E momentul avioanelor de ultimă generație în SUA: U.S. Navy urmează să anunțe câștigătorul programului F/A-XX Next-Gen Stealth Fighter, înlocuitorul F/A-18 Super Hornet
În această săptămână este de așteptat ca U.S. Navy să anunțe contractantul pentru programul extrem de dorit de avioane de luptă stealth de nouă generație F/A-XX. Acest avion de ultimă generație va înlocui flota învechită de avioane F/A-18E/F Super Hornet și este conceput pentru a contracara amenințările în creștere, în special cele din partea Chinei în regiunea Indo-Pacific.
Avionul de luptă F/A-XX al US Navy. Sursa foto: nationalinterest.org.
Contractul, care va începe cu o etapă de dezvoltare tehnică și de fabricație (EMD) în valoare de un miliard de dolari, este estimat să valoreze sute de miliarde de dolari pe durata de viață a intregului program.
Boeing și Northrop Grumman rămân în competiție după ce Lockheed Martin ar fi fost eliminat la începutul acestei luni pentru că nu a îndeplinit cerințele Marinei. Se așteaptă ca avionul de vânătoare selectat să intre în serviciu în anii 2030, în timp ce flota Super Hornet va rămâne operațională până în anii 2040. Această decizie va contura viitorul aviației navale americane pentru următoarele decenii.

Prezentat ca înlocuitor al flotei învechite de avioane F/A-18E/F Super Hornet, F/A-XX este așteptat să vină cu o tehnologie stealth avansată, o rază de acțiune extinsă și o integrare perfectă cu avioanele de luptă fără echipaj, ceea ce îl va poziționa ca un pivot în strategia americană de menținere a dominației navale.
Având în vedere urgența creată de dorința de afirmare a Chinei în regiunea Indo-Pacific, această alegere pe care U.S. Navy urmează să o facă poate semnala o nouă eră pentru modul în care SUA își proiectează forța aeriană de pe portavioanele sale.
Programul F/A-XX apare într-un moment critic pentru U.S. Navy, care se confruntă cu un adversar sofisticat în flota chineză care se modernizează rapid, inclusiv cu avioane de luptă stealth J-20 și rachete avansate anti-navă. Spre deosebire de predecesorul său, Super Hornet, noul avion este prevăzut ca fiind mai mult decât o platformă de sine stătătoare - este un centru pentru o „familie de sisteme” în rețea care include drone și senzori de ultimă generație.
U.S. Navya refuzat să comenteze înainte de anunțul oficial, dar surse din interior sugerează că competiția s-a restrâns la Boeing și Northrop Grumman după ce Lockheed Martin ar fi ieșit din competiție la începutul acestei luni, conform unui articol publicat de Reuters pe 4 martie.
Citeşte şi: Boeing și Lockheed Martin au efectuat fiecare zboruri cu un prototip ,,X-Plane'' ca pregătire pentru programul NGAD
Boeing a înregistrat deja un câștig recent, cum ar fi contractul pentru avionul F-47 al U.S. Air Force și avionul cisternă fără echipaj MQ-25 Stingray, în timp ce Northrop Grumman se bazează pe pedigree-ul său în materie de stealth de la bombardierele B-2 și B-21. Miza se extinde dincolo de aeronava în sine, putând decide ce companie va conduce integrarea puterii aeriene pilotate și nepilotate pe portavioanele americane în anii 2030 și după aceea.

Acest anunț marchează o etapă crucială în calendarul F/A-XX. Faza de dezvoltare inginerească și de producție va rafina designul avionului, deschizând calea pentru modelele de producție care ar trebui să intre în serviciu la începutul anilor 2030, cu Super Hornets programate să zboare în anii 2040.
Cerințele Marinei sunt ambițioase: un avion de vânătoare cu stealth îmbunătățit pentru a evita radarele moderne, o rezistență mai mare pentru misiuni pe distanțe lungi în Pacific și capacitatea de a se coordona cu platforme fără echipaj, cum ar fi Collaborative Combat Aircraft (CCA), dezvoltate în cadrul unor programe separate.
Aceste capacități vizează abordarea strategiei chineze de anti-access/area-denial [A2/AD], care se bazează pe baraje de rachete și pe apărarea aeriană pentru a ține la distanță portavioanele americane. „F/A-XX nu înseamnă doar înlocuirea unui avion vechi, ci redefinirea modului în care luptăm de pe mare”, a declarat Bryan Clark, senior fellow la Hudson Institute și fost strateg al Marinei, într-un interviu recent.
Boeing intră în luptă cu un portofoliu mixt, dar promițător. Compania s-a confruntat cu probleme - greve sindicale, concedieri și eșecuri cu capsula Starliner și avionul cisternă KC-46 - dar recenta sa victorie cu F-47 pentru programul Air Force's Next Generation Air Dominance semnalează o revenire.

MQ-25 Stingray, deja în curs de testare ca prima dronă de realimentare fără echipaj de pe portavion a Marinei, oferă Boeing un avantaj în integrarea sistemelor cu și fără pilot. Un purtător de cuvânt al Boeing a refuzat să comenteze competiția pentru F/A-XX, dar a subliniat „ experiența de lungă durată dovedită de companie în aviația navală”, citând producția sa de F/A-18 și EA-18G Growler.
Analiștii din industrie sugerează că asigurarea atât a F-47, cât și a F/A-XX ar putea permite Boeing să eficientizeze costurile prin partajarea materialelor - cum ar fi compozitele avansate - și a tehnologiilor, cum ar fi sistemele radar sau de propulsie, în cadrul programelor.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News