Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
După 18 ani de F-35, SUA vorbesc deschis despre provocările ce trebuie rezolvate la cel mai bun avion din lume: Tunul de 25 mm sau întreținerea
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
O analiză cuprinzătoare a Pentagonului privind testele efectuate pe avionului de luptă F-35 produs de Lockheed Martin arată că în cei șase ani de teste au fost înregistrate probleme de fiabilitate și întârzieri în întreținere, nereguli la sistemele de armament și situații încă nerezolvate, privind capacitatea de apărare cibernetică.
F-35 Lightning II / US Air Force
F-35 Lightning II / US Air Force

„Fiabilitatea generală, mentenabilitatea și disponibilitatea flotei americane rămân sub așteptările serviciilor”, a declarat directorul de testare și evaluare operațională într-o versiune redactată a raportului din februarie, declasificat recent de Pentagon și făcut public de organizația POGO (Proiectul de supraveghere guvernamentală).

„Administrația Trump ar trebui să aibă în vedere că zburăm cu F-35 de 18 ani și încă nu-l putem întreține, nu putem să-i păstrăm învelișul intact sau să tragem drept cu armamentul”, a declarat într-un comunicat Greg Williams, director al Centrului de informații pentru apărare al POGO.

Proiectul 2025 al Fundației Heritage, care a fost văzut ca un posibil plan pentru noua administrație, deși Trump însuși l-a dezavuat, a cerut creșterea achizițiilor anuale de către Forțele Aeriene a variantei F-35A la 60 și ulterior 80 de aeronave, de la 48 planificate inițial.

„Au fost momente în care aeronavele planificate nu erau disponibile, deoarece reparațiile necesare nu au fost finalizate sau pentru că nu erau disponibile piesele de schimb”, a declarat Biroul de testare. Alteori, aeronavele au avut defecțiuni după decolare chiar înainte ca testele planificate să poată începe, se mai precizează în raport.

În general, au fost desfășurate mai puține aeronave și efectuate mai puține ieșiri-avion decât era planificat, din cauza deficiențelor de întreținere și fiabilitate care au afectat starea aeronavei, se mai afirmă în analiză

În pofida problemelor, în martie, Pentagonul a permis programului să continue o „producție la rata maximă”, o declarație cheie de încredere, dar în mare parte simbolică, deoarece Lockheed asambla deja avioane în acel ritm.

Decizia a venit la aproximativ o lună după ce raportul de 382 de pagini a fost complet clasificat, inclusiv scrisoarea introductivă adresată secretarul Apărării Lloyd Austin. Departamentul Apărării estimează că programul va costa mai mult de 1,8 trilioane de dolari pe parcursul ciclului său de viață, incluzând dezvoltarea, producția și menținerea aeronavei.

„Avem avioane capabile de luptă în funcțiune astăzi și se comportă excepțional de bine împotriva amenințării pentru care au fost proiectate. Piloții subliniază continuu că acesta este avionul de luptă pe care doresc să-l aibă dacă sunt chemați la război”, se precizează într-o declarație a Biroului de program F-35 al Pentagonului, menită să contrabalanseze observațiile negative.

„Efectele experimentate în timpul testelor operaționale nu au fost noi sau necunoscute”, a adăugat Biroul, precizând că „se continuă lucrul pentru a îmbunătăți” fiabilitatea și disponibilitatea aeronavei.

La rândul său, compania Lockheed Martin a declarat că F-35 „îndeplinește sau depășește în mod constant cerințele de performanță stabilite prin contract să fie asigurate”, iar „aproape 90% din componentele F-35 au performanțe mai bune decât este necesar”.

 

Problemele identificate

Principalele probleme semnalate în analiza de lungă durată se referă la următoarele aspecte:

  • Sistemul pentru diagnosticarea automată a defecțiunilor aeronavei a trimis alarme false cu o rată de una pe oră, față de cerința stabilită la cel mult o alarmă la 50 de ore.

  • F-35 „are o durată de cel puțin două ori mai mare a timpului de reparații, față de cât este necesar” și față de cât a fost stabilit prin cerințe, în principal pentru că „rata de defecțiuni a pieselor critice a contribuit semnificativ la indisponibilitatea” pentru misiuni, în timp ce „defecțiunile critice sunt relativ egal distribuit între componente de diferite tipuri.” (Potrivit datelor companiei Lockheed Martin, care au fost consultate de DefenseRomania, doar F-35C -  varianta de portavion - are o durată a reparațiilor este mai mare decât cerințele asumate, celelalte două modele având un timp de reparații semnificativ mai scăzut decât cel prevăzut în cerințe).

  • Avioanele au zburat adesea în misiuni de testare cu învelișul stealth neconform, iar acesta are nevoie de reparații. „Întreținerea, cum ar fi restaurarea sistemului de observabilitate scăzută [stealth], a fost adesea amânată pentru a permite aeronavelor să continue să zboare”, se arată în raport. Niciunul dintre modelele Forțelor Aeriene și ale Marinei nu a îndeplinit misiuni în timp ce era pe deplin stealth.

  • Tunul de 25 mm montat pe varianta F-35A (Air Force) nu a reușit să atingă țintele „din cauza problemelor de proiectare și instalare”, în ciuda anilor de eforturi de remediere.

  • Deși detaliile despre capacitatea F-35 de a rezista atacurilor cibernetice asupra celor 24 de sisteme cele mai sensibile au fost elaborate, se consideră că „cunoștințele despre vulnerabilitatea reală a aeronavei sunt limitate” și se recomandă Biroului de program să furnizeze un avion „care permite , testare end-to-end [de la un capăt la altul] într-un mediu reprezentativ de amenințări cibernetice.”

  • F-35 este proiectat să lupte cu cele mai avansate avioane din lume, de generația a 5-a, cum ar fi cele produse de China, dar „într-o singură încercare a fost folosită o aeronavă adversă din generația a 5-a”.

  • Avioanele Forțelor Aeriene și Marinei au necesitat o „amprentă logistică” excesivă de echipamente de sprijin și piese de schimb pentru a fi desfășurate peste mări în baze terestre sau pe portavioane.

 

Unele răspunsuri

Avioane F-35 ale Forțelor Aeriene Regale Norvegiene

Referitor la amenințările cibernetice, Biroul programului a declarat că acestea sunt „dinamice și, prin urmare, necesită o apărare agilă în profunzime” și că menține unul dintre cele mai robuste programe de testare a securității cibernetice din Departamentul de Apărare.

La rândul său, compania Lockheed Martin a declarat că a făcut investiții semnificative în contracararea amenințărilor de securitate cibernetică și rămâne încrezătoare în integritatea securității sistemelor informatice robuste, pe mai multe straturi, implementate de ea.

La începutul primului său mandat, Trump a criticat programul pentru „costurile extraordinare și depășirile de cheltuieli” și a întrebat public dacă rivalul Boeing ar putea produce o versiune comparabilă a F/A-18 Super Hornet. Secretarul de atunci al Apărării, Jim Mattis, a ordonat un studiu de comparație a costurilor pentru cele două avioane, dar acesta nu a fost niciodată lansat.

SUA au contractat până acum cel puțin 881 dintre cele 2.456 de avioane estimate. Peste 1.060 de avioane pentru beneficiari interni și din străinătate, dintr-un total estimat la 3.000 de aparate, au fost livrate deja.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Cum contestă „umbrela” aeriană a Europei dominația Patriot american: Producția de rachete ASTER turată la maximum. Bonus, pas spre interceptori de hipersonice
India spune ”nu” avioanelor F-35 și pare că alege varianta Su-57 ”made in India”
Rușii provoacă intens, dar de fiecare dată F-urile României sunt acolo. Imagini video specatuloase de la misiunile F-16 din Lituania. Cmdr. Vasile Petrea: Stăm împreună, luptăm împreună!
Un F-35C al U.S. Navy s-a prăbușit în California: Avionul aparținea unei escadrile de instruire (Foto/Video)
Ucraina primește radare TRML-4D și SPEXER 2000 de la Hensoldt. Radarele, integrate inclusiv pe sistemele antiaeriene IRIS-T și Skyranger 30
Avioane USR Craiova. Ultima șansă pentru IAR-99 și resuscitarea unei companii căpușată și băgată în comă?
De unde a început isteria Iron Dome în România? Sistemele Spyder personalizate pentru România vor fi o versiune hibridă cum nu s-a mai văzut
JAS 39 Gripen a primit botezul focului. Cum s-au descurcat avioanele Gripen în primele misiuni reale de luptă
Iranul „așteaptă” următoarele lovituri ale F-35I cu sisteme rusești S-400. Rusia a livrat S-400, într-o mișcare menită să schimbe radical echilbrul de putere în regiune
Luftwaffe va proteja România. Avioane Eurofighter germane au ajuns în țară unde alături de F-16 ale României vor asigura protejarea spațiului aerian
Avioanele Su-35 vânează F-16 în Ucraina. În premieră rușii au aruncat în luptă Su-35 cu noile rachete aer-aer R‑77M
Belgia, Franța și Marea Britanie, misiune de supraveghere aeriană deasupra Mării Negre (FOTO): Scopul a fost „întărirea securității europene în apele internaționale''
Concluzii îngrijorătoare: SUA au folosit în 12 zile producția pe 10 ani a sistemelor imbatabile THAAD, pentru a intercepta rachetele iraniene
De ce aviația militară rusă a eșuat să domine spațiul aerian în Ucraina. Su-34 pe post de „artilerie aeriană” iar piloții ruși nu au mai intrat de un an în Ucraina
Avioanele A400M ale Germaniei vor fi protejate de sisteme de autoprotecție DIRCM. Sistemul contracarează rachetele ghidate, în special cele lansate de MANPADS
Un joc de-a v-ați ascunselea: Cum îşi protejează Ucraina flota de F-16 de atacurile cu rachete ruseşti (Video)
F-35 ca „punte” către F-47: Compania Lockheed propune un ,,upgrade strategic'' după eșecul contractului NGAD
Polonia, centrul de greutate al NATO în Est cu sprijin american: Flota de avioane F-16, modernizată pentru a consolida Flancul Estic al Alianţei
Tensiunile se intensifică în urma atacului avioanelor de vânătoare thailandeze F-16 asupra forțelor cambodgiene (Foto/Video)
De ce sistemul de rachete MIM-23 Hawk, fabricat în SUA, vechi de 60 de ani, încă mai satisface nevoile de apărare aeriană ale Ucrainei?
Ucraina anunță un contract militar uriaș de drone pentru SUA. ”Ne-am înțeles cu Trump; vor cumpăra de 10-30 de miliarde”
Trei din zece au fost bifate. Ucraina a anunțat cine îi va livra primele 3 sisteme Patriot din cele 10 necesare
SUA frânează achizițiile de F-35: Doar 26 de avioane în următorul an, până la rezolvarea întârzierilor cu următoarea versiune de F-35
FCAS la răscruce: Între problemele interne și presiunea SUA, proiectele militare europene de top bat pasul pe loc
Avioanele F-35 și F-16 interceptează bombardiere rusești ce testează din nou aviaţia americană în Alaska (FOTO)
Avioane F-16 thailandeze au lovit ținte militare de la frontiera cu Cambodgia
Final de telenovelă cu happy end. Turcia intră în ,,clubul Eurofighter" după ce ultima țară care i s-a opus a spus ,,da"
Turcia prezintă prima sa rachetă hipersonică, Tayfun Block-4
Ucraina a pierdut în premieră și un Mirage 2000. Avionul nu a fost însă doborât de ruși
Mistral 3 e și mai performantă. Racheta franceză, capabilă să lovească bărci mici de asalt și drone

Ştiri Recomandate

Resetarea pieței de armament: De ce cred Statele Unite că decizia de a clasifica dronele drept „avioane” va schimba balanța puterii militare la nivel global
Tehnologie la schimb pentru sisteme de rachete: O nouă abordare a Statelor Unite pentru a continua sprijinul militar acordat Ucrainei
Blindat Cobra II ce va fi livrat Armatei României, produs de Otokar. Photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Mișcări de „trupe” în industria de apărare. Automecanica SA Mediaș, unde vor fi produse blindatele Cobra II ale României, nu renunță la achiziția Popeci Utilaj Greu
Ca urmare a presiunilor recente ale armatei ucrainene asupra apărării antiaeriene a Rusiei, dronele Bayraktar TB2 au revenit pe frontul din Ucraina
Gata de lansare de pe avioane MiG-29 și F-16: Ucraina ar urma să primească din SUA primele 800 de rachete ERAM în 2026
Reactivarea unei facilităţi militare strategice din perioada Războiul Rece (FOTO/VIDEO): Franța modernizează vechiul radar ,,Nostradamus'' pentru a detecta rachete hipersonice ruseşti
Propuneri de pace la masa negocierilor: Un "plan B" pentru Ucraina, cu trupe din Bangladesh și garanții de securitate fără NATO?
Dincolo de modernizarea armatei: De ce solicitarea pentru Abrams M1E3 redefinește capacitatea de producție a tancurilor în SUA
Sursă foto: US Army
EXCLUSIV
Adio, securitate americană? Statele Unite taie ajutorul militar pentru țările de la granița cu Rusia, forțând un test de maturitate al apărării europene
Războiul te învață: Ucraina e lider nu doar la drone, dar produce obuziere cât Germania și Franța la un loc
Două F-16 venezuelene au survolat provocator distrugătorul american USS Jason Dunham. „Spectacol de forță” în Caraibe unde tensiunile ating un nou nivel
Scăpare sau intenție? Forțele ucrainene au folosit în misiuni MiG-29 cu schema de camuflaj a Azerbaidjanului
Rusia amenință că forțele de menținere a păcii din Ucraina sunt ținte legitime. Ce contingent va fi dislocat, cine trimite trupe și care va fi rolul României
Viitorul apărării antiaeriene e racheta PAC-3 MSE a Patriot, care a interceptat deja hipersonice ruse Kinjal: Cel mai mare contract din istorie pentru PAC-3 MSE
Armata română, Bogdan Bucur
EXCLUSIV
Cum s-a prăbușit România Mare: Alianțe, „trădări”, mituri și istoria folosită ca „armă”. Istoricul Bogdan Bucur vine la Obiectiv EuroAtlantic
Armata israeliană anunţă că deţine controlul a 40% din oraşul Gaza
Dronele și rachetele rusești au lovit estul Ucrainei / Rafinăria din regiunea rusă Riazan și un depozit de petrol din Luhansk, atacate cu drone
SUA elimină treptat din 2026 fondurile de securitate pentru statele ce se învecinează cu Rusia. Nu România va fi cea mai afectată, ci statele baltice
Trump chiar schimbă numele Pentagonului; modificările ar putea costa sute de milioane de dolari
Adio, război de tranșee? Ucraina primește o flotă masivă de roboți THeMIS, arma care ar urma să facă diferența pe front
Noi garanții de securitate pentru Ucraina: Rachete cu rază lungă și sancțiuni sporite pentru Rusia pentru că tărăgănează intenționat procesul de negociere
Atac devastator confirmat în Crimeea (FOTO): „Flamingo”, cea mai nouă rachetă a Ucrainei, a făcut ravagii într-o bază rusă a FSB
O viziune europeană divizată: De ce Marea Britanie, Italia și Germania se află în tabere opuse pe tema garanțiilor de securitate pentru Ucraina
Ziua și provocarea: Două drone ale Rusiei au violat spațiul aerian al Poloniei. Avioane F-35 au fost ridicate de la sol, dar nu au doborât UAV-urile ruse
SUA lucrează la companionul perfect pentru F-35: Drona YFQ-42A face primele teste de zbor, într-un timp record
Marea Britanie se pregătește să livreze o nouă armă-minune Ucrainei. Proiectul „NIGHTFALL” și miza unui nou timp de sprijin
Orban și Fico vor să scape șase oligarhi ruși de sancțiunile UE
Aliații au finalizat pregătirea garanțiilor de securitate pentru Ucraina / Rutte: Rusia rămâne o amenințare - doar anul acesta va produce sute de rachete Iskander
50 de minute intense pentru a încerca salvarea unui avion F-35 în valoare de 200 de milioane de dolari. Filmul întreg al prăbușirii unui F-35
”Vom auzi multe despre Kupiansk în septembrie”. Armata rusă trimite inclusiv militari în civil pentru a străpunge apărarea ucraineană
Parada militară faraonică e doar vărful aisbergului: China își consolidează masiv arsenalul nuclear
Polonia și-a asigurat frontiera estică: Mai mulți militari americani în Polonia
pixel