Lynx se pare că ar fi marele câștigător în bătălia viitoarei mașini de luptă a României. Ar urma clarificări privind producția în România dacă alegerea se confirmă
Tot mai multe indicii arată că România a pus în mecanismul SAFE programul mașinii de luptă a infanteriei (MLI), un program ce vizează înlocuirea bătrânelor MLI-84 Jderul.
Mașină de luptă Lynx KF41, prezentată la Kielce în Polonia, în cadrul expoziției MSPO 2024. Photo source: DefenseRomania
Cu un buget estimat la 3 miliarde de euro, programul mașinilor de luptă vizează achiziția a peste 300 de vehicule blindate, pentru a înlocui flota învechită de MLI-84 Jderul.
Dacă inițial s-a anunțat o licitație, se pare că programul va fi inclus în SAFE, evident din considerente financiare.
În mecanismul european SAFE (Security Action for Europe), Comisia pune la dispoziție 150 de miliarde de euro, fonduri cu dobânzi avantajoase pentru accelerarea procesului european de reînarmare, în contextul amenințării tot mai mari pe care o reprezintă Federația Rusă. României i-au fost alocate aproximativ 16.6 miliarde de euro din fonduri.
Pe surse programul mașinilor de luptă va fi introdus în SAFE și acordat companiei germane Rheinmetall. Nu e însă oficial.
Surse neoficiale: Lynx se pare că ar fi marele câștigător în bătălia viitoarei mașini de luptă a României

Mașină de luptă germană Lynx
Ieri premierul Ilie Bolojan a anunțat că a avut o întrevedere cu Armin Papperger, CEO Rheinmetall, în care s-a ajuns la un acord pentru „echipamente militare de ultimă generație finanțate din programul SAFE”.
„Am avut astăzi, la Palatul Victoria, o nouă întrevedere cu Armin Papperger, CEO Rheinmetall AG, și cu reprezentanți ai conducerii companiei. Am ajuns la o înțelegere de cooperare industrială și de furnizare echipamente militare, care răspunde unor nevoi imediate ale României. Armata va fi dotată cu echipamente de ultimă generație, finanțate din programul SAFE.
O altă direcție a înțelegerii de azi este susținerea investițiilor străine în dezvoltarea industrială din România. După clarificarea ultimelor detalii, acest acord și celelalte programe majore urmează să fie suspuse aprobării Consiliului Suprem de Apărare a Țării în prima ședință din noiembrie. Astfel vom putea definitiva pachetul pentru cele peste 16,5 miliarde de euro alocate României prin SAFE”, transmitea Ilie Bolojan.
Premierul nu a numit niciun program, dar se pare că mașinile de luptă intră pe SAFE. Surse ale celor de la Euronews spun că e vorba de mașinile de luptă Lynx. DefenseRomania nu a putut confirma cu acuratețe aceste informații privind cui îi va fi alocat contractul, dar și din informațiile publicației noastre pe care le-am putut confirma, programul MLI va fi trecut pe SAFE.
Ministrul Economiei Radu Miruță a precizat și el azi, citat de Televiziunea Română, că „după 29 noiembrie, dumneavoastră veţi şti public ce va cumpăra Armata Română şi nu încă de la cine, ci de la cine potenţial. Avem şase luni de zile şi a fost o solicitare pe care am făcut-o la Comisia Europeană şi a aprobat, astfel încât să ne dea şase luni de zile în care să putem, fără grabă şi aşezat, să continuăm aceste negocieri. Nu-i suficientă o ştire (…) că a mai venit încă o fabrică în România, dacă acea fabrică în România nu are nişte condiţii avantajoase pentru România, că dacă ne uităm în ultimii ani, am mai văzut ştiri în urma cărora astăzi tragem de bube”.
Ministrul a mai spus că sunt, la acest moment, discuţii pentru maşina de luptă a infanteriei, pentru apărare antiaeriană, pentru naval, unde se califică şi Rheinmetall şi alte companii de pe raza Uniunii Europene.
Dacă se confirmă că alegerea e Lynx vor mai trebui clarificări privind producția în România. Țara noastră mai are opțiunea de la Hanwha cu Redback și General Dynamics cu ASCOD, tot prin programul SAFE

Primul IFV Lynx produs în serie la uzina din Ungaria. Sursa foto: Rheinmetall.
Cei de la Euronews spun că „o parte din producție va fi la noi în țară” a mașinilor de luptă Lynx. Rămâne de văzut cum va fi implicată industria de apărare din România în procesul de producție și ce se va produce la noi, dacă se confirmă oficial că Lynx este câștigătorul.
Amintim că Rheinmetall deține o fabrică unde produce mașini de luptă Lynx în Ungaria.
Există confirmări oficiale de la Hanwha Aerospace care au propus în României mașinile de luptă Redback, cu producție la noi. Hanwha și-a arătat disponibilitatea să deschidă o linie de producție pentru Redback în România, în fabrica pe care o ridică în județul Dâmbovița unde va produce obuzierele K9 Thunder.
Surse ale DefenseRomania ne-au precizat că există și o propunere din partea unui stat baltic pentru achiziția comună prin mecanismul SAFE a mașinilor de luptă ASCOD cu producție în România.
Un anunț oficial va trebui făcut pe 29 noiembrie în contextul în care programele pe SAFE trebuie depuse până pe 28 noiembrie.
Ce știm însă oficial e că Rheinmetall și Guvernul român au semnat acordul final pentru a construi o fabrică de pulbere pentru muniție în Victoria, județul Brașov, contractul final fiind semnat la începutul acestei luni.
Investiția va fi aproape de jumătate de miliard de euro, o parte fiind gestionată prin fonduri europene prin SAFE.
„Vor fi investiții de peste 400 de milioane de euro, România va face investiții de 120 de milioane de euro. Primim ajutor din partea instituțiilor europene, 47 de milioane de euro deja aprobate de Bruxelles, iar Guvernul va beneficia și de fonduri prin programul SAFE”, preciza Armin Papperger, CEO Rheinmetall.
Fabrica de pulberi pe care Rheinmetall o va construi în România e o certitudine în programul SAFE. Rămâne de văzut dacă mașinile de luptă vor fi confirmate oficial și ele.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News