Bătălia pentru legendarul A-10 „Mistreț”: De ce SUA refuză să renunțe la cel mai rezistent avion de atac la sol, în ciuda dorinței Forțelor Aeriene ale SUA
Pentru generalii americani, care pun accentul pe tehnologia invizibilă (stealth) și pe sistemele de război electronic prezente pe avioanele de generația a cincea și, mai nou, a șasea, legendarul A-10 Thunderbolt II - cunoscut de trupele de la sol drept „Warthog” (Mistrețul) - este o relicvă a Războiului Rece care refuză să se pensioneze. Săptămâna aceasta, Congresul SUA s-a asigurat că această legendă a aviaţiei militare americane va continua să zboare și să fie relevantă pentru Forțele Aeriene ale SUA.
Avioane A-10 „Warthog” (Mistrețul). Sursă foto: U.S. Army - airman.dodlive.mil.
Prin aprobarea legii bugetului apărării (NDAA) pentru anul fiscal 2026, Congresul SUA a blocat efectiv planul Forțelor Aeriene (USAF) de a trimite întreaga flotă de A-10 la celebrul cimitir de avioane din Arizona. Este o victorie a pragmatismului de pe câmpul de luptă în fața tabelelor Excel fluturate la Pentagon.
Planul Forțelor Aeriene ale SUA era simplu și, din punct de vedere contabil, logic: retragerea tuturor celor 162 de aparate A-10 rămase până la finalul anului 2026, pentru a economisi 423 de milioane de dolari și a direcționa resursele către programul F-35, potrivit revistei americane Air & Space Forces.
De ce SUA refuză să renunțe la A-10 „Warthog”?

Congresul SUA, însă, a tras frâna de urgență. Noua legislație interzice reducerea inventarului sub pragul de 103 aeronave și mandatează menținerea a cel puțin 93 de aparate în stare operațională primară până la 30 septembrie 2026. Mesajul politic transmis U.S. Air Force este următorul: nu există încă un înlocuitor credibil pentru misiunile de sprijin aerian.
De ce această obsesie pentru un avion proiectat în anii '70? Răspunsul stă în sunetul inconfundabil „brrrt” care a terorizat formațiunile de tancuri din Irak și talibanii din Afganistan.
Spre deosebire de avioanele moderne multirol, A-10 nu a fost construit pentru a fi echipat cu un tun de tip Gatling cu șapte țevi. GAU-8/A Avenger este un ,,monstru'' de 30 mm cu șapte țevi care dictează întreaga arhitectură a aeronavei.
Capabil să tragă 3.900 de proiectile pe minut, tunul oferă o putere de foc mare pe care nicio altă aeronava din clasa A-10 nu o pot replica.
Mai mult, într-o eră în care un singur șrapnel poate scoate din uz electronica sensibilă a unui avion modern, A-10 rămâne un tanc zburător. Pilotul este încapsulat într-o „cadă” de titan de 540 kg, iar sistemele de control sunt redundante și mecanice.
Paradoxul logistic: O flotă „zombie” de aeronave A-10 care trebuie utilizată

Decizia Congresului SUA creează însă un coșmar administrativ. Forțele Aeriene ale SUA, convinse că vor scăpa de A-10, au eliminat finanțarea pentru mentenanța acestuia din cererea bugetară pe 2026.
Rezultatul este o situație absurdă: USAF este obligată prin lege să opereze avioane pentru care nu are bani alocați.
Situația este complicată de un alt eveniment recent, trecut aproape neobservat: pe 5 decembrie 2025, Detașamentul 1 al Escadrilei 40 de Testare a fost declarat inactivat oficial. Aceasta era unitatea responsabilă de modernizarea A-10, de integrarea noilor bombe GBU-39 și a sistemului de rachete momeală MALD.
Astfel, avem o flotă salvată de la moarte, dar condamnată la stagnare tehnologică. Această necorelare între voința politică și realitatea logistică riscă să transforme flota de A-10 într-o forță „zombie” - existentă pe hârtie, dar privată de resursele necesare pentru a rămâne relevantă într-un război modern.
Până la 31 martie 2026, Forțele Aeriene ale SUA trebuie să prezinte un plan de tranziție coerent pentru perioada 2027-2029. Până atunci, „brrrt”-ul inconfundabil al tunului GAU-8 va continua să se audă în poligoane și, eventual, în teatrele de operații.
Este o lecție de umilință pentru Pentagon: în război, ca și în politică, „vechi” nu înseamnă neapărat „inutil”. Până când tehnologia nu va putea oferi un înlocuitor care să inspire aceeași groază inamicului și aceeași siguranță trupelor proprii, „Mistrețul” va continua să zboare, sfidând atât rachetele inamice, cât și ordinele de pensionare.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News