Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Franța se află într-un moment dificil în contextul în care programul Sistemului de luptă aerian al viitorului (SCAF), lansat în 2017 de Franța și Germania și la care ulterior s-a alăturat Spania, bate pasul pe loc. Programul ar trebui să dezvolte un viitor avion de luptă de generația a 6-a, dar neînțelegerile majore dintre industriile de apărare ale statelor implicate îl pun sub semnul întrebării. Între timp, celălalt program al unui avion de generația a 6-a european continuă. E vorba de Tempest, deși și aici sunt unele neînțelegeri, în program fiind Marea Britanie, Italia și recent alăturându-se Japonia. Francezii nu par să aștepte la nesfârșit după SCAF și, se pare, vor miza pe versiunea F5 a avioanelor Rafale, o versiune care va oferi Franței un „avion nou”.
Avion de luptă francez de tip Rafale. Foto: Ministerul Apărării de la Paris
În ceea ce privește SCAF, șeful Statului Major al Forțelor Aeriene Franceze, generalul Jérôme Bellanger atrage atenția că cel mai important aspect nu este avionul de luptă în sine care va fi dezvoltat,ci un „cloud comun de luptă” care să permită diferitelor platforme europene să comunice eficient între ele, făcând referire și la o conexiune cu programul Tempest.
Iar dacă SCAF nu se face, francezii mizează pe Rafale F5, o versiune ce ar trebui să ofere aviației militare franceze un „avion nou” de luptă.
Inclusiv pe partea de motorizare.
Franța nu așteaptă o veșnicie după SCAF: Planul B e Rafale F5, un „avion nou” cu noi motoare

Avion de luptă francez de tip Rafale, dotat cu un motor M88. Photo source: Safran
Cu probleme mari în SCAF - viitorul avion de generația a 6-a, Franța mizează pe Rafale F5, următoarea versiune a cunoscutului avion francez, care devine un proiect strategic. Citat de publicația franceză de specialitate Opex360, în cadrul unei audieri parlamentare, șeful aviației militare franceze a declarat că Rafale F5 va fi, practic, „un nou avion”, un veritabil „salt tehnologic”, dotat cu capacități extinse de conectivitate. De asemenea, noua versiune a Rafale va trebui să fie capabilă să opereze într-un cloud interoperabil, compatibil inclusiv cu cel al programului Tempest - avionul de generația a 6-a dezvoltat de Marea Britanie, Italia și Japonia.
Generalul francez a subliniat că această interoperabilitate este esențială pentru superioritatea aeriană globală a viitoarelor generații de avioane. În eventualitatea în care proiectul SCAF nu va fi finalizat, Rafale F5 ar putea deveni un plan de rezervă, deși generalul Jérôme Bellanger a evitat să confirme explicit această perspectivă, punctează sursa citată.

Avion de luptă francez de tip Rafale, sursă foto: Dassault Aviation
Dar pentru ca Rafale F5 să poată deveni ceea ce își doresc francezii, aeronava are nevoie de motoare mai puternice decât actualele M88. Astfel, a fost lansat programul T-REX, destinat dezvoltării unei noi generații de motoare capabile să ofere o tracțiune crescută de la 7,5 la 9,5 tone, fără a compromite autonomia avionului. Deși finanțarea programului T-REX, care va dezvolta noile motoare pentru Rafale F5, nu fusese inclusă inițial în Legea de Programare Militară 2024–2030, un contract de reducere preliminar a fost deja atribuit companiei franceze Safran, responsabilă pentru dezvoltarea motoarelor.
„Este un obiectiv ambițios, dar indispensabil pentru Rafale F5 și un element esențial pentru viitorul motor al SCAF (n.r. - proiectul comun de generația a 6-a)”, a explicat șeful aviației militare franceze. El a avertizat însă că Safran nu a mai produs un nou motor de la M88 încoace, iar compania trebuie să recupereze rapid anumite competențe pentru a livra la timp. Cu toate acestea, oficialul francez s-a arătat încrezător în capacitatea Safran de a respecta termenele din 2035 și 2040.
Francezii nu acceptă decât motoare produse de ei, atât pe Rafale F5, cât și pe viitorul program SCAF.
Ce se întâmplă cu SCAF? Soarta viitorului avion de generația a 6-a e sub semnul întrebării din cauza unor neînțelegeri mari între Franța pe de o parte, și Germania și Spania pe de altă parte

SCAF, viitorul avion de generația a 6-a în programul condus de Franța și Germania. Machetă prezentată la Paris, photo source: WIKIPEDIA
DefenseRomania a analizat acest aspect încă din toamnă când publicația noastră scria că proiectul ambițios al Sistemului de luptă aerian al viitorului (SCAF), lansat în 2017 de Franța și Germania și la care ulterior s-a alăturat Spania - asta după ce francezii au strâmbat din nas -, traversează una dintre cele mai dificile etape de până acum.
Iar soarta programului care ar trebui să „nască” primul avion de generația a 6-a european, care să înlocuiască Rafale și Eurofighter, riscă să fie pecetluită din cauza disensiunilor uriașe între Paris și Berlin. Programul e deja blocat oricum.
Cum s-a ajuns aici?
Mai exact compania franceză Dassault Aviation, desemnată lider pentru etapa 1 a programului SCAF, acuză că nu are libertatea necesară pentru a-și îndeplini rolul în fața Airbus, aceasta din urmă reprezentată prin filialele germane și, recent, spaniole. Situația este complicată și de faptul că viitorul avion de generația a 6-a trebuie să răspundă unor cerințe exclusiv franceze: Capacitatea de a putea integra arsenal nuclear și de a opera de pe un portavion. Aceste două obiective nu se regăsesc pe agenda Germaniei și Spaniei.
În prezent, programul se află blocat în etapa 1B iar viitorul său este în cel mai optimist caz, incert.
CITEȘTE ȘI: Se vinde „F-ul chinezesc” care a doborât primul Rafale din istorie. A doua țară din lume care cumpără avioane J-10 din China
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News