Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Dezastrul în aer Air India 171: Ce știm sigur până acum e că erau oprite comutatoarele de alimentare ale avionului 787 Dreamliner. Și de aici trei scenarii și speculații
News
Data actualizării:
Data publicării:
Un raport preliminar al Biroului Indian pentru Investigarea Accidentelor Aeriene (AAIB), publicat la o lună după catastrofa aviatică din 12 iunie, în care au murit 260 de persoane, nu a oferit încă un răspuns clar asupra cauzei tragediei. În lipsa unor concluzii ferme, speculațiile continuă să se înmulțească, generând frustrare atât în rândul familiilor îndurerate, cât și al specialiștilor din domeniul aviației. Dar mai ales în rândul publicului larg.
Un avion de linie de tip Boeing 787 Dreamliner operat de Air India. PHOTO SOURCE: Adrian Pingstone via Wikipedia
Un avion de linie de tip Boeing 787 Dreamliner operat de Air India. PHOTO SOURCE: Adrian Pingstone via Wikipedia

Zborul AI171, operat de un Boeing 787 Dreamliner cu destinația Londra, s-a prăbușit la scurt timp după decolarea de pe aeroportul internațional Sardar Vallabhbhai Patel din Ahmedabad, India. Mai exact la doar 30 de secunde.  Aeronava a pierdut brusc altitudine și s-a izbit de clădirea unei facultăți de medicină, provocând o explozie care a luat viețile tuturor celor aflați la bord, cu excepția unui pasager, și a altor 19 persoane aflate la sol.

Este cel mai mare dezastru aviatic din ultimul deceniu.

În raportul preliminar, anchetatorii au indicat că alimentarea cu combustibil a fost întreruptă la câteva secunde după decolare. Comutatoarele de control al combustibilului au fost oprite, ceea ce a dus la pierderea puterii motoarelor înainte ca avionul să părăsească perimetrul aeroportului. Oprirea comutatoarelor, care echivalează cu oprirea motoarelor, se face doar după aterizare, sau în situații de urgență când există un incendiu la motor.

Însă raportul preliminar nu a explicat de ce s-a produs această oprire, alimentând ipoteze care merg de la eroare umană la defecțiuni tehnice sau chiar acțiuni deliberate.

 

Să tragem aer în piept și să nu ne grăbim cu verdictele. Ce știm sigur până acum e că erau oprite comutatoarele de alimentare ale avionului 787 Dreamliner, dar raportul nu menționează încă cauza

 

Fost pilot de linie, în prezent lector la Universitatea Buckinghamshire din Marea Britanie, Marco Chan avertizează că este mult prea devreme pentru a trage concluzii. „Rolul unui raport preliminar este să redea cronologia, dovezile fizice și datele inițiale din înregistrările de zbor; evită în mod deliberat să tragă concluzii sau să atribuie vină,” explică Chan, potrivit France 24.

„O singură replică din cabina de pilotaj nu este dovada unei erori umane, iar raportul nu precizează de ce s-au mișcat comutatoarele sau dacă acțiunea a fost umană, mecanică sau electronică”, mai spune acesta.

Acea replică la care se referă Chan apare în transcrierea înregistrării audio din cabina de pilotaj. Unul dintre piloți întreabă de ce a fost oprit combustibilul, iar celălalt neagă că ar fi făcut acest lucru. O scurtă conversație care, în lipsa altor informații, a generat un val de teorii privind posibile greșeli umane sau chiar sinucidere cu intenție.

Asociațiile piloților au reacționat dur la aceste speculații. Și pe bună dreptate.  Asociația Indiană a Piloților Comerciali a calificat aceste teorii drept „insinuări iresponsabile și nefondate”, în timp ce ALPA India, care reprezintă 800 de piloți, a acuzat AAIB de „lipsă de transparență” și a denunțat o „presupunere a vinovăției piloților”.

Chan spune că înțelege frustrarea colegilor săi. „În aviație, ne bazăm pe o cultură a siguranței bazată pe dovezi. Atribuirea prematură a vinei, fie că e vorba de piloți, autorități de reglementare sau producători, subminează această cultură și creează o anxietate publică inutilă.”

 

Trei scenarii posibile

 

Fostul pilot afirmă că există în prezent trei scenarii posibile: o acțiune neintenționată a echipajului, un eveniment electronic accidental sau o defecțiune a cablajului care a simulat comutarea întrerupătoarelor de combustibil. „În acest moment, nu avem suficiente dovezi pentru a ierarhiza aceste ipoteze,” spune Chan.

Admite că e aproape imposibil de oprit accidental comutatoarele. Nu e un buton pe care să îl apeși din greșeală cu cotul. Ambi piloți aveau o vastă experiență.

Nici defecțiunile mecanice sau electronice nu pot fi excluse. Boeing a emis recent o declarație în care afirmă că mecanismul de blocare al comutatoarelor de combustibil este sigur și nu necesită verificări suplimentare. Cu toate acestea, autoritățile din India și Coreea de Sud au cerut companiilor aeriene să inspecteze aceste componente pe mai multe modele de aeronave, inclusiv Boeing 787, semn că ancheta se intensifică.

Chan rămâne precaut, dar atent. „Trebuie să aflăm dacă varianta ‘blocat’ a acestor comutatoare era instalată pe această aeronavă și dacă funcționa corect. Este posibil ca hardware-ul să fi fost în regulă, dar să fi primit un semnal fals de oprire. Nu vom ști nimic sigur până nu se finalizează testele de laborator și dezasamblarea componentelor.”

El avertizează că etichetarea grăbită a accidentului drept „eroare de pilotaj” riscă să ascundă probleme sistemice. „S-a întâmplat și în trecut: se etichetează o tragedie drept ‘eroare umană’ și nu se mai caută cauzele mai profunde.”

Cu toate acestea, Chan se arată optimist: „AAIB a invitat deja observatori din mai multe organizații independente, un semn încurajator că mai mulți ochi neutri analizează datele. Dacă dovezile vor indica un defect de sistem, va fi dificil pentru oricine să se ascundă în spatele etichetei de ‘eroare umană’.”

Finalizarea investigației ar putea dura peste un an. „Este nevoie de luni întregi pentru a descărca și analiza datele corect. Se vor analiza registrele de întreținere din ultimii cinci ani și istoricul complet al celor doi piloți. Fiecare teorie va fi eliminată una câte una, până se va ajunge la adevăr,” spune Chan.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Șpagă pentru înzestrarea Armatei României: Ministrul Moșteanu a refuzat orice contact cu o persoană care a încercat să ofere 1 milion de euro pentru influență. Dosarul, pe masa DNA
Probleme pentru Lukoil în SUA: Vânzarea activelor, blocată de Departamentul Trezoreriei care a etichetat cumpărătorul Gunvor drept ”marionetă a Kremlinului”
Lavrov, în dizgrație după convorbirea telefonică eșuată cu Rubio? Kremlinul respinge speculațiile
Photo source: NATO
EXCLUSIV
Să învățăm de la Ucraina: Flota de drone. Am. Pierre Vandier, Comandantul Suprem pentru Transformare: Am discutat și cu România. Modelul e deja testat și poate fi adus și în Marea Neagră
Încă un pas în afara orbitei Moscovei: Sprijinită intens de Turcia, Armata azeră se aliniază la standardele NATO
Războiul hibrid al Rusiei, în faza dronelor ce perturbă aeroporturile civile din Europa
Rușii se pregătesc și ei pentru reluarea testelor nucleare. Decizia vine la scurt timp după un anunț similar din partea SUA
NATO - Industry Forum 2025, la București. Mark Rutte și Nicușor Dan dau startul în ziua 2
Înlocuitor ieftin pentru rachetele de croazieră. Rușii au mărit la 200 km raza de acțiune a bombelor de aviație sovietice cu ajutorul motoarelor chinezești
”Vom revigora industria de apărare. Avem o tradiție”. Nicuşor Dan dă asigurări că România implementează strategia pentru industria de apărare
Rutte dă asigurări de la București că NATO va interveni într-o clipă în cazul unui atac asupra României: „Nimeni nu va încerca să testeze asta”
Situație dramatică la Pokrovsk. Ocupanții își stabilesc noi poziții și dețin aproape 85% din oraș
Mexicul respinge categoric o intervenție a Armatei SUA pe teritoriul său pentru a lupta împotriva cartelurilor de droguri
La doar o zi după România, Rheinmetall își extinde rețeaua de fabrici de muniție într-un alt stat din Flancul Estic
Zidul Alianței în fața Rusiei: România nu doar că susține Santinela Estică, ci va fi parte a ei
Republica Moldova și Ucraina, în UE până în 2029? Condiția: Trebuie să accelereze reformele, spune Comisia Europeană
Bucureștiul, capitala Industriei de Apărare, timp de 2 zile: NATO aduce sute de companii din domeniul apărării
Indonezia va comanda suplimentar încă patru avioane militare de transport A400M
Eroare strategică și risc de compromitere a capacității defensive? Viitoarea rezervă voluntară a României riscă să fie formată doar din soldați, fără ofițeri
Și exporturile de gaze naturale lichefiate (GNL) au scăzut în Rusia
Rusia se declară îngrijorată de reluarea testelor cu arme nucleare de către SUA. În același timp Moscova a pregătit și ea un poligon de testare nucleară
Retragerea parțială a trupelor SUA din țara noastră, parte dintr-un plan mai amplu: SUA reduc numărul de militari și din alte state
Lukoil a găsit un cumpărător pentru activele sale internaționale
Ordonanța privind investițiile în industria de apărare, pe masa Guvernului
Coreea de Sud intră în clubul select al statelor care dețin submarine cu propulsate nucleară
SUA și China au convenit să reducă tarifele vamale
Trump: Reducerea prezenței militare americane în România nu este foarte importantă
Avionul supersonic silențions X-59 al NASA, testat în zbor pentru prima dată
Trump a ordonat Pentagonului să reia imediat testele nucleare americane
Kremlinul nu-și lasă oamenii în urmă: Serviciile rusești vor să-l scape pe Potra de extrădare. Cazul aduce aminte de recuperarea omului lui Putin din Ucraina

Ştiri Recomandate

Lynk KF41 / rheinmetall
EXCLUSIV
Paradoxul periculos al reînarmării Europei: Cum logica „fiecare pentru el” riscă să slăbească NATO exact când amenințarea Rusiei este mai mare
O pace falsă pentru un viitor război prelungit?: De ce transformă Vladimir Putin ,,planul american'' într-un ultimatum pentru capitularea totală a Ucrainei
Este NATO pregătită dacă Rusia atacă „mâine”? Planul militar german „OPLAN DEU” dezvăluie vulnerabilitățile critice ale Europei
Mesagerul de serviciu al Kremlinului: Cum folosește Putin „pionul” Lukașenko pentru a șantaja Ucraina cu pierderea totală a litoralului dacă refuză planul Trump
Eficiența „chirurgicală” a avioanelor Mirage 2000 și paradoxul apărării aeriene ucrainene (Foto/Video). De ce o rată de interceptare de 98% nu este suficientă pentru a descuraja Rusia
Ucraina nu cedează la Pokrovsk deși rușii au schimbat tactica. Comandant ucrainean de pe front: În ritmul actual mai rezistăm un an. Și îi vom pune pe mulți la pământ în tot acest timp
În timp ce Macron încă se chinuie să introducă serviciul militar voluntar, Polonia nu-și face probleme: A recrutat deja 55 de mii de voluntari pentru 2025
Proiectul Octopus, dronă vs. dronă, o lecție și pentru România? Marea Britanie va produce lunar 2.000 de UAV-uri pentru ca ucrainenii să intercepteze dronele Shahed rusești
Avertismentul generalului Ben Hodges: De ce abandonarea Europei ar fi o „eroare de calcul fatală” pentru economia SUA. Iluzia păcii prin concesii teritoriale
Cum văd rușii România, deja a doua putere militară din Est. Suntem pe locul 10 în topul statelor ostile și anticipează F-35, bombardiere B-52 și avioane AWACS dislocate aici
Europa se pregătește să răspundă Rusiei cu aceleași arme: De la răspunsuri cibernetice la exerciții militare ad-hoc
Președintele Nicușor Dan spune că dronele ruse care intră „din când în când” în România sunt accidente. Una a survolat „accidental” 100 de kilometri
În timp ce vizitează Moscova mai des decât Bruxellesul, oficialii ungari concluzionează: "Da aderării Serbiei la UE. Nu aderării Ucrainei”
Investiție masivă în apărare: Polonia finalizează negocierile pentru submarinele ORKA. De ce a fost oferta suedeză considerată „cea mai bună”
Cum amplifică competiția în Orient primele avioane rusești Su-57E livrate vreodată extern. Ca răspuns multe țări vor F-35, dar unele trebuie să se mulțumească cu "second best"
Doi membri ai Gărzii Naţionale, împuşcaţi de un afgan, în apropierea Casei Albe. SUA suspendă procesarea cazurilor de imigrare pentru afgani
Războiul viitorului se joacă în cloud. Cum construiește NATO „coloana vertebrală” digitală a Ucrainei pentru a transforma datele în viitoarele arme letale ale câmpului de luptă
România devine epicentrul viitorilor piloți de F-16 în Europa. După ce au donat 18 avioane F-16, olandezii s-au declarat impresionați de Baza 86
Trump nu vrea să pericliteze dialogul SUA cu China și sfătuiește Japonia să nu provoace „dragonul roșu” pe tema Taiwanului
Rachete antiaeriene MANPAD Mistral pentru Armata României. Ce prevede contractul de peste 600 de milioane de euro semnat cu Franța
Între sabotaj și acaparare forțată: Strategia Rusiei pentru preluarea controlului centralei nucleare de la Zaporojie
Vladimir Putin ordonă „rusificarea” totală a teritoriilor anexate din Ucraina: Planul strategic până în 2036 pentru ștergerea identității ucrainene
Sancțiuni contra Rusiei. România vrea să introducă ”supravegherea extinsă” pentru companiile rusești
Parteneriatul anti-dronă forțează o reconfigurare militară: Cum lecțiile de pe Flancul Estic (România-Polonia) schimbă strategia de achiziții a Armatei SUA
Dilema strategică a Canadei: Avantajele tactice ale F-35 ,,cedează teren'' în fața autonomiei industriale promise de Gripen
Cu portavionul Amiral Kuznețov care nu a mai văzut mare de 8 ani, rușii ironizează Marina britanică pe care o numesc o „broască cu mușchi”
De ce abandonează SUA programul fregatelor din clasa Constellation, după ce americanii au construit doar două nave
Rusia a trezit colosul militar german. Pe lângă achiziții de F-35 sau Patriot, nemții vin cu o idee bună și pentru România: Veterani ucraineni împărășesc experiența de luptă împotriva Rusiei
Incendiu la depozitul de muniţie de la Mija. Ministerul Economiei: Au ars componente pentru grenade PG-7VM
Marina suedeză vrea fregate în Marea Baltică. FDI de la Naval Group sunt în pole position
Trump spune că Rusia a fost de acord cu unele concesii în planul de pace pentru războiul din Ucraina
Witkoff, consilierul lui Trump, a sfătuit Rusia cum să abordeze relația cu președintele SUA inclusiv în războiul din Ucraina (Bloomberg)
pixel