Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Dezastrul în aer Air India 171: Ce știm sigur până acum e că erau oprite comutatoarele de alimentare ale avionului 787 Dreamliner. Și de aici trei scenarii și speculații
News
Data actualizării:
Data publicării:
Un raport preliminar al Biroului Indian pentru Investigarea Accidentelor Aeriene (AAIB), publicat la o lună după catastrofa aviatică din 12 iunie, în care au murit 260 de persoane, nu a oferit încă un răspuns clar asupra cauzei tragediei. În lipsa unor concluzii ferme, speculațiile continuă să se înmulțească, generând frustrare atât în rândul familiilor îndurerate, cât și al specialiștilor din domeniul aviației. Dar mai ales în rândul publicului larg.
Un avion de linie de tip Boeing 787 Dreamliner operat de Air India. PHOTO SOURCE: Adrian Pingstone via Wikipedia
Un avion de linie de tip Boeing 787 Dreamliner operat de Air India. PHOTO SOURCE: Adrian Pingstone via Wikipedia

Zborul AI171, operat de un Boeing 787 Dreamliner cu destinația Londra, s-a prăbușit la scurt timp după decolarea de pe aeroportul internațional Sardar Vallabhbhai Patel din Ahmedabad, India. Mai exact la doar 30 de secunde.  Aeronava a pierdut brusc altitudine și s-a izbit de clădirea unei facultăți de medicină, provocând o explozie care a luat viețile tuturor celor aflați la bord, cu excepția unui pasager, și a altor 19 persoane aflate la sol.

Este cel mai mare dezastru aviatic din ultimul deceniu.

În raportul preliminar, anchetatorii au indicat că alimentarea cu combustibil a fost întreruptă la câteva secunde după decolare. Comutatoarele de control al combustibilului au fost oprite, ceea ce a dus la pierderea puterii motoarelor înainte ca avionul să părăsească perimetrul aeroportului. Oprirea comutatoarelor, care echivalează cu oprirea motoarelor, se face doar după aterizare, sau în situații de urgență când există un incendiu la motor.

Însă raportul preliminar nu a explicat de ce s-a produs această oprire, alimentând ipoteze care merg de la eroare umană la defecțiuni tehnice sau chiar acțiuni deliberate.

 

Să tragem aer în piept și să nu ne grăbim cu verdictele. Ce știm sigur până acum e că erau oprite comutatoarele de alimentare ale avionului 787 Dreamliner, dar raportul nu menționează încă cauza

 

Fost pilot de linie, în prezent lector la Universitatea Buckinghamshire din Marea Britanie, Marco Chan avertizează că este mult prea devreme pentru a trage concluzii. „Rolul unui raport preliminar este să redea cronologia, dovezile fizice și datele inițiale din înregistrările de zbor; evită în mod deliberat să tragă concluzii sau să atribuie vină,” explică Chan, potrivit France 24.

„O singură replică din cabina de pilotaj nu este dovada unei erori umane, iar raportul nu precizează de ce s-au mișcat comutatoarele sau dacă acțiunea a fost umană, mecanică sau electronică”, mai spune acesta.

Acea replică la care se referă Chan apare în transcrierea înregistrării audio din cabina de pilotaj. Unul dintre piloți întreabă de ce a fost oprit combustibilul, iar celălalt neagă că ar fi făcut acest lucru. O scurtă conversație care, în lipsa altor informații, a generat un val de teorii privind posibile greșeli umane sau chiar sinucidere cu intenție.

Asociațiile piloților au reacționat dur la aceste speculații. Și pe bună dreptate.  Asociația Indiană a Piloților Comerciali a calificat aceste teorii drept „insinuări iresponsabile și nefondate”, în timp ce ALPA India, care reprezintă 800 de piloți, a acuzat AAIB de „lipsă de transparență” și a denunțat o „presupunere a vinovăției piloților”.

Chan spune că înțelege frustrarea colegilor săi. „În aviație, ne bazăm pe o cultură a siguranței bazată pe dovezi. Atribuirea prematură a vinei, fie că e vorba de piloți, autorități de reglementare sau producători, subminează această cultură și creează o anxietate publică inutilă.”

 

Trei scenarii posibile

 

Fostul pilot afirmă că există în prezent trei scenarii posibile: o acțiune neintenționată a echipajului, un eveniment electronic accidental sau o defecțiune a cablajului care a simulat comutarea întrerupătoarelor de combustibil. „În acest moment, nu avem suficiente dovezi pentru a ierarhiza aceste ipoteze,” spune Chan.

Admite că e aproape imposibil de oprit accidental comutatoarele. Nu e un buton pe care să îl apeși din greșeală cu cotul. Ambi piloți aveau o vastă experiență.

Nici defecțiunile mecanice sau electronice nu pot fi excluse. Boeing a emis recent o declarație în care afirmă că mecanismul de blocare al comutatoarelor de combustibil este sigur și nu necesită verificări suplimentare. Cu toate acestea, autoritățile din India și Coreea de Sud au cerut companiilor aeriene să inspecteze aceste componente pe mai multe modele de aeronave, inclusiv Boeing 787, semn că ancheta se intensifică.

Chan rămâne precaut, dar atent. „Trebuie să aflăm dacă varianta ‘blocat’ a acestor comutatoare era instalată pe această aeronavă și dacă funcționa corect. Este posibil ca hardware-ul să fi fost în regulă, dar să fi primit un semnal fals de oprire. Nu vom ști nimic sigur până nu se finalizează testele de laborator și dezasamblarea componentelor.”

El avertizează că etichetarea grăbită a accidentului drept „eroare de pilotaj” riscă să ascundă probleme sistemice. „S-a întâmplat și în trecut: se etichetează o tragedie drept ‘eroare umană’ și nu se mai caută cauzele mai profunde.”

Cu toate acestea, Chan se arată optimist: „AAIB a invitat deja observatori din mai multe organizații independente, un semn încurajator că mai mulți ochi neutri analizează datele. Dacă dovezile vor indica un defect de sistem, va fi dificil pentru oricine să se ascundă în spatele etichetei de ‘eroare umană’.”

Finalizarea investigației ar putea dura peste un an. „Este nevoie de luni întregi pentru a descărca și analiza datele corect. Se vor analiza registrele de întreținere din ultimii cinci ani și istoricul complet al celor doi piloți. Fiecare teorie va fi eliminată una câte una, până se va ajunge la adevăr,” spune Chan.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

La mulți ani aviației militare și tuturor aviatorilor români. Cer senin!
Ajutorul militar pentru Kiev. Moșteanu: ”Le-am dat multe. Cred că e ok să spunem” | Patriot și Ringtausch, două argumente în favoarea publicării contribuției României
Nicuşor Dan, discuții în Germania privind cooperarea în domeniul industriei de apărare / Plan de acţiune pentru intensificarea parteneriatului româno-german, semnat la Berlin
De frica dronelor, Ministerul rus al Apărării a anulat în mod discret expoziția militară “Armata-2025”
Acțiunile cibernetice ostile ale Rusiei, în vizorul NATO și UE. Ministrul român de externe: Pentru Rusia, prosperitatea și securitatea Europei nu reprezintă o veste bună
Relațiile dintre Budapesta și Kiev, în picaj: Orban semnalează o serie de abuzuri asupra ungurilor din Transcarpatia
România primește mai mulți bani de la UE în bugetul multianual 2028-2034
Ucraina a spart sistemul unui furnizor rus de drone și a distrus datele
163 de ani de la înființarea MAI. Președintele României, ministrul apărării și ministrul de interne, prezenți la eveniment
Noul buget al UE: Cresc resursele alocate apărării; Mobilitatea militară primește o atenție specială; Va fi creat Fondul pentru Competitivitate
Orban critică încălcarea drepturilor omului și cere UE să aplice sancțiuni. Dar nu împotriva Rusiei, ci a Ucrainei
Iranul este dezamăgit de Rusia și se îndreaptă spre Beijing
Militarii Grupului de Luptă NATO condus de Franța în România, își depășesc constant limitele: „Concentrare, viteză și eficiență”
Rusia începe asaltul Republicii Moldova. Adjunctul Administrației de la Kremlin, responsabil cu dinamitarea viitorului european al Chișinăului
Dezastrul în aer Air India 171: Ce știm sigur până acum e că erau oprite comutatoarele de alimentare ale avionului 787 Dreamliner. Și de aici trei scenarii și speculații
Vestea bună e că sistemele Patriot și muniția pentru Ucraina sunt deja gata. SUA așteaptă doar să fie achitate, iar primele țări europene s-au așezat deja la masă
România și Polonia, discuții privind implicarea comună în reconstrucția Ucrainei și sancțiuni suplimentare aplicate Rusiei
Țări NATO și partenere desfășoară un exercițiu militar în Georgia
Estonia semnează un acord de 200 de milioane de euro pentru sistemele Mistral 3. România are pe masă o ofertă la fel de avantajoasă
”Flota Fantomă” a lui Putin, vânată nu doar cu sancțiuni, ci și de atacuri neconvenționale: Minele marine, folosite în operațiuni surpriză
Franța suplimentează cheltuielile militare. Șeful armatei, în primul interviu din 2021: Situația este alarmantă; „uitați-vă ce se întâmplă sub mare și în spațiu”
Generalii ruși i-ar fi propus lui Putin o ofensivă majoră în Ucraina: O nouă presiune asupra Occidentului?
Nu doar "Dacian Fall". NATO pregătește, în nordul Germaniei, o simulare uriașă de răspuns la invazia rusească, la care participă sute de mii de oameni
Contingentul francez de la Cincu / Armata Franței
EXCLUSIV
Sprijinul Franței pentru România înfurie Kremlinul. Cincu și Republica Moldova, doar două motive pentru activarea propagandei ruse din România
Trump anunţă taxe vamale de 30% pentru bunurile importate din UE. Primele reacții ale liderilor europeni
Franța și Marea Britanie vor mai multe Storm Shadow și încep pregătirile pentru o umbrelă nucleară pentru Europa
China arată că e gata de invazie. Manevre militare spectaculoase, ca răspuns la exercițiile Taiwanului
Cruce pe bătrânul Amiral Kuznețov? După decizia Rusiei de azi e aproape sigur că singurul ei portavion nu o să mai vadă marea
Reînvie lagărul sovietic. În timp ce anunță că închide consulatul polonez din Kaliningrad, Ministrul rus de Externe începe o vizită de trei zile în Coreea de Nord
Ivan și francezii: Rusia a desemnat Franța principalul său adversar în Europa. Franța joacă un rol cheie în protejarea României și implicit a Alianței

Ştiri Recomandate

Mark Rutte, secretarul general al NATO, despre controlul Rusiei asupra teritoriului ucrainean și viitoarele negocieri de pace
Armata SUA lansează competiția pentru lasere de luptă, dar încrederea militarilor și mentenanța pe front rămân principalele provocări
Sursă foto: U.S. Department of Defense (DoD) Facebook
EXCLUSIV
Războaiele Americii și adevărata natură a adversarului ei
Și dacă F-55 deja „există”? SUA visează la un F-35 cu două motoare, dar soluția e în curtea lor: Avioanele F-22 Raptor transformate în generația a 6-a
Escadrila 48 Vânătoare a României. Foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
România nu intră în război 2.0. Rusia trece de Armata română și „cucerește România în 3 ore”, exact cum a cucerit Ucraina în trei zile
JD Vance: Americanii au terminat cu finanţarea afacerii de război Ucraina. Dacă europenii doresc să cumpere arme americane, suntem de acord
Ce va face Polonia cu bătrânele tancuri T-72 pe care le retrage? Și care e soarta T-72 ale României, retrase de mult din Armată
Iranul amenință că va bloca coridorul dorit de SUA în Caucaz după înțelegerea dintre Armenia şi Azerbaidjan
Pace, dar cu ce garanții? Ucraina susține total poziția Europei înainte de summitul dintre SUA și Rusia privind războiul din Ucraina
Ordinul Lenin pentru fiul unui oficial al CIA, care a luptat pentru ruși și a murit în Ucraina. Gest de curtoazie diplomatică sau o tactică calculată a Rusiei?
Europa cere SUA ca orice discuție despre Ucraina să aibă loc cu ucrainenii la masă și vrea presiuni mai mari pe Rusia
Dronă rusă Geran 2 (Shahed)
EXCLUSIV
Experiment militar misterios al Rusiei: În premieră linia întâi ucraineană de pe frontul larg a fost lovită cu drone Shahed
Rușii intenționează blocarea sau capturarea simultană a patru grupuri de orașe din zona de război. Acțiunile pregătitoare au început în urmă cu doi ani
O nouă inovație a Ucrainei: Cum au ajuns avioanele agricole Z-137, integrate cu rachete aer-aer R-37 (Video). „Ajutor” pentru F-16 ca vânător de drone?
Decăderea aviației civile ruse după invadarea Ucrainei: Airbus A320neo și A321neo se canibalizează pentru piese în timp ce un aliat încearcă să facă trafic cu avioane din Africa
Rușii vor să impulsioneze acțiunile militare din regiunile Sumî și Harkov: La conducerea Grupării de trupe “Nord” a fost adus un nou comandant
Zelenski rămâne categoric: Ucraina nu va ceda teritorii ocupantului rus
Niciun centimetru înapoi. Gen. francez Loï Girard: Nu suntem în România doar să ne antrenăm. Suntem pregătiți să intervenim oricând într-o situație reală de luptă
Vladimir Putin, urmărit internațional pentru crime de război, va „călca” pe teritoriul SUA. Trump anunță Alaska ca loc de întâlnire, dar și „schimb de teritorii” între Rusia și Ucraina
SUA și Rusia discută despre o înțelegere privind teritoriile ucrainene ocupate de ruși. Zelenski refuză să cedeze teritorii fără referendum popular
Nici „invincibilul” S-500 nu a scăpat. Stația radar 98L6 Enisei a celui mai modern sistem antiaerian rus, trecută la „punct lovit” de o dronă ucraineană
În ziua expirării ultimatumului american, Putin a încins telefonul roșu, discutând cu aliații de la Minsk și până la Beijing
Și totuși, F-35. Prima țară care dă înapoi de la intenția de a renunța la achiziția de F-35, decizie luată de curând de Spania
Netanyahu acuză Germania că „recompensează” Hamas, după ce Berlinul a impus sancțiuni Israelului ca urmare a planului de a controla în totalitate Gaza
Rusia pregătește un test iminent pentru racheta cu propulsie nucleară ''Burevestnik'' în Arctica
Test de succes pentru Aster 30 B1NT: Europa îşi ascute „colții” împotriva amenințărilor hipersonice
Semn al disperării sau adaptare continuă? Rusia recondiționează tancuri T-72A din anii '70 pentru frontul din Ucraina
Cabinetul de securitate israelian aprobă preluarea totală a controlului militar asupra Gazei
Viitorul aviaţiei este aici: Imagine rară, în premieră, cu conceptul avionul de vânătoare de generația a șasea. Tot ce trebuie să știi despre F/A-XX
„Victoria nu poate fi obținută în defensivă”: Generalul Oleksandr Sîrskîi a confirmat că Ucraina pregătește noi operațiuni în timp ce diplomația se intensifică
EXCLUSIV
Războiul cognitiv pe care riscăm să-l pierdem în fața Rusiei. Sau cum vrea Rusia să-și atingă obiectivele militare fără să tragă un glonț în direcția Vestului
„Fără surprize”: Europa așteaptă cu sufletul la gură revizuirea numărului forțelor SUA, între optimism și teama retragerii
pixel