MiG-15, un succes sovietic cu tehnologie occidentală. SUA vor arunca în luptă F-86 Sabre împotriva MiG-urilor
MiG-15 a fost la vremea sa un avion cu o tehnologie avansată. Conceput în 1947, pentru a intercepta bombardiere, MiG-15 a fost gândit pe baza lecțiilor învățate din timpul celui de-al Doilea Război Mondial.
Aeronava trebuia să fie suficient de rapidă pentru a intercepta țintele înainte ca acestea să pătrundă în spațiul aerian sovietic.
În ceea ce privește tehnologia, rușii au copiat și ameliorat motoarele cu reacție Rolls-Royce cumpărate la finalul războiului. Puterea noii tehnologii a fost combinată cu un nou tip de aripă, rezultând o aeronavă foarte rapidă pentru vremea respectivă.
„Aripile în săgeată, la aceeași portanță, au frecare mai mică. În loc să împingi orizontal prin aer un plan, îl așezi oblic și îl miști mai ușor”, explică Alex Allum, inginer în industria aeronautică, în cadrul unui documentar Machinery Of War difuzat de Viasat History.
Aceste două idei noi au dus la performanțe extrem de ridicate ale MiG-15, în comparație cu alte aeronave din vremea respectivă.
Avioanele MiG-15 atingeau aproape 1.100 km/h și urcau cu 3.000 de metri pe minut, aproape de două ori mai repede decât cele din prima generație de avioane cu reacție, ca de exemplu aeronava britanică Gloster Meteor a Royal Air Force.
MiG-15 ieșea în evidență și prin armament. Rușii învățaseră în cel de-al Doilea Război Mondial că avioanele echipate cu mitraliere nu puteau avaria decisiv un alt avion de luptă, astfel încât au echipat MiG-15 cu un tun de 37 mm și două de 23 mm.
Când MiG-15 a început să atace bombardierele americane B-29 Superfortress în timpul Războiului Coreei, americanii au fost surprinși de impactul devastator al aeronavei rusești cu motor Rolls-Royce.
SUA au răspuns MiG-ului și au aruncat în luptă F-86 Sabre
Până la apariția MiG-ului, US Air Force bombardaseră nestânjenit inamicii. Acum trebuiau să abandoneze raidurile pe timp de zi, deoarece aeronavele de escortă F-80 și F-84 erau complet depășite.
În plin război coreean, SUA vor răspunde MiG-ului cu o aeronava F-86 Sabre.
MiG-15, deși era o aeronavă foarte capabilă, fusese construit precum cele din al Doilea Război Mondial. Era încă bazat pe mecanică, suprafețele de control fiind acționate cu cabluri și scripeți care se conectau la manșă.
Dar F-86 Sabre a fost un avion complet diferit, care încerca să aplice ce era nou în aerodinamică, avionică și tehnologia motoarelor cu reacție.
„A fost primul avion american care beneficia de servocomenzi. Eleroanele și suprafețele de control erau acționate hidraulic-electornic. Existau multe supape și comutatoare. E un sistem complicat, dar foarte avansat pentru acea vreme. Sabre avea rolul de a lupta cu MiG-urile. Erau la egalitate. Depinde la ce altitudine luptau. La altitudini mici MiG-ul era mai capabil. Era mai manevrabil la joasă înălțime”, a mai precizat inginerul Alex Allum.
Dar deși F-86 Sabre era în dezavantaj la altitudini mici, cele două avioane aveau performanțe similare.
Sabre era mai rapid și, deși nu zbura la fel de sus și nu urca la fel de rapid ca adversarul lui sovietic, dar cobora mai rapid în picaj, era mai stabil aerodinamic și beneficia de cel mai modern sistem de vizare prin radar, care viza automat avioanele inamice în timpul luptelor în viteză.
În total au fost pierdute 224 de avioane F-86 Sabre, din care 100 în luptele aeriene. Dar au distrus 566 de MiG-uri. Totuși, lucrurile se schimbau în momentul în care MiG-urile aveau la manșă piloți experimentați.
Cu toate că MiG-15 și F-86 Sabre se asemănau la performanțe, tehnologia superioară a aeronavei americane a înclinat decisiv balanța.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News