Avionul care nu a mai fost: De ce au renunțat SUA la YF-23 „Văduva Neagră” schimbând istoria aviației militare. Eșecul proiectului a însemnat nașterea F-22
Istoria aviației militare ar fi putut arăta total diferit dacă americanii ar fi ale un proiect ce azi pare uitat: YF-23 Black Widow II sau „Văduva Neagră”. E vorba de două concepte diferite care au concurat, proces în urmă căruia s-a născut F-22 Raptor, considerat de mulți cel mai performant avion de luptă din lume.
Prototip al unui avion YF-23. Photo source: National Interest
Cele două concepte au concurat în programul ATF care a fost lansat spre sfârșitul Războiului Rece ca răspuns la avioanele sovietice ce dispuneau de tehnologii avansate la vremea respectivă. Mai exact, Su-27 și MiG-29.
Solicitările programului ATF vizau un accent puternic pus pe componenta stealth, senzori avansați și capacitatea de a dobândi superioritatea aeriană.
În marea finală s-au „duelat” YF-22, adică viitorul F-22 Raptor și YF-23. Ambele aeronave au zburat în 1990 și au concurat direct în testele de zbor efectuate de U.S. Army.
Alegerea, așa cum se știe azi, a fost F-22 Raptor.
De ce a pierdut YF-23 „Văduva Neagră” în fața F-22 Raptor. Istoria aviației militare ar fi putut arăta complet diferit azi

YF-23, sursă foto: Northrop Grumman
Pe scurt, accentul pe care producătorii Northrop și McDonnell Douglas l-au pus pe YF-23 a costat proiectul. Mai cu seamă, accentul pus pe stealth și capacitatea de a angaja la distanțe mari, în detrimentul luptelor aeriene de tip dogfight au fost decisive în favoarea F-22 Raptor.
Interesant e că la decenii de la acest proiect, F-35 preia azi din „strategia” YF-23, fiind o platformă de ultimă generație care pune accentul pe lupta la distanțe mari, nu pe confruntările aeriene de tip dogfight, unde F-22 rămâne „regele” aviației militare.
Însă în perioada Războiului Rece, americanii au preferat capacitățile F-22.
Experții militari ai revistei americane National Interest arată că viziunea pe care o propunea YF-23 era complet diferită față de ceea ce avea să devină F-22 Raptor.
YF-23 a fost proiectat pentru a fi un avion de ultimă generație elegant și stealth, cu o semnătură în infraroșu redusă. Aripile distinctive în formă de diamant și designul cozii în V, gurile aplanizate de evacuare ale motoarelor, precum și compartimentele interne pentru arme, toate au conferit aeronavei o semnătură IR și radar redusă.
Într-adevăr, accentul în design a fost pus pe componenta stealth și viteză, nu pe agilitatea din luptele aeriene apropiate.
Pe de altă parte, prototipul YF-22, adică viitorul F-22 Raptor, a fost un avion de luptă mai convențional. Dispunea de agilitate extremă și caracteristici de manevrare mai performante. YF-22 a fost, de asemenea, construit pentru a angaja ținte de la distanță mare, în concordanță cu doctrina SUA, dar aeronava era mai potrivită pentru lupte aeriene apropiate decât YF-23, care făcuse pur și simplu o alegere doctrinară diferită în faza de proiectare.
În cele din urmă U.S. Air Force au ales YF-22, care a devenit F-22 Raptor.
De ce? Aviația militară americană a preferat manevrabilitatea modelului YF-22, care putea lovi desigur și de la distanță. Dar manevrabilitatea în luptele aeriene de tip dogfight, dacă se ajungea la astfel de lupte înainte de a angaja aeronava inamică de la distanță, au fost factori decisivi. „Forțele Aeriene s-au simțit mai confortabil cu o platformă capabilă de lupte aeriene apropiate”, conchide sursa citată.
YF-23 nu a intrat niciodată în producție și a rămas doar la stadiul de prototip.
Pe de altă parte F-22 Raptor a fost primul avion de generația a 5-a și e considerat ca fiind cel mai performant avion într-o confruntare aeriană de tip dogfight. Americanii nu au vândut niciodată unui client extern F-22 Raptor, iar producția lor a fost în număr mic. Ea a fost sistată din cauza costurilor, dar F-22 rămâne și azi un element central pentru aviația militară americană.
Specificațiile tehnice YF-23 Black Widow II, potrivit National Interest:

YF-23, sursă foto: Northrop Grumman
Primul zbor al prototipului: 1990
Număr de avioane construite: 2 (prototipuri)
Lungime: 20,6 m
Anvergură: 13,3 m
Greutate (MTOW): aprox. 29.500 kg
Motoare: Două turboventilatoare prototip (Pratt & Whitney YF119 sau GE YF120)
Viteză maximă: peste 2.575 km/h; Mach 2+
Viteză de supercroazieră: Mai mare decât a YF-22 (cifrele exacte sunt clasificate/estimate)
Autonomie: aprox. 3.200 km la transfer (est.)
Plafon de serviciu: aprox. 18.300 m
Armament: Compartimente interne pentru rachete aer-aer (configurație de prototip)
Echipaj: 1
CITEȘTE ȘI: Nu doar că nu e sfârșitul pentru F-22, ci e o nouă eră. În premieră un pilot american a controlat din cockpit o dronă de luptă MQ-20 Avenger
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News