Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
După 18 ani de F-35, SUA vorbesc deschis despre provocările ce trebuie rezolvate la cel mai bun avion din lume: Tunul de 25 mm sau întreținerea
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
O analiză cuprinzătoare a Pentagonului privind testele efectuate pe avionului de luptă F-35 produs de Lockheed Martin arată că în cei șase ani de teste au fost înregistrate probleme de fiabilitate și întârzieri în întreținere, nereguli la sistemele de armament și situații încă nerezolvate, privind capacitatea de apărare cibernetică.
F-35 Lightning II / US Air Force
F-35 Lightning II / US Air Force

„Fiabilitatea generală, mentenabilitatea și disponibilitatea flotei americane rămân sub așteptările serviciilor”, a declarat directorul de testare și evaluare operațională într-o versiune redactată a raportului din februarie, declasificat recent de Pentagon și făcut public de organizația POGO (Proiectul de supraveghere guvernamentală).

„Administrația Trump ar trebui să aibă în vedere că zburăm cu F-35 de 18 ani și încă nu-l putem întreține, nu putem să-i păstrăm învelișul intact sau să tragem drept cu armamentul”, a declarat într-un comunicat Greg Williams, director al Centrului de informații pentru apărare al POGO.

Proiectul 2025 al Fundației Heritage, care a fost văzut ca un posibil plan pentru noua administrație, deși Trump însuși l-a dezavuat, a cerut creșterea achizițiilor anuale de către Forțele Aeriene a variantei F-35A la 60 și ulterior 80 de aeronave, de la 48 planificate inițial.

„Au fost momente în care aeronavele planificate nu erau disponibile, deoarece reparațiile necesare nu au fost finalizate sau pentru că nu erau disponibile piesele de schimb”, a declarat Biroul de testare. Alteori, aeronavele au avut defecțiuni după decolare chiar înainte ca testele planificate să poată începe, se mai precizează în raport.

În general, au fost desfășurate mai puține aeronave și efectuate mai puține ieșiri-avion decât era planificat, din cauza deficiențelor de întreținere și fiabilitate care au afectat starea aeronavei, se mai afirmă în analiză

În pofida problemelor, în martie, Pentagonul a permis programului să continue o „producție la rata maximă”, o declarație cheie de încredere, dar în mare parte simbolică, deoarece Lockheed asambla deja avioane în acel ritm.

Decizia a venit la aproximativ o lună după ce raportul de 382 de pagini a fost complet clasificat, inclusiv scrisoarea introductivă adresată secretarul Apărării Lloyd Austin. Departamentul Apărării estimează că programul va costa mai mult de 1,8 trilioane de dolari pe parcursul ciclului său de viață, incluzând dezvoltarea, producția și menținerea aeronavei.

„Avem avioane capabile de luptă în funcțiune astăzi și se comportă excepțional de bine împotriva amenințării pentru care au fost proiectate. Piloții subliniază continuu că acesta este avionul de luptă pe care doresc să-l aibă dacă sunt chemați la război”, se precizează într-o declarație a Biroului de program F-35 al Pentagonului, menită să contrabalanseze observațiile negative.

„Efectele experimentate în timpul testelor operaționale nu au fost noi sau necunoscute”, a adăugat Biroul, precizând că „se continuă lucrul pentru a îmbunătăți” fiabilitatea și disponibilitatea aeronavei.

La rândul său, compania Lockheed Martin a declarat că F-35 „îndeplinește sau depășește în mod constant cerințele de performanță stabilite prin contract să fie asigurate”, iar „aproape 90% din componentele F-35 au performanțe mai bune decât este necesar”.

 

Problemele identificate

Principalele probleme semnalate în analiza de lungă durată se referă la următoarele aspecte:

  • Sistemul pentru diagnosticarea automată a defecțiunilor aeronavei a trimis alarme false cu o rată de una pe oră, față de cerința stabilită la cel mult o alarmă la 50 de ore.

  • F-35 „are o durată de cel puțin două ori mai mare a timpului de reparații, față de cât este necesar” și față de cât a fost stabilit prin cerințe, în principal pentru că „rata de defecțiuni a pieselor critice a contribuit semnificativ la indisponibilitatea” pentru misiuni, în timp ce „defecțiunile critice sunt relativ egal distribuit între componente de diferite tipuri.” (Potrivit datelor companiei Lockheed Martin, care au fost consultate de DefenseRomania, doar F-35C -  varianta de portavion - are o durată a reparațiilor este mai mare decât cerințele asumate, celelalte două modele având un timp de reparații semnificativ mai scăzut decât cel prevăzut în cerințe).

  • Avioanele au zburat adesea în misiuni de testare cu învelișul stealth neconform, iar acesta are nevoie de reparații. „Întreținerea, cum ar fi restaurarea sistemului de observabilitate scăzută [stealth], a fost adesea amânată pentru a permite aeronavelor să continue să zboare”, se arată în raport. Niciunul dintre modelele Forțelor Aeriene și ale Marinei nu a îndeplinit misiuni în timp ce era pe deplin stealth.

  • Tunul de 25 mm montat pe varianta F-35A (Air Force) nu a reușit să atingă țintele „din cauza problemelor de proiectare și instalare”, în ciuda anilor de eforturi de remediere.

  • Deși detaliile despre capacitatea F-35 de a rezista atacurilor cibernetice asupra celor 24 de sisteme cele mai sensibile au fost elaborate, se consideră că „cunoștințele despre vulnerabilitatea reală a aeronavei sunt limitate” și se recomandă Biroului de program să furnizeze un avion „care permite , testare end-to-end [de la un capăt la altul] într-un mediu reprezentativ de amenințări cibernetice.”

  • F-35 este proiectat să lupte cu cele mai avansate avioane din lume, de generația a 5-a, cum ar fi cele produse de China, dar „într-o singură încercare a fost folosită o aeronavă adversă din generația a 5-a”.

  • Avioanele Forțelor Aeriene și Marinei au necesitat o „amprentă logistică” excesivă de echipamente de sprijin și piese de schimb pentru a fi desfășurate peste mări în baze terestre sau pe portavioane.

 

Unele răspunsuri

Avioane F-35 ale Forțelor Aeriene Regale Norvegiene

Referitor la amenințările cibernetice, Biroul programului a declarat că acestea sunt „dinamice și, prin urmare, necesită o apărare agilă în profunzime” și că menține unul dintre cele mai robuste programe de testare a securității cibernetice din Departamentul de Apărare.

La rândul său, compania Lockheed Martin a declarat că a făcut investiții semnificative în contracararea amenințărilor de securitate cibernetică și rămâne încrezătoare în integritatea securității sistemelor informatice robuste, pe mai multe straturi, implementate de ea.

La începutul primului său mandat, Trump a criticat programul pentru „costurile extraordinare și depășirile de cheltuieli” și a întrebat public dacă rivalul Boeing ar putea produce o versiune comparabilă a F/A-18 Super Hornet. Secretarul de atunci al Apărării, Jim Mattis, a ordonat un studiu de comparație a costurilor pentru cele două avioane, dar acesta nu a fost niciodată lansat.

SUA au contractat până acum cel puțin 881 dintre cele 2.456 de avioane estimate. Peste 1.060 de avioane pentru beneficiari interni și din străinătate, dintr-un total estimat la 3.000 de aparate, au fost livrate deja.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

UPDATE: Berlinul neagă că va cumpăra încă 15 avioane F-35. Proiectul european FCAS rămâne în picioare
SUA vor livra trei PATRIOT pentru Ucraina. Două state europene vor plăti pentru sistemele antiaeriene
Scrisoarea generalilor: Mai puține F-35 și anularea programului E-7 Wedgetail pot duce la înfrângerea SUA în următorul război. Demers fără precedent în America
Iranul și-a pierdut încrederea în S-300 rusești și preferă lansatoarele Chinei pentru a-și reconstrui apărarea aeriană distrusă de atacurile Israelului. Nici viitorul Su-35 iraniene nu e sigur
O navă chineză din Mare Roșie, atac cu laser asupra unei aeronave germane. Berlinul l-a convocat pe ambasadorul chinez
Avioanele Gripen chiar sunt pe val: JAS 39 Gripen a „învins” din nou F-16, într-o piață dominată istoric de influența SUA. Istoria se schimbă
Avioanele F-35 ale NATO vor proteja ajutorul militar destinat Ucrainei: „În acest fel, ținem literalmente la distanță amenințarea rusă”
Test revoluționar efectuat de Forțele Aeriene ale SUA, piloţii americani controlează mai multe drone XQ-58 cu avioane F-16C și F-15E
Ei au putut, noi nu. De ce Polonia a reușit ceea ce România nici nu visa în programul de F-16 și nu numai
F-urile României, umăr la umăr cu avioanele Eurofighter ale Aeronautica Militare pentru protejarea graniței NATO
Europa are încă o fabrică de componente F-35. Rheinmetall va produce anual peste 30 de secțiuni centrale de fuzelaj
O companie din SUA va colabora cu Ucraina pentru producția în comun de drone
Un Su-34 în minus. Bombardierul rusesc s-a prăbușit în timpul unui zbor de antrenament, în regiunea Nijni Novgorod
Norvegia trimite în Polonia avioanele sale F-35 | Au o singură misiune: să formeze un scut aerian deasupra celui mai important nod logistic din Europa
”În trei luni, situația s-ar putea schimba radical”. Ucraina are pe masă o soluție la problema Shahed
Fără J-35A, deocamdată. Deși s-a anunțat spargerea gheții, un aliat al Chinei a negat că e primul stat care a cumpărat „F-35-ul chinezesc”
Ucraina a mai pierdut un F-16: Pilotul a doborât șase ținte rusești, dar din păcate în timpul atacurilor ruse s-a prăbușit și nu a mai avut timp de catapultare
Ivan pățitul: De teama Ucrainei, rușii își construiesc hangare speciale pentru a-și proteja „perlele rare”: Avioanele Su-57
Kaan e un avion de viitor cu o altă menire, dar F-35 e palpabil: Cum ar putea Turcia reveni la F-35. Rămâne problema mărului otrăvit al Rusiei
Ziua și provocarea: Un avion rus de spionaj Il-20 a decolat din Kaliningrad și s-a îndreptat spre Germania. Două Eurofighter germane au fost ridicate de la sol
Anka 3 s-a prăbușit (Video). Primul avion stealth de luptă fără pilot produs de Turcia a întâmpinat o situație de urgență și a „căzut controlat” din cer
Un nou lot de Mirage 2000 se pregătește să intre în luptă. Câte avioane au livrat francezii Ucrainei și câte Mirage 2000 mai sunt disponibile
Câte avioane Su-35 au fost livrate Rusiei de la începutul producției de serie, cu tot cu lotul de azi. Rușii spun că Su-35 e „cel mai bun din clasa sa”, Ucraina a doborât mai multe avioane
Se confirmă informațiile DefenseRomania: România primește oficial 18 avioane F-16 din Olanda
Sapsan e gata să-i surprindă pe ruși. Prima rachetă balistică a Ucrainei ar putea lovi până aproape de periferiile Moscovei
Cum va fi penetrată antiaeriana în războiul viitorului: Noul avion Rafale va lansa 18 rachete Smart Cruiser care vor zbura în roi fiind permanent conectate la avion
Rusia a ajuns într-un moment de cumpănă cu Su-57: Modernizare și indianizare a avionului sau eșec inevitabil pentru Su-57?
După Bulgaria și Serbia, încă o țară din Balcani achiziționeză radarul GM400 Alfa, cu rază extinsă de acțiune
Tot ce trebuie să știi despre Operația Midnight Hammer: Cum au atacat bombardierele americane B-2 fără să fie detectate de Iran
Aviația militară israeliană tocmai ce a lovit și ea situl nuclear iranian Fordow. Au fost distruse și avioane F-14 Tomcat și F-5 iraniene: IDF domină spațiul aerian iranian

Ştiri Recomandate

Kremlinul simte că pierde un aliat-cheie? Operațiunea rusă împotriva Ungariei abia a început, avertizează liderul opoziției
Marea Neagră, un „câmp de luptă” în expansiune: România, prin vocea ministrului român al Apărării, cere patrule pentru protecția rutelor comerciale
Marea Britanie face un pas înapoi în privința viitoarei forțe de menținere a păcii în Ucraina. Misiunea de pace britanică, recalibrată pentru negocierile cu Moscova
Un Su-30SM rusesc a căzut în Marea Neagră. Aeronava efectua o misiune aproape de insula Șerpilor, dar s-a prăbușit din cauze necunoscute
Rusia pregătește o versiune "mini" a rachetei cu rază medie Oreshnik. Racheta Svirel ar putea fi testată tot pe Ucraina
Putin promite acorduri de dezarmare dacă summitul din Alaska va avea succes / Între timp, Trump trăiește pe rit vechi și vorbește despre Leningrad
Vehicule blindate la Washington. Trump vrea să extindă lupta împotriva criminalității și a persoanelor fără adăpost
Efectul de bumerang al tarifelor americane riscă să lovească în industria de apărare: Renunţă sau nu Elveţia la achiziţia de avioane F-35?
Pentru prima dată din 1945, Japonia reactivează flota de avioane de luptă cu decolare de portavioane odată cu sosirea primelor trei F-35B
Serviciile norvegiene de informaţii consideră Rusia cea mai mare amenințare pentru Norvegia: Putin crede că țara să se află într-un conflict permanent cu Occidentul
Rusia folosește unele biserici ortodoxe din Ucraina, subordonate Patriarhiei Moscovei, ca pe o unealtă de spionaj: Cazul unui preot cu apucături de mercenar, expus de serviciile ucrainene
Leopard 2 domină piața europeană. După Cehia, încă un stat NATO anunță că va avea un batalion de tancuri Leopard 2A8
Rafinăria de petrol din Volgograd, Rusia, atacată de dronele ucrainene
Ce vrea Ucraina de la întâlnire Trump-Putin care îi poate distruge suveranitatea: O pace durabilă, susținută de garanții de securitate, este unul dintre obiectivele sale
O pace „à la Trump”: Statele Unite vor garanta securitatea Ucrainei, dar fără implicarea NATO. Ce facem cu „liniile roșii” ucrainene?
Polonia e ”all-in”: Toate F-16, aduse la standardul Viper, cu 3,8 miliarde de dolari. Block 72 e posibil și în cazul României?
„Sprijin deplin.” Putin a discutat cu Kim Jong Un
Tehnică militară rusă distrusă în timpul invaziei din Ucraina. Sursă foto: DefenceView
EXCLUSIV
De ce nu mai sunt „cruci” în cimitirul de tancuri din Ucraina. Rusia a pierdut în iunie 22 de tancuri, dar problema rămâne. Hossu: Calitativ, Polonia va fi mai puternică
Rusia pregătește un test cu o rachetă de croazieră cu propulsie nucleară. ”Burevestnik”, lăudată de Putin ca fiind arma invincibilă
Contract uriaș în Europa pentru Leopard 2A8, cea mai modernă versiune a Leopard 2. Un stat european alege 77 de tancuri în 6 versiuni „boemizate”
"Vrem să instruim 15.000 de adulți și 7.000 de copii". Lituania va preda construirea și operarea dronelor chiar și copiilor de 8 ani
Liderii occidentali și Zelenski, apel video cu Trump. „Mingea este acum în terenul lui Putin”
Complexul militaro-industrial rusesc, măcinat de drone: Singura fabrică de heliu pentru rachete a fost lovită de ucraineni
Manevrele ruso-belaruse “Vest-2025” vor include simularea de atacuri cu arme nucleare și rachete cu rază medie de acțiune “Oreshnik”
Avioane italiene F-35 au fost trimise în misiune deasupra Mării Baltice pentru a face față incursiunilor avioanelor rusești și Su-27
„Nu știu ce vă raportează, domnule președinte, dar este haos total” – Mesajul disperat al unui erou ucrainean şi simbol al rezistenţei armate, pe fondul haosului de pe front
Reședința privată a lui Putin, păzită de un număr record de sisteme Pantsir
Atac de precizie în Crimeea, confirmat cu imagini din satelit (FOTO): Forțele speciale ale Ucrainei au distrus radarul rusesc „Skala-M”
O amplă anchetă asupra traficanților de arme bulgari dezvăluie posibile legături cu Rusia și rețele de crimă organizată
Summit-ul Trump-Putin: Alaska, un front geopolitic reînviat la granița fragilă dintre Est și Vest
„Am trecut prin iad și înapoi pentru a obține acest rezultat”, șeful SBU despre operațiunea „Pânza de Păianjen” a Ucrainei împotriva bombardierelor rusești
Hackerii ucraineni au spart serverele unui important furnizor rus de servicii de securitate
pixel