Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Dezastrul în aer Air India 171: Ce știm sigur până acum e că erau oprite comutatoarele de alimentare ale avionului 787 Dreamliner. Și de aici trei scenarii și speculații
News
Data actualizării:
Data publicării:
Un raport preliminar al Biroului Indian pentru Investigarea Accidentelor Aeriene (AAIB), publicat la o lună după catastrofa aviatică din 12 iunie, în care au murit 260 de persoane, nu a oferit încă un răspuns clar asupra cauzei tragediei. În lipsa unor concluzii ferme, speculațiile continuă să se înmulțească, generând frustrare atât în rândul familiilor îndurerate, cât și al specialiștilor din domeniul aviației. Dar mai ales în rândul publicului larg.
Un avion de linie de tip Boeing 787 Dreamliner operat de Air India. PHOTO SOURCE: Adrian Pingstone via Wikipedia
Un avion de linie de tip Boeing 787 Dreamliner operat de Air India. PHOTO SOURCE: Adrian Pingstone via Wikipedia

Zborul AI171, operat de un Boeing 787 Dreamliner cu destinația Londra, s-a prăbușit la scurt timp după decolarea de pe aeroportul internațional Sardar Vallabhbhai Patel din Ahmedabad, India. Mai exact la doar 30 de secunde.  Aeronava a pierdut brusc altitudine și s-a izbit de clădirea unei facultăți de medicină, provocând o explozie care a luat viețile tuturor celor aflați la bord, cu excepția unui pasager, și a altor 19 persoane aflate la sol.

Este cel mai mare dezastru aviatic din ultimul deceniu.

În raportul preliminar, anchetatorii au indicat că alimentarea cu combustibil a fost întreruptă la câteva secunde după decolare. Comutatoarele de control al combustibilului au fost oprite, ceea ce a dus la pierderea puterii motoarelor înainte ca avionul să părăsească perimetrul aeroportului. Oprirea comutatoarelor, care echivalează cu oprirea motoarelor, se face doar după aterizare, sau în situații de urgență când există un incendiu la motor.

Însă raportul preliminar nu a explicat de ce s-a produs această oprire, alimentând ipoteze care merg de la eroare umană la defecțiuni tehnice sau chiar acțiuni deliberate.

 

Să tragem aer în piept și să nu ne grăbim cu verdictele. Ce știm sigur până acum e că erau oprite comutatoarele de alimentare ale avionului 787 Dreamliner, dar raportul nu menționează încă cauza

 

Fost pilot de linie, în prezent lector la Universitatea Buckinghamshire din Marea Britanie, Marco Chan avertizează că este mult prea devreme pentru a trage concluzii. „Rolul unui raport preliminar este să redea cronologia, dovezile fizice și datele inițiale din înregistrările de zbor; evită în mod deliberat să tragă concluzii sau să atribuie vină,” explică Chan, potrivit France 24.

„O singură replică din cabina de pilotaj nu este dovada unei erori umane, iar raportul nu precizează de ce s-au mișcat comutatoarele sau dacă acțiunea a fost umană, mecanică sau electronică”, mai spune acesta.

Acea replică la care se referă Chan apare în transcrierea înregistrării audio din cabina de pilotaj. Unul dintre piloți întreabă de ce a fost oprit combustibilul, iar celălalt neagă că ar fi făcut acest lucru. O scurtă conversație care, în lipsa altor informații, a generat un val de teorii privind posibile greșeli umane sau chiar sinucidere cu intenție.

Asociațiile piloților au reacționat dur la aceste speculații. Și pe bună dreptate.  Asociația Indiană a Piloților Comerciali a calificat aceste teorii drept „insinuări iresponsabile și nefondate”, în timp ce ALPA India, care reprezintă 800 de piloți, a acuzat AAIB de „lipsă de transparență” și a denunțat o „presupunere a vinovăției piloților”.

Chan spune că înțelege frustrarea colegilor săi. „În aviație, ne bazăm pe o cultură a siguranței bazată pe dovezi. Atribuirea prematură a vinei, fie că e vorba de piloți, autorități de reglementare sau producători, subminează această cultură și creează o anxietate publică inutilă.”

 

Trei scenarii posibile

 

Fostul pilot afirmă că există în prezent trei scenarii posibile: o acțiune neintenționată a echipajului, un eveniment electronic accidental sau o defecțiune a cablajului care a simulat comutarea întrerupătoarelor de combustibil. „În acest moment, nu avem suficiente dovezi pentru a ierarhiza aceste ipoteze,” spune Chan.

Admite că e aproape imposibil de oprit accidental comutatoarele. Nu e un buton pe care să îl apeși din greșeală cu cotul. Ambi piloți aveau o vastă experiență.

Nici defecțiunile mecanice sau electronice nu pot fi excluse. Boeing a emis recent o declarație în care afirmă că mecanismul de blocare al comutatoarelor de combustibil este sigur și nu necesită verificări suplimentare. Cu toate acestea, autoritățile din India și Coreea de Sud au cerut companiilor aeriene să inspecteze aceste componente pe mai multe modele de aeronave, inclusiv Boeing 787, semn că ancheta se intensifică.

Chan rămâne precaut, dar atent. „Trebuie să aflăm dacă varianta ‘blocat’ a acestor comutatoare era instalată pe această aeronavă și dacă funcționa corect. Este posibil ca hardware-ul să fi fost în regulă, dar să fi primit un semnal fals de oprire. Nu vom ști nimic sigur până nu se finalizează testele de laborator și dezasamblarea componentelor.”

El avertizează că etichetarea grăbită a accidentului drept „eroare de pilotaj” riscă să ascundă probleme sistemice. „S-a întâmplat și în trecut: se etichetează o tragedie drept ‘eroare umană’ și nu se mai caută cauzele mai profunde.”

Cu toate acestea, Chan se arată optimist: „AAIB a invitat deja observatori din mai multe organizații independente, un semn încurajator că mai mulți ochi neutri analizează datele. Dacă dovezile vor indica un defect de sistem, va fi dificil pentru oricine să se ascundă în spatele etichetei de ‘eroare umană’.”

Finalizarea investigației ar putea dura peste un an. „Este nevoie de luni întregi pentru a descărca și analiza datele corect. Se vor analiza registrele de întreținere din ultimii cinci ani și istoricul complet al celor doi piloți. Fiecare teorie va fi eliminată una câte una, până se va ajunge la adevăr,” spune Chan.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Armata Ucrainei. Photo source: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
De ce războiul din Ucraina nu se va încheia în următorii patru ani?
Parlamentul României, undă verde pentru achiziția de noi tancuri de luptă
Marea Britanie va avea o lege pentru doborârea dronelor
În lipsă de F-35, rușii zboară cum pot în modul ”stealth”: Poliția aeriană NATO interceptează constant aeronave rusești cu transponderele oprite
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Khamenei îl ironizează pe Trump pentru declarațiile despre distrugerea industriei nucleare a Iranului: Continuă să visezi
Robinetul cu gaze rusești se închide. Doar două state s-au opus
Rezerviștii se plâng de un fiasco la exercițiul de mobilizare. Ce spune Legea privind mobilizarea
SUA au efectuat un nou atac aerian asupra unei nave suspecte de trafic de droguri în Marea Caraibelor
Guvernul anunță că ministrul Apărării urmează să facă mai multe precizări despre exercițiile de mobilizare a rezerviștilor după controversele din spațiul public
Trump a autorizat operațiuni secrete ale CIA împotriva Venezuelei și ia în considerare atacuri asupra teritoriului venezuelean
Încep SUA să pună cu adevărat presiune? Trump spune că Modi i-a promis că India nu va mai cumpăra petrol din Rusia
Rusia pierde o piață importantă. Turcia își reduce semnificativ importurile rusești de produse derivate din petrol
Alexandru Munteanu, propus pentru funcţia de prim-ministru al Republicii Moldova
SUA ar putea transfera până la 50 de rachete Tomahawk către Ucraina. E suficient?
„Omuleții verzi” ai lui Putin, aduși la frontiera baltică. Încă o tactică hibridă a Kremlinului
Marea Britanie raportează o creștere de 50% a incidentelor cibernetice grave și cere companiilor să stocheze fizic planuri de reacție la atacuri cibernetice
Strategia sinucigașă a Germaniei lui Merkel: Antrenament modern pentru trupele ruse, promisiuni de echipamente militare și acces la documente clasificate
Star Wars 2.0 | China susține că are deja un concurent la sistemul antirachetă ”Golden Dome”
Submarinul rusesc Novorossiisk, a ieșit din nou la suprafață în largul coastelor Franței. Moscova neagă o posibilă avarie
Din tranșeea tăcerii la tribuna Europei: Un fost militar român înfruntă monștrii trecutului și indiferența prezentului
Lukașenko a ordonat verificarea nivelului de pregătire al Armatei. Mai multe unități militare au fost aduse la „cel mai înalt nivel de pregătire pentru luptă”
Avioane F-15 ale Qatarului, pe pământ american. Qatarul și SUA au ajuns la un acord pentru construcția unei instalați ce va deservi qatarezilor, într-o bază militară din SUA
Kim a vrut să le arate lui Xi și Putin racheta Hwasong-20, „cea mai puternică rachetă nucleară”, dar cei doi nu au venit
China impune un control cvasitotal pământurilor rare iar SUA amenință cu repercusiuni majore. Trump dă de înțeles că anulează o întrevedere cu Xi
De ce calcă argentinienii pe coadă o mare putere militară. Argentina reînvie fantoma „Războiului Malvinelor”, pe care l-au pierdut în 72 de zile în fața britanicilor
Se anunță o iarnă de coșmar pentru Ucraina care, deși a creat o rețea secretă de stocare în baterii, pierde aproape 60% din producția de gaze în bombardamentele rusești
NATO pregătește un răspuns mai ferm la provocările Rusiei. Posibile soluții: Drone înarmate și reguli simplificate pentru doborârea aeronavelor rusești
Rachete Flamingo în „cămară”. Ucraina stochează pentru la iarnă varianta autohtonă a „Tomahawk-ului pe steroizi” care e folosit rar, deși producția accelerează
Șeful Armatei României, gen. Gheorghiță Vlad: Ordinul pentru doborârea dronei ruse fusese dat piloților de F-16

Ştiri Recomandate

Orele regimului Maduro sunt deja numărate? Statele Unite au identificat deja ținte militare în Venezuela iar o campanie aeriană împotriva acestora pare iminentă
Rusia a folosit în Ucraina racheta de croazieră 9M729, care a provocat retragerea SUA din Tratatul INF
Nu doar Gripen. Kievul își dorește o flotă de 250 de avioane noi, inclusiv F-16 și Rafale. Cât costă ora de zbor pentru fiecare
Divizia 101 Aeropurtată a SUA, aflată la Mihail Kogălniceanu
EXCLUSIV
Tabloul global de securitate: De ce au fost retrași și unde vor merge militarii americani din România?
Cadou otrăvit: Rușii se oferă să oprească luptele de lângă Pokrovsk
Rușii au lovit infrastructura civilă din Sumî. Cu o zi înainte, atacurile rusești au avariat liniile electrice a două centrale nucleare
Retragerea parțială a trupelor SUA din țara noastră, parte dintr-un plan mai amplu: SUA reduc numărul de militari și din alte state
Ecouri ale războiului din Ucraina. Kievul își închide ambasada la Havana din cauza "complicității" Cubei în agresiunea rusă
Polonia își cimentează rolul de pilon strategic pe Flancul Estic. Varșovia va deveni hub regional pentru motoarele avioanelor F-15EX
Războiul F-35 vs. Rafale, deghizat în "glume". De ce râd francezii de avioanele belgienilor și cum demontează Bruxellesul narațiunea Parisului
Mobilitate militară accelerată: UE și NATO refac infrastructura pentru a facilita deplasarea convoaielor grele pe flancul estic
Momentul strategic al Ankarei: Tancul Altay a intrat în producție (VIDEO). O victorie a industrie de apărare a Turciei care redesenează ecuația militară regională
Eurofighter, pe val dintr-un capăt în celălalt al continentului. Europa ridică ștachete și vrea să ia fața F-35 într-un stat care a pus semnul de întrebare pe F-35
România va achiziționa în comun sisteme antiaeriene Mistral 3. Într-un final contractul urmează să fie semnat anul acesta
"Arme fantomă" în era digitală: O nouă amenințare de securitate se naște pe Facebook și Discord
România e prima țara europeană care integrează radarele Q-53 pe sisteme HIMARS. Lupta contrabaterie, cu tehnologie de ultimă generație
Navele de luptă ale Europei vor doborî din 2029 drone cu laser iar în viitor și rachete. Fregata Sachsen a efectuat cu succes mai multe teste laser
Lukoil a găsit un cumpărător pentru activele sale internaționale
Trump: Reducerea prezenței militare americane în România nu este foarte importantă
Coreea de Sud intră în clubul select al statelor care dețin submarine cu propulsate nucleară
Ordonanța privind investițiile în industria de apărare, pe masa Guvernului
Rușii, nouă lovitură cu rachete asupra Ucrainei. Apărarea antiaeriană poloneză în alertă
SUA și China au convenit să reducă tarifele vamale
Trump a ordonat Pentagonului să reia imediat testele nucleare americane
Avionul supersonic silențions X-59 al NASA, testat în zbor pentru prima dată
România, un „aliat puternic” ignorat! Lideri republicani de top denunță retragerea brigăzii SUA din ţara noastră: „Un semnal greșit transmis Rusiei”
ANALIZĂ: De la minele din Congo la cripto. Sistemul financiar ilicit din China care susține economiile de război din Africa
Războiul declarațiilor pe axa Bruxelles-Moscova. Ministrul belgian al Apărării: „Dacă Putin atacă NATO, ștergem Moscova de pe hartă”
Rusia a inventat (iar) o armă „unică în lume”. Lumea așteaptă să vadă dacă funcționează mai bine decât cele de pe front
Test la frontiera NATO. Trupele americane din Estonia au doborât o dronă misterioasă lângă o bază strategică, la un pas de Rusia
Bătălia pentru Pokrovsk, poarta spre Donețk: Rusia a concentrat 11.000 de militari pentru a încercui și captura orașul ucrainean
Intersecția dintre ''mercenariat românesc'' și războiul hibrid rusesc: De ce încearcă actori proxy ai Rusiei să blocheze extrădarea lui Horațiu Potra în România
pixel