F-16 sunt avioane sofisticate, dar Ucraina e optimistă. F-16 americane au zburat deja regulat „umăr la umăr” cu MiG-29 ucrainene
F-16, unul din cele mai populare și performante avioane de generația IV-a care au fost construite vreodată, vor ajunge în cele din urmă sub comanda Ucrainei.
Avioane MiG-29 ale Ucrainei, zburând în tandem cu avioane americane de tip F-16 Fighting Falcon ale SUA. Foto: Defense Express
Ucrainenii au început deja pregătirea piloților în mai multe state. Însă cel puțin la fel de importantă va fi și infrastructura și pregătirea tehnicienilor de la sol.
Ucraina va primi 61 de avioane F-16 Fighting Falcon. Dintre acestea 42 vor fi donate de Țările de Jos (Olanda) și 19 vor proveni din Danemarca.
Norvegia e al treilea stat care a confirmat livrarea de avioane F-16, dar autoritățile de la Oslo nu au precizat numărul acestora.
Cu toate acestea, experții norvegieni sugerează că ar putea fi vorba de o întreagă escadrilă, adică 12 avioane, pe care Norvegia intenționa inițial să le vândă unei companii private din Statele Unite, dar "ceva nu a mers bine" și afacerea nu a fost încheiată.
F-16, un avion sofisticat. Probleme de infrastructură? F-16 au mai operat în Ucraina și au zburat „umăr la umăr” cu MiG-29
Tehnicieni americani, în timpul unui proces de mentenanță al unui avion de luptă F-16 Fighting Falcon. Foto: U.S. Air Force
Publicația ucraineană Defense Express e optimistă că problemele privind infrastructura necesară pentru F-16 vor fi rezolvate și amintește de un precedent: F-16 au zburat regulat alături de Forțele Aeriene Ucrainene, chiar de pe aerodromurile ucrainene, înainte de războiul declanșat de Rusia.
S-a întâmplat prima dată în cadrul unor exerciții comune care au avut loc în 2011 între Garda Națională a SUA și Polonia. Atunci, pe teritoriul SUA la exerciții au luat parte și MiG-29 ucrainene, iar două săptămâni mai târziu avioanele F-16 americane au operat de pe o bază aeriană din Ucraina.
Sursa citată precizează că și atunci s-au adus îmbunătățiri pistelor, dar experții ucraineni sunt optimiști că așa cum s-a reușit atunci operarea de F-16 de pe aerodromuri ucrainene, așa se poate face și după transferul aeronavelor.
E de așteptat ca Rusia să încerce să lovească bazele aeriene ucrainene de unde ar putea opera avioane F-16 Fighting Falcon.
În cel mai optimist scenariu Ucrainei i s-ar putea livra primele avioane F-16 undeva în jurul finalului de an.
Rămâne de văzut dacă avioanele vor reuși să deblocheze situația de pe front.
În ceea ce privește infrastructura militară, anul trecut în luna aprilie, Cătălin Podaru, fondator și director al Leviatan Desing, companie românească care derulează proiecte de infrastructură militară, a explicat la DefenseRomania ce presupune un astfel de proiect dând exemplul pistelor de F-16.
Pentru a înțelege complexitatea acestui tip de infrastructură, Cătălin Podaru remarcă că „o singură pietricică pe pistă poate produce pagube ce ar putea duce la distrugerea motorului sau producerea unui accident”.
Podaru a dat exemplul misiunilor de Poliție Aeriană Întărită unde în bazele de pe teritoriul României operează avioane de diferite tipuri, precum F-16 sau Eurofighter Typhoon.
„Pentru ca misiunile de poliție aeriană să poată avea loc cu succes iar noi să dormim liniștiți sunt necesare multe eforturi din perspectiva capabilității infrastructurii în care aceste avioane sunt exploatate”, a conchis Cătălin Podaru.
CITEȘTE ȘI: Un document clasificat, făcut public dintr-o eroare, arată că Grecia vrea să renunţe la toate sistemele ruseşti de rachete Tor-M1 și Osa-AK
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News