Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Războiul dronelor, dincolo de mit. De ce eșuează tehnologia occidentală scumpă în fața „improvizațiilor” de pe frontul din Ucraina
Industrie de apărare
Data publicării:
Războiul din Ucraina este, înainte de toate, o cursă necruțătoare a adaptării. Iar în această cursă, realitatea de pe teren spulberă adesea miturile și marketingul. În timp ce Rusia își perfecționează tacticile, combinând drone-kamikaze cu „nave-mamă” aeriene și folosind cabluri de fibră optică pentru a lovi orașe aflate la 30 km de front, o mare parte din tehnologia occidentală sofisticată, dar „sterilă”, eșuează lamentabil.
Militari ucraineni care operează o dronă de tip FPV: Sursa foto: AFU.
Militari ucraineni care operează o dronă de tip FPV: Sursa foto: AFU.

De ce? Pentru că nu a fost testată nici măcar o dată în condițiile dure de război electronic (EW) din Ucraina. Aceasta este imaginea de ansamblu care reiese dintr-o discuție pe care publicaţia americană Defense News a avut-o cu „Alex”, analist și instructor în cadrul „Taifun”, o unitate de forțe speciale din Garda Națională a Ucrainei.

Specializată exclusiv în sisteme fără pilot, unitatea să se luptă nu doar cu inamicul, ci și cu un decalaj informațional major între producătorii de armament și tranșee.

 

Calitate, nu cantitate: Criza „piloților-ingineri”

Prima linie a frontului nu duce lipsă doar de piloți, ci mai ales de „indivizi motivați”. „Alex” subliniază că ,,instruirea unui pilot de la zero, chiar și la nivel de începător, durează cel puțin trei luni''.

Dar simpla capacitate de a pilota nu este suficientă. „Când vorbim despre piloți, merită menționat că aceștia trebuie să fie și un pic ingineri - dacă vorbim despre drone FPV”, explică el.

Pe poziție, operatorul trebuie să înțeleagă sistemul. Dacă ceva nu merge bine, trebuie să-l poată repara. Dacă drona se prăbușește, trebuie să-și dea seama cum să o facă să zboare din nou. În fața acestei provocări, strategia aplicată de unitatea „Taifun” este următoare: calitate peste cantitate.

„Poate avem mai puțini piloți, dar sunt mai bine pregătiți.”

Războiul electronic (EW) rusesc este omniprezent. „Multe sisteme rusești pot acoperi acum aproape tot spectrul de frecvențe”, spune „Alex”. Cheia supraviețuirii este un ciclu informațional rapid. Informațiile despre noile sisteme de bruiaj sunt analizate pentru a gắsi „breșe” - frecvențe radio și video care încă pot fi folosite.

Dacă un pilot este suficient de priceput, poate lovi ținta dintr-o singură încercare, „fără a le da (rușilor) timp să-și pornească sistemele de bruiaj”. Dacă ratează, bruiajul este activat și misiunea devine aproape imposibilă.

 

Lecția „Skydio”: De ce eșuează dronele occidentale pe frontul din Ucraina

Aici intervine cea mai dură critică. „Alex” este tranșant în privința decalajului dintre producătorii occidentali (dar și unii ucraineni) și realitatea frontului.

„Există un decalaj informațional între mulți producători europeni sau americani despre ceea ce se întâmplă pe câmpul de luptă... Anul trecut, m-am întâlnit cu un producător european al unei drone de atac cu aripă fixă și totul părea interesant și fiabil până când am întrebat dacă au testat-o în condiții de bruiaj similare cu cele de pe front. Producătorul a spus: Nu, nici măcar o dată.”

Consecința? Sisteme care arată bine pe hârtie sunt inutile în luptă. El dă exemplul companiei americane Skydio, ale cărei drone „nu au fost fiabile în condițiile actuale de bruiaj de pe front”.

Singurele sisteme occidentale care primesc laude - dronele de recunoaștere Vector (Germania) și FlyEye (Polonia) au succes dintr-un motiv simplu: companiile producătoare „sunt stabilite în Ucraina”. Ele primesc feedback direct și rapid de la unitățile de pe teren, modifică sistemele și le trimit înapoi pe front.

În contrast, majoritatea piloților FPV se bazează pe aceleași piese de schimb chinezești. Succesul depinde de capacitatea de a schimba rapid componentele. „Dacă ai diferite transmițătoare video pentru diferite game de frecvențe... poți schimba aceste piese cât mai repede posibil pentru a avea succes.”

Dacă astăzi ai succes pe o frecvență, mâine rușii o vor bruia. Fără piese de schimb pentru alte frecvențe, ai pierdut.

Cea mai elocventă dovadă a acestui decalaj a venit în timpul unor teste recente cu vehicule terestre fără pilot (UGV). Scenariul a fost conceput pentru a replica fidel condițiile de luptă.

Producătorii înșiși au fost forțați să-și opereze roboții dintr-un adăpost - „fără comunicații stabile” - bazându-se doar pe camera de la bordul robotului și pe o dronă de supraveghere.

A fost un eșec răsunător. Multe sisteme care funcționaseră perfect în medii controlate s-au blocat sau au eșuat. „Dacă un UGV se oprea... acea rundă era încheiată. Producătorilor li s-a interzis să-și recupereze vehiculele blocate – acestea devenind obstacole suplimentare pentru următori roboți” trimiși pe front.

Lecția, spune „Alex”, este urmatoareă: „eficacitatea pe câmpul de luptă necesită sisteme concepute pentru a opera sub constrângeri informaționale severe”.

 

Rușii inovează: „Nave-mamă” și pun accentul pe fibra optică

În timp ce Occidentul se luptă cu adaptarea, Rusia inovează. Ucrainenii confirmă două tendințe îngrijorătoare existente acum pe front. Prima este folosirea tot mai des a dronelor „Mămică” (Motherships): drone cu aripă fixă, de recunoaștere, care transportă drone FPV și le eliberează deasupra zonelor vizate.

Aceste sisteme pot pătrunde 30 până la 50 km în spatele liniilor, iar drona-mamă acționează ca releu, oferind o conexiune mult mai puternică și ocolind majoritatea sistemelor de bruiaj.

A doua tendință este perfecționarea dronei cu fibră optică. Rușii au îmbunătățit calitatea și distanța acestor drone, care derulează un cablu de fibră optică pentru o conexiune imună la bruiaj. Dacă anterior atingeau 15-20 km, acum ajung la 25-30 km. Lovitura asupra orașului Kramatorsk cu o astfel de dronă a fost un semnal de alarmă.

Chiar și așa, tehnologia este departe de a fi perfectă. Rata de succes a dronelor cu fibră optică este, în cel mai bun caz, de 40-50%. Sunt prea multe variabile: artileria care poate tăia cablul, vântul, chiar și dronele FPV prietene care taie accidental fibra. „Diavolul e în detalii”, conchide „Alex”, menționând provocări aparent banale, precum fiabilitatea bobinei de fibră sau tipul de lubrifiant folosit.

În final, rata de succes în acest război tehnologic depinde brutal de abilitățile umane. Pentru piloții FPV de elită, rata de succes a misiunilor este de 70-80%. Pentru piloții medii, scade la 40-50%. Iar pentru noii operatori, concluzia lui „Alex” este un duș rece: „uneori arată ca un dezastru, iar rata poate scădea la 20%”.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Războiul dronelor, dincolo de mit. De ce eșuează tehnologia occidentală scumpă în fața „improvizațiilor” de pe frontul din Ucraina
UralVagonZavod - singura întreprindere rusă care realizează asamblarea în serie a tancurilor, atât pentru nevoile armatei ruse cât și pentru export.
EXCLUSIV
Radiografia colosului cu picioare de lut. De ce „invincibila” industrie de apărare a Rusiei, sufocată de datorii și dependentă de China, nu mai poate reface armata din 2022
Mize și piedici: De ce producția blindatelor germane Lynx în Ucraina este blocată de „detaliul” esențial numit finanţare
JAS 39 Gripen "Made in Ukraine": De ce acordul cu Suedia este un "game-changer" strategic absolut pentru ucraineni
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Inovație după modelul Ucraina: Germania are o nouă armă anti-dronă. Sistemul Skyranger primește upgrade-ul mult aşteptat
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Photo source: NATO
EXCLUSIV
Să învățăm de la Ucraina: Flota de drone. Am. Pierre Vandier, Comandantul Suprem pentru Transformare: Am discutat și cu România. Modelul e deja testat și poate fi adus și în Marea Neagră
„Reabilitare” pe frontul ucrainean? Ce se ascunde în spatele deciziei Marii Britanii de a trimite controversatele blindate Ajax
Mega-achiziție de aproiape 2 miliarde de euro: Croația își transformă armata cu tancuri Leopard și obuziere Caesar
Mark Rutte anunță noua țintă strategică a NATO: 5% din PIB pentru Apărare. Președintele Dan: „Reînarmarea nu e o alegere, e o necesitate”
SUA readuc „Fat Albert”, cel mai cunoscut avion C-130 Hercules din lume, la Marshall Aerospace pentru o nouă cutie centrală a aripii
”Vom revigora industria de apărare. Avem o tradiție”. Nicuşor Dan dă asigurări că România implementează strategia pentru industria de apărare
Viitorul bombardier stealth B-21 Raider redefinește cabina de pilotaj? Mai puțini oameni implicaţi, mai multe sisteme AI la manşă
Transformarea Forțelor Aeriene Irakiene: Bagdadul pariază pe dronele Africane și Pakistaneze
Tancul K2 Black Panther produse de compania Hyundai Rotem. Sursa foto: Defence24.com.
EXCLUSIV
Analiză: Modelul polonez. Cum să cumperi tancuri și să-ți repornești industria de apărare. O lecție pentru România?
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro
Situație dramatică la Pokrovsk. Ocupanții își stabilesc noi poziții și dețin aproape 85% din oraș
La doar o zi după România, Rheinmetall își extinde rețeaua de fabrici de muniție într-un alt stat din Flancul Estic
Luna Cobra II în România. Ajung în valuri 256 de blindate 4x4 pentru Armată, concomitent cu începerea producției la Mediaș
Războiul viitorului, decis acum. Statele Unite forțează crearea „scutului” laser anti-dronă
Noul portavion chinez Fujian e un salt tehnologic demn de o superputere, dar China mai are de învățat: Fujian e la 60% din capacitatea USS Nimitz, un portavion bătrân de 50 de ani
SUA ezită cu Tomahawk, Marea Britanie nu. Un nou lot de rachete Storm Shadow a fost livrat Ucrainei pentru a pregăti iarna în teritoriile Rusiei
De ce aviația militară a SUA vrea să-și mărească flota cu încă 300 de avioane. Nu doar F-35, ci și misteriosul F-47 sunt parte a strategiei de contracarare a Chinei
În sfârșit pulberi, după decenii de dependență de Serbia: Rheinmetall Victoria începe în România construcția celei mai moderne fabrici. 200 de tone de pulberi, dar și capacități de artilerie
Războiul ca un joc pe calculator: Sistemul "viral" prin care Ucraina își recompensează operatorii de drone pentru distrugerea infanteriei ruse
Noua armă enigmatică a Chinei: O navă de luptă semi-submersibilă și fără echipaj ce ar putea schimba paradigma războiului naval
Rusia a lansat la apă misteriosul submarin nuclear Habarovsk. Rușii se laudă că submarinul va putea lansa 6 „supertorpile” Poseidon
TOP 10 arme „invincibile” ale Rusiei: Topul marilor eșecuri, de la bombardierele PAK de generația a 6-a, la Su-75 și tancurile „fantomă”
Rusia mizează pe Su-35, generația a 4++, folosit intens și în Ucraina livrând un nou lot. Numărul de Su-35 doborâte de ucraineni

Ştiri Recomandate

Viitoarele arme de asalt ale României, prin fonduri SAFE. Beretta plusează cu pistoale și automate fabricate aici cu transfer complet de tehnologie
Revelația unui general NATO: Cum a ajuns o forță minusculă de 2% a Ucrainei să provoace jumătate din toate pierderile armatei ruse
Fără șoferi, fără echipaj: Armata SUA dezvoltă „artileria fantomă” care se încarcă autonom pe câmpul de luptă
S-a stabilit, UE renunță definitiv la gazul rusesc. Interdicție treptată până în 2027 și controale înaintea importurilor
Marco Rubio susține că s-au făcut „progrese” către acordul de pace - dar spune că doar Vladimir Putin poate pune capăt războiului din Ucraina
Pași importanți pentru consolidarea suveranității tehnologice și a rezilienței cibernetice din România: Codata Software Solutions semnează un parteneriat strategic cu ICI București
Hegemonie aeriană: Grecia își construiește o „super-flotă” de 121 de avioane F-16 Viper pentru a domina Mediterana de Est
Deși în conflictul cu Ucraina “nu au rupt gura târgului”, sistemele rusești de rachete antiaeriene S-400 Triumf se pare că sunt la mare căutare în India
Cursa pentru recuperarea tehnologiei militare: Statele Unite cer Libanului returnarea unei bombe neexplodate GBU-39, de teama spionajului rus și chinez
„15 minute de manevre extreme”: Cum a supraviețuit un pilot american de F-16 unui atac cu rachete în Orientul Mijlociu
„Condamnate din start”: Motivul pentru care discuțiile Statele Unite-Rusia nu pot opri războiul din Ucraina
Aviația Strategică rusă și-a schimbat tacticile privind loviturile cu rachete asupra Ucrainei. Majoritatea avioanelor Tu-160 și Tu-95MS decolează acum din Extremul Orient
Donald Trump anunță că SUA nu mai contribuie la asistența Ucrainei, în timp ce Witkoff e primit călduros la Kremlin
Ucraina anunță că încă rezistă la Pokrovsk, Vovceansk și Kupyansk, deși propaganda rusă anunța încă din august ocuparea Pokrovskului
NATO trimite tot mai des avioane de luptă pentru a intercepta MiG-urile și Su-urile rusești deasupra Mării Baltice
F-35 vs. J-20. Cine ar câștiga într-o luptă aeriană? Două avioane asemănătoare, dar atât de diferite: Chinezii ar fi în avantaj într-un singur scenariu
Thales prezintă un simulator pentru scenarii anti-dronă. Militarii îl pot integra direct în instrucția din poligon
Dacă Europa vrea război, Rusia este pregătită, amenință Putin
Fosta șefă a diplomației UE, Federica Mogherini, reținută într-o anchetă privind trucarea unei licitații
Nave chineze și japoneze se șicanează în apropierea Insulelor Senkaku, disputate de ambele părți
În sfârșit ajung sistemele NSM. România, fără nave de suprafață moderne, dar măcar cu baterii de coastă Naval Strike Missile de ultimă generație
NATO lansează serviciu cloud pentru schimbul de date de luptă cu Ucraina: Aplicabil din 2026, dar securitatea rămâne o problemă
Flota fantomă a Rusiei, lovită din nou în apropierea coastelor Turciei. Al treilea petrolier a fost lovit în doar câteva zile
Polonia a primit un nou lot de Abrams și e deja de departe cel mai mare operator Abrams din Europa. România e pe lista de așteptare a livrărilor
Primul stat non-UE acceptat în mecanismum european SAFE. Un pas major în redefinirea cooperării transatlantice de apărare
România încă ține la „secret” programele de pe SAFE, dar Bulgaria le-a publicat: Printre ele se numără obuziere de 155 mm sau rachete VL Mica
Lituania și Belarusul se acuză reciproc de incursiuni cu baloane de contrabandă și drone. UE pregătește un nou pachet de sancțiuni pentru aliatul Rusiei
Psihologia slăbiciunii în UE: Europa pică cu brio testul Ucraina pe care singură și l-a impus. Când va renunța Europa la strategia ei eșuată?
Furie la Moscova din cauza afirmațiilor unui ofițer superior NATO: Un atac asupra Moscovei va avea consecințe
Recorduri în industria de apărare: "Tigrii" europeni și asiatici au avut o creștere spectaculoasă, dar SUA încă domină jumătate din piață
Rusia se laudă cu un avans-record în Ucraina, dar realitatea e că a ocupat abia jumătate din regiunea Donețk, în 4 ani de război
Rusia vânează avioane F-16 schimbând periculos tactica: În premieră, rachete aer-aer R-60 au fost integrate pe drone (Foto)
pixel