Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
F-16 Fighting Falcon nu e soluția minune, dar face de toate (General ucrainean). De ce vrea Kievul atât de mult avionul american
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Comandantul Forțelor Aeriene Ucrainene, generalul de brigadă Serhi Holubtsov, a explicat de ce Ucraina are nevoie de luptători F-16. Într-un interviu acordat pentru Europa Liberă și a explicat o declarație anterioară a forțelor ucrainene conform căreia 48 de avioane F-16 erau necesare pentru a elibera țara. Potrivit lui Holubtsov, avioanele pot ajuta în mod semnificativ la menținerea aviației rusești la distanță, ușurând astfel sarcina apărării aeriene ucrainene.
F-16 american, foto: Forțele Aeriene ale SUA
F-16 american, foto: Forțele Aeriene ale SUA

Comentariile Forțelor Armate ale Uucrainei, făcute pe Twitter, au părut exagerate, de parcă 48 de avioane (3-4 escadrile de 12 - 16 avioane), ar putea schimba situația strategică de pe front, împotriva unui inamic mult mai puternic. ”Rușii au 1.000 de avioane de a patra generație”, confirma zilele trecute și șeful Armatei SUA, generalul Mark Milley.

Generalul Serhi Holubtsov a explicat, în interviul acordat Radiosvoboda, că nu poate fi vorba de o confruntare generalizată cu forțele aeriene ale Rusiei.

”Dar dacă este vorba trei-patru escadrile (de F-16 n.r.), cred că, în direcția aleasă, vom putea câștiga superioritate în aer și vom forța inamicul să abandoneze complet loviturile pe o anumită zonă defensivă''.

 

F-16 vor ține forțele aeriene ruse departe de granițe

F-16 Fighting Falcon al SUA lansând o rachetă AIM-120 AMRAAM într-un poligon din Baza Aeriană Elgin. Foto: U.S. Air Force

Holubtsov a adăugat că chiar și 2 avioane de tip F-16 pot ajuta într-un atac, dar pentru a face o breșă într-o anumită direcție, este nevoie de o întreagă escadrilă: „Pentru operațiunile planificate de la A la Z, trebuie să vorbim despre 12 până la 16 avioane.”

Acum, Ucraina nu dispune rachete aer-aer capabile să lovească inamicul dincolo de linia orizontului (BVR), resurse pe care Rusia le are.

„Forțele Aeriene Ruse au aeronave Su-35 și MiG-31BM, capabile să utilizeze rachete aer-aer cu rază de acțiune lungă:, rachete R-77 cu o rază de acțiune de peste 100 km și rachete R-37, care poate fi folosit pe o distanță mai mare de 200 km. Dacă am avea o platformă care, de exemplu, ar permite utilizarea rachetelor americane AIM-120 AMRAAM, care au o rază de acțiune de aproximativ 180 km, atunci pur și simplu nu le-am permite să se apropie de graniță”, explică Holubtsov.

Până acum, din cauza absenței rachetelor aer-aer din categoria BVR - dincolo de linia orizontului - ucrainenii nu pot ține aeronavele rusești suficient de departe de granițele lor. Rusia profită de acest lucru și lansează, de la 30-40 de km de graniță, bombe ghidate care planează, de tip KAB-500. ”Sunt zone în care nu avem suficiente sisteme de apărare aeriană, așa că ei pot face asta fără probleme. Dacă am avea F-16, le-am putea împiedica să se apropie”, explică generalul.

 

Sistemul JDAM, folosit la jumătate din capacitate

Bomba JDAM GBU-31, sursă foto: US Air Force

Ucraina a primit și ea bombe similare sistemul JDAM. Deși aceste bombe pot fi lansate la o distanță de 90 - 100 de kilometri, avioanele ucrainene sunt vulnerabile în fața sistemelor antiaeriene ale Rusiei pentru că ar trebui să urce la înălțimi de peste 10.000 de metri ”Rușii au sisteme S-350 și S-400 capabile să lovească ținte la o distanță de peste 200 de kilometri”, a subliniat el.

Potrivit acestuia, ucrainenii trebuie să-și adapteze tactica - zboară la altitudini mici și abia în ultimul moment urcă la o înălțime de 6 - 8 mii de metri pentru a lansa JDAM-ul și să înceapă manevrele de evitare a rachetelor lansate de Su-35 sau de la sol.

Multe dintre sarcinile de luptă pot fi îndeplinite de avioanele de origine sovietică, dar armele occidentale pe care le poartă nu sunt pe deplin integrate și nu pot fi folosite la întregul lor potențial. „Oricât de mult încercăm să modificăm aeronava, nu ne permite să folosim întregul potențial al armelor occidentale”, a spus generalul.

 

De ce vrea Ucraina F-16? Exemplu: Rachetele HARM

 

Rachetele HARM au ajutat la schimbarea situației împotriva apărării aeriene ruse, dar eficiența utilizării lor ar fi mult mai bună cu F-16. ”F-16 au un receptor special care oferă pilotului informații despre care dintre sistemele de rachete antiaeriene ale inamiculu”, a precizat Holubtsov, adăugând că HARM poate fi mai bine ghidat de la F-16 și, astfel, crește eficiența.

F-16 Fighting Falcon, foto: National Interest

Yuri Ihnat, purtătorul de cuvânt al comandamentului Forțelor Aeriene ale Ucrainei, confirma, lunile trecute, că s-a găsit o soluție tehnică pentru a utiliza rachetele HARM pe avioane sovietice, dar ”dacă e lansată dintr-un avion de vânătoare F-16, acea rachetă ar fi de câteva ori mai eficientă, ar ajunge mai departe, ar funcționa mai precis și ar distruge mai multe mijloace de apărare aeriană”. 

Holubtsov a menționat și posibilitatea modernizării avioanelor sovietice pentru a obține aceleași capacități: „Nu respingem modernizarea, dar dacă vrem să transformăm MiG-29 într-un F-16, este necesar să aruncăm complet tot ce este înăuntru, să punem echipamente de la F-16 în el. Este fezabil din punct de vedere economic? Prin urmare, este mai bine să schimbi platforma și să se folosească MiG-29-urile pentru sarcinile pe care încă le pot îndeplini”. ”Ar costa zeci de milioane de dolari pentru un singur avion și ar dura foarte mult timp”, era de părere și Yuri Ihnat.

Generalul a mai explicat de ce Ucraina este interesată de F-16: „Nu este cel mai avansat avion, dar este polivalent și poate folosi aproape toate armele NATO. Poate îndeplini sarcini de apărare aeriană, poate lupta împotriva țintelor aeriene, poate ataca ținte terestre și maritime. S-a dovedit excelent ca avion de atac pentru a depăși apărarea antiaeriană a inamicului.” 

 

 

Protecția aeronavelor livrate

 

Holubtsov a comentat, de asemenea, necesitatea de a proteja mașinile livrate, asupra cărora Rusia se va concentra imediat:

„Nu va fi posibil să ascundem pur și simplu avioanele. Va fi necesar să se caute o abordare cuprinzătoare, să camufleze și să distragă atenția aeronavelor, să le mute de la aeroport la aeroport. Și va fi necesar să folosim o parte din sistemul de apărare aeriană pentru a proteja aceste aerodromuri.”

El a mai comentat și faptul că avioanele occidentale impun cerințe mai mari în privința calității pistelor. Cu toate acestea, potrivit acestuia, reprezentanții producătorului Lockheed Martin au văzut deja aeroporturile ucrainene și au identificat trei ca fiind potrivite pentru utilizarea acestor mașini. Cu toate acestea, numărul lor este scăzut în ceea ce privește nevoia de distragere a atenției.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Nici nu a primit bine Bulgaria primul avion F-16 că l-a consemnat la sol: A fost identificată la bord o defecțiune a unuia dintre sisteme
Aeronavele de avertizare timpurie ASC 890, ''ochii din cer'' ai aviaţiei ucrainene: Apărarea aeriană a Ucrainei devine mai robustă, iar avioanele F-16 mai letale pentru ruşi
Rachete aer-aer AIM-120 pentru avioanele F-16 ale României și Poloniei. Polonezii cumpără dublu față de noi, dar plătesc triplu
Avioanele Gripen ale Suediei, folosite pentru prima dată în misiuni NATO de Poliție Aeriană pentru a intercepta aeronave rusești
O nouă rachetă pentru „uriașa” flotă de 20 de avioane Su-57. Rusia prezintă misterios un „proiect secret” care să răspundă armelor F-35 sau F-22
Franța și India semnează cel mai mare acord militar încheiat între cele două țări. Obiectivul principal: Rafale M
Aviația ucraineană distruge un centru rusesc de control al dronelor FPV (Video): Atacul a fost efectuat de un MiG-29, echipat cu două bombe ghidate AASM HAMMER
Confruntată cu o cerere uriașă, SUA intenționează să producă peste 100.000 de rachete HIMARS în următorii ani
Ce trebuie să învățăm din complicatul drum al Turciei către Eurofighter. Încă scrie „drum închis” în germană pe ușa care duce la Eurofighter
Polonia acuză că un elicopter militar rusesc a încălcat spațiul aerian de deasupra apelor teritoriale poloneze din Marea Baltică
În timp ce Patriotul european SAMP/T devine mai ager cu radarul Ground Fire 300, Thales convinge a cincea țară NATO să cumpere fratele mai mic: Ground Master 200
Continuă seria de pierderi usturătoare pentru Forțele Aerocosmice. Ucrainenii mai distrug un Su-30SM rusesc. L-au prins în baza aeriană Rostov-pe-Don
Portugalia, ţara de la care România a cumpărat primele avioane F-16, confirmă că F-35 este singurul avion de vânătoare de generația a V-a capabil să înlocuiască F-16
Rusia aduce un MiG-35 și un tanc T-90 în „curtea din spate” a SUA. Mesaj sau strategie pe termen lung în zona de influență americană?
Noi bombardiere modernizate rusești se vor alătura trupelor care lovesc Ucraina. Primul lot de aeronave Su-34M din acest an a fost livrat Forțelor Aerocosmice
Un alt stat european este deranjat de politica lui Trump. După ce F-35 a fost numit „opțiunea Ferrari”, acum se cere renunțarea la avionul american printr-o petiție
S-au înecat la mal? Cine și de ce blochează pe ultima sută de metri achiziția Turciei de avioane Eurofighter, într-un moment dificil pentru aviația militară turcă
România va avea șapte sisteme PATRIOT. Ce știm despre programul de rachete și care sunt necunoscutele
Su-57 visează la performanțele F-35, dar rușii mizează pe cifre. Câte avioane ar putea arunca în luptă Rusia, dacă ar declanșa un război major
Trei F-16 ale Escadrilei 48 revin din Marea Britanie. F-urile au participat la exercițiul Ramstein Flag 2025, bazat pe lecțiile din Ucraina
SUA exersează noi tactici anti-dronă. Până când dronele MQ-9B și avioanele vor putea folosi arme laser, F-16 americane învață să lupte împotriva UAV-urilor
Un avion de generația a 6-a cum Europa nu a mai văzut, dar sunt probleme în paradis. Acuze între parteneri după fuziunea Tempest și F-X
Un pas istoric pentru F-35 în Europa: În premieră un F-35 non-american aflat în zbor a partajat date clasificate cu un sistem european
Aviația militară a SUA e în criză și nu numărul de F-35 sau F-16 e problema. România a scăpat „la mustață” de aceeași problemă
Franța ridică ștacheta. Ceea ce nu au reușit rușii și americanii cu MiG-105 și X-20: Un avion spațial? Orizontul de timp e extrem de îndrăzneț
Un sistem rusesc S-400 sau o racheta R-37 ar fi doborât un avion F-16 în Ucraina
Avioanele JAS 39 Gripen sunt pe val. Au învins după 12 ani F-16 iar acum obiectivul e să ia locul F-35 într-un stat din Europa
Avioanele MiG-29 ale Ucrainei lovesc intens cu bombe franceze AASM HAMMER (Video). Aviația ucraineană atacă centrele de comandă rusești
F-16 se „mută” în Europa de Est. În România e singurul centru de pregătire, iar întreținerea pentru F-16 în cea mai modernă versiune va fi găzduită de Slovacia

Ştiri Recomandate

Cum ar fi reuşit ucrainenii să doboare un Su-35: A fost întinsă o cursă letală pentru a doborî unul dintre cele mai bune avioane de luptă ale Rusiei
Cum ar intenţiona Rusia să testeze dacă Articolul 5 al NATO mai are vreo valoare: Testul s-ar putea să nu vină sub forma unei invazii clasice, cu armate de tancuri
Polonia cumpără un nou lot de tancuri sud-coreene K2 Black Panther, consolidând şi mai mult o alianță industrial-militară care remodelează fundamental peisajul de securitate european
Forțele Aeriene ale SUA vor să resusciteze un program de rachete hipersonice la care doreau să renunţe: Revenire în forță este alimentată de o realitate geopolitică brutală
Primele blindate 4x4 Cobra II au ajuns în România. Livrarea lor marchează un parteneriat pe termen lung în care Otokar va implica industria de apărare românească
Italia vrea să devină a doua putere navală nucleară din Europa: Planuri pentru achiziționarea unui portavion cu propulsie nucleară și a unei flote de drone, până în 2040
Un F-35 cum nu a mai fost până acum altul: Planul B pe care gigantul Lockheed Martin îl are după ce a pierdut contractul secolului în fața F-47
Analiză Militară | Polonia își schimbă radical prioritățile: Pune pe pauză unele achizitii militare pentru a rezolva o problemă critică de instruire
Uitați de Rusia. Crește cu viteză amețitoare puterea militară a Chinei iar estimările nu sunt bune deloc: Peste 435 de nave de război până în 2030
Ce căutau două avioane ruse de spionaj An-30 și Il-20 atât de aproape de spațiul alianței? Eurofighter britanice dislocate în Polonia au interceptat imediat avioanele ruse
Rusia a atacat masiv Kievul și Odesa cu drone și rachete balistice. Drone ucrainene au atacat Tatarstan, regiunea Moscova
Rusia are o nouă strategie navală. Patrușev: Suntem pur și simplu obligați să dezvoltăm marina
Regele Spaniei va vizita împreună cu preşedintele Nicuşor Dan Centrul de instruire întrunită de la Cincu
Președintele Nicușor Dan merge astăzi în Republica Moldova
Amenințări în cel mai mafiot și rusesc stil: Radu Hossu a fost șantajat, amenințat cu moartea și i s-a cerut să se sinucidă după ce familia sa a fost filată
F-35 cu două motoare? Soluția SF a lui Trump ar putea fi cosmetizată de inginerii Lockheed: ”Îl vom transforma într-un Ferrari”
Rusia, ”paradisul” imigranților: Ademeniți cu locuri de muncă bine plătite, migranții africani se trezesc direct în prima linie a frontului din Ucraina
Negociatorul lui Putin amenință că încercarea de a recupera teritoriile ucrainene anexate ilegal de Rusia va duce la război nuclear
Țările NATO trimit forțe suplimentare în Nordul Îndepărtat pentru a descuraja Rusia
Spiderweb, "cutremurul" din Rusia care schimbă totul, inclusiv standardele de construcții în China
NATO: Teroarea Rusiei vine din cer. Alianța cere o creștere cu 400% a capacităților de apărare antiaeriană și antirachetă
Simboluri care cad: Cea mai înaltă statuie a lui Lenin din Kârgâzstan a fost îndepărtată
Scenariu horror pentru România: Jumătate din Ucraina, sub controlul Rusiei până în 2027. Deocamdată, ofensiva rusă din Dnipropetrovsk e doar o perdea de fum
Renault intră în producția de drone. Francezii vor colabora cu o companie ucraineană
Ucrainenii au mai lovit un aerodrom în interiorul Rusiei: S-a întâmplat la Novgorod unde sunt dislocate MiG-31K ce integrează rachete hipersonice Kinjal
Ar fi suficiente cele 49 de avioane F-16 în caz de război? Și cum a sacrificat România alte obiective: „Un număr mare de F-16 nu asigură succesul”
Rușii continuă loviturile de represalii împotriva Ucrainei: Dronele și rachetele rusești au atacat ținte ucrainene, inclusiv civile. Polonezii au ridicat avioanele de luptă
Fost consilier al lui Trump: Rusia a declanșat deja războiul și gândește pe termen lung. Iar de data aceasta nu vă veți mai putea baza pe SUA
Care a fost factorul decisiv care a adus într-un final „victoria” avioanelor Gripen în fața F-16 Viper, după 10 ani de înfrângeri pe linie
Rușii susțin că au intrat în regiunea ucraineană Dnipropetrovsk, dar Ucraina nu confirmă. Medvedev luat de val are o altă ieșire necontrolată
Cum a fost doborât de fapt avionul Su-35 rus în interiorul Rusiei? Cele trei scenarii posibile, inclusiv o rachetă aer-aer AIM-120 lansată de un F-16
pixel