Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
F-16 Fighting Falcon nu e soluția minune, dar face de toate (General ucrainean). De ce vrea Kievul atât de mult avionul american
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Comandantul Forțelor Aeriene Ucrainene, generalul de brigadă Serhi Holubtsov, a explicat de ce Ucraina are nevoie de luptători F-16. Într-un interviu acordat pentru Europa Liberă și a explicat o declarație anterioară a forțelor ucrainene conform căreia 48 de avioane F-16 erau necesare pentru a elibera țara. Potrivit lui Holubtsov, avioanele pot ajuta în mod semnificativ la menținerea aviației rusești la distanță, ușurând astfel sarcina apărării aeriene ucrainene.
F-16 american, foto: Forțele Aeriene ale SUA
F-16 american, foto: Forțele Aeriene ale SUA

Comentariile Forțelor Armate ale Uucrainei, făcute pe Twitter, au părut exagerate, de parcă 48 de avioane (3-4 escadrile de 12 - 16 avioane), ar putea schimba situația strategică de pe front, împotriva unui inamic mult mai puternic. ”Rușii au 1.000 de avioane de a patra generație”, confirma zilele trecute și șeful Armatei SUA, generalul Mark Milley.

Generalul Serhi Holubtsov a explicat, în interviul acordat Radiosvoboda, că nu poate fi vorba de o confruntare generalizată cu forțele aeriene ale Rusiei.

”Dar dacă este vorba trei-patru escadrile (de F-16 n.r.), cred că, în direcția aleasă, vom putea câștiga superioritate în aer și vom forța inamicul să abandoneze complet loviturile pe o anumită zonă defensivă''.

 

F-16 vor ține forțele aeriene ruse departe de granițe

F-16 Fighting Falcon al SUA lansând o rachetă AIM-120 AMRAAM într-un poligon din Baza Aeriană Elgin. Foto: U.S. Air Force

Holubtsov a adăugat că chiar și 2 avioane de tip F-16 pot ajuta într-un atac, dar pentru a face o breșă într-o anumită direcție, este nevoie de o întreagă escadrilă: „Pentru operațiunile planificate de la A la Z, trebuie să vorbim despre 12 până la 16 avioane.”

Acum, Ucraina nu dispune rachete aer-aer capabile să lovească inamicul dincolo de linia orizontului (BVR), resurse pe care Rusia le are.

„Forțele Aeriene Ruse au aeronave Su-35 și MiG-31BM, capabile să utilizeze rachete aer-aer cu rază de acțiune lungă:, rachete R-77 cu o rază de acțiune de peste 100 km și rachete R-37, care poate fi folosit pe o distanță mai mare de 200 km. Dacă am avea o platformă care, de exemplu, ar permite utilizarea rachetelor americane AIM-120 AMRAAM, care au o rază de acțiune de aproximativ 180 km, atunci pur și simplu nu le-am permite să se apropie de graniță”, explică Holubtsov.

Până acum, din cauza absenței rachetelor aer-aer din categoria BVR - dincolo de linia orizontului - ucrainenii nu pot ține aeronavele rusești suficient de departe de granițele lor. Rusia profită de acest lucru și lansează, de la 30-40 de km de graniță, bombe ghidate care planează, de tip KAB-500. ”Sunt zone în care nu avem suficiente sisteme de apărare aeriană, așa că ei pot face asta fără probleme. Dacă am avea F-16, le-am putea împiedica să se apropie”, explică generalul.

 

Sistemul JDAM, folosit la jumătate din capacitate

Bomba JDAM GBU-31, sursă foto: US Air Force

Ucraina a primit și ea bombe similare sistemul JDAM. Deși aceste bombe pot fi lansate la o distanță de 90 - 100 de kilometri, avioanele ucrainene sunt vulnerabile în fața sistemelor antiaeriene ale Rusiei pentru că ar trebui să urce la înălțimi de peste 10.000 de metri ”Rușii au sisteme S-350 și S-400 capabile să lovească ținte la o distanță de peste 200 de kilometri”, a subliniat el.

Potrivit acestuia, ucrainenii trebuie să-și adapteze tactica - zboară la altitudini mici și abia în ultimul moment urcă la o înălțime de 6 - 8 mii de metri pentru a lansa JDAM-ul și să înceapă manevrele de evitare a rachetelor lansate de Su-35 sau de la sol.

Multe dintre sarcinile de luptă pot fi îndeplinite de avioanele de origine sovietică, dar armele occidentale pe care le poartă nu sunt pe deplin integrate și nu pot fi folosite la întregul lor potențial. „Oricât de mult încercăm să modificăm aeronava, nu ne permite să folosim întregul potențial al armelor occidentale”, a spus generalul.

 

De ce vrea Ucraina F-16? Exemplu: Rachetele HARM

 

Rachetele HARM au ajutat la schimbarea situației împotriva apărării aeriene ruse, dar eficiența utilizării lor ar fi mult mai bună cu F-16. ”F-16 au un receptor special care oferă pilotului informații despre care dintre sistemele de rachete antiaeriene ale inamiculu”, a precizat Holubtsov, adăugând că HARM poate fi mai bine ghidat de la F-16 și, astfel, crește eficiența.

F-16 Fighting Falcon, foto: National Interest

Yuri Ihnat, purtătorul de cuvânt al comandamentului Forțelor Aeriene ale Ucrainei, confirma, lunile trecute, că s-a găsit o soluție tehnică pentru a utiliza rachetele HARM pe avioane sovietice, dar ”dacă e lansată dintr-un avion de vânătoare F-16, acea rachetă ar fi de câteva ori mai eficientă, ar ajunge mai departe, ar funcționa mai precis și ar distruge mai multe mijloace de apărare aeriană”. 

Holubtsov a menționat și posibilitatea modernizării avioanelor sovietice pentru a obține aceleași capacități: „Nu respingem modernizarea, dar dacă vrem să transformăm MiG-29 într-un F-16, este necesar să aruncăm complet tot ce este înăuntru, să punem echipamente de la F-16 în el. Este fezabil din punct de vedere economic? Prin urmare, este mai bine să schimbi platforma și să se folosească MiG-29-urile pentru sarcinile pe care încă le pot îndeplini”. ”Ar costa zeci de milioane de dolari pentru un singur avion și ar dura foarte mult timp”, era de părere și Yuri Ihnat.

Generalul a mai explicat de ce Ucraina este interesată de F-16: „Nu este cel mai avansat avion, dar este polivalent și poate folosi aproape toate armele NATO. Poate îndeplini sarcini de apărare aeriană, poate lupta împotriva țintelor aeriene, poate ataca ținte terestre și maritime. S-a dovedit excelent ca avion de atac pentru a depăși apărarea antiaeriană a inamicului.” 

 

 

Protecția aeronavelor livrate

 

Holubtsov a comentat, de asemenea, necesitatea de a proteja mașinile livrate, asupra cărora Rusia se va concentra imediat:

„Nu va fi posibil să ascundem pur și simplu avioanele. Va fi necesar să se caute o abordare cuprinzătoare, să camufleze și să distragă atenția aeronavelor, să le mute de la aeroport la aeroport. Și va fi necesar să folosim o parte din sistemul de apărare aeriană pentru a proteja aceste aerodromuri.”

El a mai comentat și faptul că avioanele occidentale impun cerințe mai mari în privința calității pistelor. Cu toate acestea, potrivit acestuia, reprezentanții producătorului Lockheed Martin au văzut deja aeroporturile ucrainene și au identificat trei ca fiind potrivite pentru utilizarea acestor mașini. Cu toate acestea, numărul lor este scăzut în ceea ce privește nevoia de distragere a atenției.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

S-a „scurs” o imagine rară cu avionul rus Su-75 Checkmate. Deși caută să resusciteze Su-57, rușii par să insiste pentru un avion de generația a 5-a cu un singur motor
Cu ce reușesc ucrainenii să lovească rafinăriile Rusiei. Flamingo e ”bijuteria coroanei”, dar greul îl duce o dronă de 55 de mii de dolari
Putin: Dacă Trump livrează Tomahawk Ucrainei, va distruge relațiile cu Rusia
Europa, ”vizitată” iar dinspre Est: 25 de baloane meteorologice din Belarus au cauzat închiderea aeroportului din Vilnius
Rusia folosește în Marea Baltică tactici la limita războiului, acuză danezii / Kievul îi învață pe europeni cum să doboare dronele. ”Piloții de drone Sting au primit zeci de întrebări”
F-16 pakistaneze doborâte? India publică propriul bilanț, la câteva luni după scurtul război cu Pakistanul
Un model ce ar putea fi aplicat și de România? Ucraina țintește să devină „vioara întâi” în materie de drone, cu transfer tehnologic masiv din SUA
Se caută avioane Mirage 2000 pentru Ucraina. Un stat european spune că simte presiuni pentru a-și vinde flota de Mirage 2000
O nouă livrare în Europa de F-16 Block 70, cea mai modernă versiune a F-16. Jumătate din numărul de avioane comandate de Slovacia a fost bifat
,,Fantoma din cer'': De ce s-a întors F-117A Nighthawk, avionul de vânătoare retras de U.S. Air Force, și ce caută el lângă Mexic?
Aici este dovada că drone ruseşti au fost doborâte în spațiul aerian al NATO: Un F-35 olandez se mândrește cu reușita sa (FOTO)
Rușii folosesc o nouă armă: Bombă aeriană cu motor de pe AliExpress. Racheta de croazieră ”Banderol” poate fi lansată din drone
Avioane de luptă Gripen, ca și sosite în Ucraina? „Când le veți vedea în aer, veți înțelege”. Ucraina așteaptă încă un lot de F-16 și va deține o flotă occidentală mixtă
”400 de F-35 mătură cerul”. Gen. Kellogg, mesaj către europeni: Sunteți mai buni decât credeți; raportul față de Rusia e de 4 la 1
Într-un final primul IAR-99 modernizat de Avioane Craiova a zburat și va efectua trageri în poligon. Rămân însă semne de întrebare privind întârzierile record
Avioane suedeze Gripen: Secretele negocierilor dintre Ucraina și Suedia, dezvăluite indirect de prim-adjunctul ministrului ucrainean al Apărării
Au cu adevărat Statele Unite planuri pentru viitoare atacuri chirurgicale în Venezuela? Washingtonul ar avea pe masă opţiunea utilizării dronelor şi avioanelor de vânătoare
”Ajustăm producția fabricilor din rusia”: Uzina militară „Electrodetal B”, lovită de rachete de croazieră Neptune
Contraofensivă ieftină: Cum vânează militarii ucraineni de pe avioane Yak-52 roiurile de drone ruseşti Shahed (Video)
Danemarca a înregistrat un nou incident cu drone deasupra celui mai mare aeroport militar din țară
Rusia isterizează Europa cu ”operațiunea drona”: Germania și Danemarca spun că au suspiciuni de sabotaj și spionaj
„Rusia ne monitorizează sateliții”. Ministrul german al Apărării: Investim 41 de miliarde de dolari în programe spațiale
Rușii au spus „da”: Prețul salvării avionului Su-57 de către o mare putere mondială va fi accesul acesteia la codul sursă și la toate datele sensibile
SUA trimit F-16 pentru a intercepta patru avioane rusești Su-35 și Tu-95 în apropierea Alaskăi
Sfidarea a fost totală: Rușii au „salutat” avioanele F-35 cu aripile avioanelor MiG-31 în timpul incidentului fără precedent în care au intrat în spațiul aliat
Calm și decis în fața provocărilor: Cum trebuie interpretat răspunsul NATO la escaladarea rusă în spațiul aerian estonian
Forțele Aeriene ale Ucrainei anunță doborârea unui bombardier rusesc de tip Su-34. Aeronava îndeplinea misiuni de bombardament în regiunea Zaporojie
Flota Forțelor Aeriene Iraniene, modernizată cu MiG-29. Teheranul subliniază că Rusia livrează ”în etape” și avioane Su-35
Armata SUA, în căutare de soluții low-cost. O manevră disperată a piloților F-15, care au atacat drone iraniene cu bombe, dezvăluie o vulnerabilitate a zilelor noastre
Contract major pentru Ucraina: Avioanele F-16 primesc ,,documentație tehnică specială'' pentru o mai bună operare și mentenanță

Ştiri Recomandate

Cum să îți fie Flota decimată de un stat fără nave și submarine. Numărul exact de nave pierdute de ruși în Marea Neagă
Rutte dă asigurări de la București că NATO va interveni într-o clipă în cazul unui atac asupra României: „Nimeni nu va încerca să testeze asta”
Foto: Ministerul Apărării Naționale (MApN)
EXCLUSIV
Cum va arăta arhitectura de securitate europeană în 2030 și care va fi rolul României?
”Vom revigora industria de apărare. Avem o tradiție”. Nicuşor Dan dă asigurări că România implementează strategia pentru industria de apărare
Amurgul bombardierelor strategice rusești: Moscova își schimbă tactica și mizează pe alte mijloace de lovire mai eficiente
Tancul K2 Black Panther produse de compania Hyundai Rotem. Sursa foto: Defence24.com.
EXCLUSIV
Analiză: Modelul polonez. Cum să cumperi tancuri și să-ți repornești industria de apărare. O lecție pentru România?
Viitorul bombardier stealth B-21 Raider redefinește cabina de pilotaj? Mai puțini oameni implicaţi, mai multe sisteme AI la manşă
Anatomia propagandei ruse: Rachete Oreshnik și Kalibr pentru Venezuela. Cum folosește Rusia criza din Caraibe pentru a testa liniile roșii ale SUA
Avertismentul tranșant al Suediei: „NATO riscă să piardă următorul conflict decisiv” dacă nu inovează în ritmul Ucrainei
Transformarea Forțelor Aeriene Irakiene: Bagdadul pariază pe dronele Africane și Pakistaneze
Reziliență prin cooperare: inițiativa românească ce conectează NATO, UE și statele din Sud-Estul Europei
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro
Situație dramatică la Pokrovsk. Ocupanții își stabilesc noi poziții și dețin aproape 85% din oraș
Arde marea rafinărie Lukoil din regiunea rusă Novgorod. Peste 50 de drone ucrainene au lovit puternic uzina rusă
Zidul Alianței în fața Rusiei: România nu doar că susține Santinela Estică, ci va fi parte a ei
La doar o zi după România, Rheinmetall își extinde rețeaua de fabrici de muniție într-un alt stat din Flancul Estic
De ce pariul doar pe drone nu e câștigător. O mare putere europeană a demonstrat pe ploaie torențială și în noroi că artileria și tancurile fac ce nu pot face UAV-urile
Republica Moldova și Ucraina, în UE până în 2029? Condiția: Trebuie să accelereze reformele, spune Comisia Europeană
Mexicul respinge categoric o intervenție a Armatei SUA pe teritoriul său pentru a lupta împotriva cartelurilor de droguri
Luna Cobra II în România. Ajung în valuri 256 de blindate 4x4 pentru Armată, concomitent cu începerea producției la Mediaș
Bucureștiul, capitala Industriei de Apărare, timp de 2 zile: NATO aduce sute de companii din domeniul apărării
Belgia anunță că va doborî drone deasupra bazelor sale
Lovitură în inima Flotei ruse a Mării Negre: O navă antisubmarin a ars în Sevastopol (VIDEO). Rușii își ascund navele, dar tot nu sunt în siguranță
Tactica riscantă a Rusiei la Pokrovsk eșuează? Militarii ucraineni ai Direcției de Informații Militare (GUR) ranforsează capul de pod și blochează infiltrarea
Teroarea aeriană crește: În octombrie, rușii au lansat un număr record de bombe aeriene asupra Ucrainei
Germania dorește să fie mai puțin dependentă de Statele Unite pentru apărarea antiaeriană: Noile avioane de ,,spionaj'' Pegasus vor monitoriza mişcările armatei ruse
„Ochii din cer” nu mint (FOTO/VIDEO): Masacrul din El Fasher, o epurare etnică documentată din satelit. De ce tace Occidentul?
Noapte de foc la granița României | Două valuri de atacuri rusești au ridicat de la sol avioane F-16 și Eurofighter. Piloții aveau undă verde să tragă
F-35 pentru Polonia: Șapte avioane produse, piloții se antrenează în Statele Unite. Când ajunge escadrila „Husarz” pe Flancul Estic?
Lovitură strategică în Crimeea (FOTO/VIDEO): Ucraina a distrus „creierul” unui sistem S-400. Operațiunea fracturează apărarea aeriană a Rusiei
Războiul viitorului, decis acum. Statele Unite forțează crearea „scutului” laser anti-dronă
Cât de mult avansează de fapt Rusia în Ucraina. După o încetinire în septembrie, progresul rus în Ucraina a revenit în octombrie la media înregistrată în 2025
pixel