Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Dezastrul în aer Air India 171: Ce știm sigur până acum e că erau oprite comutatoarele de alimentare ale avionului 787 Dreamliner. Și de aici trei scenarii și speculații
News
Data actualizării:
Data publicării:
Un raport preliminar al Biroului Indian pentru Investigarea Accidentelor Aeriene (AAIB), publicat la o lună după catastrofa aviatică din 12 iunie, în care au murit 260 de persoane, nu a oferit încă un răspuns clar asupra cauzei tragediei. În lipsa unor concluzii ferme, speculațiile continuă să se înmulțească, generând frustrare atât în rândul familiilor îndurerate, cât și al specialiștilor din domeniul aviației. Dar mai ales în rândul publicului larg.
Un avion de linie de tip Boeing 787 Dreamliner operat de Air India. PHOTO SOURCE: Adrian Pingstone via Wikipedia
Un avion de linie de tip Boeing 787 Dreamliner operat de Air India. PHOTO SOURCE: Adrian Pingstone via Wikipedia

Zborul AI171, operat de un Boeing 787 Dreamliner cu destinația Londra, s-a prăbușit la scurt timp după decolarea de pe aeroportul internațional Sardar Vallabhbhai Patel din Ahmedabad, India. Mai exact la doar 30 de secunde.  Aeronava a pierdut brusc altitudine și s-a izbit de clădirea unei facultăți de medicină, provocând o explozie care a luat viețile tuturor celor aflați la bord, cu excepția unui pasager, și a altor 19 persoane aflate la sol.

Este cel mai mare dezastru aviatic din ultimul deceniu.

În raportul preliminar, anchetatorii au indicat că alimentarea cu combustibil a fost întreruptă la câteva secunde după decolare. Comutatoarele de control al combustibilului au fost oprite, ceea ce a dus la pierderea puterii motoarelor înainte ca avionul să părăsească perimetrul aeroportului. Oprirea comutatoarelor, care echivalează cu oprirea motoarelor, se face doar după aterizare, sau în situații de urgență când există un incendiu la motor.

Însă raportul preliminar nu a explicat de ce s-a produs această oprire, alimentând ipoteze care merg de la eroare umană la defecțiuni tehnice sau chiar acțiuni deliberate.

 

Să tragem aer în piept și să nu ne grăbim cu verdictele. Ce știm sigur până acum e că erau oprite comutatoarele de alimentare ale avionului 787 Dreamliner, dar raportul nu menționează încă cauza

 

Fost pilot de linie, în prezent lector la Universitatea Buckinghamshire din Marea Britanie, Marco Chan avertizează că este mult prea devreme pentru a trage concluzii. „Rolul unui raport preliminar este să redea cronologia, dovezile fizice și datele inițiale din înregistrările de zbor; evită în mod deliberat să tragă concluzii sau să atribuie vină,” explică Chan, potrivit France 24.

„O singură replică din cabina de pilotaj nu este dovada unei erori umane, iar raportul nu precizează de ce s-au mișcat comutatoarele sau dacă acțiunea a fost umană, mecanică sau electronică”, mai spune acesta.

Acea replică la care se referă Chan apare în transcrierea înregistrării audio din cabina de pilotaj. Unul dintre piloți întreabă de ce a fost oprit combustibilul, iar celălalt neagă că ar fi făcut acest lucru. O scurtă conversație care, în lipsa altor informații, a generat un val de teorii privind posibile greșeli umane sau chiar sinucidere cu intenție.

Asociațiile piloților au reacționat dur la aceste speculații. Și pe bună dreptate.  Asociația Indiană a Piloților Comerciali a calificat aceste teorii drept „insinuări iresponsabile și nefondate”, în timp ce ALPA India, care reprezintă 800 de piloți, a acuzat AAIB de „lipsă de transparență” și a denunțat o „presupunere a vinovăției piloților”.

Chan spune că înțelege frustrarea colegilor săi. „În aviație, ne bazăm pe o cultură a siguranței bazată pe dovezi. Atribuirea prematură a vinei, fie că e vorba de piloți, autorități de reglementare sau producători, subminează această cultură și creează o anxietate publică inutilă.”

 

Trei scenarii posibile

 

Fostul pilot afirmă că există în prezent trei scenarii posibile: o acțiune neintenționată a echipajului, un eveniment electronic accidental sau o defecțiune a cablajului care a simulat comutarea întrerupătoarelor de combustibil. „În acest moment, nu avem suficiente dovezi pentru a ierarhiza aceste ipoteze,” spune Chan.

Admite că e aproape imposibil de oprit accidental comutatoarele. Nu e un buton pe care să îl apeși din greșeală cu cotul. Ambi piloți aveau o vastă experiență.

Nici defecțiunile mecanice sau electronice nu pot fi excluse. Boeing a emis recent o declarație în care afirmă că mecanismul de blocare al comutatoarelor de combustibil este sigur și nu necesită verificări suplimentare. Cu toate acestea, autoritățile din India și Coreea de Sud au cerut companiilor aeriene să inspecteze aceste componente pe mai multe modele de aeronave, inclusiv Boeing 787, semn că ancheta se intensifică.

Chan rămâne precaut, dar atent. „Trebuie să aflăm dacă varianta ‘blocat’ a acestor comutatoare era instalată pe această aeronavă și dacă funcționa corect. Este posibil ca hardware-ul să fi fost în regulă, dar să fi primit un semnal fals de oprire. Nu vom ști nimic sigur până nu se finalizează testele de laborator și dezasamblarea componentelor.”

El avertizează că etichetarea grăbită a accidentului drept „eroare de pilotaj” riscă să ascundă probleme sistemice. „S-a întâmplat și în trecut: se etichetează o tragedie drept ‘eroare umană’ și nu se mai caută cauzele mai profunde.”

Cu toate acestea, Chan se arată optimist: „AAIB a invitat deja observatori din mai multe organizații independente, un semn încurajator că mai mulți ochi neutri analizează datele. Dacă dovezile vor indica un defect de sistem, va fi dificil pentru oricine să se ascundă în spatele etichetei de ‘eroare umană’.”

Finalizarea investigației ar putea dura peste un an. „Este nevoie de luni întregi pentru a descărca și analiza datele corect. Se vor analiza registrele de întreținere din ultimii cinci ani și istoricul complet al celor doi piloți. Fiecare teorie va fi eliminată una câte una, până se va ajunge la adevăr,” spune Chan.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Ucraina creează o nouă structură în cadrul Forțelor Aeriene: Sisteme de apărare aeriană fără pilot
Moscova ajută militar China să pregătească invazia Taiwanului
Bătălia pentru Moldova. Rezultatele alegerilor parlamentare 2025 din R. Moldova: 99% din voturi numărate și game over: PAS majoritate absolută, partida pro-rusă, numărată la podea
A320, photo source: British Airways
EXCLUSIV
Dronă pe una din pistele Aeroportului Otopeni. Un avion de linie, nevoit să facă o manevră „go around” în timpul aterizării
Propaganda rusă / Foto: DefenseRomania
EXCLUSIV
Atacuri cibernetice, alarme cu bombă, tensiuni sociale. Kremlinul atacă cu toate armele alegerile din Moldova. Angela Grămadă: Miza este uriașă
Generalul (r.) Florin Coldea transmite un mesaj oficial după decesul generalului (r.) Dumitru Dumbravă, cu activitate în cadrul SRI
Război diplomatic declanșat: Iranul își retrage ambasadorii din Germania, Franța și Marea Britanie pe muchia sancțiunilor ONU
Interferența clerului subordonat Moscovei în alegerile parlamentare din Republica Moldova pe înțelesul tuturor
Rusia isterizează Europa cu ”operațiunea drona”: Germania și Danemarca spun că au suspiciuni de sabotaj și spionaj
România confirmă că vrea să construiască o fabrică de drone cu fonduri SAFE, în parteneriat cu Ucraina
Partidul „Inima Moldovei”, membru al blocului „Patriotic”, a fost exclus din cursa electorală
În Estonia se poate: Parc industrial, dedicat sectorului apărării. România are minim un an de întârziere la Fabrica de pulberi de la Victoria
Lukașenko, chemat de urgență la Moscova, în timp ce Varșovia își avertizează cetățenii: Părăsiți imediat Belarusul
„Rusia ne monitorizează sateliții”. Ministrul german al Apărării: Investim 41 de miliarde de dolari în programe spațiale
Pete Hegseth a convocat de urgență o întâlnire rară cu sute de generali și amirali ai SUA. Nimeni nu știe încă motivul existând doar speculații
„Va fi război”. Rusia spune că doborârea unui avion rus de către o țară NATO înseamnă un război de mare intensitate între Federație și Alianță
Rutte: Statele membre NATO pot doborî avioanele ruse care le violează spațiul aerian, dacă e necesar
Sfidarea a fost totală: Rușii au „salutat” avioanele F-35 cu aripile avioanelor MiG-31 în timpul incidentului fără precedent în care au intrat în spațiul aliat
Ședința CSAT s-a încheiat. Au fost discutate amenințările la adresa României
R. Moldva își alege pe 28 septembrie viitorul: Cine candidează, care sunt mizele și tot ce trebuie să știi despre alegerile de la Chișinău
Flota Forțelor Aeriene Iraniene, modernizată cu MiG-29. Teheranul subliniază că Rusia livrează ”în etape” și avioane Su-35
Lovitură sub centură: Atacurile ucrainene cu drone aruncă în aer economia Rusiei. Exporturile rusești de motorină la cel mai scăzut nivel din ultimii 5 ani
Trump vorbește în premieră de înfrângerea Rusiei: Ucraina poate câștiga războiul și își poate recupera teritoriile
Trump le cere ţărilor europene să impună Rusiei aceleaşi sancţiuni ca SUA
F-35 cu arme nucleare în Flancul Estic? Estonia revine cu oferta de a găzdui avioane cu capacitate nucleară
Troc cu tehnologie sovietică: În schimbul milioanelor de obuze, Rusia ar fi transferat Phenianului componentele unui submarin nuclear de la ”dezmbembrări”
Ungaria respinge ferm cererea lui Trump de a renunța la gazele și petrolul din Rusia
Norvegia susține că Rusia i-a încălcat spațiul aerian de trei ori în acest an
De ce România are nevoie de un CSAT puternic, nu doar de o "cameră de avizare"

Ştiri Recomandate

Rusia distruge tot ce înseamnă patrimoniu cultural ucrainean. Consiliul Executiv al UNESCO decide continuarea monitorizării situației din Crimeea
De ce calcă argentinienii pe coadă o mare putere militară. Argentina reînvie fantoma „Războiului Malvinelor”, pe care l-au pierdut în 72 de zile în fața britanicilor
China impune un control cvasitotal pământurilor rare iar SUA amenință cu repercusiuni majore. Trump dă de înțeles că anulează o întrevedere cu Xi
Turcia chiar vrea Eurofighter. Iar dacă nu va ajunge la un acord pentru avioane noi, planul B sunt avioane la mâna a doua dintr-un stat surpriză
„Graalul” Rusiei împotriva dronelor ucrainene: Atacurile de tip „Deep Strike” ale Ucrainei, blocate cu drone-interceptoare și conexiune tăiată la internet
„Acordul Trump” pentru încetarea focului în Gaza: 200 de soldați americani vor fi dislocați în Israel pentru implementarea acordului
O baricadă de foc: De ce cinci țări NATO renunță la interzicerea minelor antipersonal
Su-35 Flanker-E de generația 4 ++. Foto: Ministerul Apărării de la Moscova
EXCLUSIV
Secretele comerciale ale industriei ruse de armament, la liber pe internet. Grupul de hackeri „Black Mirror” a dezvăluit către ce ţări îşi vinde Rusia avioanele Su-35
IMAGINE ILUSTRATIVĂ: Baterie de coastă antinavă Neptun a Ucrainei
EXCLUSIV
Flamingo și Neptune, perechea perfectă? Ucraina lovește zdravăn Rusia cu cele două rachete în tandem. Trei concluzii care ar trebui să îngrijoreze Rusia
Măcelul de la Dobropillia: Liderul Azov dezvăluie ce înseamnă tactica rusească „tanc pumn” și bilanțul masiv al pierderilor
Generalul (r.) Marius Crăciun, fost comandant al Forțelor pentru Operații Speciale (FOS). Colaj DefenseRomania
EXCLUSIV
Cât de pregătiți suntem dacă sună goarna? Generalul (r.) Marius Crăciun, fost comandant al Forțelor pentru Operații Speciale (FOS), la Obiectiv EuroAtlantic
Rușii au lăsat Kievul în beznă în urma celui mai mare atac asupra infrastructurii energetice a Ucrainei (VIDEO)
Accidentele aviatice se țin lanț în Rusia: Un avion de vânătoare MiG-31 s-a prăbușit în timpul unui zbor de antrenament în regiunea Lipețk din vestul țării
Se anunță o iarnă de coșmar pentru Ucraina care, deși a creat o rețea secretă de stocare în baterii, pierde aproape 60% din producția de gaze în bombardamentele rusești
Demostrație de forță pe mare: Fregata franceză Alsace a interceptat cu o rachetă Aster 30 o țintă supersonică lansată de un avion Rafale
Un portavion nou „stricat”: Informații secrete publicate arată defecțiuni mari cu sistemul rus de navigație și aterizare de pe portavionul indian INS Vikrant
NATO pregătește un răspuns mai ferm la provocările Rusiei. Posibile soluții: Drone înarmate și reguli simplificate pentru doborârea aeronavelor rusești
Șeful Armatei României, gen. Gheorghiță Vlad: Ordinul pentru doborârea dronei ruse fusese dat piloților de F-16
Rachete Flamingo în „cămară”. Ucraina stochează pentru la iarnă varianta autohtonă a „Tomahawk-ului pe steroizi” care e folosit rar, deși producția acclerează
Statele arabe salută „acordul Trump” pentru încetarea focului în Gaza
Putin a recunoscut că Rusia a doborât zborul azer de linie AZAL 8432. Rușii au tras după drone ucrainene, dar le-au ratat iar rachetele au explodat lângă avion
Generalul Gheorghiță Vlad: Armata României, pregătită să reziste unui eventual atac al Rusiei. Există instrumente și pentru a ajuta Moldova
Generalul Oleksandr Sirski, comandantul Forțelor Terestre Ucrainene și comandantul Grupului Est al Forțelor Armate ale Ucrainei. Sursa Foto: Facebook Сухопутні війська ЗС України.
EXCLUSIV
Generalul Sirski raportează despre capcana ucraineană de la Dobropillia. Între timp s-a așternut liniștea la est de Kramatorsk
Foto: Ministerul Apărării din China
EXCLUSIV
Războiul ideologic al Chinei: Strategia PCC din Xinjiang forțează Europa să aleagă între comerț și drepturile omului. Implicațiile pentru NATO.
Cooperarea Moscova-Phenian se intensifică. Coreea de Nord își testează armele în Ucraina și furnizează aproape 50% din muniția Armatei Ruse
Cum a ajuns secretul sistemului „Krasukha-4”, bijuteria războiului electronic rusesc, la liber pe internet (FOTO)
Bornă istorică atinsă în Franța: 300 de avioane de luptă Rafal au fost produse pe fondul unor cereri record. Noua versiune F5 țintește noi piețe
Germania pariază în continuare pe Eurofighter: Încă 20 de aeronave, livrate forţelor aeriene germane până în 2034
Stocurile de armament greu ale Rusiei sunt tot mai puţine: Peste jumătate din tancurile și artileria din depozite, „canibalizate” pentru războiul din Ucraina
Forțele pentru Operații Speciale ale Republicii Moldova. Sursă foto: Ministerul Apărării de la Chișinău
EXCLUSIV
Strategia ,,Moldova 2035'': De la "mizerie și dezordine" la digitalizare și apărare cibernetică. Cum își construiește Chișinău scutul anti-Rusia
IDF începe pregătirile pentru prima fază a retragerii din Gaza, după „acordul Trump” la care au ajuns Israelul și Hamas
Acord istoric pentru Gaza! Trump anunță Faza I a planului de pace, ostaticii, "foarte curând, acasă"
pixel