Iranul este dezamăgit de Rusia și se îndreaptă spre Beijing
Militarii Grupului de Luptă NATO condus de Franța în România, își depășesc constant limitele: „Concentrare, viteză și eficiență”
Rusia începe asaltul Republicii Moldova. Adjunctul Administrației de la Kremlin, responsabil cu dinamitarea viitorului european al Chișinăului
Dezastrul în aer Air India 171: Ce știm sigur până acum e că erau oprite comutatoarele de alimentare ale avionului 787 Dreamliner. Și de aici trei scenarii și speculații
Vestea bună e că sistemele Patriot și muniția pentru Ucraina sunt deja gata. SUA așteaptă doar să fie achitate, iar primele țări europene s-au așezat deja la masă
România și Polonia, discuții privind implicarea comună în reconstrucția Ucrainei și sancțiuni suplimentare aplicate Rusiei
Țări NATO și partenere desfășoară un exercițiu militar în Georgia
Estonia semnează un acord de 200 de milioane de euro pentru sistemele Mistral 3. România are pe masă o ofertă la fel de avantajoasă
”Flota Fantomă” a lui Putin, vânată nu doar cu sancțiuni, ci și de atacuri neconvenționale: Minele marine, folosite în operațiuni surpriză
Franța suplimentează cheltuielile militare. Șeful armatei, în primul interviu din 2021: Situația este alarmantă; „uitați-vă ce se întâmplă sub mare și în spațiu”
Generalii ruși i-ar fi propus lui Putin o ofensivă majoră în Ucraina: O nouă presiune asupra Occidentului?
Nu doar "Dacian Fall". NATO pregătește, în nordul Germaniei, o simulare uriașă de răspuns la invazia rusească, la care participă sute de mii de oameni
Contingentul francez de la Cincu / Armata Franței
EXCLUSIV
Sprijinul Franței pentru România înfurie Kremlinul. Cincu și Republica Moldova, doar două motive pentru activarea propagandei ruse din România
Trump anunţă taxe vamale de 30% pentru bunurile importate din UE. Primele reacții ale liderilor europeni
Franța și Marea Britanie vor mai multe Storm Shadow și încep pregătirile pentru o umbrelă nucleară pentru Europa
China arată că e gata de invazie. Manevre militare spectaculoase, ca răspuns la exercițiile Taiwanului
Cruce pe bătrânul Amiral Kuznețov? După decizia Rusiei de azi e aproape sigur că singurul ei portavion nu o să mai vadă marea
Reînvie lagărul sovietic. În timp ce anunță că închide consulatul polonez din Kaliningrad, Ministrul rus de Externe începe o vizită de trei zile în Coreea de Nord
Ivan și francezii: Rusia a desemnat Franța principalul său adversar în Europa. Franța joacă un rol cheie în protejarea României și implicit a Alianței

Ştiri Recomandate

Polonia vrea să extindă „București 9”
O singură ambarcaţiune a Pazei de Coastă Filipineze a umilit Marina Chineză (FOTO/VIDEO): Două nave, dintre care un distrugător, s-au ciocnit extrem puternic
Portavionul Amiral Kuznțov nu „moare” singur. Ciudatul caz al unei nave ruse aflată în același șantier și care trebuia să devină fregată cu arme de ultimă generație
Photo source: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
Pacea cinică impusă Ucrainei: Sunt ucrainenii obosiți de război şi pregătiți pentru încheierea conflictului cu orice preț?
Senator american din aripa dură anti-Putin: Rusia și Ucraina ar trebui, probabil, să facă schimb de teritorii pentru a ajunge la încetarea focului
Rusia utilizează acum un „mini Storm Shadow”: O nouă rachetă de croazieră, similară conceptual cu modelul ucrainean „Peklo”
Distruse de drone ieftine? Cum salvează un blindaj vechi sovietic tancurile M1A1 Abrams de miliarde de dolari
Foto: militar ucrainean, operând sistemul Avenger / Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
Soarta Ucrainei, decisă la Alaska peste capul Kievului. Planul lui Trump: Pace cu teritorii cedate și o notă de plată pentru Europa
Mark Rutte, secretarul general al NATO, despre controlul Rusiei asupra teritoriului ucrainean și viitoarele negocieri de pace
Armata SUA lansează competiția pentru lasere de luptă, dar încrederea militarilor și mentenanța pe front rămân principalele provocări
Sursă foto: U.S. Department of Defense (DoD) Facebook
EXCLUSIV
Războaiele Americii și adevărata natură a adversarului ei
Și dacă F-55 deja „există”? SUA visează la un F-35 cu două motoare, dar soluția e în curtea lor: Avioanele F-22 Raptor transformate în generația a 6-a
Escadrila 48 Vânătoare a României. Foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
România nu intră în război 2.0. Rusia trece de Armata română și „cucerește România în 3 ore”, exact cum a cucerit Ucraina în trei zile
JD Vance: Americanii au terminat cu finanţarea afacerii de război Ucraina. Dacă europenii doresc să cumpere arme americane, suntem de acord
Ce va face Polonia cu bătrânele tancuri T-72 pe care le retrage? Și care e soarta T-72 ale României, retrase de mult din Armată
Iranul amenință că va bloca coridorul dorit de SUA în Caucaz după înțelegerea dintre Armenia şi Azerbaidjan
Pace, dar cu ce garanții? Ucraina susține total poziția Europei înainte de summitul dintre SUA și Rusia privind războiul din Ucraina
Ordinul Lenin pentru fiul unui oficial al CIA, care a luptat pentru ruși și a murit în Ucraina. Gest de curtoazie diplomatică sau o tactică calculată a Rusiei?
Europa cere SUA ca orice discuție despre Ucraina să aibă loc cu ucrainenii la masă și vrea presiuni mai mari pe Rusia
Dronă rusă Geran 2 (Shahed)
EXCLUSIV
Experiment militar misterios al Rusiei: În premieră linia întâi ucraineană de pe frontul larg a fost lovită cu drone Shahed
Rușii intenționează blocarea sau capturarea simultană a patru grupuri de orașe din zona de război. Acțiunile pregătitoare au început în urmă cu doi ani
O nouă inovație a Ucrainei: Cum au ajuns avioanele agricole Z-137, integrate cu rachete aer-aer R-37 (Video). „Ajutor” pentru F-16 ca vânător de drone?
Decăderea aviației civile ruse după invadarea Ucrainei: Airbus A320neo și A321neo se canibalizează pentru piese în timp ce un aliat încearcă să facă trafic cu avioane din Africa
Rușii vor să impulsioneze acțiunile militare din regiunile Sumî și Harkov: La conducerea Grupării de trupe “Nord” a fost adus un nou comandant
Zelenski rămâne categoric: Ucraina nu va ceda teritorii ocupantului rus
Niciun centimetru înapoi. Gen. francez Loï Girard: Nu suntem în România doar să ne antrenăm. Suntem pregătiți să intervenim oricând într-o situație reală de luptă
Vladimir Putin, urmărit internațional pentru crime de război, va „călca” pe teritoriul SUA. Trump anunță Alaska ca loc de întâlnire, dar și „schimb de teritorii” între Rusia și Ucraina
SUA și Rusia discută despre o înțelegere privind teritoriile ucrainene ocupate de ruși. Zelenski refuză să cedeze teritorii fără referendum popular
Nici „invincibilul” S-500 nu a scăpat. Stația radar 98L6 Enisei a celui mai modern sistem antiaerian rus, trecută la „punct lovit” de o dronă ucraineană
În ziua expirării ultimatumului american, Putin a încins telefonul roșu, discutând cu aliații de la Minsk și până la Beijing
Și totuși, F-35. Prima țară care dă înapoi de la intenția de a renunța la achiziția de F-35, decizie luată de curând de Spania
Netanyahu acuză Germania că „recompensează” Hamas, după ce Berlinul a impus sancțiuni Israelului ca urmare a planului de a controla în totalitate Gaza
pixel