Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
F-16 Fighting Falcon nu e soluția minune, dar face de toate (General ucrainean). De ce vrea Kievul atât de mult avionul american
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Comandantul Forțelor Aeriene Ucrainene, generalul de brigadă Serhi Holubtsov, a explicat de ce Ucraina are nevoie de luptători F-16. Într-un interviu acordat pentru Europa Liberă și a explicat o declarație anterioară a forțelor ucrainene conform căreia 48 de avioane F-16 erau necesare pentru a elibera țara. Potrivit lui Holubtsov, avioanele pot ajuta în mod semnificativ la menținerea aviației rusești la distanță, ușurând astfel sarcina apărării aeriene ucrainene.
F-16 american, foto: Forțele Aeriene ale SUA
F-16 american, foto: Forțele Aeriene ale SUA

Comentariile Forțelor Armate ale Uucrainei, făcute pe Twitter, au părut exagerate, de parcă 48 de avioane (3-4 escadrile de 12 - 16 avioane), ar putea schimba situația strategică de pe front, împotriva unui inamic mult mai puternic. ”Rușii au 1.000 de avioane de a patra generație”, confirma zilele trecute și șeful Armatei SUA, generalul Mark Milley.

Generalul Serhi Holubtsov a explicat, în interviul acordat Radiosvoboda, că nu poate fi vorba de o confruntare generalizată cu forțele aeriene ale Rusiei.

”Dar dacă este vorba trei-patru escadrile (de F-16 n.r.), cred că, în direcția aleasă, vom putea câștiga superioritate în aer și vom forța inamicul să abandoneze complet loviturile pe o anumită zonă defensivă''.

 

F-16 vor ține forțele aeriene ruse departe de granițe

F-16 Fighting Falcon al SUA lansând o rachetă AIM-120 AMRAAM într-un poligon din Baza Aeriană Elgin. Foto: U.S. Air Force

Holubtsov a adăugat că chiar și 2 avioane de tip F-16 pot ajuta într-un atac, dar pentru a face o breșă într-o anumită direcție, este nevoie de o întreagă escadrilă: „Pentru operațiunile planificate de la A la Z, trebuie să vorbim despre 12 până la 16 avioane.”

Acum, Ucraina nu dispune rachete aer-aer capabile să lovească inamicul dincolo de linia orizontului (BVR), resurse pe care Rusia le are.

„Forțele Aeriene Ruse au aeronave Su-35 și MiG-31BM, capabile să utilizeze rachete aer-aer cu rază de acțiune lungă:, rachete R-77 cu o rază de acțiune de peste 100 km și rachete R-37, care poate fi folosit pe o distanță mai mare de 200 km. Dacă am avea o platformă care, de exemplu, ar permite utilizarea rachetelor americane AIM-120 AMRAAM, care au o rază de acțiune de aproximativ 180 km, atunci pur și simplu nu le-am permite să se apropie de graniță”, explică Holubtsov.

Până acum, din cauza absenței rachetelor aer-aer din categoria BVR - dincolo de linia orizontului - ucrainenii nu pot ține aeronavele rusești suficient de departe de granițele lor. Rusia profită de acest lucru și lansează, de la 30-40 de km de graniță, bombe ghidate care planează, de tip KAB-500. ”Sunt zone în care nu avem suficiente sisteme de apărare aeriană, așa că ei pot face asta fără probleme. Dacă am avea F-16, le-am putea împiedica să se apropie”, explică generalul.

 

Sistemul JDAM, folosit la jumătate din capacitate

Bomba JDAM GBU-31, sursă foto: US Air Force

Ucraina a primit și ea bombe similare sistemul JDAM. Deși aceste bombe pot fi lansate la o distanță de 90 - 100 de kilometri, avioanele ucrainene sunt vulnerabile în fața sistemelor antiaeriene ale Rusiei pentru că ar trebui să urce la înălțimi de peste 10.000 de metri ”Rușii au sisteme S-350 și S-400 capabile să lovească ținte la o distanță de peste 200 de kilometri”, a subliniat el.

Potrivit acestuia, ucrainenii trebuie să-și adapteze tactica - zboară la altitudini mici și abia în ultimul moment urcă la o înălțime de 6 - 8 mii de metri pentru a lansa JDAM-ul și să înceapă manevrele de evitare a rachetelor lansate de Su-35 sau de la sol.

Multe dintre sarcinile de luptă pot fi îndeplinite de avioanele de origine sovietică, dar armele occidentale pe care le poartă nu sunt pe deplin integrate și nu pot fi folosite la întregul lor potențial. „Oricât de mult încercăm să modificăm aeronava, nu ne permite să folosim întregul potențial al armelor occidentale”, a spus generalul.

 

De ce vrea Ucraina F-16? Exemplu: Rachetele HARM

 

Rachetele HARM au ajutat la schimbarea situației împotriva apărării aeriene ruse, dar eficiența utilizării lor ar fi mult mai bună cu F-16. ”F-16 au un receptor special care oferă pilotului informații despre care dintre sistemele de rachete antiaeriene ale inamiculu”, a precizat Holubtsov, adăugând că HARM poate fi mai bine ghidat de la F-16 și, astfel, crește eficiența.

F-16 Fighting Falcon, foto: National Interest

Yuri Ihnat, purtătorul de cuvânt al comandamentului Forțelor Aeriene ale Ucrainei, confirma, lunile trecute, că s-a găsit o soluție tehnică pentru a utiliza rachetele HARM pe avioane sovietice, dar ”dacă e lansată dintr-un avion de vânătoare F-16, acea rachetă ar fi de câteva ori mai eficientă, ar ajunge mai departe, ar funcționa mai precis și ar distruge mai multe mijloace de apărare aeriană”. 

Holubtsov a menționat și posibilitatea modernizării avioanelor sovietice pentru a obține aceleași capacități: „Nu respingem modernizarea, dar dacă vrem să transformăm MiG-29 într-un F-16, este necesar să aruncăm complet tot ce este înăuntru, să punem echipamente de la F-16 în el. Este fezabil din punct de vedere economic? Prin urmare, este mai bine să schimbi platforma și să se folosească MiG-29-urile pentru sarcinile pe care încă le pot îndeplini”. ”Ar costa zeci de milioane de dolari pentru un singur avion și ar dura foarte mult timp”, era de părere și Yuri Ihnat.

Generalul a mai explicat de ce Ucraina este interesată de F-16: „Nu este cel mai avansat avion, dar este polivalent și poate folosi aproape toate armele NATO. Poate îndeplini sarcini de apărare aeriană, poate lupta împotriva țintelor aeriene, poate ataca ținte terestre și maritime. S-a dovedit excelent ca avion de atac pentru a depăși apărarea antiaeriană a inamicului.” 

 

 

Protecția aeronavelor livrate

 

Holubtsov a comentat, de asemenea, necesitatea de a proteja mașinile livrate, asupra cărora Rusia se va concentra imediat:

„Nu va fi posibil să ascundem pur și simplu avioanele. Va fi necesar să se caute o abordare cuprinzătoare, să camufleze și să distragă atenția aeronavelor, să le mute de la aeroport la aeroport. Și va fi necesar să folosim o parte din sistemul de apărare aeriană pentru a proteja aceste aerodromuri.”

El a mai comentat și faptul că avioanele occidentale impun cerințe mai mari în privința calității pistelor. Cu toate acestea, potrivit acestuia, reprezentanții producătorului Lockheed Martin au văzut deja aeroporturile ucrainene și au identificat trei ca fiind potrivite pentru utilizarea acestor mașini. Cu toate acestea, numărul lor este scăzut în ceea ce privește nevoia de distragere a atenției.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Aviația militară a României e la înălțime: Avioanele F-16 încep misiunea de a proteja spațiul baltic, unde Rusia provoacă zilnic alianța
Două escadrile „vecine”: De ce baza celei de-a treia escadrile de F-16 a României va fi la Kogălniceanu, la doar 90 de km de cea de-a doua?
NATO se va concentra pe „scenarii de luptă realiste” în exercițiul aerian Ramstein Flag 2025: Exercițiul are loc în timp ce SUA și-au exprimat scepticismul față de aliaţii din Europa
E momentul avioanelor de ultimă generație în SUA: U.S. Navy urmează să anunțe câștigătorul programului F/A-XX Next-Gen Stealth Fighter, înlocuitorul F/A-18 Super Hornet
Sukhoi-urile rusești au o problemă în plus: Ucrainenii vor putea folosi avioane de avertizare timpurie Saab 340B, imediat ce F-16 vor primi câteva modificări
Cine va fi primul? La doar câteva zile după ce SUA au anunțat F-47, China publică noi fotografii cu avionul ei de generația a 6-a
Pe fondul tensiunilor cu state aliate, SUA propun Turciei revenirea la F-35. Dar vor sistemele rusești S-400 dezasamblate în baze americane
Suedia propune aliaților europeni să înlocuiască Boeing E-3 Sentry AWACS cu ”GlobalEye”, cele mai moderne aeronave de supraveghere de la Saab
Revenit dintr-o misiune de luptă din Ucraina, un bombardier rusesc Su-34 a aterizat “pe burtă” din cauza unei probleme tehnice (Video)
Avioanele F-16 ale Ucrainei, „interzise” camerelor. Ucraina le cere civililor să evite să filmeze aeronavele în zbor pentru ca acestea să nu devină „ținte” pentru Rusia
Tot ce știm despre Boeing F-47 NGAD: Primul avion de vânătoare din lume de generația a 6-a este aici şi schimbă total rolul pilotului
E aglomerație mare deasupra litoralului românesc. Al patrulea stat aliat și-a trimis în regiune aviația militară în misiuni de cercetare
După ce a rămas fără acces la F-35, Turcia intră în faza de negociere pentru achiziţia de avioane Eurofighter
“Încă un act rusesc de intimidare”: Un avion de patrulare francez Atlantique 2 a fost luat ca țintă pentru a doua oară de un radar rusesc de conducere a focului în Marea Baltică
Franța își va extinde capacitatea de descurajare nucleară în contextul viitorului incert al Europei: Consolidarea arsenalului nuclear francez va fi bine primită în cercurile europene
Dogfight în spațiu. SUA dezvăluie că unii sateliți chinezi exersează manevre complexe de luptă spațială
Portavioanele, coșmarul și visul Rusiei. Cu Amiral Kuznețov rugină, Rusia are două proiecte: Prima navă, imposibil de realizat iar a doua ar fi o greșeală teribilă
Forțele Aeriene Taiwaneze nu se lasă intimidate de exercițiile militare ale Chinei (Foto): Avioanele de luptă F-16 au stat cu ochii pe cele mai performante drone chinezeşti
Poate Europa să înlocuiască F-35? Deocamdată pare imposibil, niciunul dintre cele trei de avioane europene nu are capacități de generația a 5-a
Rusia e cu ochii pe Baza 116: Zeci de avioane franceze Rafale F5 cu rachete hipersonice nucleare ASN4G vor „ținti” spre Federație
Ucraina a primit un nou lot de avioane F-16, dar nu oferă mai multe detalii. Din ce țară provin cel mai probabil F-urile sosite recent la Kiev
Prima putere militară care spune „nu” avioanelor J-35. „F-35-ul chinezesc” încă nu convinge
Avione de luptă de tip F-16 Fighting Falcon ale Forțelor Aeriene Române. Photo source: Baza 86 Aeriană Borcea
EXCLUSIV
Azi mai mult ca niciodată reapare întrebarea ce ar fi fost dacă România alegea avioane Gripen noi și nu F-16. „Mereu există compromisuri”
Activități neobișnuite ale americanilor deasupra Mării Negre: Pentru prima dată după mulți ani au zburat în regiune două avioane RC-135V Rivet Joint și un P-8 Poseidon
Veste bună: Europa, la doar câțiva ani distanță de rachetele TP15 și RJ10 care străpung apărarea antiaeriană inamică. „Super rachete” pentru Super Rafale
“Radarele zburătoare” rusești A-50U au fost semnalate pe direcția Sumy: Apariția acestora în zonă poate indica pregătirea unor noi acțiuni ofensive în regiune
Franța nu doar că nu slăbește ajutorul pentru Ucraina, dar accelerează puternic: Mai multe avioane Mirage 2000-5F și posibilitatea ca alte țări să livreze și ele
Algeria, care a semnat recent cu Rusia pentru Su-57, a primit și avioane Su-35. Devine al doilea client extern după China iar o a treia țară se pregătește și ea
Sursă foto: Forțele Aeriene Române - ROAF Facebook
EXCLUSIV
Gl. Simionescu explică de ce era greu de zburat ''fierul de călcat''. Aripa delta a MiG-21 LanceR și viteza mare inclusiv la aterizare nu ierta piloților greșeala
F-35, victima efectului de domino: Canada a anunțat și ea că analizează posibilitatea de a renunța la F-35. Pentru SUA ar fi o lovitură de 13 mld. de dolari

Ştiri Recomandate

Marco Rubio lucrează la schimbări majore în Consiliul Național de Securitate al SUA
Rusia accelerează desfășurările de trupe la granița cu statele NATO: Moscova își reface forțele armate la un ritm care depășește estimările anterioare
De la „anticul” AK-47 la RPL-20. Kalașnikov se laudă cu noua mitralieră dezvoltată pentru ruși în baza războiului din Ucraina și anunță când începe producția în serie
Cum și-a pus România piedică singură și a ratat „big time” șansa de a produce blindate Piranha 5 pentru două țări din regiune
Putin nu merge la Istanbul. Rusia a prezentat delegația care va negocia direct cu ucrainenii în Turcia
Fostul prim-ministru al Marii Britanii face acuzaţii dure: Occidentul „nu a avut niciodată curajul” să sprijine ferm Ucraina
Estonia acuză că un avion rusesc Su-35 i-a încălcat spațiul aerian în zona Golfului Finlandei. Avioane NATO au fost ridicate la interceptare
Sistemul german IRIS-T în acțiune pe frontul din Ucraina (Foto/Video): 33 de interceptări perfecte înregistrate de o singură unitate a armatei ucrainene
Acord nuclear: Iranul susține că e pregătit să spune „da” Americii, dar pune o condiție
Dronele maritime ucrainene: Arma "cât o mașină de luptă" care a făcut ca Marea Neagră să devină un cimitir pentru flota rusă
Ucraina lansează strategia „hide & strike” după ce a pierdut 1.000 de blindate în fața dronelor rusești: Vor fi trimise mai puţine tancuri pe linia frontului
Marea Britanie va implica Inteligența Artificială în supravegherea submarinelor rusești
SUA dezvăluie noi date despre „bijuteria” F-47: Un avion de luptă ce va atinge viteza de 2 Mach, dar o rază cu 70% mai mare decât F-22 Raptor
Nu iese fum fără foc: În telenovela avionului Rafale doborât în premieră de un J-10 de producție chineză, India recunoaște „pierderi”. Dar doar atât
Pachetul 17 de sancțiuni europene va lovi flota fantomă a Moscovei. Noi bariere și pentru componente cu dublă utilizare folosite de industria militară rusească
Criză profundă în Bosnia Herzegovina. Pierde Guvernul central controlul asupra armatei?
Comisarul european pentru apărare: Rusia va folosi pacea pentru a se pregăti de atacarea UE. Există o singură modalitate de a descuraja Rusia
Iată un motiv pentru care Putin nu vrea armistițiu: Rusia a adunat suficiente forțe pe front pentru o ofensivă majoră
SUA au găsit echipamente de comunicații ascunse în invertoare și în baterii din China, care pot fi controlate de la distanță
Imposibilul a fost reușit cu șansă și măiestrie: Piloții ruși de Su-30 doborâți de drone maritime cu rachete americane AIM-9 au făcut o mare greșeală
Voluntariat made in Russia: Deși Putin susține că recrutările în Armată duduie, dezertările voluntarilor sunt la ordinea zilei
Marea Britanie nu vrea să fie surprinsă de submarinele Rusiei: Sute de drone subacvatice Lura și SG-1 Fathom vor împânzi apele britanice pentru a monitoriza tot ce mișcă rușii
Un avion de antrenament T-4 Kawasaki s-a prăbușit într-un lac în Japonia, imediat după decolare
Blufează Parisul? Franța spune că are trei condiții pentru a disloca avioane Mirage 2000 sau Rafale cu arme nucleare în alte țări
"America First" cu aliați: De ce este România esențială și devine coloana vertebrală a strategiei SUA la Marea Neagră
Cooperare strategică: UE valorifică experiența Ucrainei pentru a-și consolida industria de apărare
Zelenski: Acesta e războiul lui Putin iar el decide totul în Rusia. Trump va trebui să se convingă că Putin minte
Rebelii houthi au încercat să-şi măsoare forţa cu aviaţia militară a SUA: „Aproape au lovit” avioane F-16 şi F-35 americane în tipul Operation Rough Rider
Forțele Armate Ucrainene prezintă versiunea modificată a vechiului sistem antiaerian S-200 (Video). Cu ajutorul său, ucrainenii au doborât un avion de avertizare timpurie Beriev A-50
Cât de vulnerabili sutem în faţa unei agresiuni militare ruseşti? Oficial NATO: Alianța trebuie să-și schimbe radical capacitățile de război electronic pentru a învinge Rusia
Programul european EDIRPA produce efecte pentru Cipru, România e încă în „stand by”: Cipru cumpără 40 de rachete Mistral, România vrea și ea sistemele
Tancurile Abrams nu vor mai fi „vârf de lance”. SUA schimbă modul în care vor purta războaie: Blindatele americane, deși formidabile ca putere de foc, vulnerabile în conducerea asalturilor
pixel