În cursul acestui an, forțele aeriene ale NATO din toată Europa au fost alertate de peste 400 de ori, pentru a intercepta avioane necunoscute care se apropiau de spațiul aerian al Alianței.
Aproape 90% din aceste misiuni - aproximativ 350, au fost ca răspuns la zborurile avioanelor militare rusești, ceea ce reprezintă o creștere moderată față de 2019.
De regulă, aeronavele militare rusești nu transmit un cod transponder care să indice poziția și altitudinea lor, nu înregistrează un plan de zbor sau nu comunică cu controlorii de trafic aerian, ceea ce reprezintă un potențial risc pentru avioanele civile, se precizează într-un comunicat oficial al NATO, din 28 decembrie.
„În ultimii ani, am văzut un nivel crescut al activității militare aeriene rusești în apropierea granițelor Alianței. Suntem întotdeauna vigilenți. Avioanele de vânătoare NATO sunt de serviciu non-stop, pregătite de luptă în cazul zborurilor suspecte sau neanunțate în apropierea spațiului aerian al aliaților noștri. Poliția aeriană este o modalitate importantă, prin care NATO asigură securitatea membrilor noștri”, a declarat purtătorul de cuvânt al NATO, Oana Lungescu.
Pe de altă parte, potrivit Defense World, Rusia susține că zborurile sale peste „apele neutre” nu justifică informarea NATO. În plus, Rusia a acuzat faptul că, avioanele de recunoaștere ale NATO zboară în apropierea frontierelor sale pentru a culege informații.
În toată Europa, aproximativ 40 de radare de supraveghere aeriană și centre de raportare, precum și în jur de 60 de avioane NATO sunt în serviciu 24/7 pentru a servi ca forță de reacție rapidă pentru aeronavele aflate în primejdie sau care nu respectă regulile internaționale de zbor în apropierea spațiului aerian al Alianței.
NATO desfășoară o misiune de poliție aeriană în zona baltică începând cu 2004 de când Estonia, Letonia și Lituania au aderat la Alianță. NATO execută, de asemenea, misiuni de poliție aeriană pentru aliații din Balcanii de Vest care nu au avioane de luptă proprii - Albania, Slovenia și Muntenegru. Sunt în curs discuții pentru extinderea misiunii în Macedonia de Nord. De asemenea, pe parcursul acestui an, aliații au sprijinit poliția aeriană în România, Bulgaria și Islanda.
Avioanele NATO răspund zborurilor militare neanunțate, precum și avioanelor civile care pierd comunicarea cu controlorii de trafic aerian indiferent de motiv - care ar putea fi de la probleme tehnice până la deturnare. NATO are două centre de operații aeriene - unul în Germania, care acoperă nordul Europei, iar altul în Spania, care acoperă sudul și care monitorizează toate mișcările aeriene din Europa.
Comentariul autorului: Zborurile avioanelor militare rusești în condiții de anonimitate au mai multe scopuri. Majoritatea au caracter de testare a sistemelor NATO care monitorizează traficul aerian, inclusiv serviciul de poliție aeriană. Sunt executate de regulă cu aeronave de luptă. Acest tip de zboruri pot fi foarte periculoase. Datorită vitezelor mari ale aeronavelor implicate și armamentului de la bord, pot apare incidente cu risc de generare a unui conflict armat.
O altă parte, din astfel de zboruri neanunțate, o reprezintă demonstrațiile de forță și se execută de regulă cu bombardiere strategice.
Cea mai mică parte din zborurile anonime ale aeronavelor rusești, sunt destinate culegerii de informații critice despre Alianță și sunt executate cu avioane specializate. Acest tip de misiuni se desfășoară de obicei fără a anunța planul de zbor, pentru a realiza surprinderea anumitor acțiuni ale NATO.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News