Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Războiul dronelor, dincolo de mit. De ce eșuează tehnologia occidentală scumpă în fața „improvizațiilor” de pe frontul din Ucraina
Industrie de apărare
Data publicării:
Războiul din Ucraina este, înainte de toate, o cursă necruțătoare a adaptării. Iar în această cursă, realitatea de pe teren spulberă adesea miturile și marketingul. În timp ce Rusia își perfecționează tacticile, combinând drone-kamikaze cu „nave-mamă” aeriene și folosind cabluri de fibră optică pentru a lovi orașe aflate la 30 km de front, o mare parte din tehnologia occidentală sofisticată, dar „sterilă”, eșuează lamentabil.
Militari ucraineni care operează o dronă de tip FPV: Sursa foto: AFU.
Militari ucraineni care operează o dronă de tip FPV: Sursa foto: AFU.

De ce? Pentru că nu a fost testată nici măcar o dată în condițiile dure de război electronic (EW) din Ucraina. Aceasta este imaginea de ansamblu care reiese dintr-o discuție pe care publicaţia americană Defense News a avut-o cu „Alex”, analist și instructor în cadrul „Taifun”, o unitate de forțe speciale din Garda Națională a Ucrainei.

Specializată exclusiv în sisteme fără pilot, unitatea să se luptă nu doar cu inamicul, ci și cu un decalaj informațional major între producătorii de armament și tranșee.

 

Calitate, nu cantitate: Criza „piloților-ingineri”

Prima linie a frontului nu duce lipsă doar de piloți, ci mai ales de „indivizi motivați”. „Alex” subliniază că ,,instruirea unui pilot de la zero, chiar și la nivel de începător, durează cel puțin trei luni''.

Dar simpla capacitate de a pilota nu este suficientă. „Când vorbim despre piloți, merită menționat că aceștia trebuie să fie și un pic ingineri - dacă vorbim despre drone FPV”, explică el.

Pe poziție, operatorul trebuie să înțeleagă sistemul. Dacă ceva nu merge bine, trebuie să-l poată repara. Dacă drona se prăbușește, trebuie să-și dea seama cum să o facă să zboare din nou. În fața acestei provocări, strategia aplicată de unitatea „Taifun” este următoare: calitate peste cantitate.

„Poate avem mai puțini piloți, dar sunt mai bine pregătiți.”

Războiul electronic (EW) rusesc este omniprezent. „Multe sisteme rusești pot acoperi acum aproape tot spectrul de frecvențe”, spune „Alex”. Cheia supraviețuirii este un ciclu informațional rapid. Informațiile despre noile sisteme de bruiaj sunt analizate pentru a gắsi „breșe” - frecvențe radio și video care încă pot fi folosite.

Dacă un pilot este suficient de priceput, poate lovi ținta dintr-o singură încercare, „fără a le da (rușilor) timp să-și pornească sistemele de bruiaj”. Dacă ratează, bruiajul este activat și misiunea devine aproape imposibilă.

 

Lecția „Skydio”: De ce eșuează dronele occidentale pe frontul din Ucraina

Aici intervine cea mai dură critică. „Alex” este tranșant în privința decalajului dintre producătorii occidentali (dar și unii ucraineni) și realitatea frontului.

„Există un decalaj informațional între mulți producători europeni sau americani despre ceea ce se întâmplă pe câmpul de luptă... Anul trecut, m-am întâlnit cu un producător european al unei drone de atac cu aripă fixă și totul părea interesant și fiabil până când am întrebat dacă au testat-o în condiții de bruiaj similare cu cele de pe front. Producătorul a spus: Nu, nici măcar o dată.”

Consecința? Sisteme care arată bine pe hârtie sunt inutile în luptă. El dă exemplul companiei americane Skydio, ale cărei drone „nu au fost fiabile în condițiile actuale de bruiaj de pe front”.

Singurele sisteme occidentale care primesc laude - dronele de recunoaștere Vector (Germania) și FlyEye (Polonia) au succes dintr-un motiv simplu: companiile producătoare „sunt stabilite în Ucraina”. Ele primesc feedback direct și rapid de la unitățile de pe teren, modifică sistemele și le trimit înapoi pe front.

În contrast, majoritatea piloților FPV se bazează pe aceleași piese de schimb chinezești. Succesul depinde de capacitatea de a schimba rapid componentele. „Dacă ai diferite transmițătoare video pentru diferite game de frecvențe... poți schimba aceste piese cât mai repede posibil pentru a avea succes.”

Dacă astăzi ai succes pe o frecvență, mâine rușii o vor bruia. Fără piese de schimb pentru alte frecvențe, ai pierdut.

Cea mai elocventă dovadă a acestui decalaj a venit în timpul unor teste recente cu vehicule terestre fără pilot (UGV). Scenariul a fost conceput pentru a replica fidel condițiile de luptă.

Producătorii înșiși au fost forțați să-și opereze roboții dintr-un adăpost - „fără comunicații stabile” - bazându-se doar pe camera de la bordul robotului și pe o dronă de supraveghere.

A fost un eșec răsunător. Multe sisteme care funcționaseră perfect în medii controlate s-au blocat sau au eșuat. „Dacă un UGV se oprea... acea rundă era încheiată. Producătorilor li s-a interzis să-și recupereze vehiculele blocate – acestea devenind obstacole suplimentare pentru următori roboți” trimiși pe front.

Lecția, spune „Alex”, este urmatoareă: „eficacitatea pe câmpul de luptă necesită sisteme concepute pentru a opera sub constrângeri informaționale severe”.

 

Rușii inovează: „Nave-mamă” și pun accentul pe fibra optică

În timp ce Occidentul se luptă cu adaptarea, Rusia inovează. Ucrainenii confirmă două tendințe îngrijorătoare existente acum pe front. Prima este folosirea tot mai des a dronelor „Mămică” (Motherships): drone cu aripă fixă, de recunoaștere, care transportă drone FPV și le eliberează deasupra zonelor vizate.

Aceste sisteme pot pătrunde 30 până la 50 km în spatele liniilor, iar drona-mamă acționează ca releu, oferind o conexiune mult mai puternică și ocolind majoritatea sistemelor de bruiaj.

A doua tendință este perfecționarea dronei cu fibră optică. Rușii au îmbunătățit calitatea și distanța acestor drone, care derulează un cablu de fibră optică pentru o conexiune imună la bruiaj. Dacă anterior atingeau 15-20 km, acum ajung la 25-30 km. Lovitura asupra orașului Kramatorsk cu o astfel de dronă a fost un semnal de alarmă.

Chiar și așa, tehnologia este departe de a fi perfectă. Rata de succes a dronelor cu fibră optică este, în cel mai bun caz, de 40-50%. Sunt prea multe variabile: artileria care poate tăia cablul, vântul, chiar și dronele FPV prietene care taie accidental fibra. „Diavolul e în detalii”, conchide „Alex”, menționând provocări aparent banale, precum fiabilitatea bobinei de fibră sau tipul de lubrifiant folosit.

În final, rata de succes în acest război tehnologic depinde brutal de abilitățile umane. Pentru piloții FPV de elită, rata de succes a misiunilor este de 70-80%. Pentru piloții medii, scade la 40-50%. Iar pentru noii operatori, concluzia lui „Alex” este un duș rece: „uneori arată ca un dezastru, iar rata poate scădea la 20%”.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Polonia își modernizează forțele terestre: Primele vehicule de luptă Borsuk au fost livrate într-un contract de 1,6 miliarde de dolari
Revoluția dronelor din Ucraina a spulberat iluzia securității europene: Vestul trebuie să se adapteze sau riscă ca armatele sale să devină irelevante
Ucraina expune „călcâiul lui Ahile” al sancțiunilor occidentale: 13 companii care ţin în viaţă producţia rachetelor rusești Iskander-M operează liber
Nouă „Armată de Drone” a Statelor Unite: Pariul de un miliard de dolari care vrea să rescrie regulile războiului modern
Drona de atac „Nightmare”, testată pe frontul din Ucraina, primește aprobarea pentru a fi utilizată de Armata SUA
Mimetism militar la Phenian. Noua rachetă a Coreei de Nord pare o „copie fidelă” a tehnologiei occidentale
Belarus: Sau cum să-ţi asumi rolul de „fabrica din umbră” a mașinăriei de război rusești
A fost semnat contractul pentru HISAR iar România are oficial prima navă nouă după 35 de ani. Cât a costat corveta ușoară TCG Akhisar
Fără șoferi, fără echipaj: Armata SUA dezvoltă „artileria fantomă” care se încarcă autonom pe câmpul de luptă
Viitoarele arme de asalt ale României, prin fonduri SAFE. Beretta plusează cu pistoale și automate fabricate aici cu transfer complet de tehnologie
Deși în conflictul cu Ucraina “nu au rupt gura târgului”, sistemele rusești de rachete antiaeriene S-400 Triumf se pare că sunt la mare căutare în India
Polonia a primit un nou lot de Abrams și e deja de departe cel mai mare operator Abrams din Europa. România e pe lista de așteptare a livrărilor
Rusia vânează avioane F-16 schimbând periculos tactica: În premieră, rachete aer-aer R-60 au fost integrate pe drone (Foto)
Recorduri în industria de apărare: "Tigrii" europeni și asiatici au avut o creștere spectaculoasă, dar SUA încă domină jumătate din piață
Dacă și Eurotank cade, Franța rămâne descoperită. Câte tancuri Leclerc are Franța și de ce presiunea e pe ea în „disputa” cu Germania
Avioanele saudite F-35, mai puțin avansate decât versiunea israeliană, nu vor survola Riadul mai devreme de cel puțin patru ani
Cum au reușit israelienii și românii să dezvolte o versiune SPIKE care costă doar o treime din prețul rachetei: „Performanțe similare. Racheta va fi un boom”
Dilema strategică a Canadei: Avantajele tactice ale F-35 ,,cedează teren'' în fața autonomiei industriale promise de Gripen
Parteneriatul anti-dronă forțează o reconfigurare militară: Cum lecțiile de pe Flancul Estic (România-Polonia) schimbă strategia de achiziții a Armatei SUA
Incendiu la depozitul de muniţie de la Mija. Ministerul Economiei: Au ars componente pentru grenade PG-7VM
Adio improvizații, bun venit industrie: Olanda oficializează ''scuturile anti-dronă'' pe obuzierele grele PzH 2000, inspirate de frontul ucrainean
Suedia își reconfigurează postura de apărare: Armata solicită rachete cu rază de 2.000 km, capabile să atingă Moscova
Măcar turelele viitoarelor mașini de luptă să fie produse în România? Turela UT30 MK2 e deja integrată pe Redback, dar poate fi și pe Lynx sau ASCOD
Epuizarea „rezervelor sovietice”(FOTO): Imaginile din satelit arată golirea depozitelor strategice de blindate ale Rusiei din Orientul Îndepărtat
Rușii au anunțat câte avioane Su-75 au construit și când va zbura primul. Deși noul Su-75 ar trebui să „rupă” piața, numărul comenzilor e egal cu zero
Primul portavion pentru drone european care se construiește în România a deschis apetitul pe continent. A doua țară din Europa care tatonează terenul pentru o astfel de navă
Watchkeeper X de la Elbit
EXCLUSIV
Dronele Watchkeeper X pentru Armata României, 'coming soon'. Câte s-au cumpărat și când vor fi livrate UAV-urile
În ciuda problemelor, Estonia s-a răzgândit și merge în continuare pe mâna HIMARS
Rușii fac orice compromis pentru ca Su-57 să ia fața F-35. Transferul tehnologic total către indieni e ceva rarisim, dar ar putea însemna salvarea programului
Cu România prinsă în negocierile pentru elicoptere H215M deși Armata vrea H225M, un stat african bate palma pentru H225M. Cu centru de întreținere și reparații local

Ştiri Recomandate

Realitatea paralelă a Rusiei: Ce opinie au rușii despre noua „bijuterie” a Franței? Viitorul portavion PANG, arma prin care Europa pregătește agresiunea împotriva Rusiei
Japonia își propune cheltuieli militare record. Amenințarea chineză, contracarată cu un "Scut" de drone, dar și cu rachete antinavă
Spania își întărește apărarea pe flancul sudic, pe fondul modernizării accelerate a armatei marocane
Ce a discutat Bush cu Putin în 2001 la castelul Brno? Putin era nemulțumit încă de pe atunci de extinderea NATO
Un partener important al industriei militare românești își turează motoarele. Israelul intenționează să investească până la 110 miliarde de dolari în industria de armament
"Multe pot fi decise până în Noul An”. Trump îl va primi pe Zelenski la reședința sa din Mar-a-Lago
Rușii au lovit cu drone și rachete Kalibr portul Odesa și au avariat o navă aflată sub pavilion slovac
România a ridicat de la sol două F-16, după noi atacuri cu drone asupra porturilor ucrainene de la Dunăre
Bârlogul dronelor maritime rusești din Crimeea, lovit de ucraineni. Atacul a fost executat cu o rachetă autohtonă
Cum a ajuns țara de la care România a cumpărat primele F-16 să rămână în urma noastră. Dilema F-35 și decizia proastă de a nu lua nicio decizie
Ucrainenii și rușii continuă atacurile cu drone și rachete. Kremlinul a schimbat tactica și țintește repetat sectorul energetic al Ucrainei
SUA au lovit cu rachete în Nigeria; Trump: „Este o lovitură fatală pentru gunoaiele teroriste care ucid cu cruzime creștini”
Avioane de vânătoare poloneze au interceptat un avion de cercetare rusesc deasupra apelor neutre ale Mării Baltice
Ucraina dezvăluie detalii neștiute din „operațiunea submarinul”. Înainte a fost distrus singurul avion Il-38N al Rusiei din regiune, care putea compromite operațiunea
Bruxelles-ul vrea război, Ungaria vrea pace, tună Viktor Orban care nu suflă niciun cuvânt despre ce vrea Rusia
Pentru a „Face America măreață din nou”, americanii trebuie să apere ceea ce este corect
Rușii îl caută pe Moș Gerilă: Bombardiere Tu-95MS au zburat în nordul Scandinaviei / Între timp, dronele și rachetele ruse au lovit din nou infrastructura din Odesa
Kim Jong Un a mers în inspecție la docurile unde RPDC construiește primul „submarin nuclear” și l-a adus cu el pe probabilul său succesor
Cu dedicație pentru Rusia? Avioanele Gripen vor putea lovi în mare adâncime cu rachete Taurus. Integrarea Taurus pe avioanele europene, accelerată
MAGA-Dreptate: Trump vrea libertate de exprimare pe rețele de socializare, dar amenință cu închiderea emisiunile tv incomode
Noua generație a sistemului SAMP/T va primi botezul focului cât de curând: Anul 2026 ar putea aduce o veste bună pentru Ucraina, direct din Franța
Așa arată versiunea finală a planului de pace: Zelenski dezvăluie proiectul complet în 20 de puncte stabilit cu SUA și trimis Rusiei
Un fel de HIMARS ucrainean: Confruntați cu coșmarul logistic, ucrainenii dezvoltă un lansator universal compatibil cu mai multe rachete, pe principiul GMLRS și ATACMS
De ce guvernul Netanyahu închide postul de radio al armatei israeliene?
Dronele ucrainene au pătruns adânc în Rusia și au lovit o fabrică de cauciuc din regiunea Tula
Un înalt oficial SUA arată cum China se pregătește de război: În cazul unui conflict planul Chinei e de a bloca industria americană, motorul celei mai puternice Armate din lume
Se conturează sistemul antidronă de la frontiera de est a NATO: Polonia anunță că a instalat o parte dintre sistemele radar
Rușii au avansat la Siversk, dar prețul plătit pentru 1% din Ucraina e uriaș pentru Moscova: 400 de mii de oameni în ultimii 2 ani, estimează britanicii
Pakistanul în cooperare cu industria chineză vinde avioane JF-17 într-un stat „fierbinte” din Africa. Unul din cele mai controversate și mari acorduri pentru Pakistan
Radu Miruță a preluat oficial Ministerul Apărării, în timp ce Irineu Darău este noul ministru al Economiei, în subordinea căruia se află și industria de apărare
Avionul care nu a mai fost: De ce au renunțat SUA la YF-23 „Văduva Neagră” schimbând istoria aviației militare. Eșecul proiectului a însemnat nașterea F-22
Șeful Armatei Libiei a murit în accidentul aviatic din Turcia. Avionul s-a prăbușit la puțin timp după decolare și anunțase o problemă electrică
pixel