Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
F-16 Fighting Falcon nu e soluția minune, dar face de toate (General ucrainean). De ce vrea Kievul atât de mult avionul american
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Comandantul Forțelor Aeriene Ucrainene, generalul de brigadă Serhi Holubtsov, a explicat de ce Ucraina are nevoie de luptători F-16. Într-un interviu acordat pentru Europa Liberă și a explicat o declarație anterioară a forțelor ucrainene conform căreia 48 de avioane F-16 erau necesare pentru a elibera țara. Potrivit lui Holubtsov, avioanele pot ajuta în mod semnificativ la menținerea aviației rusești la distanță, ușurând astfel sarcina apărării aeriene ucrainene.
F-16 american, foto: Forțele Aeriene ale SUA
F-16 american, foto: Forțele Aeriene ale SUA

Comentariile Forțelor Armate ale Uucrainei, făcute pe Twitter, au părut exagerate, de parcă 48 de avioane (3-4 escadrile de 12 - 16 avioane), ar putea schimba situația strategică de pe front, împotriva unui inamic mult mai puternic. ”Rușii au 1.000 de avioane de a patra generație”, confirma zilele trecute și șeful Armatei SUA, generalul Mark Milley.

Generalul Serhi Holubtsov a explicat, în interviul acordat Radiosvoboda, că nu poate fi vorba de o confruntare generalizată cu forțele aeriene ale Rusiei.

”Dar dacă este vorba trei-patru escadrile (de F-16 n.r.), cred că, în direcția aleasă, vom putea câștiga superioritate în aer și vom forța inamicul să abandoneze complet loviturile pe o anumită zonă defensivă''.

 

F-16 vor ține forțele aeriene ruse departe de granițe

F-16 Fighting Falcon al SUA lansând o rachetă AIM-120 AMRAAM într-un poligon din Baza Aeriană Elgin. Foto: U.S. Air Force

Holubtsov a adăugat că chiar și 2 avioane de tip F-16 pot ajuta într-un atac, dar pentru a face o breșă într-o anumită direcție, este nevoie de o întreagă escadrilă: „Pentru operațiunile planificate de la A la Z, trebuie să vorbim despre 12 până la 16 avioane.”

Acum, Ucraina nu dispune rachete aer-aer capabile să lovească inamicul dincolo de linia orizontului (BVR), resurse pe care Rusia le are.

„Forțele Aeriene Ruse au aeronave Su-35 și MiG-31BM, capabile să utilizeze rachete aer-aer cu rază de acțiune lungă:, rachete R-77 cu o rază de acțiune de peste 100 km și rachete R-37, care poate fi folosit pe o distanță mai mare de 200 km. Dacă am avea o platformă care, de exemplu, ar permite utilizarea rachetelor americane AIM-120 AMRAAM, care au o rază de acțiune de aproximativ 180 km, atunci pur și simplu nu le-am permite să se apropie de graniță”, explică Holubtsov.

Până acum, din cauza absenței rachetelor aer-aer din categoria BVR - dincolo de linia orizontului - ucrainenii nu pot ține aeronavele rusești suficient de departe de granițele lor. Rusia profită de acest lucru și lansează, de la 30-40 de km de graniță, bombe ghidate care planează, de tip KAB-500. ”Sunt zone în care nu avem suficiente sisteme de apărare aeriană, așa că ei pot face asta fără probleme. Dacă am avea F-16, le-am putea împiedica să se apropie”, explică generalul.

 

Sistemul JDAM, folosit la jumătate din capacitate

Bomba JDAM GBU-31, sursă foto: US Air Force

Ucraina a primit și ea bombe similare sistemul JDAM. Deși aceste bombe pot fi lansate la o distanță de 90 - 100 de kilometri, avioanele ucrainene sunt vulnerabile în fața sistemelor antiaeriene ale Rusiei pentru că ar trebui să urce la înălțimi de peste 10.000 de metri ”Rușii au sisteme S-350 și S-400 capabile să lovească ținte la o distanță de peste 200 de kilometri”, a subliniat el.

Potrivit acestuia, ucrainenii trebuie să-și adapteze tactica - zboară la altitudini mici și abia în ultimul moment urcă la o înălțime de 6 - 8 mii de metri pentru a lansa JDAM-ul și să înceapă manevrele de evitare a rachetelor lansate de Su-35 sau de la sol.

Multe dintre sarcinile de luptă pot fi îndeplinite de avioanele de origine sovietică, dar armele occidentale pe care le poartă nu sunt pe deplin integrate și nu pot fi folosite la întregul lor potențial. „Oricât de mult încercăm să modificăm aeronava, nu ne permite să folosim întregul potențial al armelor occidentale”, a spus generalul.

 

De ce vrea Ucraina F-16? Exemplu: Rachetele HARM

 

Rachetele HARM au ajutat la schimbarea situației împotriva apărării aeriene ruse, dar eficiența utilizării lor ar fi mult mai bună cu F-16. ”F-16 au un receptor special care oferă pilotului informații despre care dintre sistemele de rachete antiaeriene ale inamiculu”, a precizat Holubtsov, adăugând că HARM poate fi mai bine ghidat de la F-16 și, astfel, crește eficiența.

F-16 Fighting Falcon, foto: National Interest

Yuri Ihnat, purtătorul de cuvânt al comandamentului Forțelor Aeriene ale Ucrainei, confirma, lunile trecute, că s-a găsit o soluție tehnică pentru a utiliza rachetele HARM pe avioane sovietice, dar ”dacă e lansată dintr-un avion de vânătoare F-16, acea rachetă ar fi de câteva ori mai eficientă, ar ajunge mai departe, ar funcționa mai precis și ar distruge mai multe mijloace de apărare aeriană”. 

Holubtsov a menționat și posibilitatea modernizării avioanelor sovietice pentru a obține aceleași capacități: „Nu respingem modernizarea, dar dacă vrem să transformăm MiG-29 într-un F-16, este necesar să aruncăm complet tot ce este înăuntru, să punem echipamente de la F-16 în el. Este fezabil din punct de vedere economic? Prin urmare, este mai bine să schimbi platforma și să se folosească MiG-29-urile pentru sarcinile pe care încă le pot îndeplini”. ”Ar costa zeci de milioane de dolari pentru un singur avion și ar dura foarte mult timp”, era de părere și Yuri Ihnat.

Generalul a mai explicat de ce Ucraina este interesată de F-16: „Nu este cel mai avansat avion, dar este polivalent și poate folosi aproape toate armele NATO. Poate îndeplini sarcini de apărare aeriană, poate lupta împotriva țintelor aeriene, poate ataca ținte terestre și maritime. S-a dovedit excelent ca avion de atac pentru a depăși apărarea antiaeriană a inamicului.” 

 

 

Protecția aeronavelor livrate

 

Holubtsov a comentat, de asemenea, necesitatea de a proteja mașinile livrate, asupra cărora Rusia se va concentra imediat:

„Nu va fi posibil să ascundem pur și simplu avioanele. Va fi necesar să se caute o abordare cuprinzătoare, să camufleze și să distragă atenția aeronavelor, să le mute de la aeroport la aeroport. Și va fi necesar să folosim o parte din sistemul de apărare aeriană pentru a proteja aceste aerodromuri.”

El a mai comentat și faptul că avioanele occidentale impun cerințe mai mari în privința calității pistelor. Cu toate acestea, potrivit acestuia, reprezentanții producătorului Lockheed Martin au văzut deja aeroporturile ucrainene și au identificat trei ca fiind potrivite pentru utilizarea acestor mașini. Cu toate acestea, numărul lor este scăzut în ceea ce privește nevoia de distragere a atenției.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Cad ca muștele avioanele Su-34 în Ucraina. Câte Su-34 a pierdut Rusia până acum și de ce nu poate să țină pasul cu pierderile
Demonstrație de forță la granițele Rusiei. Escortat de avioane F-16 și Eurofighter, un bombardier B-52 al SUA a lansat bombe ghidate de aviație JDAM
Inovație totală: Cum vor ucrainenii să lanseze rachete ATACMS de pe avioane F-16. Există cel puțin un precedent care a avut succes
Drone necunoscute continuă să survoleze Europa, spionând portavionul britanic HMS Queen Elizabeth și o baza aeriană americană cu avioane F-15E
Cu un ochi la vecinul său mai mare, Grecia vrea să aibă propriul „Iron Dome”, cu ajutorul Israelului
După 18 ani de F-35, SUA vorbesc deschis despre provocările ce trebuie rezolvate la cel mai bun avion din lume: Tunul de 25 mm sau întreținerea
Americanii simulează apărarea României cu sisteme cu rază scurtă de acțiune (Foto/Video). Col. Ruff: Le spunem ferm românilor: SUA sunt aici pentru a apăra România
F-35 va fi de neoprit. SUA livrează prima rachetă SiAW aer-sol de ultimă generație. Detalii și datele tehnice ale SiAW, ce vor fi integrate pe F-35
F-20 primește titlul de „cel mai performant avion de luptă care nu a mai fost construit vreodată”. Cine și de ce au pus cruce în SUA pe F-20 Tigershark
Grecia ar putea alege sistemul franco-italian SAMP/T de apărare aeriană
Avioanele F-16 ale României vor executa zboruri la înălţimi mici pe întreg teritoriul țării. Apel către populație pentru a evita îngrijorările
Ungaria își va desfășura sistemele antiaeriene (probabil NASAMS) lângă granița cu Ucraina, a anunțat ministrul apărării
Rușii au executat un atac combinat cu rachete asupra Ucrainei. Răspunsul la loviturile anterioare ale armatei ucrainene este considerat însă sub așteptări
Centrul de pregătire a piloților de F-16 de la Borcea, la capacitate maximă. Ultimele două F-uri olandeze au aterizat în România
Mai multe avioane F-16 destinate ucrainenilor: Danemarca îşi asuma angajamentul de a consolida capacitățile de apărare aeriană ale Ucrainei
Nemesisul lui Su-57 rus vine tot de la un „35”, dar nu F-35. Su-57 ar putea fi îngropat pe piața externă chiar de un stat aliat Rusiei
Bulgaria a comandat avioane F-16V Block 70 în urmă cu 5 ani, dar nici infrastructura, nici piloții nu sunt încă pregătiți
India intră în clubul hipersonic. Test reușit cu o rachetă hipersonică cu rază lungă de acțiune
Iranul nu e convins de S-400-le Rusiei, după ce, la ultimul atac israelian, sistemele antiaeriene rusești s-au făcut de râs în fața aviației IDF
Se mai găsesc MiG-29 pentru Ucraina? Câte MiG-uri mai are Polonia și care e condiția obligatorie pusă pentru a livra avioanele Ucrainei
Echipajul unui avion F-15E al U.S. Air Force, dezvăluiri despre complexitatea unei misiuni de respingere a unui atac iranian asupra Israelului
După ce chinezii au râs, la propriu, de Su-57, Rusia se laudă că avionul de generația a 5-a e combat proven cu performanțe „uluitoare” împotriva Ucrainei
SUA inaugurează scutul antirachetă din Polonia: Sistemele Aegis Ashore de la Redzikowo și Deveselu, operaționale împotriva rachetelor lansate din Orientul Mijlociu
S-a terminat telenovela turcă: Contractul pentru 40 de F-16 în cea mai modernă versiune a fost semnat. Bonus nesperat: „Da” și pentru Eurofighter
Favoritul pentru postul de cancelar al Germaniei: Putin trebuie să aleagă, altfel vom furniza Ucrainei rachete cu rază lungă Taurus
Știați că SUA au dezvoltat și F-16XL cu aripă delta? De ce F-16XL nu au avut viață lungă și unde sunt azi singurele avioane construite
România, în criză de timp? Contractul pentru F-35 trebuie semnat în doar câteva zile, dar avionul „a decolat” târziu de la Cotroceni
Bombardiere strategice rusești au patrulat deasupra Mării Negre și Mării Barents. Aeronavele Tu-22M3 și Tu-95MS au zburat cu rachete de croazieră la bord
"Made" in Taiwan. Zeci de lansatoare Hawk ar fi fost trimise Ucrainei din stocurile Armatei taiwaneze
FSB susține că a dejucat o încercare a serviciilor ucrainene de deturnare a unui elicopter rusesc de război electronic

Ştiri Recomandate

La limita unui dezastru ecologic major în Marea Neagră: Petrolierele rusești reprezintă o amenințare pentru mediu - Rusia folosește nave cu o vechime de peste 50 de ani
Armata britanică testează cu succes o armă cu unde radio capabilă să neutralizeze roiurile de drone
Ucraina dezvoltă o nouă rachetă de croazieră avansată, capabilă să ajungă la Moscova: Versiunea de baza zboară cu 400 km/h și are o rază de acțiune de 140 km
Faceți cunoștință cu noul obuzier autopropulsat al SUA care poate doborî și rachete de croazieră sau avioane: Poate lansa obuze la viteze de peste 9.000 km/h
Oreshnik, cea mai nouă rachetă rusească nu este chiar atât de nouă: Prima analiză a epavei rachetei arată că piesele datează din 2017
Procesul lui Nicolae și Elenei Ceaușescu, din 25.12.1989, foto: Agerpres
EXCLUSIV
Pierderea puterii și procesul. Mărturisiri din plutonul de execuție și ordinul ca toată lumea să treagă în toată lumea dacă Ceaușescu era achitat | Interviu Dan Voinea
Lista completă a noului Guvern Ciolacu 2.0. Continuitate la Apărare cu Angel Tîlvăr, nume nou la Externe cu reputatul ambasador Emil Hurezeanu
Un nou lot de Su-57 și un „bonus” de Su-34 au fost livrate Rusiei. Câte Su-57 de „generația a 5-a” deține azi Rusia, după căderea primului avion fabricat
Pachet militar important acordat Ucrainei de către Germania: Printre altele, tancuri Leopard 1A5, obuziere PzH 2000 sau sisteme Iris-T
Rutte ceartă Ucraina pentru criticile aduse Germaniei care refuză să livreze rachete Taurus Armatei ucrainene
41 e mai mare decât 9. Avioanele Gripen au „distrus” Su-27 la foc automat în cadrul unor lupte aeriene de tip dogfight
Mossadul ajunge până în Teheran. Israelul recunoaște că l-a lichidat în inima Iranului pe Ismail Haniyeh, liderul Hamas, și spune că va decapita și întreaga conducere Houthi
Carne de tun de la Kim: 1 din 10 militari nord-coreeni trimiși în Rusia au murit deja în luptele cu ucrainenii
Fortăreața Taiwan. Ultima linie de apărare în fața unei invazii chineze va fi formată din tancuri Abrams, o versiune specială dezvoltată pentru Taiwan
Viitorul avion de luptă de generația a VI-a se naște greu. SUA însă aprobă conceptul NGAD, cu echipaj uman
Rusia, o amenințare existențială pentru Finlanda: Apărarea trebuie consolidată prin toate mijloacele posibile
,,Expresul sirian'' se îndreaptă spre portul Tartus: Trei nave mari de desant și două cargouri rusești au intrat deja în Marea Mediterană
Un detaliu mai puţin cunoscut: Avionul de vânătoare stealth F-22 Raptor a luat naştere în urma îngrijorărilor legate de apărarea aeriană siriană
Ce spune un comandat ucrainean despre principalele vulnerabilități și avantaje ale tancului M1 Abrams
Rușii încep să construiască noi adăposturi militare ca răspuns la utilizarea tot mai intensă de către Ucraina a armelor cu rază lungă de acţiune
Coreea de Nord ar livra Rusiei rachete balistice KN-15 Pukguksong-2 pe fondul escaladării conflictului din Ucraina (Foto/Video)
Nu e doar o joacă. Documente clasificate tehnice despre radarul CAPTOR al Eurofighter, publicate pe un forum de gaming al unei companii ruse
De frica Ucrainei rușii extind Flota Mării Negre în Marea Caspică. Noua navă Tucha din clasa Karakurt e „bună de luptă”, dar departe de front
Ciudatul caz al unui F/A-18 doborât din „friendly fire”: SUA pierd un F/A-18E lovit din greșeală de o rachetă a crucișătorului USS Gettysburg
Comandă uriașă plasată pentru 145 de avioane F-35. Americanii vor construi o parte din ele și în Europa, dar și într-un stat din Asia
Polonia ne-a luat-o înainte și dă liber avioanelor F-16 și antiaerienei să doboare drone și rachete ruse, cu o condiție. În ce stadiu e proiectul României?
Arde, uite cum arde. Dronele ucrainene au atacat un depozit de petrol din regiunea Oryol din Rusia (Video)
Ungaria anticipează vremuri dificile și mizează pe România pentru a-și asigura livrările de energie. Vânzarea E.ON România nu e însă bătută în cuie
Franța retrage primul contingent din Ciad, ultima țară din Sahel care mai găzduia trupe franceze 
Unde pun rușii piciorul începe războiul. Un stat din Africa se teme că va fi următoarea țară răvășită de război după ce Rusia a mutat aici armele din Siria
Războiul aerian va arăta complet diferit. Dronele CCA vor revoluționa tot ce știm, dar SUA dau verdictul: F-35 nu va dispărea
pixel