Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
După 18 ani de F-35, SUA vorbesc deschis despre provocările ce trebuie rezolvate la cel mai bun avion din lume: Tunul de 25 mm sau întreținerea
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
O analiză cuprinzătoare a Pentagonului privind testele efectuate pe avionului de luptă F-35 produs de Lockheed Martin arată că în cei șase ani de teste au fost înregistrate probleme de fiabilitate și întârzieri în întreținere, nereguli la sistemele de armament și situații încă nerezolvate, privind capacitatea de apărare cibernetică.
F-35 Lightning II / US Air Force
F-35 Lightning II / US Air Force

„Fiabilitatea generală, mentenabilitatea și disponibilitatea flotei americane rămân sub așteptările serviciilor”, a declarat directorul de testare și evaluare operațională într-o versiune redactată a raportului din februarie, declasificat recent de Pentagon și făcut public de organizația POGO (Proiectul de supraveghere guvernamentală).

„Administrația Trump ar trebui să aibă în vedere că zburăm cu F-35 de 18 ani și încă nu-l putem întreține, nu putem să-i păstrăm învelișul intact sau să tragem drept cu armamentul”, a declarat într-un comunicat Greg Williams, director al Centrului de informații pentru apărare al POGO.

Proiectul 2025 al Fundației Heritage, care a fost văzut ca un posibil plan pentru noua administrație, deși Trump însuși l-a dezavuat, a cerut creșterea achizițiilor anuale de către Forțele Aeriene a variantei F-35A la 60 și ulterior 80 de aeronave, de la 48 planificate inițial.

„Au fost momente în care aeronavele planificate nu erau disponibile, deoarece reparațiile necesare nu au fost finalizate sau pentru că nu erau disponibile piesele de schimb”, a declarat Biroul de testare. Alteori, aeronavele au avut defecțiuni după decolare chiar înainte ca testele planificate să poată începe, se mai precizează în raport.

În general, au fost desfășurate mai puține aeronave și efectuate mai puține ieșiri-avion decât era planificat, din cauza deficiențelor de întreținere și fiabilitate care au afectat starea aeronavei, se mai afirmă în analiză

În pofida problemelor, în martie, Pentagonul a permis programului să continue o „producție la rata maximă”, o declarație cheie de încredere, dar în mare parte simbolică, deoarece Lockheed asambla deja avioane în acel ritm.

Decizia a venit la aproximativ o lună după ce raportul de 382 de pagini a fost complet clasificat, inclusiv scrisoarea introductivă adresată secretarul Apărării Lloyd Austin. Departamentul Apărării estimează că programul va costa mai mult de 1,8 trilioane de dolari pe parcursul ciclului său de viață, incluzând dezvoltarea, producția și menținerea aeronavei.

„Avem avioane capabile de luptă în funcțiune astăzi și se comportă excepțional de bine împotriva amenințării pentru care au fost proiectate. Piloții subliniază continuu că acesta este avionul de luptă pe care doresc să-l aibă dacă sunt chemați la război”, se precizează într-o declarație a Biroului de program F-35 al Pentagonului, menită să contrabalanseze observațiile negative.

„Efectele experimentate în timpul testelor operaționale nu au fost noi sau necunoscute”, a adăugat Biroul, precizând că „se continuă lucrul pentru a îmbunătăți” fiabilitatea și disponibilitatea aeronavei.

La rândul său, compania Lockheed Martin a declarat că F-35 „îndeplinește sau depășește în mod constant cerințele de performanță stabilite prin contract să fie asigurate”, iar „aproape 90% din componentele F-35 au performanțe mai bune decât este necesar”.

 

Problemele identificate

Principalele probleme semnalate în analiza de lungă durată se referă la următoarele aspecte:

  • Sistemul pentru diagnosticarea automată a defecțiunilor aeronavei a trimis alarme false cu o rată de una pe oră, față de cerința stabilită la cel mult o alarmă la 50 de ore.

  • F-35 „are o durată de cel puțin două ori mai mare a timpului de reparații, față de cât este necesar” și față de cât a fost stabilit prin cerințe, în principal pentru că „rata de defecțiuni a pieselor critice a contribuit semnificativ la indisponibilitatea” pentru misiuni, în timp ce „defecțiunile critice sunt relativ egal distribuit între componente de diferite tipuri.” (Potrivit datelor companiei Lockheed Martin, care au fost consultate de DefenseRomania, doar F-35C -  varianta de portavion - are o durată a reparațiilor este mai mare decât cerințele asumate, celelalte două modele având un timp de reparații semnificativ mai scăzut decât cel prevăzut în cerințe).

  • Avioanele au zburat adesea în misiuni de testare cu învelișul stealth neconform, iar acesta are nevoie de reparații. „Întreținerea, cum ar fi restaurarea sistemului de observabilitate scăzută [stealth], a fost adesea amânată pentru a permite aeronavelor să continue să zboare”, se arată în raport. Niciunul dintre modelele Forțelor Aeriene și ale Marinei nu a îndeplinit misiuni în timp ce era pe deplin stealth.

  • Tunul de 25 mm montat pe varianta F-35A (Air Force) nu a reușit să atingă țintele „din cauza problemelor de proiectare și instalare”, în ciuda anilor de eforturi de remediere.

  • Deși detaliile despre capacitatea F-35 de a rezista atacurilor cibernetice asupra celor 24 de sisteme cele mai sensibile au fost elaborate, se consideră că „cunoștințele despre vulnerabilitatea reală a aeronavei sunt limitate” și se recomandă Biroului de program să furnizeze un avion „care permite , testare end-to-end [de la un capăt la altul] într-un mediu reprezentativ de amenințări cibernetice.”

  • F-35 este proiectat să lupte cu cele mai avansate avioane din lume, de generația a 5-a, cum ar fi cele produse de China, dar „într-o singură încercare a fost folosită o aeronavă adversă din generația a 5-a”.

  • Avioanele Forțelor Aeriene și Marinei au necesitat o „amprentă logistică” excesivă de echipamente de sprijin și piese de schimb pentru a fi desfășurate peste mări în baze terestre sau pe portavioane.

 

Unele răspunsuri

Avioane F-35 ale Forțelor Aeriene Regale Norvegiene

Referitor la amenințările cibernetice, Biroul programului a declarat că acestea sunt „dinamice și, prin urmare, necesită o apărare agilă în profunzime” și că menține unul dintre cele mai robuste programe de testare a securității cibernetice din Departamentul de Apărare.

La rândul său, compania Lockheed Martin a declarat că a făcut investiții semnificative în contracararea amenințărilor de securitate cibernetică și rămâne încrezătoare în integritatea securității sistemelor informatice robuste, pe mai multe straturi, implementate de ea.

La începutul primului său mandat, Trump a criticat programul pentru „costurile extraordinare și depășirile de cheltuieli” și a întrebat public dacă rivalul Boeing ar putea produce o versiune comparabilă a F/A-18 Super Hornet. Secretarul de atunci al Apărării, Jim Mattis, a ordonat un studiu de comparație a costurilor pentru cele două avioane, dar acesta nu a fost niciodată lansat.

SUA au contractat până acum cel puțin 881 dintre cele 2.456 de avioane estimate. Peste 1.060 de avioane pentru beneficiari interni și din străinătate, dintr-un total estimat la 3.000 de aparate, au fost livrate deja.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

O companie rusă plătește o recompensă de 165.000 de dolari pentru doborârea primului avion de luptă F-16 al Ucrainei
„Primele vor putea fi desfășurate în doar câteva săptămâni”. Germania și Ucraina vor coopera în producția de drone și rachete cu rază lungă de acțiune
India și Pakistan, cursă a înarmărilor cu drone. Ultima confruntare militară a expus și cea mai mare problemă a UAV-urilor. „A fost de zece ori mai bine decât mă așteptam”
Au fost în aer peste 100 de avioane. De ce s-au oprit la timp India și Pakistanul?
Mai multe avioane F-16 ajung în Ucraina: Un impuls de putere dat forţelor aeriene ucrainene în contextul escaladării conflictului declanşat de Rusia
Ucraina are Mirage și F-16, viitoarea ei coloană vertebrală, dar un alt avion s-ar plia cel mai bine pe nevoile ei. E însă suspendat transferul
Atac de precizie efectuat de ucraineni în Kursk (Video): Un avion MiG-29 lovește cu o bombă AASM Hammer locul de unde ruşii lansau drone
NATO aduce cercetarea aeriană mai aproape de granițele Rusiei: În această vară, va fi testată lansarea dronelor strategice de la o bază militară din Finlanda
Provocări pe cerul european: Avioane de luptă poloneze au interceptat un bombardier rus Su-24 care efectua „manevre periculoase”. Rusia nu se mai ascunde și testează zilnic Alianța
Rușii pot detecta F-35, dar e oare suficient? SUA, urmărită încă de „norocul chior” al Serbiei care a doborât un F-117 Nighthawk „invizibil”
Pentagonul avertizează că rușii au pus rachete aer-aer cu focoase nucleare pe avioane MiG-31 și Su-35. Cât de eficiente ar fi împotriva unor ținte aeriene
B61-13, bomba nucleară finalizată de SUA cu un an mai devreme, va fi utilizată exclusiv de bombardierul de generația a 6-a B-21 Raider
IAR-99SM, scenariu de comedie. Întârzieri la întârzieri. La alte întârzieri. Avioane Craiova a cerut un nou grafic de livrare deși modernizarea avioanelor trebuia finalizată deja
Încep să vină avioanele pentru Escadrila 571 Aviație Vânătoare. Încă două F-16 au aterizat în România
Turcii accelerează dezvoltarea ”Kaan” care ar trebui să țină loc de F-35: Primele informații despre motorul autohton care va fi integrat pe avionul de generația a cincea
De ce bombardierul american B-52, care a debutat în perioada Războiul Rece, îngrijorează China mai mult decât avioanele stealth F-22 şi F-35?
O dronă NATO RQ-4D ar fi pierdut legătura cu baza în timp ce zbura în Marea Neagră. Rușii se laudă că ar fi fost „ajutată” de Armata rusă
Rușii merg la intimidare: Două bombardiere Tu-95MS au patrulat cu armament la bord, deasupra Mării Barents
Bază militară norvegiana Boda va găzdui un nou centru de comandă aeriană NATO, consolidând prezența aliată în Nordul Îndepărtat
Uite avionul, nu e avionul: După ce unda de șoc a anunțului noului avion de luptă F-55 a trecut, în SUA s-a așternut liniștea
Încă o țară din Flancul Estic vrea sisteme cu rază lungă împotriva rachetelor balistice rusești. În afară de PATRIOT, opțiunile sunt limitate
Ucraina discută despre sistemele Patriot cu oficialii companiei Raytheon: Suntem gata să investim în acest domeniu
„Connecting F-35”. Mai mult decât un avion: Un alt F-35 non-american, care a decolat din SUA, a partajat în zbor date clasificate
S-a copiat 1:1 până și racheta aer-aer americană AIM-120, tocmai lansată dintr-un MiG-29. Și nu China a copiat-o, surprinzător
Forțele Aeriene ale Ucrainei au confirmat pierderea unui avion F-16 şi oferă noi detalii: În timpul unei misiuni de luptă, pilotul a doborât trei ţinte inamice
Situaţia de securitate de la Marea Neagră, revine în atenţia SUA: După 11 luni de absență, dronele americane de cercetare RQ-48 Global Hawk au revenit 
Ucraina se concentrează pe F-16 și Gripen, un stat european scoate din joben avioane MiG-29 cărora aviația militară ucraineană nu le-ar spune „nu”
Pentagonul vrea să accelereze achiziția de F-35, loturile 18 și 19 totalizând circa 300 de avioane. F-urile 35 ale României ar putea fi printre acestea?
De ce a fost amânat un survol la joasă altitudine al unui bombardier american B-52, într-un stat aliat aflat în coasta Rusiei
Calitate dovedită în luptă? Succesul J-10C și rachetelor PL-15 împotriva Rafale ar putea propulsa vânzările de arme ale Chinei

Ştiri Recomandate

Trebuie oferite Ucrainei capabilități pentru a distruge fabricile rusești de drone - ministrul de externe al Letoniei
Fotografie ilustrativă: Donald Trump / flickr, Official White House Photo by Tia Dufour
EXCLUSIV
Este timpul ca Donald Trump să pună piciorul în prag în problema chestiunii rusești
Compania Lockheed Martin transformă eșecul în strategie cu planuri ambițioase de modernizare avioanelor F-35
Să nu fim luaţi prin surprindere! Statele europene membre NATO se pregătesc pentru un scenariu care nu mai pare imposibil: Reducerea prezenţei militare americane în Europa
100 de bombardiere B-21 nu ar fi de ajuns pentru Statele Unite: Presiuni tot mai mari asupra Pentagonului pentru a dubla miza în fața Chinei
Fostul comandant al trupelor SUA în Europa: Rusia este deja în război cu noi și vizează statele baltice. Următorul test: exercițiul militar Zapad 2025
Ce înseamnă iniţiativa germană ,,Punctul de Cotitură Istoric'': Proiect ambiţios pentru achiziționarea a 1.000 de tancuri Leopard 2
Experiment curajos la Kiev: zeci de drone Shaheed interceptate de UAV-uri ucrainene
Trump a vorbit cu Zelenski la o zi după Putin. Au discutat despre consolidarea apărării aeriene a Ucrainei
Ei au putut, noi nu. De ce Polonia a reușit ceea ce România nici nu visa în programul de F-16 și nu numai
România ar putea redeschide Consulatul de la Odesa. "Suntem în strânsă coordonare cu partenerii noştri ucraineni"
Serviciile olandeze de informații: Rusia lansează din drone arme chimice, folosite și în Primul Război Mondial
Beijingul "scapă", pe surse, mesajul principal transmis Europei de ministrul chinez de externe: "Nu ne putem permite ca Rusia să piardă în Ucraina"
Un tanc Leopard în timpul unui exercițiu militar NATO în Korzeniewo, nordul Poloniei. Sursa foto: Wojtek Radwanski/Getty Images.
EXCLUSIV
Ce poate învăţa România din noua Strategie de Securitate Națională a Poloniei? General polonez: În calitate de stat aflat la frontiera NATO, nu ne mai permitem o abordare pur defensivă
"A fost găsit sub fereastră". Continuă epidemia de sinucideri din Rusia; încă un oficial din Rusia a căzut de la etaj
Clivajul NATO | Statele Baltice sfidează axa franco-germană în privința renunţării la armamentul american: Securitatea nu poate aștepta
Colonel din Forțele Aeriene ucrainene, recrutat de soție în FSB. Sarcina sa era de a trimite coordonatele bazelor aeriene
Bătrânul F-22 Raptor e pariul SUA: Modernizări de zeci de milioane de dolari pentru a menţine superioritatea aeriană în fața Chinei
Exercitiu militar NATO in Estonia: Sursa foto: SHAPE - NATO Allied Command Operation/X.
EXCLUSIV
Rusia este o amenințare acută pentru Europa, pentru NATO, pentru întreaga lume civilizată: „Putin are nevoie de conflict, așa cum peștele are nevoie de apă”
După ce a vorbit la telefon cu Donald Trump, Vladimir Putin a lovit violent capitala Ucrainei cu drone și rachete balistice
Marina Britanică nu slăbește din ochi navele rusești: Submarinul “Novorossiysk”, monitorizat în Marea Nordului și Canalul Mânecii
F-urile României, umăr la umăr cu avioanele Eurofighter ale Aeronautica Militare pentru protejarea graniței NATO
Europa are încă o fabrică de componente F-35. Rheinmetall va produce anual peste 30 de secțiuni centrale de fuzelaj
Putin și Trump au avut o nouă discuție telefonică. Nu vom renunța la obiectivele noastre, i-a spus liderul de la Kremlin lui Trump
O companie din SUA va colabora cu Ucraina pentru producția în comun de drone
Ucrainenii au lichidat al unsprezecelea general rus. Locțiitorul șefului Forțelor Navale a fost ucis de un atac cu rachete
China avertizează UE cu privire la pericolul confruntării: „Nu ar trebui să ne considerăm rivali din cauza diferențelor dintre noi”
Să nu ajungem la voia întâmplări! Marea Britanie și Germania pregătesc un pact de apărare istoric, pe fondul temerilor legate de actuala politică SUA faţă de Europa
Robotul de luptă Type-X al Europei, echipat cu rachete franceze: Ce promite proiectul MARSEUS în contextul implementării autonimie strategice militare europene?
Cu sau fără sisteme ruseşti S-400, Turcia nu trebuie să primească F-35: Care sunt argumentele celor care se opun vânzării de avioane către Ankara
,,Spionul din Marea Baltică’’: Polonia a lansat la apă o navă SIGINT cu care vrea să redeseneze harta securității regionale în fața Rusiei
Grupul de companii românești E-INFRA devine partener strategic al Atlantic Council
pixel