Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Avionul care nu a mai fost: De ce au renunțat SUA la YF-23 „Văduva Neagră” schimbând istoria aviației militare. Eșecul proiectului a însemnat nașterea F-22
Forțele aeriene
Data publicării:
Istoria aviației militare ar fi putut arăta total diferit dacă americanii ar fi ale un proiect ce azi pare uitat: YF-23 Black Widow II sau „Văduva Neagră”. E vorba de două concepte diferite care au concurat, proces în urmă căruia s-a născut F-22 Raptor, considerat de mulți cel mai performant avion de luptă din lume.
Prototip al unui avion YF-23. Photo source: National Interest
Prototip al unui avion YF-23. Photo source: National Interest

Cele două concepte au concurat în programul ATF care a fost lansat spre sfârșitul Războiului Rece ca răspuns la avioanele sovietice ce dispuneau de tehnologii avansate la vremea respectivă. Mai exact, Su-27 și MiG-29.

Solicitările programului ATF vizau un accent puternic pus pe componenta stealth, senzori avansați și capacitatea de a dobândi superioritatea aeriană.

În marea finală s-au „duelat” YF-22, adică viitorul F-22 Raptor și YF-23. Ambele aeronave au zburat în 1990 și au concurat direct în testele de zbor efectuate de U.S. Army.

Alegerea, așa cum se știe azi, a fost F-22 Raptor.

 

De ce a pierdut YF-23 „Văduva Neagră” în fața F-22 Raptor. Istoria aviației militare ar fi putut arăta complet diferit azi

 

2. Sursa foto... (concept-avion-yf-23_32942300.jpg)

YF-23, sursă foto: Northrop Grumman

Pe scurt, accentul pe care producătorii Northrop și McDonnell Douglas l-au pus pe YF-23 a costat proiectul. Mai cu seamă, accentul pus pe stealth și capacitatea de a angaja la distanțe mari, în detrimentul luptelor aeriene de tip dogfight au fost decisive în favoarea F-22 Raptor.

Interesant e că la decenii de la acest proiect, F-35 preia azi din „strategia” YF-23, fiind o platformă de ultimă generație care pune accentul pe lupta la distanțe mari, nu pe confruntările aeriene de tip dogfight, unde F-22 rămâne „regele” aviației militare.

Însă în perioada Războiului Rece, americanii au preferat capacitățile F-22.

Experții militari ai revistei americane National Interest arată că viziunea pe care o propunea YF-23 era complet diferită față de ceea ce avea să devină F-22 Raptor. 

YF-23 a fost proiectat pentru a fi un avion de ultimă generație elegant și stealth, cu o semnătură în infraroșu redusă. Aripile distinctive în formă de diamant și designul cozii în V, gurile aplanizate de evacuare ale motoarelor, precum și compartimentele interne pentru arme, toate au conferit aeronavei o semnătură IR și radar redusă.

Într-adevăr, accentul în design a fost pus pe componenta stealth și viteză, nu pe agilitatea din luptele aeriene apropiate.

Pe de altă parte, prototipul YF-22, adică viitorul F-22 Raptor, a fost un avion de luptă mai convențional. Dispunea de agilitate extremă și caracteristici de manevrare mai performante. YF-22 a fost, de asemenea, construit pentru a angaja ținte de la distanță mare, în concordanță cu doctrina SUA, dar aeronava era mai potrivită pentru lupte aeriene apropiate decât YF-23, care făcuse pur și simplu o alegere doctrinară diferită în faza de proiectare.

În cele din urmă U.S. Air Force au ales YF-22, care a devenit F-22 Raptor.

De ce? Aviația militară americană a preferat manevrabilitatea modelului YF-22, care putea lovi desigur și de la distanță. Dar manevrabilitatea în luptele aeriene de tip dogfight, dacă se ajungea la astfel de lupte înainte de a angaja aeronava inamică de la distanță, au fost factori decisivi. „Forțele Aeriene s-au simțit mai confortabil cu o platformă capabilă de lupte aeriene apropiate”, conchide sursa citată.

YF-23 nu a intrat niciodată în producție și a rămas doar la stadiul de prototip.

Pe de altă parte F-22 Raptor a fost primul avion de generația a 5-a și e considerat ca fiind cel mai performant avion într-o confruntare aeriană de tip dogfight. Americanii nu au vândut niciodată unui client extern F-22 Raptor, iar producția lor a fost în număr mic. Ea a fost sistată din cauza costurilor, dar F-22 rămâne și azi un element central pentru aviația militară americană.

 

Specificațiile tehnice YF-23 Black Widow II, potrivit National Interest:

 

3. Sursa foto... (concept-avion-yf-23-02_83098300.jpg)

YF-23, sursă foto: Northrop Grumman

Primul zbor al prototipului: 1990

Număr de avioane construite: 2 (prototipuri)

Lungime: 20,6 m

Anvergură: 13,3 m

Greutate (MTOW): aprox. 29.500 kg

Motoare: Două turboventilatoare prototip (Pratt & Whitney YF119 sau GE YF120)

Viteză maximă: peste 2.575 km/h; Mach 2+

Viteză de supercroazieră: Mai mare decât a YF-22 (cifrele exacte sunt clasificate/estimate)

Autonomie: aprox. 3.200 km la transfer (est.)

Plafon de serviciu: aprox. 18.300 m

Armament: Compartimente interne pentru rachete aer-aer (configurație de prototip)

Echipaj: 1

CITEȘTE ȘI: Nu doar că nu e sfârșitul pentru F-22, ci e o nouă eră. În premieră un pilot american a controlat din cockpit o dronă de luptă MQ-20 Avenger


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Ce căuta „Perla Neagră” rusă aproape de granițele Alianței? Interceptarea unui Tu-134A escortat de avioane Su-30 e un moment rarisim
Bombardierele strategice americane B-52H au părăsit teatrul de operații european. Prima misiune din anul fiscal 2026 a durat numai două săptămâni
Șah mat la Beijing? Presiunile SUA care au blocat brusc vânzarea avioanelor J-10C către Egipt
Schimbare de gardă în Luftwaffe: Primul F-35A intră în producție, în timp ce Germania ia în calcul extinderea comenzii cu încă 15 aeronave
Rușii au anunțat câte avioane Su-75 au construit și când va zbura primul. Deși noul Su-75 ar trebui să „rupă” piața, numărul comenzilor e egal cu zero
Avioane Eurofighter și F-16, ridicate de la sol în timp ce Rusia lovește la „milimetru” de granița NATO
Rușii fac orice compromis pentru ca Su-57 să ia fața F-35. Transferul tehnologic total către indieni e ceva rarisim, dar ar putea însemna salvarea programului
SUA tranșează dezbaterea: Au sau nu viitor elicopterele de atac? Apache în versiunea V6 tocmai au doborât 13 din 14 drone, folosind inclusiv rachete Hellfire și tactici diferite
Avionul fără pilot Kizilelma nu doar că a zburat cu un F-16, dar a și executat un atac aerian simulat asupra F-ului (Video). Turcia țintește fotoliul de lider mondial în domeniul dronelor
Kievul "privatizează" apărarea aeriană: Companiile din infrastructura ucraineană vor avea liber la folosirea armelor anti-drone
Bilanțul real al utilizării avioanelor F-16 în Ucraina: Cum au interceptat 1.300 de rachete rusești și au preluat 80% din misiunile de luptă ale Forţelor Aeriene Ucrainene
Franța mută imediat pentru a echilibra balanța: F-35 american pentru saudiți, contracarat în regiune cu Rafale în cea mai modernă versiune F5
Nu doar că nu e sfârșitul pentru F-22, ci e o nouă eră. În premieră un pilot american a controlat din cockpit o dronă de luptă MQ-20 Avenger
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Rachetele europene care vor putea lovi la peste 1.000 km. Storm Shadow și ATACMS sunt letale, însă au o rază de doar câteva sute de km
Obiectivul Rusiei pe 2025: 120.000 de bombe tip sovietic, transformate în bombe cu planare. Kremlinul lucrează și la creșterea razei de acțiune la 400 de km
Un avion de luptă Su-30 s-a prăbușit în nord-vestul Rusiei
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
”Zidul dronelor”, dezvoltat de NATO, perfecționat pe front. Dronele interceptoare care ajung în Ucraina, eficiență 100%, dar trebuie ”antrenate” la fiecare câteva săptămâni
O nouă oprire pentru Su-57E. Rușii continuă „ofensiva” să-și vândă avionul de generația a 5-a, după ce le-a luat ani să spargă gheața
Un bombardier american B-52H a îndeplinit misiuni specifice în spațiul aerian al Estoniei, la numai 50 de kilometri de granița Rusiei
SUA continuă monitorizarea Peninsulei Crimeea și a bazei navale Novorossiysk. Spațiul aerian al României utilizat intens în operațiunile americane
Angola și-ar putea păzi cei 5.000 de kilometri de graniță cu tehnologie din Emiratele Arabe Unite care integrează AI și drone de supraveghere
”Darul” cehilor pentru Putin: Armata Ucrainei primește sateliți militari, drone sau rachete, cumpărate de guvern sau ONG-uri
FSB acuză Kievul că a vrut să deturneze un MiG-31 asupra bazei de la Mihail Kogălniceanu pentru a fi doborât de sistemele NATO. De ce povestea e cusută cu ață albă
Ce știm despre sistemul american anti-dronă MEROPS trimis în România săptămânile trecute
Avioanele Super Tucano ar putea fi marea surpriză din flota Ucrainei. Ce poate face un Super Tucano și nu poate un F-16 sau Gripen
Bombardiere strategice americane B-52H au fost dislocate în Spania pentru misiunea “Bomber Task Force 26-1” în teatrul de operații european
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova

Ştiri Recomandate

Avionul care nu a mai fost: De ce au renunțat SUA la YF-23 „Văduva Neagră” schimbând istoria aviației militare. Eșecul proiectului a însemnat nașterea F-22
Fără submuniții. SUA testează la 112 km ER GMLRS, soluția modernă care înlocuiește muniția cu dispersie
Rusia a crescut numărul trupelor din Ucraina la 710.000 de oameni pentru o ofensivă strategică. Cu "Generalul Iarnă“ la ușă, mișcarea Rusiei ar putea fi cu două tăișuri
Ucraina și SUA au pregătit versiuni preliminare privind garanțiile de securitate și sfârșitul războiului
Rușii se laudă cu al treilea motor pentru avionul de vânătoare Su-57. În sfârșit de generația a cincea?
Serbia confirmă că rușii de la Gazprom negociază cu compania maghiară MOL vânzarea participați sale deținută la NIS în Serbia
Șeful Marinei Regale Britanice avertizează că "rușii investesc miliarde" în construcția de submarine
20 de nave "clasa Trump". Președintele SUA anunță un proiect major pentru Marină: "Vor fi cele mai mari din istoria omenirii”
Atac masiv al rușilor înainte de Crăciun: Au fost lovite ținte atât de la frontiera cu România, cât și din vestul Ucrainei
Grecia desfășoară rachete israeliene Spike NLOS în insulele din Egee și la granița cu Turcia, pe fondul tensiunilor cu Ankara
Armata germană va folosi pistoale de la CZ; compania cehă e gata să furnizeze și României armament individual de luptă
Estonia completează stocul de HIMARS cu sisteme sud-coreene Chunmoo. Oficialii baltici spun care sunt principalele diferențe
Franța pregătește urmașul pentru Charles de Gaulle și va lansa în 2038 cel mai mare portavion construit vreodată în Europa
Pot avioanele F-35 și rachetele Tomahawk să sperie cu adevărat Rusia? Cum se inspiră SUA din nouă precedente celebre când oferă garanții pentru Ucraina
Teste finale pentru SAMP/T NG, eficient împotriva Kinjal. Franța și Italia vor primi la anul sistemul european antirachetă SAMP/T NG
Dublă lovitură primită de ruși: Încă două avioane Sukhoi lovite pe pista aerodromului / Un general din Statul Major, ucis la Moscova
Cel mai bun tanc german Leopard 2 se "fabrică" în Cehia: Sute de Leopard 2A8 vor avea carena produsă de Tatra Defence
Armata rusă, sursă foto: Ministerul Apărării din Rusia
EXCLUSIV
De ce a intensificat Rusia loviturile pe frontul din Ucraina chiar înainte de Crăciun
Consolidarea flancului estic: Compania Raytheon livrează României echipamente suplimentare Patriot în cadrul unui contract de 168 milioane dolari
Germania autorizează sabotajul extern: Serviciul Federal de Informații (BND) trece la misiuni ofensive împotriva amenințărilor hibride
„Războiul Stelelor” în varianta Armatei SUA: 50.000 de „droizi de luptă” Phantom vor schimba fața infanteriei americane până în 2027
Gata cu „navele fantomă” ale Venezuelei (VIDEO): Forțele americane au trecut la interceptarea directă a petrolierelor în apele internaționale
„Alternativele la sprijinul SUA sunt incerte”. Ucraina recunoaște neputința Europei: De ce doar „forța” lui Trump mai poate opri Rusia
Medicul Ana Maria Alexandra Stănescu a fost decorată de Statul Major al Apărării pentru merite profesionale
Războiul se apropie și mai mult de frontiera României: Zelenski confirmă că, prin loviturile repetate din regiunea Odesa, rușii vor să separe Ucraina de Marea Neagră
Rachete de milioane VS. drone de 35.000 de dolari: Cum a transformat UŞ Navy navele de coastă în „platforme purtătoare de drone” kamikaze (VIDEO)
Vigilență sporită în Marea Neagră: O aeronavă americană P-8A Poseidon a scanat din nou Peninsula Crimeea și Baza Navală Novorossiysk
Rusia, bună de plată? Grecia s-a alăturat oficial Comisiei Internaționale care va stabili despăgubirile pentru Ucraina
Dronele ucrainene au lovit baza aeriană Belbek pentru a doua oară într-o săptămână: Două avioane rusești Su-27 distruse
Schimbare de discurs la Praga? Ministrul ceh al Apărării: „Suntem de partea Ucrainei, Rusia este agresorul”
Digitizarea ,,bătrânului'' F-16: Cum X-62 VISTA și Proiectul VENOM construiesc viitorul aviației autonome în cadrul Forțelor Aeriene ale SUA
Ucraina atinge pragul de 1.000 de drone interceptoare pe zi: Soluția de 2.500 de dolari care înlocuiește rachetele scumpe în lupta contra UAV-urilor Shahed
pixel