„Nimic în România pentru România. E de noaptea minții!”. Deși în România se construiește primul portavion pentru drone și fregate de ultimă generație
Prezent în cadrul platoul emisiunii „Special” de la B1 TV, Tudor Curtifan, redactorul-șef al DefenseRomania, a abordat și oportunitățile pe care le avem în zona navală, după multe rateuri, în momentul în care a fost întrebat despre discuția președintelui Nicușor Dan cu președintele Volodimir Zelenski în ceea ce privește dezvoltarea parteneriatului strategic. Și, desigur, mecanismul european SAFE.
Fregată ASW, imagine concept. Nava va fi construită la Galați pentru Marinele Olandei și Belgiei. Foto: Ministerul Apărării din Olanda
Întrebat despre recenta convorbire a președintelui Nicușor Dan cu omologul său ucrainean, Tudor Curtifan a amintit că România și Ucraina au semnat deja pe 10 octombrie 2023 un parteneriat strategic care vizează mai multe domenii, dar din păcate până în prezent nu s-a „construit nimic pe baza acestui document”.
El a afirmat că există direcții de cooperare industrială cu Ucraina, stat exceptat în mecanismul european de finanțare SAFE, direcții ce vizează cooperarea la nivel de producere de drone maritime, o componentă la care Ucraina excelează.
În plin război, Ucraina produce anual peste 1.6 milioane de drone, iar dacă pentru dronele aeriane sau terestre există expertiză în țară și în Europa, ucrainenii excelează la cele maritime.
„Nimic în România pentru România. E de noaptea minții!” La Galați se construiesc fregate, corvete și un portavion pentru drone „made in Romania”, dar pentru alte state NATO

Imagine concept a viitoarei navă portugheză multirol ca va deservi și drept portavion pentru drone și care va fi construită în România de Damen. Photo source: Damen
În cadrul emisiunii, Tudor Curtifan a subliniat că obiectivul programului SAFE este revitalizarea industrie de apărare și a amintit că în țară se produc la Șantierul Naval Galați nave moderne, de la fregate la un portavion pentru drone, pentru state puternice din NATO, dar „nimic pentru România în România”.
„Eu rămân un optimist moderat și în ceea ce privește programul SAFE. Sigur că din perspectiva dronelor navale Ucraina are o capacitate pe care nimeni nu o are azi în Europa. Dar apropo de viziune strategică, România e țara care în ultimii 35 de ani nu a achiziționat nicio navă nouă. S-a cumpărat acum nava de patrulare Hisar din Turcia care sparge gheața în sfârșit. Dar în 35 de ani, în patru ani de război în Marea Neagră, zero nave! Și se produc la noi la Galați nave moderne precum cele de patrulare, corvete, fregate și chiar primul portavion pentru drone din Europa. Pentru OIanda, Germania, Belgia, Portugalia. E de noaptea minții! Nimic produs în România pentru România”, a conchis acesta, precizând că în ultimii 35 de ani doar profesionalismul marinarilor români a ținut la suprafață flota.
În ceea ce privește primul portavion pentru drone din Europa, referirea este la nava multifuncțională construită în România pentru Marina Portugaliei. Nava multifuncțională este capabilă să transporte și să lanseze Vehicule Subacvatice Fără Pilot (UUV), Vehicule de Suprafață Fără Pilot (USV) și Vehicule Aeriene Fără Pilot (UAV). Pentru acestea din urmă, nava dispune de un heliport de 96 x 11 metri.
Nava de 107 metri dispune de 650m2 de spațiu pe punte, potrivit pentru transportul până la 18 TEU-uri. La nevoie, aceasta poate găzdui sisteme modulare specifice misiunii, cum ar fi spitale, camere hiperbarice și echipamente ROV.
Ratăm și producția de nave OPV „corvete ușoare” în țară cu fonduri din SAFE?

Navă de Patrulare OPV 2600. Photo source: Damen
Amintim că DefenseRomania a scris în exclusivitate la începutul acestei luni, citând surse din industrie și surse politice, că programul celor două nave de patrulare OPV, numite popular „corveta ușoară”; va muri din fașă dacă nu va fi introdus în mecanismul SAFE, lucru cu care autoritățile cochetează, dar există un blocaj la nivelul Ministerului Economiei.
Mai exact, doar compania Damen, cea care deține Șantierul Naval Galați, unde construiește corvete, fregate sau portavioane pentru drone, ar fi singura care ar putea produce și livra până în 2030 - o condiție a SAFE - cele două nave de patrulare OPV. Asta pentru că vorbim de proiectul OPV 2600, „corvete ușoare” care deja au fost construite pentru Pakistan. Cu alte cuvinte, faza de proiectare și dezvoltare a proiectului - una din cele mai îndelungate faze - e deja făcută. Vorbim de proiectul OPV 2600, finalizat deja, nave de ultimă generație ce integrează rachete Naval Strike Missile (NSM) achiziționate de România, dar și combat management system de tip TACTICOS al Thales.
Doar că, din informațiile DefenseRomania, există neconcordanțe la nivelul Ministerului Economiei. Neconcordanțe și piedici care țin de Șantierul Naval Mangalia, unde statul deține 51% din acțiuni iar Damen 49%; ultima făcând un pas în spate din cauza blocajelor legislative cauzate de decizii politice la nivelul conducerii șantierului, conducere asigurată de statul român.
De ce e o luptă contracronometru?
Pentru că dosarul trebuie depus în cursul următoarei luni pentru a beneficia de fondurile din SAFE. Cu alte cuvinte, dacă Ministerul Economiei continuă blocajul, România va rata construcția a două nave OPV prin fonduri SAFE, lucru echivalent cu moartea programului, căci cu siguranță fonduri din bugetul național nu există.
CITEȘTE ȘI: Cum își scufundă România propria industrie navală: Suntem la un pas să ratăm producția corvetelor ușoare în țară iar un gigant poate închide ușile
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News